mutta jos viilataan kustannuksia tiukaksi, niin hitusen tehokkaampi on se että pieni kuituoperaattori kilpailuttaa nettipalvelut ja valitsee sopivimman, mahdollistaa vähän edullisemman hinnoittelun, mutta jos valittu halvin, niin ei välttämättä tyydytä ihan jokaisen asiakkaan tarpeita.
Tämä on juuri se mihin olen hakenut vastausta itsekin, että minkälaisia soppareita operaattoreilla on "nettiyhdeydestään" jota ne sitten välittävät verkkonsa asiakkaille? Tuo on minusta juuri se joka omassa liittymässäni nyt on se pullonkaula ja kiinnostaakin tietää, että miten kaista ulkomaailmaan operaattorin verkosta yleensä menee? Ostaako operaattorilta joltain tietyin gigamäärän "paksuisen" putken (siis vaikka 10G), vai maksaako ne siirretyn datamäärän mukaan ja pitääkö tuossa vielä olla eri sopparit eri puolille maailmaa minkälaisen kaista haluavat?
Yleinen käsitys tuntuu olevan vastauksista täällä, että ainoa pullonkaula olisi tilaajajohto (se asiakkaalle menevä viimeinen pätkä) ja jos pätkii kauempana, on kyseessä enemmänkin vika kuin liittymän ominaisuus. Silloin kai tuo viittaisi siihen, että operaattorin nettiyhteys olisi vain yhteys johonkin solmukohtaan jossa sen solmun kapasiteetti olisi ainoa rajoitus.
Se kaatuu ihan siihen että ole kuluttaja asiakkaita jotka haluaisi maksaa, tilanne on sitten toinen jos kk laskutus on nelinumeroinen ja viidenvuoden määräaikainen soppari. Siinä sitten ynnätään mikä on järkevin tapa toteuttaa yhteys, johon taasen vaikuttaa vaatimukset.
Näihän se on, jos kuukausmaksut on jo tuota luokkaa niin halvemmaksi tulee sitten tilata se 5-numeroinen kuidun veto kotiinsa haluamaltaan operaattorilta suoraan ja sen jälkeen saa taas liittymän kk maksut kymppien luokkaan.
Kuluttaja tuotteissa operaattorille ei ole ongelma jos useampi haluaa nopean yhteyden, saavat kovasti synkronoida jos meinaavat sen speedtestin saada ajoitettua ihan samanaikaiseksi , niin monenkesken että näkyisi "ruuhkana", siitä vielä pitkämatka siihen että saisivat aikaan tilanteen että neljäntunnin sisään ei nimellis nopeus toteutuisi ja tai vaihteluvälin alaraja alittuisi riittävän jatkuvasti.
Näinhän se varmaan on mutta kyllä tuo omaan korvaan kalskahtaa täysin samalta kuin mistä ollaan mobiiliverkkojen kanssa kärsitty. Kuitu piti nimenomaan olla se täysi nopeus aina (ja toki se varmaan suurella osalla totetuukin, toteutuu se jopa mobiiliverkossa oman kokemukseni mukaan).
Käytännössä puhutaan edelleenkin sitten jaetusta kaistasta myös kuidun kanssa.
Mutta tämäkin kaukaa haettu, todennäköisesti ne yhteydet edempänä on niin tukkoisia että iso asiakastulva yksityispalvelimelle tukisi sitä varsinaista tilaajayhteyttä, vaan pullonkaula muualla.
Juuri tämä vaikutaa omalla kohdallani olevan se ongelma. Tilaajalinjan viimeinen pätkä ja siitäkin eteenpäin kotimaassa kyllä pääsee lähes nimellisnopeuteen mutta siitä eteenpäin ulkomaat sitten toimii joko huonosti, kohtalaisesti tai hyvin ja tuo on se mistä en koskaan kärsinyt ADSL + 4G aikana, siinä ainoa rajoittava oli sen viimeisen pätkän nopeus joka sekin omalla kohdalla toteutui ja ylitti nimellisnopeuden käytännössä jopa +50%.
Nyt kun tarkemmin alkanut pohtia tuota, että kodin ohjauksessa käyttämäni Apple HomeKit jossa "servereinä" pyörii HomePod minit, on alkanut kesästä asti tekemään lähes päivittäin sitä, että suulliset pyynnöt ei mene läpi, vaan tulee se hmmm, jokin tuntuu nyt kestävän, tutkitaan, hetkinen.... tyylinen vastaus. En ole tuohon vielä perehtynyt tarkemmin mutta systeemi on erittäin riippuvainen nettiyhteydestä pyyntöjen kanssa ymmärtääkseni, joten ehkäpä tässäkin tuo ulkomaanyhteyksien ihme hidastelu tekee tuon ajoittain. Aikaisemman ADSL + 4G aikana tuota ei kovin monesti tullut eteen, ei todellakaan päivittäin jos edes viikottain.