Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Kuullostaa oudolta. Muistaakseni Kuitusella ylläpitomaksu oli 5e/kk jos käyttämättä eli ei nettiyhteyttä tuon 60kk jälkeen. Muuten sisältyy liittymämaksuun. Tuo 20e/kk muistuttaa kuitusen kuukausimaksusopimusta joka ei ole osamaksusopimus eikä liittymä siirry siinä itselle (liittymämaksu laskee kuukausimaksukauden jälkeen).

Jos valitset kuukausimaksullisen valokuidun, maksaa se 19,90 €/kk viiden vuoden jälkeen. Maksat siis "vuokraa" valokuidusta maailman tappiin asti. Lisäksi tietty aktiivisen liittymän kuukausimaksu päälle.

Jos maksat kertasummalla valokuidun, ei tarvitse maksaa kuukausimaksua kuin aktiivisesta liittymästä. Jos irtosanot liittymän, joudut maksamaan 4,90 €/kk ylläpitomaksua.

E: Tämä taas todistaa kuinka valokuitusen hinnoittelu on harhaanjohtavaa.
 
DNA veloittaa 1890e kytkentämaksun. Kuitu vedetty sähköjen maahanvedon yhteydessä.

Hinnan määrää laki koska DNAlla on alueella määräävä markkina-asema.

Siinäpä artikkelin pääpointit.

Asiakas kertoo että viereisellä paikkakunnalla on kaivu- ja kytkentämaksu ollut vain 300e, mutta satun tietämään että siellä on juuri vedetty tätä kuuluisaa Valokuitu Plussaa eli koaksiaalia.
Eli hän luulee että kuitu ja sähkökaapeli on ilmaseksi kaivettu sinne ja hän ei joudu siitä mitään kustantamaan liittymisen yhteydessä?

Turha artikkeli. Taas näitä ihmisiä jotka eivät osaa ajatella laajemmin sitä, mistä kustannukset mahdollisesti koostuvat
 
Turun seudulle (20400) tuli myös Täyskuidun 0€ liittymistarjous. Puolisen vuotta on ehtinyt olla Valokuitusen tekemä kuitu käytössä, joten kynnys lähteä vaihtamaan on suuri. Myönnettävä on kyllä, että hieman näin jälkikäteen harmittaa tuo asennusmaksu 0€ vs. 2390€ minkä maksoin kertamaksuna, ja päälle korkeampi kk-maksu itse internet-liittymästä. Toisessa vaakakupissa tietysti 6kk (and counting) huoletonta elämää kuidun kanssa, ja tietysti tuo rakennuspäätöskin odottaa vielä Täyskuidun osalta itseään. Joka tapauksessa mukava olla edelläkävijä ja maksaa asioista aina vähän enemmän kuin naapuri.
 
Lappeenrannassa Täyskuitu tekee Lounean kanssa Tirilän alueen kaapeloinnin yhteishankkeena. Molemmilla täyttyi tilaajamäärät samalta alueelta, niin näköjään kaivavat samalla kertaa kuidut yhteistyössä. Hyvä ettei katuja auota montaa kertaa peräkkäin.
 
Jos valitset kuukausimaksullisen valokuidun, maksaa se 19,90 €/kk viiden vuoden jälkeen. Maksat siis "vuokraa" valokuidusta maailman tappiin asti. Lisäksi tietty aktiivisen liittymän kuukausimaksu päälle.

Jos maksat kertasummalla valokuidun, ei tarvitse maksaa kuukausimaksua kuin aktiivisesta liittymästä. Jos irtosanot liittymän, joudut maksamaan 4,90 €/kk ylläpitomaksua.

E: Tämä taas todistaa kuinka valokuitusen hinnoittelu on harhaanjohtavaa.
Voit myös irtisanoa tuon viiden vuoden(6kk irtisanomisaika) jälkeen ja ottaa toisen kuidun. Silloin et joudu tietenkään enään tuota ylläpitomaksua maksamaan. Ja voipi olla että tuo ylläpitomaksu mystisesti katoaa siinä vaiheessa kun olet vaihtamassa toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Yritin sopimusehtoja tavailla, mutta vaikuttaa vähän hankalalta. Molemmilla on voimassa normaali 14 päivän etämyynnin peruutusoikeus ilman mitään ehtoja, mutta sen jälkeen Valokuitusen kanssa on naimisissa niin että asennusmaksu on joka tapauksessa maksettava, vaikka sopimuksen purkaisikin. Jos kuitu rakennetaan, mutta sitä ei käytä, niin joutuu maksamaan 5€/kk ylläpitomaksua 60kk.

Täyskuidusta pääsee eroon 14 päivän jälkeenkin niin, että ennen alueen julkista rakentamispäätöstä joutuu maksamaan 186€, mutta rakentamispäätöksen julkistamisen jälkeen joutuu raottamaan kukkaroa 2490€ arvosta. Eli kannattaisi mielummin jälkimmäisessä tilanteessa ottaa liittymä, koska kuukausimaksut jäävät 24kk määräaikaisuuden ajalta halvimmillaan alle 900 euroon. Ja määräaikaisuuden jälkeen Täyskuidulla ei tainnut olla mitään maksuja, jos piuhan jättää ilman liittymää.

Tarkennetaan vielä irtisanomisen hintaa Valokuitusen osalta. Minusta tätä ei lukenut jaossa olevista liittymisehdoista, mutta sopimuksessa lukee:

"Etämyynnin peruuttamisoikeuden jälkeen tehdystä tilauksen peruutuksesta veloitetaan purkumaksu, joka on vähintään 470 euroa ja enintään liittymismaksun verran riippuen Valokuituselle tilauksen peruutuksesta aiheutuneiden todellisten kustannusten määrästä. Purkumaksu koostuu sopimuksella aiemmin yksilöidyistä tilaukseen sisältyvistä töistä, joita on ehditty suorittaa ennen asiakkaan peruutusta."

Eli sopimuksen perumiselle 14 päivän jälkeen pitäisi olla 470€ hintalappu niin pitkään kun töitä ei ole vielä aloitettu. Ja jos nyt en ihan väärin käsittänyt, niin ei myöskään tarvitse maksaa ensimmäisen 60kk ajalta sitä 5€/kk ylläpitomaksua vaikka ei tilaa liittymää.
 
Tämä kiinnostaisi itseänikin, miten hallinta tapahtuu puhtaasti sillatulle liittymälle?
Purkin hallinnasta.

Vaikka se purkki olisi vain muunnin, tai kytkin, tai reititin joka on käyttäjälle "läpinäkyvä", "sillattu", niin voi siinä olla käyttäjälle perinteinen selain pohjainen hallinta, se sitten eriasia onko operaattorin purkkiin käyttäjä asiakkaalle pääsyä.

Operaattorin puolella sitten vähän kehittyneemmät systeemit.

Vaikka se olisi vain kuitumuunnin / kytkin, niin laitteessa voi kuitenkin olla niitä "vianselvittely" ominaisuuksia, siis viitaten siihen että jos operaattori on ilmoittanut että vikaselvittely on maksullista jos käyttää omaa kuitupäätettä.

Edit tässä ei tainnut olla suoraan omaa kuituyhteyttä, mutta silloin varsinkin operaattorin päässä automatisoitu laitteen hallinta.
 
Mitenhän onnistuisi oman moduulin käyttö GPON-liittymässä? Redditissä oli kaveri vaihtanut saman päätelaitteen kuin minulla, Calix 844G, omaan Ubiquiti UniFi Security Gateway Pro laitteeseen ja spooffannut vaan siinä tuon Calixin MAC-osoitetta moduulissa. Vaatinee oman GPON-moduulin SFP-paikkaan. Tämä ihan teorian tasolla, itse en ala ensimmäisenä tuota tekemään. Jos olisi palikat kotona, tuota voisi testata huvikseen, katsoa kauan menee että operaattori soittelee. :p
 
Viimeksi muokattu:
Onefiberilta myönteinen rakentamispäätös 05830 Hyvinkää alueella :thumbsup: saa onnitella :giggle:

Jotenkin luulisi, että tämmöistä tietoa pitäisi rummuttaa nettisivuilla, lehdissä ja pullopostissa, niin loputkin alueen asukkaat voisi herätä, mutta ei, OneFiberin sivuilla ei halaistua sanaa mistään hankkeiden vaiheista.
 
Jotenkin luulisi, että tämmöistä tietoa pitäisi rummuttaa nettisivuilla, lehdissä ja pullopostissa, niin loputkin alueen asukkaat voisi herätä, mutta ei, OneFiberin sivuilla ei halaistua sanaa mistään hankkeiden vaiheista.
Tätä itekki ihmetellyt. Tainnut unohtua palkata ketään markkinointiosaaja, vaikka ilmeisesti pienellä porukalla tekeekin, niin sellaisen olisi sitäkin tärkeämpää.
 
Tätä itekki ihmetellyt. Tainnut unohtua palkata ketään markkinointiosaaja, vaikka ilmeisesti pienellä porukalla tekeekin, niin sellaisen olisi sitäkin tärkeämpää.
Tosiaan ehdottoman tärkeää että jokainen potenttiaalinen kontaktoidaan, ymmärettävästi, selkeästi ja läpinäkyvästi. Kuituhankkeissa on tullut niitä tilanteita kun halukas ei tiedä, ei löydä ja haluttomalla tyrkytetään. Jos ja kun investoinnit on massiivisia niin sen kontaktoinnin lisäksi, pitäs olla sitä hyvää infoa tarjolla helposti, jos tulee juttua ja joku lähtee etsimään, niin joku random osoitehakua ei riitä, toki kaikilla ei edes sitä.

OneFiber alkaa tosin kuullostaa siltä että on jonkin mobiilioperaattorin masinoiva häirikkö. :-)
 
Tosiaan ehdottoman tärkeää että jokainen potenttiaalinen kontaktoidaan, ymmärettävästi, selkeästi ja läpinäkyvästi. Kuituhankkeissa on tullut niitä tilanteita kun halukas ei tiedä, ei löydä ja haluttomalla tyrkytetään. Jos ja kun investoinnit on massiivisia niin sen kontaktoinnin lisäksi, pitäs olla sitä hyvää infoa tarjolla helposti, jos tulee juttua ja joku lähtee etsimään, niin joku random osoitehakua ei riitä, toki kaikilla ei edes sitä.

OneFiber alkaa tosin kuullostaa siltä että on jonkin mobiilioperaattorin masinoiva häirikkö. :)
Tuokin on kyllä hyvin maakohtaista, jos katsoo noita onefiber muiden maiden hankkeita, niin siellä rummutetaan uusien hankkeiden varmistumista. Facebookissakin taisi olla ihan päivämääriäkin, koska kuokka osuu maahan ja koska linjat aukeaa ensimmäisillä.
 
Purkin hallinnasta.

Vaikka se purkki olisi vain muunnin, tai kytkin, tai reititin joka on käyttäjälle "läpinäkyvä", "sillattu", niin voi siinä olla käyttäjälle perinteinen selain pohjainen hallinta, se sitten eriasia onko operaattorin purkkiin käyttäjä asiakkaalle pääsyä.

Operaattorin puolella sitten vähän kehittyneemmät systeemit.

Vaikka se olisi vain kuitumuunnin / kytkin, niin laitteessa voi kuitenkin olla niitä "vianselvittely" ominaisuuksia, siis viitaten siihen että jos operaattori on ilmoittanut että vikaselvittely on maksullista jos käyttää omaa kuitupäätettä.

Edit tässä ei tainnut olla suoraan omaa kuituyhteyttä, mutta silloin varsinkin operaattorin päässä automatisoitu laitteen hallinta.
Tässä siis nyt ihan mielenkiinnosta kyselin miten se operaattori on sen oman purkkinsa hallinan toteuttanut noissa tapauksissa joissa asiakasyhteys on sillattu. Tarkennatko vähän että minkälaisia vianselvittelyominaisuuksia siinä voi olla?
 
Tässä siis nyt ihan mielenkiinnosta kyselin miten se operaattori on sen oman purkkinsa hallinan toteuttanut noissa tapauksissa joissa asiakasyhteys on sillattu. Tarkennatko vähän että minkälaisia vianselvittelyominaisuuksia siinä voi olla?
Siis mitä voisi olla maalikko ajatuksen tasolla ? Onko katkoksia, onko yhteys, testata, laatua, virheitä. Yhteyden vaatii ainakin aijoittain.

Sulla nyt joku juttu tuossa silattussa mikä estäisi operaattorilta yhteyden ? Siihen sun miettimään juttuun en osaa vastata, kun en nyt hahmota ajatustasi.

Siis ajatus ei ollut että asiakkaan oman palomuurin taakse yhteyksiä, vaan ihan sitä purkkia mikä operaattorin kuidun päässä, jonka jälkeen sitten asiakkaan vehkeet.

Vertaa verkkolaitteet yleensä, kytkimet, kaapelimodeemit, DSL modeemit, voi se hallinta olla ihan IP:n yli.

Jos ajattelit jotain reititintä, joka ns "sillattuna", niin ei se estä sitä että reitittimellä olisi IP hallintaa varten.
 
Mitenhän onnistuisi oman moduulin käyttö GPON-liittymässä? Redditissä oli kaveri vaihtanut saman päätelaitteen kuin minulla, Calix 844G, omaan Ubiquiti UniFi Security Gateway Pro laitteeseen ja spooffannut vaan siinä tuon Calixin MAC-osoitetta moduulissa. Vaatinee oman SPON-moduulin SFC-paikkaan. Tämä ihan teorian tasolla, itse en ala ensimmäisenä tuota tekemään. Jos olisi palikat kotona, tuota voisi testata huvikseen, katsoa kauan menee että operaattori soittelee. :p

Samaa pohtinut. Tulin kuitenkin siihen lopputulokseen että mielummin käytän operaattorin "tyhmää" gpon-kytkintä kun että ostan itse n.100e (nopea ebay-haku) palikan ja alan säätämään. Toi operaattorin päätelaite kai kuuluu heille ja menee viankorjaukset ym laiterikot heidän piikkiinsä. Omaa moduulia tarvii ite korjata tai vaihdattaa omalla rahalla.

Ja VSPn käyttämä joku Huawein GPON ONT on ihan järkevä että siinä ei ole mitään ylimääräistä, vain tuleva kuitu ja lähtevät LAN ja ktv-liitännät.

Jos kuitenkin päädyt kokeilemaan miten onnistuisi niin laita toki viestiä kokemuksista. En nyt ihan poissuljettuna näe että voisin joskus itsekin kokeilla. Reitittimestä kuitenkin löytyisi SFP paikka vapaana.
 
Jotenkin luulisi, että tämmöistä tietoa pitäisi rummuttaa nettisivuilla, lehdissä ja pullopostissa, niin loputkin alueen asukkaat voisi herätä, mutta ei, OneFiberin sivuilla ei halaistua sanaa mistään hankkeiden vaiheista.

Juurikin tuota voisiko sanoa laimeaa markkinointia/tiedottamista olen ihmetellyt ko puljun osalta.
 
Kuituhankkeissa on tullut niitä tilanteita kun halukas ei tiedä, ei löydä ja haluttomalla tyrkytetään.

No ei ole ollut. Ai varsinkaan kun vertaa miten ihmisille tyrkytetään mobiilia ns. tuutin täydeltä.
Et voi avata telkkariakaan ilman että siellä ollaan heti mobiilia tyrkyttämässä.
 
Siis mitä voisi olla maalikko ajatuksen tasolla ? Onko katkoksia, onko yhteys, testata, laatua, virheitä. Yhteyden vaatii ainakin aijoittain.

Sulla nyt joku juttu tuossa silattussa mikä estäisi operaattorilta yhteyden ? Siihen sun miettimään juttuun en osaa vastata, kun en nyt hahmota ajatustasi.

Siis ajatus ei ollut että asiakkaan oman palomuurin taakse yhteyksiä, vaan ihan sitä purkkia mikä operaattorin kuidun päässä, jonka jälkeen sitten asiakkaan vehkeet.

Vertaa verkkolaitteet yleensä, kytkimet, kaapelimodeemit, DSL modeemit, voi se hallinta olla ihan IP:n yli.

Jos ajattelit jotain reititintä, joka ns "sillattuna", niin ei se estä sitä että reitittimellä olisi IP hallintaa varten.
Mulla ei kyllä nyt enää ole mitään käsitystä mistä tässä sinun kanssa puhutaan. Minä kyselin yleisellä tasolla sitä miten operaattorien kuitu asiakaslaitteissa on yleensä hoidettu operaattorin valvonta ja asiakasyhteyden toteutus. Onko se ihan joku VLAN pohjainen ratkaisu vai dumpataanko se asiakasdata johonkin siirtoprotokola tunneliin (esim vpls tyylisesti) vai miten.
 
Samaa pohtinut. Tulin kuitenkin siihen lopputulokseen että mielummin käytän operaattorin "tyhmää" gpon-kytkintä kun että ostan itse n.100e (nopea ebay-haku) palikan ja alan säätämään. Toi operaattorin päätelaite kai kuuluu heille ja menee viankorjaukset ym laiterikot heidän piikkiinsä. Omaa moduulia tarvii ite korjata tai vaihdattaa omalla rahalla.

Ja VSPn käyttämä joku Huawein GPON ONT on ihan järkevä että siinä ei ole mitään ylimääräistä, vain tuleva kuitu ja lähtevät LAN ja ktv-liitännät.

Jos kuitenkin päädyt kokeilemaan miten onnistuisi niin laita toki viestiä kokemuksista. En nyt ihan poissuljettuna näe että voisin joskus itsekin kokeilla. Reitittimestä kuitenkin löytyisi SFP paikka vapaana.

No onhan se tietenkin parempi että erotellaan operaattorin vermeet omiksi ja sitä kautta viankorjaus on selkeää. Mutta ihan harrastusmielessä olisi mukava testata miten tuo toimisi, pitäisi vaan hommata low profile SFP-kortti ja siihen moduuli. Saisi yhden laitteen pois sähköä polttamasta. Palaan asiaan jos vehkeet ilmaantuu ja jotain säätöä on.
 
No onhan se tietenkin parempi että erotellaan operaattorin vermeet omiksi ja sitä kautta viankorjaus on selkeää. Mutta ihan harrastusmielessä olisi mukava testata miten tuo toimisi, pitäisi vaan hommata low profile SFP-kortti ja siihen moduuli. Saisi yhden laitteen pois sähköä polttamasta. Palaan asiaan jos vehkeet ilmaantuu ja jotain säätöä on.

Ei taida maksaa vaivaa, ei ole ihan niin yksinkertaista, että spooffaat vaan MAC-osoitteen (varsinkaan kun se ei ole MAC-osoite, jonka perusteella OLT tunnistaa ONTin tietyissä tilanteissa). OLTin ja ONTin pitää pystyä myös keskustelemaan ja yleensä sille OLTille on määritelty se ONTin malli, jonka perusteella sitten menee konffit. Osa OLTeista on myös aika tarkkoja 3rd party ONTeista.
 
Ei taida maksaa vaivaa, ei ole ihan niin yksinkertaista, että spooffaat vaan MAC-osoitteen (varsinkaan kun se ei ole MAC-osoite, jonka perusteella OLT tunnistaa ONTin tietyissä tilanteissa). OLTin ja ONTin pitää pystyä myös keskustelemaan ja yleensä sille OLTille on määritelty se ONTin malli, jonka perusteella sitten menee konffit. Osa OLTeista on myös aika tarkkoja 3rd party ONTeista.

Joo, ei taida maksaa vaivaa jos ei ole varmuutta että toimisi. OLTin kanssa keskustelevaa ONTia ei taida ihan helposti löytyä, tai sattuman kauppaa olisi että toimisi. Onko sinulla kokemusta OLTin kautta käytettävästä OMCI-liittymästä? Tuolla ilmeisesti tehdään asiakkaan päähän konfaus, G.988 määritelmän mukaisesti.
 
Tässä siis nyt ihan mielenkiinnosta kyselin miten se operaattori on sen oman purkkinsa hallinan toteuttanut noissa tapauksissa joissa asiakasyhteys on sillattu. Tarkennatko vähän että minkälaisia vianselvittelyominaisuuksia siinä voi olla?
Ainaskin VDSL2 purkeista (en muista oliko silloin Telian vaiko Elisan liittymä) näkevät suoraan vikapalvelun puhelun aikana jopa RJ45 porteista sen että mihin niistä laitteet on kytketty. Näkivät heti kun otti sillatusta portista johdon irti ja laitto takas. Silloin oli sellainen ongelma että julkinen ip tuli kyllä mutta muuten data ei kulkenut mihinkään. Tässä tapauksessa nimenomaan oli kyse sillatusta portista. En mee sit sanomaan kuidusta mutta aiheeseen liittyen tuli vaan tämä mieleen.
 
Nyt on tilattu myös Valokuituselta kuituliittymä Ulvilaan. eli nyt on tilaukset vetämässä kummaltakin firmalta, eli Täyskuidulta myös. Katotaan kuka kaivaa jos kaivaa. Ja jos kaivaa kummatkin niin ompahan enemmän kaistaa puuhastella :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista business-strategiaa vetää nä,ä kuitufirmat. Kauheat mainokset ja kaupittelut, ja sitten täydellinen radiohiljaisuus, ja jätetään asiakas arpomaan tapahtuuko jotain joskus. Miettinyt, että pitäisiköhän vaikka kolmelle naapurille tarjota mahdollisuus ilmaiselle netille, että maksais niiden laskut. Jos tällä sais kuidun omalle tontille?
 
Valokuitu ollut talossa jo useita vuosia ja aina silloin tällöin ärsyttänyt, että kuitupäätelaitteen toimittaja (puhelinverkkoyhtiö) ei antanut tunnuksia itse päätelaitteen konfigurointiin. Nyt olisi taas muutama projekti suunniteilla jossa olisi tarpeen päästä asettamaan kiinteitä IP:tä yms. verkossa oleville laitteille. Kaikki "default" tunnukset kyseiseen Zhonen 2727 sarjan päätelaitteeseen on kokeiltu. Onko päätelaitteen nollauksessa olemassa mitään riskejä? Muita kun tietysti WLAN verkon uudelleen konfigurointi jne... Lähinnä riskinä tarkoitan sitä, että onko noihin purkkeihin konfiguroitu puheliverkkoyhtiön toimesta jotain asetuksia?
 
Mulla ei kyllä nyt enää ole mitään käsitystä mistä tässä sinun kanssa puhutaan. Minä kyselin yleisellä tasolla sitä miten operaattorien kuitu asiakaslaitteissa on yleensä hoidettu operaattorin valvonta ja asiakasyhteyden toteutus. Onko se ihan joku VLAN pohjainen ratkaisu vai dumpataanko se asiakasdata johonkin siirtoprotokola tunneliin (esim vpls tyylisesti) vai miten.
En tiedä, mutta kyllä minuakin kiinnostaa jos joku kertoo kansantajuisesti miten mikäkin operaattori nuo hoitaa.

Joissain kuitupäätteiden prjuissa on kerrottu mitä se tukee, mutta se sitten mitä operaattorit käyttää, mitä tuotteita/palveluita operaattorille on myyty.

Voihan VLAN käyttö helpottaa, ja jos ja kun osalla operaatoreilla joka tapauksessa käytössä, niin miksei hallintaa varten omaa.
 
Kuituhankkeissa on tullut niitä tilanteita kun halukas ei tiedä, ei löydä ja haluttomalla tyrkytetään.
No ei ole ollut.
No esim. vuoden sisään on ollut, eri alueilla. Ja ketjussakin ollut mainintoja että viesti ole kohdannut.

Hankkeen vetäjä ehkä mielestään markkinoi, mutta olisi tärkeää että viestiä tavoittaa ainakin kaikki halukkaat ja potenttiaaliset. Nykyään on toki vaikea tavoittaa kaikkia, tai no jos normi kanavien lisäksi lähtee kiertämään kaikki omistajat, haltijat ja asukkaat.
 
Mielenkiintoista business-strategiaa vetää nä,ä kuitufirmat. Kauheat mainokset ja kaupittelut, ja sitten täydellinen radiohiljaisuus, ja jätetään asiakas arpomaan tapahtuuko jotain joskus. Miettinyt, että pitäisiköhän vaikka kolmelle naapurille tarjota mahdollisuus ilmaiselle netille, että maksais niiden laskut. Jos tällä sais kuidun omalle tontille?
Mitä odotat heiltä? Luuletko että nämä projektit valmistuvat parissa kuukaudessa? Ei niillä ole aikaa soitella sinulle ja kysellä kuulumisia samaan aikaan, kun heidän pitäisi saada juuri sinun alueeltasi X määrä tilauksia sisään jotta projekti toteutuisi.
 
Valokuitu ollut talossa jo useita vuosia ja aina silloin tällöin ärsyttänyt, että kuitupäätelaitteen toimittaja (puhelinverkkoyhtiö) ei antanut tunnuksia itse päätelaitteen konfigurointiin. Nyt olisi taas muutama projekti suunniteilla jossa olisi tarpeen päästä asettamaan kiinteitä IP:tä yms. verkossa oleville laitteille. Kaikki "default" tunnukset kyseiseen Zhonen 2727 sarjan päätelaitteeseen on kokeiltu. Onko päätelaitteen nollauksessa olemassa mitään riskejä? Muita kun tietysti WLAN verkon uudelleen konfigurointi jne... Lähinnä riskinä tarkoitan sitä, että onko noihin purkkeihin konfiguroitu puheliverkkoyhtiön toimesta jotain asetuksia?
Pyydä sen vehkeen siltausta ja hommaa perään oma kunnollinen reititin. Silloin on selkeä vastuujako ja voit säätää mitä lystäät. Toki ei tuon resetoinnissakaan varmaan ihmeellisyyksiä käy. Jos sinne on joku etähallinta konffattu käsin, niin se voi hukkua. Mutta tarkista vielä ettei siellä ole pohjassa jotain tarraa, missä tunnarit.
 
Mitä odotat heiltä? Luuletko että nämä projektit valmistuvat parissa kuukaudessa? Ei niillä ole aikaa soitella sinulle ja kysellä kuulumisia samaan aikaan, kun heidän pitäisi saada juuri sinun alueeltasi X määrä tilauksia sisään jotta projekti toteutuisi.
Ei pitäisi kovin paljoa syödä puljun resursseja pitää vaikka jotain staattista infosivua edes netissä, mistä kävisi ilmi, että odotetaanko yhä lisää tilaajia hankkeen toteutumiseksi vai onko jo riittävästi tilaajia ja nyt kilpailutetaan urakoitsijaa hoitamaan kaivuut jne.

Valokuitunen teki täällä saman tempun eli täydellinen radiohiljaisuus monta kuukautta. Sitten kun asia nytkähti, niin kaivuut ja asennukset tapahtuivat ripeästi, mutta siihen asti että mitään alkoi tapahtua, oli kyllä vähän epävarmaa aikaa, että toteutuuko tämä juttu alkuunkaan.

Varmaan vähentäisi myös heille kohdistuvia kyselyitä, jos voisivat jonkun status-sivun kyhätä nettiin.
 
Ei pitäisi kovin paljoa syödä puljun resursseja pitää vaikka jotain staattista infosivua edes netissä, mistä kävisi ilmi, että odotetaanko yhä lisää tilaajia hankkeen toteutumiseksi vai onko jo riittävästi tilaajia ja nyt kilpailutetaan urakoitsijaa hoitamaan kaivuut jne.

Valokuitunen teki täällä saman tempun eli täydellinen radiohiljaisuus monta kuukautta. Sitten kun asia nytkähti, niin kaivuut ja asennukset tapahtuivat ripeästi, mutta siihen asti että mitään alkoi tapahtua, oli kyllä vähän epävarmaa aikaa, että toteutuuko tämä juttu alkuunkaan.

Varmaan vähentäisi myös heille kohdistuvia kyselyitä, jos voisivat jonkun status-sivun kyhätä nettiin.
Olen samaa mieltä, mutta ymmärrän operaattoria, sen epävarman tiedon kertomisessa on riskinsä. Joskus törmännyt siihen että otettu lisäaikaa, jos hanke ei ole ensimmäisessä aikataulussa saavuttanut riittävän selkeää tilauskantaa.

Mutta onko aina noin tehty, onko aina haudatut hankkeet olleet niin alikysyttyjä ettei se lisäajalla parane? Lisäajan lisäksi pitäisi myös markkinoida. (Eli kustannus, eli syy miksi kannattaa jättää vaikka lepään)

Markkinaehtoisessa hankkeessa ulkopuolisella näyttää siltä että kaikki ei vedä samalla tavalla, ja alueita valitaan eri tarkkuuksilla, kysyntä tutkimukset vaihtelee, nyt ehkä vallalla se että piirettään epämuodustunut ympyrä kartalle ja avataan nettisivuille tilauslomake, + enemmän tai vähemmän hyvää markkinointia.

Jos joku tilaus raja ylittyy, niin tarkempaan laskentaa ja ehkä se investointi päätös tehdään vasta sitten kun tiedetään kustannukset, alueen rajatkin voi selvitä vasta siinä vaiheessa. Ja kakissa hankkeissa luvitus lähtee liikkeelle vasta sen jälkeen kun päätetty toteuttaa. (jos ei mennä pelkästään kunnan/valtion mailla)

Reilulla kädellä alueiden valinta, ehkä se toimii paremmin, kuin se että alue on tarkkaan rajattu, jälkimmäisessä voi jäädä potenttiaalisia hankkeeseen sopivia asiakkaita tietämättömäksi.
 
Ei pitäisi kovin paljoa syödä puljun resursseja pitää vaikka jotain staattista infosivua edes netissä, mistä kävisi ilmi, että odotetaanko yhä lisää tilaajia hankkeen toteutumiseksi vai onko jo riittävästi tilaajia ja nyt kilpailutetaan urakoitsijaa hoitamaan kaivuut jne.

Valokuitunen teki täällä saman tempun eli täydellinen radiohiljaisuus monta kuukautta. Sitten kun asia nytkähti, niin kaivuut ja asennukset tapahtuivat ripeästi, mutta siihen asti että mitään alkoi tapahtua, oli kyllä vähän epävarmaa aikaa, että toteutuuko tämä juttu alkuunkaan.

Varmaan vähentäisi myös heille kohdistuvia kyselyitä, jos voisivat jonkun status-sivun kyhätä nettiin.
En nyt ymmärrä miksi asioista pitää tehdä hankalaa. Tuossa on kaksi vaihtoehtoa, joko tilaajia ei ole vielä tarpeeksi, tai sitten niitä on tarpeeksi ja ilmoitus hankkeen toteutumisesta lähtee tilaajille heti. Jos sitä ei ole kuulunut, meinaa se sitä ettei tilaajia ole tarpeeksi. Valokuitusella taitaa vielä lukea sopimuksessa että mahdollinen rakentamispäätös tehdään x ajan sisällä, tai muuten sopimus raukeaa? Tai ainakin meillä luki muistaakseni 6kk
 
Ei pitäisi kovin paljoa syödä puljun resursseja pitää vaikka jotain staattista infosivua edes netissä, mistä kävisi ilmi, että odotetaanko yhä lisää tilaajia hankkeen toteutumiseksi vai onko jo riittävästi tilaajia ja nyt kilpailutetaan urakoitsijaa hoitamaan kaivuut jne.

Valokuitunen teki täällä saman tempun eli täydellinen radiohiljaisuus monta kuukautta. Sitten kun asia nytkähti, niin kaivuut ja asennukset tapahtuivat ripeästi, mutta siihen asti että mitään alkoi tapahtua, oli kyllä vähän epävarmaa aikaa, että toteutuuko tämä juttu alkuunkaan.

Varmaan vähentäisi myös heille kohdistuvia kyselyitä, jos voisivat jonkun status-sivun kyhätä nettiin.

Tähän liittyen on omalla kohdalla hieman kysymysmerkkejä ilmassa. IMHO se, että voidaan tällaisella "tilaus" -paperilla sitouttaa henkilö vuodeksi epävarmaan tilaan, on kyllä absurdia. Ainakin tänne tulleessa kirjeessä oli vastauksen deadline 30.6. Se, että asiaa voidaan sen jälkeen hillota vuosi kertoo mielestäni vain siitä, että liian monelle on laitettu paperit kerrallaan. Varmasti koittavat haalia mahdollisimman ison urakan kasaan, ja sehän on hieno asia, mutta että kokonaisen vuoden voivat istua asian päällä...ei mene kuolevaisen kuluttajan näkökulmasta oikein. En tunnista mitään muuta tavaraa, palvelua, tuotetta jota pitää epäröiden odotella vuodenpäivät ja sittenkin vielä asia voi peruuntua (no ehkä AE-tilaukset :D ). Jos kaikki vastaavat 30.6 mennessä, niin luulisi jo etukäteen selvitetyn, että montako tarvitaan, että asiaa edistetään. Nyt mennään selkeästi perse edellä puuhun.

Miksen ottaisi käytännössä ilmaista kuitua?
No siksi, että mielestäni on hieman epämääräisesti kerrottu se onko Täyskuitu aidosti vapaa kilpailulle vai ei. Tällä hetkellä nettimaksut on suhteellisen kohtuulliset, mutta jos kilpailua ei ole, niin jatkosta ei ole tietoa. Kun yksi kuitu tulee taloon, niin veikkaan, että ketään muuta ei enää kiinnosta vetää rinnakkaista samalla 0e hinnalla. Vastaamalla nyt kyllä, olen 0-12kk motissa tämän asian kanssa. Samaan aikaan saattaa joku muu tarjota vastaavaa ja paremmilla ehdoilla.
 
Tähän liittyen on omalla kohdalla hieman kysymysmerkkejä ilmassa. IMHO se, että voidaan tällaisella "tilaus" -paperilla sitouttaa henkilö vuodeksi epävarmaan tilaan, on kyllä absurdia. Ainakin tänne tulleessa kirjeessä oli vastauksen deadline 30.6. Se, että asiaa voidaan sen jälkeen hillota vuosi kertoo mielestäni vain siitä, että liian monelle on laitettu paperit kerrallaan. Varmasti koittavat haalia mahdollisimman ison urakan kasaan, ja sehän on hieno asia, mutta että kokonaisen vuoden voivat istua asian päällä...ei mene kuolevaisen kuluttajan näkökulmasta oikein. En tunnista mitään muuta tavaraa, palvelua, tuotetta jota pitää epäröiden odotella vuodenpäivät ja sittenkin vielä asia voi peruuntua (no ehkä AE-tilaukset :D ). Jos kaikki vastaavat 30.6 mennessä, niin luulisi jo etukäteen selvitetyn, että montako tarvitaan, että asiaa edistetään. Nyt mennään selkeästi perse edellä puuhun.

Miksen ottaisi käytännössä ilmaista kuitua?
No siksi, että mielestäni on hieman epämääräisesti kerrottu se onko Täyskuitu aidosti vapaa kilpailulle vai ei. Tällä hetkellä nettimaksut on suhteellisen kohtuulliset, mutta jos kilpailua ei ole, niin jatkosta ei ole tietoa. Kun yksi kuitu tulee taloon, niin veikkaan, että ketään muuta ei enää kiinnosta vetää rinnakkaista samalla 0e hinnalla. Vastaamalla nyt kyllä, olen 0-12kk motissa tämän asian kanssa. Samaan aikaan saattaa joku muu tarjota vastaavaa ja paremmilla ehdoilla.
Oletko miettinyt mitenkä sitten käy, kun nyt hylkäät tuon Täyskuidun tarjouksen ja jäät odottamaan mahdollisesti parempaa tarjousta paremmilla ehdoilla toiselta firmalta? Se toinen firmakin haluaa varmasti alueeltasi jonkun tietyn määrän tilauksia, jotta tulee rakentamaan kuidun. Luuletko heidän saavan tarpeeksi tilauksia siinä vaiheessa, kun Täyskuitu on juuri rakentanut kuidun asuinalueellesi? Tuskin saavat ja sinä jäät ilman kuitua.
 
Tähän liittyen on omalla kohdalla hieman kysymysmerkkejä ilmassa. IMHO se, että voidaan tällaisella "tilaus" -paperilla sitouttaa henkilö vuodeksi epävarmaan tilaan, on kyllä absurdia. Ainakin tänne tulleessa kirjeessä oli vastauksen deadline 30.6. Se, että asiaa voidaan sen jälkeen hillota vuosi kertoo mielestäni vain siitä, että liian monelle on laitettu paperit kerrallaan. Varmasti koittavat haalia mahdollisimman ison urakan kasaan, ja sehän on hieno asia, mutta että kokonaisen vuoden voivat istua asian päällä...ei mene kuolevaisen kuluttajan näkökulmasta oikein. En tunnista mitään muuta tavaraa, palvelua, tuotetta jota pitää epäröiden odotella vuodenpäivät ja sittenkin vielä asia voi peruuntua (no ehkä AE-tilaukset :D ). Jos kaikki vastaavat 30.6 mennessä, niin luulisi jo etukäteen selvitetyn, että montako tarvitaan, että asiaa edistetään. Nyt mennään selkeästi perse edellä puuhun.
Lähdin heti kertomaan esimerkkiä vastaavasta, mutta no, pää alkoi lyöämään tyhjää. Mutta on niitä...

Tuote on sen tyylinen että halukkaiden asiakkaiden kannalta tällä ehkä paras mahdolisuus toteutua edulliseen hintaan.

Vastineeksi epävarmuudesta, pystyy aloittamaan epävarmoja hankkeita kevyesti, operaattori pystyy laskemaan kannattaako.

Niissä tuotteissa mitkä operaattorin on pakko toimittaa, (esim sähköliittymä) operaattori laskee hinna, ilmoittaa sen tulevalle asiakkaalle, sähköliittymissäkin on pitkäveteisiä hankkeita, joissa kartotetaan halukkuutta ja vaatimus on riittävä määrä sitovia tilauksia, jolloin liittymä hinta halvempi.

Se että päästää kaivamaan, niin siihen menee aikansa, ja siinä voi tulla mutkia matkaan, ja kun kaivuun voisi aloittaa, niin Suomessa ei ihan joka hetki voi kaivaa, tai se on kustannuksiltaan merkittävä ero.

Puolitoistavuotta sinänsä mikään pitkäaika, jos hanke on aloitettu keräämällä sitovia tilauksia. Jos toisin päin, eli ensin kaikki muut ja sitten aletaan kyseleen kuka haluaa., niin voi olla nopeakin.

Miksen ottaisi käytännössä ilmaista kuitua?
No siksi, että mielestäni on hieman epämääräisesti kerrottu se onko Täyskuitu aidosti vapaa kilpailulle vai ei. Tällä hetkellä nettimaksut on suhteellisen kohtuulliset, mutta jos kilpailua ei ole, niin jatkosta ei ole tietoa. Kun yksi kuitu tulee taloon, niin veikkaan, että ketään muuta ei enää kiinnosta vetää rinnakkaista samalla 0e hinnalla. Vastaamalla nyt kyllä, olen 0-12kk motissa tämän asian kanssa. Samaan aikaan saattaa joku muu tarjota vastaavaa ja paremmilla ehdoilla.
Jos haluat kilpailua niin tilaa kaikki kuidut mitä alueellesi tarjotaan.
Täyskuitu toki laskee sen varaan että jatkossa saa suurimmasta osasta liittymistä kunnon liikevaihdon, jos liittymis maksut on tonnin kahden luokkaa, niin kaikki muutkin operaattorit laskee samalla tavalla.

kk liikevaihto toki yritetään maksimoida, mutta Suomessa taajamissa operaattoreilla on muitakin kilpailijoita kuin kuitu, jos ne vetää satasen kk maksun ja vaihtoehtona on viidenkympin, saati kahdenkympin jolla pärjää, niin kato käy, joten ne hakee sen optimin.

Jossain muualla satanen voi olla ihan kilpailuykyinen ja sen myös asiakkaat on valmiita maksamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pitänee se tänne Poriinkin yrittää tilata vuosi sitten 1890€ maksaneen FTTH-kuidun rinnalle. Onpa sitten ainakin kilpailua ja Täyskuitu tarjoaa samaan hintaan nopeampaa kaistaakin:

 
Onko kenelläkään mitään käsitystä siitä, paljon Täyskuidulla pitää olla tilaajia ennen kuin tekevät rakentamispäätöksen alueelle? Jossain on puhuttu aikaisemmin neljäsosasta alueen pienkiinteistöistä, mutta en sitten tiedä.
 
Lähdin heti kertomaan esimerkkiä vastaavasta, mutta no, pää alkoi lyöämään tyhjää. Mutta on niitä...

Tuote on sen tyylinen että halukkaiden asiakkaiden kannalta tällä ehkä paras mahdolisuus toteutua edulliseen hintaan.

Vastineeksi epävarmuudesta, pystyy aloittamaan epävarmoja hankkeita kevyesti, operaattori pystyy laskemaan kannattaako.

Niissä tuotteissa mitkä operaattorin on pakko toimittaa, (esim sähköliittymä) operaattori laskee hinna, ilmoittaa sen tulevalle asiakkaalle, sähköliittymissäkin on pitkäveteisiä hankkeita, joissa kartotetaan halukkuutta ja vaatimus on riittävä määrä sitovia tilauksia, jolloin liittymä hinta halvempi.

Se että päästää kaivamaan, niin siihen menee aikansa, ja siinä voi tulla mutkia matkaan, ja kun kaivuun voisi aloittaa, niin Suomessa ei ihan joka hetki voi kaivaa, tai se on kustannuksiltaan merkittävä ero.

Puolitoistavuotta sinänsä mikään pitkäaika, jos hanke on aloitettu keräämällä sitovia tilauksia. Jos toisin päin, eli ensin kaikki muut ja sitten aletaan kyseleen kuka haluaa., niin voi olla nopeakin.


Jos haluat kilpailua niin tilaa kaikki kuidut mitä alueellesi tarjotaan.
Täyskuitu toki laskee sen varaan että jatkossa saa suurimmasta osasta liittymistä kunnon liikevaihdon, jos liittymis maksut on tonnin kahden luokkaa, niin kaikki muutkin operaattorit laskee samalla tavalla.

kk liikevaihto toki yritetään maksimoida, mutta Suomessa taajamissa operaattoreilla on muitakin kilpailijoita kuin kuitu, jos ne vetää satasen kk maksun ja vaihtoehtona on viidenkympin, saati kahdenkympin jolla pärjää, niin kato käy, joten ne hakee sen optimin.

Jossain muualla satanen voi olla ihan kilpailuykyinen ja sen myös asiakkaat on valmiita maksamaan.

Ehkä tässä kritisoinkin eniten sitä, että jos asia olisi suunniteltu järkevästi etukäteen, niin 1.7 pitäisi olla jo vastaus, että "Hei, riittävä määrä liittymiä tilattiin alueellasi, lähdemme heti edistämään lupa-asioita". Sitten jokin sivusto mistä näkee, että ollaan menossa vaiheessa X. Tuon jälkeen 2v deadline on ~ok, koska myös toimittaja on sitoutunut toimittamaan jos se on mahdollista - eli saa luvat, urakointieurot tmv. ei saa enää ratkaista asiaa! Olisi kuluttajan kannalta aika kestämätöntä, että tarjotaan jotain tiettyyn hintaan ja sitten myyjä sanoo vahvistetun tilauksen jälkeen, että olikin kannattamaton juttu, ei tehdä.

Loppukäyttäjän näkökulmasta huonosti orkestroitu projekti.
 
Täyskuitu ainakin lappeenrannassa infosi aivan riittävästi.
Oli välitiedotteita ja video palavereja joita pystyi käydä itsekkin katsomassa.

Rakennuspäätöksen jälkeen oli pari kk hiljaista mutta sekin oli tiedossa ja eilen kävi rakennusukot katsomassa tontin.

Erittäin tyytyväinen olen palveluun toistaiseksi.
Katsotaan seuraavaksi että miten kuitu toimii
 
Ehkä tässä kritisoinkin eniten sitä, että jos asia olisi suunniteltu järkevästi etukäteen, niin 1.7 pitäisi olla jo vastaus, että "Hei, riittävä määrä liittymiä tilattiin alueellasi, lähdemme heti edistämään lupa-asioita". Sitten jokin sivusto mistä näkee, että ollaan menossa vaiheessa X. Tuon jälkeen 2v deadline on ~ok, koska myös toimittaja on sitoutunut toimittamaan jos se on mahdollista - eli saa luvat, urakointieurot tmv. ei saa enää ratkaista asiaa! Olisi kuluttajan kannalta aika kestämätöntä, että tarjotaan jotain tiettyyn hintaan ja sitten myyjä sanoo vahvistetun tilauksen jälkeen, että olikin kannattamaton juttu, ei tehdä.

Loppukäyttäjän näkökulmasta huonosti orkestroitu projekti.
Itseäni myös ärsyttää epätietoisuus.

Jos operaattorilla tilanne se että sitovia tilauksia on tullut riittävästi, niin paljon että yhtiö tietää että hanke kannattaa toteuttaa, joillain alueilla, tai koko alueella, niin onhan se asiakkaalle tärkeää tietoa, josta ei luulisi olevan operaattorille haittaa, päinvastoin, kilpailia tietää että tuo pääsi maaliin, siltä tilanneet tietää että hanke toteutuu, jolloin kaikki ei mene tilaa kilpuria ihan vaan varmuudenvuoksi, jolloin kilpailijan hanke ei ehkä toteudu, jolloin vähemmän hintapainetta.

Jos kannattavuus ei ole varmaa, niin ei kannata viheltää peliä poikki, asiakas toki janoaa tietoa, mutta jos sille jotain evarmaa sanoa niin äkkiä kostautuu, ihmiset reagoi ja ymmärtää asioita eri tavoin, kilpailijatkin vaanii paikkaa iskeä.

Olisi kuluttajan kannalta aika kestämätöntä, että tarjotaan jotain tiettyyn hintaan ja sitten myyjä sanoo vahvistetun tilauksen jälkeen, että olikin kannattamaton juttu, ei tehdä.
Noin yleisesti näissä, niin se on kuluttajan etu, mahdollistaa selkeästi sen hintaisten liittymien markkinoinnin mitkä kelpaa entistä useammalle. Paljon useammin kuin ns varma toimitus hinnat.
Halukkuus laskee jyrkistä kun hinta nousee, eikä nämä alle tonnin liittymätkään kaikille kelpaa.

Yllä oleva ei ollut yleistys kaikkeen, vaan asioihin joissa menettely mahdollistaa aidosti merkittävän säästön kaikille.

Joillain operaattoreilla on ollut homma pulkassa, suunnittelu, rakentamis, toimitus tilanteista kerrottu , ei se tosin sitä toimitusta nopeuta.
 
Meillä paikallinen kuituoperaattori piti sivuillaan tilaajamäärien kehityksen postinumeroiden mukaan listattuna ja kokonaismäärä oli myös näkyvillä, sekä tavoitteet.
Erittäin selkeää ja kätevää, lisäksi pitivät eri alueilla kuitu iltoja, joissa kertoivat projektista.
 
Meillä paikallinen kuituoperaattori piti sivuillaan tilaajamäärien kehityksen postinumeroiden mukaan listattuna ja kokonaismäärä oli myös näkyvillä, sekä tavoitteet.
Erittäin selkeää ja kätevää, lisäksi pitivät eri alueilla kuitu iltoja, joissa kertoivat projektista.

Itsellä on se tilanne, että en kehtaa enää paikallisessa Facebook ryhmässä mainostaa, kun ei ole mitään infoa toteutuuko vai eikö. Siitä ettei tiedoteta tarpeeksi vähenee potentiaaliset asiakkaat. Luulisi, että se tiedottaminen kiinnostaa myös niitä jotka eivät ole liittymää (vielä) tilanneet. Muutaman tunnin työllä saisi useamman tonnin katetta. Ilmeisesti kuitufirmoilla menee, niin hyvin, että antaa projektien vaan seistä.
 
Itsellä on se tilanne, että en kehtaa enää paikallisessa Facebook ryhmässä mainostaa, kun ei ole mitään infoa toteutuuko vai eikö. Siitä ettei tiedoteta tarpeeksi vähenee potentiaaliset asiakkaat. Luulisi, että se tiedottaminen kiinnostaa myös niitä jotka eivät ole liittymää (vielä) tilanneet.
Omassa vastaavassa tilanteessa vielä pikantti lisä, ettei kuitufirman antamat deadlinet ja muut yksityiskohdat ole pitäneet paikkaansa, joten välitettyäni näitä itselleni faktoina annettuja tietoja eteenpäin, olenkin päätynyt tekemään itsestäni vain paskanpuhujan. Mukavahan näillä pohjilla on ilmaista myynti- ja markkinointityötä tehdä — kaiken yleisen epätietoisuuden lisäksi.
 
Täyskuidun aspasta eivät ainakaan ole mitään vastanneet kun sinne pari päivää sitten pistin jälleen kyselyä. Liekö sielläkin vain ruuhkaa, mutta nykypäivänä ei oikein mistään tunnu saavan mitään vastinetta, varsinkin jos olisi valmis maksamaan palvelusta.

DNA:lta sentään pientalopalvelusta vastaavat jämptisti että 4G on tulevaisuus ja mitään muuta et saa.
 
  • Tykkää
Reactions: drs
Jos vähänkään isompi taloyhtiö pyytäisi tarjousta DNA:lta, kummasti myytäisiin valokuitua ja eikä sanallakaan 4G:tä.
Jopa gigasta 5G:tä tyrkytettiin vaikka 4G jää alle megaan eikä kiinnostanut että paikallinen sähköverkko-operaattori kaivaa maakaapelit jokaiselle.

Olisin tuosta lystistä sen täyden pari tonnia voinut maksaakin.
 
Tyhmä kysymys: onko mitään hyötyä ottaa Täyskuitua jo olemassa olevan Lounean rinnalle?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom