Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ikävä kyllä useasti kalusteet ovat moduulimittaisia ja vesikalusteet sen mittaisia mitä ikinä valmistaja on halunnut. Ei nämä aina juttele keskenään kovin hyvin, ellei käytä saman valmistajan kokonaisuutta. Olen itse pieniin erillisvessoihin useasti tyypittänyt pieniä altaita, usein kuitenkin nurkkamallisia. Tämä tosin edellyttää että pirtissä on kaksi muuta normaalia allasta (kph ja keittiö).

Aika heikoilla asukas edes omistuskämpissä jos haluaa valittaa kyseisistä altaista, 99% varmasti koko ja muotokin selviää kaupan asiakirjoista (pohjakuva ja mahdollinen kph-piirros). Harvoin asukkailla on perusteita valituksilleen uudistuotannossa, silloin tosin käännytäänkin median puoleen ja yritetään saada painostettua rakennusliike hoitamaan homma omaan piikkiinsä ilman perusteita.

Hämmästyttävää, kuinka osa vielä tätä puolustelee, vieläpä täysin nolla-argumentein. Maailmassa on saatavilla kymmeniä tuhansia erikokoisia altaita, jotka olisivat tuossa toimineet. Jos eri komponentit eivät juttele keskenään, niin sitten niitä suunnittelija ei sinne laita. Tässä on yksinkertaisesti on suunniteltu väärin ja huonosti.

Suunnitelmista ei yleensä pysty riittävällä varmuudella sanomaan edes rakennusalan ammattilainen, että onko allas riittävä tilava. Esim. tämän esimerkin toinen allas, näyttäisi pohjamitoiltaan isolta, mutta koska syvyys ja muoto on mitä on, niin tuloksena on ihan surkea käytettävyys.

Sinun asenteessasi huokuu kyllä juuri sellainen välinpitämättömyys, että en toivoisi sinun enää kovin paljoa suunnittelevan. Ja on erittäin hyvä, että tuo pariskunta vei asian mediaan, siitä on apua monelle asunnon ostajalle.
 
Hämmästyttävää, kuinka osa vielä tätä puolustelee, vieläpä täysin nolla-argumentein. Maailmassa on saatavilla kymmeniä tuhansia erikokoisia altaita, jotka olisivat tuossa toimineet. Jos eri komponentit eivät juttele keskenään, niin sitten niitä suunnittelija ei sinne laita. Tässä on yksinkertaisesti on suunniteltu väärin ja huonosti.

Suunnitelmista ei yleensä pysty riittävällä varmuudella sanomaan edes rakennusalan ammattilainen, että onko allas riittävä tilava. Esim. tämän esimerkin toinen allas, näyttäisi pohjamitoiltaan isolta, mutta koska syvyys ja muoto on mitä on, niin tuloksena on ihan surkea käytettävyys.

Sinun asenteessasi huokuu kyllä juuri sellainen välinpitämättömyys, että en toivoisi sinun enää kovin paljoa suunnittelevan. Ja on erittäin hyvä, että tuo pariskunta vei asian mediaan, siitä on apua monelle asunnon ostajalle.
Jos valitaan tavarat millin tarkkuudella aina koko maailman katalogista, niin asuntojen hinta olisi sellainen että kaltaisillasi keskiverto äo jakauman ensimmäisessä kolmanneksessa olevilla ei enää riittäisi rahat, vaikka miten piilottaisi kulut yhtiölainaan.

Ei kannata ryhtyä kaupantekoon jos ei kauppaan liittyvistä asiakirjoista mitään ymmärrä. Vastaat kuitenkin itse tekemästäsi sopimuksesta allekirjoituksellasi vaikka käyttäisit erillistä asiantuntijaa.
 
Jos valitaan tavarat millin tarkkuudella aina koko maailman katalogista, niin asuntojen hinta olisi sellainen että kaltaisillasi keskiverto äo jakauman ensimmäisessä kolmanneksessa olevilla ei enää riittäisi rahat, vaikka miten piilottaisi kulut yhtiölainaan.

Ei kannata ryhtyä kaupantekoon jos ei kauppaan liittyvistä asiakirjoista mitään ymmärrä. Vastaat kuitenkin itse tekemästäsi sopimuksesta allekirjoituksellasi vaikka käyttäisit erillistä asiantuntijaa.

No tämäpä olikin hieno vastaus, ja on aina ihanaa kun mennään henkilökohtaisuuksiin.

Entäpä jos käytettäis niitä katalogeja, joilla pätevät suunnittelijat onnistuvat kerta toisensa jälkeen suorittamaan tämän luultavasti maailman vaativimman tehtävän, suunnittelemaan toimivan WC:n.

Toinen hieno piirre ajattelussa on, että jos on tehty emämunaus ja siitä luultavasti kärsii joukko ihmisiä pitkän aikaa, ajatellaan että kaikki on kunnossa koska juridista vastuuta ei tule olemaan. Tämä jos mikä, vie rakentamisen laatua eteenpäin!
 
Tähän on tulluut törmättyä julkisissa vessoissa aina välillä. Hienoja designlavuaareja, mutta vesi jää pyörimään lavuaarin pohjalle tai pöytätasolle. Yhdellä salilla oli niin pieni lavuaari, että vettä levisi lattialle ja pöydälle. Pöydällä oli kaiken lisäksi yhteiskäytössä oleva sähköpistokkeeseen liitetty hiustenkuivain. :facepalm:
Töissä on yhdessä vessassa reippaan kokoiset altaat ja hanoilla hyvin pituutta, mutta automaattihanan sensori on sellaisessa paikassa, että kaikki vesi valuu käsistä altaan sijaan tasolle kun sensorin saa heräämään.

Toisessa vessassa taas on reippaan kokoisella pöydällä pikkiriikkinen allas, johon juuri ja juuri mahtuu kädet. Siellä on selvästi tiedetty, että on tullut valittua vääränlainen allas, sillä hanojen virtaamaa on rajoitettu niin, ettei varmasti roisku vettä pöydälle. Ei sillä kyllä oikein käsiäkään pese.

Kotona taas tuli kalustetoimittajalta tuommoinen Evermite-allas yhteen vessaan. Pinnoite kerää kaiken lian ja altaan pohja on täysin tasainen, minkä johdosta vesi työntää kaiken viemärin sijaan altaan reunoille. Kookas se kyllä on ja kerää tietämättömiltä vierailta ihailua juuri kokonsa vuoksi. Joudun aina ampumaan kehut alas kertomalla totuuden.
 
