Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 997
Tänään juttelin elisan verkkoa korjaamassa oleville duunareille. Vuonna 94 asennettu vanha kuitu! Kuinkakohan kallista on mahtanut olla?
Runkoyhteydet on kuituna vedetty jo 80-luvun puolelta lähtien. Ja vieläkin aivan valideja yksimuotokuituja, vaikka ikää alkaa olla.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
493
Runkoyhteydet on kuituna vedetty jo 80-luvun puolelta lähtien. Ja vieläkin aivan valideja yksimuotokuituja, vaikka ikää alkaa olla.
En sitten tiedä onko runkoa epäilen kyllä kun ihan keskustassa (pieni) menee. Ja fyysinen kokokin oli kovin pieni. Väittäisin mutuna että pankki mikä tossa on ollut on halunnut kuidun. Voin toki olla väärässäkin.

Elisan tukiasema tossa vieressä ja en ole vauhdissa/toimivuudessa huomannut mtn.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 442
En sitten tiedä onko runkoa epäilen kyllä kun ihan keskustassa (pieni) menee. Ja fyysinen kokokin oli kovin pieni. Väittäisin mutuna että pankki mikä tossa on ollut on halunnut kuidun. Voin toki olla väärässäkin.

Elisan tukiasema tossa vieressä ja en ole vauhdissa/toimivuudessa huomannut mtn.
Siis se kuitu ei tullut sulle :)

Pankki, voi toki sinne mennä, Jokin kiinteistö ja vähän siitä riippuen niin siellä voi olla paljonkin kaikenlaista.

Radiolinja on ollut 90 luvulla, voi toki siihenkin liittyä, tai siis paikalliseen puhelinfirmaan, mikä silloin sitten on ollutkaan. GSM aikaan kyllä kuparillakkin pysty hoiteleen, mutta jos pankki, paikallinen operaattori samoissa tiloissa, niin onhan siinä potenttiaalia.


Ja fyysinen kokokin oli kovin pieni.
Ei hajua missä touhua katselit, jossain kellarissa, tolpan nokassa, vai kuopassa.
Pieni se on jos on kyse loppumetreista yksittäisestä hitsatusta kuidusta .

Ei ne valtataiden penkassa olevat roomaan johtava kaapelit paksuja ole, verrattuna siihen mitä aikanaa kuparit oli.

Mutta jos pikkusormen paksuista, niin siinä voi olla kuituja enemmän kuin Suomen Saksan välisessä tuoreehkossa merikaapelissa on . (Clion-1 muistaakseni 8 kuituparia)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
114
naapurikunnassa kuitu n300€ ( joku EU juttu ) ja meillä 1250€ + päätelaite ja 2-vuoden soppari 40-50€ /kk:cry:
 
Liittynyt
24.08.2019
Viestejä
112
Meille tuli vähän aikaa sitten tarjous valokuidusta (joka laitettaisi samalla, kun alueen sähköt vedetään maan alle). Hyvä ratkaisu sinällään.

Tarjous oli luokkaa: tartu tilaisuuteen "viikossa" niin saat 500 eurolla. Ota "kuukaudessa" niin saat 1000 eurolla. Hinta sen jälkeen luokkaa 2000e.
Tuo olisi vaatinut sen, että edes puolet naapureista alueella olisi tuon ottanut (omakotitaloalue 60-70-luvulta), hinnalla millä hyvänsä, että olisin saanut 500 eurolla kuidun, ilman mitään pakollisia kk-hintoja.

Joskus vuosia sitten kysyin paljonko tuonne maksaa kuitu pelkästään minulle, ja sen hinta oli luokkaa 15000e (vain yksi tarjosi).

Nim. köyhien (ja tyhmien vanhusten) naapurina. 4G on paikoitellen aivan saatanan hidas, vaikka kenttää on.

Edit. selvennetty tekstiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
11 päivää vielä kuidun kytkemiseen. Olen odotellut sitä reilut 3800 päivää.

Vitsit, että mä vihaan tätä 4g paskaa, vuoden päivät ollut aivan ultimaattisen paska yhteys. Yhtä syöpää arki iltaisin ja viikonloppuisin.

Mä en oikeasti tiedä miten juhilastan tällästä once in life time tilaisuutta joku kämänen joulu mikä koittaa joka vuosi tuntuu sen rinnalla aivan tuhnulta. Siihen on toki viikko lomaa töistä varattu heti kättelyssä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Täällä ei onneksi kyselty mitään vaan dna:n kuidut meni automaattisesti sähköjen kaveriksi riippumatta ottajien määrästä. 1300e oli viime kesänä hinta, kun heti rakennusvaiheessa tilasi, nykyisellään olisi sitten jo 2300e liittymisellä hintaa. Asentajalta kun kyselin, että mikä on ollut innokkuus kuituun tällä alueella, niin vain noin 20% sen oli ottanut, asuinalueen koko noin 50 omakotitaloa.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
493
Siis se kuitu ei tullut sulle :)

Ei hajua missä touhua katselit, jossain kellarissa, tolpan nokassa, vai kuopassa.
Pieni se on jos on kyse loppumetreista yksittäisestä hitsatusta kuidusta .

Mutta jos pikkusormen paksuista, niin siinä voi olla kuituja enemmän kuin Suomen Saksan välisessä tuoreehkossa merikaapelissa on . (Clion-1 muistaakseni 8 kuituparia)
Joo ei mulle tullut ja montun kaivoivat tuohon jalkakäytävälle.

