Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Siis oikeasti? Vain kosketusnäytön kautta avattava hanskalokero? Ei kai tuollaista voi oikeasti olla jossakin autossa? Tulee montakin skenaariota mieleen jossa olisi hyvä saada hanskalokero auki käynnistämättä / virtoja kytkemättä, esimerkkinä huoltomanuaalin ottaminen sieltä hanskalokerosta että löytää sen hanskalokeron / kosketusnäytön sulakkeen että sen lokeron saa auki.

Olen kyllä vahvasti samaa mieltä että kaikkien toimintojen tunkeminen kosketusnäytön valikoiden taakse on ihan älytöntä, fyysisiä nappuloita sentään pystyy käyttämään aika luontevasti katsomatta mutta koita nyt sitten laittaa jotain takalasin lämmitintä päälle tai vaihtaa radiokanavaa katsomalla ja tökkimällä jotain näyttöä.
 
olisi hyvä saada hanskalokero auki käynnistämättä / virtoja kytkemättä
Sähköautoja nyt ei erikseen tarvitse käynnistää ja kosketusnäyttökin voi herätä ilman sen suurempaa virtojen kytkemistä.

Sinänsä vaikka hanskalokeron avaamiseen olisi erillinen nappi (ei kosketusnäyttö), niin ei se silti välttämättä aukeaisi jos sulake olisi palanut.

Tämä nyt ei ollut tarkoitettu tuon ratkaisun puolustukseksi. Omassa autossa ei ohjata mitään kosketusnäytöltä ja olen erittäin tyytyväinen. (Ja hanskalokerokin aukeaa mekaanisella kahvalla)
 
Siis oikeasti? Vain kosketusnäytön kautta avattava hanskalokero? Ei kai tuollaista voi oikeasti olla jossakin autossa? Tulee montakin skenaariota mieleen jossa olisi hyvä saada hanskalokero auki käynnistämättä / virtoja kytkemättä, esimerkkinä huoltomanuaalin ottaminen sieltä hanskalokerosta että löytää sen hanskalokeron / kosketusnäytön sulakkeen että sen lokeron saa auki.

Olen kyllä vahvasti samaa mieltä että kaikkien toimintojen tunkeminen kosketusnäytön valikoiden taakse on ihan älytöntä, fyysisiä nappuloita sentään pystyy käyttämään aika luontevasti katsomatta mutta koita nyt sitten laittaa jotain takalasin lämmitintä päälle tai vaihtaa radiokanavaa katsomalla ja tökkimällä jotain näyttöä.

Tesla Model 3 sanoo hei ja terve. Teslakuskien mielestä tämä on älyttömän hieno keksintö, koska sitä ei ikinä tarvitse ja jos tarvitsee, niin avatessa kosketusnäytön kautta, siihen myös syttyy valo.
 
Enpä tosiaan muistanut itsekään tuon ketjun olemassaoloa, vaikka sen olen itse jonkin "ei autojen suunnittelukukkasia tänne" -tyyppisen kohun jälkeen luonut. @Juha Kokkonen tai joku muu mode voisi varmaan siirtää edelliset viestit tästä lähtien tuonne oikeaan ketjuun.
Muistaakseni olin osasyypää tuohon :asif: Mut on kyl ollut ihan hyvä idea. Itselläki meinaa unohtua toi, ku auto-jutut lähtee nii helposti laukalle.
 
Huoltoasemien automaattiset ilmanpainelaitteet. Eli sellaiset, missä valitaan paine, asetetaan pistooli paikoilleen ja laite piippaa, kun tavoitepaine on saavutettu.

Toimivat hienosti, paitsi eivät toimi lainkaan kun renkaan lähtöpaine on liian alhainen. Itsellä oli talvirenkaat menneet melko tyhjiksi varastossa eikä siksi niitä uskaltanut sellaisenaan alle laittaa. Nyt ei mistään löydy perinteisellä paineilmalaitteistolla varustettua huoltoasemaa.
 
Huoltoasemien automaattiset ilmanpainelaitteet. Eli sellaiset, missä valitaan paine, asetetaan pistooli paikoilleen ja laite piippaa, kun tavoitepaine on saavutettu.