Just alkuvuodesta tehtiin kylppäriremppa käyttövesiputkien uusinnan yhteydessä ja täytyy sanoa että ehkä yksi hankalimmista hommista oli löytää järkevä allas.

Tuntuu, että nyt kaikilla valmistajilla on käsittämätön määrä liian matalia tai muuten hirveän epäkäytännöllisiä malleja joissa on menty täysin designin ehdoilla eikä ole ollenkaan mietitty että sitä pitäisi käyttääkin. Tasapohjaiset olivat meilläkin no-no, samoin sellaiset jossa on terävät ulkolaidat joihin saattaa vahingossa teloa itsensä. Ja jos muuten olisi ollut kelvollinen allas niin vähintään hanan paikka oli jossakin ihme kohdassa tai ei saanut allaskaapin päälle järkevästi asennettua.

Ja nykyään noita löytyy ties mistä materiaaleistakin, posliinin lisäksi on kaikenlaisia muovialtaita ja komposiittimateriaaleja joista osassa huomasi jo liikkeessä tutkiessa että hetken käytön jälkeen puhtaana pito on mahdotonta kun pinta vähän kuluu. Osaan sai jo ihan pelkällä kynnellä naarmuja, saati sitten jos altaan laidalla olisi joku emännän hiuslakkaputeli tai vastaava.

Tietty emäntä kovasti ihasteli niitä epäkäytännöllisiä design-altaita mutta onneksi sain ylipuhuttua että otetaan sellainen jota voi oikeasti käyttääkin, meillä kun allas ei ole mikään esittelyesine kun vieraitakin käy ehkä pari kertaa vuodessa.
 
Miksi Alvar Aallosta on tehty kansallisarkkitehti?

Alvar Aallon suosiota pidetään yllä aktiivisesti Alvar Aalto -seuran, -säätiön, -museon ja valtion toimesta jakamalla mm. Alvar Aalto -palkintoja ja ylläpitämällä Alvar Aalto -museota. Suomen todellinen kiistaton kanssalisarkkitehti on kuitenkin Eliel Saarinen.

Eliel Saarinen oli arkkitehtuurin edelläkävijä maailmassa ja menestyi pariisin maailmannäyttelyssä vuonna 1900. Hänen arkkitehtuurinsa on tunnettua sekä Suomessa että maailmalla. Eliel Saarinen suunnitteli modernit pilvenpiirtäjät (Eliel Saarinen's Tribune Tower design - Wikipedia) ja modernin kirkon (First Christian Church (Columbus, Indiana) - Wikipedia). Eliel Saarinen raivasi tietä Amerikassa suomalaiselle arkkitehtuurille. Yhdessä poikansa Eero Saarisen kanssa hän suunnitteli merkittäviä monumentteja (Gateway Arch), joita voi suuruudessaan verrata pyramideihin. Alvar Aalto käytti hyväksi Saaristen suosiota ulkomailla.

Tiesittekö, että Batman sarjakuvissa Gotham City perustuu Eliel Saarisen arkkitehtuuriin?

upload_2018-7-20_20-24-3.jpeg
upload_2018-7-20_20-29-31.jpeg
upload_2018-7-20_20-16-6.png


Miten muuten kun Alvar Aalto -säätiö on saanut anottua jonkun suojelun moneen Alvar Aallon rakennukseen, niin on pitääkö nuo ikuisesti vai voiko niitä joskus poistaa?

Käytännössä tuo tarkoittaa, että niitä ei saa purkaa tai muuttaa paremmiksi, vaan pitää samaa paskaa korjata yhä uudelleen ja uudelleen veronmaksajien rahoilla. Tietääkö joku, että liittyykö tuohon vielä joku korjausvelvollisuus vai saako tuollaisen antaa lahota? Pitävätkö politikot tätä taiteilijaa jonain kansallissankarina, kun säätiöiden avulla saadaan valtiolta suuria määriä rahaa? Luulisi että nämä korjaukset saadaan helposti rahoitettua turismilla, jos kerta rakennukset ovat niin merkittäviä kuin väitetään. Todellisuudessa kansalaisten kannalta kalliiksi on tullut tämä taiteilija, eikä loppua näy.

Eikö voisi kysyä kansalta haluavatko maksaa satoja miljoonia Alvar Aallon taideteoksien ylläpitämisestä?

HS: Finlandia-talon remontti häämöttää jälleen – hintalappu 60 miljoonaa

Yli kymmenen miljoonan euron remontti, jota kukaan ei huomaa – Alvar Aallon kolossi vuosien jälkeen taas käyttöön

Liikunnan remonttiin upposi 13 miljoonaa euroa
 
Viimeksi muokattu:
VR:n junat. Ei toimi pakkasessa, eikä helteessä :facepalm:

3NfPPytpRpFYlDkr0wRcjd6ILAtl3zLkkw2jF_h-81c.png

Noita (St1, dr12, dv16) on modattu niin monta kertaa, että kukaan ei enään ole kärryillä miten niitä pitäisi korjata, kuvia ja dokumentteja ei ole ja kaikki tieto on eläköityvien asentajien päässä. Siksi kait ne haluaa uudet veturit noiden diesel rämien tilalle.

Dv12:ta konehuone saattaa syttyä palamaan pelkästä helteestä:)
 
Toivottavasti eivät enää pistä rempassa samaa paskaa marmoria Finlandia-talon seinään. Faija oli saanut jotenkin yhden "sekunda"-laatan tuota alkuperäistä marmoria ja se oli aikanaan ensin terassipöytänä vanhemmilla ja sen jälkeen itselläni pöytätasona. Se oli todella pehmeää tavaraa, naarmuuntui suunnilleen vihaisesta katseesta ja jos meni vahingossa läikyttämään esimerkiksi mehua pöytälevylle niin se piti pyyhkiä ja pestä välittömästi pois tai se kerkisi imeytymään marmorin sisälle pysyvästi. Itselläni tuo ei ollut varmaan kuin vuoden tai kaksi koska meni todella nopeasti pahan näköiseksi kun kaljatölkeistä jäi alumiinijälkiä pintaan ja se oli kauttaaltaan lasien ja tölkkien jättämiä rinkuloita täynnä. Lisäksi koska oma pöytärakenne kantoi levyä käytännössä vain päistä niin tuo marmorilevy pikkuhiljaa meni mutkalle ja rupesi roikkumaan keskeltä.
 
