Tuo kuitujen vuokraus on noussut esille useampaan otteeseen. Tässä hieman perustietoa asiasta:
Kuituja voi vuokrata eri operaattoreita. Hinta ja saatavuus riippuu siitä onko kyseessä HMV-operaattori vai ei. Mikäli kysessä ei ole HMV-operaattori kuidun omistaja voi hinnoitella tuotteen vapaasti tai kieltäytyä kokonaan.
HMV-operaattoreilta voi tilata vain ja ainoastaan tilaajakuituja reguloituun hintaan. Kaikki muut kuidut operaattori hinnoittelee itse, yleensä metriperusteisesti.
Toisin sanoen, vain ja ainoastaan sellaisiin kiinteistöihin, minne kuitu on jo valmiiksi asennettu voi tilata tilaajakuidun. Kääntäen, kiinteistön käyttäjän tai Internet-operaattorin on pitänyt tilata ja maksaa liittymiskulut ensin. Kaikki muut kuidut, jotka päättyvät matkan varrelle tai menevät esim. keskuksien välillä hinnotellaan eri tavalla.
Yleistäen ns. point-to-point kuiduista maksetaan kuukausittaista metrihintaa, mikä etäisyyksien kasvaessa tulee helposti kalliiksi. Tilaajakuiduista maksetaan reguloitu hinta, joka isoilla operaattoreilla vaihtelee 17€ ja 30€ välillä kuitua kohti kuukaudessa. Päälle tulee tietysti kaikki perustamiskustannukset, rima- ja laitepaikat, etc.
Elisan hinnasto:
Telian hinnasto:
Telian Avoin Kuitu ei perustu kuitujen vuokraamiseen toisille operaattoreille. Avoimessa Kuidussa palveluoperaattorit ostavat nk. bitstream-palvelua Telialta, joka välittää bitit asiakaspäätelaitteesta palveluoperaattorin nieluun.
Tätä olen pohtinut useaan otteeseen kun olen FTTH asiakas Elisan HMV-alueella (alue 18), että mistä löytäisin tietoa siitä, mikä/mitkä toimija(t) tässä Elisan verkossa sitten tilaajakuituyhteyksiä tarjoaisivat? Soitteleminen operaattoreiden aspoihin tuntuu hieman työläältä, mutta onko muutakaan konstia?