Toimivat hienosti, paitsi eivät toimi lainkaan kun renkaan lähtöpaine on liian alhainen. Itsellä oli talvirenkaat menneet melko tyhjiksi varastossa eikä siksi niitä uskaltanut sellaisenaan alle laittaa. Nyt ei mistään löydy perinteisellä paineilmalaitteistolla varustettua huoltoasemaa.
Miksi siis noi laitteet eivät tässä tapauksessa toimi? Ei ala pumppaamaan lainkaan?

Osta tollainen, niin ei tartte enää huoltsikalla käydä...


Mulla ollut nyt parin renkaanvaihdon ajan ja ei voi olla kuin tyytyväinen.
 
Miksi siis noi laitteet eivät tässä tapauksessa toimi? Ei ala pumppaamaan lainkaan?

Osta tollainen, niin ei tartte enää huoltsikalla käydä...


Mulla ollut nyt parin renkaanvaihdon ajan ja ei voi olla kuin tyytyväinen.
Joo, ei tapahdu mitään. Renkaan venttiili kyllä toimii, koska ilmaa tulee venttiiliä painettaessa ulos. Toimimattomuus ilmeni vain sarjan tyhjimmällä renkaalla.

Pitää harkita tuota laitetta.
 
Tänään sai herätä verkkovirrassa olevan palovaroittimen valitukseen paristosta. Taitaa olla nyt viides paristo, joka kuuden vuoden asumisen aikana on tullut suoritettua eri varoittimille.

Parhaan suunnittelun vuoksi hiljennysoperaatio on seuraavanlainen:
1) Etsitään piipittävä varoitin korvakuulolla. Laite kun ei anna minkäänlaista visuaalista informaatiota pariston loppumisesta, vaan näyttää iloisesti vihreää joka laitteella.
2) Etsitään talon suurin ruuvimeisseli. Varoitinta ei saa irti katosta ilman työkaluja, vaan reunasta pitää etsiä parin sentin levyinen rako, johon pitää työntää voimalla iso meisseli, jotta lukitussalpa aukeaa.
3) Otetaan laite pois verkkovirrasta. Piipitys jatkuu kädessä.
4) Otetaan laitteesta paristo irti. Piipitys jatkuu edelleen. Laitteessa on riittävästi kapasitanssia ainakin kolmeen korvia vihlovaan, 20 sekunnin välein tapahtuvaan piippaukseen.
5) Painetaan testinappia, joka vihdoin tyhjentää vehkeestä viimeisenkin varauksen ja laite hiljenee.

Olen myös melko varma, että noissa on jokin sisäinen kello, joka saa paristovinkumisen alkamaan aina aamuyöstä. Ei voi olla sattumaa.
 
Tavallaan: Yöllä on usein viileämpi kuin päivällä ja paristo antaa huonommin virtaa kylmempänä, niin yöllä pariston hiipuminen on todennäköisempää kuin päivällä.
Lisäksi yöllä ollaan todennäköisimmin kotona, asia huomataan yön hiljaisuudessa nopeammin ja pariston vaihtoon ryhtyminen vituttaa yöllä eniten.

Itsekin muistelen että näitä on käynyt pääasiassa öisin, mutta ainakin joskus heti kotiin tullessa. Olen vaan unohtanut suurimman osan vähemmän ärsyttävistä sattumuksista.
 
Miksi siis noi laitteet eivät tässä tapauksessa toimi? Ei ala pumppaamaan lainkaan?

Osta tollainen, niin ei tartte enää huoltsikalla käydä...


Mulla ollut nyt parin renkaanvaihdon ajan ja ei voi olla kuin tyytyväinen.

ja jos on jo ennestään sopivia akkuvehkeitä nii. ryobi, makita yms löytyy akkukompurat. kätevät auton, fillarin yms renkaiden täytössä. kuten myös akkupulttipyssy.

 
Huoltoasemien automaattiset ilmanpainelaitteet. Eli sellaiset, missä valitaan paine, asetetaan pistooli paikoilleen ja laite piippaa, kun tavoitepaine on saavutettu.

Toimivat hienosti, paitsi eivät toimi lainkaan kun renkaan lähtöpaine on liian alhainen. Itsellä oli talvirenkaat menneet melko tyhjiksi varastossa eikä siksi niitä uskaltanut sellaisenaan alle laittaa. Nyt ei mistään löydy perinteisellä paineilmalaitteistolla varustettua huoltoasemaa.
Samaisissa laitteissa on useasti pitkähkö metallinen varsi. Sepäs ei sitten mahdukkaan moottoripyörän venttiilille, koska ottaa kiinni jarrulevyihin.
 
