Siis, eihän materiaali hyllyssä maksa käytännössä mitään, vaan kaivuu-/asennustyö.
Puhuttiin kuidun hinnasta. Ei kokonaiskustannuksista.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siis, eihän materiaali hyllyssä maksa käytännössä mitään, vaan kaivuu-/asennustyö.
Se miten siellä takapihalla ei lohduta heitä joilla tilanne on toisin, ketjussa keskusteltu tilanteista joissa ei mene noin harmittomasti.On tuossa takapihalla mennyt jo lähemmäs 40 vuotta taloon tuleva sähkön maakaapeli, ei ole ollut rasite ensinkään, siinä on päällä mylttäilty aikoinaan niin pottumaat kuin mansikkamaatkin, ja nuotiota on pidelty myös siinä kaapelin kohdalla.
Hyvin pelittää eikö ole rasittanut ketään. Kuitu tulee sitten etupihalla, sanoin että vetäkää tuohon, 40cm syvyys riittää. Ei tarvitse syvemmälle kaivaa koskaan siinä kohtaa, se on jo tehty kun taloa ja pihaa rakennettiin.
Väittäisin lonkalta että 99,999% kuituliittymistäkin vedetään ihan normaaliin tapaan yksittäisinä pistoina kuhunkin taloon.
Ei siellä peippailla toisten pihojen kautta.
Kuinka monella on omasta kuituliittymästä jatkettu naapurille?
Muistan, että näillä kunnallisilla seutuverkkoyhtiöillä on ollut samanmoisia pykäliä. Mutta maaseudulla on isot tontit ja voi olla yksinkertaisesti järkevin tehdä noin. Minulla kulkee mökillä naapurille sähkömaakaapeli pihan poikki. Aikoinaan meni Soneran puhelinlinja myös pihan poikki, vieläpä osin eri tolpissa mitä silloinen sähkölinja.Tuskin kovinkaaan monella. Global Connect tarjoaa tuollaista eksoottisempaa ratkaisua sopimusehdoissa. Varmaan tästä syystä se onkin Pulatunnuksen lanseeraama halpiskuitu. Jos aina ottais huikan, kun halpiskuitu on mainittu tässä ketjussa, niin sitä sammuis aika nopsaa.
Heh. Suomalainen, joka jakaisi jotain naapurin kanssa..Kuinka monella on omasta kuituliittymästä jatkettu naapurille?
Tiedän että tämä mun operaattorina toimiva kuituosuuskunta on ketjuttanut kaapelia. Käytännössä siis kuitu menee samaa kaivantoa pitkin tien laidasta taloon, ja takaisin ja jatkaa edelleen seuraavaan torppaan.Kuinka monella on omasta kuituliittymästä jatkettu naapurille?
Halapakuitua vedetään taajamiin, jossa on se kunnan tai valtion tie verkosto ja halpakohteiksi valikoutunut alueet joissa halpaa rakentaa. Sitten jos mennään haja-astusalueille niin siellä voi tilaajien lisäksi olla monta maanomistajaa joidenkanssa pitää luvat hoitaa, kaikki tietkään eivät ole kunnan tai valtion. Sähkötolppa-aikaan pysty käyttään ilmavetoja sähkölaitoksen tolpissa. (en tiedä kuinka harvinaista kuidun veto tolppiin on 2000 luvulla ollut, mutta tuskin tänäpäivänä kun ne tolpat odottaa muutenkin purkua.
90 luvulla oli iso kuitukuume muun IT huuman sivussa.Joskus tuossa 1990-luvun puolivälin nurkilla jäi mieleen, että Imatran voima (myöhemmältä nimeltä Fortum) rakensi Suomeen valokuituverkkoa vetämällä valokuidun nykyisen Fingrigin kantaverkkotolpissa. Ellen ihan väärin muista, niin mahdollisesti joku kuitu vedettiin sillä tekniikalla Suomesta Venäjällekin.
Tosin eihän noilla kantaverkon sähkötolppiin rakenntullä valokuidulla mitään yksittäisten asukkaiden nettiä vedetä vaan rakennettiin valtakunnallista verkkoa kaupungista toiseen.