Toivottavasti eivät enää pistä rempassa samaa paskaa marmoria Finlandia-talon seinään. Faija oli saanut jotenkin yhden "sekunda"-laatan tuota alkuperäistä marmoria ja se oli aikanaan ensin terassipöytänä vanhemmilla ja sen jälkeen itselläni pöytätasona. Se oli todella pehmeää tavaraa, naarmuuntui suunnilleen vihaisesta katseesta ja jos meni vahingossa läikyttämään esimerkiksi mehua pöytälevylle niin se piti pyyhkiä ja pestä välittömästi pois tai se kerkisi imeytymään marmorin sisälle pysyvästi. Itselläni tuo ei ollut varmaan kuin vuoden tai kaksi koska meni todella nopeasti pahan näköiseksi kun kaljatölkeistä jäi alumiinijälkiä pintaan ja se oli kauttaaltaan lasien ja tölkkien jättämiä rinkuloita täynnä. Lisäksi koska oma pöytärakenne kantoi levyä käytännössä vain päistä niin tuo marmorilevy pikkuhiljaa meni mutkalle ja rupesi roikkumaan keskeltä.

Järki sanoo, ettei kannata ylläpitää kestämätöntä tai epäkäytännöllistä, vaikka olisi miten taiteellisesti kaunis muoto jonkun silmissä. Tämän taiteilijan pitäisi vetää ulkomailta miljoona turistia vuodessa, että näissä päätöksissä olisi mitään järkeä tavallisen kansalaisen kannalta.

Kannattaa muistaa että säätiöt ovat näissä päätöksissä hyötyjiä eivätkä mitään hyväntekijöitä (sukulaisia edustajina säätiössä) ja muutenkin vuosikymmeniä kestävä vahva taustavaikuttaminen saa henkilön näyttäytymään paljon parempana kuin oikeasti onkaan. Nämä ovat valtavia summia suhteessa mihinkään toiseen taiteilijaan ja näillä summilla rakentaisi kokonaan uudet kunnolliset monikäyttöiset rakennukset.
 
Tuuletin, siis oskilloiva lattialla seisova tuulimylly. Jumankauta että meni aikaa ja hermot että keksin että se millä ropelli ruuvataan kiinni - ruuvataankiin väärinpäin, mikä on toki loogista. Mutta ei näitä tule joka päivä kasailtua nykyään, niin enpä muistanut. Jopa käyttöohjeet luettu vastoin normaalia, ja ttäjätkokeiltu kaikki mutterit mitä kämpästä löytyy. Voi elämä, no käyttäjän vika.

Ettäkö mitä tällä teen? En mitään, mutta löytyi uusi laatikosta ja heräsi mielenkiinto toimiiko varastoinnista huolimatta, joo pelaa. Kai se sitten jotain ilpon viileyttä levittää ja lisää sähkölaskua.
 
Alvar Aalto on yksi suomen suurimmista rikollisista, jotka ovat vastuussa satojen aivan uskomattoman arvokkaiden ja upeiden rakennusten purkamisesta, että saavat nostaa omaa pöhöttynyttä egoaan rakentamalla aivan käsittämätöntä kommunistipaskaa.

Esimerkkinä
Norrménin talo – Wikipedia


Pitäisin tätä, myös Ateneumin suunnitellutta, tyyppiä huomattavasti parempana arkkitehtina, kuin Alvar "kusipää" Aaltoa, vaikka moni ei ole koskaan edes kuullutkaan, kun taas Alvar Aalto sitä ja Alvar Aalto tätä.

Theodor Höijer – Wikipedia
 
Alvar Aalto on yksi suomen suurimmista rikollisista, jotka ovat vastuussa satojen aivan uskomattoman arvokkaiden ja upeiden rakennusten purkamisesta, että saavat nostaa omaa pöhöttynyttä egoaan rakentamalla aivan käsittämätöntä kommunistipaskaa.

Esimerkkinä
Norrménin talo – Wikipedia

Just just, Alvar Aalto henkilökohtaisesti valitsi alle jyrättävät rakennukset kierossa mielessään eikä työn tilaajalla tai edellisen kiinteistön omistajalla ollut mitään osuutta asiassa. Alvar vain totesi että se tulee sit tohon. Kukaan muu arkkitehti suomessa ei olisi kyseisiä töitä varmastikkaan suostunut vastaanottamaan. Onkohan tuo sukua Saara Aallolle kun vaikuttaa noin egoistiselta ja ärsyttävältä tyypiltä.
 
Itse arkkitehtuurista täysin tietämättömänä en kyllä ole tajunnut, mikä näistä Alvar Aallon betonimöykyistä tekee niin helvetin hienoja, että niitä pitää hehkuttaa. Myötähäpeää aiheuttaa tämä yksi kerrostalo lähiö, Helsingin lähellä johon meinaavat perustaa jonkin turistirysän, vain koska aalto on suunnitellut kyseiset talot. Näyttävät samalta, kuin kaikki muutkin kerrostalot
 
Itse arkkitehtuurista täysin tietämättömänä en kyllä ole tajunnut, mikä näistä Alvar Aallon betonimöykyistä tekee niin helvetin hienoja, että niitä pitää hehkuttaa. Myötähäpeää aiheuttaa tämä yksi kerrostalo lähiö, Helsingin lähellä johon meinaavat perustaa jonkin turistirysän, vain koska aalto on suunnitellut kyseiset talot. Näyttävät samalta, kuin kaikki muutkin kerrostalot

Itse fysiikasta täysin tietämättömänä en kyllä ole tajunnut, mikä näistä Albert Einsteinin hömppäteorioista tekee niin helvetin hienoja, että niitä pitää hehkuttaa. Myötähäpeää aiheuttaa tämä yksi suhteellisuusteoria, meinaavat tehdä jonkun elokuvan, vain koska einstein on kehittänyt kyseisen teorian. Näyttää samalta, kuin kaikki muutkin teoriat :kahvi:
 
Itse fysiikasta täysin tietämättömänä en kyllä ole tajunnut, mikä näistä Albert Einsteinin hömppäteorioista tekee niin helvetin hienoja, että niitä pitää hehkuttaa. Myötähäpeää aiheuttaa tämä yksi suhteellisuusteoria, meinaavat tehdä jonkun elokuvan, vain koska einstein on kehittänyt kyseisen teorian. Näyttää samalta, kuin kaikki muutkin teoriat :kahvi:

Fysiikka on eksakti luonnontiede, jossa ei kaavojen ulkonäöllä ole mitään väliä, vaan niiden sisältä ratkaisee ja kaavat on suunnattu puhtaasti asiantuntijoille työkaluiksi

Tämän ketjun viesteissä arkkitehtuuri on taidetta, estettiikkaa, jossa ulkomuodon miellyttävyys ratkaisee ja jokainen näkökykyinen on asiantuntija. Aalto on suunnitellut paljon hienoja rakennuksia ja paljon ihan tavallisen näköisiä tönöjä. Varsinkin alkupään funktionalismi on Aallolta kaunista katseltavaa, mutta loppua kohden kyllä ote hieman lipsui.