Huoltoasemien automaattiset ilmanpainelaitteet. Eli sellaiset, missä valitaan paine, asetetaan pistooli paikoilleen ja laite piippaa, kun tavoitepaine on saavutettu.

Toimivat hienosti, paitsi eivät toimi lainkaan kun renkaan lähtöpaine on liian alhainen. Itsellä oli talvirenkaat menneet melko tyhjiksi varastossa eikä siksi niitä uskaltanut sellaisenaan alle laittaa. Nyt ei mistään löydy perinteisellä paineilmalaitteistolla varustettua huoltoasemaa.
Niissä on pakkosyöttönappi "jossain" se on samasta syystä kuin älyakkulaturien pakkolataus toiminto, jos on liian tyhjä älykkyys ei ymmärrä mitä on kytketty tai onko kytketty lainkaan niin ei tee mitään
 
Taitaa olla nyt viides paristo, joka kuuden vuoden asumisen aikana on tullut suoritettua eri varoittimille.
Kaukaa viisas olisi saattanut ensimmäisen kohdalla vaihtaa kaikkiin uudet paristot. Nuo ei kuitenkaan montaa euroa maksa, ja sitten saa olla taas 5-6 vuotta ilman ylimääräisiä herätyksiä.
 
Huoltoasemien automaattiset ilmanpainelaitteet. Eli sellaiset, missä valitaan paine, asetetaan pistooli paikoilleen ja laite piippaa, kun tavoitepaine on saavutettu.

Toimivat hienosti, paitsi eivät toimi lainkaan kun renkaan lähtöpaine on liian alhainen. Itsellä oli talvirenkaat menneet melko tyhjiksi varastossa eikä siksi niitä uskaltanut sellaisenaan alle laittaa. Nyt ei mistään löydy perinteisellä paineilmalaitteistolla varustettua huoltoasemaa.
Makitan pieni akkukompura on mainio laite. Ja pumppaa asetettuun paineeseen asti vaikka rengas olisi tyhjä. Kulkee myös autossa mukana. Kerran pelasti vararenkaan allelaitolta kun ruuvi oli mennyt renkaaseen ja kun tulin kaupasta rengas oli aivan lintassa. Kompuralla sai hyvin ilmaa siksi aikaa että ajoi rengasliikkeeseen.
 
Yksi idioottimaisimmista kodinkoneista on meidän Electrolux pakastinkaappi. Sähkökatkon aikana kun lämpö nousee niin se luonollisesti jossain vaiheessa alkaa hälyttämään. Ja sitä kuittausnappia ei pääse painamaan avaamatta pakastimen ovea..
 
Parisängyn täkille 240x220 cm valmistettu pussilakana, jonka kulmissa ei ole reikiä ja toisen pään aukko n. 70 cm leveä. Tolla ole käyttöä muuhun kuin matonkuteisiin.
 
Parisängyn täkille 240x220 cm valmistettu pussilakana, jonka kulmissa ei ole reikiä ja toisen pään aukko n. 70 cm leveä. Tolla ole käyttöä muuhun kuin matonkuteisiin.
Käännä pussilakana sisäpuoli ulospäin, työnnä kädet tuosta aukosta toisen puolen kulmiin, ota kiinni peiton kulmista ja anna pussilakanan pudota (tai pyydä parisängyn toista käyttäjää vetämään) pussilakana peiton päälle oikein päin. Olisihan se kulmissa olevien reikien kanssa helpompaa, mutta ei homma ilman niitä sentään mahdotonta ole.
 
Käännä pussilakana sisäpuoli ulospäin, työnnä kädet tuosta aukosta toisen puolen kulmiin, ota kiinni peiton kulmista ja anna pussilakanan pudota (tai pyydä parisängyn toista käyttäjää vetämään) pussilakana peiton päälle oikein päin. Olisihan se kulmissa olevien reikien kanssa helpompaa, mutta ei homma ilman niitä sentään mahdotonta ole.

Tämä, tai vaihtoehtoisesti sakset / ratkoja ja avaa saumaa sen verran että siihen tulee ne reijät.
 
Olen antanut kertoa itselleni, että ne reiät siellä pussilakanan kulmissa on ilmeisesti suomalainen keksintö, eikä niitä juuri muualla näe.
 