Vanha oli ison peukalon paksunen (se rikkoontunut vm94) ja uusi pikkurillin paksunen. Lounea toi tähän kiinteistöön pikkurillin paksusen kuidun niin olikos 12 yksittäistä kuitua jos en väärin muista.

Edittiä. Meni muuten isompikin putki siinä jossa sellasta ranteenpaksusta kaapelia. Telekaapelia sekin :)
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
11 päivää vielä kuidun kytkemiseen. Olen odotellut sitä reilut 3800 päivää.

Vitsit, että mä vihaan tätä 4g paskaa, vuoden päivät ollut aivan ultimaattisen paska yhteys. Yhtä syöpää arki iltaisin ja viikonloppuisin.

Mä en oikeasti tiedä miten juhilastan tällästä once in life time tilaisuutta joku kämänen joulu mikä koittaa joka vuosi tuntuu sen rinnalla aivan tuhnulta. Siihen on toki viikko lomaa töistä varattu heti kättelyssä.
Onnee.
Täällä mennään edelleen tällä. Vuosi vuodelta vaan huonontuu vaikka mitä peliliikkeitä tehnyt. (modeemeita, antenneita jne)
10907613870netti.png

Tänä vuonna pienen pieni mahdollisuus kuituun (liityntäpiste 1km teitä pitkin) kun alue esikartoituksessa.
Mutta veikkaanpa että ei tule koska alueelle ruvettiin vetämään 5g:tä joten ei varmaan tule tarvittavaa määrää täyteen.
Mulle ei siitä 5g:stä ole mitään apua kun ei tuo 4g:kään noista tolpista tänne kanna (rinteitä jne välissä) mihinkä tolppiin ne noita 5g vetää.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 548
Toi nyt on ihan järjetön ajatus niin kauan kuin niillä jo rakennetuilla verkoilla on käyttöikää jäljellä.
Vanhoissa paukkulangoissakin tarjottiin palvelua just sen aikaa että tunnit tuli täyteen ja sen jälkeen kupari vedettiin rullalle ja myytiin romppikselle. Verkon rasitusta toki alettiin pienentämään ja asiakkaita ajamaan langattomiin jo hyvissä ajoin mm. hinnankorotuksilla, ettei sitten tarvinnut väkisin lopettaa kuin minimimäärä liittymiä kun tarjonta viimein lakkautettiin.

Mikäli joku keksis langattoman tekniikan joka oikeasti vois korvata kiinteät verkot niin vanhat kuidut pidettäis kuitenkin käytössä niin pitkään kun niiden eliniäksi on laskettu. Uuden rakentaminen varmasti pysähtyis kyllä.
No, se mobiili tuottaa paremmin ja nopeammin. En yllättyisi yhtään jos...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
Siikaverkko suunnitelee verkon rakentamista Haapavedelle. Voisivat varmaan tehdä myös jo Elisan rakentamille alueille, mutta moniko haluaa maksaa sen tonnin liittymästä jos Elisan liittymäki on osarissa?
Itse kyllä ottasin jos olisi mahdollista.
Lisäksi DNA on alkanut myymään 5G:tä keskustan alueella, ja SYV on kaiketi laajenemassa jollain aikataululla tännekkin niin kuidun kysyntä voi olla yllättävän nihkeää.

ninjaedit: itse maksoin ellun kuituliittymän kerralla pois, niin pitäisikö piruuttaan vedättää osuuskunnankin kuitu telekaappiin jos toteutuu :interested:
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 418
11 päivää vielä kuidun kytkemiseen. Olen odotellut sitä reilut 3800 päivää.

Vitsit, että mä vihaan tätä 4g paskaa, vuoden päivät ollut aivan ultimaattisen paska yhteys. Yhtä syöpää arki iltaisin ja viikonloppuisin.

Mä en oikeasti tiedä miten juhilastan tällästä once in life time tilaisuutta joku kämänen joulu mikä koittaa joka vuosi tuntuu sen rinnalla aivan tuhnulta. Siihen on toki viikko lomaa töistä varattu heti kättelyssä.
Koska on kuitu sitten kaivettu, vai onko tyyliin rakennus vaiheessa vedetty tontin nurkalle tms?

Loppuvuodesta tilattiin kuitu ja keväällä pitäis tulla, toiv ei viivästy. Pitää 30m dsl liittymällä pärjäämään siihen asti, onneks sentään se, kun 4g toimii miten sattuu:bored:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
Onnee.
Täällä mennään edelleen tällä. Vuosi vuodelta vaan huonontuu vaikka mitä peliliikkeitä tehnyt. (modeemeita, antenneita jne)


Tänä vuonna pienen pieni mahdollisuus kuituun (liityntäpiste 1km teitä pitkin) kun alue esikartoituksessa.
Mutta veikkaanpa että ei tule koska alueelle ruvettiin vetämään 5g:tä joten ei varmaan tule tarvittavaa määrää täyteen.
Mulle ei siitä 5g:stä ole mitään apua kun ei tuo 4g:kään noista tolpista tänne kanna (rinteitä jne välissä) mihinkä tolppiin ne noita 5g vetää.
Otan osaa :/.

Asun linnuntietä 2km päässä 16k asukkaan kaupungin keskustasta omakotitaloalueella ja täällä ei ole koskaan toiminut kunnolla. Telian ja dna:n keilat viistää alueen aivan ohi. Elisa osuu ja mastokin näkyy suoraan 400m päässä. Mulla on ulkona antennimastoon ruuvattu ulkoinen modeemi ja aluksi sillä päästiinkin Elisan yhteyksillä ihan ok nopeuksiin, mutta nyt vuoden päivät ihan paskaa. Mä luulen, että ovat myyneet tukkoon...

Vaikka tänne peräkylälle joskus tulisi 5g niin en ole laittamassa munia siihen koriin, että se toimisi kunnolla.

Koska on kuitu sitten kaivettu, vai onko tyyliin rakennus vaiheessa vedetty tontin nurkalle tms?

Loppuvuodesta tilattiin kuitu ja keväällä pitäis tulla, toiv ei viivästy. Pitää 30m dsl liittymällä pärjäämään siihen asti, onneks sentään se, kun 4g toimii miten sattuu:bored:
Alue rakennettu ysärillä. Muutettu 10v sitten tänne ja sillon piharempan yhteydessä laitettu putki tontin kulmalle valmiiksi odottamaan kuitua. Säännöllisen epäsäännöllisesti olen paikallisen operaattorin nettisivuilla laittanut kuitu kyselyyn omat tiedot. Nyt viime syksynä viimeksi ja silloin se poiki yhteydenottoon. Ja tossa loppuvuodesta kaivuuhommat. Vein itse tontin pään niin sai alennusta ja on se tovin odottanut tossa räkin alla kiepillä, jotta hermannit tulee kytkemään.

e: Ei hajuakaan moniko tältä alueelta otti. Täällä joku reipas 80 tölliä. Epäilen, että aika harva kun jäi ainakin noin 20 taloa loppupäästä minne ei vedetty edes runkoa eli sieltä ei ketään ottanut. Ja mitä stalkannut niin ei niitä kieppejä monen talon nurkilla ollut. Onneksi kuitenkin vetivät.
 
Viimeksi muokattu:

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 452
Itsellä on tuo telian hybridi liittymä ja 4G nopeudet ovat aika ailahtelevat ja tietysti ulkoiset antennit auttaisi mutta en haluaisi alkaa poramaan tiilisäinään reikiä sen takia että saan kaapelit vedetty mahdollisimman lyhyttä reittiä katolle.
No kuitu on tulossa kesällä tänne ja on jo ilmoittanut että otan sellaisen ja hinta muuistakseni oli 1550€ + osakkeen hinta mitä vaaditaan 100mb kk maksu on 35€ ilman kaapelitv.


Näyttökuva 2021-02-12 094842.png

Tuossa oli nopeus hetki sitten ja 50mb liittymällä kun nopeampi ei kannata ottaa kun 90% ajasta nopeus ei nouse yli 50.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
907
Lisäksi DNA on alkanut myymään 5G:tä keskustan alueella, ja SYV on kaiketi laajenemassa jollain aikataululla tännekkin niin kuidun kysyntä voi olla yllättävän nihkeää.

ninjaedit: itse maksoin ellun kuituliittymän kerralla pois, niin pitäisikö piruuttaan vedättää osuuskunnankin kuitu telekaappiin jos toteutuu :interested:
Niin, mutta se saatavuus varmaan riippuu moniko sen Elisan aluella haluaa. Tietenkin jos se runkolinja sattuu siitä ohi menemään, niin olis mahdollista kytkentä siihen ennakkotilauksella saada.
Kyllä 200/200 49€/kk tai 1000/1000 59€/kk kelpais tuon Elisan 1000/100 57€/kk tilalle.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Tuli meidän taloyhtiölle vihdoin tarjous valokuitusilta joka nyt sitten hyväksytään. 500€ asennus ja 18,90€/kk hoitomaksu asuntoa kohden. Kuitupääte tulee jokaiseen kämppään sisälle.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 910
Tuli meidän taloyhtiölle vihdoin tarjous valokuitusilta joka nyt sitten hyväksytään. 500€ asennus ja 18,90€/kk hoitomaksu asuntoa kohden. Kuitupääte tulee jokaiseen kämppään sisälle.
Lounea? Kuuluuko joku perusnopeus esim. 10/10Mbit/s, 25/10Mbit/s tai 100/100Mbit/s? Tarkistakaa, että hitsaavat joka asunnossa neljä kuitua eli kaksi paria käyttöön, kun m65 mukaan kuuluu.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Lounea? Kuuluuko joku perusnopeus esim. 10/10Mbit/s, 25/10Mbit/s tai 100/100Mbit/s? Tarkistakaa, että hitsaavat joka asunnossa neljä kuitua eli kaksi paria käyttöön, kun m65 mukaan kuuluu.
Siis Telian valokuitunen(avoinkuitu) kyseessä pääkaupunkiseudulla ja pieni taloyhtiö. Tuohon kuukausimaksuun ei kuulu mitään nettiä vaan on jonkunlainen hoitomaksu joka lisätään vastikkeeseen sitten. Tuo kuukausimaksu vissiin Telian tapauksessa mahdollistaa pienemmän asennusmaksun, mikä aikaisemmin oli n. 2400€ asuntoa kohden ja siihen ei kuulunut mitään hoitomaksua.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 442
Siis Telian valokuitunen(avoinkuitu) kyseessä pääkaupunkiseudulla ja pieni taloyhtiö. Tuohon kuukausimaksuun ei kuulu mitään nettiä vaan on jonkunlainen hoitomaksu joka lisätään vastikkeeseen sitten. Tuo kuukausimaksu vissiin Telian tapauksessa mahdollistaa pienemmän asennusmaksun, mikä aikaisemmin oli n. 2400€ asuntoa kohden ja siihen ei kuulunut mitään hoitomaksua.
Aiemmin keskustelua omakotitarjouksista, jossa Valokuitunen tuonut tarjolla vaihtoehdon jossa liittymmismaksua jyvitetty kk maksuun, sisältäen ylläpitomaksun. (valokuitense verkossa OK tilaajilta ei peritä verkosta kk maksua ensimmäisiin vuosiin jos ei nettiä, sen jälkeen hinnaston mukaan)

Mutta sanamuotosi vaikuttaa siltä että kyse verkosta jonka omistaa joku muu, jossain itse liittymismaksu ja kuidun kk maksu peritään liittyjältä. Netin tilaajalle sinänsä sama, hän siis maksaa vain netisti nettiyhteyden tarjoajalle. Kun taasen valokuitusen omistamissa verkoissa se kk maksu peritään nettilaskulla, kaikki yhdellä laskulla.

Kananttaa varmistaa kumpi tapaus kyseessä, liittymismkasu kk erissä, vai verkon kk maksu.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Aiemmin keskustelua omakotitarjouksista, jossa Valokuitunen tuonut tarjolla vaihtoehdon jossa liittymmismaksua jyvitetty kk maksuun, sisältäen ylläpitomaksun. (valokuitense verkossa OK tilaajilta ei peritä verkosta kk maksua ensimmäisiin vuosiin jos ei nettiä, sen jälkeen hinnaston mukaan)

Mutta sanamuotosi vaikuttaa siltä että kyse verkosta jonka omistaa joku muu, jossain itse liittymismaksu ja kuidun kk maksu peritään liittyjältä. Netin tilaajalle sinänsä sama, hän siis maksaa vain netisti nettiyhteyden tarjoajalle. Kun taasen valokuitusen omistamissa verkoissa se kk maksu peritään nettilaskulla, kaikki yhdellä laskulla.

Kananttaa varmistaa kumpi tapaus kyseessä, liittymismkasu kk erissä, vai verkon kk maksu.
Siis ei varmaankaan ole kyse mistään että joku muu omistaa verkon, vaan he ovat tuoneet vain uuden maksuvaihtoehdon yhtiöille. Jos olisi käynyt niin että meidän yhtiössä ei oltais saatu enemmistöä, niin olisin voinut ottaa tuon yksityisenä vain omaan asuntooni 2390e hintaan ja ilman kk maksua. Eli samalla hinnalla millä viereiset omakotitalot saavat tuon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Tänään juttelin elisan verkkoa korjaamassa oleville duunareille. Vuonna 94 asennettu vanha kuitu! Kuinkakohan kallista on mahtanut olla?
Eihän se itse valokuitu mitenkään hirmuisen kallista kaapelia ole silloinkaan ollut. On se varsinainen kaivuutyö ollut se kallis osuus.

Päätelaitteet on olleet silloin kalliita, mutta kyllähän 90-luvulla esim kaikki puhelinliikenne kulki valokuitua pitkin, jos ei nyt ihan naapurille soittanut.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 442
Siis ei varmaankaan ole kyse mistään että joku muu omistaa verkon, vaan he ovat tuoneet vain uuden maksuvaihtoehdon yhtiöille.
Selvä, eli siin ei ole sen "avoimenkuidun" kk maksua , vaan se osuus laskutetaan nettiyhteyden mukana. Eli niissä hinnastoissa se kalliimpi vaihtoehto. (Valokuitusen/Telian omaistama verkko,) J

Vähän samaan tapaan kun OK liittyjille tarjotaan liittymmistä kk maksulla (60kk á26,90€ + 490€ yht 2014€, ). + yhteys+ nettiyhteys.

Jos se olisi sellainen missä teiltä laskutettaisiin sen kuituyhteyden kk maksu , niin sitten nettihinnat olis sen halvemman mukaan.

Jos jokin paritalo tai vähän isompi, niin mainitsemasi hinta on tosiaan sitä tasoa että tuskin sisältää kuituyhteyden kk maksua, vaan kuten sanoit liiittymisen hinta.

Mutta jos isompi yhtiö, niin pieni mahku että mikä se kk maksu oikeesti on, tai no se varmaan selviää kun tekee valmistuttua esim Telialta saatavuus kyselyjä, niin mitä kk maksuja tarjoaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Tuossa sain Lounean myyjältä arvion kuidun asentamisesta ja hieman kalliin puoleinen paketti kyseessä.
Kuidun asennus käyttövalmiiksi oli arviolta 5000e ja tuosta toki saa ~1400e kotitalousvähennystä pois. Tarjous voimassa tämän kevään.

Sisältää (oman arvioni mukaan) 650m kuitua maahan, josta suurin osa vielä Elyn tien reunaa pitkin. Ja asennettuna kuitumuuntimella yms käyttövalmiiksi.

Oliko tuo kallis vai kohtuuhintainen?

Maaseutua, niin 4G 800MHz ja 10MHz kaistanleveydellä ainoa vaihtoehto tuolle nyt ja pitkälle tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Tuossa sain Lounean myyjältä arvion kuidun asentamisesta ja hieman kalliin puoleinen paketti kyseessä.
Kuidun asennus käyttövalmiiksi oli arviolta 5000e ja tuosta toki saa ~1400e kotitalousvähennystä pois. Tarjous voimassa tämän kevään.

Sisältää (oman arvioni mukaan) 650m kuitua maahan, josta suurin osa vielä Elyn tien reunaa pitkin. Ja asennettuna kuitumuuntimella yms käyttövalmiiksi.

Oliko tuo kallis vai kohtuuhintainen?

Maaseutua, niin 4G 800MHz ja 10MHz kaistanleveydellä ainoa vaihtoehto tuolle nyt ja pitkälle tulevaisuudessa.
Ei tuo ainakaan kalleimmasta päästä ole. Itse sain n. 200-300m maahanvedon vaativasta työstä aikoinaan reilun 13 000e tarjouksen, onneksi kuitua tuli sitten jonkun vuoden jälkeen lähemmäksi.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
ELY = nostaa aina hintaa näissä tapauksissa. Eli sitoo Lounean käsiä hinnan kanssa. Se että hinta on 5000€ maaseudulle kuitu kaikkinensa, toi on kaupunkitaajaman hintaan 1790€ nähden suht järkevän verran tyyriimpi. Yleensä noissa on vyöhykehinnoittelu ja OKT halvin vyöhyke on ollu tuon alta 2k€.
Itse ostaisin tuolla hintaa, jos tarkoitus asua kys.asunnossa useampi vuosi. Tähän mennessä olen hommannut 2kpl taajamaliittymiä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
18
n. 10e/m oli oma tarjous Lounealta täällä periferialla, et ihan hyvältä tarjoukselta vaikuttaa.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Vaikeaa oli omallakin alueella saada tilaajamäärä täyteen vaikka hinta omakotitaloille naurettava 690€. Monella oli selitys juurikin tuo "4g toimii ihan hyvin". Ei se kyllä toimi kun ruuhka-aikaan nopeus tippuu sinne 20-30mbps.No onneksi tuli täyteen ja alkukesästä pitäis tulla omaan torppaan 300M liittymä. Osan alueesta kuiduttivat jo syksyllä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 171
Monella oli selitys juurikin tuo "4g toimii ihan hyvin". Ei se kyllä toimi kun ruuhka-aikaan nopeus tippuu sinne 20-30mbps.
No joo, meillä toimii 4G ehkä just tässä 11 aikaan aamupäivästä jollain 30 Mbps nopeudella, illalla tahmataan paria kolme megabittiä niin omaan korvaan iltaruuhkassa 20-30 Mbps kuulostaa vielä aika hyvin toimivalta yhteydeltä :D

Onneks on itsellä kuitu jossa kulkee se 100/50 Mbps mistä maksetaan 24/7/365.
Nyt kun tekee 95% etänä töitäkin niin on mukava tietää että kotona toimii yhteydet aina eikä vaan sillon kun ei sada tai ole liian tuulista tai liian aurinkoista tai ei tarpeeksi aurinkoista :asif:

Tuossa sain Lounean myyjältä arvion kuidun asentamisesta ja hieman kalliin puoleinen paketti kyseessä.
Kuidun asennus käyttövalmiiksi oli arviolta 5000e ja tuosta toki saa ~1400e kotitalousvähennystä pois. Tarjous voimassa tämän kevään.

Sisältää (oman arvioni mukaan) 650m kuitua maahan, josta suurin osa vielä Elyn tien reunaa pitkin. Ja asennettuna kuitumuuntimella yms käyttövalmiiksi.
Yli puolen kilometrin veto vain sun torppaa varten viidellä tonnilla on ihan hyvä tarjous. Jos meinaat kuidun hankkia niin kannattaa ottaa, halvemmaks tuo hinta tuskin muuttuu tulevaisuudessakaan.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
No joo, meillä toimii 4G ehkä just tässä 11 aikaan aamupäivästä jollain 30 Mbps nopeudella, illalla tahmataan paria kolme megabittiä niin omaan korvaan iltaruuhkassa 20-30 Mbps kuulostaa vielä aika hyvin toimivalta yhteydeltä :D

Onneks on itsellä kuitu jossa kulkee se 100/50 Mbps mistä maksetaan 24/7/365.
Nyt kun tekee 95% etänä töitäkin niin on mukava tietää että kotona toimii yhteydet aina eikä vaan sillon kun ei sada tai ole liian tuulista tai liian aurinkoista tai ei tarpeeksi aurinkoista :asif:
No ei tuo 20mbps kovin hyvä ole kun maksaa 100M liittymästä. Rajoittaa jo apple tv:n parasta laatua. Netflixistäkin jos katsoo 4k tavaraa niin ei välttämättä paljon muuta tarvitse liittymällä enää tehdä. Hiljaiseen aikaan pääsee kyllä sinne maksimiinkin mutta vähemmän sille silloin tarvetta on.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 910
Vaikeaa oli omallakin alueella saada tilaajamäärä täyteen vaikka hinta omakotitaloille naurettava 690€. Monella oli selitys juurikin tuo "4g toimii ihan hyvin". Ei se kyllä toimi kun ruuhka-aikaan nopeus tippuu sinne 20-30mbps.No onneksi tuli täyteen ja alkukesästä pitäis tulla omaan torppaan 300M liittymä. Osan alueesta kuiduttivat jo syksyllä.
Katsotaanko, miten asenteet muuttuu, kun käyttävät sen muutaman kk kuituliittymää. En usko, että moni palaa tuon toimivan laajakaistan jälkeen pätkivän 4G-liittymään. Saavat pahimmillaan vuosia odotella 5G-liittymiä
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Tuossa sain Lounean myyjältä arvion kuidun asentamisesta ja hieman kalliin puoleinen paketti kyseessä.
Kuidun asennus käyttövalmiiksi oli arviolta 5000e ja tuosta toki saa ~1400e kotitalousvähennystä pois. Tarjous voimassa tämän kevään.

Sisältää (oman arvioni mukaan) 650m kuitua maahan, josta suurin osa vielä Elyn tien reunaa pitkin. Ja asennettuna kuitumuuntimella yms käyttövalmiiksi.

Oliko tuo kallis vai kohtuuhintainen?

Maaseutua, niin 4G 800MHz ja 10MHz kaistanleveydellä ainoa vaihtoehto tuolle nyt ja pitkälle tulevaisuudessa.
Jos katselet siihen ympärillesi ja näet paljon potentiaalisia kuidun ottavia muitakin taloja, niin on mahdollista että tuon kuidun voisi paremmallakin hinnalla saada, mutta jos olet siinä yksinäsi, niin ei tuo ole paha hinta. Lisäksi tuo liittymismaksuhan ei sinänsä ole pelkkä kuluerä, vaan pikemminkin sijoitettua pääomaa (olettaen että talo on oma). Se valokuitu on osa kiinteistön arvoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Tuosta voi ihmetellä mitä pelkkä lupamaksu on kaapelia varten ELY-tiellä:
Sijoituslupahakemuksen sisältö ja hinta
Sähkö, tele, kaukolämpö ja maakaasu
  • Tien pituussuuntaista johtoa tai kaapelia enintään 500 m matkalla ja/tai enintään 3 alitusta tai ylitystä. Sisältää yhden maastokatselmuksen: 410 €.
  • Tien pituussuuntaista johtoa tai kaapelia enintään 5 000 m matkalla ja/tai enintään 20 alitusta tai ylitystä. Sisältää kolme maastokatselmusta: 1 300 €.
  • Tien pituussuuntaista johtoa tai kaapelia enintään 50 000 m ja/tai entintään 100 alitusta tai ylitystä. Sisältää neljä maastokatselmusta: 2 400 €.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Jos katselet siihen ympärillesi ja näet paljon potentiaalisia kuidun ottavia muitakin taloja, niin on mahdollista että tuon kuidun voisi paremmallakin hinnalla saada, mutta jos olet siinä yksinäsi, niin ei tuo ole paha hinta. Lisäksi tuo liittymismaksuhan ei sinänsä ole pelkkä kuluerä, vaan pikemminkin sijoitettua pääomaa (olettaen että talo on oma). Se valokuitu on osa kiinteistön arvoa.
Lähimpiin naapureihin on about kilometri, kuitujakamon ja talon välissä on tasan yksi kiinteistö, jossa kukaan ei asu, niin saattaa olla heikkoa kiinnostavuus. Talo on oma (ollut jo yhdeksänkymmentä luvulta).

Lähinnä halusin tarkistaa foorumilta hintatason, etten maksa kalliista kuitukaapelista.

Myyjä puhui, että Elyn lupa maksaa luokkaa tonnin tässä tapauksessa.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Lähimpiin naapureihin on about kilometri, kuitujakamon ja talon välissä on tasan yksi kiinteistö, jossa kukaan ei asu, niin saattaa olla heikkoa kiinnostavuus. Talo on oma (ollut jo yhdeksänkymmentä luvulta).

Lähinnä halusin tarkistaa foorumilta hintatason, etten maksa kalliista kuitukaapelista.

Myyjä puhui, että Elyn lupa maksaa luokkaa tonnin tässä tapauksessa.
Halvalta kuulostaa omasta mielestä tuo hinta, kun ottaa nämä asiat huomioon mistä juuri kerroit.
Vertailu kohtana voin antaa oman tarjous pyyntöni Elisalle vähän päälle vuosi sitten, joka oli laskettu vain minulle ja taloja täällä kyllä riittää samalla tielläkin 20-30.
Tarjous oli 16 000euroa ja kuitu olisi kaivettu tämän tien alusta johon on matkaa n. 300m meidän kämpiltä.

Nyt kuitenkin onneksi Telian valokuitunen(avoin kuitu) alotti kamppanjan tällä alueella, joka mahdollistaa huomattavasti pienemmän hinnan.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
Lähimpiin naapureihin on about kilometri, kuitujakamon ja talon välissä on tasan yksi kiinteistö, jossa kukaan ei asu, niin saattaa olla heikkoa kiinnostavuus. Talo on oma (ollut jo yhdeksänkymmentä luvulta).

Lähinnä halusin tarkistaa foorumilta hintatason, etten maksa kalliista kuitukaapelista.

Myyjä puhui, että Elyn lupa maksaa luokkaa tonnin tässä tapauksessa.
Tätäpä just meinasin, että ELY mainittu -> hinta just pompsahti, 20% tässä tapauksessa. ELY koordinoi jotenki noita tiealueiden kaapelointeja. Ja se maksaa. Muuten toi olis ollut noin 4k€ kuitu. Edellen, melkeinpå poikkeuksellisen kohtuu hintainen kun 4-numeroisten puolivälissä eikä 5-numeroinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 422
Haiskahtaa vähän samanlaiselta tapaukselta kuin yhdellä tutulla joka asuu "keskellä ei mitään", yhtäkkiä tuli kohtalaisen halpa kuitutarjous ihan syrjäkylälle jossa ei ole kuin muutama asukas mutta operaattorilla oli "pakko" saada kuitu sinne suunnalle ja ilmeisesti sitten omia kustannuksia pienentääkseen tarjosivat reitin varrelle osuville asukkaille hyvään hintaan kuitua. Jos vähänkään meinaa haluta kuituyhteyttä niin kannattaa tuohon hintaan ottaa, voi olla että vastaavaan hintaan ei enää tuon jälkeen tule saamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Lähimpiin naapureihin on about kilometri, kuitujakamon ja talon välissä on tasan yksi kiinteistö, jossa kukaan ei asu, niin saattaa olla heikkoa kiinnostavuus. Talo on oma (ollut jo yhdeksänkymmentä luvulta).

Lähinnä halusin tarkistaa foorumilta hintatason, etten maksa kalliista kuitukaapelista.

Myyjä puhui, että Elyn lupa maksaa luokkaa tonnin tässä tapauksessa.
Lasketaan kulut mitkä on suurinpiirtein tiedossa :
1300€ - ELY-lupa
800€ - kaapeli materiaali, vähän ehkä yläkanttiin mutta pitää laskea varat
400€ - kuidun kytkentä, tarvittavat hitsaukset. Oletetaan että ei tarvita kuin molemmissa päissä pari hitsausta.
600€ - suunnitelmien tekeminen ja tarvittavien lupahakemuksien valmistelu
400€ - kaapelireitin kartoitus, sekä dokumentointi järjestelmään
300€ - yleismies-Jantusen kulut - ennen kuin työmaalle voidaan mennä, pitää tilata kaapelinäytöt viidestä eri puljusta, käydä vastaanottamassa ne kaikkien kanssa erikseen ja järjestellä sekä vastata liikenteenohjauksesta työmaalla, sekä hommata sinne jotkut liikennemerkitkin.

Yht. 3800€
Mitä vielä puuttuu? No se kaivuu, siihen jää alle 2€/m niin ollaan 5000€. Ja voi sanoa että jos siellä joku oikea kaapelikauha joudutaan välillä kaivurin nokkaan laittamaan niin tuo pari euroa ei tosiaan riitä.

No, hinnat on vedetty hatusta, mutta pointtina tässä se, että muitakin kuluja sieltä tulee kuin se varsinainen kaivuutyö ja kaapeli. Jos mukaan saa edes yhden naapurin niin omalta osalta kulut tipahtaa merkittävästi.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 943
Tjoo, tiistaina oli kuidun kytkentä ja kyllähän 500/250 oli aika hyppäys 80-250/7-30 4G vauhteihin. Ei ihan heti tule ikävä.
Hienoa, että sait kuidun,
Kyllähän tuo kuitu kannattaa jos vaan järkevään hintaan saa. 4G on aika ripulia.
Itse en edes uuteen kämppään muuttaisi jos sinne ei saisi järkevää kiinteää yhteyttä. Tuo oli 8 vuotta sitten vanhemmillakin kriteerinä kun kämppää vaihtoivat.

Onneksi tähän asti on itsellä ollut aina kiinteä yhteys. Nytkin giganen kaapeli. Ei valittamista.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 442
Tuosta voi ihmetellä mitä pelkkä lupamaksu on kaapelia varten ELY-tiellä:
"pelkkä" lupamaksu ? Vähän epäselvästi, mutta jos tuo pitää sisällään luvan (korvaukaset) sijoittaa kaapeli sinne minne nyt tuleekin, niin eikö tuo ole aika edullista operaattorille ?
Jos tuon lisäksi pitää sopia korvauksista, niin riippuu vähän niistä korvauksista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
"pelkkä" lupamaksu ? Vähän epäselvästi, mutta jos tuo pitää sisällään luvan (korvaukaset) sijoittaa kaapeli sinne minne nyt tuleekin, niin eikö tuo ole aika edullista operaattorille ?
Jos tuon lisäksi pitää sopia korvauksista, niin riippuu vähän niistä korvauksista.
Tuon lisäksi ei muuta tarvita sen Ely-tien osalta. On se tosiaan sinällään edullinen operaattorille, mutta jos puhutaan yksittäisestä kiinteistöstä, johon kaapelilla pitää mennä, niin käytännössä luvan hinta pitää operaattorin asiakkaalta laskuttaa.

Tuo yllä oleva esimerkki oli rajusti yksinkertaistettu, ja on sinällään melko harvinaista että yksittäistä liittymäkaapelia vietäisiin puolta kilometriä asiakkaalle. Yleensä tuohon vietäisiin runkoa lähemmäs josta liittymä sitten otetaan. Sinällään voi myös käydä niin, että kun runko on tuotu lähemmäs niin @Boilers naapurille liittymä maksaakin enää 2000-3000€.
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
622
Hienoa, että sait kuidun,
Kyllähän tuo kuitu kannattaa jos vaan järkevään hintaan saa. 4G on aika ripulia.
Itse en edes uuteen kämppään muuttaisi jos sinne ei saisi järkevää kiinteää yhteyttä. Tuo oli 8 vuotta sitten vanhemmillakin kriteerinä kun kämppää vaihtoivat.
Ei se 4G muuten olisi paha, mutta noi nopeuden heittelyt on kyllä semmonen penteleen riesa kun niitä ei oikein voi ennustaa mitenkään. Latenssin kanssa itse ainakin olisin pystynyt elämään. Hinta oli kohtuullinen. Elisalta talokaapeli olisi ollut 1300e jos sitä myytäisiin (\:D/, palvelu antoi hinnan, mutta ei saatavuutta), ja kuitu ei ollut hirveästi siihen päälle. Noh muutama vuosi muutosta niin sitten alkoikin kuparien pois keruu :).

Toivottavasti nyt jatkossa kun kunnat suunnittelevat noita uusia alueita niin vetäisivät sinne kuidut samalla muun infran kanssa ettei jälkikäteen tule hirveitä säätöjä. Eipä kaikki jatkossakaan sitä kuitua ota,mutta kustannus lienee silti tuolloin pienempi.

Plussana toki tuli myös KTV joten pääsi eroon haravasta ja sen aiheuttamista hauskuuksista.
Katsoo nyt kasvaako nälkä syödessä ja tuleeko nopeutta nostettua tuosta ylöspäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 925
"pelkkä" lupamaksu ? Vähän epäselvästi, mutta jos tuo pitää sisällään luvan (korvaukaset) sijoittaa kaapeli sinne minne nyt tuleekin, niin eikö tuo ole aika edullista operaattorille ?
Jos tuon lisäksi pitää sopia korvauksista, niin riippuu vähän niistä korvauksista.
Toki mahdollisen ELY luvan lisäksi lupa pitää saada myös kaikilta muilta joiden maalle kaapeli on tulossa. Jotkut kaupungit ja kunnat voivat vaatia näiden osalta katselmuksia ja veloittaa x määrän rahaa lupahakemuksen käsittelystä mutta yleensä kuitenkin lupa saadaan. Yksityisten kohdalla on sitten vähän arpapeliä koska jos varsinkaan se kaapeli ei hyödytä maanomistajaa itseä niin osa suhtautuu aika nuivasti noihin. Ja jonkun nuokin neuvottelut on sitten tehtävä. ELY lupa on siitä helppo summa että sen hinta on vakio.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Mitä vielä puuttuu? No se kaivuu, siihen jää alle 2€/m niin ollaan 5000€. Ja voi sanoa että jos siellä joku oikea kaapelikauha joudutaan välillä kaivurin nokkaan laittamaan niin tuo pari euroa ei tosiaan riitä.
EIköhän ne nuo yhtään pidemmät matkat nykyään asenna sillä auraustekniikalla, ja vain kohdat jossa tiedetään olevan jotain potentiaalisia ongelma kaivetaan atuki. Se auraushan tapahtuu tavallisella kaivurilla, sellaisella erikoisemmin muotoillulla kauhalla, joka nyt ei kuitenkaan mitenkään ihan järjettömän kallis laite ole - kuten ei ole se kaapeliojakauhakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 925
EIköhän ne nuo yhtään pidemmät matkat nykyään asenna sillä auraustekniikalla, ja vain kohdat jossa tiedetään olevan jotain potentiaalisia ongelma kaivetaan atuki. Se auraushan tapahtuu tavallisella kaivurilla, sellaisella erikoisemmin muotoillulla kauhalla, joka nyt ei kuitenkaan mitenkään ihan järjettömän kallis laite ole - kuten ei ole se kaapeliojakauhakaan.
Tuo auraushan ei toimi jos maa on kovin kivinen. Lisäksi tietenkin liittymien alitus sillä niitä harvemmin annetaan aurata läpi vaikka se päällystämättömissä liittymissä mahdollista olisikin.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 910
Tuo auraushan ei toimi jos maa on kovin kivinen. Lisäksi tietenkin liittymien alitus sillä niitä harvemmin annetaan aurata läpi vaikka se päällystämättömissä liittymissä mahdollista olisikin.
Ite katselin yhdelle vanhalle asuinalueelle vetivät maahan sekä valokuidun sekä sähköt, niin loppupäässä löytyi muutaman kymmenen metrin matkalta useampi isompi kivi. Syy oli todennäköisesti myös siinä, että maassa oli myös taloihin menevät vesiputket.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
EIköhän ne nuo yhtään pidemmät matkat nykyään asenna sillä auraustekniikalla, ja vain kohdat jossa tiedetään olevan jotain potentiaalisia ongelma kaivetaan atuki. Se auraushan tapahtuu tavallisella kaivurilla, sellaisella erikoisemmin muotoillulla kauhalla, joka nyt ei kuitenkaan mitenkään ihan järjettömän kallis laite ole - kuten ei ole se kaapeliojakauhakaan.
Auraamalla tosiaan pääasiassa tehdään. Jos siellä luiskassa on ennestään kaapeleita niin auraaminen mutkistuu. Auraamisen ja ns. oikean kaivuu hintaero on kuitenkin melko iso. Kivinen maastokaan ei ole sinänsä ongelma, voidaan myös esiaurata tyhjällä auralla sitä reittiä ja sitten vasta sillä kaapeliauralla perässä. Kustannuksia kuitenkin tulee, tarvitaan yleensä myös peräkone joka siivoilee sitten kaivuujäljet.

Edit: alkaa mennä jo sivuun otsikon aiheesta, siirrytään varmaan itse asiaan pikkuhiljaa...
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
493
EIköhän ne nuo yhtään pidemmät matkat nykyään asenna sillä auraustekniikalla, ja vain kohdat jossa tiedetään olevan jotain potentiaalisia ongelma kaivetaan atuki. Se auraushan tapahtuu tavallisella kaivurilla, sellaisella erikoisemmin muotoillulla kauhalla, joka nyt ei kuitenkaan mitenkään ihan järjettömän kallis laite ole - kuten ei ole se kaapeliojakauhakaan.
No täällä kaiveltiin ihan pienellä kaivinkoneella. Ns keskustaa ja taajamien välisiä vetoja.

Halvempaa kuin valmiiden putkien vuokraus.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 816
Viestejä
4 204 800
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom