Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
Kuidun voi aina tilata jälkikäteen, jos sille tulee tarve.

Ja mitenhän mahtaa olla lain näkökulmasta tuon kerimisen kanssa? Kun minä olen esim. DNA:lle maksanut toista tonnia tuosta liittymästä ja kaapelista, niin eihän DNA noin vain voi päättää ja tulla ottamaan sitä pois. Siitähän joutuisi korvausvastuuseen.
Jälkikäteen hinta voi olla eri. Operaattorit kyllä noita kaapeleita poistaa käytöstä ihan omalla ilmoituksellaan ilman minkäänlaisia hyvityksiä. Olet maksanut sen kaapelin asennuksesta taloon, ei ne sitä pois vie, toki kaapelin kautta tarjottavat palvelut lakkaa mutta niistä maksat juoksevaa kk-maksua, jonka operaattori voi halutessaan irtisanoa. Esimerkkinä tuo Savonlinna, ei mitään väliä vaikka olisit ottanut koaksiaalikaapelin viime vuonna, se poistuu käytöstä ja kuidun hinta on sama oli sinulla kaapelitv-liittymää tai ei.

Kuusamossa taas Telia lopetti kaapeli-tv verkon ja tarjosi asiakkaille 4G:tä tilalle, niinkin voi käydä.
 

JPN

Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
261
Kuidun voi aina tilata jälkikäteen, jos sille tulee tarve.

Ja mitenhän mahtaa olla lain näkökulmasta tuon kerimisen kanssa? Kun minä olen esim. DNA:lle maksanut toista tonnia tuosta liittymästä ja kaapelista, niin eihän DNA noin vain voi päättää ja tulla ottamaan sitä pois. Siitähän joutuisi korvausvastuuseen.
Jaa'a, tämä onkin mielenkiintoista. Telia yms. operaattorit ovat fyysisesti poistaneet puhelinlangat useista paikoista, eikä siinä ole ollut liittymänomistajalla (ennenhän puhelinliittymä oikeasti ostettiin) nokan koputtamista. 2G-yhteydellä toimiva pyötäpuhelimen tapainen oli korvaava tuote, mikäli tilaaja kieltäytyi kännykästä ja sai säilytettyä vanhan numeronsa. Puhehan tuolla vielä onnistui, mutta 9600bd datalla ei paljoa juhlittu, edes 10v sitten.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 974
Kuidun voi aina tilata jälkikäteen, jos sille tulee tarve.

Ja mitenhän mahtaa olla lain näkökulmasta tuon kerimisen kanssa? Kun minä olen esim. DNA:lle maksanut toista tonnia tuosta liittymästä ja kaapelista, niin eihän DNA noin vain voi päättää ja tulla ottamaan sitä pois. Siitähän joutuisi korvausvastuuseen.
Niinhän ne samaiset firmat on ne puhelinkaapelitkin keränneet pois. Sama mitä niistä on asiakas aikoinaan maksanut.

Varmaan se puhelinkaapeli jää sinne maahan tontilla, kun sen kaivamisessa pois ole mitään järkeä. Mutta sitä kautta ei tule enää mitään lankapuhelinta eikä xDSL yhteyksiä millään hinnalla.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 139
Kuidun voi aina tilata jälkikäteen, jos sille tulee tarve.
Toki varmaan voi mutta hintakin voi olla sitten varsin eri mitä se olisi nyt. Voi olla vaikka luokkaa 10 kertainen siihen mitä nyt tilaamalla sen saisit. Muutenkin aika typerää tuollainen operaattorin uskollisena orjana oleminen. Itte sitä harrastin joskus varmaan 15v ja en siitä mitään mitalia saanut.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Toki varmaan voi mutta hintakin voi olla sitten varsin eri mitä se olisi nyt. Voi olla vaikka luokkaa 10 kertainen siihen mitä nyt tilaamalla sen saisit. Muutenkin aika typerää tuollainen operaattorin uskollisena orjana oleminen. Itte sitä harrastin joskus varmaan 15v ja en siitä mitään mitalia saanut.
Köyhillä toki voi olla merkitystä sille mitä se maksaa, mutta ei kannata yleistää, että kaikilla olisi rahasta kiinni.

Ja tuollaiset orjapuheet voit lopettaa, ei tässä siitä ole kyse. Kyse on siitä, että olen tyytyväinen siihen palveluun mikä minulla on, joten olisi järjen vastaista vaihtaa se kalliimpaan tuotteeseen, varsinkin kun se kalliimpi tuote ei anna minulle mitään sellaista mitä minulla ei jo olisi.

On kyllä mielenkiintoista, miten joillekin aikuisille voi olla kova pala se, että joku muu ihminen tekee itse omat päätöksensä ihan omilla kriteereillä :)
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Toki voi. Kaapeli on DNA:n omaisuutta. Olet maksanut liittymästä ja liittymisestä, et kaapelista. Se on DNA:n omaisuutta. Aivan kuten kuitukin on.
Jos asiakas on maksanut liittymästä ja operaattori tekee liittymän käyttökelvottomaksi, niin se on vuorenvarma asia, että korvauksetta eivät voi tuota tehdä.
 
Liittynyt
28.06.2018
Viestejä
115
Tuo DNA:n valokuitu+ on kyllä suurimpia kusetuksia mitä tällä alalla olen nähnyt. Varsinkin vikakeikoilla missä DNA:n asiakas on itse ottanut meidän firmaan (asennetaan valokuitua ja tehdään paikallisen sähköfirman kuituliittymiä) yhteyttä kun DNA:n aspassa sanovat että ei voi mitään heitteleville nopeuksille ja pahimmillaan pätkimisille tehdä, sitten menen paikalle ja siellä odottaa tellukaapeli ja asiakas haluaisi tutkituttaa "kuitunsa" kunnon. Sitten alkaa joka kertainen selostus että tämä ei ole kuitua nähnytkään sen enempää kuin 4/5G mokkulaliittymä ja en voi sille tehdä mitään.

Eikö markkinaoikeus tms. todellakaan ole puuttunut tuohon kun asiakasta vedätetään väärillä termeillä 100-0?
Omalla asuinalueella nimi on muuttunut ja nykyään tuo myydään "DNA Netti" -nimellä.
Valokuitu+ oli kyllä todella kyseenalainen nimi tälle tuotteelle.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Jos näin olisi, niin puhelin kuparikaapeleitakaan ei olisi saanut purkaa. Vaan kas, niin ne puretaan. Kuten myös Savonlinnnassa BLC:n toimesta kaapeli TV:n kaapelit.

Nämä asiat lukee liittymäsopimuksessa. "Korvaus" on yleensä se, että kuluttaja "saa" siirtyä vaihtoehtoiseen tekniikkaan kuten kuitu tai mobiiliyhteys alennettuun hintaan tai jopa ilmaiseksi.
Niin, kuten sanoin, ilman korvausta operaattori ei voi sitä liittymää lopettaa. Joten ei tässä ole mitään ongelmaa. Miksi pitäisi alkaa stressaamaan jostain joka ehkä joskus tapahtuu?
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Ajankohta on epäselvä mutta eihän kuparit ole tätä päivää millään tavalla.
Tämä ajattelutapa on syy, miksi niin moni asia on perseellään. Ajatellaan että joku asia "ei ole tätä päivää", vaikka se toimii täydellisesti ja on jo olemassa. Tuo sama asenne on esim. pilannut autojen käyttömukavuutta kun perinteisiä mekaanisia säätimiä on poistettu ja kaikki laitettu kosketusnäytön taakse ihan vain pelkästään siitä syystä että "kosketusnäyttö on tätä päivää".
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
No ei tätäkään tarvinnut lukea kun piru raamattua :) Mitä koitin siis sanoa on, että joillain alueilla kupari tulee tiensä päähän (eli ei toimi täydellisesti) koska sekin happanee käytössä. "ei tätä päivää" tarkoittaa ettei kupariverkkoa enää aleta korjailemaan, paikkailemaan tai rakentelemaan uudestaan vaan vaihdetaan nykyaikaisempaan teknologiaan.
Ja kun tämä päivä koittaa, niin todennäköisin vaihtoehto on että vaihtavat valokuituun. Joten mikä ongelma? Pitäisikö ihan vain varalta pelätä, että ehkä eivät vaihdakaan valokuituun vaan lopettavat bisneksen kokonaan ja sen takia pitäisi joltain puliveivarifirmalta ottaa valokuitu tänään, vaikka sitä ei tarvitse?

Näissä valokuitufirmoissa tökkii se, että tätä ovelta ovelle kauppaamista on laitettu hoitamaan sellaisia sällejä, joilla ei ole mitään ongelmia puhua paskaa ja valehdella ihmisille, jotta saisivat tilauksia kasaan. Viimeisin esimerkki oli Valoo, kun myyjä kauppasi että "tämä meidän nettiliittymä on halvempi, joten ilman muuta kannattaa ottaa". Tarkempi tarkastelu sitten osoitti, että se on halpa vain ensimmäiset 6kk, jonka jälkeen hinta pomppaa 10 euroa kalliimmaksi. Ja lisäksi netin nopeus oli vain puolet siitä, mitä nykyinen.
Globalconnectin sälli taas yritti saada myyntiä valehtelemalla että DNA:n netti hidastuu jos useampi naapuri käyttää nettiä samaan aikaan.
Valokuitusen myyjä taas jankkasi että valokuitu on parempi ja kun yritin kysyä, että millä tavalla se on parempi, niin vastaus oli vaan että "koska se on valokuitu".

Lisäksi jokainen näistä tuli vielä myöhemmin uudelleen oven taakse vaikka olin jo kertaalleen sanonut etten tarvitse heidän palveluksiaan.

Tämä on sellaista markkinointia, joka saa minut pysymään kaukana noista ellei ole pakottavaa tarvetta heidän palveluilleen.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
936
Tuskin joka kerta revitään paikkoja auki samoin kuin ensimmäisellä kerralla. Se eka kerta on se pahin kun ei ole vielä teiden alituksiin putkituksia valmiina. Seuraavalla kerralla homma menee jo paljon helpommin kun voidaan käyttää olemassa olevia alituksia.
Ainakin uskoisin niin että noi alitukset ei voi olla korvamerkittyjä niin että toinen ei voisi niitä myös hyödyntää mikäli siellä on tilaa. Se olisi täysin typeryyttä.
Kyllä ne alitukset on sen hallinnassa joka ne on teettänyt.
Sähköt ja Elisan kuitu menee samoissa putkissa, kun tekivät yhteistyönä. Cinia teki nyt uudet alitukset Siikaverkolle.
Tosin sähköt, Elisan kuitu ja vanhat puhelinpiuhat menee toisella puolella tietä. On varmaan ollut helpompi alkaa kaapeloimaan tyhjään maahan, mutta niitä valmiita alituksia olisi silti voitu käyttää jos niihin olisi lupa irronnut.
Tai onhan se mahdollista, että sitä lupaa ei ole edes kysytty. Ei vaan tunnu loogiselta jättää niitä käyttämättä, kun koko niissä olisi kyllä riittänyt jos eivät ole painuneet littuun.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Poistavat siis koaksiaalikaapeliverkon käytöstä. Tilalle saa tuolla hintaa kuidun, mutta on myös otettava netti kahdeksi vuodeksi. 100/100M ensimmäiset 12kk 25,50€/kk ja toiset 12kk 35,50€/kk. KTV kuidun kautta lisäksi 5,80€/kk.

https://www.blc.fi/telecom/savonlinna
Kiitos
KTV hinat varsin kohtuullinen, ilmeisesti sama kuin kuparissa.

Kaapelinetti
BLC Kaapeli 2 Mbit/s 19,00 € 29,00 €
BLC Kaapeli 30/10 Mbit/s 26,90 € 31,50 €
BLC Kaapeli 200/50 Mbit/s 36,90 € 42,50 €
Halvempi 24kk määris
Eli jos vetelee hitaammilla niin kustannukset nousee, 100/100 arvostan kyllä enemmän kuin 250/50, lisäksi kuitua enemmän kuin kaapelimodeemia.

Jos tuolla 250/50 netillä mennyt, niin ei tuossa muutoksessa kyrsi muu kuin nuo uudestaan perityt liittymis kulut, tai siis kytkemis ja päätelaite.

Pelkää KTV palvelua käyttävälle tuo onkin sitten kalliimpi, onko hajua onko sellaiset saanee tinkaamalla sen kuidun ilman netti kytkyä.

KTV maksu on kyllä kohtuullinen (n 70€/a)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 394
Globalconnectin sälli taas yritti saada myyntiä valehtelemalla että DNA:n netti hidastuu jos useampi naapuri käyttää nettiä samaan aikaan.
Valokuitusen myyjä taas jankkasi että valokuitu on parempi ja kun yritin kysyä, että millä tavalla se on parempi, niin vastaus oli vaan että "koska se on valokuitu".
Vaikea sitten sanoa minkälaisessa suhteessa nuo myyntitykit kuitufirmaan on, todennäköisesti 100% provisio perustai en, ja pohjimmiltaan tarkoitettu että saat jotain kun saat naapurisikin mukaan.

Et maininnut mikä se sun dna nettisi on, mutta ellei se nyt ole myös kuitu, niin todennäköisesti se kyllä hidastuu naapurien toimesta. Sillä ei tietysti välttämättä ole sulle merkitystä.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Vaikea sitten sanoa minkälaisessa suhteessa nuo myyntitykit kuitufirmaan on, todennäköisesti 100% provisio perustai en, ja pohjimmiltaan tarkoitettu että saat jotain kun saat naapurisikin mukaan.

Et maininnut mikä se sun dna nettisi on, mutta ellei se nyt ole myös kuitu, niin todennäköisesti se kyllä hidastuu naapurien toimesta. Sillä ei tietysti välttämättä ole sulle merkitystä.
Tommonen 200 Mbit/s kaapelimodeemilla. Kadunvarressa olevalta jakokaapilta tulee jokaiseen asuntoon ihan oma piuha. Ei ole koskaan hidastunut, eikä hidastu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
Tommonen 200 Mbit/s kaapelimodeemilla. Kadunvarressa olevalta jakokaapilta tulee jokaiseen asuntoon ihan oma piuha. Ei ole koskaan hidastunut, eikä hidastu.
Katujakokaapissa on vain jaotin, kymmenet tai jopa sadat asiakkaat jakaa sen kaistan. Toki ktv-verkkoa on suht helppo jakaa pienempiin osiin ongelmien ilmetessä, mutta koaksiaalikaapelin kaista on kuitenkin jaettua usean asiakkaan kesken.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Katujakokaapissa on vain jaotin, kymmenet tai jopa sadat asiakkaat jakaa sen kaistan. Toki ktv-verkkoa on suht helppo jakaa pienempiin osiin ongelmien ilmetessä, mutta koaksiaalikaapelin kaista on kuitenkin jaettua usean asiakkaan kesken.
Voisiko olla mahdollista, että katuojakaappiin tulee valokuitua pitkin ja vain tuo pätkä kaapilta asuntoon sisälle tulee koaksiaalikaapelilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
Voisiko olla mahdollista, että katuojakaappiin tulee valokuitua pitkin ja vain tuo pätkä kaapilta asuntoon sisälle tulee koaksiaalikaapelilla?
On mahdollista, mutta tällöin jakokaappi on yleensä melko isokokoinen, kun sinne on tultava myös sähköt aktiivilaitteille. Noita voi olla esimerkiksi yksi per asuinalue, riippuu ihan miten operaattori on panostanut.

Mutta myös kuidulla toteutetuissa ktv-verkoissa kymmenet asiakkaat jakaa saman kaistan, radiotaajuuksinen signaali muutetaan vain valoksi välillä, mutta muuta sille ei tehdä. CMTS on siellä toisessa päässä, joka kerää usean asiakkaan nettiyhteydet yhteen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
462
Valokuitu kun tulee ilmeisesti purkin MAC osotteen perusteella ni onko purkin sijainnilla väliä? Eli voinko vaan kytkeä purkin toisessa osoitteessa ja homma toimii normaalisti? Vai vaatiiko kummiskin osoitteenmuutosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 415
Valokuitu kun tulee ilmeisesti purkin MAC osotteen perusteella ni onko purkin sijainnilla väliä? Eli voinko vaan kytkeä purkin toisessa osoitteessa ja homma toimii normaalisti? Vai vaatiiko kummiskin osoitteenmuutosta.
Kaapelinetti*

Yleensä toimii paikan vaihto kunhan pysyy saman operaattorin verkossa. Kaverille ainakin pystyi viemään oman modeemin. Tosin nykyään voi kyllä olla tiukempiakin rajoituksia. Omasta kokemuksesta joku kymmenisen vuotta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
462
Kaapelinetti*

Yleensä toimii paikan vaihto kunhan pysyy saman operaattorin verkossa. Kaverille ainakin pystyi viemään oman modeemin. Tosin nykyään voi kyllä olla tiukempiakin rajoituksia. Omasta kokemuksesta joku kymmenisen vuotta.
Juuh operaattori on kyllä sama.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Tommonen 200 Mbit/s kaapelimodeemilla. Kadunvarressa olevalta jakokaapilta tulee jokaiseen asuntoon ihan oma piuha. Ei ole koskaan hidastunut, eikä hidastu.
Jaettu, väylätyyppinen, paitsi silloin jos päästä päähän tuotu kuitu kotiin asti.
Kaapelimodeemi jakelussa sitten operaattori palastelee ne alueet sellaisiksi että kaistaa on riittävästi kaikille ruuhka-aikaan, tai sitten ei. Välillä ko tekniikalla ruuhkat oli arkipäivää. Kun operaattori toi nettiä kuidulla lähemmäksi niin tilanteet parani.

Kuitupoperaattoritkin ynnää, minkä verran riittää kaistaa millekkin alueelle, pertinteinen toteutus oli että ne viimeset metrit oli vain asikkaan, mutta nykyään vedetään paljon tekniikkaa jossa se asiakaspääkin on jaettu. Sillä ei ole väliä, kuidussa riittää leveyttä, kyse vain operaattorin toteutuksesta ja kysyntä kasvaa, niin päivittää rautaa.

Valokuitu kun tulee ilmeisesti purkin MAC osotteen perusteella ni onko purkin sijainnilla väliä? Eli voinko vaan kytkeä purkin toisessa osoitteessa ja homma toimii normaalisti? Vai vaatiiko kummiskin osoitteenmuutosta.
Päästä päähän kuidussa on kuin DSL liittymissä, eli ei ole riippuvainen päätelaitteesta, siis vaikak vaihtaisi sen operaattorin kuitupurkin omaa, niin toimii, jos oikeat palikat.

GPON tyyppisissä missä "valo" jaettu haaran kaikkiin, niin on vähän toisin, jos sitä operaattorin purkki "väkivallon" olet siirtämässä toisaalle, niin siihen ei saisi koskea, se irti ottaminen voi häiritä muita.

Täällä sen tekniikan asiantuntijoita jotka tuntee toteutuksia, toimiiko miten, toimiiko vain samassa "haarassa, mikä jaettu" yhdestä kuidusta vai isommalla alueella. Ja mitä pitää huomioida kun irrottaa ja vie toisen kohteen tilalle.

Jos toisessa paikkaa ei ole operaattorin hiluja, niin kuvittelisin ettei sitä toistakaan päätä ole liitetty, ajatuksen juoksu siis se että se maksaa ja siitä voi olla häiriötä. Tämä mutu perustuu siihen että tuolla tekniikalla jotkus siitä erityisesti varoittelee. vs päästä päähän toteutukset.




Jos mietit kaapelimodeemeita, niin niillähän se siirtely oli oli helppo.
Edit
Juuh operaattori on kyllä sama.
Siis kaapelinettii, eikä kuitu ?
Kaapelissa modeemin voi ottaa kantoon ja riippuu operaattorista kuinka isolla alueella toimii.
Mutta jos pysyvästi siirtää, niin sitten tee osoitteen muutos.


Mutta GPON sukuisten kuituliittymien osalta, niin tietävät voisi kommentoida miten niissä, jos sen operaattorin purkin ottaa irti ja vaihtaa toiseen liittymään mikä on ko haarassa kiinni, tai saman operaattorin aktiivilaitteen toisessa haaran perässä.
 
Viimeksi muokattu:

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 748
Tommonen 200 Mbit/s kaapelimodeemilla. Kadunvarressa olevalta jakokaapilta tulee jokaiseen asuntoon ihan oma piuha. Ei ole koskaan hidastunut, eikä hidastu.
Riippu millaisessa ympäristössä ja millainen määrä asiakkaita. Täällä DNA kaapeliverkossa jakaa noin 400 asiakasta yhtä "nodea" ja iltaisin kyllä hidastuu ihan tuntuvasti. Hetken pidin gigasta, yöllä ja aamusta saikin sen, mutta muuten 200-500 Mbps välillä.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 139
Köyhillä toki voi olla merkitystä sille mitä se maksaa, mutta ei kannata yleistää, että kaikilla olisi rahasta kiinni.

Ja tuollaiset orjapuheet voit lopettaa, ei tässä siitä ole kyse. Kyse on siitä, että olen tyytyväinen siihen palveluun mikä minulla on, joten olisi järjen vastaista vaihtaa se kalliimpaan tuotteeseen, varsinkin kun se kalliimpi tuote ei anna minulle mitään sellaista mitä minulla ei jo olisi.
Ymmärrätkö miten ristiin puhut asioita? Ensin vedetään köyhät kyykkyyn tekstiä ja heti perään vingutaan siitä miten 10€ korotus olisi täysin järjenvastaista, vaikka sillä 10€ korotuksella nyt voisi säästää mahdollisesti varsin ison summan myöhemmin. Eli ensin rahalla ei ole väliä, sitten sillä onkin väliä.

Voisiko olla mahdollista, että katuojakaappiin tulee valokuitua pitkin ja vain tuo pätkä kaapilta asuntoon sisälle tulee koaksiaalikaapelilla?
Tuskin tulee joka pikku purkkiin kuitua. Noi kaapeliverkot on isompia soluja ja ainoastaan niihin solujen jakoihin tulee kuitu. Jos kyseessä on joku omakotitalo taajama niin voi olla että se koko alue on yhden solun takana jossa kaikki asiakkaat jakaa sen kaistan.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Ymmärrätkö miten ristiin puhut asioita? Ensin vedetään köyhät kyykkyyn tekstiä ja heti perään vingutaan siitä miten 10€ korotus olisi täysin järjenvastaista, vaikka sillä 10€ korotuksella nyt voisi säästää mahdollisesti varsin ison summan myöhemmin. Eli ensin rahalla ei ole väliä, sitten sillä onkin väliä.
Mikä tuossa on ristiriitaista? Minä nyt vain olen sellainen, että jos joku on minulle tarpeellinen, niin voin maksaa siitä vaikka tonnin tai kaksi. Mutta jos minä en jotain tarvitse, niin en minä siitä maksa kymppiäkään.

Minä en asioita tee sillä kulmalla, että mistä saa mahdollisimman suuria säästöjä. Minulle on ihan sama mitä nettiyhteys maksaa, kunhan se toimii. Ja kun minulla on nyt toimiva nettiyhteys, niin en näe syitä miksi ottaisin jonkun toisen. Niinkuin tässä jo aiemmin mainitsen, niin minä voin sen kuidun ottaa vaikka sitten myöhemmin jos sille tulee tarve ja maksaa siitä sitten enemmän.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
185
Mikä tuossa on ristiriitaista? Minä nyt vain olen sellainen, että jos joku on minulle tarpeellinen, niin voin maksaa siitä vaikka tonnin tai kaksi. Mutta jos minä en jotain tarvitse, niin en minä siitä maksa kymppiäkään.

Minä en asioita tee sillä kulmalla, että mistä saa mahdollisimman suuria säästöjä. Minulle on ihan sama mitä nettiyhteys maksaa, kunhan se toimii. Ja kun minulla on nyt toimiva nettiyhteys, niin en näe syitä miksi ottaisin jonkun toisen. Niinkuin tässä jo aiemmin mainitsen, niin minä voin sen kuidun ottaa vaikka sitten myöhemmin jos sille tulee tarve ja maksaa siitä sitten enemmän.
Tuntuu netti olevan sellainen asia josta ei haluta maksaa yhtään extraa. Autoon voidaan laittaa satasia kuussa vaikka halvemmallakin vois liikkua.
Ikävä kun tässä omallakin kadulla monelle riittää kaapelimodeemi tai mobiilinetti. Nyt lopputulema on, että kukaan ei saa valokuitua kun sitä ei rakenneta vaikka 0e tarjouksia on. Kaapelimodeemi asiakkaillekin olisi valokuitunetti tarjolla samalla kk-hintaa ilman perustamiskustannuksia.
Itse luultavasti muutan netin perässä muualle kohta kun 4% varainsiirtoverokin tulee halvemmaksi kuin täydellä hintaa kaivaa kuitu itselle. Elisan tarjous 15000e liittymisestä. (nyt olisi 0e jos tarpeeksi moni lähtee)
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 611
Niin, kuten sanoin, ilman korvausta operaattori ei voi sitä liittymää lopettaa. Joten ei tässä ole mitään ongelmaa. Miksi pitäisi alkaa stressaamaan jostain joka ehkä joskus tapahtuu?
Kyllä voi lopettaa. Se ei ole kuin ilmoitus asiakkaalle. Niin se vaan menee. Niin se meni täälläkin puhelinlankaliittymän osalta.

Mikä tuossa on ristiriitaista? Minä nyt vain olen sellainen, että jos joku on minulle tarpeellinen, niin voin maksaa siitä vaikka tonnin tai kaksi. Mutta jos minä en jotain tarvitse, niin en minä siitä maksa kymppiäkään.

Minä en asioita tee sillä kulmalla, että mistä saa mahdollisimman suuria säästöjä. Minulle on ihan sama mitä nettiyhteys maksaa, kunhan se toimii. Ja kun minulla on nyt toimiva nettiyhteys, niin en näe syitä miksi ottaisin jonkun toisen. Niinkuin tässä jo aiemmin mainitsen, niin minä voin sen kuidun ottaa vaikka sitten myöhemmin jos sille tulee tarve ja maksaa siitä sitten enemmän.
Ota se kuitu vaikka siksi, että sen kuidun toiminta on pitkällä aikavälillä huomattavasti luotettavampaa.
Nämä kaapeli-tv/adsl/vdsl yms viritelmät voivat toisinaan toimia vuosia ongelmitta, kunnes alkaa kuukausia kestävät pätkimiset, joihin ei ratkaisua välttämättä löydy, ja sama voi toistua taas vaikka puolen vuoden kuluttua.
Nimimerkillä kokemusta on.

Ja kun otat sen kuidun, niin pääset valitsemaan aina tilanteen mukaan halautko maksaa netistä vähemmän, vai enemmän.
Kirjoituksesi on hieman ristiriitaista, välillä kirjoitat ettei kannata maksaa kalliimmasta netistä, ja seuraavaksi sanot että se on ihan sama mitä netti maksaa, kunhan se toimii.
Tuonkin ristiriidan ratkaiset tilaamalla sen kuidun, se on varma valinta, ja ajan myötä erilaisten nettien hintojen vaihdellessa pääset valkkaamaan mielesi mukaan joko kalliimman tai halvemman.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Mikä tuossa on ristiriitaista? Minä nyt vain olen sellainen, että jos joku on minulle tarpeellinen, niin voin maksaa siitä vaikka tonnin tai kaksi. Mutta jos minä en jotain tarvitse, niin en minä siitä maksa kymppiäkään.

Minä en asioita tee sillä kulmalla, että mistä saa mahdollisimman suuria säästöjä. Minulle on ihan sama mitä nettiyhteys maksaa, kunhan se toimii. Ja kun minulla on nyt toimiva nettiyhteys, niin en näe syitä miksi ottaisin jonkun toisen. Niinkuin tässä jo aiemmin mainitsen, niin minä voin sen kuidun ottaa vaikka sitten myöhemmin jos sille tulee tarve ja maksaa siitä sitten enemmän.
Vähän tilanne tuntuu kärjistyvän

Vanhalla koaksi KTV alueella missä nettiätarjolla kaapelimodeemilla, niin se koaksiverkko tulee jossain vaiheessa tiensäpäähän.

- Riippuu ihan kohteesta koska , ja päivitetäänkö se operaattorin toimesta kuiduksi vai ei ja mihin hintaan.
-- Kohteet missä asiakkaat joukolla irtisanoo koaksiliittymiä, niin tilanne voi edetä ripeästi.

Sitä ei tiedetä mitä maksaa kuituliittymä silloin, jos kohtuu hintaan niin ehkä jossain 1500-4000 euron haarukassa, jos hyvä säkä niin joku todella halpa, kytky. ja ainahan voi ottaa 4G mokkulan ja asentaa TV antennin.

Nyt oli tarjolla kytkyä n 250€ nettokustannuksin + vaiva.

Ei elämä tähän valintaan kaadu, joten ei unia kannattamenettää. Ja ei sitä tiedetä, koaksi voi toimia seuraavat 10v, tämän päivän moduloinnit mahdollistaa helposti sen gigabitin alas, jos hyvä säkä kuin KTV yhtiö päivittää veloituksetta kuparin kuituun sen jälkeen, älykäs hinnoittelu toki ottaa omansatakaisin.

Ja periaatteeista kannattaa aina vähän maksaa, mutta jos periaatteet muuttuu, niin kannattaa ainakin kysästä päivän hintaa vielä siinä vaiheessa kun kalustoa alkaa alueelle tulla.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
936
Ja periaatteeista kannattaa aina vähän maksaa, mutta jos periaatteet muuttuu, niin kannattaa ainakin kysästä päivän hintaa vielä siinä vaiheessa kun kalustoa alkaa alueelle tulla.
Voi tosin siinä vaiheessa olla jo myöhäistä.
Täällä kaivoivat tienvarret valmiiksi ja vaikka ensinmäistäkään tonttiliitymää ei vielä ole kaivettu, niin tarjous on päättynyt ja hinta on noussut 385€ -> 630€.
Käsittääkseni tarjous aika loppui päivänä, kun runkoa alettiin kaivaa karttaan merkitylle alueelle, eli alue meni tilaan "kaapelointi aloitettu".
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Voi tosin siinä vaiheessa olla jo myöhäistä.
Täällä kaivoivat tienvarret valmiiksi ja vaikka ensinmäistäkään tonttiliitymää ei vielä ole kaivettu, niin tarjous on päättynyt ja hinta on noussut 385€ -> 630€.
Käsittääkseni tarjous aika loppui päivänä, kun runkoa alettiin kaivaa karttaan merkitylle alueelle, eli alue meni tilaan "kaapelointi aloitettu".
Hyvä huomio, jos periaate murenee aiemmin niin paljon että päättää hankkia, niin ei kannata aikailla jos haluaa varmistella saatavuutta.

En tiedä oliko sinulla Valoo vai tuo toinen, mutta jotkut kertoneet että aivan lopputinkaankin jäännyt kysyminen on mahdollistanut, liittymisen tai varauksen, siis pointti kannaattaa kysyä. :)

Vähän toistoa, hänen kodalla yksi operaattoreista taisi olla Valoo/Adola, joka tuonut valikoimaan valmiuden, jos periaate sen verran antaa periksi, eikä kuitu suoranainen harmi, niin harkitsisin sen kysymystiä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 418
Kuitu on vihdoin kytketty, wohoo! Nopeudet suoraan pakasta tätä luokkaa:


En tiedä saisiko reitittimen asetuksia säätämällä tiristettyä vielä vähän lisää nopeutta. Googlen DNS pingaa seuraavasti:



Pääasia, että vihdoin on bittiä. Saatana melkein kaksi kuukautta olin pelkän mobiilinetin varassa, likainen olo.
Aika tasan vuotta myöhemmin, Kaisanet vaihtui tänään Localnettiin. Kyllähän tuossa nyt vähän parannusta tuli:

1695923076138.png


Ping 1.1.1.1 antaa 2ms, siinä missä aiemmin tämäkin oli 14-15 ms... Valokuitusen verkossa mennään.

1695971457420.png


---

Eli tosiaan, jos ei asu Kajaanissa tai muualla pohjoisemmassa Suomessa, niin ei tosiaankaan kannata ottaa Kaisanettiä, koska kaikki liikenne kiertää susirajan kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
^Oliko vaihto millainen projekti? jouduitko vaihtamaan routerin? Miksi päädyit LocalNettiin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 241
Kyselin Elisalta mikä tämä talokuitu on kun mitään ei ole kaivettu. Heidän mukaan kuidun saa ja senkun varaa päivän. No katsotaan mitä sitten tekevät.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 137
No niin, Elisan valokuituprojekti etenee, aliurakoitsijalta oltiin yhteydessä ja sovittiin aika sisä- ja ulkotilojen katselmointiin. Tätä on odotettu, kun vähän arvelutti että luistaako tuo aikataulu aiemmasta, viime vuonna lupailivat tämän vuoden loppua ja siinä on nyt ainakin pysytty.

Näköjään jos nyt tilaisi niin enää ei saisi noita Huawein mesh-laitteita kaupanpäällisenä, no myyntiin nuo menee joka tapauksessa vanhan Blue Caven lisäksi, pitää hankkia joku laite missä on neljä vapaata Ethernet-porttia ja hyvä kantama, ellei sitten meshejä hanki. Kuuluvuus on kaikkialla sisällä jo nyt hyvä tuolla Blue Cavella, mutta takapihalle mennessä yhteys pätkii, eipä tuolla ole toisaalta kovin suurta merkitystä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
^Oliko vaihto millainen projekti? jouduitko vaihtamaan routerin? Miksi päädyit LocalNettiin?
Tuolla viestin keskeltä poimittu (tätä ilmeisesti kommentoit)
Valokuitusen verkossa mennään.
Eli taisi olla Avoimenkuidun juttuja, eli sama kuitupääte, missä vain vaihdettu nettiyhteyden tarjoajaa. Kokojan siis Valokuitusen kuituliittymä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
256
Alueenne kuiturakentaminen on valmistumassa, ja voitte nyt varata kuituliittymän asennusajan.
Asennukset suoritetaan 27.10. – 12.12.2023. Liittymä on asennuksen jälkeen käytettävissä.

Avautui tänään paltsun aikana Lounean varauskalenteri ja harmillisesti oli alkupää jo varattu, kun huomasin viestin, mutta 22.11. olisi sitten kuitu talossa. :)
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 418
^Oliko vaihto millainen projekti? jouduitko vaihtamaan routerin? Miksi päädyit LocalNettiin?
Eipä siinä mitään ihmeempää ollut. Kaisanetille ensin irtisanomisilmoitus ja siellä oli pari viikkoa irtisanomisaika. Olin pistänyt etukäteen localnetille jo tilauksen vetämään ja sopinut liittymän avaamispäiväksi saman kuin Kaisanetin irtisanomispäivä. Vaihtopäivän aamuna ei netti vielä pelannut mutta joskus puoleen päivään mennessä rullasi taas. Ei tarvinnut mitään vaihtaa, kuitumodeemikin taitaa virallisesti olla Valokuitusen omaisuutta.

Localnettiin päädyin koska tässä ketjussa suositeltiin heitä, he operoivat PKS:llä ja koska heiltä sai hyvään hintaan gigan symmetrisen bitin. Eka kuukausi ilmainen ja 36.90€/kk siitä eteenpäin / 12 kk.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
Eipä siinä mitään ihmeempää ollut. Kaisanetille ensin irtisanomisilmoitus ja siellä oli pari viikkoa irtisanomisaika. Olin pistänyt etukäteen localnetille jo tilauksen vetämään ja sopinut liittymän avaamispäiväksi saman kuin Kaisanetin irtisanomispäivä. Vaihtopäivän aamuna ei netti vielä pelannut mutta joskus puoleen päivään mennessä rullasi taas. Ei tarvinnut mitään vaihtaa, kuitumodeemikin taitaa virallisesti olla Valokuitusen omaisuutta.

Localnettiin päädyin koska tässä ketjussa suositeltiin heitä, he operoivat PKS:llä ja koska heiltä sai hyvään hintaan gigan symmetrisen bitin. Eka kuukausi ilmainen ja 36.90€/kk siitä eteenpäin / 12 kk.
Kiitos, toimin samoin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 418
03.12.2022 tilanne oli tuo:
Täyskuidulta ei tullut rakentamispäätöstä alueelle, mutta Valokuitunen sanoi puhelimessa että päätös tehty ja rakennetaan ensi vuonna niin tilasin.

Joko nettisivut eivät ole ajantasalla tai puhui paskaa:
Perjantaina tuli viesti:
Hei! Olemme tehneet päätöksen valokuituverkon rakentamisesta alueellesi. Olemme myöhemmin yhteydessä rakentamisen aloitusajankohdasta. Yst. Valokuitunen
Tuleekohan tänne Elisa ja Valokuitunen :nb:
Pitääpä kaivella sähköpostista millaisella maksulla olen Valokuitusen aikoinaan ottanut

Edit. Näköjään tonnilla :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 611
Tommilla on asiaa:
"Valoo on perustettu ainoastaan yhtä tarkoitusta varten: rakentamaan tämä maa täyteen valokuituverkkoa, johon meillä on kansakuntana oikeus. Ketterä, huippuammattilaisista koostuva organisaatiomme pystyy toimimaan kustannustehokkaasti ja suurella volyymillä eri puolilla maata samanaikaisesti."

Pääsia että kuitua syntyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 415
Itekin kärvistelen GlobalConnectin kytkentää odotellassa. 5G menee ilta-aikaan huiput 100 megaa vaikka 1000 meganen liittymä. Yöllä saa huiput 850 mutta sekin on laiha lohtu kun ei sillon oo käyttämässä.
Toivottavasti jo kohta aktivoituisi tuo kuitu (WAN valon syttymistä odotellaan kuin kuuta nousevaa). Torstaina putosi päivällä jo 30 megaan ja uppi oli jossain 8 nurkilla. Ei muuten varmaan olisi kiinnittänyt huomiota, mutta alkoi muille pätkimään meikän puhe teamssissä. Hienoa maksaa 1000 megaisesta ja sitten todellisuus on kuraa mihin ei voi luottaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 394
Mun mielestä teamsin ääni ei häröydy vielä 1Mbps yhteydellä lainkaan, eli tuskin siellä kovin tasaista 8M on irronnut
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 611
Kyllähän ne palvelut voi alkaa tökkimään jo siitä, jos sattuu vähän suurempia heittoja viiveeseen. Varsin tavallista erityisesti mobiiliverkoissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 104
Mikälie kuuskaistaa vaivaa? Eilen illalla havahduin kun netti alkoi hidastelemaan. Tänä aamuna toimi taas luvatusti. Mutta nyt illalla nopeudet taas kuralla. Aspaan laitettu viestiä, toivottavasti selviää pian.
 

JPN

Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
261
Aihetta sivuten: Elisa näyttää (turhaan) rajoitavan VDSL-yhteyksiään, vaikka heillä ei ole alueelle tarjota kuitua tms. Meillä on vielä eilen DSL-liittymä (työnantajan maksamana), joka on puskenut tasaisesti uplinkkiä luokkaa 20-23M. Nyt maksaja vaihtui yksityishenkilöksi, ja samalla uplink tippui tasan kymppiin. (Downlink on pysynyt samana, reilu 90M).

No, Valoo on näkyvissä, mutta toistaiseksi tuolla 10:llä on muutaman rinnakkaisen teams-paltsun kanssa pärjättävä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 861
Elisa näyttää (turhaan) rajoitavan VDSL-yhteyksiään
Niin tekevät. Yritin aikoinaan saada isompaa upload-kaistaa mutta ei kertakaikkiaan ollut mahdollista yksityishenkilölle rahallakaan. Yrityksen nimiin ostettavaan liittymään olisi onnistunut.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 709
Niin tekevät. Yritin aikoinaan saada isompaa upload-kaistaa mutta ei kertakaikkiaan ollut mahdollista yksityishenkilölle rahallakaan. Yrityksen nimiin ostettavaan liittymään olisi onnistunut.
Itsellä taisi olla aikoinaan VDSL:n kättely reilu 140Mbit alas ja joku 30Mbit ylös Elisan kanssa - sama ongelma eli ei millään saanut noita käyttöön vaan sen 100/10. Muistaakseni oli osan ajasta myös työnantajan nimissä, mutta ei onnistunut siitä huolimatta. Tiedä sitten oliko työnantajasta kiinni tuossa kohtaa. Välillä lopettivat myös uusien VDSL liittymien myynnin alueelle, mutta nyt niitä on taas myyty jonkin aikaa.

Mielenkiintoisesti eivät poistaneet tuota kuparia kuidun asennuksen yhteydessä eli teoriassa voisi palata VDSL:n käyttäjäksi ;)
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 226
Viestejä
4 310 545
Jäsenet
71 993
Uusin jäsen
Supraṇava

Hinta.fi

Ylös Bottom