Olen antanut kertoa itselleni, että ne reiät siellä pussilakanan kulmissa on ilmeisesti suomalainen keksintö, eikä niitä juuri muualla näe.

Taisi jossain vaiheessa IKEA:n pussilakanoissa olla myös reiät, mutta Ruåttalaisilta tuli paljon valituksia, kun ne oli reikäisiä. Tai sitten tuokin on ihan huhupuhetta...
 
Käännä pussilakana sisäpuoli ulospäin, työnnä kädet tuosta aukosta toisen puolen kulmiin, ota kiinni peiton kulmista ja anna pussilakanan pudota (tai pyydä parisängyn toista käyttäjää vetämään) pussilakana peiton päälle oikein päin. Olisihan se kulmissa olevien reikien kanssa helpompaa, mutta ei homma ilman niitä sentään mahdotonta ole.
Tätä pitää vielä koittaa :thumbsup:. Tosin paksu untuvatäkki mahtuu muutenkin hiton huonosti sisään siitä alareunan pienehköstä reiästä.
 
Kympillä saa palovaroittimen missä paristo kestää eliniän (8v).
Iteki ostanu näitä nykyään koska muutenki palovaroitin pitäis vaihtaa toisen pariston jälkeen

1666512473413.png
 
En tiedä onko suunnittelun kukkanen, vai mikä ketju olisi sopivampi, mutta mikähän on syynä, ettei vuonna 2022 reaaliaikaisia polttoaineiden asemakohtaisia hintoja saada nettiin asemien nettisivuille tai äppiin? Etänähän ne hinnat päivitetään asemillekin, niin miksei ne samantien näkyisi netissäkin? Onhan näitä Tankille-app ja polttoaine.net mutta ei ne ole sama asia, kun perustuvat vain käyttäjien ilmoituksiin ja kuka vaan voi laittaa sinne mitä vaan tai olla laittamatta.
 
En tiedä onko suunnittelun kukkanen, vai mikä ketju olisi sopivampi, mutta mikähän on syynä, ettei vuonna 2022 reaaliaikaisia polttoaineiden asemakohtaisia hintoja saada nettiin asemien nettisivuille tai äppiin? Etänähän ne hinnat päivitetään asemillekin, niin miksei ne samantien näkyisi netissäkin? Onhan näitä Tankille-app ja polttoaine.net mutta ei ne ole sama asia, kun perustuvat vain käyttäjien ilmoituksiin ja kuka vaan voi laittaa sinne mitä vaan tai olla laittamatta.
Jonkun pitäisi tuollainen systeemi yhtenäisellä rajapinnalla kehittää, mutta kuka sen maksaisi? Huoltoasemayrittäjät tuskin, kun polttoaineissa on äärimmäisen pienet katteet, eikä kaikki pysty muutenkaan kilpailemaan sen hinnalla. Ylipäätään hintaerot näissä on sen verran pieniä, ettei tuommoiselle ole tarvetta. Minusta koko tuo asemakohtaisen "halvan" bensan hinnan perässä juokseminen on Suomessa ylikorostettua ja turhaa.
 
Lainaamassani viestissä oli kyse verkkovirtakäyttöisestä palovaroittimesta, jossa on varmistusparisto varalla. Näitä et ihan kympillä uusi.
Niin niissä 8v kestävissä palovaroittimissa on litium patteri sisällä. Noita saa ihan irrallisinakin, tässä arvottu linkki yhteen ostopaikkaan:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/varta-ultra-lithium-9v-paristo

Käytössä langattomasti kytkeytyvä palohälytinjärjestelmä niin noilla sai paristovaihtorumban rauhoittumaan. Lisäksi noissa on se etu että jännite tippuu hitaasti myös lopussa, eli palovaroitin jaksaa piippailla loppuvaa paristoaan pari kuukautta. Eivät mykisty vahingossa loman aikaan tms.

Juu, ovat kalliita mutta noita on alkanut päätyä muihin 9v patterilaitteisiin. Noita yleensä tarttee joskus ja normipattereilla patteri on aina loppu kun laitteen ottaa käyttöön. Litium patterilla on pelannut sitten aina kun tarttee.
 
