Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Juu kyllä täällä Helsingissäkin perushinta esim 100M/10M VDSL-liittymälläe on 40e/kk.

Eli ainakin täällä nämä 30-60e/kk olevat kuidut ovat aika linjassa tuohon nähden. Kyllähän nämä kaikki hinnakkaita täällä on, ei siitä sinällään pääse mihinkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
Itse maksan tällä hetkellä 50/10M VDSL-liittymästä 34,89€/kk, ei taloyhtiösopparia. Viikon päästä vaihtuu taloyhtiösopparilliseen 1000/500M kuitu/ethernetiin, 29,90€/kk/24kk, jonka jälkeen 39,90€/kk.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 030
Niinno... lähinnä kauhistelin tuota 100/100 liittymän korkeaa hintaa. Se on kumma, että puoliväksin tyrkytetään ainoastaan nopeita liittymiä hinnoittelupolitiikan avulla.
Ei tää ole kuidun riivaus yksistään vaan ihan sama toistuu mobiili puolella.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 547
Maksoin 100M VDSL-liittymästä viimeiset pari vuotta 10€/kk ja sitäkin ennen se oli 20€/kk... joten kyllä mä pidän 100/100 kuitua 40€/kk kovana hintana, vaikka kuinka olisi kuitua.
Mä maksoin 50 euroa 6,7/0,86mbps adsl liittymästä. Sitten kerivät kuparit rullalle, ja sai kuidun eri toimijalta hintaan 50e 100/100, joka toimi aina selvästi nopeammin kuin luvattu maksiminopeus.
Voi sitä juhlaa, tuntui tosi halvalta, ja halpahan se onkin, kun vertaa ailahtelevien mobiililiittymien toimintaan, tai kupareihin.

Nykyisin viidelläkympillä saa 200/200 kuidun , joka sekin halpa, kun vertaa muihin tekniikoihin, joihin ei oikein mitään luottoa ole.
symmetrisellä gigalla ja viissatasella hinta pomppaa jo kymppejä ylöspäin.

Joku 40 euroa on ihan hyvä hinta kuidusta, tosin nuo 100/100 nopeudet voisi jo nakata mäkeen, ja ottaa steppi tai pari nopeampaa tilalle, hinnan muuttumatta, kuten täällä tehtiin.
Mobiilista nyt 10 euroakin on liikaa, se on mobiilia mobiilin ongelmineen, ja kuparistakaan ei kiinnostaisi maksaa paljon enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
845
Juu kyllä täällä Helsingissäkin perushinta esim 100M/10M VDSL-liittymälläe on 40e/kk.

Eli ainakin täällä nämä 30-60e/kk olevat kuidut ovat aika linjassa tuohon nähden. Kyllähän nämä kaikki hinnakkaita täällä on, ei siitä sinällään pääse mihinkään.
Pääkaupunkiseudulla edelleen itsekin ja en mä ainakaan ikinä maksanut siitä VDSL-liittymästä 40€/kk. Sitä 20€/kk ennen mulla oli siinä mobiililaajakaista samassa (ns. Tuplalaajalaista) ja se oli 30€/kk yhteensä.
Et joo, ehkä tottunut "liian hyvään".
Edelleenkin tässä on huvittavaa se, että ollaan pääkaupunkiseudulla jossa asiakaskuntaa on pilvin pimein Suomen mittakaavassa, mutta ei täällä kuitenkaan ole minkäänlaista kilpailua.

Mun mielestä tää kertoo muutenkin esim. Elisan ylimielisestä menosta tälläkin seudulla. Ei ne kuitua oo tehnyt edes rahalla ja kuparit kuitenkin yritetty kuopata. Ei tainnut Elisan 5G myöskään lopulta ottaa tarpeeksi tuulta purjeisiin, kun muut päätti alkaa vetämään tänne kuitua. Itse asiassa kesällä olis saanut Elisalta "kiinteän" 5G:n "ilmaisella asennuksella" sen normi 495€ sijaan... "Ilmainen" siksi, että olis pitänyt väkipakolla ostaa ja maksaa 240€ modeemista. Jostain syystä ei saanut ilmaista asennusta ilman modeemia :D
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Pääkaupunkiseudulla edelleen itsekin ja en mä ainakaan ikinä maksanut siitä VDSL-liittymästä 40€/kk. Sitä 20€/kk ennen mulla oli siinä mobiililaajakaista samassa (ns. Tuplalaajalaista) ja se oli 30€/kk yhteensä.
Et joo, ehkä tottunut "liian hyvään".
Edelleenkin tässä on huvittavaa se, että ollaan pääkaupunkiseudulla jossa asiakaskuntaa on pilvin pimein Suomen mittakaavassa, mutta ei täällä kuitenkaan ole minkäänlaista kilpailua.

Mun mielestä tää kertoo muutenkin esim. Elisan ylimielisestä menosta tälläkin seudulla. Ei ne kuitua oo tehnyt edes rahalla ja kuparit kuitenkin yritetty kuopata. Ei tainnut Elisan 5G myöskään lopulta ottaa tarpeeksi tuulta purjeisiin, kun muut päätti alkaa vetämään tänne kuitua. Itse asiassa kesällä olis saanut Elisalta "kiinteän" 5G:n "ilmaisella asennuksella" sen normi 495€ sijaan... "Ilmainen" siksi, että olis pitänyt väkipakolla ostaa ja maksaa 240€ modeemista. Jostain syystä ei saanut ilmaista asennusta ilman modeemia :D
Niin en minäkään varmaan tuota täyttähintaa ole maksanut ikinä. 9.90e/kk tarjous oli tuossa joka tais loppua ennen kesää jolloin nousi 19.90e/kk ja nyt tänään loppui tuo etuhinta niin olisi noussut 39,90e/kk. Olisi siellä joku etuhinta ollut taas tarjolla, mutta sopparin irtisanoin tuossa pari viikkoa sitten.

Nyt sitten tämä gigainen kuitu on tuo 39,9e/kk ekat 12kk, sitten voi katsella löytyykö jotain tarjouksia (normihinta on 59e/kk). Eipä näissä valokuitusen liittymissäkään oikeastaan mitään kilpailua ole. Samat nopeduet saatavilla kaikilla (paitsi Telialla ei symmetrisiä????) ja hinnat liikkuu samassa haarukassa 1-2e eroilla kk-hinnoissa.

EDIT: Samaa mieltä kyllä tuosta Elisan meiningistä. Tosin täälläpäin ne taisi jonkun kuidun vetää tuonne tietylle alueelle. Siinäkin kävi juurikin niin kuin Elisalla yleensä että tilauksen yhteydessä myydään liittymä "hintaan X" ja sen jälkeen vuoden päästä ilmoittivat että hinnat nousee sen yli 50%. Ja mitään muuta tarjontaa kun ei ollut niin helppo tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 360
"Ilmainen" siksi, että olis pitänyt väkipakolla ostaa ja maksaa 240€ modeemista. Jostain syystä ei saanut ilmaista asennusta ilman modeemia :D
Tuo kannattaa nyt muistaa näissä lanka vs langaton vertailussa että xG:n kanssa päätelaite pitää uusia parin vuoden välein tuohon hintaan, eli hintaan tulee kymppi lisää kuussa. Puhumattakaan vaivasta ja ajasta mikä tulee kun joutuu tolppaan kiipeämään sitä laitetta säätämään tai vaihtamaan korttia.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
826
Pääkaupunkiseudulla asuessa ei tarvinnut hirveästi murehtia nettiä. Täällä maaseudulla (kuitenkin taajamassa) ei minkään operaattorin netti toimi ruuhka-aikaan. Sellaista 6-10mb antaa ruuhka-aikaan, vaikka käyttäisi mitä modeemia ja ulkoisia antenneja. Aina kun luen uudesta huippu modeemista, niin sellainen pitää hommata. Sitä tarttuu jokaiseen pieneen toivonrippeeseen mahdollisuudesta saada edes kohtuullisesti toimiva netti. Silti petyn joka kerta. Aamuyöstä toki saa huippunopeudet, mutta harvemmin silloin tarvitsee nettiä. Onneksi sentään tuohon aikaan toimii, niin pojat saa yöllä pelit ja päivitykset ladattua.

1000M tilaus on Täyskuidulta vetämässä. 100/100 kuitukin olisi jumalan lahja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Toinen on se, että en tässä omakotitalossa ole asumassa enää kovin pitkään, joten en halua väkisin sitoutua 2v soppareihin. Muuten kyllä voisin kuidun ottaa ja se olisi myös myyntitilanteessa ihan hyvä valtti, jos se olisi valmiina.
Tuollaiset kiinteän yhteyden määräaikaiset sopimukset kyllä katkeaa aina poismuuttoon. Ei sinun tarvi jäädä maksamaan yhteydestä kahdeksi vuodeksi, jos muutatkin pois puolen vuoden päästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
Tuollaiset kiinteän yhteyden määräaikaiset sopimukset kyllä katkeaa aina poismuuttoon. Ei sinun tarvi jäädä maksamaan yhteydestä kahdeksi vuodeksi, jos muutatkin pois puolen vuoden päästä.
Riippuu ehdoista. Esimerkiksi MPY:llä muutto ei ole perusteltu syy katkaista määräaikaista nettisopparia.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Riippuu ehdoista. Esimerkiksi MPY:llä muutto ei ole perusteltu syy katkaista määräaikaista nettisopparia.
Se taitaa tarkoittaa, että jos, uuteen osoitteeseen on mahdollista saada MPY:n liittymää, niin silloin ei voi katkaista. Jos ei MPY:n liittymää ole saatavilla uuteen osoitteeseen pitäisi olla mahdollista katkaista.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Se taitaa tarkoittaa, että jos, uuteen osoitteeseen on mahdollista saada MPY:n liittymää, niin silloin ei voi katkaista. Jos ei MPY:n liittymää ole saatavilla uuteen osoitteeseen pitäisi olla mahdollista katkaista.
Näin se ainakin muilla operaattoreilla on. En usko että löytyy laillista porsaanreikää jolla voisi veloittaa asiakasta sopimuskauden loppuun mikäli tuotetta ei pysty toimittamaan…
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
Se taitaa tarkoittaa, että jos, uuteen osoitteeseen on mahdollista saada MPY:n liittymää, niin silloin ei voi katkaista. Jos ei MPY:n liittymää ole saatavilla uuteen osoitteeseen pitäisi olla mahdollista katkaista.
Itse tulkitsen keskimmäisen kappaleen toisin:

Screenshot_20221114-213650-666.png


Edit.
Ahaa, avainsana taitaakin olla "saatavuusalueella". Olin aiemmin lukenut tuon "saatavuusalueelta", jolla taas hieman tiukempi merkitys. Eli olin varmaankin ymmärtänyt väärin. Hyvä että selvisi, tuota olen pitkään ihmetellyt.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Itse tulkitsen keskimmäisen kappaleen toisin:



Edit.
Ahaa, avainsana taitaakin olla "saatavuusalueella". Olin aiemmin lukenut tuon "saatavuusalueelta", jolla taas hieman tiukempi merkitys. Eli olin varmaankin ymmärtänyt väärin. Hyvä että selvisi, tuota olen pitkään ihmetellyt.
Joo se ois aikamoista kiristystä, jos pitäis maksaa ISP:lle, joka ei ole saatavilla uuteen osoitteeseen :).
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Näin se ainakin muilla operaattoreilla on. En usko että löytyy laillista porsaanreikää jolla voisi veloittaa asiakasta sopimuskauden loppuun mikäli tuotetta ei pysty toimittamaan…
En oo vielä sellasia ehtoja itse nähnyt. @jessenic postasi tuossa jo ylempänä MPY:n ehdot, jotka alleviivaa sen mitä sanoin.

Luin väärin tuon sun viestin...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Niinno... lähinnä kauhistelin tuota 100/100 liittymän korkeaa hintaa. Se on kumma, että puoliväksin tyrkytetään ainoastaan nopeita liittymiä hinnoittelupolitiikan avulla.
40€/kk kiintestä 100/100 yhteydestä ei ole erityisen halpa, mutta ei kyllä erityisenkalliskaan. (osa maksaisi enemmänkin jos vain saisivat)
Noissa tapauksissa se on halpa, kun kytkynä tulee uusivalokuituliittymä.

Operaattorille se on lähinnä hinnat alkaen tuote, nopeamapia niiden kannattaa myydä että saavat enemmän liikevaihtoa ja nimellis numeorissakin eroa kilpaileviin.

Toinen on se, että en tässä omakotitalossa ole asumassa enää kovin pitkään, joten en halua väkisin sitoutua 2v soppareihin. Muuten kyllä voisin kuidun ottaa ja se olisi myös myyntitilanteessa ihan hyvä valtti, jos se olisi valmiina.
Jos kyse noista alle tonnin kytkyistä (kokonais kustannus 24kk), josta pääsee eroon 24kk päästä, niin omakotalon arvossa sen verranpieni riski että ehkä kannattaa ottaa, ja saahan siitä nauttia sen aikaa kun asuu, jos kerkiää liittymä valmistua siihen mennessä.

Yleistin, jos liittymässä erityisiä riskejä kohteessa, niin sitten miettiä.

Maksoin 100M VDSL-liittymästä viimeiset pari vuotta 10€/kk ja sitäkin ennen se oli 20€/kk... joten kyllä mä pidän 100/100 kuitua 40€/kk kovana hintana, vaikka kuinka olisi kuitua.
Jos omakotitaloon dsl kympin kuussa, ilman jotain kytkyjä/paketointeja, niin halpa. Viimevuosina ovat tupanneet olemaan merkittävästi kalliinmpia, jos ei jotain "varaston" tyhjennyksiä, hullujenpäiviä yms. tai jotain isompaa pakettia.

Tosin tuossakin taisi 500/500 olla 45€, joten juuri tuolla hinnoittelulla ajetaan puoliväkisin nopeamman liittymän asiakkaaksi, vaikkei sille nopeudelle omalla kohdalla olisi mitään käyttöä.
Noin yleistän, jos ei tarvi nopeampaa, niin nopeammasta ei kannata lisähintaa maksaa, operaattori vuosikymmeniä tarjonneet sitten myöhemmin hyviä nopeuden nosto tarjouksia, joihin ei yhtä helpolla pääse jos nopeus jo ennestään ylhäällä.

Joo, jotenkinhan ne kaivuu-/asennuskulut pitää yrittää kattaa ja nyhtää pois.
"Tonnin" liittymiä markkinoidaan alueilla joissa operaattori pystyy sen liittymän toteuttaa edullisesti, silti jos lasketaan liittymää kohti investoinnit 3000€, niin 10% korolla, niin se tekee verolla jo luokkaa 30€/kk, kyllä se nettikin jotain kuluja aiheuttaa, samoin se että pitää sitä verkkoayllä.

Kyllä saisi olla enemmän vaihtoehtoja ja hintaportaita eri nopeuksineen -> 100M, 150M, 200M jne. .
Jos on paljon asiakkaita, niin portailla ei kärjistäen ole muuta merkitystä kuin tapa saada enemmän liikevaihtoa.
Jos siis puhutaan toimijoista jotka rakentaa uutta ja kapasiteettia on "riittävästi", eli riittää jos vaikka osa asiakkaista keksisi kovaa käyttö nopealle liittymälle.
Yritän sanoa että paljon tuotteita myös lisää kustannuksia, vaikka robotiikkaa olisikin.

Oikeasti edullisia liittymiä ei enää ole kuin taloyhtiöissä. Mun omistamaan kerrostalokämppään maksaa (500-)1000M liittymä 15€.
Taloythiössä merkittävä osa infraa on taloyhtiön, operaattorin ei tarvi tuoda kuin kuitu ja kilpailuilla kasvukeskustan kerrostalokeskittymissä valmista infraa voi olla lähellä, ehkä jopa valmiina, tai parillakymmenellä tuohannel tuotavissa. Jos iso yhtiä, pitkäsopimus, niin aika riskitöntä. Niillä markkinoilla kilpailevilla operaattoreilla myös lisämyynti mielessä.
Taloyhtiöillä se muutaman euron netti per asunto voi olla ihna kaupallisesti kannattavampaa kuin OK asukkaiden haaliminen.
 
Liittynyt
08.08.2021
Viestejä
24
Meidän tontin edestä tien varteen aurattiin kuitua (FZOMVDMU-SD 4x12xSML). Kävin innostuneena kysymässä, että mikä juttu. Eivät osanneet sanoa muuta kuin, että korvaavat tällä sen tolpassa menevän ilmajohdon, joka on siis puhelinkaapeli. ”Veikkasivat” sen olevan DNAn. Eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata, kun kyselin lisää ja hänen arvauksensa oli ettei tästä kuituliittymää saisi otettua.

Osaisko joku tältä pohjalta sanoa, että mikä on homman nimi? Dna aspa oli tietämätön…
Miksi se ilmajohto korvataan kuidulla?

Olen luullut, että ne vain purettaisiin tolppineen veks eikä muuta.

Dna tai kukaan muukaan ei tarjoa tänne muuta kuin mobiilia, mutta olisivatko sitten Valekuitua (tm) jatkossa myös eli kuidulla runko ja loput kuparilla.
Tosin tuossa 6km päässä josta tämä kuitu on aurattu, niin tehdään Valokuitusen verkko tai sitä aloitetaan paraikaa. Olisi vaan yhteensattuma tämäkin, jos ei liity mitenkään toisiinsa.

Surullistahan tämä on joka tapauksessa, jos kuitu aurataan nenän edestä ja tarjotaan edelleen mobiilia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Meidän tontin edestä tien varteen aurattiin kuitua (FZOMVDMU-SD 4x12xSML). Kävin innostuneena kysymässä, että mikä juttu. Eivät osanneet sanoa muuta kuin, että korvaavat tällä sen tolpassa menevän ilmajohdon, joka on siis puhelinkaapeli. ”Veikkasivat” sen olevan DNAn. Eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata, kun kyselin lisää ja hänen arvauksensa oli ettei tästä kuituliittymää saisi otettua.

Osaisko joku tältä pohjalta sanoa, että mikä on homman nimi? Dna aspa oli tietämätön…
Miksi se ilmajohto korvataan kuidulla?

Olen luullut, että ne vain purettaisiin tolppineen veks eikä muuta.

Dna tai kukaan muukaan ei tarjoa tänne muuta kuin mobiilia, mutta olisivatko sitten Valekuitua (tm) jatkossa myös eli kuidulla runko ja loput kuparilla.
Tosin tuossa 6km päässä josta tämä kuitu on aurattu, niin tehdään Valokuitusen verkko tai sitä aloitetaan paraikaa. Olisi vaan yhteensattuma tämäkin, jos ei liity mitenkään toisiinsa.

Surullistahan tämä on joka tapauksessa, jos kuitu aurataan nenän edestä ja tarjotaan edelleen mobiilia.
Hankalahan tuosta on sanoa mutta yleisesti ottaen ne kaivajat ei tiedä siitä sen ihmeemmin kuin mitä niille annetussa suunnitelmassa on tyyliin tälläinen kaapeli tästä tätä reittiä pitkin tänne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
Meidän tontin edestä tien varteen aurattiin kuitua (FZOMVDMU-SD 4x12xSML). Kävin innostuneena kysymässä, että mikä juttu. Eivät osanneet sanoa muuta kuin, että korvaavat tällä sen tolpassa menevän ilmajohdon, joka on siis puhelinkaapeli. ”Veikkasivat” sen olevan DNAn. Eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata, kun kyselin lisää ja hänen arvauksensa oli ettei tästä kuituliittymää saisi otettua.

Osaisko joku tältä pohjalta sanoa, että mikä on homman nimi? Dna aspa oli tietämätön…
Miksi se ilmajohto korvataan kuidulla?

Olen luullut, että ne vain purettaisiin tolppineen veks eikä muuta.

Dna tai kukaan muukaan ei tarjoa tänne muuta kuin mobiilia, mutta olisivatko sitten Valekuitua (tm) jatkossa myös eli kuidulla runko ja loput kuparilla.
Tosin tuossa 6km päässä josta tämä kuitu on aurattu, niin tehdään Valokuitusen verkko tai sitä aloitetaan paraikaa. Olisi vaan yhteensattuma tämäkin, jos ei liity mitenkään toisiinsa.

Surullistahan tämä on joka tapauksessa, jos kuitu aurataan nenän edestä ja tarjotaan edelleen mobiilia.
Tolpassa voi olla hyvin myös kultu, jonka siirtävät maahan. Ero puhelinkaapeleihin näkyy erilaisissa jatkoksissa, muuten ovat samanlaista mustaa lakua. Tässä itsellekin tuleva kuitu nousee tuossa 800 metrin päässä tolppaan ja jatkaa siitä 8km keskustaajamaa kohti ilmalinjana tien varressa. Joskus 90-luvulla on tuo tehty ilmalinjana.

Voit koittaa katsoa esim. https://verkkotietopiste.fi/ jos siellä näkyisi tuo kaivuualue. Toinen on kunnan lupapalvelu/viranhaltijapäätökset netissä, jos joku operaattori saanut katutyöluvan lähiaikoina.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 466
Meidän tontin edestä tien varteen aurattiin kuitua (FZOMVDMU-SD 4x12xSML). Kävin innostuneena kysymässä, että mikä juttu. Eivät osanneet sanoa muuta kuin, että korvaavat tällä sen tolpassa menevän ilmajohdon, joka on siis puhelinkaapeli. ”Veikkasivat” sen olevan DNAn. Eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata, kun kyselin lisää ja hänen arvauksensa oli ettei tästä kuituliittymää saisi otettua.

Osaisko joku tältä pohjalta sanoa, että mikä on homman nimi? Dna aspa oli tietämätön…
Miksi se ilmajohto korvataan kuidulla?

Olen luullut, että ne vain purettaisiin tolppineen veks eikä muuta.

Dna tai kukaan muukaan ei tarjoa tänne muuta kuin mobiilia, mutta olisivatko sitten Valekuitua (tm) jatkossa myös eli kuidulla runko ja loput kuparilla.
Tosin tuossa 6km päässä josta tämä kuitu on aurattu, niin tehdään Valokuitusen verkko tai sitä aloitetaan paraikaa. Olisi vaan yhteensattuma tämäkin, jos ei liity mitenkään toisiinsa.

Surullistahan tämä on joka tapauksessa, jos kuitu aurataan nenän edestä ja tarjotaan edelleen mobiilia.
Varmaankin alueen sähköjä kaivetaan maihin ja samalla tolpat puretaan. Tai sitten puhelinverkkoa puretaan ja samoissa tolpissa kulkee ilmakuitua. Menee varmaan keskusten välillä tai jonnekin tukiasemalle.

Tuollaiset projektit vedetään vain nopeasti läpi eikä siinä ole aikaa alkaa kyselemään alueen asukkailta jos joku haluaisi liittyä mukaan.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 547
Tuollaiset projektit vedetään vain nopeasti läpi eikä siinä ole aikaa alkaa kyselemään alueen asukkailta jos joku haluaisi liittyä mukaan.
Eivätkä perinteiset mobiilioperaattorit halua edes kuitua tarjota. Neljänneskvartaalin maksimoimisesta johtuen kannattaa tarjota vain mobiilia.
Se on mainonnassa nopea ja tökkimätön, mutta käytännössä ei tarvitse luvata yhtään mitään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Eivätkä perinteiset mobiilioperaattorit halua edes kuitua tarjota. Neljänneskvartaalin maksimoimisesta johtuen kannattaa tarjota vain mobiilia.
Elisa, (ehkä DNAkin) jossain vaiheessa vanhoja OK alueita kuidutti, kiinnostus oli odotuksia vähäisempää, vaikka hinnat kohtuullisia, ehkä olivat liian aikaisin liikkeellä. Myöhemmin noilta into kuparin päivitys kuiduksi lopahti. Ilmeisesti jotain paikallisia pyrähdyksiä on. Osalla alueita noilla ollut rasitteena alueen markkina-asema.

Telia vanhoista ollut varsin aktiivinen, varsinkin sen jälkeen kun siirsi omakotitalo kuidutukset yhteisyritykselle.

Ahkeria kuiduttajia oli jotkin jäljelle jääneet paikalliset yhtiöt jotka sijoitti rahojaan paikalliseen infraan, näistä viimvuosina ketjussakin pinnalle noussut Lounea, joka on aktiivinen oman perinteisen alueen ulkopuolella.
 
Liittynyt
08.08.2021
Viestejä
24
Eipä näkynyt missään sivulla mitään, mutta ei myöskään Valokuitusen rakennusaluettakaan 6km päässä.

Se on jo toinen tarina muutaman vuoden takaa, kun Caruna otti samasta tolpasta ilmajohdon pois ja maakaapeloi sen. Yrityksistä huolimatta siihen kaivantoon ei mitenkään saatu kuitua samaan.

Kysyin eilen myös mahd. tukiasemakaapelointia, mutta eihän ne siitäkään mitään tienneet.

On vaan mielenkiintoista, että samalla sinisellä ”kaivuu-uravärillä” on maalattu asfalttiin nuoli meidän tontille päin.
Onko kellään parempaa tietoa tuosta kaapelityypistä, että voiko siitä päätellä käyttötarkoitusta? En tunne kuitutekniikkaa niin hyvin.

Mutta kehitysmaahan tämä on ja yhteiskaivuu on huono sketsi. Täällä on jo kolmatta kertaa samapiennar auki ja jokanen toimija häärää omiaan.

Toisaalta operaattorit olivat liian aikaisin ja liian myöhään liikkeellä. Aikaisemmin iso massa ei nähnyt tarvetta ottaa kuitua, kun ei striimipalveluita, pilveä yms. Nyt massat on tottuneet halpaan mobiilijätteeseen, niin kukkaron nyörejä ei voi raottaa investointiin, koska ”ei ole tarve” ja on normaalia että netti pätkii ja hidastelee eikä nopeuslupauksia tarvitse pitää, koska ”katve, ruuhka, jaettu kaista”.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 360
Se on jo toinen tarina muutaman vuoden takaa, kun Caruna otti samasta tolpasta ilmajohdon pois ja maakaapeloi sen. Yrityksistä huolimatta siihen kaivantoon ei mitenkään saatu kuitua samaan.
Meilläkin touhutaan noita maakaapeleita, mut ei oikein tuntunut sähkönsiirtoyhtiötä kiinnostavan kuituhalukkuus tai eri kuitutarjoajia tämä tiedonmurunen. Harmi, kun heti naapurissa on toinen sähkönsiirtoyhtiö joka on ottanut tuon remontin mahdollisuutena vetää kuitu kans joka torppaan, sillähän saa mukavasti lisätuloa kun jokaiselle tontille pitää se kaivanto tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
Eipä näkynyt missään sivulla mitään, mutta ei myöskään Valokuitusen rakennusaluettakaan 6km päässä.

Se on jo toinen tarina muutaman vuoden takaa, kun Caruna otti samasta tolpasta ilmajohdon pois ja maakaapeloi sen. Yrityksistä huolimatta siihen kaivantoon ei mitenkään saatu kuitua samaan.

Kysyin eilen myös mahd. tukiasemakaapelointia, mutta eihän ne siitäkään mitään tienneet.

On vaan mielenkiintoista, että samalla sinisellä ”kaivuu-uravärillä” on maalattu asfalttiin nuoli meidän tontille päin.
Onko kellään parempaa tietoa tuosta kaapelityypistä, että voiko siitä päätellä käyttötarkoitusta? En tunne kuitutekniikkaa niin hyvin.

Mutta kehitysmaahan tämä on ja yhteiskaivuu on huono sketsi. Täällä on jo kolmatta kertaa samapiennar auki ja jokanen toimija häärää omiaan.

Toisaalta operaattorit olivat liian aikaisin ja liian myöhään liikkeellä. Aikaisemmin iso massa ei nähnyt tarvetta ottaa kuitua, kun ei striimipalveluita, pilveä yms. Nyt massat on tottuneet halpaan mobiilijätteeseen, niin kukkaron nyörejä ei voi raottaa investointiin, koska ”ei ole tarve” ja on normaalia että netti pätkii ja hidastelee eikä nopeuslupauksia tarvitse pitää, koska ”katve, ruuhka, jaettu kaista”.
Sininen on sähköjohdon väri ja oranssi telekaapelin väri. Mutta ne on siis kaapelimerkintöjä, että kaivurikuskit osaavat varoa maassa jo meneviä kaapeleita.

IMG_20221024_161341572.jpg

Ja kaapelityypin perusteella on runkokaapeli esim. keskusten välille tai tukiasemille. Lähin jatkoskaivo voi olla kilometrinkin päässä, sieltä ne kuituliittymät otetaan. Ja sekin vaatii, että alueella on kuluttajakäyttöön sopivat aktiivilaitteet (kytkin) keskuksessa.

Tuossa kaapelissa on 48 kuitua, eli siitä ei ihan hirveästi liittymiä oteta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
No kyllähän tuohonkin nyt saisi reilun 1500 liittymää perään esim 32 splittereillä, kuinka paljon siellä pitäisi kapaa olla että niitä olisi riittämiin?
Niin no ajattelin tavallista point-to-point verkkoa, mitä isommat operaattorit suosii. GPON-toteutuksella toki yhtä kuitua voi jakaa useampiin, mutta sitä käyttää lähinnä nämä uudet toimijat. Teliakin joskus GPON-toteutuksia tehnyt, vai liekö saanut ostettujen alueiden mukana, mutta kuuleman mukaan ovat niitä parhaillaan muuttamassa aktiivisiksi PtP-yhteyksiksi.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 907
Niin no ajattelin tavallista point-to-point verkkoa, mitä isommat operaattorit suosii. GPON-toteutuksella toki yhtä kuitua voi jakaa useampiin, mutta sitä käyttää lähinnä nämä uudet toimijat. Teliakin joskus GPON-toteutuksia tehnyt, vai liekö saanut ostettujen alueiden mukana, mutta kuuleman mukaan ovat niitä parhaillaan muuttamassa aktiivisiksi PtP-yhteyksiksi.
Kyllä tuohon 48-kuitukaapeliin menee vähän enemmän point-to-point yhteyksiä kuin 48. Laitetaan menemään WDM-systeemillä eli menee reippaasti enemmän kuin tuo määrä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
Kyllä tuohon 48-kuitukaapeliin menee vähän enemmän point-to-point yhteyksiä kuin 48. Laitetaan menemään WDM-systeemillä eli menee reippaasti enemmän kuin tuo määrä
Kuinka yleisesti käytetään kallista WDM-teknikkaa kuluttajien tilaajayhteyksissä? Eikös tuo nyt normaalisti mene niin, että alueelle tuodaan johonkin laitetilaan/kaappiin runkokuitu ja kytkimet, sieltä sitten lähdetään alueen kaduille vetelemään omat runkokuitunsa jakokaivoille ja niihin hitsataan suoraan tilaajayhteydet kiinni.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Kuinka yleisesti käytetään kallista WDM-teknikkaa kuluttajien tilaajayhteyksissä? Eikös tuo nyt normaalisti mene niin, että alueelle tuodaan johonkin laitetilaan/kaappiin runkokuitu ja kytkimet, sieltä sitten lähdetään alueen kaduille vetelemään omat runkokuitunsa jakokaivoille ja niihin hitsataan suoraan tilaajayhteydet kiinni.
Ei sitä WDM:ää käytetä kuin lähinnä runkoyhteyksissä, eikä aina sielläkään. Ja yrityspuolellakin vain spesiaalitapauksissa.
Ulkomaanyhteyksissä kuten merikaapeleissa voi olla sitten vähän enemmän tarvetta.
 
Liittynyt
08.08.2021
Viestejä
24
n
Sininen on sähköjohdon väri ja oranssi telekaapelin väri. Mutta ne on siis kaapelimerkintöjä, että kaivurikuskit osaavat varoa maassa jo meneviä kaapeleita.

No tietysti noinhan se onkin. Siitä nuolen kohdalta on vedettykin se sähkömaakaapeli tien ali Carunan toimesta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Niin no ajattelin tavallista point-to-point verkkoa, mitä isommat operaattorit suosii. GPON-toteutuksella toki yhtä kuitua voi jakaa useampiin, mutta sitä käyttää lähinnä nämä uudet toimijat. Teliakin joskus GPON-toteutuksia tehnyt, vai liekö saanut ostettujen alueiden mukana, mutta kuuleman mukaan ovat niitä parhaillaan muuttamassa aktiivisiksi PtP-yhteyksiksi.
No tuo nyt oli tuollainen heitto jonka tarkoitus oli se että ei tuossa kapasiteetti lopu.

Jos tuo tulee johonkin taloyhtiöön (monenko asunnon yhtiö?) voivat sen 48 asiakasta ottaa ihan omalla kuidullaan, mutta käytännössä kuvittelen että suhteellisen pienikin taloyhtiö saa oman aktiivilaitteensa, jolloin tuohon kaapeliin jää 47 kuitua "varalle".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
No tuo nyt oli tuollainen heitto jonka tarkoitus oli se että ei tuossa kapasiteetti lopu.

Jos tuo tulee johonkin taloyhtiöön (monenko asunnon yhtiö?) voivat sen 48 asiakasta ottaa ihan omalla kuidullaan, mutta käytännössä kuvittelen että suhteellisen pienikin taloyhtiö saa oman aktiivilaitteensa, jolloin tuohon kaapeliin jää 47 kuitua "varalle".
Meille taloyhtiötä varten Telia veti kadun varteen 24 kuituisen kaapelin keskukselta, jonka päätti jakokaivoon. Siitä sitten talokaapeli tuli 12-kuituisena, josta ainoastaan yksi kuitu on kytkimelle käytössä. Talossa on 24 asuntoa. Jotkut operaattorit tosiaan myy kuituliittymiä keskukselta suoraan asuntoihin asti, eli taloyhtiössä on vain tehty ristikytkentä tulevasta kuidusta asuntoon.

Kyllä taitaa jokseenkin kaikki nykyaikaiset kotiliittymät olla WDM:ää. Kahdella värillä eri suuntiin yhdessä kuidussa.
Niin no tuo on ihan perustekniikkaa, että käytetään BiDi-optiikoita. Mutta että monta asiakasliittymää menisi yhdessä kuidussa WDM:llä jaoteltuna, sitä tuskin paljoa näkee.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Kyllä taitaa jokseenkin kaikki nykyaikaiset kotiliittymät olla WDM:ää. Kahdella värillä eri suuntiin yhdessä kuidussa.
Kyseessä ei ole esitetyn kysymyksen lähtökohdista WDM (wavelength-division multiplexing), eli saadaanko yhdessä kuidussa välitettyä multiplekserin / demultiplekserin avulla useita erillisiä, eri aallonpituuksia käyttäviä L2 -tason yhteyksiä kapasiteetin lisäämiseksi.
Määritelmän mukaisesti 'A WDM system uses a multiplexer at the transmitter to join the several signals together and a demultiplexer at the receiver to split them apart'.

Mutta totta on kyllä, että usemmissa kotitalouksien kuituyhteyksissä käytetään yhtä kuitua sekä lähettämiseen että vastaanottamiseen (eri aallonpituuksilla), mutta ei se yleisesti ottaen WDM:ää tarkoita.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 839
GPON yhteyksissä ilmeisesti se sama kuitu jaetaan maksimissaan 64 eri tilaajan kesken. Kaikille niille tulee sama download-data ja kussakin asunnossa pääteleite sitten hylkää kaikki muut paitsi kyseiselle kilaajalle kuuluvat data-paketit.

Paljonko noissa GPON yhteyksissä Suomessa operaattoreilla on se datavirta per yksi jaettava valokuitu? 10 Gbit/s / 10 Gbit/s? "NG PON 2" standardi taipuisi ilmeisesti 40 tai 80 Gbit/s download nopeuteeteen ja vähintään 10 Gbit/s upload nopeuteen. Lähinnä itseäni kiinnostaa Valoo/Täyskuidun osalta tuo.

Ilmeisesti käyttäjän kannalta tuossa ei ole mitään havaittavaa eroa onko käytössä FTTH Point-to-Point vai Point-to-Multipoint (GPON) verkko? Ja mitään estettä ei taida olla, että aikanaan aktiivilaite romuja vaihdettaessa niissä päästään vielä terabitin ja petabitin nopeuksiinkin seuraavan sadan vuoden aikana?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Ilmeisesti käyttäjän kannalta tuossa ei ole mitään havaittavaa eroa onko käytössä FTTH Point-to-Point vai Point-to-Multipoint (GPON) verkko? Ja mitään estettä ei taida olla, että aikanaan aktiivilaite romuja vaihdettaessa niissä päästään vielä terabitin ja petabitin nopeuksiinkin seuraavan sadan vuoden aikana?
Kustannusten lisäksi hyötyjä asiakkaalle yrittänyt mutuilla, jos tuossa operaattorin päässä voi olla passiivisia komponentteja,(Jos siis vaihtoehtona se että samassa pisteessä kadunreunassa olisi aktiivilaitteita.) niin plussaa voisi olla parempi sieto sähkökatkoksille, jos siis aktiivilaitteet on tukevasti varavoiman piirissä.

Joku ketjussa taisi aiemmin kertoa että Lounea tarjoaa kymppi gigasta GPON alueellakin. Jos niin, niin sen puoleen kyllä olemassaoleva riittää pitkälle tulevaisuuteen.

Edit, pientä riskiä/harmia ilmeisesti aiheuttaa joidenkin väitteiden mukaan kuituliittimien korkeammat puhtaus vaatimukset.
Tuota minkä sanoit että kaikki alaspäin virtaava data menee kaikkiin päihin,tuo mieleen että myös kaikkien luettavissa, samalla myös se että voisi feikata olevansa lähettäessä toinen. En tiedä miten oikeasti menee, mutta ymmärtääkseni liikenne salataan aktiivilaitteilla (vertaa kaapelimodeemi).
 
Viimeksi muokattu:

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Tämä Kuuskaista /avoin kuitu taitaa tarjotakin vain NATattua IPv4-osoitetta? Ei tullut edes mieleen tarkistaa tätä.
Missä olikaan se lausunto, että kuluttajalla on oikeus jukiseen IPv4-osoitteeseen?
1668694165513.png
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Tämä Kuuskaista /avoin kuitu taitaa tarjotakin vain NATattua IPv4-osoitetta? Ei tullut edes mieleen tarkistaa tätä.
Missä olikaan se lausunto, että kuluttajalla on oikeus jukiseen IPv4-osoitteeseen?
LocalNet:llä oli ainakin tilausvaiheessa mahdollista valita, tosin maksoi 25e "avausmaksun".
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
LocalNet:llä oli ainakin tilausvaiheessa mahdollista valita, tosin maksoi 25e "avausmaksun".
En tarkoita kiinteää julkista IPv4-osoitetta vaan dynaamista.
edit. täällä:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
En tarkoita kiinteää julkista IPv4-osoitetta vaaan dynaamista.
Onpa jännä että 192.x alueelta jakelevat. Mutta aspaan yhteyttä niin ovat velvollisia antamaan julkisen osoitteen ilman eri maksua.

Mikäli operaattori käyttää osoitteenmuunnosta, on käyttäjän oltava mahdollista
saada pyynnöstään käyttöönsä joko kiinteä tai dynaaminen julkinen IPv4-osoite
ilman erillistä maksua. Operaattori voi päättää tarjoaako se dynaamisia vai kiinteitä
osoitteita tai molempia tämän kohdan mukaisesti. Käyttäjiä on informoitava tästä
mahdollisuudesta.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
578
Tämä Kuuskaista /avoin kuitu taitaa tarjotakin vain NATattua IPv4-osoitetta? Ei tullut edes mieleen tarkistaa tätä.
Missä olikaan se lausunto, että kuluttajalla on oikeus jukiseen IPv4-osoitteeseen?
Tuo vaikuttaa normaalilta lan:lta. Mistä laitteelta tuo ip tulee, onko kuitumuunnin vai reititin? Tuleeko sama ip "whats my ip" hakusanoilla hakukoneessa?
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
ipconfig/all ei näytä IPv4-osoitteita kuin privaattiavaruudesta (192.xxx).
Muta tuo osoite taitaa olla sittenkin reitittimen sisäverkkon antama natattu osoite. Netin palvelut näyttävät muuta osoitetta.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
578
ipconfig/all ei näytä IPv4-osoitteita kuin privaattiavaruudesta (192.xxx).
Muta tuo osoite taitaa olla sittenkin reitittimen sisäverkkon antama natattu osoite. Netin palvelut näyttävät muuta osoitetta.
Normaalilta kuulostaa. Reitittimeltä portti siltaavaksi jos haluat oikeasti jonkin laitteen suoraan nettiin niin, että se saa julkisen ip:n. Muista huolehtia laitteen tietoturvasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Normaalilta kuulostaa. Reitittimeltä portti siltaavaksi jos haluat oikeasti jonkin laitteen suoraan nettiin niin, että se saa julkisen ip:n. Muista huolehtia laitteen tietoturvasta.
En oikein tiedä mikä käyttökohde tuollaiselle voisi olla. Parempi vaan ohjata liikenne reitittimeltä oikeaan osoitteeseen niiltä osin kuin tarvetta. Suoraa kaikki auki internettiin jonkun random laitteen kytkeminen on luokassamme verta nenästä kaivamista :D
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
578
En oikein tiedä mikä käyttökohde tuollaiselle voisi olla. Parempi vaan ohjata liikenne reitittimeltä oikeaan osoitteeseen niiltä osin kuin tarvetta. Suoraa kaikki auki internettiin jonkun random laitteen kytkeminen on luokassamme verta nenästä kaivamista :D
Jep, siksi tuo viimeinen lause on tuolla mukana, vastuu on jokaisella omista laitteista.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Ei ole mitään järkeä laittaa siltavaaksi reititintä. Jos haluat varmistaa, että IP:si on julkinen, se onnistuu yleensä helpoiten ihmettelemällä reitittimen asetuksia ja vertaamalla siellä olevaa IP:tä johonkin whatsmyip-palveluun.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
578
Ei ole mitään järkeä laittaa siltavaaksi reititintä. Jos haluat varmistaa, että IP:si on julkinen, se onnistuu yleensä helpoiten ihmettelemällä reitittimen asetuksia ja vertaamalla siellä olevaa IP:tä johonkin whatsmyip-palveluun.
Menee jo ihan offtopic, mutta riippuu täysin käyttäjästä ja tarpeista. Oma kuitu tulee sähkö kaappiin, jossa oma kuitumuunnin, josta yhteys pfsense koneelle. Operaattorin reititintä ei ole lainkaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 559
Viestejä
4 204 105
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom