Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ostin kesäreissuja varten käytetyn Lenovon tabletin, jotta voi katsella videoita tai pelata pelejä matkan ratoksi. Suojakuoria ei tullut mukana, mutta kyllähän semmoiset nyt jostain löytyvät.

Varmaan löytyisi, jos saisi jonkinlaista selkoa Lenovon järjettömästä nimeämistavasta, jonka logiikka lähentelee USB-foorumin kuumehoureita.

Oman tabletin koko nimi on Lenovo Tab M10 Plus (gen 3). Ruudun koko 10,6 tuumaa.

On tietysti myös Lenovo Tab M10 (gen 3). 10,1 tuumaa.

Sitten Lenovo Tab M10 FHD Plus. 10,3 tuumaa. Tuo minun tablettini on myös Full HD, mikäli tuo FHD siihen nyt viittaa.

Lenovo Tab M10 HD. 10,1 tuumaa. Tämä ei ole tietenkään Full HD, vaan pelkästään HD, joka ei kerro mitään.

Näitä jokaista on sitten eri sukupolvia, joissa tehty muutoksia X.

Kuoret eivät tietenkään sovi ristiin, koska tabletit ovat eri kokoisia ja kamera, kaiuttimet, painikkeet ja liittimet saattavat olla eri kohdissa.

Jo pelkästään tabletin speksien etsiminen tuolta lähes kaimojen seasta vaatii tarkkuutta ja sisukkuutta, kun M10-mallia on tehty jo vuosia.

Kuorien etsiminen ja löytäminen esim. Torista onkin aivan herran haltuun, kun myyjän pitäisi sekä osata että jaksaa kirjoittaa ilmoitukseen juuri oikea malli alusta loppuun.

Yhdet kuoret meinasin jo ostaa, kunnes tajusin tarkistaa, että tuo Lenovo Tab M10 FHD Plus on eri laite kuin Lenovo Tab M10 Plus FHD-näytöllä.

Kyllähän noita kuoria sitten löytyy esim. Amazonista, kun tietää tämän uuvuttavan nimeämiskäytännön, mutta pienenä yllätyksenä tuli. :x3:
 
Ostin kesäreissuja varten käytetyn Lenovon tabletin, jotta voi katsella videoita tai pelata pelejä matkan ratoksi. Suojakuoria ei tullut mukana, mutta kyllähän semmoiset nyt jostain löytyvät.

Varmaan löytyisi, jos saisi jonkinlaista selkoa Lenovon järjettömästä nimeämistavasta, jonka logiikka lähentelee USB-foorumin kuumehoureita.

Oman tabletin koko nimi on Lenovo Tab M10 Plus (gen 3). Ruudun koko 10,6 tuumaa.

On tietysti myös Lenovo Tab M10 (gen 3). 10,1 tuumaa.

Sitten Lenovo Tab M10 FHD Plus. 10,3 tuumaa. Tuo minun tablettini on myös Full HD, mikäli tuo FHD siihen nyt viittaa.

Lenovo Tab M10 HD. 10,1 tuumaa. Tämä ei ole tietenkään Full HD, vaan pelkästään HD, joka ei kerro mitään.

Näitä jokaista on sitten eri sukupolvia, joissa tehty muutoksia X.

Kuoret eivät tietenkään sovi ristiin, koska tabletit ovat eri kokoisia ja kamera, kaiuttimet, painikkeet ja liittimet saattavat olla eri kohdissa.

Jo pelkästään tabletin speksien etsiminen tuolta lähes kaimojen seasta vaatii tarkkuutta ja sisukkuutta, kun M10-mallia on tehty jo vuosia.

Kuorien etsiminen ja löytäminen esim. Torista onkin aivan herran haltuun, kun myyjän pitäisi sekä osata että jaksaa kirjoittaa ilmoitukseen juuri oikea malli alusta loppuun.

Yhdet kuoret meinasin jo ostaa, kunnes tajusin tarkistaa, että tuo Lenovo Tab M10 FHD Plus on eri laite kuin Lenovo Tab M10 Plus FHD-näytöllä.

Kyllähän noita kuoria sitten löytyy esim. Amazonista, kun tietää tämän uuvuttavan nimeämiskäytännön, mutta pienenä yllätyksenä tuli. :x3:
Aliexpress
Hakusana: lenovo tab m10 plus 10,6 cover

Screenshot_20260510-192817.png
 
On olemassa muitakin lopputulemia säädölle kuin "täysillä"
Mutta jos toisella puolella on kirkasta niin silloin säätö on täysillä. jos on jotain hämäränja kirkkaan välillä niin silloin säätökin on jotain min-max väliltä, olettaen että ei ole asetettu jotain manuaalisia rajoituksia.
 
Mutta jos toisella puolella on kirkasta niin silloin säätö on täysillä. jos on jotain hämäränja kirkkaan välillä niin silloin säätökin on jotain min-max väliltä, olettaen että ei ole asetettu jotain manuaalisia rajoituksia.
Olipa sitten mitä vaan sattuu olemaan, mutta onko tarkoituksesi tällä ilmentää, että ei toimisi tarkoituksen mukaisesti, tai sitä ei olisi mahdollista rakentaa toimimaan tarkoituksen mukaiseksi
 
Olipa sitten mitä vaan sattuu olemaan, mutta onko tarkoituksesi tällä ilmentää, että ei toimisi tarkoituksen mukaisesti, tai sitä ei olisi mahdollista rakentaa toimimaan tarkoituksen mukaiseksi
Tarkoitus on selventää että ihmisillä on toiveita saada asiat toimimaan eri tilanteissa eri tavalla. Se ei aina ole suunnittelun kukkanen vaan tietoinen valinta. Kaikkia ei voi miellyttää siksi on olemassa muokattavat järjestelmät että voi muokata järjestelmän toiminnan haluamakseen.

tässä esim android vs iPhone on hyvä esimerkki. Toista voi muokata enemmän kuin toista. Ainakin ennen oli näin.

macrodroidilla voi asettaa haluamansa lux arvon sensorilta toimiaan triggerinä ja säätämään näytön kirkkautta.

Screenshot_2026-05-10-20-13-40-86_2e840d222d67ef3caca3a1c67d71d48f.jpg
 
-Paini
-Hiihto
-Ammunta
-Pikajuoksu
-Kävyly
-Jääkiekko
-Hyrox :btooth:
Hyroxiin törmännyt viimeaikoina.. onko se joku "crossfitin" muunnelma, joku uus trendi? Jossa tehdään kaikki liikkeet päin persettä? Liikunnallisesti ei varmasti mitää vikaa, mut esim. crossfittiin vittuunnuin, ku asioita opetettiin tekemään niiiiiiin väärin, ku kävin kokeilemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Näetkö mielekkäänä verrata kuutta yleisnimikettä yhteen rekisteröityyn tuotemerkkiin?
En tiiä koska en tiedä mitä koko vitun hyrox on. Se sana vaan pomppii jokapaikassa eteen mutta koska urheilu ei kiinnosta niin mulla ei ole mitään käryä mitä se tarkoittaa tai pitää sisällään. Toisin kuin esimekiksi juoksu, hiihto, uinti, ampumahiinto, paino, pituushyppy jne. Niistä tietää mitä ne on vaikka ei urheilua seuraisikaan.
 
Eikö noita vastaavia nyt ole vaikka kuinka paljon? Padel, squash, golf jne jne.
Helppohan se on keksiä kuvaava nimi jollekkin lajille missä tehdään tasan yhtä asiaa, esim juostaan. Melko erikoinen asia kimpaantua, varsinkin jos asia ei kiinnosta
 
En tiiä koska en tiedä mitä koko vitun hyrox on. Se sana vaan pomppii jokapaikassa eteen mutta koska urheilu ei kiinnosta niin mulla ei ole mitään käryä mitä se tarkoittaa tai pitää sisällään. Toisin kuin esimekiksi juoksu, hiihto, uinti, ampumahiinto, paino, pituushyppy jne. Niistä tietää mitä ne on vaikka ei urheilua seuraisikaan.

Tieto lisää tietämystä
 
En tiiä koska en tiedä mitä koko vitun hyrox on. Se sana vaan pomppii jokapaikassa eteen mutta koska urheilu ei kiinnosta niin mulla ei ole mitään käryä mitä se tarkoittaa tai pitää sisällään. Toisin kuin esimekiksi juoksu, hiihto, uinti, ampumahiinto, paino, pituushyppy jne. Niistä tietää mitä ne on vaikka ei urheilua seuraisikaan.
Ikinä kuullutkaan tuota sanaa, mutta mikä olisi sitten kuvaavampi sana mistä heti tietäisi mitä lajissa tehdään?
 
Eikö noita vastaavia nyt ole vaikka kuinka paljon? Padel, squash, golf jne jne.
Helppohan se on keksiä kuvaava nimi jollekkin lajille missä tehdään tasan yhtä asiaa, esim juostaan. Melko erikoinen asia kimpaantua, varsinkin jos asia ei kiinnosta

Padel, squash, golf ovat yleinimikkeitä.
Titleist, Dunlop, Tecnifibre ovat yllä mainittuihin sidoksissa olevia tuotemerkkejä.

Kaikilla ei kotonaan ole Pasikuikkaa, vaikkakin kotona on WC, niin silti Pasikuikka ei tarkoita WC:ä itsessään, vaan on WC palveluita vuokraava yritys.
 
En tiiä koska en tiedä mitä koko vitun hyrox on. Se sana vaan pomppii jokapaikassa eteen mutta koska urheilu ei kiinnosta niin mulla ei ole mitään käryä mitä se tarkoittaa tai pitää sisällään. Toisin kuin esimekiksi juoksu, hiihto, uinti, ampumahiinto, paino, pituushyppy jne. Niistä tietää mitä ne on vaikka ei urheilua seuraisikaan.

Eikai se tee asiasta suunnittelun kukkasta, jos sinä triggeröidyt sinulle täysin merkityksettömästä asiasta ja sitten mitä ilmeisemmin kieltäydyt vielä "periaatteen miehenä" edes ottamasta asiasta edes selvää. Kyseessä on rekisteröity kaupallinen tavaramerkki eikä mikään yksittäinen urheilusuoritus, jota voidaan kuvata yksiselitteisesti jollain selkokielisellä sanalla kuten "kolmiloikka".
 
Padel, squash, golf ovat yleinimikkeitä.
Titleist, Dunlop, Tecnifibre ovat yllä mainittuihin sidoksissa olevia tuotemerkkejä.

Kaikilla ei kotonaan ole Pasikuikkaa, vaikkakin kotona on WC, niin silti Pasikuikka ei tarkoita WC:ä itsessään, vaan on WC palveluita vuokraava yritys.
Se ei ole "ongelman" kannalta oleellista, että onko se tuotemerkki vai yleisnimike. Golf-sanasta ei voi tietämätön päätellä, että ota maila käteen ja lyö palloa.
 
Se ei ole "ongelman" kannalta oleellista, että onko se tuotemerkki vai yleisnimike. Golf-sanasta ei voi tietämätön päätellä, että ota maila käteen ja lyö palloa.

En voinut päätellä tuosta kirjoituksesta mitään kun olen ehkä tietämätön :D
 
Se ei ole "ongelman" kannalta oleellista, että onko se tuotemerkki vai yleisnimike. Golf-sanasta ei voi tietämätön päätellä, että ota maila käteen ja lyö palloa.

Tosin voidaan myös kysyä esim hiihdosta tai painista, jos kyseisiä urheilulajeja ei olisi, mitä noista sanoista voi päätellä mitä pitäisi tehdä? Esim paini on johdannainen sanasta painaa, mutta kertoisiko se hyvin mitä pitää tehdä kyseisessä urheilulajissa, jos se nyt keksittäisiin? Miten hiihto sanasta tajuaa että laita sukset jalkaan, ota sauvat käteen ja liiku niiden avulla?
 
Viimeksi muokattu:
En tiiä koska en tiedä mitä koko vitun hyrox on.
Ei me mitään keskiaikaa eletä, jolloin tieto oli vallassa olevien etuoikeus. Muutamassa sekunnissa Wikipedia valistaa näin:

Hyrox (stylized as HYROX) is an indoor fitness competition that combines 8 km of running and 8 functional workout stations, alternating between running and functional exercises.

Se sana vaan pomppii jokapaikassa eteen mutta koska urheilu ei kiinnosta niin mulla ei ole mitään käryä mitä se tarkoittaa tai pitää sisällään.
En ole kiinnittänyt huomiota koko sanaan ennen tätä. Näyttää minusta joltain vesijohtojen lämpöeristeen tuotenimeltä. :lol: En siis itsekään tiennyt mistä on kysymys. En kuitenkaan nähnyt tarvetta millekään vittu-sanoille, koska nykyaikana vie vain sekunteja valistaa itseään mitä tällaiset sanat tarkoittavat jos sattuu olemaan tarvetta tai kiinnostusta.

Toisin kuin esimekiksi juoksu, hiihto, uinti, ampumahiinto, paino, pituushyppy jne. Niistä tietää mitä ne on vaikka ei urheilua seuraisikaan.
Eiköhän se hiihtokin olisi outo sana, jos se olisi ihan uusi juttu? Tuleville sukupolville tämä uuslaji Hyrox on varmaan ihan yhtä selvä juttu... ...eiköhän tällekin lajille aikanaan vakiinnut suomenkielinen nimi (Hyry?)
 
En tiiä koska en tiedä mitä koko vitun hyrox on. Se sana vaan pomppii jokapaikassa eteen mutta koska urheilu ei kiinnosta niin mulla ei ole mitään käryä mitä se tarkoittaa tai pitää sisällään. Toisin kuin esimekiksi juoksu, hiihto, uinti, ampumahiinto, paino, pituushyppy jne. Niistä tietää mitä ne on vaikka ei urheilua seuraisikaan.
Kuinka kauan olisi kestänyt googlata se? Todennäköisesti vähemmän kuin kirjoittaa tänne tuo epäselvä ja putkikatseinen ranttaus siitä, kuinka joku asia on suunnittelun kukkanen, kun et tynnyrissäsi ole asiasta kuullut.

Hyrox on syke- ja voimatreenejä yhdistävä uudehko ja erittäin suosittu hybridilaji, jonka nimi tulee sanoista "Hybrid" ja "Rockstar".

Hyrox-kilpailu koostuu kahdeksasta liikkeestä, joita kaikkia edeltää kilometrin juoksu. Liikkeet tehdään aikaa vastaan.

Painot on jaoteltu kolmeen eri luokkaan: 1. naiset/2. naiset pro ja miehet/3. miehet pro.

Liike 1: Hiihtolaite, 1 kilometri

Liike 2: Kelkan työntö, 50 metriä, kelkka ja lisäpaino yhteensä: 102/152/202 kiloa

Liike 3: Kelkan veto, 50 metriä, kelkka ja lisäpaino yhteensä: 78/103/153 kiloa

Liike 4: Eteneviä burpee-hyppyjä, 80 metriä

Liike 5: Soutulaite, 1 kilometri

Liike 6: Farmarikävely kahvakuulia kantaen, 200 metriä, 16/24/32 kiloa

Liike 7: Etenevä askelkyykky painosäkki selässä, 100 metriä, 10/20/30 kiloa

Liike 8: Seinäpalloheitot, 100 toistoa, 4/6/9 kilon pallo
 
Viimeksi muokattu:
Ostin sukulaiselle uuden astianpesukoneen, kun vanha hajosi ja sattui sopiva olemaan tarjouksessa. Uuden malli on Electrolux CSA47230UW.

Muuten ihan ok peruskone, mutta eipä tullut mieleen, että vuonna 2026 on edelleen olemassa laitteita, jotka eivät muista edellistä ohjelmaa, joten joka kerta kun tätä käyttää on pakko ensin laittaa laite päälle yhdestä painikkeesta, kliksutella haluttu ohjelma kohdalleen toisesta painikkeesta ja käynnistää pesu kolmannella painikkeella. Oletusvalinta käynnistettäessä on aina joku 4h kestävä EKO-ohjelma, eli varmaan tuossa on ajateltu, että se on se mitä kaikki haluavat käyttää. Paljon kömpelömmäksi ei toteutusta voi tehdä.

On toki mahdollista, että kyseessä on user error ja että tuo ominaisuus vielä löytyy jostakin piilovalikosta, mutta yhden painikkeen toimintaa tuohon ei missään tapauksessa ole mahdollista saada.

Edit.
Eipä ikävä kyllä ollut user error, eli noin se lukee ohjeessakin -->

1779275848139.png
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tuo ole ihan laissa säädetty asia että ECO/vedensäästö on aina defaultti ohjelma kodinkoneissa?
 
Eikö tuo ole ihan laissa säädetty asia että ECO/vedensäästö on aina defaultti ohjelma kodinkoneissa?
Mikä laki sellaista säätää?

Meillä ainakin omassa 2 vuotta vanhassa koneessa (ja myös edellisessä) homma toimii niin, että painetaan virta päälle ja laitetaan luukku kiinni, niin alkaa suoraan se sama ohjelma jota on viimeksi käytetty. Kiviäkin kiinnostaa nämä eko-ohjelmat tai jotkin Ai-automatiikat, kun ne kestävät hillittömän pitkään ja todennäköisesti tuottavat paskan lopputuloksen.
 
Mikä laki sellaista säätää?

Meillä ainakin omassa 2 vuotta vanhassa koneessa (ja myös edellisessä) homma toimii niin, että painetaan virta päälle ja laitetaan luukku kiinni, niin alkaa suoraan se sama ohjelma jota on viimeksi käytetty. Kiviäkin kiinnostaa nämä eko-ohjelmat tai jotkin Ai-automatiikat, kun ne kestävät hillittömän pitkään ja todennäköisesti tuottavat paskan lopputuloksen.
Muistaakseni Commission Regulation (EU) 2019/2023 of 1 October 2019 laying down ecodesign requirements for household washing machines and household washer-dryers pursuant to Directive 2009/125/EC of the European Parliament and of the Council, amending Commission Regulation (EC) No 1275/2008 and repealing Commission Regulation (EU) No 1015/2010 tai vastaava

https://eur-lex.europa.eu/legal-con...2019.315.01.0285.01.ENG&toc=OJ:L:2019:315:TOC
 
Muistaakseni Commission Regulation (EU) 2019/2023 of 1 October 2019 laying down ecodesign requirements for household washing machines and household washer-dryers pursuant to Directive 2009/125/EC of the European Parliament and of the Council, amending Commission Regulation (EC) No 1275/2008 and repealing Commission Regulation (EU) No 1015/2010 tai vastaava

https://eur-lex.europa.eu/legal-con...2019.315.01.0285.01.ENG&toc=OJ:L:2019:315:TOC
Kysyit siis tekoälyltä, mutta et vaivautunut tarkistamaan sen kummemmin? Tuo säädös koskee pesukoneita, ei astianpesukoneita. Astianpesukoneille voi olla vastaava, mutta tuo se ei ole.

Edit.
Astianpesukoneille löytyi tällainen, mutta ei tämäkään määrää millä ohjelmalla laite käynnistyy, vaan pelkästään että energiamerkinnässä ilmoitetut tiedot perustuvat "eco"-ohjelman tuloksiin.

 
Viimeksi muokattu:
Kysyit siis tekoälyltä, mutta et vaivautunut tarkistamaan sen kummemmin? Tuo säädös koskee pesukoneita, ei astianpesukoneita. Astianpesukoneille voi olla vastaava, mutta tuo se ei ole.

En mä käytä tekoälyä, ihan muistista googlasin "washing machine energy saving law" ja toi tuli. Oon ei-älypuhelimella niin hankala selata, jossain vastaavassa noita
kuitenkin määritellään.

Voihan se olla myös että ihan vaan köyhän asiakkaan kiusaksi tuollainen kuvaamasi ominaisuus on tehty.
 
Ostin sukulaiselle uuden astianpesukoneen, kun vanha hajosi ja sattui sopiva olemaan tarjouksessa. Uuden malli on Electrolux CSA47230UW.

Muuten ihan ok peruskone, mutta eipä tullut mieleen, että vuonna 2026 on edelleen olemassa laitteita, jotka eivät muista edellistä ohjelmaa, joten joka kerta kun tätä käyttää on pakko ensin laittaa laite päälle yhdestä painikkeesta, kliksutella haluttu ohjelma kohdalleen toisesta painikkeesta ja käynnistää pesu kolmannella painikkeella. Oletusvalinta käynnistettäessä on aina joku 4h kestävä EKO-ohjelma, eli varmaan tuossa on ajateltu, että se on se mitä kaikki haluavat käyttää. Paljon kömpelömmäksi ei toteutusta voi tehdä.

On toki mahdollista, että kyseessä on user error ja että tuo ominaisuus vielä löytyy jostakin piilovalikosta, mutta yhden painikkeen toimintaa tuohon ei missään tapauksessa ole mahdollista saada.

Edit.
Eipä ikävä kyllä ollut user error, eli noin se lukee ohjeessakin -->

1779275848139.png
Eiköhän tuo eco-oletus ole ihan tietoinen ratkaisu. Piti ihan tarkistaa niin täälläkin astianpesukoneessa oletuksena on aina eco-ohjelma ja samoin pyykinpesukoneen kääntönupissa ensimmäisenä. Ei varmaan pitäisi tulla yllätyksenä, että ympäristöasiat ja -direktiivit ohjaavat laitteiden suunnittelua tänäpäivänä.
 
Eiköhän tuo eco-oletus ole ihan tietoinen ratkaisu. Piti ihan tarkistaa niin täälläkin astianpesukoneessa oletuksena on aina eco-ohjelma ja samoin pyykinpesukoneen kääntönupissa ensimmäisenä. Ei varmaan pitäisi tulla yllätyksenä, että ympäristöasiat ja -direktiivit ohjaavat laitteiden suunnittelua tänäpäivänä.
Ei tule yllätyksenä muuten, kuin että meillä tosiaan missään uusissakaan koneissa ei ole tuollaista. Eikä tuo ollut edes ihan halvin malli, vaikka ei mikään premiumi olekaan. Mutta ei voi mitään, pitää sanoa että se nyt vaan on pärjättävä tuolla ja sillä siisti. Typerää suunnittelua joka tapauksessa mielestäni.

Tuesta vastasivat näin -->

1779278528294.png
 
Ostin sukulaiselle uuden astianpesukoneen, kun vanha hajosi ja sattui sopiva olemaan tarjouksessa. Uuden malli on Electrolux CSA47230UW.

Muuten ihan ok peruskone, mutta eipä tullut mieleen, että vuonna 2026 on edelleen olemassa laitteita, jotka eivät muista edellistä ohjelmaa, joten joka kerta kun tätä käyttää on pakko ensin laittaa laite päälle yhdestä painikkeesta, kliksutella haluttu ohjelma kohdalleen toisesta painikkeesta ja käynnistää pesu kolmannella painikkeella. Oletusvalinta käynnistettäessä on aina joku 4h kestävä EKO-ohjelma, eli varmaan tuossa on ajateltu, että se on se mitä kaikki haluavat käyttää. Paljon kömpelömmäksi ei toteutusta voi tehdä.

On toki mahdollista, että kyseessä on user error ja että tuo ominaisuus vielä löytyy jostakin piilovalikosta, mutta yhden painikkeen toimintaa tuohon ei missään tapauksessa ole mahdollista saada.

Edit.
Eipä ikävä kyllä ollut user error, eli noin se lukee ohjeessakin -->

1779275848139.png
Meillä tekee muutaman vuoden vanha Electrolux samaa, eli kun virrat laittaa päälle, oletuksena on P1=ECO. Onneksi siinä on myös favorite-nappi, johon saa haluamansa ohjelman talletettua, eli ei tartte kuin laittaa virrat päälle, painaa tähtinappia ja laittaa luukku kiinni. Toi ECO toimii ihan hyvin perus astioihin ja oon suosikiks laittanu 70°C tehopesun pannuja ja kattiloita varten, niin aika vaivatonta ton käyttö on. Toki vois ruveta jossain kohtaa ärsyttämään, jos ei tota suosikkinappia ois, kuten taitaa olla tuon mallin kohdalla.
 
Mikä ihmeen "oletusohjelma"? Ei ole yhdessäkään tiskarissa sellaista vastasn, että kone vaan alkaisi tekemään "jotain" automaattisesti kun painaa virran päälle. Miksi kukaan sellaista haluaisikaan? Se ohjelma valitaan jokaiselle kerralle erikseen niistä paneelin painikkeista, eco-ohjelma on vain yksi niistä.
 
Mikä ihmeen "oletusohjelma"? Ei ole yhdessäkään tiskarissa sellaista vastasn, että kone vaan alkaisi tekemään "jotain" automaattisesti kun painaa virran päälle. Miksi kukaan sellaista haluaisikaan? Se ohjelma valitaan jokaiselle kerralle erikseen niistä paneelin painikkeista, eco-ohjelma on vain yksi niistä.
Kyllä toi meidän kone lähtee sillä ECO:lla suoraa pesemään, jos laittaa virrat päälle ja luukun kiinni.
 
Mikä ihmeen "oletusohjelma"? Ei ole yhdessäkään tiskarissa sellaista vastasn, että kone vaan alkaisi tekemään "jotain" automaattisesti kun painaa virran päälle. Miksi kukaan sellaista haluaisikaan? Se ohjelma valitaan jokaiselle kerralle erikseen niistä paneelin painikkeista, eco-ohjelma on vain yksi niistä.
Oletusohjelma on sama kuin suosikkiohjelma, eli se jota useimmiten käytetään (eli käytännössä aina). Itse asiassa on yhden käden sormin laskettavissa ne kerrat, kun olen koskaan tarvinnut mitään muuta ohjelmaa kuin tuossa meidän koneessa hyväksi havaittua 60 min ohjelmaa, joka siis lähtee muistista rullaamaan kun painaa laitteen päälle ja luukun kiinni. En koskaan ostaisi konetta, jossa pitää räpeltää joka kerta jotain ohjelmavalitsinta erikseen. Turhat kliksuttelut ovat turhia joka paikassa.

Jännä oletus, että kaikki haluaisivat valita joka kerta eri ohjelman. Meillä ainakin siellä on 99 kertaa sadasta lähes sama määrä samanlaisia astioita ja kattiloita. Ei siinä paljon ole tarvetta säätää ohjelmien kanssa.
 
Mikä ihmeen "oletusohjelma"? Ei ole yhdessäkään tiskarissa sellaista vastasn, että kone vaan alkaisi tekemään "jotain" automaattisesti kun painaa virran päälle. Miksi kukaan sellaista haluaisikaan? Se ohjelma valitaan jokaiselle kerralle erikseen niistä paneelin painikkeista, eco-ohjelma on vain yksi niistä.
Oma arviolta 25 vuotta vanha Bosch alkaa pesemään heti kun laittanut luukun kiinni ja painanut virtanappia. Siinä on vieressä joku 3 eri nappia eri lämpötilalle mutta oletuksena se lähtee aina pesemään maksimi 65° ja olen antanut mennä sillä.
 
Mikä ihmeen "oletusohjelma"? Ei ole yhdessäkään tiskarissa sellaista vastasn, että kone vaan alkaisi tekemään "jotain" automaattisesti kun painaa virran päälle. Miksi kukaan sellaista haluaisikaan? Se ohjelma valitaan jokaiselle kerralle erikseen niistä paneelin painikkeista, eco-ohjelma on vain yksi niistä.
Eco-ohjelma tuppaa olemaan nykyään aina oletuksena, ja muut pitää valita. Tämä mahdollistaa sen että valmistaja väittää että vaikkapa 99% käytöstä on ECO-ohjelmaa ja laite täyttää ympäristömääräykset.
Minä joudun valitsemaan "normiohjelman", sitä ei voi valitettavaksi laittaa oletukseksi ja mitään muuta en käytä.
 
Tyttären Samsungissa on OneDrive asennettuna ja aikonaan määritelty niin, että kuvat synkkaavat OneDriveen. Jossakin vaiheessa matkan varrella jotain on kuitenkin muuttunut ja nyt tilanne on nyt sellainen, että Samsungin oma Gallery app tai mikä se nyt onkaan, näyttää kasan ihan eri kuvia sieltä täältä eri ajankohdista kuin mitä OneDrive, eikä mistään löydy valintaa, jolla saisi tilanteen sellaiseksi, että kaikki luurin kuvat mistä tahansa eri kansioista eri sovellusten kautta otettuna synkkaavat OneDriveen.

En tiedä kuka mikä osapuoli tuon on toteutusvaiheessa kussut, Google, Samsung, vai Microsoft, mutta on tuo kyllä aika kakkelia suunnittelua, että alan ammattilainenkin joutuu nauraen toteamaan, että onpas todella sekavaa, pitää kokeilla googlailla. Tuon pitäisi olla hoidettavissa OneDrivessa niin, että valitaan yhdestä painikkeesta, että "synkkaa aina ja kaikki kuvat", mutta ei tuossa ole sellaista optiota lainkaan. Omassa Pixelissä toimii sentään vähän selkeämmin, mutta siinäkin joutuu joskus käynnistämään OneDriven manuaalisesti, että uudet kuvat alkavat synkkaamaan. Tuon Samsungin sekoilun kanssa meni sormi suuhun, kun ei mikään tunnu auttavan.
 
Tyttären Samsungissa on OneDrive asennettuna ja aikonaan määritelty niin, että kuvat synkkaavat OneDriveen. Jossakin vaiheessa matkan varrella jotain on kuitenkin muuttunut ja nyt tilanne on nyt sellainen, että Samsungin oma Gallery app tai mikä se nyt onkaan, näyttää kasan ihan eri kuvia sieltä täältä eri ajankohdista kuin mitä OneDrive, eikä mistään löydy valintaa, jolla saisi tilanteen sellaiseksi, että kaikki luurin kuvat mistä tahansa eri kansioista eri sovellusten kautta otettuna synkkaavat OneDriveen.

En tiedä kuka mikä osapuoli tuon on toteutusvaiheessa kussut, Google, Samsung, vai Microsoft, mutta on tuo kyllä aika kakkelia suunnittelua, että alan ammattilainenkin joutuu nauraen toteamaan, että onpas todella sekavaa, pitää kokeilla googlailla. Tuon pitäisi olla hoidettavissa OneDrivessa niin, että valitaan yhdestä painikkeesta, että "synkkaa aina ja kaikki kuvat", mutta ei tuossa ole sellaista optiota lainkaan. Omassa Pixelissä toimii sentään vähän selkeämmin, mutta siinäkin joutuu joskus käynnistämään OneDriven manuaalisesti, että uudet kuvat alkavat synkkaamaan. Tuon Samsungin sekoilun kanssa meni sormi suuhun, kun ei mikään tunnu auttavan.

Kuuluuko nyt tähän ketjuun, mutta säätelin jotain oman luurin kanssa (samsung) ja tuli joku ehdotus että löytyi vajaa 800 kuvaa jostain edellisestä laitteesta. Sen päälle että google kuvista läppärillä tai jotain löytyi jotain satoja kopioita vanhoista kuvista. Okei, mulla on ihan liikaa kuvia ties missä. Tää ei nyt selventänyt yhtään kun en palauttanut kuvia sieltä mistä ikinä löyityikään, ainakaan vielä. Jos edes löydän niitä kuvia. Ja voi olla että ovat samoja kuvia mitä oon poistanut ajoilta ennen kun kännyssä oli edes kameraa, vaan digipokkarilla otettuja. Damn.
 
Tyttären Samsungissa on OneDrive asennettuna ja aikonaan määritelty niin, että kuvat synkkaavat OneDriveen. Jossakin vaiheessa matkan varrella jotain on kuitenkin muuttunut ja nyt tilanne on nyt sellainen, että Samsungin oma Gallery app tai mikä se nyt onkaan, näyttää kasan ihan eri kuvia sieltä täältä eri ajankohdista kuin mitä OneDrive, eikä mistään löydy valintaa, jolla saisi tilanteen sellaiseksi, että kaikki luurin kuvat mistä tahansa eri kansioista eri sovellusten kautta otettuna synkkaavat OneDriveen.

En tiedä kuka mikä osapuoli tuon on toteutusvaiheessa kussut, Google, Samsung, vai Microsoft, mutta on tuo kyllä aika kakkelia suunnittelua, että alan ammattilainenkin joutuu nauraen toteamaan, että onpas todella sekavaa, pitää kokeilla googlailla. Tuon pitäisi olla hoidettavissa OneDrivessa niin, että valitaan yhdestä painikkeesta, että "synkkaa aina ja kaikki kuvat", mutta ei tuossa ole sellaista optiota lainkaan. Omassa Pixelissä toimii sentään vähän selkeämmin, mutta siinäkin joutuu joskus käynnistämään OneDriven manuaalisesti, että uudet kuvat alkavat synkkaamaan. Tuon Samsungin sekoilun kanssa meni sormi suuhun, kun ei mikään tunnu auttavan.
Nyt kuulostaa kyllä käyttäjävirheeltä.
OneDrive -> vetäise vasemmalta tai ylhäältä oma kuva -> Settings -> Camera backup -> Back up device folders -> valitse kaikki mitä haluat.
 
Nyt kuulostaa kyllä käyttäjävirheeltä.
OneDrive -> vetäise vasemmalta tai ylhäältä oma kuva -> Settings -> Camera backup -> Back up device folders -> valitse kaikki mitä haluat.
Niinhän sitä luulisi, mutta kaikki kuvat eivät vaan ilmesty OneDriveen. Pitää kokeilla poistaa se koko appi ja asentaa uusiksi.

Minä olen käyttänyt OneDriveä sen alkumetreiltä lähtien eri laitteissa, joten se ei ole ihan uusi juttu. Tuossa tyttären Samsungissa se vaan ei nyt suostu pelittämään ja tosiaan siellä luurin omassa galleryssä näkyy ties kuinka paljon kuvia, joita OneDrive ei suostu näyttämään/synkkaamaan, vaikka samat kansiot on valittuna. Suunnittelun kukkasta tässä on nimenomaan kaikenlainen sekavuus, kun on eri laitteissa erilaista Galleryä ja eri synkkauspalveluita ja kuvat menevät eri kansioihin eri sovelluksista. Lisäksi välillä tulee epämääräisiä ilmoituksia "uudesta kansiosta", eikä käyttäjä välttämättä pysy lainkaan perässä, että mitä tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Tyttären Samsungissa on OneDrive asennettuna ja aikonaan määritelty niin, että kuvat synkkaavat OneDriveen. Jossakin vaiheessa matkan varrella jotain on kuitenkin muuttunut ja nyt tilanne on nyt sellainen, että Samsungin oma Gallery app tai mikä se nyt onkaan, näyttää kasan ihan eri kuvia sieltä täältä eri ajankohdista kuin mitä OneDrive, eikä mistään löydy valintaa, jolla saisi tilanteen sellaiseksi, että kaikki luurin kuvat mistä tahansa eri kansioista eri sovellusten kautta otettuna synkkaavat OneDriveen.

En tiedä kuka mikä osapuoli tuon on toteutusvaiheessa kussut, Google, Samsung, vai Microsoft, mutta on tuo kyllä aika kakkelia suunnittelua, että alan ammattilainenkin joutuu nauraen toteamaan, että onpas todella sekavaa, pitää kokeilla googlailla. Tuon pitäisi olla hoidettavissa OneDrivessa niin, että valitaan yhdestä painikkeesta, että "synkkaa aina ja kaikki kuvat", mutta ei tuossa ole sellaista optiota lainkaan. Omassa Pixelissä toimii sentään vähän selkeämmin, mutta siinäkin joutuu joskus käynnistämään OneDriven manuaalisesti, että uudet kuvat alkavat synkkaamaan. Tuon Samsungin sekoilun kanssa meni sormi suuhun, kun ei mikään tunnu auttavan.

Samsung ja synkronointi viittaa siihen että synkrointi tehdään Samsung "puolella", siinä sitten varovainen että ymmärtää sen synroinoivat, ei kopioivan (muistaakseni tukee myös muita pilvipalveluita)

Onedrive sovelluksessa on sitten kopiointi, eli kopioi valitujen kasijoiden kuvat pilveen, mutta ei synkroinoi niitä.

Samsungin galleriassa jos on jotain minkä haluaa Onedriveen, ja Onedrivessä nimenomaan kuviin, niin katsoo Galleriasta että missä se kuva ylipäätään on. ja sitten OneDrivestä että valittuna. (OneDrivesta muistaakseni näki etenemsen, el tsekkaa se ette ole jumissa)

Jos sama OneDrive tili molemmissa käytössä, niin siinä taisi olla omat juttunsa.

"turvallisuus" jutut voi sitten rikkoa, jos pitkään sovellus manuaalisesti käyttämättä, niin ei tavatonta että kirjautumis jumppaa, jotein on mutta ei olekkaan kirjatunut, lupa ja välimuisti hässäkkää. Ja noin yleisesti tarkistaa että milloin ohjelmalla on lupa kopioida tai synkata (maksuton verkko, lataus jne)
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän sitä luulisi, mutta kaikki kuvat eivät vaan ilmesty OneDriveen. Pitää kokeilla poistaa se koko appi ja asentaa uusiksi.

Minä olen käyttänyt OneDriveä sen alkumetreiltä lähtien eri laitteissa, joten se ei ole ihan uusi juttu. Tuossa tyttären Samsungissa se vaan ei nyt suostu pelittämään ja tosiaan siellä luurin omassa galleryssä näkyy ties kuinka paljon kuvia, joita OneDrive ei suostu näyttämään/synkkaamaan, vaikka samat kansiot on valittuna. Suunnittelun kukkasta tässä on nimenomaan kaikenlainen sekavuus, kun on eri laitteissa erilaista Galleryä ja eri synkkauspalveluita ja kuvat menevät eri kansioihin eri sovelluksista. Lisäksi välillä tulee epämääräisiä ilmoituksia "uudesta kansiosta", eikä käyttäjä välttämättä pysy lainkaan perässä, että mitä tapahtuu.
En tiedä liittyykö aiheeseen mutta itsellä on ainakin samsung ilmoittanut että synkronointi OneDriven kanssa päättyy 30 syyskuuta alkaen ja sitten Galleria ei enää tue synkronointia Onedriveen. Eli onko tyttäresi puhelin uusi? jos vaikka uudet puhelimet eivät tue sitä alun alkaenkaan???
 
Eco-ohjelma tuppaa olemaan nykyään aina oletuksena, ja muut pitää valita. Tämä mahdollistaa sen että valmistaja väittää että vaikkapa 99% käytöstä on ECO-ohjelmaa ja laite täyttää ympäristömääräykset.
Minä joudun valitsemaan "normiohjelman", sitä ei voi valitettavaksi laittaa oletukseksi ja mitään muuta en käytä.
Se hyvä puoli tässä wifi-mallissa oli, että app:n kautta sai valittua haluamansa ohjelman defaultiksi econ tilalle :cigar2:
 
En tiedä liittyykö aiheeseen mutta itsellä on ainakin samsung ilmoittanut että synkronointi OneDriven kanssa päättyy 30 syyskuuta alkaen ja sitten Galleria ei enää tue synkronointia Onedriveen. Eli onko tyttäresi puhelin uusi? jos vaikka uudet puhelimet eivät tue sitä alun alkaenkaan???
A54 5G, eli ei uusi, mutta ei hirveän vanhakaan. Synkkaus oli kuulemma lähtenyt lopulta pelittämään omia aikojaan seuraavana päivänä siitä, kun viimeksi sen kanssa asetuksia edestakaisin säädettiin. Pitää seurata tilannetta.

Tuo mainitsemasi ilmoitus siitä, ettei Gallery tue 30.9.206 jälkeen enää OneDriveä, ei tarkoita, etteikö OneDrive edelleen toimisi, vaan ettei sitä voi käyttää liitettynä sinne Samsung Galleryyn. Minä en suoraan sanottuna edes tiedä mitä tuo tarkoittaa, kun meillä sitä on koko ajan käytetty niin kuin muissakin puhelimissa, eli kuvien varmuuskopiointi on laitettu päälle sieltä OneDriven asetuksista. Se ei siis muutu miksikään.


1780071052272.png
 
Synkkaus oli kuulemma lähtenyt lopulta pelittämään omia aikojaan seuraavana päivänä siitä, kun viimeksi sen kanssa asetuksia edestakaisin säädettiin. Pitää seurata tilannetta.
En oo iha perillä/en muista mikä tilanne oli, mut oisko joku perinteinen, että tuppaa vaa meneen lepotilaan ja sit ei mitää tapahdu. Itselläki ehkä joskus ollu tota, vaikka ois kuinka "käsketty", että pysyy taustalla jne. Sit ku käy värkkää onedriven asetuksia nii pelittää taas kunnes joskus aikanaan jää jumiin/lepotilaan taas.

En siis mitää tarkkaa muista, mut kutkuttelee kyl aivoja samanlaiset outoudet.
 
Ainakin OneDrivessa on myös asetus, jossa se siirtää kuvia ainoastaan yön aikana, kun puhelin on latauksessa ja käyttämättömänä ja WiFi-verkossa kiinni. Muuten se ei synkkaa kuin manuaalisesti. Oisko voinut olla siitä kiinni?
 
Ainakin OneDrivessa on myös asetus, jossa se siirtää kuvia ainoastaan yön aikana, kun puhelin on latauksessa ja käyttämättömänä ja WiFi-verkossa kiinni. Muuten se ei synkkaa kuin manuaalisesti. Oisko voinut olla siitä kiinni?
Ei ollut sekään. Käytössä on rajaton nettiyhteys ja siksi myös määritelty, että synkkaus toimii aina. Se ei vain jostain syystä synkannut kuin osan kuvista.

Se on OneDriven kanssa ihan peruskauraa, että se lakkaa käyttämättömänä ollessaan jossakin vaiheessa kokonaan synkkaamasta, jolloin se pitää avata manuaalisesti ja sitten homma rokkaa taas jonkin aikaa. Siitäkään ei ollut tosiaan tässä kyse.
 
Ajoin joskus 20 vuotta sitten Oulussa hidastetöyssyyn 40km/h. Kanttilada oli autona silloin lainassa ja satanut pulverilunta 10 cm ja yöaika. En huomannut sitä töyssyä.

Oli niin raju tälli se, että ihme ettei auto hajonnut perusteellisesti.

Töyssy sijaitsi siinä Myllyojan kulmilla oiskohan Sangintiellä.

Luin vuosi pari myöhemmin lehdestä, että siinä oli useampi autoilija rikkonut perusteellisesti autonsa ja kymmenien tuhansien eurojen korvaukset joutui kaupunki maksamaan. Oli vastoin "kaikkia" sääntöjä ja lakeja se koroke.

Siihen ajamisen kokemusta voisi verrata siihen kun ajaisi vajaa 20 cm korkeaan jalkakäytävän tiestä erottavaan kiveykseen kohtisuoraan.

Missään muualla elämässäni en ole moiseen törmännyt.
En minäkään varsinaisesti ole törmännyt mutta silloin kun hidastetöyssyt olivat uusia niin Rajakylään (siis Oulun Rajakylä) tuli sellainen ja se oli hampaiden paikat irrottava kokemus. Ensimmäisellä viikolla siihen jäi ainakin yksi öljypohja joltakin onnettomalta. Sitä muutettiin kuulemma myöhemmin inhimillisemmäksi mutta karsean ensikokemuksen jälkeen vaihdoin käyttämääni reittiä ja se jäi myös viimeiseksi kokemukseksi. Muistan sen vieläkin vaikka muutin Oulusta pois yli 20 vuotta sitten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 535
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom