Ymmärrän kyllä operaattorin tarpeen iskeä suuri haarukka koska etenkin kuuluvuusalueen rajamailla tai ruuhkatilanteissa ( festarit, urheilutapahtumat jne. ) voi tilapäisesti yhteydet kyykätä alas. En minä sähköyhtiöltäkään odota 100% toimitusvarmuutta.
Mutta näin kuluttajan kannalta on aivan käsittämätöntä että jossain jota myydään, esim. nyt 1000M kuvauksella, voi pienellä präntillä sanoa että "nojuu, oikeesti voi toimia vaan 1% nopeudella siihen nähden mistä maksat" sen enempää määrittelemättä että kuinka usein näin voisi tapahtua - onko se poikkeus vai sääntö. Luulisi että voisivat luvata jonkun tarkemman haarukan haetun osoitteen perusteella, vaikka esikaupunkialueella <3km päässä kävelykadusta 90% ajasta toimii vähintään 80% nopeudella tms. Toisi edes jotain luottoa markkinmiesten käärmeöljykauppoihin.
Joskin jos on niinkuin
@Juusto ja
@kurkimies sanovat, että lupaavat sen liittymän nykyään asuinpaikasta riippumatta, niin sittenhän heillä ei selkeästi ole mitään logiikkaa sen osoitehaun mukaan. Paitsi tosiaan että voivat myydä gigasen 5G liittymän vaikka 3G haja-asutusalueelle ja silti pääsevät pykälien mukaisiin ehtoihin.