Jonkun pitäisi tuollainen systeemi yhtenäisellä rajapinnalla kehittää, mutta kuka sen maksaisi? Huoltoasemayrittäjät tuskin, kun polttoaineissa on äärimmäisen pienet katteet, eikä kaikki pysty muutenkaan kilpailemaan sen hinnalla. Ylipäätään hintaerot näissä on sen verran pieniä, ettei tuommoiselle ole tarvetta. Minusta koko tuo asemakohtaisen "halvan" bensan hinnan perässä juokseminen on Suomessa ylikorostettua ja turhaa.
Miksi yhtenäinen? En tarkoittanut mitään keskitettyä systeemiä missä olisi kaikkien eri firmojen asemat koostettuna, vaan ihan että firmat itse ilmoittaisivat ne omissa kanavissaan, ihan kuten kaupat ja ravintolatkin ilmoittavat hintansa netissä.

Ei senttien perässä ajelu kannatakaan, mutta eilenkin oli muutaman kilometrin säteellä 20c eroa asemien hinnoissa, niin se tekee tankin täyteen tankkaamalla jo 10€. Eihän sekään tosin kaikille ole mitään, kuten ei jotkut jaksa ruuankaan hintoja vertailla, vaan ostetaan lähimmästä vaikka kilometrin päästä saisi kassillisen 10€ halvemmalla.
 
Ylipäätään hintaerot näissä on sen verran pieniä, ettei tuommoiselle ole tarvetta. Minusta koko tuo asemakohtaisen "halvan" bensan hinnan perässä juokseminen on Suomessa ylikorostettua ja turhaa.
Erot on kyllä viime kuukausina olleet isojaki, pari kymmentä senttiäki usein. Kymmenellä litralla tekee jo 2e. kuukaudessa puhutaan useista kympeistä ellei satkuista, riippuen auton käytöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi yhtenäinen? En tarkoittanut mitään keskitettyä systeemiä missä olisi kaikkien eri firmojen asemat koostettuna, vaan ihan että firmat itse ilmoittaisivat ne omissa kanavissaan, ihan kuten kaupat ja ravintolatkin ilmoittavat hintansa netissä.

Ei senttien perässä ajelu kannatakaan, mutta eilenkin oli muutaman kilometrin säteellä 20c eroa asemien hinnoissa, niin se tekee tankin täyteen tankkaamalla jo 10€. Eihän sekään tosin kaikille ole mitään, kuten ei jotkut jaksa ruuankaan hintoja vertailla, vaan ostetaan lähimmästä vaikka kilometrin päästä saisi kassillisen 10€ halvemmalla.
Bensa-asemat eivät taida kilpailla hinnalla keskenään, eivätkä varmaan haluakaan. Eikö tuommoinen systeemi väkisinkin synnyttäisi hintakilpailua? Samalla voisi kysyä, miksei eri konserneilla oo vaan kaikil pumpuil samat hinnat?
 
Bensa-asemat eivät taida kilpailla hinnalla keskenään, eivätkä varmaan haluakaan. Eikö tuommoinen systeemi väkisinkin synnyttäisi hintakilpailua? Samalla voisi kysyä, miksei eri konserneilla oo vaan kaikil pumpuil samat hinnat?
Hintakilpailuko olisi huono asia? Toiseen kysymykseen; laki ei salli hinnoista sopimista (kartelli).
 
Yksi suunnittelun kukkanen on AEG Competence -uunin ajastus.

Halusin hälytyksen puolen tunnin päästä. Painoin ajastusnappia, näyttöön tuli numerot "0:00", alla luki "min" ja kaksi viimeistä nollaa vilkkui. Asetin ajaksi "0:30". Painoin ajastuspainiketta uudestaan ja ensimmäinen nolla alkoi vilkkua, mutta alla luki edelleen "min". Ihmettelin hetken ja kokeilin painaa ajastusnappia vielä kerran. Ensimmäinen nolla vilkkui edelleen ja alle vaihtui tekstiksi "hr". Tuumin, että tämähän toimii edellisestä outoudesta huolimatta ja käynnistin ajastuksen. Toimihan se: ajastin alkoi laskea 30 sekunnista alaspäin ja piippasi puolen minuutin jälkeen. :facepalm:

En tajua, miksi tavallisessa uunissa pitää olla ajastus sekunnin tarkkuudella. Mutta kun se kerran on, niin kai sen voisi tehdä oikein ja näyttää käyttäjälle, mitä yksiköitä milloinkin säädetään.

Olen antanut kertoa itselleni, että ne reiät siellä pussilakanan kulmissa on ilmeisesti suomalainen keksintö, eikä niitä juuri muualla näe.
Virolaisissa pussilakanoissa on. Niissä on vielä tehty sellainen pikku parannus suomalaisiin malleihin nähden, että aukot ovat sivulla n. 10 cm päässä kulmasta. Näin peiton kulmat eivät kurkistele rei'istä ulos, vaikka peitto sattuu olemaan hieman pussilakanaa leveämpi. (Kiisto: Tai ainakin yhdessä pussilakanamallissa on, kun sellainen tuli ostettua Virosta. En tiedä, onko kaikissa.)
 
Hintakilpailuko olisi huono asia? Toiseen kysymykseen; laki ei salli hinnoista sopimista (kartelli).
Toiseen kysymykseen korjaus, ku ite töhösin, tarkotin saman firman pumppuja, eli vaik teboilin pumppui et miks hinnoissa eroja? My bad. Hintakilpailu voi olla huono asia muille kuin kuluttajalle.

Yksi suunnittelun kukkanen on AEG Competence -uunin ajastus.



Halusin hälytyksen puolen tunnin päästä. Painoin ajastusnappia, näyttöön tuli numerot "0:00", alla luki "min" ja kaksi viimeistä nollaa vilkkui. Asetin ajaksi "0:30". Painoin ajastuspainiketta uudestaan ja ensimmäinen nolla alkoi vilkkua, mutta alla luki edelleen "min". Ihmettelin hetken ja kokeilin painaa ajastusnappia vielä kerran. Ensimmäinen nolla vilkkui edelleen ja alle vaihtui tekstiksi "hr". Tuumin, että tämähän toimii edellisestä outoudesta huolimatta ja käynnistin ajastuksen. Toimihan se: ajastin alkoi laskea 30 sekunnista alaspäin ja piippasi puolen minuutin jälkeen. :facepalm:

Tätä nyt en enää kutsuis suunnittelun kukkaseksi, vaan suoraan virheeksi. Kyllä tosta melkein kannattais jo valmistajalle laittaa viestiä.
 
Yksi suunnittelun kukkanen on AEG Competence -uunin ajastus.

Halusin hälytyksen puolen tunnin päästä. Painoin ajastusnappia, näyttöön tuli numerot "0:00", alla luki "min" ja kaksi viimeistä nollaa vilkkui. Asetin ajaksi "0:30". Painoin ajastuspainiketta uudestaan ja ensimmäinen nolla alkoi vilkkua, mutta alla luki edelleen "min". Ihmettelin hetken ja kokeilin painaa ajastusnappia vielä kerran. Ensimmäinen nolla vilkkui edelleen ja alle vaihtui tekstiksi "hr". Tuumin, että tämähän toimii edellisestä outoudesta huolimatta ja käynnistin ajastuksen. Toimihan se: ajastin alkoi laskea 30 sekunnista alaspäin ja piippasi puolen minuutin jälkeen. :facepalm:

En tajua, miksi tavallisessa uunissa pitää olla ajastus sekunnin tarkkuudella. Mutta kun se kerran on, niin kai sen voisi tehdä oikein ja näyttää käyttäjälle, mitä yksiköitä milloinkin säädetään.

Virolaisissa pussilakanoissa on. Niissä on vielä tehty sellainen pikku parannus suomalaisiin malleihin nähden, että aukot ovat sivulla n. 10 cm päässä kulmasta. Näin peiton kulmat eivät kurkistele rei'istä ulos, vaikka peitto sattuu olemaan hieman pussilakanaa leveämpi. (Kiisto: Tai ainakin yhdessä pussilakanamallissa on, kun sellainen tuli ostettua Virosta. En tiedä, onko kaikissa.)
Electroluxin uunissa ajastuksen maksimi on 2 tuntia. Mikähän järki siinäkin on :rolleyes:.
 
Sopisikohan tänne vielä x+y eri pesuohjelmaa pyykeille. Ymmärrän kyllä, ettei villa kestä korkeaa lämpötilaa tai jotkin materiaalit kauheaa runttaamista. Voi valita farkut, puuvillan, synteettiset, vauvan vaatteet ja muutaman muun. Kaikille eri täyttömäärä, vain puuvillalle maksimi 8 kg. Ohjekirjassa 100 sivua, mutta ei noista pesuista varsinaisesti kerrota juuri mitään. Veden määrä tai "pyöritys" varmaankin on eri, mutta sitäkään ei mistään suoraan näe. Ekopesua tuosta Samsungista ei sentään löydy. Kaikki valot kun laittaa palamaan niin saa parhaimmillaan työpäivän verran hinkattua yhtä koneellista pyykkiä.

Tldr: farkkupesussa huppari ei puhdistu ja sama toisin päin. Vai miten se menikään?
 
Sopisikohan tänne vielä x+y eri pesuohjelmaa pyykeille. Ymmärrän kyllä, ettei villa kestä korkeaa lämpötilaa tai jotkin materiaalit kauheaa runttaamista. Voi valita farkut, puuvillan, synteettiset, vauvan vaatteet ja muutaman muun. Kaikille eri täyttömäärä, vain puuvillalle maksimi 8 kg. Ohjekirjassa 100 sivua, mutta ei noista pesuista varsinaisesti kerrota juuri mitään. Veden määrä tai "pyöritys" varmaankin on eri, mutta sitäkään ei mistään suoraan näe. Ekopesua tuosta Samsungista ei sentään löydy. Kaikki valot kun laittaa palamaan niin saa parhaimmillaan työpäivän verran hinkattua yhtä koneellista pyykkiä.

Tldr: farkkupesussa huppari ei puhdistu ja sama toisin päin. Vai miten se menikään?

Tämä. Joutui ostamaan 15 vuotta vanhan koneen rikkouduttua uuden. Ostin halvimman pään sivusta täytettävän mallin, jossa on myös kuivaus samassa.

Varmaan tosiaan 20 eri ohjelmaa, käytännössä tulee käytettyä ainoastaan "Cotton" valintaa eri lämpötiloilla, koska se on ainut ohjelma jolla pesu kestää 1h30-1h45min riippuen lämpötilasta/pyykin määrästä + siihen saa lisähuuhtelun ja puhdasta tulee.

Nuo muut erikoisohjelmat kestävät 3-4h tyylisesti, siihen kun lyö vielä kuivauksen niin työpäivän verran kone pyörittää pyykkiä luultavasti kahvikupillisessa haaleaa vettä.

Suunnittelun kukkanen on myös lapsilukko-ominaisuus. Koneessa on siis kaksi fyysistä nappia, virtanappi ja "play/pause"-nappi josta ohjelma siis laitetaan päälle kun se on pyörövalitsemalla valittu (tämän lisäksi on kosketusnäyttötyyppinen josta valitaan lämpötilat, linkoukset jne.)

Kun lapsilukko on päällä kaikki muut napit eivät toimi, mutta virtanappi tietysti toimii ihan normaaliin tapaan. Se on todella kivaa kun taapero sattuu hipaisemaan nappia kesken ohjelman "oikeassa" kohdassa niin koneeseen jää 6kg pyykkiä joka läpimärkänä painaa varmaan 25kg ja sen jälkeen luonnollisesti kone ei enää suostu ohjelmaa/linkousta aloittamaan kun katsoo että liikaa painoa. Sen jälkeen märkä kasa pois koneesta, käsin puristelet x litraa vettä viemäriin ja toivot että kone lähtisi uuteen ohjelmaan/linkoukseen.

Koneen merkki LG, mutta mallia ei tähän hätään löydy mutta olettaisin että kaikissa vastaavissa malleissa on sama toteutus. Jotain positiivista sentään, että plim-plom äänet sai pois ohjekirjasta löytyvällä näppäinyhdistelmällä vrt. jotkut mikrot joissa ääniä ei saa pois.
 
Yksi suunnittelun kukkanen on AEG Competence -uunin ajastus.

Halusin hälytyksen puolen tunnin päästä. Painoin ajastusnappia, näyttöön tuli numerot "0:00", alla luki "min" ja kaksi viimeistä nollaa vilkkui. Asetin ajaksi "0:30". Painoin ajastuspainiketta uudestaan ja ensimmäinen nolla alkoi vilkkua, mutta alla luki edelleen "min". Ihmettelin hetken ja kokeilin painaa ajastusnappia vielä kerran. Ensimmäinen nolla vilkkui edelleen ja alle vaihtui tekstiksi "hr". Tuumin, että tämähän toimii edellisestä outoudesta huolimatta ja käynnistin ajastuksen. Toimihan se: ajastin alkoi laskea 30 sekunnista alaspäin ja piippasi puolen minuutin jälkeen. :facepalm:

En tajua, miksi tavallisessa uunissa pitää olla ajastus sekunnin tarkkuudella. Mutta kun se kerran on, niin kai sen voisi tehdä oikein ja näyttää käyttäjälle, mitä yksiköitä milloinkin säädetään.
Samanlainen uuni itselläni (ainakin ajatuksen suhteen). Logiikka on hieman outo ensimmäisellä käyttökerralla, mutta ihan looginen mielestäni lopulta. Ensin sekunnit, sitten minuutit ja lopulta tunnit. Tuota ajastinta voi käyttää ilman uunin päällä oloa, joten ehkä ne sekunnit ovat siinä mielessä perustellut, vaikka harvoin sille tarkkuudelle tarvitsee kyllä oikeasti ajastaa.
 
Logiikka on hieman outo ensimmäisellä käyttökerralla, mutta ihan looginen mielestäni lopulta. Ensin sekunnit, sitten minuutit ja lopulta tunnit.
Tuosta ei kyllä saa loogista mitenkään. Kyse on enemmänkin totuttelusta.
 
Miksi yhtenäinen? En tarkoittanut mitään keskitettyä systeemiä missä olisi kaikkien eri firmojen asemat koostettuna, vaan ihan että firmat itse ilmoittaisivat ne omissa kanavissaan, ihan kuten kaupat ja ravintolatkin ilmoittavat hintansa netissä.

Ei senttien perässä ajelu kannatakaan, mutta eilenkin oli muutaman kilometrin säteellä 20c eroa asemien hinnoissa, niin se tekee tankin täyteen tankkaamalla jo 10€. Eihän sekään tosin kaikille ole mitään, kuten ei jotkut jaksa ruuankaan hintoja vertailla, vaan ostetaan lähimmästä vaikka kilometrin päästä saisi kassillisen 10€ halvemmalla.
Jos asemat ilmoittaisivat omissa kanavissaan hinnat reaaliajassa, eikös se väistämättä johtaisi kovempaan hintakilpailuun? Tuskin ne haluaa erikseen luoda järjestelmää joka siihen johtaa.
Hintakilpailuko olisi huono asia? Toiseen kysymykseen; laki ei salli hinnoista sopimista (kartelli).
Kyllä se hintakilpailu yleensä on huono asia _myyjän_ kannalta. Nythän oli kyse siitä, miksei _myyjätaho_ tee tätä. Muistetaan nyt, että kyseessä on tuote, jonka kate lienee jossain hyvin pienen ja nollan välimaastossa. Satunnaisten hintakampanjoiden aikana mennee jo hyvinkin miinuksen puolelle.
 
Tätä nyt en enää kutsuis suunnittelun kukkaseksi, vaan suoraan virheeksi. Kyllä tosta melkein kannattais jo valmistajalle laittaa viestiä.

Enpä taida valittaa valmistajalle, kun uuni on edellisen asukkaan hankkima n. viisi vuotta sitten ja tuli meille asunnon oston mukana.

Tuosta ei kyllä saa loogista mitenkään. Kyse on enemmänkin totuttelusta.
Jep, ei siinä logiikkaa ole. Tuota on nyt tottunut käyttämään, kun parin kerran jalkeen selvisi mistä on kyse.

Voi olla, että valmistaja säästää käyttämällä samaa ajastinpiiriä niin tavan uuneissa kuin mikroaaltouuneissa. Lisäsäästöä on syntynyt vielä siitä, kun uunin näytöstä on jätetty pois merkintä sekunneille (tunti- ja minuuttitekstit ovat vain aukkoja maskissa, jotka näkyvät silloin kun niiden takana palaa merkkivalo). Joka tapauksessa lasken tuon huonoksi suunnitteluksi.
 
mikähän on syynä, ettei vuonna 2022 reaaliaikaisia polttoaineiden asemakohtaisia hintoja saada nettiin asemien nettisivuille tai äppiin?
Kysyin joskus jostain huoltamoketjusta miksei hinnat näy appissa. Vastasivat, että polttonesteiden hintojen mainostaminen on laitonta. Eivät valitettavasti kertoneet mihin lakipykälään viittasivat. Pidän paskapuheena.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 469
Viestejä
4 497 438
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom