Verkko = AS,
Autonomous System
en.wikipedia.org
No edelleen voidaan kiistellä, puhutko suljetusta yritysverkosta, julkisesta internetistä, yhden operaattorin koko runkoverkosta tai verkon osasta. Mä en rehellisesti sanottuna vieläkään ole ihan kartalla, että mitä osaa verkosta tässä nyt ollaan ylibuukkaamassa tai olla ylibuukkaamatta. Mutta ei anneta sen häiritä.
Tässä mennään nyt minun mielestä metsään. Bitit ovat bittejä, eikä reitittimet välitä protokollista tai kellonajoista. Laajakaistaverkoissa missä liityntäyhteydet ovat nopeudeltaan yhden tai useamman suuruusluokaa pienemmät kun runkoverkkoyhteydet ovat ensisijaisesti käyttöasteeltaan riippuvaisia käyttäjämääristä ja käyttäjätottumuksista. Tähän ei paljoa vaikuta yksittäinen käyttäjä tai mitä protokollaa se tykkää ajella.
Mitä tulee viiveisiin, lisäviiveen vähättely ei ole paikallaan. Jos näin olisi kukaan ei valittaisi 4G-yhteyksistä.
Reitittimet eivät välitä, sovellukset välittävät. Tai no jos tarkkoja ollaan, reitittimet nimenomaan välittävät, mutta ei nyt puututa sanojen merkityksiin. Mä nyt kuitenkin tarkennan, koska selitin asian huonosti. Eräässä suljetussa verkossa, millä tällä kertaa tarkoitan verkolla VPN:ää, on tyypillistä, että yöaikaan on liikenne tapissa. Se ei kuitenkaan haittaa ketään, koska se on varmistusajon generoimaa liikennettä ja käyttäjät ovat nukkumassa. Pelkkiä liikennekäyriä tuijottamalla olin sitä mieltä, että kapasiteetti ei riitä. Todellisuus oli kuitenkin toinen. Mitäpä siihen sitten vastaansanomaan, jos kerran verkko on toiminut hyvin.
en.wikipedia.org
Sinä nyt kuitenkin taidat puhua verkosta siinä mielessä, miten kuluttajat sen näkevät. Eli yksinkertaistettuna "netistä". Siksi halusin tarkennuksen asiaan, koska verkkojen suunnittelussa netti on vain yksi osa isoa kokonaisuutta. Tuo oma esimerkkini ei kuljeta bittejään samoissa runkoverkon porteissa kuin esim. joku Netflix. Ovat eri AS:ssä, vaikka samalla operaattorilla on takuuvarmasti sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaita.
Ja kyllä sillä protokollalla on väliä sille yksittäisellekin käyttäjälle. Jos nykyaikana tyypilliseen tapaan olet etätöissä, kun Suomi on kiinni, voit olla ihan tyytyväinen yhdeksästä viiteen, kun et käytä aikakriittisiä sovelluksia. Skype tai Teams nyt tietysti yskii, mutta niinhän ne tekee konttorillakin. Tai sitten firman VPN (eri VPN kuin tuossa ylempänä) on välillä tukossa. Et luultavasti silti lähde syyttämään sitä omaa nettiäsi, kun se ruuhka voi olla ihan missä vaan tai monessa paikassa yhtä aikaa. Meilit kulkee ja excelit toimii. Mutta kun kello tulee kahdeksan ja Netflix on kuralla, niin sitten se syy voi edelleen olla ihan missä vaan, mutta käyttäjä ei olekaan enää tyytyväinen mihinkään, kun netti ei toimi.
Taisi mennä hiukan tajunnanvirraksi. Yrittäkää ymmärtää, olen ollut eristyksissä jo kohta yhtä kauan kuin Jack Torrance.