Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Nykyinen on DNA:n valokuitu+ liittymä 200M nopeudella (maksimi 1000M). Hinta 29,90 €. En tiedä kulkeeko tuo oikeasti valokuitua pitkin tuossa tien varressa, mutta tuo pätkä tien reunasta taloon on kuparilla. Sinänsä tuolla kaapelin tyypillä ei ole mitään merkitystä, koska data siinä kulkee ihan tarpeellista vauhtia joka tapauksessa, eli siinä mielessä itse valokuidulle en laske mitään arvoa.
Eli ilmeisesti kaapelimodeemi.

Jos et tiedä miten se toteutettu, niin se että kuitumenee tienreunassa, ei kerro sitä kuinka pitkä pätkä sitä kuparia ja sinulle ja yleensä se littymänasiakkailla on.

Jos kyse tosiaan KTVstä, niin voi olla että ihmiset sanoo paljon niitä soppareita irti, se miten operaattori reakoi, alueen liikevaihdosta, kusannuksta, investointitarpeista.

Jos sinulla KTV soppari lisäksi, niin riski sanota kaapelimodeemi netti ei ole läheskään niin suuri kuin DSL yhteyksissä..


Tämä liittyi siihen, että jos tänne aletaan kahdessa eri erässä kaivamaan kuituja, niin haluan torpata sen. En ala katteleen sitä, että kahteen kertaan revitään kaikki auki, jos eivät älyä samalla kertaa vetää molempia kuituja.
Jos siellä jo DNAlla kuitua, niin se että operaattori voi kaivaa kilpailijan alueella toi sitä kilpailua alueellesi.
Ja ilmeisesti kysyntää on ollut, eli kuntalaisten etu että saatu kaivaa.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Eli ilmeisesti kaapelimodeemi.

Jos et tiedä miten se toteutettu, niin se että kuitumenee tienreunassa, ei kerro sitä kuinka pitkä pätkä sitä kuparia ja sinulle ja yleensä se littymänasiakkailla on.

Jos kyse tosiaan KTVstä, niin voi olla että ihmiset sanoo paljon niitä soppareita irti, se miten operaattori reakoi, alueen liikevaihdosta, kusannuksta, investointitarpeista.

Jos sinulla KTV soppari lisäksi, niin riski sanota kaapelimodeemi netti ei ole läheskään niin suuri kuin DSL yhteyksissä..



Jos siellä jo DNAlla kuitua, niin se että operaattori voi kaivaa kilpailijan alueella toi sitä kilpailua alueellesi.
Ja ilmeisesti kysyntää on ollut, eli kuntalaisten etu että saatu kaivaa.
Joo, kaapelimodeemi on, eli TV-kaapelia pitkin netti tulee modeemiin.

Ja edelleenkään minulle ei ole ongelma se, että tuohon kuituoperaattori tulee kaivamaan. Ongelma on se, että jos sen jälkeen kun on kaivettu ja paikkailtu, niin seuraavana vuonna tulee taas toinen kuituoperaattori kaivamaan kaikki auki.

Mutta uskon, että kun molemmat kuituoperaattorit ovat nyt yhtäaikaa liikkeellä, niin asukkaat valitsevat noista halvemman ja toinen jää nuolemaan näppejään ja luopuu koko projektista.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
242
Mutta uskon, että kun molemmat kuituoperaattorit ovat nyt yhtäaikaa liikkeellä, niin asukkaat valitsevat noista halvemman ja toinen jää nuolemaan näppejään ja luopuu koko projektista.
Ei välttämättä. Iloisessa etelä-karjalassa on kyllä ajanut koneet peräjälkeen. Mutta tänä kesänä on yksi urakoitsija vetänyt samalla kertaa kahden toimijan kuitua alueella, jossa kaksi firmaa teki rakennuspäätöksen (valoo ja lounea).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
54
Mutta uskon, että kun molemmat kuituoperaattorit ovat nyt yhtäaikaa liikkeellä, niin asukkaat valitsevat noista halvemman ja toinen jää nuolemaan näppejään ja luopuu koko projektista.
Tämäkö todella olisi mielestäsi paras ratkaisu kuluttajia ajatellen? Onko pari viikkoa pidempään kestävä urakointi todella niin vastenmielinen ajatus, että luopuisit mieluummin kilpailusta?
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Tämäkö todella olisi mielestäsi paras ratkaisu kuluttajia ajatellen? Onko pari viikkoa pidempään kestävä urakointi todella niin vastenmielinen ajatus, että luopuisit mieluummin kilpailusta?
Kannattaako kommentoida, jos ei viitsi lukea? Ei se ole mikään ongelma, että urakointi kestää kauemmin, jos vetävät ne molemmat kuidut. Olen moneen kertaan jo toistanut, että ongelma on se, jos kuidut kaivetaan eri vaiheissa, eli ensin yksi operaattori kaivaa, laittaa kuidut ja pistää pakettiin ja sitten seuraavana vuonna tulee toinen operaattori ja vetää taas kaikki auki.

Tuon edellisen kaivuun (nykyinen liittymä) jäljiltä meni 2 vuotta, että tien piennar on taas asiallisen näköinen nurmikkoineen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 806
Ainakin täälläpäin kaivellaan ties mitä niin koko ajan ettei jaksa enää kaivamisista välittää. Kolmen vuoden sisällä on noin 200m säteellä kaivettu ainakin kaksi kuitua, pari kertaa sähköyhtiö on jotain tonkinut, kaukolämpöä ja vesilaitoskin on kerran tai kaksi jotain kuoputtanut. Tiet ja pientareet on koko ajan kuitenkin rullalla.

Ja noista kaivamisista nuo kuidut ovat olleet siitä siistimmästä päästä (kapea railo tiehen / 20cm leveä ura tien viereen), esim kaukolämmön takia kaivettiin suunnilleen yksi tie kokonaan pois paikaltaan eikä ne vesilaitoksenkaan kaivuut niin pieniä olleet.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
903
Tämä liittyi siihen, että jos tänne aletaan kahdessa eri erässä kaivamaan kuituja, niin haluan torpata sen. En ala katteleen sitä, että kahteen kertaan revitään kaikki auki, jos eivät älyä samalla kertaa vetää molempia kuituja.
Kyllä on elämässä ongelmat. Jos mä olisin näissä projekteissa ja joku alkaisi änkyröimään tolla tavalla infran rakentamisesta, niin pitäisin huolen, että kyseisen torpan kohdalta vedettäisiin kuidut ohi ilman kyseisen tontin liittämistä samaan verkkoon.
Ihan tarpeeksi byrokratiaa jo monessa asiassa, niin sitten pikkusieluiset änkyrät viskelee kapuloita rattaisiin ihan vaan lämpimikseen.
Kaupungissa ihan täysin arkipäivää kaivella teitä auki erikseen jokaisen yksittäisen asian takia.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
185
Kyllä on elämässä ongelmat. Jos mä olisin näissä projekteissa ja joku alkaisi änkyröimään tolla tavalla infran rakentamisesta, niin pitäisin huolen, että kyseisen torpan kohdalta vedettäisiin kuidut ohi ilman kyseisen tontin liittämistä samaan verkkoon.
Ihan tarpeeksi byrokratiaa jo monessa asiassa, niin sitten pikkusieluiset änkyrät viskelee kapuloita rattaisiin ihan vaan lämpimikseen.
Kaupungissa ihan täysin arkipäivää kaivella teitä auki erikseen jokaisen yksittäisen asian takia.
Tuntuu omalla kohdalla olevan täysin mahdotonta saada ensimmäistäkään kuitua tänne asti. Neljältä tilattu eikä kovin vahvalta näytä yhdenkään totetutuminen. Ilmeisesti niin hankalaa kaupunkialueella (4km jyväskylän keskustaan) kuidun vetäminen et liittyjiä pitäs olla aika paljon. Sitten kun vielä lupia ja valituksia käsitellään niin taitaa olla turha toivo saada tällä vuosikymmenellä nettiyhteyttä kotiin.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Kyllä on elämässä ongelmat. Jos mä olisin näissä projekteissa ja joku alkaisi änkyröimään tolla tavalla infran rakentamisesta, niin pitäisin huolen, että kyseisen torpan kohdalta vedettäisiin kuidut ohi ilman kyseisen tontin liittämistä samaan verkkoon.
Ja mitäpä tuo kuidun vetämättömyys haittaisi kun sinne asuntoon on jo vedetty kuitu sillä edellisellä kaivuukerralla? Muutenkaan kahdesta rinnakkaisesta kuidusta ole mitään hyötyä kun voit jo sitä yhtä kuitua pitkin tilata yhteyden hakuamaltasi nettioperaattorilta.

Ja muutenkin outo uhkaus olla vetämättä kuitua sellaiselle ihmiselle joka jo lähtökohtaisesti on vastustanut koko kuidun vetoa Miten meni noin niinkuin omasta mielestä?

Jatkossa voi nuo vittuilut jättää väliin. Jokaisella on ihan yhtälailla oikeus olla mitä mieltä haluaa noista kuidun vedoista. Jos minä en halua kuitua vedettävän niin mitäs se sinulle kuuluu.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
185
Nykyinen on DNA:n valokuitu+ liittymä 200M nopeudella (maksimi 1000M). Hinta 29,90 €. En tiedä kulkeeko tuo oikeasti valokuitua pitkin tuossa tien varressa, mutta tuo pätkä tien reunasta taloon on kuparilla. Sinänsä tuolla kaapelin tyypillä ei ole mitään merkitystä, koska data siinä kulkee ihan tarpeellista vauhtia joka tapauksessa, eli siinä mielessä itse valokuidulle en laske mitään arvoa.



Tämä liittyi siihen, että jos tänne aletaan kahdessa eri erässä kaivamaan kuituja, niin haluan torpata sen. En ala katteleen sitä, että kahteen kertaan revitään kaikki auki, jos eivät älyä samalla kertaa vetää molempia kuituja.
Tuo DNAn kaapelimodeemiliittymä on kaukana oikeasta valokuidusta. Päätelaitteet ovat virtasyöppöjä, kallita ja häiriöherkkiä kuituyhteyteen verrattuna. Liittymän upload ja ping eivät vastaa kuitua.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Kannattaako kommentoida, jos ei viitsi lukea? Ei se ole mikään ongelma, että urakointi kestää kauemmin, jos vetävät ne molemmat kuidut. Olen moneen kertaan jo toistanut, että ongelma on se, jos kuidut kaivetaan eri vaiheissa, eli ensin yksi operaattori kaivaa, laittaa kuidut ja pistää pakettiin ja sitten seuraavana vuonna tulee toinen operaattori ja vetää taas kaikki auki.

Tuon edellisen kaivuun (nykyinen liittymä) jäljiltä meni 2 vuotta, että tien piennar on taas asiallisen näköinen nurmikkoineen.
Eli kaksi on ok (DNA ja joku muu), mutta kolme jo liijoittelua ?

Joo, ymmärrän se että on ärsyttävää että jatkuvasti kaivellaan, ärsyttää jo se yksikin.
Vesi, sähkö, viemäri, ne kuitekin ne ärsyttävimmät ja ne välillä tykkäävät kaivella uudestakkiin.
Vesi ja viemäri usein kunnallisia, niin jotenkin ne vielä osaa aikatauluttaa niin että ensin katuremppa, sen jälkeen sitten viemäri, ja asfaltoinnin jälkeen varuiksi vielä uudestaan, kun ne taputeltu, niin kunallistaustainen sähkäverkkoyhtiö herännyt omiin tarpeisiin. Mikään noista ei lisää kilpailailu, nostaa vain kustannuksia.


Ja mitäpä tuo kuidun vetämättömyys haittaisi kun sinne asuntoon on jo vedetty kuitu sillä edellisellä kaivuukerralla? Muutenkaan kahdesta rinnakkaisesta kuidusta ole mitään hyötyä kun voit jo sitä yhtä kuitua pitkin tilata yhteyden hakuamaltasi nettioperaattorilta.
1. vai osa tilaa useampia kuituja, tyypillisesti vain se yksi.
2. Kuluttajamarkkinoilla siitä kuidusta ei käytännössä saa kuin ne palvelut mitä kuituoperaattori saa, tai keidenkanssa kuituoperaattori on tehnyt sopparin. Kaikilla kuituoperaattoreilla ei ole yhtä kattavat palvelut. Eli toinen kuitu tuo tai voi tuoda valinnan vapautta palveluihinkin.

3. Kuidussa kallelein kustannus on se kuitu, kuidun osuus, ei palvelut, eli jos haluaa siitä kilpailua niin useampi kuituoperaattori sitä tuo.

Ilman muuta operaattorien välinen yhteistyö toisi kustannussäästöjä, jos vielä vähän pidemmälle vie, niin miksi edes vetää kahtakuitua, vaan yksi kimppakuitu. Haitta on se että silloin operaattoreilla ei ole kuidussa kilpailua, ja voivat hinnoitella se kuidun niin kalliiksi kuin vain kannattaa.

Jos operaattorit vetävät oman kuidun, niin pyrkivät toki maximi hintaan, mutta joutuvat seuraamaan kilpailijan hinnoittelua.

Jos rakentavat kimpassa kuidun, niin sillä saavat etua muihin kilpailijoihin, eli estävät kilpailia ja kilpailevat vain keskenään.

Tämä harvinainen tilanne että alue missä kolmeoperaattoria, siitä kannattaa nauttia, tyypillisempi tilanne se että on vain yksi kiinteäoperaattori, ja se kilpailee palvelu edellä jossa hinnoittelua rajoittaa lähinnä maanpäälliset palvelut.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
903
Ja mitäpä tuo kuidun vetämättömyys haittaisi kun sinne asuntoon on jo vedetty kuitu sillä edellisellä kaivuukerralla? Muutenkaan kahdesta rinnakkaisesta kuidusta ole mitään hyötyä kun voit jo sitä yhtä kuitua pitkin tilata yhteyden hakuamaltasi nettioperaattorilta.

Ja muutenkin outo uhkaus olla vetämättä kuitua sellaiselle ihmiselle joka jo lähtökohtaisesti on vastustanut koko kuidun vetoa Miten meni noin niinkuin omasta mielestä?

Jatkossa voi nuo vittuilut jättää väliin. Jokaisella on ihan yhtälailla oikeus olla mitä mieltä haluaa noista kuidun vedoista. Jos minä en halua kuitua vedettävän niin mitäs se sinulle kuuluu.
Sullahan nyt ei edes ollut kuitua, mutta ei siitä sen enempää.
Kokeileppa tilata Valoon kuituun Elisan nettiliittymä. Tai Elisan kuituun vaikka Telia.
Ei voi kuin ihmetellä miten vähän ihmiset näkee omaa nenäänsä pidemmälle. Vaikka itselläni ei tällä hetkellä olisikaan tarvetta kuidulle, niin ei nyt jumalauta tulisi mieleenkään alkaa vinkumaan ja vastustamaan kuitujen vetoa, kun tällä seudulla asuu muitakin kuin minä ja osa niistä saattaa sitä ihan tosissaan tarvitakin esim. töiden sujuvaan tekoon.
Itse olen taas sitä mieltä, että jatkossa voisi nuo vittuilut niitä muita alueen asukkaita kohtaan jättää väliin. Jokaisella on ihan yhtälailla oikeus saada se kuitu. Jos muut sen kuidun haluaa vedettävän, niin mitäs se sinulle kuuluu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 611
Itse voisin sopivalla summalla kuidun ottaa valmiiksi, mutta tällä hetkellä molemmat kuitufirmat jotka tänne kuitua on laittamassa edellyttää 2 vuoden määräaikaista nettiliittymää ja siihen en ole lähdössä, koska minulla on jo valmiiksi toimiva nettiliittymä, enkä lähde sitä puliveivarien vuoksi irtisanomaan, varsinkin kun molempien kuitufirmojen edellyttämä nettiliittymä on kalliimpi kuukausihinnaltaan kuin nykyinen.
Kaksi, tai sitäkin useampi kuitu on aina parempi.
Voit tulevaisuudessa ihan oikeasti kilpailuttaa/valita halvimman.
Nykyisen firman hinnat eivät välttämättä ole aina edullisimmat.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 611
Joo, jätetään ne joidenkin "harrastukset", eli joutavat valittamiset pois.

Infran voi jättää myös korjaamatta/päivittämättä, mikähän poru siitä sitten syntyisi, kaupungissakaan ei mikään toimisi, ei vesi/paska/netti/tie yms. infra.
 

Markkedi

:smoke:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
788
Tuo DNA:n valokuitu+ on kyllä suurimpia kusetuksia mitä tällä alalla olen nähnyt. Varsinkin vikakeikoilla missä DNA:n asiakas on itse ottanut meidän firmaan (asennetaan valokuitua ja tehdään paikallisen sähköfirman kuituliittymiä) yhteyttä kun DNA:n aspassa sanovat että ei voi mitään heitteleville nopeuksille ja pahimmillaan pätkimisille tehdä, sitten menen paikalle ja siellä odottaa tellukaapeli ja asiakas haluaisi tutkituttaa "kuitunsa" kunnon. Sitten alkaa joka kertainen selostus että tämä ei ole kuitua nähnytkään sen enempää kuin 4/5G mokkulaliittymä ja en voi sille tehdä mitään.

Eikö markkinaoikeus tms. todellakaan ole puuttunut tuohon kun asiakasta vedätetään väärillä termeillä 100-0?
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 611
Tuo DNA:n valokuitu+ on kyllä suurimpia kusetuksia mitä tällä alalla olen nähnyt. Varsinkin vikakeikoilla missä DNA:n asiakas on itse ottanut meidän firmaan (asennetaan valokuitua ja tehdään paikallisen sähköfirman kuituliittymiä) yhteyttä kun DNA:n aspassa sanovat että ei voi mitään heitteleville nopeuksille ja pahimmillaan pätkimisille tehdä, sitten menen paikalle ja siellä odottaa tellukaapeli ja asiakas haluaisi tutkituttaa "kuitunsa" kunnon. Sitten alkaa joka kertainen selostus että tämä ei ole kuitua nähnytkään sen enempää kuin 4/5G mokkulaliittymä ja en voi sille tehdä mitään.

Eikö markkinaoikeus tms. todellakaan ole puuttunut tuohon kun asiakasta vedätetään väärillä termeillä 100-0?
Tätä asiaa on ihmetelty vuosikausia, eikä ongelmaan näy mikään taho puuttuvan.
Kyseinen firma on äänekkäästi vastustanut kuitu kotiin yhteyksiä (koska muut niitä rakentaa), mutta samalla myyvät valekuitua ja yrittävät ratsastaa kuidun maineella kuin mikäkin loinen.
Samalla pilaavat kuidun mainetta tökerösti toimivilla yhteyksillä jotka on kuituna markkinoitu.

Btw, minulle kerran joku soitti, että älä ota sitä seutuverkon kuitua, kun hänellä on joku "ilmakuitu" projekti ehkä vireillä alueen mastoon :woot: :rofl:
No ei tullut kuitua ilmassa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 394
Tämä liittyi siihen, että jos tänne aletaan kahdessa eri erässä kaivamaan kuituja, niin haluan torpata sen. En ala katteleen sitä, että kahteen kertaan revitään kaikki auki, jos eivät älyä samalla kertaa vetää molempia kuituja.
No tuolla valittamisella voi tosiaan viivästyttää sitä projektia, mutta et estämään, koska niiden kuidunkaivelijooden toiminta on lain mukaista.

Ota yhteyttä kansanedustajaasi, ja pyydä ajamaan lainsäädäntöä joka pakottaa kaivelijan tekemään samalla myös infravarauksen kilpailijalle kenties jotain korvausta vastaan tms.

Paljon rakentavampi läjestymistapa kuin yleisenä jarruna toimiminen.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Sullahan nyt ei edes ollut kuitua, mutta ei siitä sen enempää.
Kokeileppa tilata Valoon kuituun Elisan nettiliittymä. Tai Elisan kuituun vaikka Telia.
Ei voi kuin ihmetellä miten vähän ihmiset näkee omaa nenäänsä pidemmälle. Vaikka itselläni ei tällä hetkellä olisikaan tarvetta kuidulle, niin ei nyt jumalauta tulisi mieleenkään alkaa vinkumaan ja vastustamaan kuitujen vetoa, kun tällä seudulla asuu muitakin kuin minä ja osa niistä saattaa sitä ihan tosissaan tarvitakin esim. töiden sujuvaan tekoon.
Itse olen taas sitä mieltä, että jatkossa voisi nuo vittuilut niitä muita alueen asukkaita kohtaan jättää väliin. Jokaisella on ihan yhtälailla oikeus saada se kuitu. Jos muut sen kuidun haluaa vedettävän, niin mitäs se sinulle kuuluu.
Ota happea ja lue ajatuksen kanssa mitä on kirjoitettu. Minä en vastusta kuitujen vetoja. Minä vastustan vain sitä, että niitä kuituja vedetään moneen kertaan, kun voisivat vetää ne samalla kertaa yksillä kaivuutöillä.

Ja enpä tiennyt moisista rajoitteista kun nimenomaan nuo kuituoperaattorit kun kävivät ovella noita kauppaamassa, niin heidän myyntiargumenttinsa oli nimenomaan se, että sitä heidän kuitua pitkin voin kilpailuttaa ja tilata internetyhteyden ihan keneltä operaattorilta hyvänsä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
185
Ota happea ja lue ajatuksen kanssa mitä on kirjoitettu. Minä en vastusta kuitujen vetoja. Minä vastustan vain sitä, että niitä kuituja vedetään moneen kertaan, kun voisivat vetää ne samalla kertaa yksillä kaivuutöillä.

Ja enpä tiennyt moisista rajoitteista kun nimenomaan nuo kuituoperaattorit kun kävivät ovella noita kauppaamassa, niin heidän myyntiargumenttinsa oli nimenomaan se, että sitä heidän kuitua pitkin voin kilpailuttaa ja tilata internetyhteyden ihan keneltä operaattorilta hyvänsä.
Valokuitunen kauppaa noita, että saat itse valita operaattorin. Valokuituisen ratkaisussa ei kuitenkaan palvelut ole aivan vapaasti valittavissa. Operaattorit toimivat vain palveluoperaattorina valmiissa verkossa. Liittymän maksiminopeudet rajattu ja kaapelitv kaiketi vain telialta.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
578
Ota happea ja lue ajatuksen kanssa mitä on kirjoitettu. Minä en vastusta kuitujen vetoja. Minä vastustan vain sitä, että niitä kuituja vedetään moneen kertaan, kun voisivat vetää ne samalla kertaa yksillä kaivuutöillä.

Ja enpä tiennyt moisista rajoitteista kun nimenomaan nuo kuituoperaattorit kun kävivät ovella noita kauppaamassa, niin heidän myyntiargumenttinsa oli nimenomaan se, että sitä heidän kuitua pitkin voin kilpailuttaa ja tilata internetyhteyden ihan keneltä operaattorilta hyvänsä.
Kaunis ajatus, että kilpailijat tekisivät yhteistyötä, mutta valitettavasti hyvin harvoin tapahtuu. Kaupunki alueella on myös muita parannustöitä jatkuvasti. Oman kadun alueella on ollut lähivuosina vain yksi kuidun veto, mutta kilometrin päässä on ollut 2 eri kuituoperaattoria, sähköyhtiön maakaapeli veto, vesiyhtiö ja kaukolämpöverkon parannus, luonnollisesti eri aikaan. Näiden lisäksi on pystytetty myös linkkimadtoja ja vedetty niille kaapelut ja kuidut.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Ja enpä tiennyt moisista rajoitteista kun nimenomaan nuo kuituoperaattorit kun kävivät ovella noita kauppaamassa, niin heidän myyntiargumenttinsa oli nimenomaan se, että sitä heidän kuitua pitkin voin kilpailuttaa ja tilata internetyhteyden ihan keneltä operaattorilta hyvänsä.
Ehkä tullut pieniväärinymmärrys.

Tällähetkellä valtakunnallisesti ainoastaan Avoimenssa kuidussa olevissa liittymissä voi kuluttaja kilpailuttaa nettiyhteyspalvelun tarjoajia, sinänsä mukaan voi lähteä liki kuka vain nettioperaattorri, mutta kaikki eivät ole lähteneet. Valokuitusen kuituliittymät ovat Avoimeissa kuidussa, eli kilpailuttaa voi yhteyksiä. Kyse enemmän palvelun kilpailittamisesta, ei niinkään hinnan vaikka eroja on, se kuitu on se mikä maksaaa. (Avoimessa kuidussa tunnettuja nettitarjoajia on mm Lounea, Telia, )


Joku kuituoperaattori voi vuokrata ns mustaakuitua, mutta ei tosissaan kukaan nettioperaattori lähde sillä konseptilla kuluttajaliittymää tarjoamaan, ei ole kysyntään (kallista toteuttaa se yhteys).

Valoon/Adola on markkinoinut että heille tulee jokin konsepti missä voi nettipalveluita tarjoa muutkin operaattorit, lisäksi markkinoilla on vähemmän puhuttu "halpaoperaattori" joka on myös tuomassa Avoimenkuidun tyyppistä konseptia. Aika näyttää mitä operaattoreita lähtee tarjoamaan noissa nettiyhteyksiä.

Se kuitenkin muistettava että noissa konsepteissa se kuitumaksaa, jos kuituliittymää haluaa kilpailuttaa niin siihen tarvitaan kilpaileva kuitu.


Edit:
Paljonko se DNA ktv palvelu siellä maksaa ?
 

JPN

Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
261
Alueelle Nurmijärvi 3, runkolinjan asennus lähestynee. Tänään sinisiä viivoja on ilmestynyt kaduille ja nurmikoille.
20230926_175845.JPG
Haaroituksia on vedetään kaikille tonteille, vaikkei niillä näyttäisi olevan taloliittymiä valmisteltu. Noinkohan putkitus vedetään jokaisen tontin kulmalle, vaikkei niihin olisi minkäänlaista tilausta?

Mielenkiintoista nähdä purkavatko kiveystä, vai menevätkö ali.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
9
Nuo viikon/kk:n välein tapahtuvat kaivuut ovat kunnan tapa napsia rahaa kaivuuluvista per kaivuukerta, parhaimmillaan kadun loppupäätä viimeistellään edellisen toimesta kun alkupäätä revitään auki. Harvassa on kunnat jotka edes yrittävät organisoida kaivuita samaan aikaan.
 

JPN

Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
261
Nuo viikon/kk:n välein tapahtuvat kaivuut ovat kunnan tapa napsia rahaa kaivuuluvista per kaivuukerta, parhaimmillaan kadun loppupäätä viimeistellään edellisen toimesta kun alkupäätä revitään auki. Harvassa on kunnat jotka edes yrittävät organisoida kaivuita samaan aikaan.
Pääkadulla ohjeviivoitus menee keskellä jalkakäytävää, jonka alla kulkee maalämpöputket. Ihankohan meinaavat siihen vetää ??? :eek:
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
No tuolla valittamisella voi tosiaan viivästyttää sitä projektia, mutta et estämään, koska niiden kuidunkaivelijooden toiminta on lain mukaista.

Ota yhteyttä kansanedustajaasi, ja pyydä ajamaan lainsäädäntöä joka pakottaa kaivelijan tekemään samalla myös infravarauksen kilpailijalle kenties jotain korvausta vastaan tms.

Paljon rakentavampi läjestymistapa kuin yleisenä jarruna toimiminen.
No en minä tosissani ole mitään valituksia tekemässä. En ole idiootti.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Valokuitunen kauppaa noita, että saat itse valita operaattorin. Valokuituisen ratkaisussa ei kuitenkaan palvelut ole aivan vapaasti valittavissa. Operaattorit toimivat vain palveluoperaattorina valmiissa verkossa. Liittymän maksiminopeudet rajattu ja kaapelitv kaiketi vain telialta.
Kyllä minulle Valoon ja Globalconnectin myyjätkin mainostivat että kuitua pitkin voin kilpailuttaa minkä tahansa nettiyhteyden tarjoajan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 394
Kyllä minulle Valoon ja Globalconnectin myyjätkin mainostivat että kuitua pitkin voin kilpailuttaa minkä tahansa nettiyhteyden tarjoajan.
Ovat nuo ääntelehtineet siihen suuntaan että joskus avaavat verkkonsa, mutta ainakin toistaiseksi ei ole kuin se yksi vaihtoehto.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Kyllä minulle Valoon ja Globalconnectin myyjätkin mainostivat että kuitua pitkin voin kilpailuttaa minkä tahansa nettiyhteyden tarjoajan.
Joku copypaste/kuva tälläisestä markkinoinnista olisi kiva. Ketjussa kiinnostaa ja keskusteltu markkinoinnista jossa lupailtu asioita jotka ei pidä paikkansa.

En väitä etteikö noin olisi luvanneet, mutta epäilen myös sitä että käyttäneet muotoilua joka ei ihan tuota tarkoita.

Globalconnec on se yksi operaattoreista joka suunnittelee Suomeen jonkinlaista Avoimenkuidun kaltaista systeemiä, ketjussa jostain juttua, ja saattaa olla nopeampi kuin Valoo/Adola.

Mutta kuitenkin kyse siitä että kummankaan valikoimaan ei tule kaikki Suomen, saati mailman nettiyhteyksiä tarjoavat operaattorit.

Voi toki kikkailla niin että kuka tahansa voi tulla tarjoamaan ja asiakas voi mitä tahansa operaattorilta kysyä että tarjoatko ja se sitten vastaa etten.

Kaapeli TV 9,90 + netti 29,90
KTV voi pitää nykyisellä, mutta jos tarjolla kuituoperaattoria jolla KTV palvelut niin kannattaa kysästä, en nyt muista oliko Valollaa nykyään, tai tulossa, aiemmin ei ole ollut.

Mutta pointti, jos olisi niin kuidulla saisit myös kilpailua siihen KTV palveluun.

Mutta kaapelimodeemi käytössä , jos periaatteet pehemenee ja haluaa vähän nähdä vaivaa ja pihatöitä, eli ottaa kuitu 24kk määriksellä, ja pitää KTV nykyisellä, niin se valmis maksaisi sellaisen 240€.


Mainitsit että toinen operaattori on Valoo/Adola, niin heiltä kannattaa kysyä sitä ilmaista kuituvalmiutta, siitä vain vaiva ja se kuidun "rasite". Sen jälkeen ei tarvi ressata mitä DNA tekee kuparillaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 382
Tuohon lisätä se, että nykyisellä (DNA) TV puoli on pakko pitää nettiä varten, vaikkei sitä edes käyttäisi/tarvitsisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
Alueelle Nurmijärvi 3, runkolinjan asennus lähestynee. Tänään sinisiä viivoja on ilmestynyt kaduille ja nurmikoille.

Haaroituksia on vedetään kaikille tonteille, vaikkei niillä näyttäisi olevan taloliittymiä valmisteltu. Noinkohan putkitus vedetään jokaisen tontin kulmalle, vaikkei niihin olisi minkäänlaista tilausta?

Mielenkiintoista nähdä purkavatko kiveystä, vai menevätkö ali.
Sininen viiva on maassa menevä sähkökaapeli. Oranssi viiva on telekaapeli.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Joku copypaste/kuva tälläisestä markkinoinnista olisi kiva. Ketjussa kiinnostaa ja keskusteltu markkinoinnista jossa lupailtu asioita jotka ei pidä paikkansa.

En väitä etteikö noin olisi luvanneet, mutta epäilen myös sitä että käyttäneet muotoilua joka ei ihan tuota tarkoita.
Nyt luin läpi nuo heidän antamansa esitteet ja niissä tosiaan ei sanallakaan mainita, että heidän kuituaan pitkin voisi tilata yhteyden joltain muulta operaattorilta. Mutta nyt homma on selvä, enkä ota kummaltakaan kuitua mihinkään hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
Nyt luin läpi nuo heidän antamansa esitteet ja niissä tosiaan ei sanallakaan mainita, että heidän kuituaan pitkin voisi tilata yhteyden joltain muulta operaattorilta. Mutta nyt homma on selvä, enkä ota kummaltakaan kuitua mihinkään hintaan.
Ei mene varmaan kovinkaan montaa vuotta kun kaapelitv-verkko poistuu käytöstä ja saat "ota tai jätä" -diilin kuidusta ktv-operaattorilta. Esimerkiksi Savonlinnassa kaapeliverkko poistuu käytöstä 2026 mennessä ja tilalle voi tilata kuidun 0€ asennusmaksulla (plus avausmaksu 160€ plus päätelaite 159€ plus reititin 129€), kun ottaa kahden vuoden nettisopparin. Tuossa kohtaa voi joko käydä hyvin tai huonosti, jos ei ole muita tarjoajia vipuvartena.
 
Liittynyt
26.09.2023
Viestejä
2
Pukkilan kuntaan miljoonien eurojen valokuituverkko

Porvoonjokilaakson maalaismaisemissa, Pukkilan kunnassa, otettiin tänään aimo harppaus tulevaisuu-
teen, kun koko Pukkilan kunnan kattavan valokuituverkon virallinen rakentaminen alkoi kunnanjohtaja
Katarina Helanderin lapioniskusta. Neljän miljoonan euron investointi valokuituverkkoon on merkittävä
panostus vajaan 2000 asukkaan kunnassa. Hanketta rahoittaa kunnan lisäksi valtion laajakaistatuki-
hanke. Valokuituverkon rakentaminen on annettu kunnan tytäryhtiön Pukkikuitu Oy:n tehtäväksi.


 

Markkedi

:smoke:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
788
Ei mene varmaan kovinkaan montaa vuotta kun kaapelitv-verkko poistuu käytöstä ja saat "ota tai jätä" -diilin kuidusta ktv-operaattorilta. Esimerkiksi Savonlinnassa kaapeliverkko poistuu käytöstä 2026 mennessä ja tilalle voi tilata kuidun 0€ asennusmaksulla (plus avausmaksu 160€ plus päätelaite 159€ plus reititin 129€), kun ottaa kahden vuoden nettisopparin. Tuossa kohtaa voi joko käydä hyvin tai huonosti, jos ei ole muita tarjoajia vipuvartena.
Onko tuo XGS-PON tekniikalla tehty kun on päätelaite ja reititin erikseen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
Onko tuo XGS-PON tekniikalla tehty kun on päätelaite ja reititin erikseen?
Ei vaan ihan point-to-point. Ovat huomanneet, että wifi-tekniikka vanhenee nopeammin kuin kuitumuuntimet. Jos päätelaitteessa integroituna wifit sun muut niin vaatii asentajakäynnin sen vaihdon takia, helpompi tarjota asiakkaalle vaan ethernetiä tökättäväksi reitittimeen.
 

JPN

Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
261
Onko tuo XGS-PON tekniikalla tehty kun on päätelaite ja reititin erikseen?
Asennettava kuitupääte kertonee, esim. Nokia XS-010X-Q on WAN: XGS-PON 10/10G symmetrinen. Ko. päätteestä eteenpäin on sitten kotiverkkoon LAN: 1x100M/1G/2.5G/5G/10G BASE-T RJ-45 ethernet liityntä, johon sitten kytketään sisäverkkon palikat.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Pukkilan kuntaan miljoonien eurojen valokuituverkko

Porvoonjokilaakson maalaismaisemissa, Pukkilan kunnassa, otettiin tänään aimo harppaus tulevaisuu-
teen, kun koko Pukkilan kunnan kattavan valokuituverkon virallinen rakentaminen alkoi kunnanjohtaja
Katarina Helanderin lapioniskusta. Neljän miljoonan euron investointi valokuituverkkoon on merkittävä
panostus vajaan 2000 asukkaan kunnassa. Hanketta rahoittaa kunnan lisäksi valtion laajakaistatuki-
hanke. Valokuituverkon rakentaminen on annettu kunnan tytäryhtiön Pukkikuitu Oy:n tehtäväksi.


Paljonko olette saaneet tilaajia , kunnassa on vajaa 900 asuntoa, oliko jossain että vajaa 300 ennavarausta ylittynyt keväällä.

Liittyminen ilmeisesti alle tonnin, eli varsin kohtuullinen, ja kk kulut jossain 45€ siis giganen netti.

Menestystä hankkeelle. vaihtelua näiden taajamien hankeiden sekaan
 

Markkedi

:smoke:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
788
Ei vaan ihan point-to-point. Ovat huomanneet, että wifi-tekniikka vanhenee nopeammin kuin kuitumuuntimet. Jos päätelaitteessa integroituna wifit sun muut niin vaatii asentajakäynnin sen vaihdon takia, helpompi tarjota asiakkaalle vaan ethernetiä tökättäväksi reitittimeen.
No ei olisi kyllä pahitteeksi tehdä noin täälläkin. Järkyttävät CTS fwr5-3105:t kummittelee vieläkin takaraivossa kun niissä lahoilee wlanit tai ihan vaan koko vehje. Onneksi ei enää löydy hyllystä vaan ainoasta:btooth:

Asennettava kuitupääte kertonee, esim. Nokia XS-010X-Q on WAN: XGS-PON 10/10G symmetrinen. Ko. päätteestä eteenpäin on sitten kotiverkkoon LAN: 1x100M/1G/2.5G/5G/10G BASE-T RJ-45 ethernet liityntä, johon sitten kytketään sisäverkkon palikat.
Juu en vain tuosta tekstistä huomannut mikä laitteen malli olisi. Nokiat ihan hyviä vehkeitä :tup: ”Uutena” nyt testissä Genexis FiberTwist XGS2310 jonka ensiasennus ei mennyt ihan putkeen kun operaattorilla ei ollut OLT:in porttiprofiilit kohdallaan tuolle mallille niin meni inan säätämiseksi ja asennukseen meni normi parin tunnin sijaan 5 tuntia :beye:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 621
Ei mene varmaan kovinkaan montaa vuotta kun kaapelitv-verkko poistuu käytöstä ja saat "ota tai jätä" -diilin kuidusta ktv-operaattorilta. Esimerkiksi Savonlinnassa kaapeliverkko poistuu käytöstä 2026 mennessä ja tilalle voi tilata kuidun 0€ asennusmaksulla (plus avausmaksu 160€ plus päätelaite 159€ plus reititin 129€), kun ottaa kahden vuoden nettisopparin. Tuossa kohtaa voi joko käydä hyvin tai huonosti, jos ei ole muita tarjoajia vipuvartena.
Siis onko se kuitu KTV verkko päivitysilmeinen (vain kk maksu), vai pitääkö sen saadakseen tehdä lisäksi nettisoppari, noilla liittymismaksuilla jo yhteensä 448€ liittymminen + määris, mainitsematon kk maksu netistä ?

Osa KTV yhtiöistä päivittää kuparin kuituun, ja siitä ei veloiteta mitään, KTV soppari riittää. kuitunetin saa jos haluaa.

Vai tarkoitatko tuolla kaapelitv-verkko poistuu että KTV palvelua ei enään saa, ja halukkailla tarjotaan kuitunettia 448€+ 24 kk määris.
 

JPN

Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
261
No ei olisi kyllä pahitteeksi tehdä noin täälläkin. Järkyttävät CTS fwr5-3105:t kummittelee vieläkin takaraivossa kun niissä lahoilee wlanit tai ihan vaan koko vehje. Onneksi ei enää löydy hyllystä vaan ainoasta:btooth:



Juu en vain tuosta tekstistä huomannut mikä laitteen malli olisi. Nokiat ihan hyviä vehkeitä :tup: ”Uutena” nyt testissä Genexis FiberTwist XGS2310 jonka ensiasennus ei mennyt ihan putkeen kun operaattorilla ei ollut OLT:in porttiprofiilit kohdallaan tuolle mallille niin meni inan säätämiseksi ja asennukseen meni normi parin tunnin sijaan 5 tuntia :beye:
Purkkisi näyttää olevan XGS-PON, 10G ethernet(vihreä) liitännällä kotiverkkoon. Ei siis huolta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
Siis onko se kuitu KTV verkko päivitysilmeinen (vain kk maksu), vai pitääkö sen saadakseen tehdä lisäksi nettisoppari, noilla liittymismaksuilla jo yhteensä 448€ liittymminen + määris, mainitsematon kk maksu netistä ?

Osa KTV yhtiöistä päivittää kuparin kuituun, ja siitä ei veloiteta mitään, KTV soppari riittää. kuitunetin saa jos haluaa.

Vai tarkoitatko tuolla kaapelitv-verkko poistuu että KTV palvelua ei enään saa, ja halukkailla tarjotaan kuitunettia 448€+ 24 kk määris.
Poistavat siis koaksiaalikaapeliverkon käytöstä. Tilalle saa tuolla hintaa kuidun, mutta on myös otettava netti kahdeksi vuodeksi. 100/100M ensimmäiset 12kk 25,50€/kk ja toiset 12kk 35,50€/kk. KTV kuidun kautta lisäksi 5,80€/kk.

 

Markkedi

:smoke:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
788
Purkkisi näyttää olevan XGS-PON, 10G ethernet(vihreä) liitännällä kotiverkkoon. Ei siis huolta.
Siis minä asennan näitä ja kiinnostuin vain @jessenic kertomasta Savonlinnan jonkun operaattorin hinnastosta ja millä tekniikalla siellä tehdään kun oli päätelaite ja reititin erikseen. Vastauksena sainkin että normi point-to-point
 
Liittynyt
26.09.2023
Viestejä
2
Paljonko olette saaneet tilaajia , kunnassa on vajaa 900 asuntoa, oliko jossain että vajaa 300 ennavarausta ylittynyt keväällä.

Liittyminen ilmeisesti alle tonnin, eli varsin kohtuullinen, ja kk kulut jossain 45€ siis giganen netti.

Menestystä hankkeelle. vaihtelua näiden taajamien hankeiden sekaan
Tilaajia on nyt yli 300, eli noin kolmasosa kuntalaisista on jo tilannut liittymän. Hanke kestää vähän yli kaksi vuotta, tavoitteena on vielä nostaa tuota tilaajamäärä nyt kun hanke virallisesti on alkanut.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 611
Ovat nuo ääntelehtineet siihen suuntaan että joskus avaavat verkkonsa, mutta ainakin toistaiseksi ei ole kuin se yksi vaihtoehto.
Verkkojen avaamisesta kysyin parilta toimijalta.
Aika näyttää milloin toteutuu.

GlobalConnect Suomi
Parhaillaan neuvotellaan muiden palveluntarjoajien kanssa ja vuodenvaihteessa löytyy avoimesta verkostamme muitakin palveluntarjoajia


Valoo
Tavoitteenamme on avata verkkomme muille palveluntarjoajille vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana.

Ja kannattaa huomioida, että kuituverkossa "avoin verkko" tarkoittaa jossakin määrin samaa, kuin sähkönsiirtoverkoissakin.
Voit kilpailuttaa vain "bitin", et "siirtoa".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 611
Jos päätelaitteessa integroituna wifit sun muut niin vaatii asentajakäynnin sen vaihdon takia, helpompi tarjota asiakkaalle vaan ethernetiä tökättäväksi reitittimeen.
Miksi vaatisi? Kyllä täällä postittavat uuden jos tarve tulee, helppo asentaa itse.
Kunhan muistavat aspasta kerrota, että kuidun pään sotkeminen saattaa vaatia asentajan käynnin, eli sitä ei kannata räpläillä.
Ja että sitä keltaista kuitua ei kannata kovin jyrkästi taivutella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
Miksi vaatisi? Kyllä täällä postittavat uuden jos tarve tulee, helppo asentaa itse.
Kunhan muistavat aspasta kerrota, että kuidun pään sotkeminen saattaa vaatia asentajan käynnin, eli sitä ei kannata räpläillä.
Ja että sitä keltaista kuitua ei kannata kovin jyrkästi taivutella.
Harva operaattori antaa asiakkaan mennä itse kuitua sörkkimään. BLC myös käyttää laitteita, joiden takaosassa on tehty kuidun hitsaus, joten pitäisi uusi laite vielä olla vanhan pohjalevyyn sopiva.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 139
Ja edelleenkään minulle ei ole ongelma se, että tuohon kuituoperaattori tulee kaivamaan. Ongelma on se, että jos sen jälkeen kun on kaivettu ja paikkailtu, niin seuraavana vuonna tulee taas toinen kuituoperaattori kaivamaan kaikki auki.
Tuskin joka kerta revitään paikkoja auki samoin kuin ensimmäisellä kerralla. Se eka kerta on se pahin kun ei ole vielä teiden alituksiin putkituksia valmiina. Seuraavalla kerralla homma menee jo paljon helpommin kun voidaan käyttää olemassa olevia alituksia.
Ainakin uskoisin niin että noi alitukset ei voi olla korvamerkittyjä niin että toinen ei voisi niitä myös hyödyntää mikäli siellä on tilaa. Se olisi täysin typeryyttä.

Kannattaisi miettiä vielä sitä kuidun hankintaa. Voi meinaan käydä niin että DNA tulee kerimään sen koksin joku päivä pois niin sitten jäät ilman nettiä. Mobiili voi toimia nyt, mutta miten se toimii 10v päästä? Operaattoreilla voi mielenkiinto mobiiliin panostus lopahtaa sellaisilla alueilla jotka on hyvin kuidutettu.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 812
Tuskin joka kerta revitään paikkoja auki samoin kuin ensimmäisellä kerralla. Se eka kerta on se pahin kun ei ole vielä teiden alituksiin putkituksia valmiina. Seuraavalla kerralla homma menee jo paljon helpommin kun voidaan käyttää olemassa olevia alituksia.
Ainakin uskoisin niin että noi alitukset ei voi olla korvamerkittyjä niin että toinen ei voisi niitä myös hyödyntää mikäli siellä on tilaa. Se olisi täysin typeryyttä.

Kannattaisi miettiä vielä sitä kuidun hankintaa. Voi meinaan käydä niin että DNA tulee kerimään sen koksin joku päivä pois niin sitten jäät ilman nettiä. Mobiili voi toimia nyt, mutta miten se toimii 10v päästä? Operaattoreilla voi mielenkiinto mobiiliin panostus lopahtaa sellaisilla alueilla jotka on hyvin kuidutettu.
Kuidun voi aina tilata jälkikäteen, jos sille tulee tarve.

Ja mitenhän mahtaa olla lain näkökulmasta tuon kerimisen kanssa? Kun minä olen esim. DNA:lle maksanut toista tonnia tuosta liittymästä ja kaapelista, niin eihän DNA noin vain voi päättää ja tulla ottamaan sitä pois. Siitähän joutuisi korvausvastuuseen.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 220
Viestejä
4 310 442
Jäsenet
71 993
Uusin jäsen
Supraṇava

Hinta.fi

Ylös Bottom