Arkkitehtuurissa on sitten toki myös toinen puoli ja se on toimivuus. Tässähän Aalto on ihan täyttä paskaa, koska rakennuksen ovat isoilta osin pystyyn mätäneviä ja korjauskelvottomia paskoja, mutta säätiön ansiosta näitä suojeltuja rotiskoja ei saa purkaa. Esimerkkinä Jyväskylän Valtiontalo (ent. suojeluskunnantalo), joka on keskustassa yhdellä parhaista tonteista ja ollut käyttökiellossa ties kuinka ja kauan ja pysyy pystyssä vain sisälle viritettyjen vaijerien avulla ja on irronnut viereistä talosta jo metrin päähän. Tätä ei saa purkaa, koska Aallon arkkitehtuuri, eikä korjata, koska se olisi nyt ehkä jo mahdotonta ja se pitäisi korjata alkuperäiseen muotoonsa, joka ei tilankäytöllisesti ole tätä päivää ja maksaisi outojen materiaalien ja tekniikoiden vuoksi mansikoita. Lopputulos on se, että siinä se rakennus mätänee, kunnes se on rakennusviranomaisten päätöksellä tullaan purkamaan kun se saavuttaa niin huonon kunnon, että se aiheuttaa vaaras ohikulkijoille. Tämä ei ole ennenkuulumaton järjestely Jyväskylässä
 
Kiinteistönvälittäjät pulassa Alvar Aallon suunnitteleman asuinalueen kanssa – asukkaat hyppivät sammuneiden naapureiden yli, asuntojen hinnat pohjamudissa
Viime vuoden marraskuussa Kotkan Sunilassa myytiin keittokomerollinen kaksio. Sen velaton hinta oli 9 500 euroa. Heinäkuussa yksiö keittokomerolla, kylpyhuoneella ja eteisellä lähti 18 000 euron hintaan. Tällä hetkellä kaupan on muun muassa 120-neliöinen huoneisto, jonka lähtöhinta on 49 000 euroa.

Se on ollut myynnissä jo useita vuosia, mutta ei ole mennyt kaupaksi.

Kaikki kiinteistöt ovat arkkitehti Alvar Aallon suunnittelemia.

Minusta tämä on kauheaa. Helsinkiläiset kollegani eivät usko korviaan, kun sanon että Aallon taloista myydään asuntoja tällä hinnalla. He luulevat, että puhun käsirahoista, kiinteistönvälittäjä Merja Sundberg huokaa.

Alueella oli yleiset saunat, joissa moni perhe peseytyi. Osassa pienistä asunnoista on ainoastaan wc, eikä varsinaisia pesutiloja.

– Nykyihminen ei voi olla ilman suihkua. Joissakin asunnoissa on putkiremontin yhteydessä otettu suihkulle tila jostakin nurkasta. Ennen asukkaat ovat käyneet kerran viikossa saunassa.

v*ttun kun on kauheaa että alvar aallon suunnittelmia taloja myydään tohon hintaa.Huono mainekkin vielä alueella.:rofl::kahvi:
 
Ainakin täällä Tampereella on paljon keskusteltu nyt bussien ilmastoinnista, ja konsensus on sellainen että vain sähköbusseissa + tuoreimmissa kaksiakselibusseissa on toimiva ilmastointi. Olisiko näin, että sähköbussit (kuten veturit?) tarvitsisivat tuota tehokasta ilmastointia oman toimivuutensakin puolesta, ja puolestaan dieselbusseissa tuota huoltoa laiminlyödään koska "Suomen kesä kestää pari päivää"?

Ei sähköbussi (tai -juna) vaadi matkustamon ilmastointia sen enempää kuin dieselbussikaan. Sähköbussissa akuston ja molemmissa moottorin lämpötila on pidettävä joissain järkevissä rajoissa, mutta ei se liity matkustamon tai ohjaamon ilmastointiin.


Noita (St1, dr12, dv16) on modattu niin monta kertaa, että kukaan ei enään ole kärryillä miten niitä pitäisi korjata, kuvia ja dokumentteja ei ole ja kaikki tieto on eläköityvien asentajien päässä. Siksi kait ne haluaa uudet veturit noiden diesel rämien tilalle.

Dv12:ta konehuone saattaa syttyä palamaan pelkästä helteestä:)

Dr12 ja Dv16 eivät ole olleet käytössä enää vuosikausiin. St1-mallimerkintää ei kai ole käytetty koskaan.

Eiköhän VR:n arkistossa jonkinlaiset paperit ole joka vehkeestä, mutta se ei auta, jos asioille ei tehdä mitään.

Huollon laiminlyönti on se syy, miksi matkustus-/ohjaamotilojen ilmastointilaitteet rikkoutuvat ja ajomoottoreiden jäähdytys ei toimi.

"Junien viat korjataan paremmin Pietarissa kuin Pasilassa"
 
Viimeksi muokattu:
Kiinteistönvälittäjät pulassa Alvar Aallon suunnitteleman asuinalueen kanssa – asukkaat hyppivät sammuneiden naapureiden yli, asuntojen hinnat pohjamudissa
Viime vuoden marraskuussa Kotkan Sunilassa myytiin keittokomerollinen kaksio. Sen velaton hinta oli 9 500 euroa. Heinäkuussa yksiö keittokomerolla, kylpyhuoneella ja eteisellä lähti 18 000 euron hintaan. Tällä hetkellä kaupan on muun muassa 120-neliöinen huoneisto, jonka lähtöhinta on 49 000 euroa.

Se on ollut myynnissä jo useita vuosia, mutta ei ole mennyt kaupaksi.

Kaikki kiinteistöt ovat arkkitehti Alvar Aallon suunnittelemia.

Minusta tämä on kauheaa. Helsinkiläiset kollegani eivät usko korviaan, kun sanon että Aallon taloista myydään asuntoja tällä hinnalla. He luulevat, että puhun käsirahoista, kiinteistönvälittäjä Merja Sundberg huokaa.

Alueella oli yleiset saunat, joissa moni perhe peseytyi. Osassa pienistä asunnoista on ainoastaan wc, eikä varsinaisia pesutiloja.

