Aamulla istuttiin alas toimitsijamiehen kanssa ja sovittiin, että minä olen itse yhteydessä Louneaan ja pyrin sopimaan tuohon heidän sopimukseensa tarvittavia (tiekunnan toivomia) lisäkohtia.
Keskustelu Lounean kanssa oli sujuvaa ja asioista tunnuttiin pääsevän yhteisymmärrykseen. Lisäehdot jotka Lounean puolelta sisältyvät pääosin jo lauseeseen kaapelin sijoittamisesta viranomaisten määräysten mukaan saadaan puhelinkeskustelun perusteella lisättyä vielä erikseen sopimuksen jatkoksi. Näin ollen saataisiin myös tiekunnan huolet asian suhteen huomioitua.
Homma etenee tässä kohtaa elokuun puolelle jolloin suunnittelijat palaavat lomalta ja sopimus lisäkohtineen voidaan panna toteen. Pyrin olemaan nyt itse tässä aktiivisesti mukana, jotta sopimus saadaan tehtyä. Selvää on että mihinkään taisteluun ja kaupungin kautta luvan hakuun Lounea ei jaksa lähteä, joten tässä ollaan nyt aikalailla sen varassa miten itse saa politikoitua Lounean ja toimitsijamiehen välillä asioita.
Toivotaan että homma menee maaliin nyt ja kukaan Lounean päässä ei ala enää jarruttelemaan noiden jo "sovittujen" ja käytännössä harmittomien lisäehtojen lisäämisestä sopimukseen.
Päivitetääs tilannetta.
Suunnittelija kun palasi lomilta niin soitti minulle ja sanoi että projekti haudataan nyt meidän tien osalta lopullisesti. Ihmettelin, että mistäs nyt tuulee kun kuvittelin kaiken olevan reilassa niin selvisi että suunnittelija oli ollut yhteydessä yhteen maanomistajaan reitin varrella, joka oli vaatinut näitä aikaisemmin sovittuja lisäkohtia sopimukseen.
Ilmeisesti joku viesti katko ollut Lounealla lomalta palaavaan työntekijään kun ei tiennyt että tälläisiä lisäkohtia oli edes "sovittu".
Sain tämän selitettyä hänelle ja juttu palasi raiteilleen. Lisäkohdat lisättiin sopimuspohjaan ja sopimus lähetettiin tiekunnan toimitsijamiehelle allekirjoitettavaksi, joka oli aikaisemmin sanonut että hänellä ei ole mitään ongelmaa laittaa heti allekirjoitusta kunhan sopimukseen saadaan nuo lisäkohdat.
Soitin tyytyväisenä toimitsijamiehelle, että nyt pitäisi sähköpostissasi olla sopimuspohja, johon sain neuvoteltua kaikki haluamasi lisäkohdat, että eikun allekirjoittamaan. Törmäsin yllättäen seuraavaan ongelmaan. Nyt toimitsijamies olikin sitä mieltä että hän ei laita eikä voi laittaa nimeään mihinkään ennen kuin maanomistajat ovat tehneet sopimukset yhtiön kanssa, koska hän ei voisi antaa lupaa toimia heidän maallaan.
Päädyttiin kiivaaseen puhelin keskusteluun, jossa yritin sanoa ettei tässä nyt ole mitään väliä kuka allekirjoittaa ensin ja tiekunnan sopimus ei oikeuta toimimaan maanomistajien maalla vaan vain tiealueella ja olisi kaikkien kannalta helpointa että tiekunta allekirjoittaa ensin jolloin maanomistajat tietävät että yhteisymmärykseen on päästy ja hekin tietävät että voivat allekirjoittaa.
Sanani eivät saaneet vastakaikua ja vastapuoli piti päänsä. Soitin takas Lounealle ja kerroin uudesta ongelmasta. Kaveri sanoi soittavansa heti perään ja selittävänsä että nyt se nimi siihen tiekunnan paperiin ettei hänen kannata tässä lähteä maanomistajille soittelemaan ennen kuin tietää ettei tiekunta ole estämässä hanketta.
En tiedä miten, mutta suunnittelija sai järkeä sen verran taottua vastapäähän että allekirjoitus viimein heltisi ja nyt luvat on kunnossa niin tiekunnalta kuin maanomistajiltakin.
Lounean kanssa kun olen keskustellut ovat he kertoneet, että kyllä silloin tällöin joutuvat jättämään näitä yksityisteitä tekemättä kun sopimuksiin ei päästä kun tiekunnat/maanomistajat vetävät asiat hankaliksi.
Tämäkin projekti olisi kaatunut jo ajat sitten ilman omaa väliintuloani ja asioiden selvittämistä. Monet kerrat käytiin jo kuilunpartaalla, mutta aina selvittiin.
Tänään sain vielä varmistuksen, että "
Tämä on kaikin puolin kaivamista vaille valmis "
Jos jotain on oppinut niin mikäli joskus muutto johonkin tulee täytyy pitää huoli ettei muuta yksityistielle ellei se sitten ole täysin oma tie (toisaalta ei tämäkään yksityistie ollut vielä muutettaessa).
Lounealle nostan hattua, että ovat kaiken tämän väännön, osittain täysin turhan, osittain aiheellisen jaksaneet roikkua projektissa mukana ja nyt vihdoin ja viimein näyttää siltä että vielä tänä vuonna tässäkin talossa saadaan kuituyhteys vetämään.