Monella operaattorilla on ollut LAN4 Bridged profiili oletuksena käytössä ja ei CGNATia. Nyt tuossa käynyt niin, että Valoo ostanut tällaisen operaattorin ja perinyt päätelaitteet sieltä. Sitten kun on liittänyt ne omaan verkkoonsa, jossa on jaossa joko CGNAT-osoite tai yksi julkinen IP, niin ongelmia tulee.
"Hyvä asiakas,
Jos sinulla on käytössä kuvanmukainen CTS-FWR5-3105-reititin, olet saattanut havaita viime päivinä ongelmia nettiyhteydessäsi. Yhteysongelmia on voinut ilmetä, mikäli sinulla on verkkojohdolla (RJ-45) kytketty laite reitittimen neljännessä portissa (LAN 4).
Näin vältät ongelmat nettiyhteydessäsi
Toivoisimme, että käytätte jatkossa reitittimen portteja LAN 1–3. Näin verkko toimii optimaalisesti ja myös mahdollisten yhteysongelmien pitäisi ratketa.
Eli verkkojohto (RJ-45) tulee siirtää portista LAN 4, johonkin LAN 1–3 porteista. Laite tulee tämän jälkeen käynnistää uudelleen.
Taustasyy mahdollisille yhteysongelmille on, että laitteen neljäs portti (LAN 4) on siltaava portti ja tällöin tähän porttiin kytketty laite näkyy suoraan julkisessa verkossa. Tämä ei ole verkon optimaalisen toiminnan ja tietoturvallisuuden kannalta paras ratkaisu.
Suosittelemme laitteen uudelleenkäynnistämistä, vaikka sinulla ei olisi LAN 4 -portissa laitetta kytkettynä, mutta olet kohdannut yhteysongelmia. Pahoittelemme aiheutunutta häiriötä ja vaivaa."
En asu kyseisellä paikkakunnalla, mutta mielenkiintoinen juttu. Syystä tai toisesta oletusarvoisissa asetuksissa Pihtiputaan mummoille jaetussa reitittimessä yksi LAN-porteista ollut auki. Luulisi että tuollaiset porttien siltaamisen kannattaisi jättää sinne reitittimen valikkoon itse aktivoitavaksi niille jotka sellaista tarvivat.
Miten lie toiminut tuollainen netti kun CGNAT on operaattorin puolesta ollut oletuksena päällä ja siihen sitten reittimen siltaavan portin perään liitetty kenties puolisenkymmentä laitetta vaikka kytkimen kautta jakaen? Ja mitä kautta se kodin vehkeiden välinen liikenne on koukannut?
Jonkun tuon purkin asennusohjeen nähneenä sanoisin että jos joku on kytkenyt verkkonsa LAN4-liittimeen niin on tehnyt sen joko tarkoituksella tai ei ole lukenut asennusohjetta. Ainakin siinä ohjessä minkä itse olen lukenut, on mainittu että laitteet tulisi kytkeä LAN1, LAN2 tai LAN3 -liittimiin, LAN4:n käytöstä oli erikseen mainittu ohjeessa. En ole kyllä varma olenko lukenut Valoon:n ohjetta vai jotain muuta kun olen tuttuja opastellut noissa nettiasioissa pitkin maata.
"Hyvä asiakas,
Jos sinulla on käytössä kuvanmukainen CTS-FWR5-3105-reititin, olet saattanut havaita viime päivinä ongelmia nettiyhteydessäsi. Yhteysongelmia on voinut ilmetä, mikäli sinulla on verkkojohdolla (RJ-45) kytketty laite reitittimen neljännessä portissa (LAN 4).
Näin vältät ongelmat nettiyhteydessäsi
Toivoisimme, että käytätte jatkossa reitittimen portteja LAN 1–3. Näin verkko toimii optimaalisesti ja myös mahdollisten yhteysongelmien pitäisi ratketa.
Eli verkkojohto (RJ-45) tulee siirtää portista LAN 4, johonkin LAN 1–3 porteista. Laite tulee tämän jälkeen käynnistää uudelleen.
Taustasyy mahdollisille yhteysongelmille on, että laitteen neljäs portti (LAN 4) on siltaava portti ja tällöin tähän porttiin kytketty laite näkyy suoraan julkisessa verkossa. Tämä ei ole verkon optimaalisen toiminnan ja tietoturvallisuuden kannalta paras ratkaisu.
Suosittelemme laitteen uudelleenkäynnistämistä, vaikka sinulla ei olisi LAN 4 -portissa laitetta kytkettynä, mutta olet kohdannut yhteysongelmia. Pahoittelemme aiheutunutta häiriötä ja vaivaa."
En asu kyseisellä paikkakunnalla, mutta mielenkiintoinen juttu. Syystä tai toisesta oletusarvoisissa asetuksissa Pihtiputaan mummoille jaetussa reitittimessä yksi LAN-porteista ollut auki. Luulisi että tuollaiset porttien siltaamisen kannattaisi jättää sinne reitittimen valikkoon itse aktivoitavaksi niille jotka sellaista tarvivat.
Miten lie toiminut tuollainen netti kun CGNAT on operaattorin puolesta ollut oletuksena päällä ja siihen sitten reittimen siltaavan portin perään liitetty kenties puolisenkymmentä laitetta vaikka kytkimen kautta jakaen? Ja mitä kautta se kodin vehkeiden välinen liikenne on koukannut?
Jonkun tuon purkin asennusohjeen nähneenä sanoisin että jos joku on kytkenyt verkkonsa LAN4-liittimeen niin on tehnyt sen joko tarkoituksella tai ei ole lukenut asennusohjetta. Ainakin siinä ohjessä minkä itse olen lukenut, on mainittu että laitteet tulisi kytkeä LAN1, LAN2 tai LAN3 -liittimiin, LAN4:n käytöstä oli erikseen mainittu ohjeessa. En ole kyllä varma olenko lukenut Valoon:n ohjetta vai jotain muuta kun olen tuttuja opastellut noissa nettiasioissa pitkin maata.
Toki onhan tuo vähän killeri jos yksi portti on oletuksen konffattu eri tavalla kuin muut portit.
Täälläpäin ainakin kaivetaan tien laitaan ja tien laidasta sitten lähtee taloihin. Ei mene kenenkää pihojen poikki
Se voi olla sitten eri asia kun joku Matti Myöhänen naapurista muutaman vuoden päästä hoksaa itsekkin kaipaavan kuituliittymää. Ehdot sopimuksessa taitavat olla sellaiset että se voidaan vetää tarvittaessa sieltä naapurin olemassa olevasta kuituliittymästä naapuriin kuitu.
Tästä oli aiemmin jossain ketjussa juttua. (joku linkkaus ja jossain ketjussa oli jotain hämystä käyttäjäpalautetta)Jonkun tuon purkin asennusohjeen nähneenä sanoisin että jos joku on kytkenyt verkkonsa LAN4-liittimeen niin on tehnyt sen joko tarkoituksella tai ei ole lukenut asennusohjetta. Ainakin siinä ohjessä minkä itse olen lukenut, on mainittu että laitteet tulisi kytkeä LAN1, LAN2 tai LAN3 -liittimiin, LAN4:n käytöstä oli erikseen mainittu ohjeessa. En ole kyllä varma olenko lukenut Valoon:n ohjetta vai jotain muuta kun olen tuttuja opastellut noissa nettiasioissa pitkin maata.
Toki onhan tuo vähän killeri jos yksi portti on oletuksen konffattu eri tavalla kuin muut portit.
Mattimyöhäselle ei sitä naapuritaloon tulevaa kuitua haaroiteta, se on varattu sen talon käyttöön.
Mattimyöhäselle lasketaan liittymän hinta sen mukaan missä on lähin liityntäpiste, ja mitä rakennustöitä liittymän tekeminen vaatii. Optimaalisessa tilanteessa mattimyöhäsen talon kohdalle on jätetty ojaan kuitukieppi.
Onpa erikoinen tapa. Tekevätkö siis kylkiottona vai miten? Meillä tuli 4-kuituinen maakaapeli ja kaikki on liitetty tälle talolle, ei siitä naapurille voi jatkaa.Meillä on p2p verkko, rakentavatko siellä gpon?Tiedän että tämä mun operaattorina toimiva kuituosuuskunta on ketjuttanut kaapelia. Käytännössä siis kuitu menee samaa kaivantoa pitkin tien laidasta taloon, ja takaisin ja jatkaa edelleen seuraavaan torppaan.
En tuosta tiedä, mutta yksi mitä nähnyt on sellainen että tullaan riittävän moni-kuituisella boxiin ja siitä jatketaan jo hankevaiheessa eteenpäin ja tai siitä optiojatkaa eteenpäin.Onpa erikoinen tapa. Tekevätkö siis kylkiottona vai miten? Meillä tuli 4-kuituinen maakaapeli ja kaikki on liitetty tälle talolle, ei siitä naapurille voi jatkaa.Meillä on p2p verkko, rakentavatko siellä gpon?
Mutta jos on itselle ottamassa liittymää, niin soppariehdoissa voi olla se että samalla antaa operaattorille vetää naruja myös muualle. Tietenkin on kohtuullista jos itse hyötyy siitä niin antaa myös vetää narun muille.
Kusetus juttua en ihan tajunnut.Nonni.
Itse olen nyt sit vissiin jumissa Valoossa. Torstaina kävi myyjä ovella. Alueella on 2 kilpailevaa yritystä, Valoo ja pienempi paikallinen toimija. Olen tuolle paikalliselle toimijalle soittanut kerran ja laittanut 2:sti lomakkeen heidän sivuilta, mutta sieltä ei ole kuulunut mitään. Paikallinen toimija jopa veti nyt pari viikkoa sit piuuhaa meidän kadun päässä vastakkaiselle asuinalueelle, mutta ei pihaustakaan sieltä suunnalta kuulunut.
Laitoin Valoolle tilauksen vetämään sillä perusteella että alueelle ei ole vielä tehty rakennuspäätöstä, myyjä sanoi että hänen pitäisi vielä kerätä vähän nimiä alueelta. Tästähän pääsisi eroon 186e hintaan jos paikallinen toimija maagisesti haluaisikin myydä kuitua asiakkaille ja sitä kautta saisi nopeammin.
No nyt kirjauduin sisään OmaValoon ja tälle alueellehan on tehty rakennuspäätös jo heinäkuussa, eli peruminen maksaisi 2500 euroa. Vähän kusetuksen maku, mutta hyvä että edes jollain firmalla asia etenee. Katsotaan tuleeko ensi kesänä vai miten pitkälle venyy että netti on käytössä.
Kusetus juttua en ihan tajunnut.
Valoon osalta sait sopparin josta voi irtisanoutua edullisesti jos kilpailia tekisi tarjouksen, kilpailia ei tehnyt ja onneksesi valoo teki rakentamis päätöksen. -> saat kuidun, etkä jäänyt ns kahden kuidun loukkuun.
Koska todennäköisesti ns tonnin kytky tarjous, niin jos se kilpailia tekee hyvän tarjouksen, niin harkitsisin sitä toiseksi. Jos siitä suurin riesä olisi tuplakaivuut, niin ole ensimäisen operaattorin kaivuiden aikana kärppänä suojaputken kanssa, jota tyrkytät omana kaivantoon. kilpailiaa verten...
Ziply® Fiber unveils America’s Fastest Internet with the first symmetrical 50 Gig fiber service to the home available today across entire Washington, Oregon, Idaho and Montana fiber footprint
Sillä välin muualla: https://ziplyfiber.com/news/release/50gig
Sillä välin muualla: https://ziplyfiber.com/news/release/50gig
Ahaa, nyt ymmärsin, eli rakentamis päätös oli jo tehty. ja koko markkinointi halvasta perumisesta oli puhdasta kusetusta tuossa kohteessa , kun se oli lauennut jo ennen sopimuksen tekoa.Varmistin siis myyjältä kun se tässä oli että niin tästähän pääsee eroon maksamalla 186 euroa jos rakennuspäätöstä ei ole tehty jos paikallinen toimija pystyy toimittamaan kuidun nopeammin. Myyjä sanoi että kyllä juu kun alueelle ei ole tehty rakennuspäätöstä, mutta tänne on se tehty jo kesällä. Kun rakennuspäätös on tehty niin tätä ei voi perua 186 eurolla, vaan 2500 eurolla.
Varmistin siis myyjältä kun se tässä oli että niin tästähän pääsee eroon maksamalla 186 euroa jos rakennuspäätöstä ei ole tehty jos paikallinen toimija pystyy toimittamaan kuidun nopeammin. Myyjä sanoi että kyllä juu kun alueelle ei ole tehty rakennuspäätöstä, mutta tänne on se tehty jo kesällä. Kun rakennuspäätös on tehty niin tätä ei voi perua 186 eurolla, vaan 2500 eurolla.
Tämähän on hyvä tilanne että rakennuspäätös on jo tehty, mutta kyllä tuosta myynnistä jäi vähän liero kuva. Ehkä myyjä ei ollut ajantasalla tilanteesta, mutta vaikea kuvitella kun tuosta päätöksestä on jo monta kuukautta aikaa. Minulle on ihan sama kuka tänne sen kuidun vetää, kunhan joku. Valoolla saattaa rakennustyöt kestää vähän pidempää kuin paikallisella toimijalla, mutta paikallisella toimijalla ei tunnu olevan mitään intressejä myydä minulle kuitua enkä ala toista kertaa soittelemaan heille perään.
Ei tuossa ole mitään epäselvää, jos myyjä on luvannut niin sillä sitten mennään.
Aikamoinen tietokatkos kyllä ollut firman sisällä moinen.
Ihan perus huttua bisneksissä mutta ottaa kyllä päähän: Itse tilasin Valoo:lta 1000mb kuidun 1,5v sitten hintaan 39,90 (eka vuosi). Nyt mainostavat uusille asiakkaille samaa 29,90 (eka vuosi). Putket asennettiin tälläviikolla mutta kuitua ei vielä ole.
Siis ei mitään kylkiottoa vaan tavallaan se kuidun runkolinja koukkaa talossa sisällä. En ole sen tarkemmin tutkinut niitä kuituja, mutta kuvittelisin että kuidusta vaan jätetään 2 paria tms taloon ja loput jaktaa edelleen seuraavalle talolle.Onpa erikoinen tapa. Tekevätkö siis kylkiottona vai miten? Meillä tuli 4-kuituinen maakaapeli ja kaikki on liitetty tälle talolle, ei siitä naapurille voi jatkaa.Meillä on p2p verkko, rakentavatko siellä gpon?
Katsoppa omavaloon palvelusta onko hinta päivittynyt. Täällä ei vielä rakentamispäätöstä, mutta tilauksen hinta oli laskenut.Ihan perus huttua bisneksissä mutta ottaa kyllä päähän: Itse tilasin Valoo:lta 1000mb kuidun 1,5v sitten hintaan 39,90 (eka vuosi). Nyt mainostavat uusille asiakkaille samaa 29,90 (eka vuosi). Putket asennettiin tälläviikolla mutta kuitua ei vielä ole.
Katsoppa omavaloon palvelusta onko hinta päivittynyt. Täällä ei vielä rakentamispäätöstä, mutta tilauksen hinta oli laskenut.
Oho no sehän olikin tuolla päivittyny. En edes muistanu koko Omavaloo. Kiitti!
Tuleeko Valokuitusen myötä yleensä myös mahdollisuus tilata Telian Kaapeli-TV ?
En siis tarkoita Telia Play boksia tjsp. vaan ihan ehtaa kaapeli-tvtä?
Tässä Kuitusen kytkentää odottelen ja operaattorin arpomista tässä harrastanut, ja samalla toki voisi Kaapeli-TVeen siirtyä jos vain onnistuu.
Tuleeko Valokuitusen myötä yleensä myös mahdollisuus tilata Telian Kaapeli-TV ?
En siis tarkoita Telia Play boksia tjsp. vaan ihan ehtaa kaapeli-tvtä?
Tässä Kuitusen kytkentää odottelen ja operaattorin arpomista tässä harrastanut, ja samalla toki voisi Kaapeli-TVeen siirtyä jos vain onnistuu.
On mahdollista. Ihan viimeisenä alhaalla on kaapeli tv Laajakaista- ja TV-palvelut - Operaattorit - Valokuitunen
Asennusporukka on kai kuvitellut että suunnittelet autotalliin toista asuntoa tms. Teknisesti sun on kyllä mahdollista vuokrata operaattorilta musta kuitu talosta autotalliin, mutta ei taida olla kovin tarkoituksenmukaista.Osaakohan täällä joku auttaa, kun olisi tulossa Lounealta kuitu, joka on jo kaivettu pihamaalle. Pyysin kaivuuporukkaa kaivamaan uran myös autotallille, johon vastasivat, että no kaivetaan kuitu myös sinne. En osannut siihen oikein mitään kieltävääkään sanoa, joten nyt on sitten yksi kieppi talon edessä ja siitä on vedetty toinen kaapeli autotallille. Ajatuksena oli siis, että olisin laittanut cattikaapelin autotallin uraan, mutta nyt siellä on sitten kuitukaapeli. Lounealta kyselin, että miten menee asennus. Laittavat kuulemma kuitupäätteen taloon ja se on siinä. Eli pitäisi ilmeisesti itse keksiä miten tuon autotallin kaapelin saisi sitten kytkettyä. Toimisiko jos laittaa kuitupäätteeseen kiinni reitittimen jossa sfp lähtö ja jotenkin yhdistää autotalliin lähtevän valokaapelin ko. porttiin? Pystyykö tuollaista hommaa tekemään itse? Kaapeli näyttäisi olevan tällainen FYO2RMU 3,5 kN - Maakaapelit - Valokuitu - Nestor Cables
Jaa tuo päättäminen ei näytäkään ihan helpolta hommalta. Täytynee siihen Lounean asennusporukkaan yrittää yhteyttä. Jos vaikka sitten samalla saisivat päätettyä tuon autotallin kaapelin päädyt.Asennusporukka on kai kuvitellut että suunnittelet autotalliin toista asuntoa tms. Teknisesti sun on kyllä mahdollista vuokrata operaattorilta musta kuitu talosta autotalliin, mutta ei taida olla kovin tarkoituksenmukaista.
Jos tarkoitat että talosta menee nyt autotalliin kuitu, niin sun pitää hankkia joku päättämään kuitu kummastakin päästä.
Jaa tuo päättäminen ei näytäkään ihan helpolta hommalta. Täytynee siihen Lounean asennusporukkaan yrittää yhteyttä. Jos vaikka sitten samalla saisivat päätettyä tuon autotallin kaapelin päädyt.
Autotallin ja talon välillä on kaapeli ja sitten talolta maailmalle toinen.Siis onko se autotallin kaapeli vedetty autotallin ja talon välille vai autotallita maailmalle?
Tosiaan kuten asennusporukka sanoi niin ei kuulu urakkaan. Seteleitä taskuun niin homma voi luonnistua. Sitten vielä tarvit joko mediamuunninparin tai reitittimen+kytkimen sfp-paikoilla ja oikeantyyppiset kytkentäkuidut.
@Kilkenblad ja @hanski3 Kerta, kun autotallin ja talon välinen valokuitu hitsataan, niin kumpaankin päähän sitten kuitupaneeli sekä APC-hionnalla oleva LC tai SC-liitin.
Ei ne kotiin mitään paneeleita laita eikä semmoisella edes tee mitään perus käyttäjä. Kotelon ne sinne laittaa ja sinnekin saa riittävän määrän liittimiä.@Kilkenblad ja @hanski3 Kerta, kun autotallin ja talon välinen valokuitu hitsataan, niin kumpaankin päähän sitten kuitupaneeli sekä APC-hionnalla oleva LC tai SC-liitin.