– Nykyihminen ei voi olla ilman suihkua. Joissakin asunnoissa on putkiremontin yhteydessä otettu suihkulle tila jostakin nurkasta. Ennen asukkaat ovat käyneet kerran viikossa saunassa.

v*ttun kun on kauheaa että alvar aallon suunnittelmia taloja myydään tohon hintaa.Huono mainekkin vielä alueella.:rofl::kahvi:

Helsingistä löytyy vastaavia samanikäisiä, mutta hinta on eri luokkaa. Eikä johdu siitä että olisi ollut Aaltoa parempi arkkitehti ollut suunnittemassa, vaan kummasti sijainti vaikuttaa. Toki jos haluat asua kaukana pikkukaupungin keskustasta, mutta kuitenkin lähiössä ja tehtaan vieressä, niin Sunila on ihan hyvä kohde.

En ole käynyt siellä monessa asunnossa, mutta ne missä olen käynyt on ihan asiallisia.
 
Fysiikka on eksakti luonnontiede, jossa ei kaavojen ulkonäöllä ole mitään väliä, vaan niiden sisältä ratkaisee ja kaavat on suunnattu puhtaasti asiantuntijoille työkaluiksi

Tämän ketjun viesteissä arkkitehtuuri on taidetta, estettiikkaa, jossa ulkomuodon miellyttävyys ratkaisee ja jokainen näkökykyinen on asiantuntija. Aalto on suunnitellut paljon hienoja rakennuksia ja paljon ihan tavallisen näköisiä tönöjä. Varsinkin alkupään funktionalismi on Aallolta kaunista katseltavaa, mutta loppua kohden kyllä ote hieman lipsui.

Arkkitehtuurissa on sitten toki myös toinen puoli ja se on toimivuus. Tässähän Aalto on ihan täyttä paskaa, koska rakennuksen ovat isoilta osin pystyyn mätäneviä ja korjauskelvottomia paskoja, mutta säätiön ansiosta näitä suojeltuja rotiskoja ei saa purkaa. Esimerkkinä Jyväskylän Valtiontalo (ent. suojeluskunnantalo), joka on keskustassa yhdellä parhaista tonteista ja ollut käyttökiellossa ties kuinka ja kauan ja pysyy pystyssä vain sisälle viritettyjen vaijerien avulla ja on irronnut viereistä talosta jo metrin päähän. Tätä ei saa purkaa, koska Aallon arkkitehtuuri, eikä korjata, koska se olisi nyt ehkä jo mahdotonta ja se pitäisi korjata alkuperäiseen muotoonsa, joka ei tilankäytöllisesti ole tätä päivää ja maksaisi outojen materiaalien ja tekniikoiden vuoksi mansikoita. Lopputulos on se, että siinä se rakennus mätänee, kunnes se on rakennusviranomaisten päätöksellä tullaan purkamaan kun se saavuttaa niin huonon kunnon, että se aiheuttaa vaaras ohikulkijoille. Tämä ei ole ennenkuulumaton järjestely Jyväskylässä
Semmoinen sivuhuomautus, että tuo Aallon mörskä on vihdoinkin otettu työlistalle ja ainakin jonkinlainen kunnostusprojekti on käynnissä.

Mörskäksi rapistuneen Alvar Aallon Valtiontalon remontti alkaa vihdoin
 
Helsingistä löytyy vastaavia samanikäisiä, mutta hinta on eri luokkaa. Eikä johdu siitä että olisi ollut Aaltoa parempi arkkitehti ollut suunnittemassa, vaan kummasti sijainti vaikuttaa. Toki jos haluat asua kaukana pikkukaupungin keskustasta, mutta kuitenkin lähiössä ja tehtaan vieressä, niin Sunila on ihan hyvä kohde.

En ole käynyt siellä monessa asunnossa, mutta ne missä olen käynyt on ihan asiallisia.
Se että joku tarjoaa samalaista esim jostain sörkästä karmeaan hintaa ei tarkoita sitä että joku ostaisi sen?.Porukka katsoo vain niitä pyyntihintoja eikä niitä hintoja mihin niitä myydään.:D:kahvi:
 
Ei kyllä tule mieleen, mitä erikoisen arvokasta suojeltavaa on neukkubunkkerin näköisessä neukkubunkkeritalossa.
 
Ei kyllä tule mieleen, mitä erikoisen arvokasta suojeltavaa on neukkubunkkerin näköisessä neukkubunkkeritalossa.

No se on ajalta, jolloin neukkubunkkereita ei vielä ollut olemassa, joten teoriassa ymmärrän suojelun pointin, mutta en sitä, että kun kyseessä on perustuksia myöten vino ja mätä mörskä, niin miksi lähdetään tekemään kallista remonttia.
 
No se on ajalta, jolloin neukkubunkkereita ei vielä ollut olemassa, joten teoriassa ymmärrän suojelun pointin, mutta en sitä, että kun kyseessä on perustuksia myöten vino ja mätä mörskä, niin miksi lähdetään tekemään kallista remonttia.
Jonkun linnan tai esim finlandia talon/ateneumin/kansallismuseon suojelemisen vielä ymmärrän mutta sitä en ymmärrä että se suojellaan vain siksi että joku äijä nyt on vain sattunut sen piirtämään joskus ja se talon on vielä täysin mätä ja siihen käytetään kohtuuttomasti rahaa.Kukaan ei edes tietäisi että kuka se on sen piirtänyt jollei siitä kerrottaisi eikä noi taida erota paljoakaan muista taloista?.Jos joku firma vielä haluaa ostaa sen tontin niin matalaksi vaan ja uudempaa taloa tilalle.:kahvi:
 
Se että joku tarjoaa samalaista esim jostain sörkästä karmeaan hintaa ei tarkoita sitä että joku ostaisi sen?.Porukka katsoo vain niitä pyyntihintoja eikä niitä hintoja mihin niitä myydään.:D:kahvi:

"Heinäkuussa yksiö keittokomerolla, kylpyhuoneella ja eteisellä lähti 18 000 euron hintaan." Meinaat että toteutuneet kauppahinnat Helsingissä eivät ole eri luokkaa, vain pyynnit ovat korkeammat?
 
"Heinäkuussa yksiö keittokomerolla, kylpyhuoneella ja eteisellä lähti 18 000 euron hintaan." Meinaat että toteutuneet kauppahinnat Helsingissä eivät ole eri luokkaa, vain pyynnit ovat korkeammat?
Noi pyytää ihan liikaa noista kopeista joissa on suihku jossain vaatekaapissa helsingissä jos nyt yleensä löytävät jonkun ostajan.:)

/offtopic
Osa helsingin "kopeista" on muuten siitä erillaisia kuin noi että ne joskus voineet olla yhtenäisiä asuntoja jotka on sitten muutettu erillisiksi asunnoiksi,toisaalta täällä myös on yhdistelty noita asuntoja tyyliin koko kerros on yhtä asuntoa.
 
Lähinnä pikaisesti lueskelin ketjua, mutta kyllähän nuo Aallon tekeleet ovat niin perhanan rumia. Itse en ainakaan näe niissä mitään ihailtataa. Samaan sarjaan pistän saman tyypin huonekalut. On kyllä sellaista kuraa etten ymmärrä kuka sellaisia haluaa.

Toisaalta itse ostan ja myyn mitä ihmeellisempää roinaa, ja silti aina löytyy joku joka haluaa just sen. Enkä nyt tarkoita Aallon mööpeleitä.

Pitää kyllä nuo linkit viellä vilkaista ajatuksen kanssa.
 
Ei sähköbussi (tai -juna) vaadi matkustamon ilmastointia sen enempää kuin dieselbussikaan. Sähköbussissa akuston ja molemmissa moottorin lämpötila on pidettävä joissain järkevissä rajoissa, mutta ei se liity matkustamon tai ohjaamon ilmastointiin.




Dr12 ja Dv16 eivät ole olleet käytössä enää vuosikausiin. St1-mallimerkintää ei kai ole käytetty koskaan.

Eiköhän VR:n arkistossa jonkinlaiset paperit ole joka vehkeestä, mutta se ei auta, jos asioille ei tehdä mitään.

Huollon laiminlyönti on se syy, miksi matkustus-/ohjaamotilojen ilmastointilaitteet rikkoutuvat ja ajomoottoreiden jäähdytys ei toimi.

"Junien viat korjataan paremmin Pietarissa kuin Pasilassa"

Sr1, Oli tarkoitus sanoa, kyllähän noita vanhoja diesel vetureita (Dv12, dr16) oli vielä pari vuotta sitten tavara käytössä, kun niitä korjailin ja ei ollut kuvia muutoksista missään. Ajomoottoreiden jäähdytys toimii tottakai, mutta konehuone kuumenee helteellä melkoiseksi pätsiksi
 
Sr1, Oli tarkoitus sanoa, kyllähän noita vanhoja diesel vetureita (Dv12, dr16) oli vielä pari vuotta sitten tavara käytössä, kun niitä korjailin ja ei ollut kuvia muutoksista missään. Ajomoottoreiden jäähdytys toimii tottakai, mutta konehuone kuumenee helteellä melkoiseksi pätsiksi

Puhuit aiemmin dr12:sta, jota ei enää käytössä ole. Dv12 on kylläkin. Dr16:sta en osaa sanoa nykytilannetta. Ainakin vielä vähän aika (Jokunen vuosi) sitten noita oli käytössä.
 
Kerrostalon autohalli ja sen hätäpoistumistiet.

Meillä katutasossa sijaitsevaan autohalliin mennään kaukosäätimellä avattavan nosto-oven kautta. Ovi sulkeutuu automaattisesti noin 30 sekuntia avaamisen jälkeen. Tämä mahdollistaa murtovarkaiden pääsyn autohalliin ilman avaimia, mutta tästä ei liene vielä hyötyä, kun autohallista ei kuitenkaan pääse ilman avaimia eteenpäin.. vai pääseekö?

No tottahan toki pääsee. Kaikki muut ovet paitsi yksi ovat avaimella avattavia autotallin suunnasta tultaessa. Tämä yksi ovi toimii autotallin hätäpoistumistienä, joka sattuu kulkemaan meidän rapun polkupyörä- ja häkkivaraston kautta ulos rakennuksesta. Nokkelaa, eikös?

Nimimerkillä ainakin kaksi polkupyörävarkautta sekä kolme häkkivarastomurtoa todennut, joista viimeisin murto meidän häkkiin
 
Kerrostalon autohalli ja sen hätäpoistumistiet.

Meillä katutasossa sijaitsevaan autohalliin mennään kaukosäätimellä avattavan nosto-oven kautta. Ovi sulkeutuu automaattisesti noin 30 sekuntia avaamisen jälkeen. Tämä mahdollistaa murtovarkaiden pääsyn autohalliin ilman avaimia, mutta tästä ei liene vielä hyötyä, kun autohallista ei kuitenkaan pääse ilman avaimia eteenpäin.. vai pääseekö?

No tottahan toki pääsee. Kaikki muut ovet paitsi yksi ovat avaimella avattavia autotallin suunnasta tultaessa. Tämä yksi ovi toimii autotallin hätäpoistumistienä, joka sattuu kulkemaan meidän rapun polkupyörä- ja häkkivaraston kautta ulos rakennuksesta. Nokkelaa, eikös?

Nimimerkillä ainakin kaksi polkupyörävarkautta sekä kolme häkkivarastomurtoa todennut, joista viimeisin murto meidän häkkiin
Tilaturvallisuus ja poistumisturvallisuus usein harmillisesti aiheuttavat ristiriitoja ja silloin ei auta, kuin tehdä toteutus poistumisturvallisuus mielessä ja pyrkiä hoitamaan tilaturvallisuus vaikka jollakin valvontajärjestelmällä.

On kyllä mielenkiintoinen ratkaisu tuossa teidän tallin poistumisreitissä. Katutason halliin kun olisi rakennusvaiheessa ollut varsin helppo tehdä poistumisreitti suoraan kadulle.

Tämän dilemman suhteen monet businessparkit/toimistohotellit ovat todellisia suunittelun kukkasia, kun huoneistojen varapoistumistie kulkee naapurihuoneiston kautta. Oma työpaikka muutti pari vuotta sitten ja kun käytiin läpi toimitilaehdokkaita, monen kohdalla sai suorilta vetää henkselit yli, kun huomattiin että tila toimi varapoistumisreittinä naapuriyrityksen tiloista. Kaikilla yrityksillähän tämä ei välttämättä ole ylitsepääsemätön asia, mutta meille se oli hylkäävä tekijä turvaluokitusten takia.
 
Jonkun linnan tai esim finlandia talon/ateneumin/kansallismuseon suojelemisen vielä ymmärrän mutta sitä en ymmärrä että se suojellaan vain siksi että joku äijä nyt on vain sattunut sen piirtämään joskus ja se talon on vielä täysin mätä ja siihen käytetään kohtuuttomasti rahaa.Kukaan ei edes tietäisi että kuka se on sen piirtänyt jollei siitä kerrottaisi eikä noi taida erota paljoakaan muista taloista?.Jos joku firma vielä haluaa ostaa sen tontin niin matalaksi vaan ja uudempaa taloa tilalle.:kahvi:

Eihän ne aina ole edes piirtäneet niitä. Esimerkiksi Oulussa Toivoniemen kerrostalot ovat Alvar Aallon suunnittelemia paperilla. Todellisuudessa grynderi oli piirrättänyt ne piirrustukset ja suunnitelmat ihan toisella oman lompakon paksuus tärkeimpänä tavoitteena ja Alvar Aalto oli hommattu siihen sitten vain pistämään maksua vastaan nimi alle jotta saavat kaavamuutoksen ja rakennusluvat läpi.

Säälittää melkein kun joskus jotain italialaisia arkkitehtiopiskelijoita käy niitä paikan päällä ihastelemassa "maestron" yhtenä työnä.

Oikea tapa suhtautua niihin olisi varata riittävä kasa dynamiittia ja räjäyttää ne kunnollisten uusien rakennusten tieltä.
 
Tilaturvallisuus ja poistumisturvallisuus usein harmillisesti aiheuttavat ristiriitoja ja silloin ei auta, kuin tehdä toteutus poistumisturvallisuus mielessä ja pyrkiä hoitamaan tilaturvallisuus vaikka jollakin valvontajärjestelmällä.

On kyllä mielenkiintoinen ratkaisu tuossa teidän tallin poistumisreitissä. Katutason halliin kun olisi rakennusvaiheessa ollut varsin helppo tehdä poistumisreitti suoraan kadulle.

Tämän dilemman suhteen monet businessparkit/toimistohotellit ovat todellisia suunittelun kukkasia, kun huoneistojen varapoistumistie kulkee naapurihuoneiston kautta. Oma työpaikka muutti pari vuotta sitten ja kun käytiin läpi toimitilaehdokkaita, monen kohdalla sai suorilta vetää henkselit yli, kun huomattiin että tila toimi varapoistumisreittinä naapuriyrityksen tiloista. Kaikilla yrityksillähän tämä ei välttämättä ole ylitsepääsemätön asia, mutta meille se oli hylkäävä tekijä turvaluokitusten takia.

Kyseessä on vanha teollisuuskiinteistö, joka on remontoitu asuinkiinteistöksi, mikä on asettanut yhden haasteen lisää hätäuloskäyntien suunnitteluun. Mutta joo, minun nähdäkseni olisi tuon hätäpoistumisoven voinut suunnitella olevan yhteydessä häkkivaraston sijaan vaikka rappukäytävään. Talossa on neljä rappua ja ainoastaan meidän rapun häkkivarastoon pääsee ilman avaimia autotallista :D Aina ei mene nallekarkit tasan.

Nyt tämän murto-/varkausaallon jälkeen hallitus on päättänyt hankkia kameravalvonnan autohallin sisäänkäynnin yhteyteen. Siinäkin tosin haasteena on kameroiden suuntaus, koska kuvaan ei saisi taltioida pysäköityjä ajoneuvoja rekisterikilpineen.
 
Eihän ne aina ole edes piirtäneet niitä. Esimerkiksi Oulussa Toivoniemen kerrostalot ovat Alvar Aallon suunnittelemia paperilla. Todellisuudessa grynderi oli piirrättänyt ne piirrustukset ja suunnitelmat ihan toisella oman lompakon paksuus tärkeimpänä tavoitteena ja Alvar Aalto oli hommattu siihen sitten vain pistämään maksua vastaan nimi alle jotta saavat kaavamuutoksen ja rakennusluvat läpi.

Säälittää melkein kun joskus jotain italialaisia arkkitehtiopiskelijoita käy niitä paikan päällä ihastelemassa "maestron" yhtenä työnä.

Oikea tapa suhtautua niihin olisi varata riittävä kasa dynamiittia ja räjäyttää ne kunnollisten uusien rakennusten tieltä.
Eikös Toivoniemessä vain kaava ole Aallon kädentyötä? Vai onko rakennuksetkin olevinaan?
 
Ainakin täällä Tampereella on paljon keskusteltu nyt bussien ilmastoinnista, ja konsensus on sellainen että vain sähköbusseissa + tuoreimmissa kaksiakselibusseissa on toimiva ilmastointi. Olisiko näin, että sähköbussit (kuten veturit?) tarvitsisivat tuota tehokasta ilmastointia oman toimivuutensakin puolesta, ja puolestaan dieselbusseissa tuota huoltoa laiminlyödään koska "Suomen kesä kestää pari päivää"?

Ilmastointi kuluttaa polttoainetta ja maksaa. Mikäli haluttaisiin niin bussit olisivat mukavia matkustaa, kuten ratikka stadissa.

HSL:n kalustovaatimusten mukaan ilmastoinnin tulee olla toiminnassa kun auton sisälämpötilä on 25 astetta tai enemmän. Sen johdosta lähes kaikki liikennöitsijät speksaavat nykyään autoihinsa ilmastoinnin ohjauksen siten, että ilmastointi jäähdyttää auton vain 25 asteeseen eikä kylmemmäksi. Siksi ilmastoinnit monissa autoissa vaikuttavat tehottomilta vaikka toisenlaisilla asetuksilla jäähdytystehoa olisi kyllä tarjolla vähintäänkin riittävästi. Pääsääntöisesti Suomeen toimitettavissa autoissa käytetään ihan samantehoisia ilmastointilaitteita kuin Keski-Euroopassakin.
 
Ilmastointi kuluttaa polttoainetta ja maksaa. Mikäli haluttaisiin niin bussit olisivat mukavia matkustaa, kuten ratikka stadissa.

HSL:n kalustovaatimusten mukaan ilmastoinnin tulee olla toiminnassa kun auton sisälämpötilä on 25 astetta tai enemmän. Sen johdosta lähes kaikki liikennöitsijät speksaavat nykyään autoihinsa ilmastoinnin ohjauksen siten, että ilmastointi jäähdyttää auton vain 25 asteeseen eikä kylmemmäksi. Siksi ilmastoinnit monissa autoissa vaikuttavat tehottomilta vaikka toisenlaisilla asetuksilla jäähdytystehoa olisi kyllä tarjolla vähintäänkin riittävästi. Pääsääntöisesti Suomeen toimitettavissa autoissa käytetään ihan samantehoisia ilmastointilaitteita kuin Keski-Euroopassakin.
Tampereella ei vaan taida kyse olla siittä että ilmastointi olisi säädetty johonkin tiettyyn lämpötilaan jossa se hurahtaa päälle, vaan siittä että useammassa autossa se ei vaan yksinkertaisesti toimi.

Linjoja kun kilpailutetaan niin yhtenä kriteerinä on ilmastointi autossa, mutta sitä ei sitten enään kilpailutuksen jälkeen valvota ollenkaan millä autoilla linjoja ajetaan.

Oma ja muiden kokemus mitä nähnyt ja kuullut, niin parhaiten homma toimii Paunulla ja Länsilinjoilla (toki niissäkin vaan uusimmissa autoissa on miellyttävä mennä näillä helteillä.. TKL.n autot ovat taas järjestäen kuin huonoja saunoja
 
Läppärin touchpad, jossa ei ole erillisiä näppäimiä ja jossa "näppäinkohdat" toimii kosketuslevynä. En ole sen pahemmin Googletellut, että voisiko tuon alueen toimimisen hiirenä estää, mutta että osaa olla raivostuttava ominaisuus. Osoitin pomppii minne sattuu, kun yrittää klikkailla. Tulee kyllä pääosin käytettyä hiirtä, mutta silti kaipaisin tavallisia näppäimiä ja mielestäni on menty design käytettävyyden edellä. Tyhmänä en miettinyt asiaa läppäriä hankkiessani. Kaipa tuohon tottuu, mutta itse ainakin pidän erillisiä näppäimiä parempana designina.
 
Lähinnä pikaisesti lueskelin ketjua, mutta kyllähän nuo Aallon tekeleet ovat niin perhanan rumia. Itse en ainakaan näe niissä mitään ihailtataa. Samaan sarjaan pistän saman tyypin huonekalut. On kyllä sellaista kuraa etten ymmärrä kuka sellaisia haluaa.

Toisaalta itse ostan ja myyn mitä ihmeellisempää roinaa, ja silti aina löytyy joku joka haluaa just sen. Enkä nyt tarkoita Aallon mööpeleitä.

Pitää kyllä nuo linkit viellä vilkaista ajatuksen kanssa.


Kaikki Alvar Aallon "huipputeokset" on rumaa paskaa. Kaikista paras tyyli on käytännöllisyys, kuten vaikkapa turhia mutkia omaamaton maljakko. Kunhan sinne menee tarpeeksi vettä ja kukat sopii, ei sitä tarvitse isommaksi tehdä tökkimällä sormilla sinne ja tänne muotoa.
 
Läppärin touchpad, jossa ei ole erillisiä näppäimiä ja jossa "näppäinkohdat" toimii kosketuslevynä. En ole sen pahemmin Googletellut, että voisiko tuon alueen toimimisen hiirenä estää, mutta että osaa olla raivostuttava ominaisuus. Osoitin pomppii minne sattuu, kun yrittää klikkailla. Tulee kyllä pääosin käytettyä hiirtä, mutta silti kaipaisin tavallisia näppäimiä ja mielestäni on menty design käytettävyyden edellä. Tyhmänä en miettinyt asiaa läppäriä hankkiessani. Kaipa tuohon tottuu, mutta itse ainakin pidän erillisiä näppäimiä parempana designina.
Itellä sama entisen läppärin kanssa. Oli nähtävästi menty halpuutus edellä. Nyt on hiiren napit sitten sekä touchpadin ylä- että alapuolella. :tup:
 
Kaikista paras tyyli on käytännöllisyys, kuten vaikkapa turhia mutkia omaamaton maljakko

Alvar Aallon tyyli on nimenomaan funkionalismi että näin...

Sen takiahan ne sen talot onkin "tylsiä laatikoita" ja sisätilaratkaisut henkivät kolkytlukua, kun ne on suunniteltu sen ajan tarpeisiin.
Ja koska teollisuus tykkää funktionalismista, niin sen takiahan miestä fanitetaankin niin kovasti nykyään.
 
Läppärin touchpad, jossa ei ole erillisiä näppäimiä ja jossa "näppäinkohdat" toimii kosketuslevynä. En ole sen pahemmin Googletellut, että voisiko tuon alueen toimimisen hiirenä estää, mutta että osaa olla raivostuttava ominaisuus.

Hieman liittyen HP:n yritysläppäreiden trackpoint eli nänni. Näppiksen alla on vain oikea & vasen hiirinäppäin eli scrollaaminen ei onnistu trackpointilla mitenkään, toisin kuin esim. Lenovolla tai Dellillä, joissa näppäimiä on 3 ja keskimmäinen toimii scrollauksen "aktivointinappina". Tekee koko trackpointin täysin hyödyttömäksi, kun täytyy scrollailut kuitenkin hoitaa touchpadillä.
 
Läppärin touchpad, jossa ei ole erillisiä näppäimiä ja jossa "näppäinkohdat" toimii kosketuslevynä. En ole sen pahemmin Googletellut, että voisiko tuon alueen toimimisen hiirenä estää, mutta että osaa olla raivostuttava ominaisuus. Osoitin pomppii minne sattuu, kun yrittää klikkailla. Tulee kyllä pääosin käytettyä hiirtä, mutta silti kaipaisin tavallisia näppäimiä ja mielestäni on menty design käytettävyyden edellä. Tyhmänä en miettinyt asiaa läppäriä hankkiessani. Kaipa tuohon tottuu, mutta itse ainakin pidän erillisiä näppäimiä parempana designina.

Itse kyllä tykkään nykyään kun koko alue toimii hiirenä, eikä ole uhrattu turhaa aluetta erillisille painikkeille. Hiiren ykköspainikkeen napsautukseen kun käytän soft tap-toimintoa. Eli näpäyttää vaan itse touchpadia jostakin kohtaa. Ja kahdella sormella tehtynä tuo näpäytys toimii hiiren kakkos painikkeesta. Ja toki kahdella sormella vetämällä toimii skrollaus. Kannattaa totutella, tuo oikeasti nopeuttaa touchpadin käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki Alvar Aallon "huipputeokset" on rumaa paskaa. Kaikista paras tyyli on käytännöllisyys, kuten vaikkapa turhia mutkia omaamaton maljakko. Kunhan sinne menee tarpeeksi vettä ja kukat sopii, ei sitä tarvitse isommaksi tehdä tökkimällä sormilla sinne ja tänne muotoa.

Pakko myöntää että osassa Alvarin taloista, niin niissä on sitä jotain. Mutta se rajoittuu lähinnä portaikkoon. Itse kämpäthän on ihan perseestä. Ja ulkonäkökin on sitä itteensä. Sitten ne huonekalut, niin voi hemmetti, ehkä ne aikanaan vuonna CCCP oli kai jotain, ja muut rojut.. blaah... ei kinosta
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom