• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Pientä toivoa toi norminpurkutalkoineen Sipilän hallitus, joka sai velkaantumisen hetkeksi taittumaan lähes nollille, ennen kuin SDP:n johtamalla koalitiolla lompakko revähti totaalisen auki - toki koronan vanavedessä.
Sipilän hallitus myi valtion omaisuutta merkittävästi ja näin simsalabim, velkaantuminen pysähtyi...ongelma toki on, että omaisuutta voi myydä vain kerran.
 
Sipilän hallitus myi valtion omaisuutta merkittävästi ja näin simsalabim, velkaantuminen pysähtyi...ongelma toki on, että omaisuutta voi myydä vain kerran.

Onko dataa siitä, kuinka paljon valtion omaisuutta myydään vuosittain? Tuo sinun väitteesihän vaatisi tuekseen jotain sellaista. Myyntihän on voinut muissa hallituksissa olla sisäänakennettuna sirkushuvien lisäämiseen, eikä siten näy missään velkakäyrissä.
 
Onko dataa siitä, kuinka paljon valtion omaisuutta myydään vuosittain? Tuo sinun väitteesihän vaatisi tuekseen jotain sellaista. Myyntihän on voinut muissa hallituksissa olla sisäänakennettuna sirkushuvien lisäämiseen, eikä siten näy missään velkakäyrissä.
Muistaakseni meillä on myyty jo valtion omaisuutta ja presidentti Sauli Niinistön ollessa valtionvarainministerinä. Kokoomus on kannattanut yhteisen omaisuuden myyntiä ja demarit ovat sen sitten hyväksyneet. Paavo Lipponen taisi olla myös myyntien kannalla. Ero noihin aikoihin oli, että emme jakaneet ilmaista rahaa ulkomaille
lähellekään samaan tahtiin kuin tällä vuosikymmenellä.
 
Onko dataa siitä, kuinka paljon valtion omaisuutta myydään vuosittain? Tuo sinun väitteesihän vaatisi tuekseen jotain sellaista. Myyntihän on voinut muissa hallituksissa olla sisäänakennettuna sirkushuvien lisäämiseen, eikä siten näy missään velkakäyrissä.
Tässä hieman kärjistetty kolumnimainen analyysi:


Pointti kuitenkin se, että menot eivät silloinkaan olleet tasapainossa jatkuvien tulojen kanssa, vaikka niin väitettiin.
 
Tässä hieman kärjistetty kolumnimainen analyysi:


Pointti kuitenkin se, että menot eivät silloinkaan olleet tasapainossa jatkuvien tulojen kanssa, vaikka niin väitettiin.
Kuinka paljon menetimme jatkuvia tuloja myynnin vuoksi (mukaan luettuna, jos nyt joudutaan ostamaan)? Kun tuossa puhutaan lypsylehmistä
 
Kuinka paljon menetimme jatkuvia tuloja myynnin vuoksi (mukaan luettuna, jos nyt joudutaan ostamaan)? Kun tuossa puhutaan lypsylehmistä
Tota katsomatta miljardeja. Pelkästään Fortumin myynti seurauksineen, sähköverkoineen oli iso virhe. Suomettuneen Kekkosen aikana valtio teki paljon hyviä sijoituksia, vaikka sekaan toki mahtui Valcon kuvaputkitehdas. Nyt ne alkavat käydä vähiin.
Se on musta selvää, ettei ammattitaitoinen sijoittaja osta ellei katso saavansa sijoitukselleen tuottoa enemmän kuin mitä korkokulut olisivat. Eli käytännössä kun myymme, otamme tavallaan lisää velkaa ja enemmän kuin mitä myydessämme saamme.

Edellinen hallitus otti lainaa, jotta pystyi jakamaan sitä "helikopterilla" ja sai BKT-tuloa suuremmaksi ja sitä kautta saamme maksaa EU:lle lisää kun meillä meni, niin hyvin. Nyt kun eurot on käytetty työttömyys on lisääntynyt ja yrittäjiä konkassa ja tohon päälle vielä sähköätuottavien/ mankalasähköä myyvien yhtiöiden rahastus.

Velkaantumisvautimme ja kansalaisten ostovoiman heikkeneminen on ollut hurjan nopeaa viimevuosina.
 
Viimeksi muokattu:
Jyväskylän Hippos-hanke on erinomainen esimerkki, miten hähmäistä päätöksenteko ja taloudenpito Suomessa on. Hippos-hankkeen tarkoituksena on rakentaa niin valtava rakennuskompleksi, että sen sisään mahtuisi kaksi Tampereen Nokia-areenaa. Tämä 211 miljoonan euron hanke on sikäli mielenkiintoinen, että Jyväskylän kaupunki on täysin pers'aukinen. Kouluja, kirjastoja ja muita palveluita lakkautetaan säästöjen nimissä. Taannoin Jyväskyllä jopa suunnitteli myyvänsä kaupungin vesi-ja energiayhtiön, mikä onneksi torpattiin. Nyt kuitenkin rahaa riittää megaprojektiin.

Varavaltuutetun tekemän valituksen mukaan hankkeeseen ja sen läpi runttaamiseen liittyy hyvin kummallisia piirteitä.
  • Paikalliset rahamiehet rahoittavat 50 miljoonalla eurolla Hippos-kompleksin keskelle rakentuvan "Osaamiskeskuksen", jonne siirtyy vuokralle 10-30 vuoden vuokrasopimuksilla julkisrahoitteisia oppilaitoksia :coffee:
  • Jääurheilukeskuksen ja liikuntakeskuksen rakentamiseen leasataan 155 miljoonaa euroa SEB Leasing Oy:lta korolla, jota ei ole kerrottu edes päätöksestä äänestäneille valtuutetuille :coffee:
    • Leasing-sopimus kirjataan kaupungin kokonaan omistaman tytäryhtiön nimiin, millä kierretään sitä, että lainan takaus tulisi näkymään kaupungin taseessa.
  • Foorumikommentin mukaan kaupunki sitoutuu vuokraamaan tilat 20 vuodeksi 8 miljoonalla eurolla vuodessa ja sen jälkeen lunastamaan tilat 70 miljoonalla eurolla. Vahvistuksia näille tiedoille kaivattaisiin.
  • 211 miljoonan euron hanke esitettiin Jyväskylän valtuutetuille neljällä (4) PowerPoint-kalvolla, joissa ei ole mitään taloustietoja ja laskelmia hankkeelle :coffee:
  • Projektin esitteli valtuutetuille ainoastaan Hippos-projektin päällikkö.
    • Olisi ollut luontevaa, että kaupungin lakiasian johtaja ja talousjohtaja olisivat osallistuneet tällaisen megaprojektin esittelyyn, mutta ilmeisesti näkivät järkeväksi jättäytyä pois :coffee:
  • Projektin esittelytekstissä valmistelijana mainitaan ainoastaan Hippos-projektin päällikkö.
    • Rahoituskuviota, rahoitukseen liittyvää yritysrypästä ja muita asioita valmistelleiden virkamiesten nimet on salattu :coffee:
Jyväskylän valtuustossa nähtävästi ainoastaan Perussuomalaiset, Kristilliset ja pari muiden puolueiden vastarannan kiiskeä vastustivat tätä järjettömyyttä. SDP, Kokoomus, Vihreät, Keskusta ja Vasemmistoliitto runttasivat asian valtuustossa läpi.

 
Viimeksi muokattu:
Sipilän hallitus myi valtion omaisuutta merkittävästi ja näin simsalabim, velkaantuminen pysähtyi...ongelma toki on, että omaisuutta voi myydä vain kerran.
Suomessa poliitikot ajattelee rikastuvansa 100€ kun nostaa sen pankista käteiseksi.
 
Tota katsomatta miljardeja. Pelkästään Fortumin myynti seurauksineen, sähköverkoineen oli iso virhe. Suomettuneen Kekkosen aikana valtio teki paljon hyviä sijoituksia, vaikka sekaan toki mahtui Valcon kuvaputkitehdas. Nyt ne alkavat käydä vähiin.
Se on musta selvää, ettei ammattitaitoinen sijoittaja osta ellei katso saavansa sijoitukselleen tuottoa enemmän kuin mitä korkokulut olisivat. Eli käytännössä kun myymme, otamme tavallaan lisää velkaa ja enemmän kuin mitä myydessämme saamme.

Edellinen hallitus otti lainaa, jotta pystyi jakamaan sitä "helikopterilla" ja sai BKT-tuloa suuremmaksi ja sitä kautta saamme maksaa EU:lle lisää kun meillä meni, niin hyvin. Nyt kun eurot on käytetty työttömyys on lisääntynyt ja yrittäjiä konkassa ja tohon päälle vielä sähköätuottavien/ mankalasähköä myyvien yhtiöiden rahastus.

Velkaantumisvautimme ja kansalaisten ostovoiman heikkeneminen on ollut hurjan nopeaa viimevuosina.
Valtio on edelleen Fortumin pääomistaja. Sähköverkkojen myynti ulkomaalaiseen omistukseen oli massiivinen virhe, mutta sitä ei tehty Sipilän hallituksen aikana.
Valtio tai eläkeyhtiöt firman pääomistajana voi olla kuitenkin massiivinen kasvun jarru. Molemmat noista tarvitsevat jatkuvaa rahavirtaa, joka tarkoittaa käytännössä osinkoja. Ongelmaksi tämä muodostuu, kun firmojen kassat kupataan tyhjäksi ja kasvuinvestointeihin ei jää varaa. Suomen 50 suurimmasta yrityksestä melkein kaikkien suurin yksittäinen omistaja on valtio tai eläkeyhtiöt. Ei tarvitse ihmetellä, miksei kasvua ole, eikä sitä ole tulossakaan.
 
Valtio on edelleen Fortumin pääomistaja. Sähköverkkojen myynti ulkomaalaiseen omistukseen oli massiivinen virhe, mutta sitä ei tehty Sipilän hallituksen aikana.
Valtio tai eläkeyhtiöt firman pääomistajana voi olla kuitenkin massiivinen kasvun jarru. Molemmat noista tarvitsevat jatkuvaa rahavirtaa, joka tarkoittaa käytännössä osinkoja. Ongelmaksi tämä muodostuu, kun firmojen kassat kupataan tyhjäksi ja kasvuinvestointeihin ei jää varaa. Suomen 50 suurimmasta yrityksestä melkein kaikkien suurin yksittäinen omistaja on valtio tai eläkeyhtiöt. Ei tarvitse ihmetellä, miksei kasvua ole, eikä sitä ole tulossakaan.
Vaikka valtio omistaa pääosan Fortumista ei kuitenkaan pystynyt käytänössä määräämään Uniper-kaupassa mitä tehdään ja tehtiin huonot kaupat. Eli vielä 51% omistuksella muut kuin valtio tekivät ne todelliset päätökset. Taisi siinäkin mennä jotain 8 miljardia.

Kyllä yksityiset sijoittajatkin osaavat sen yrityksen kassan tyhjentää, käytetään laitteet loppuun ja jätetään jätteet ja muut ongelmat yhteiskunnan maksettavaksi.
Jos menee hyvin niin sijoitetaan voitot ulkomaille eikä Suomeen. Ei tarvitse ihmetellä miksi kasvua ei tule.

@inexcess tosta Hippoksesta tulee jostain syystä tapaus Mänttä -Vilppula mieleen. Outoa tietojen piilottelua. Miksi joku yksityinen maksoi 11000 euron ilmoituksen, jotta Päivi Korpivaara vetäisi valituksensa pois. Tiedä sitten toisko joku toinen ketju parempi jatkaa tätä?
 
Vaikka valtio omistaa pääosan Fortumista ei kuitenkaan pystynyt käytänössä määräämään Uniper-kaupassa mitä tehdään ja tehtiin huonot kaupat. Eli vielä 51% omistuksella muut kuin valtio tekivät ne todelliset päätökset. Taisi siinäkin mennä jotain 8 miljardia.
Olisi pystynyt, jos olisi ollut tahtoa.
 
Kaupungilla ei ollut enää käyttöä noille joten purkamallaa saadaan tilaa muunlaiselle toiminnoille. Uusi omistaja on Ylva eli Helsingin yliopiston ylioppilaskunta. Uusiin rakennuksissa on hotelli, asuntoja liiketiloja ja toimistoja. Noitten sijoittaminen vanhojen seinien sisälle ei kuullosta kauhean fiksulle.
En nyt ota suuremmin kantaa yksittäisen rakennuksen purkamiseen, vaan meininkiin yleisemminkin. Muiden maiden kaupungit ovat täynnä taloja eri aikakausilta, eikä jossain Ranskassa vedetä kylänraittia uusiksi 20 vuoden välein. Suomessa tunnutaan ihannoivan vain 0-10 vuotta vanhoja taloja, muut soisi purettavan, koska "tekninen käyttöikä on lopussa" ja "eihän ne ole enää kivan näköisiäkään". Onhan tämä käsittämätöntä ihan jo senkin takia, että jotkut vakavissaan puhuvat ilmastonmuutoksen torjunnasta. Purkaminen ja uudellenrakentaminen kun on kaikkein huonoin tapa hoitaa asia ilmastovaikutuksiltaan, saati sitten että se on ihan helvetin kallista ja rasittaa julkista taloutta. Yksityiset ihmiset toki saavat purkaa talonsa vaikka 20 vuoden välein ja tehdä uuden tilalle jos nyt vaikka lapsi sattuu muuttamaan pois, eikä kestä tätä käyttötarkoituksen muutosta.

Pahintahan tässä on se, että syntyy epäviihtyisää kaupunkia, ja vanhoja kiintopisteitä puretaan koko ajan pois. Uudet rakennukset eivät yleensä ole sieltä arkkitehtonisesti laadukkaimmasta päästä nykyisillä tehokkuusvaatimuksilla.


 
Viimeksi muokattu:
En nyt ota suuremmin kantaa yksittäisen rakennuksen purkamiseen, vaan meininkiin yleisemminkin. Muiden maiden kaupungit ovat täynnä taloja eri aikakausilta, eikä jossain Ranskassa vedetä kylänraittia uusiksi 20 vuoden välein. Suomessa tunnutaan ihannoivan vain 0-10 vuotta vanhoja taloja, muut soisi purettavan, koska "tekninen käyttöikä on lopussa" ja "eihän ne ole enää kivan näköisiäkään". Onhan tämä käsittämätöntä ihan jo senkin takia, että jotkut vakavissaan puhuvat ilmastonmuutoksen torjunnasta. Purkaminen ja uudellenrakentaminen kun on kaikkein huonoin tapa hoitaa asia ilmastovaikutuksiltaan, saati sitten että se on ihan helvetin kallista ja rasittaa julkista taloutta. Yksityiset ihmiset toki saavat purkaa talonsa vaikka 20 vuoden välein ja tehdä uuden tilalle jos nyt vaikka lapsi sattuu muuttamaan pois, eikä kestä tätä käyttötarkoituksen muutosta.

Pahintahan tässä on se, että syntyy epäviihtyisää kaupunkia, ja vanhoja kiintopisteitä puretaan koko ajan pois. Uudet rakennukset eivät yleensä ole sieltä arkkitehtonisesti laadukkaimmasta päästä nykyisillä tehokkuusvaatimuksilla.


Ranskassa on myös hieman eri ilmasto. Jos se mökki on homeessa ja pitää räjäyttää joka tapauksessa lähes lähtöpisteeseen niin ei se loppupeleissä uuden rakentamisesta hirveänä eroa, varmaan tulee monesti jopa halvemmaksi. Samalla saadaan rakennettua energiatehokkaampi lopputulos ja korjattua noissakin jutuissa mainittua huonoa kaavasuunnittelua.

Vai pitäisikö sen homeisen neuvostokuution antaa seisoa keskellä kaupunkia hamaan tulevaisuuteen? Tai korjata se uuden rakennuksen hinnoilla?
 
En nyt ota suuremmin kantaa yksittäisen rakennuksen purkamiseen, vaan meininkiin yleisemminkin. Muiden maiden kaupungit ovat täynnä taloja eri aikakausilta, eikä jossain Ranskassa vedetä kylänraittia uusiksi 20 vuoden välein. Suomessa tunnutaan ihannoivan vain 0-10 vuotta vanhoja taloja, muut soisi purettavan, koska "tekninen käyttöikä on lopussa" ja "eihän ne ole enää kivan näköisiäkään". Onhan tämä käsittämätöntä ihan jo senkin takia, että jotkut vakavissaan puhuvat ilmastonmuutoksen torjunnasta. Purkaminen ja uudellenrakentaminen kun on kaikkein huonoin tapa hoitaa asia ilmastovaikutuksiltaan, saati sitten että se on ihan helvetin kallista ja rasittaa julkista taloutta. Yksityiset ihmiset toki saavat purkaa talonsa vaikka 20 vuoden välein ja tehdä uuden tilalle jos nyt vaikka lapsi sattuu muuttamaan pois, eikä kestä tätä käyttötarkoituksen muutosta.

Pahintahan tässä on se, että syntyy epäviihtyisää kaupunkia, ja vanhoja kiintopisteitä puretaan koko ajan pois. Uudet rakennukset eivät yleensä ole sieltä arkkitehtonisesti laadukkaimmasta päästä nykyisillä tehokkuusvaatimuksilla.



Niinpä.

Lisäksi ne uudet rakennukset rakennetaan liian usein liian tiheään, eikä tilaa jää kunnollisille kulkuväylille tai pysäköinnille.

Toki ne 1800-luvulla tai aiemmin rakennetut on tässä vielä pahempia, mutta esim. 1900-luvun loppupuolella pääosin tajuttiin rakentaa tarpeeksi väljää, enää ahneuksissaan ei.

Esim. Leppävaaran kauppakeskus Sellon länsipään ramppi parkkihallista on todella vaarallinen ja huonosti vetävä, kun siinä on parkkihallista lähtiessä suoraan sisäänmenoaukon edessä KLV nollanäkyvyydellä (ja autoilijoiden pitäisi väistää sillä KLVllä meneviä pyöräilijöitä, joita kuitenkaan eivät voi nähdä), ja sitten kun parkkihallista lähtee pohjoiseen (joka on yleisin suunta lähteä sitä ramppia käyttäen, muihin suuntiin kannattaa pääosin käyttää muita parkkitalon ramppeja), pitää mennä toisen kaistan yli (koska lähempi kaista kääntyy oikealle linja-auto-aseman pihaan) ja sillä kaistalla, jolla jonotetaan niitä parikymmenen metrin päässä olevia punaisia valoja on tilaa n. kolmelle autolle sen parkkihallin ulostuloaukon ja liikennevalojen välissä.

Jos olisi rakennettu vähän järkevämmin, olisi tehty kauppakeskuksesta 3 metriä lyhempi ja jätetty siihen se 3 metrin tyhjä väli kauppakeskuksen ja pyörätien väliin, että sen auton nokan olisi saanut sieltä parkkihallista ulos tunkematta sitä KLVlle siten että kuski näkee sivulle että tuleeko KLVtä pitkin joku. Ja lisäksi olisi sijoitettu se parkkihallin ramppi vähän etelämmäksi, kauemmaksi niistä liikennevaloista, että väliin olisi mahtunut vähän useampi auto.

Tai sitten olisi tehty rautatien ali ihan oma tunneli parkkihallin liikenteelle, että parkkihallista olisi päässyt suoraan radan toiselle puolelle eikä sitä parkkihallin luoteis-/pohjoissuunnan liikennettä olisi tarvinnut yrittää tunkea samaan soppaan sen linja-auto-aseman liikenteen ja muun tunnelista kulkevan liikenteen kanssa paikassa, jossa tilaa kunnollisille liittymille ei ole.

Mutta ahneus ja kaavoitusarkkitehtien/rakennusluvista vastaavien päättäjien kyvyttömyys, kauppakeskuksen perustava firma haluaa maksimoida vuokratulot liikkeiltä eli rakentaa maksimaalisen ison rakennuksen, ja kaavoitusarkkitehdit/rakennuslupaviranomaiset ovat totaalisen kyvyttömiä miettimään, että toimiiko liikenne oikeasti sillä suunnitelmalla, eivätkä kehtaa palauttaa suunnittelupyödälle hankkeita, jotka pilaavat liikenteen.

Eikä kukaan halua maksaa uuden tunnelin rakentamista radan ali.
 
En nyt ota suuremmin kantaa yksittäisen rakennuksen purkamiseen, vaan meininkiin yleisemminkin. Muiden maiden kaupungit ovat täynnä taloja eri aikakausilta, eikä jossain Ranskassa vedetä kylänraittia uusiksi 20 vuoden välein. Suomessa tunnutaan ihannoivan vain 0-10 vuotta vanhoja taloja, muut soisi purettavan, koska "tekninen käyttöikä on lopussa" ja "eihän ne ole enää kivan näköisiäkään". Onhan tämä käsittämätöntä ihan jo senkin takia, että jotkut vakavissaan puhuvat ilmastonmuutoksen torjunnasta. Purkaminen ja uudellenrakentaminen kun on kaikkein huonoin tapa hoitaa asia ilmastovaikutuksiltaan, saati sitten että se on ihan helvetin kallista ja rasittaa julkista taloutta. Yksityiset ihmiset toki saavat purkaa talonsa vaikka 20 vuoden välein ja tehdä uuden tilalle jos nyt vaikka lapsi sattuu muuttamaan pois, eikä kestä tätä käyttötarkoituksen muutosta.

Pahintahan tässä on se, että syntyy epäviihtyisää kaupunkia, ja vanhoja kiintopisteitä puretaan koko ajan pois. Uudet rakennukset eivät yleensä ole sieltä arkkitehtonisesti laadukkaimmasta päästä nykyisillä tehokkuusvaatimuksilla.


Tiiätkö muuten kuinka monta uutta taloa tohon vaikka nyt Hakaniemen ja Mäkelänkadun väliin on viimeisten vuosikymmenien aikana rakennettu?

Noi Siltasaarenkadun virastot oli 60 vuoden aikana käynyt läpi monenlaista muutosta ja laajennusta, mutta nyt ne ei enää soveltuneet oikein mihinkään käyttöön. Homehengityksen treenaamiseen ehkä. Eikä kaupungilla ollut niille käyttöä virastoina, kun Kymppi muutti tonne Redin kupeeseen pari vuotta sitten.
 
Tiiätkö muuten kuinka monta uutta taloa tohon vaikka nyt Hakaniemen ja Mäkelänkadun väliin on viimeisten vuosikymmenien aikana rakennettu?

Noi Siltasaarenkadun virastot oli 60 vuoden aikana käynyt läpi monenlaista muutosta ja laajennusta, mutta nyt ne ei enää soveltuneet oikein mihinkään käyttöön. Homehengityksen treenaamiseen ehkä. Eikä kaupungilla ollut niille käyttöä virastoina, kun Kymppi muutti tonne Redin kupeeseen pari vuotta sitten.
Onhan tossa hyvä esimerkki miten "eletään". Rakennetaan uutta ja hintavista meteriaaleista. Kun on saatu uusi tehtyä todetaan, että vanhalle ei enää ole käyttöä.
Vaikka sen vanhankin olisi voinut korjata. Kun korjataa niin, se näyttää kyllä uudelta ja tuntuukin siltä. Työ on toki kallista (on kuintekin töitä), mutta se toimiva runko jää sinne eikä tarvitse viedä "kaatopaikalle" Ja se määrä mitä viedään "kaatopaikoille" käyttökelpoista materiaalia on hurja. Onneksi sentään monia pyritään kierrättämään raakamateriaaleiksi.

Toisaalta sitten tehdään uudestaan vaikka tiedetään jo tehdessä että järjetön homma. Esim. Finlandia talon marmorit tiedettiin ekakerralla jo etteivät ne kestä vääntymättä.
 
Purkaminen ja uudellenrakentaminen kun on kaikkein huonoin tapa hoitaa asia ilmastovaikutuksiltaan, saati sitten että se on ihan helvetin kallista ja rasittaa julkista taloutta.
Tämä ei ole ihan yksiselitteistä, yksi suu purkamiseen on juurikin ilmasto jutut, energiatehokkuus vaatimukset. Toki osa kohteista voidaan saneerata rahalla energiatehokkaaksi, mutta sitten tulee kustannukset vastaan. Ja varsinkin alueilla missä tarvitaan tiivistämistä (yksi ilmastonmuuutoksen torjunta juttu), niin se purkaminen ja uuden rakentamisen kilpailukyky paranee. Ja titenkin se rakennukset käyttötarkoitus tehokkuus uudessa optimimimpi.

Eli vaikka valtio omassa rakentamisessa ei saa veroja samoin, niin se rakentaminen purkaminen voi olla kilpailukykyinen, onhan se usein asuin ja yritys rakentamisessakin.

Mutta väitän silti että kaikki missä valittu purkaminen ei ehkä se opimein, tosin paljon niitä kohteita missä purkaminen olisi ollut optimimpi.
 
Tämä ei ole ihan yksiselitteistä, yksi suu purkamiseen on juurikin ilmasto jutut, energiatehokkuus vaatimukset. Toki osa kohteista voidaan saneerata rahalla energiatehokkaaksi, mutta sitten tulee kustannukset vastaan.

Hyvin suuri osa kerrostalojen turhasta lämmönhukasta tulee ikkunoista, ja ikkunaremontti riittäisi merkittävästi pienentämään lämmitykseen kuluvaa energiamäärää, eikä maksaisi hirveän paljoa.

Omakotitaloissa/isojen taajamien ulkopuolella taas toinen merkittävä asia mikä vaikuttaa lämmityksen ilmastopäästöihin on se, että miten se lämmitys tehdään. Vaihtamalla suorasta sähköstä vaikka ilmalämpöpumppuihin voi päästöt pienentyä merkittävästi, ja investointikustannukset on aika pienet. Ja isommalla investoinnilla sitten kaivaa maalämpöputket maahan ja pääsee vielä vähän parempaan energiatehokkuuteen

Ja kaupunkialueella taas jos käytetään kaukolämpöä - sitten tähän vaikuttaa lähinnä se, miten se kaukolämpö tuotetaan.

Ja varsinkin alueilla missä tarvitaan tiivistämistä (yksi ilmastonmuuutoksen torjunta juttu), niin se purkaminen ja uuden rakentamisen kilpailukyky paranee.
Se liiallinen "tiivistäminen" ei yleensä torju ilmastonmuutosta vaan usein pahentaa sitä.

Ja betonirakentamisen ilmastopäästöt on oikeasti todella suuret.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ei ole ihan yksiselitteistä, yksi suu purkamiseen on juurikin ilmasto jutut, energiatehokkuus vaatimukset. Toki osa kohteista voidaan saneerata rahalla energiatehokkaaksi, mutta sitten tulee kustannukset vastaan. Ja varsinkin alueilla missä tarvitaan tiivistämistä (yksi ilmastonmuuutoksen torjunta juttu), niin se purkaminen ja uuden rakentamisen kilpailukyky paranee. Ja titenkin se rakennukset käyttötarkoitus tehokkuus uudessa optimimimpi.

Eli vaikka valtio omassa rakentamisessa ei saa veroja samoin, niin se rakentaminen purkaminen voi olla kilpailukykyinen, onhan se usein asuin ja yritys rakentamisessakin.

Mutta väitän silti että kaikki missä valittu purkaminen ei ehkä se opimein, tosin paljon niitä kohteita missä purkaminen olisi ollut optimimpi.
Erittäin harvoin uuden rakentaminen tulee halvemmaksi, jos se rakennus korjataan sen ehdoilla. Korjausrakentaminen on hyvin työllistävää, joten sitä kautta olisi myös
mahdollista vähentää työttömyyttä/yhteiskunnan kuluja. Eikä se purkamien täysin ole sekään ilmaista ja aihetteuttaa tarpeetonta jätettä.

Mutta tosiaa tapauskohtaisesti aivan pahasti lahoamaan päässyttä rakennusta ei ole järkevää korjata edes museointitarkoituksessa.
 
Valtio tai kunta kun alkaa jotain vanhaa remontoimaan, niin usein tuppaa olemaan ns. piikki auki ja se on 110% varmaa että kohteesta löytyy yllätyksiä. Kalliita sellaisia. Esimerkkinä toimikoon tässä nyt vaikka Oulun kaupungintalo, jonka remontille oli varattu alunperin 20miljoonaa. Lopulta lisähintaa tuli vain 10miljoonaa. Eipä siinä, lopputulos on varmaan ihan hieno, mutta oliko Oulun kaupungilla oikeasti varaa tuohon?

 
Valtio tai kunta kun alkaa jotain vanhaa remontoimaan, niin usein tuppaa olemaan ns. piikki auki ja se on 110% varmaa että kohteesta löytyy yllätyksiä. Kalliita sellaisia. Esimerkkinä toimikoon tässä nyt vaikka Oulun kaupungintalo, jonka remontille oli varattu alunperin 20miljoonaa. Lopulta lisähintaa tuli vain 10miljoonaa. Eipä siinä, lopputulos on varmaan ihan hieno, mutta oliko Oulun kaupungilla oikeasti varaa tuohon?

https://yle.fi/a/74-20112887
Artikkellin mukaan korjausvelkaa oli rajusti ja samalla ilmeisesti taso parannusta. Ja urakka ajoitui pitkän ajan pahimaan kustannus inflaatio aikaan (korona , Ukrainan sota)

Aiemmin käsiteltiin purkamista ja sen kannattavuuttu, ehkä tuo ei ole niitä kohteita missä purkaminen ollut edes vaihtoehto, ei sillä että parillakymmennellä miljoonalla olisi varmaan saanut paljon uudisrakentamisella toimisto neliöitä ja pari monitoimi salia.

Jälkeenpäin voi toki miettiä olisiko ajoitus olla parempi.
 
Kokonaisten rakennusten saneeraus ei todellakaan ole aina kannattavin vaihtoehto miltään kantilta tarkasteltuna. Noi vanhat betonielementtitalot on usein kerroskorkeudeltaan todella ahtaita, ja kantavia väliseinärakenteita on valtavasti. Sen takia noiden muokattavuus on usein todella huono, eikä nykypäivän vaatimusten mukainen talotekniikka, ennenkaikkea ilmanvaihto, meinaa millään mahtua. Suomessa on rakastettu betonirakentamista koska se on täällä ollut halpaa, mutta siinä on kääntöpuolensa. Lisäksi noissa on pelattu erilaisten eristeiden ja muiden kosteudelle alttiiden tai terveydelle haitallisten (asbesti) materiaalien kanssa.

Olen ollut korjausrakentamiskohteissa sellaisissa missä on pelkät ulkoseinät ja kantavat rakenteet jätetty pystyyn, eikä ne silti usein ole helppoja, halpoja, toimivia tai järkevän oloisia remontteja. Ja mä sentään teen 90% korjausrakentamista työkseni. Pahimmillaan noihin tungetaan väkisin kaikki vaadittu tekniikka ja ominaisuudet, nykypäivän palosuojausvaatimukset, esteettömyys jne, ja jo tekovaiheessa tiedetään että tän kiinteistön huollettavuus sekä päivitettävyys on liki nolla heti lähitulevaisuudessa.
 
Aiheesta SAK ja 6+4% korotukset 2 vuodessa: Olen yrittäjä ja oikealle kallellaan mutta en pidä sinällään vääränä sitä että Suomessakin palkat nousevat kuten muuallakin. Mutta palkankorotusten perustana pitää olla työntekijätahon sitoutuminen ja osallistuminen tuottavuuden kasvuun. Itsestä jotenkin tuntuu että Suomessa on paljon hyviä tehokkaita työntekijöitä joita TES ei kovin paljoa kiinnosta koska palkka perustuu omaan suoritukseen ja kykyihin ja on kuitenkin jo eri tasolla. Jos lähdetään siitä että tehdään 6+4 korotukset niin tehdään mutta sitten pitää luoda systeemit joissa esim. ahtaaminen on tehokasta kaikkea teknologiaa hyödyntävää ja järkevästi koulutuksen perusteella palkattua, ja SAK:laiset yms kautta linjan sitoutuvat siihen että haetaan ennakkoluulottomasti malleja joilla tehokkuutta parannetaan. Eikä siis millään työajan piedennyksillä tai heikennyksillä mihinkään rahallisiin etuihin, mutta sillä että työäaikana tehdään motivoituneesti työtä ja haetaan tapoja tehdä sitä paremmin.

Eikä siis niin että tehostamistoimenpiteet ovat automaattisesti työntekijän etujen vastaisia ja niitä vastustetaan. Jos työntekijät vastustavat sitä että olisivat tehokkaampia, niin eikö ole loogista että työnantaja vastustaa sitä että palkka nousee?
 
Viimeksi muokattu:
Hallitus kaavailee puolustusmenojen nostamista 2,5% suhteessa bruttokansantuotteeseen. Euroina tämä tarkoittaa pysyvää 2 miljardin euron vuotuista menolisäystä. Nykyisessä maailmantilanteessa investointi on kannatettava, koska rauhaa voi saada vain valmistautumalla sotaan. Pers'aukisen Suomen tulisi kompensoida nämä menot säästämällä muualta, mutta...

Valitettavasti säästäminen tuntuu olevan julkiselle sektorille aivan täydellisen mahdotonta. Päinvastoin, hallinnot ja menot paisuvat jatkuvasti sulle-mulle -piirien pyöriessä. Päätöksenteossa pyritään ensisijaisesti oman ja lähipiirin etujen maksimoimiseen.

Pohjanmaan Sote-alue näyttää hyvää esimerkkiä. Hyvinvointialueen korkean tason johtajaksi haettiin henkilöä. Alueen mahtipuolue RKP ilmoitti julkisesti oman suosikkinsa (!), minkä jälkeen kenenkään muun oli aivan turha hakea kyseistä paikkaa.

Samaisella Sote-alueella ns. sopivalle henkilölle räätälöitiin johtajapesti. Sote-alue päätti yht'äkkiä, että lakimiestiimi tarvitsee oman operatiivisen johtajan, vaikka tällaiselle henkilölle ei ollut mitään todellista tarvetta. Virkaan olisi ollut tarjolla useita sopivia lakimiesehdokkaita, mutta niin vain tietty henkilö nostettiin johtajaksi ilman hakuprosessia.

Uskoisin, että nämä toisaalta lukemani tapaukset ovat ainoastaan jäävuoren huippu. Vastaavaa tapahtuu ympäri Suomea tänään, huomenna ja ylihuomenna.

 
Kokonaisten rakennusten saneeraus ei todellakaan ole aina kannattavin vaihtoehto miltään kantilta tarkasteltuna. Noi vanhat betonielementtitalot on usein kerroskorkeudeltaan todella ahtaita, ja kantavia väliseinärakenteita on valtavasti. Sen takia noiden muokattavuus on usein todella huono, eikä nykypäivän vaatimusten mukainen talotekniikka, ennenkaikkea ilmanvaihto, meinaa millään mahtua. Suomessa on rakastettu betonirakentamista koska se on täällä ollut halpaa, mutta siinä on kääntöpuolensa. Lisäksi noissa on pelattu erilaisten eristeiden ja muiden kosteudelle alttiiden tai terveydelle haitallisten (asbesti) materiaalien kanssa.

Olen ollut korjausrakentamiskohteissa sellaisissa missä on pelkät ulkoseinät ja kantavat rakenteet jätetty pystyyn, eikä ne silti usein ole helppoja, halpoja, toimivia tai järkevän oloisia remontteja. Ja mä sentään teen 90% korjausrakentamista työkseni. Pahimmillaan noihin tungetaan väkisin kaikki vaadittu tekniikka ja ominaisuudet, nykypäivän palosuojausvaatimukset, esteettömyys jne, ja jo tekovaiheessa tiedetään että tän kiinteistön huollettavuus sekä päivitettävyys on liki nolla heti lähitulevaisuudessa.
Ei ole kannattavaa aina ja varsinkaan silloin, kun se kantava rakenne puretaan ja usein aivan suotta. Jotkut 60-70-luvun elementit sitten erikseen.

Noita että vain julkisivu jätetään on aika vähän ja sen pystyssä pitämisellä ei kuluja säästätetä eikä niitä tehdäkään kuin jos halutaa säilyttää kaupunkikuvaa jälkipolville ja kohtuullisesti tehtynä pidän sitä ihan hyvänä tapana. Joensuussa puutalon katujulkisivu siirrettiin toiselle kadulle ja sen taakse tehtiin uusi rakennus. Tämä jotta jälkipolville jäisi illuusio miltä kadut aikoinaan näyttivät. Hesassa taas koristeellinen rapattu ja tiilimuurattu katujulkisivu, viitannet vastaavaan.

Tosta muokattavuudesta sehän meidän ongelma (talousmielessä) niissä tehdään uuden laatutason huonosti suunniteltuja LVIS töitä ja työmailla huomataan, että tarvitaan tehdä muutoksia ja tämä antaa urakoitsijoille syyn nostaa hintaa. Ne muutokset oikeasti haittaavat pahimmillan He**tisti sen työn sujuvuutta. Veikkaan että tossa Oulun kaupungintalossa iso osa hinnannoususta selittyy tolla.
-Tollasten arvokiinteistöjen suunnittelu on vaatiavaa hommaa, kun kaikki tekniikka pitää piilottaa. Esim. Ateneumin taidemuseoon suunniteltiin 7 IV-konehuonetta aikoinaan. Eikä suunnittelijöiden aika, halu tai osaaminen riitä teknisten työkuvien ristiriitaisuuksien selvittämiseen, korostuen juuri tollasissa vanhoissa monimuotoisissa kiinteistöissä.

Minä kysyn onko todella pakko tehdä noi kaikki hienoudet, kun on vuosikymmeniä pärjätty ilmankin. Ja onko sen toimiston aina oltava viimeisen päälle ja täynnä kallista tekniikkaa. Asbestilla peloitellaan vaikka sen tiedetään olevan ongelma vain purettaessa ja sen "ansiosta" työmaiden pölynhallinta on aivan eri tasolla kuin vuosikymmeniä sitten.
 
Eikä siis niin että tehostamistoimenpiteet ovat automaattisesti työntekijän etujen vastaisia ja niitä vastustetaan. Jos työntekijät vastustavat sitä että olisivat tehokkaampia, niin eikö ole loogista että työnantaja vastustaa sitä että palkka nousee?
Jollain logiikalla pystyy käsittämään työntekijöiden suhtautumisen ylhäältäpäin tuleviin tehostamisiin esim. nykyaikana aika yleinen nollasumma-ajattelu tai yleinen epäluottamus, mutta mikä on työnantajien motiivi vastustaa kaikkea sellaista, mikä kannustaisi heitä tekemään niitä tehostamistoimenpiteitä?

Jos nyt aatellaan vaikka 6% palkan korotusta, se joko voi tehdä kokonaistuottavuutta parantamalla tai syömällä pääoman voitto-osuutta. Kokonaistuottavuuden parantaminen on huomattavasti parempi omistajille mitä oman voiton syöminen, mutta tämän tyyppistä mekanismia jostain syystä vastustetaan täysillä ja halutaan status quo kaikkeen ja sitä kuuluisaa nollalinjaa. Mikään ei saisi koskaan muuttua mihinkään kun ennenkin on ollut näin.

Ne jotka epäonnistuu on sitten osa sitä työnantajapuolen liputtamaa luovaa tuhoa ja tänne jää tehokkaammin toimivat yritykset pystyyn. Onko suomen yrityssektori todella kauttaaltaan niin paskaa, että jokainen pelkää kaatuvansa jos tulee joku olematon palkankorotusvaatimus?
 
Jollain logiikalla pystyy käsittämään työntekijöiden suhtautumisen ylhäältäpäin tuleviin tehostamisiin esim. nykyaikana aika yleinen nollasumma-ajattelu tai yleinen epäluottamus, mutta mikä on työnantajien motiivi vastustaa kaikkea sellaista, mikä kannustaisi heitä tekemään niitä tehostamistoimenpiteitä?

Jos nyt aatellaan vaikka 6% palkan korotusta, se joko voi tehdä kokonaistuottavuutta parantamalla tai syömällä pääoman voitto-osuutta. Kokonaistuottavuuden parantaminen on huomattavasti parempi omistajille mitä oman voiton syöminen, mutta tämän tyyppistä mekanismia jostain syystä vastustetaan täysillä ja halutaan status quo kaikkeen ja sitä kuuluisaa nollalinjaa. Mikään ei saisi koskaan muuttua mihinkään kun ennenkin on ollut näin.

Ne jotka epäonnistuu on sitten osa sitä työnantajapuolen liputtamaa luovaa tuhoa ja tänne jää tehokkaammin toimivat yritykset pystyyn. Onko suomen yrityssektori todella kauttaaltaan niin paskaa, että jokainen pelkää kaatuvansa jos tulee joku olematon palkankorotusvaatimus?

Millä tuo 6% kokonaistuottavuuden parantaminen on tarkoitus tehdä? Investoimalla vai motivoimalla työntekijöitä tms?
 
Vaikka valtio omistaa pääosan Fortumista ei kuitenkaan pystynyt käytänössä määräämään Uniper-kaupassa mitä tehdään ja tehtiin huonot kaupat. Eli vielä 51% omistuksella muut kuin valtio tekivät ne todelliset päätökset. Taisi siinäkin mennä jotain 8 miljardia.

Kyllä yksityiset sijoittajatkin osaavat sen yrityksen kassan tyhjentää, käytetään laitteet loppuun ja jätetään jätteet ja muut ongelmat yhteiskunnan maksettavaksi.
Jos menee hyvin niin sijoitetaan voitot ulkomaille eikä Suomeen. Ei tarvitse ihmetellä miksi kasvua ei tule.

@inexcess tosta Hippoksesta tulee jostain syystä tapaus Mänttä -Vilppula mieleen. Outoa tietojen piilottelua. Miksi joku yksityinen maksoi 11000 euron ilmoituksen, jotta Päivi Korpivaara vetäisi valituksensa pois. Tiedä sitten toisko joku toinen ketju parempi jatkaa tätä?
Jos nyt en ihan väärin muista, niin se määräys hassata sähköverkkojen myynnistä saadut rahat tuli nimenomaan valtiolta. Ja se rahan pistäminen venäläiseeen fossiilienergiaan sai valtiolta vahvan siunauksen. Suomihan tuki esim. Nord Stream 2 kaasuputken tekemistä, vaikka Venäjä miehitti Krimin 2014.
Fortumille itselleen tuo fossiilienergia ei sovi portfolioon oikein mitenkään ja olen 100% varma, että noilla rahoilla olisi rakennettu ydinvoimala Suomeen, jos sellaiseen olisi lupa saatu (sekin meni venäläiselle Rosatomille)...
 
Jos nyt en ihan väärin muista, niin se määräys hassata sähköverkkojen myynnistä saadut rahat tuli nimenomaan valtiolta. Ja se rahan pistäminen venäläiseeen fossiilienergiaan sai valtiolta vahvan siunauksen. Suomihan tuki esim. Nord Stream 2 kaasuputken tekemistä, vaikka Venäjä miehitti Krimin 2014.
Fortumille itselleen tuo fossiilienergia ei sovi portfolioon oikein mitenkään ja olen 100% varma, että noilla rahoilla olisi rakennettu ydinvoimala Suomeen, jos sellaiseen olisi lupa saatu (sekin meni venäläiselle Rosatomille)...

... mutta tämä tapahtui Kataisen sixpack-hallituksen aikaan, ei Sipilän hallituksen aikaan.

Omistajaohjauksesta vastaava ministerinsalkku oli tuolloin vihreillä, ensin Heidi Hautalalla, sen jälkeen Pekka Haavistolla.
 
... mutta tämä tapahtui Kataisen sixpack-hallituksen aikaan, ei Sipilän hallituksen aikaan.

Omistajaohjauksesta vastaava ministerinsalkku oli tuolloin vihreillä, ensin Heidi Hautalalla, sen jälkeen Pekka Haavistolla.
Sähköverkkojen myynti tapahtui tuolloin Kataisen hallituksen aikaan, mutta Uniper kaupat tapahtuivat vasta Sipilän hallituksen aikaan.
 
Sähköverkkojen myynti tapahtui tuolloin Kataisen hallituksen aikaan, mutta Uniper kaupat tapahtuivat vasta Sipilän hallituksen aikaan.
Niin kun euroja kassa pullollaan, päättivät Uniberiin sijoittaa. Sitä voimme arvailla oliko jo verkkoja myydessä ajatuksena alkaa tehdä fortumia "suuryritykseksi" ja näyttämään miten asiat pitää hoitaa. Harvoin noita hetken mielijohteessa tehdään-
Eli epäilen, että Sipilän hallitus vain noudatti Fortumin johdon ohjeita. Samaa kuvioon liittyy Venäjän energiayhtiöiden yhtiöiden osto. Molemmmista kaupoista kyllä varoiteltiin ja riskejä tuotiin esiin.
-Nord Stream 2 oli Paavo Lipposen "projekti" Suomen osalta. Vaikea tosin nähdä mitä vahinkoa siitä oikeasti Suomelle oli. Taisi tulla töitä tännekin. Malmin lentoasemalla seisoskeli 2-tullimiestä kun helikopterilla vaihdettiin miehistöjä. Noi kulut menivät? Suomelle, tiedä sitten mitä kenttämäksut olivat?
 
Millä tuo 6% kokonaistuottavuuden parantaminen on tarkoitus tehdä? Investoimalla vai motivoimalla työntekijöitä tms?
Sehän on yritysten tehtävä tehdä sen sijaan että istutaan perseellään status quo tilassa missä ei tehdä mitään. Mitään yleispätevää ohjetta ei ole poislukien joku nahjustelun lopettaminen, mikä tuntuu riivaavan joka paikkaa, koska palkkamallit ja töiden tekemisestä rankaiseminen lisätöillä ilman ansion nousua kannustaa tuohon.
 
Sipilän hallitus myi valtion omaisuutta merkittävästi ja näin simsalabim, velkaantuminen pysähtyi...ongelma toki on, että omaisuutta voi myydä vain kerran.
Tuo on karkea vale. Se on kiertänyt netissä lähinnä vasemmistolasten selityksissä miksi Sipilä onnistui talousasioissa paremmin kuin muut.
Screenshot_20241117_145423_org_mozilla_firefox_HomeActivity.jpg
 
#Puheenaiheen haastattelema Mika Maliranta on hyvä esimerkki taloustieteilijästä, jota valtaa pitävät poliitikot ja virkamiehet mielellään kuuntelevat. Viesti on tiivistettynä se, että Suomen talous on huonossa tilassa ulkoisten shokkien vuoksi, ei Suomen omien poliittisten päätösten vuoksi. Kun ulkoisista shokeista, kuten esimerkiksi Ukrainan sodasta, päästään eroon, on Suomen taloudella vahvat edellytykset kasvulle. Eli mitään suurempia liikkeitä ei tarvitse tehdä, asiat korjaantuvat ajanmyötä itsestään.:)

Malirannan mukaan vuonna 2008 alkanut Suomen talouden heikkeneminen johtuu ensisijaisesti Nokian romahduksesta ja paperiteollisuuden notkahduksesta. Hän jättää kätevästi huomioimatta, että vuoden 2008 lama tosiasiallisesti paljasti Suomen talouden kilpailukyvyttömyyden: teollisuudesti lähti laman jälkimainingeissa yli 100.000 työpaikkaa, eikä suuri osa tullut koskaan takaisin.

Suomen julkisen sektorin kokoa arvioitaessa Maliranta toteaa, että Suomen julkisen sektorin työtunnit suhteessa yksityissektorin työtunteihin ovat linjassa Saksaan, Tanskaan ja Ruotsiin verrattaessa. Tässä ei kuitenkaan huomioida sitä, että viimeisen 15 vuoden aikana Suomen julkistaloudesta on "yksityistetty" valtava määrä toimintoja "yrityksille", jotka toimivat suurelta osin, tai täysin, verorahoitteisesti. On "yksityistettyä" siivousta, suurtalouskeittiötä, ruokatoimituksia, taloushallintoa, palkanlaskentaa jne jne. Olisi ollut toivottavaa, että Maliranta olisi verrannut myös tätä näkökulmaa valitsemiinsa vertailumaihin.

 
#Puheenaiheen haastattelema Mika Maliranta on hyvä esimerkki taloustieteilijästä, jota valtaa pitävät poliitikot ja virkamiehet mielellään kuuntelevat. Viesti on tiivistettynä se, että Suomen talous on huonossa tilassa ulkoisten shokkien vuoksi, ei Suomen omien poliittisten päätösten vuoksi. Kun ulkoisista shokeista, kuten esimerkiksi Ukrainan sodasta, päästään eroon, on Suomen taloudella vahvat edellytykset kasvulle. Eli mitään suurempia liikkeitä ei tarvitse tehdä, asiat korjaantuvat ajanmyötä itsestään.:)

Malirannan mukaan vuonna 2008 alkanut Suomen talouden heikkeneminen johtuu ensisijaisesti Nokian romahduksesta ja paperiteollisuuden notkahduksesta. Hän jättää kätevästi huomioimatta, että vuoden 2008 lama tosiasiallisesti paljasti Suomen talouden kilpailukyvyttömyyden: teollisuudesti lähti laman jälkimainingeissa yli 100.000 työpaikkaa, eikä suuri osa tullut koskaan takaisin.

Suomen julkisen sektorin kokoa arvioitaessa Maliranta toteaa, että Suomen julkisen sektorin työtunnit suhteessa yksityissektorin työtunteihin ovat linjassa Saksaan, Tanskaan ja Ruotsiin verrattaessa. Tässä ei kuitenkaan huomioida sitä, että viimeisen 15 vuoden aikana Suomen julkistaloudesta on "yksityistetty" valtava määrä toimintoja "yrityksille", jotka toimivat suurelta osin, tai täysin, verorahoitteisesti. On "yksityistettyä" siivousta, suurtalouskeittiötä, ruokatoimituksia, taloushallintoa, palkanlaskentaa jne jne. Olisi ollut toivottavaa, että Maliranta olisi verrannut myös tätä näkökulmaa valitsemiinsa vertailumaihin.



Vaikka Maliranta on aikamoinen horisija niin tunnustusta täytyy antaa tuosta pätkästä pitää antaa Malirannan tiedepohjaisille veroohjeistuksille. Malirannan mukaan kun hyvätuloiset tekisivät enemmän töitä ja marginaaliveroa laskettaisiin ylimmissä tuloluokissa, niin sillä saataisiin talouskasvua jolle on yhä enemmän hänen mukaansa tutkimusnäyttöä.
 
Vaikka Maliranta on aikamoinen horisija niin tunnustusta täytyy antaa tuosta pätkästä pitää antaa Malirannan tiedepohjaisille veroohjeistuksille. Malirannan mukaan kun hyvätuloiset tekisivät enemmän töitä ja marginaaliveroa laskettaisiin ylimmissä tuloluokissa, niin sillä saataisiin talouskasvua jolle on yhä enemmän hänen mukaansa tutkimusnäyttöä.

Eiköhän ole melko selvää, ettei päätöksissä tieteelle ole sijaa. Tämä on varmasti yksi suomen kompastuskiviä ja syy, miksi emme kykene kasvamaan enää. Haluaisimme olla kuin Ruotsin porsaat, joilta ei raha lopu mutta meiltä puuttuu ymmärrys tehdä sitä rahaa. Tyhmille annetaan kyllä velkaa ja se tie kuljetaan loppuun tässä. Hyvin yleinen ongelma yksittäisen henkilönkin elämässä, jossa pienet tulot kytkeytyy vähäiseen ymmärrykseen, alhaiseen motivaatioon ym.

Päättäjät tarvitsevat siis tutkimusta selkänojakseen, jossa sitten mielistelevä tutkija fantasioi vähäisistä vaikutuksista irrallaan todellisuudesta. Meillä on lähes 100% varmuudella jo empiirinen tieto siitä, että verotusmenetelmämme on pahasti pielessä. Sen vuoksi hyvinvointimallimme tulee tuhoutumaan.

Mutta ei ennen kuin pajatso on tyhjennetty, se on tärkeää ja siinä toteutuu demokratia varsin hyvin. Eläkeläiset ja työttömät päättää mitä Suomessa tapahtuu. Laita siihen kylkeen läjä vihreitä, vassareita ja muita poliittisesti ajatuksiltaan kieroutuneita hajanaisia henkilöitä joita voidaan jekuttaa kelkkaan kaikenlaisilla rahanjakolupauksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Hallitus kaavailee puolustusmenojen nostamista 2,5% suhteessa bruttokansantuotteeseen. Euroina tämä tarkoittaa pysyvää 2 miljardin euron vuotuista menolisäystä. Nykyisessä maailmantilanteessa investointi on kannatettava, koska rauhaa voi saada vain valmistautumalla sotaan. Pers'aukisen Suomen tulisi kompensoida nämä menot säästämällä muualta, mutta...

Valitettavasti säästäminen tuntuu olevan julkiselle sektorille aivan täydellisen mahdotonta. Päinvastoin, hallinnot ja menot paisuvat jatkuvasti sulle-mulle -piirien pyöriessä. Päätöksenteossa pyritään ensisijaisesti oman ja lähipiirin etujen maksimoimiseen.

Pohjanmaan Sote-alue näyttää hyvää esimerkkiä. Hyvinvointialueen korkean tason johtajaksi haettiin henkilöä. Alueen mahtipuolue RKP ilmoitti julkisesti oman suosikkinsa (!), minkä jälkeen kenenkään muun oli aivan turha hakea kyseistä paikkaa.

Samaisella Sote-alueella ns. sopivalle henkilölle räätälöitiin johtajapesti. Sote-alue päätti yht'äkkiä, että lakimiestiimi tarvitsee oman operatiivisen johtajan, vaikka tällaiselle henkilölle ei ollut mitään todellista tarvetta. Virkaan olisi ollut tarjolla useita sopivia lakimiesehdokkaita, mutta niin vain tietty henkilö nostettiin johtajaksi ilman hakuprosessia.

Uskoisin, että nämä toisaalta lukemani tapaukset ovat ainoastaan jäävuoren huippu. Vastaavaa tapahtuu ympäri Suomea tänään, huomenna ja ylihuomenna.


Kyllä siellä hallinnossa on leikkauksia tehty myös. Parhaiten tunnen itse Pohteen hyvinvointialueen. Siellä on hallinnosta lähtenyt YT-kierroksien jälkeen 175 henkilöä ja luottamusmieshallintoa on supistettu huomattavasti.

Aikaisemmin Pohteen alueella oli sote- ja pelastusasioissa:
*Sairaanhoitopiirin valtuusto n. 60 hlöä, hallitus 13 hlöä , tarkastuslautakunta
*Paras-lain mukaisia kuntayhtymiä 5 kpl, kaikissa yhtymävaltuusto+hallitus+tarkastusltk, yhteensä noin sata henkilöä
*13 kuntien sotelautakuntaa
* Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen johtokunta
* Jokilaaksojen pelastuslaitoksen johtokunta

Nyt Pohteen aikana on:
*aluevaltuusto 78 hlöä
* aluehallitus 13 hlö +lautakuntien pj:t 3 hlöä + aluevaltuusto pj:t 4 hlöä
* lautakuntia 3, joissa kaikissa 13 jäsentä
* tarkastuslautakunta 9 hlöä
 
Yle esittää oikein hyvän esimerkin siitä, kun sote-ihminen ei ymmärrä mitään taloudesta.
Hämeen Setlementin toiminnanjohtaja Kati Ringman halusi selvittää, millaisia talousvaikutuksia järjestötyöllä on. Hän löysi opinnäytetyössään merkittäviä järjestötyötä tukevia talouslukuja. Tutkielma on osa liiketalouden YAMK-opintoja Hämeen ammattikorkeakoulussa.
.....
Millainen säästövaikutus on yhdellä eurolla, kun se laitetaan esimerkiksi nuorten tukihenkilötoimintaan?
Tämän selvittämiseksi Ringman käytti SROI-mallia, jossa hankalasti mitattaville asioille -kuten tukihenkilötoiminnalle- on löydettävä mittatikku. Mallia varten pitää ymmärtää, mikä on yhden asiakkaan ”tuotantokustannus”.
Eli käytännössä: kuinka kalliiksi tilanne käy yhteiskunnalle, jos asiakas ei ole mukana vaikka tukihenkilötoiminnassa?
– Kävi ilmi, että yksi tukihenkilötoimintaan käytetty euro voi säästää jopa 500-kertaisesti yhteiskunnan varoja, Ringman sanoo.
Tämä uusi Ringman-tapa voi tuottaa jopa 500-kertaisena yhteiskunnan rahat. Tällaista on siis keskustelun taso pahimmillaan.

Olen useasti nähnyt väitteen, että kulttuuriin laitettu raha tuo itsensä takaisin vähintään tuplana ja jopa 10-kertaisena. Kertaakaan en ole nähnyt uskottavia laskelmia näiltä kulttuuri-ihmisiltä. Olen aika varma, että en tule koskaan näkemäänkään.
 
Viimeksi muokattu:
Yle esittää oikein hyvän esimerkin siitä, kun sote-ihminen ei ymmärrä mitään taloudesta.

Tämä uusi Ringman-tapa voi tuottaa jopa 500-kertaisena yhteiskunnan rahat. Tällaista on siis keskustelun taso pahimmillaan.

Olen useasti nähnyt väitteen, että kulttuuriin laitettu raha tuo itsensä takaisin vähintään tuplana ja jopa 10-kertaisena. Kertaakaan en ole nähnyt uskottavia laskelmia näiltä kulttuuri-ihmisiltä. Olen aika varma, että en tule koskaan näkemäänkään.

Luitko tuin työn? Mikä siinä mielestäsi on pielessä ja miten mittaus tulisi tehdä, jotta saataisiin luotettavampia tuloksia? Onko Social Return on Investment -mittari tuttu?
 
Kyllä siellä hallinnossa on leikkauksia tehty myös. Parhaiten tunnen itse Pohteen hyvinvointialueen. Siellä on hallinnosta lähtenyt YT-kierroksien jälkeen 175 henkilöä ja luottamusmieshallintoa on supistettu huomattavasti.

Aikaisemmin Pohteen alueella oli sote- ja pelastusasioissa:
*Sairaanhoitopiirin valtuusto n. 60 hlöä, hallitus 13 hlöä , tarkastuslautakunta
*Paras-lain mukaisia kuntayhtymiä 5 kpl, kaikissa yhtymävaltuusto+hallitus+tarkastusltk, yhteensä noin sata henkilöä
*13 kuntien sotelautakuntaa
* Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen johtokunta
* Jokilaaksojen pelastuslaitoksen johtokunta

Nyt Pohteen aikana on:
*aluevaltuusto 78 hlöä
* aluehallitus 13 hlö +lautakuntien pj:t 3 hlöä + aluevaltuusto pj:t 4 hlöä
* lautakuntia 3, joissa kaikissa 13 jäsentä
* tarkastuslautakunta 9 hlöä
Osaatko kertoa, onko nuo hallinnosta lähteneet ihmiset oikeasti irtisanottu julkisen sektorin palveluksesta ja palkanmaksu tullaan lopettamaan jahka irtisanomisaika päättyy?

Olen kuullut luotettavana pitämiltäni henkilöiltä, että julkisen sektorin irtisanomiset eivät ole välttämättä oikeita irtisanomisia.

"Irtisanotulle" on esimerkiksi järjestetty toinen virka, jossa hän on saanut toimia eläkeikään asti. Olen myös tietoinen tapauksesta, jossa eräästä organisaatiosta "irtisanotut" olivat vielä 1,5 vuoden jälkeen täydellä palkalla jonkinlaisessa rekrypoolissa odottamassa työllistymistä johonkin uuteen työhön. Tiedän nämä organisaatiot nimeltä, ne eivät ole Sote-sektorin alla toimivia organisaatioita.
 
Osaatko kertoa, onko nuo hallinnosta lähteneet ihmiset oikeasti irtisanottu julkisen sektorin palveluksesta ja palkanmaksu tullaan lopettamaan jahka irtisanomisaika päättyy?

En tiedä, oletko tietoinen asiasta, mutta sote-alalla on ollut työvoimapula jo vuosien ajan. Ja monet sote-alan hallinnon työntekijät on koulutettu myös muihin sote-alan töihin kuin hallintoon. Joten on mahdollista, että he tekevät sote-alan töitä julkisella sektorilla edelleen. Hallinnosta kuitenkin tuon verran henkilöitä on poistunut.

Olen kuullut luotettavana pitämiltäni henkilöiltä, että julkisen sektorin irtisanomiset eivät ole välttämättä oikeita irtisanomisia.

"Irtisanotulle" on esimerkiksi järjestetty toinen virka, jossa hän on saanut toimia eläkeikään asti. Olen myös tietoinen tapauksesta, jossa eräästä organisaatiosta "irtisanotut" olivat vielä 1,5 vuoden jälkeen täydellä palkalla jonkinlaisessa rekrypoolissa odottamassa työllistymistä johonkin uuteen työhön. Tiedän nämä organisaatiot nimeltä, ne eivät ole Sote-sektorin alla toimivia organisaatioita.

Olet siis kuullut kaikenlaista. Sote-puolella ihan varmasti ketään ei pidetä jossain "rekrypoolissa" odottamassa työllistymistä.
 
En tiedä, oletko tietoinen asiasta, mutta sote-alalla on ollut työvoimapula jo vuosien ajan. Ja monet sote-alan hallinnon työntekijät on koulutettu myös muihin sote-alan töihin kuin hallintoon. Joten on mahdollista, että he tekevät sote-alan töitä julkisella sektorilla edelleen. Hallinnosta kuitenkin tuon verran henkilöitä on poistunut.

Olet siis kuullut kaikenlaista. Sote-puolella ihan varmasti ketään ei pidetä jossain "rekrypoolissa" odottamassa työllistymistä.
Jos hallinnossa työskentelevät ihmiset palaavat konkreettiseen "käsillä tehtävään työhän", jonka tekijöistä on pula, niin se on järkevää.

Mainitsemani asiat olen kuullut face-to-face tuntemiltani ihmisiltä, en lukenut internetistä. En näe tarpeelliseksi riskeerata näiden ihmisten työuria kirjoittamalla tänne yksityiskohtaisesti asioista, joita minun ei tulisi edes tietää.
 
Julkinen sektori tuntuu olevan täynnä kaikenlaisia erivapauksia. On uutisen arvoinen asia, että Kela kieltää virkailijoiltaan ylimääräisten lomapäivien viettämisen joulun ja vuodenvaihteen aikaan, jotta etuushakemukset ehditä käsitellä ajallaan.

Yksityissektorilla monissa firmoissa ylimääräisistä lomista ei edes keskustella, jos toimitukset painaa päälle. Valkokaulusduunarina olen joutunut painamaan pitkää päivää esimerkiksi keskellä juhannusta, enkä saanut siitä mitään ylimääräistä hyvää pashan "ylityöt kuuluu palkkaan" työsopimukseni takia.

 
Heitetaan sellainnen trolli viesti etta Suomessa on taide, viihde, kulttuuri ja urheilu ollut parhaimmillaan kun sita ei ole tuettu yhteiskunnan rahoista.

Ja kylla se on ihan hyva etta joka kunnassa on tiloja ja valvojia noihin aiheisiin mutta en ole mitenkaan varma etta henkilokohtainen valmennus tai apurahat ikina maksaisi itseaan takaisin veronmaksajille.
 
Jos hallinnossa työskentelevät ihmiset palaavat konkreettiseen "käsillä tehtävään työhän", jonka tekijöistä on pula, niin se on järkevää.

Kyllä hallintokin on ihan konkreettista työtä, eikä ilman sitä mikään toimi. Mutta kun jokainen kunta ei enää itse järjestä sotea, on hallinnosta voitu vähentää henkilöstöä.

Mainitsemani asiat olen kuullut face-to-face tuntemiltani ihmisiltä, en lukenut internetistä. En näe tarpeelliseksi riskeerata näiden ihmisten työuria kirjoittamalla tänne yksityiskohtaisesti asioista, joita minun ei tulisi edes tietää.

Voin taata, ettei sote-alalla ole mitään rekrypoolia, jossa henkilöitä pidettäisiin tyhjänpanttina kuukausikaupalla.
 
Julkinen sektori tuntuu olevan täynnä kaikenlaisia erivapauksia. On uutisen arvoinen asia, että Kela kieltää virkailijoiltaan ylimääräisten lomapäivien viettämisen joulun ja vuodenvaihteen aikaan, jotta etuushakemukset ehditä käsitellä ajallaan.

Yksityissektorilla monissa firmoissa ylimääräisistä lomista ei edes keskustella, jos toimitukset painaa päälle. Valkokaulusduunarina olen joutunut painamaan pitkää päivää esimerkiksi keskellä juhannusta, enkä saanut siitä mitään ylimääräistä hyvää pashan "ylityöt kuuluu palkkaan" työsopimukseni takia.


Kun lukee alkuperäisen jutun, niin siinä sanotaan, että tämä on ollut käytäntö jo vuosia. En tiedä, miten tämä on uutisen arvoinen asia.

Ehkä siksi, että siitä voi sitten räntätä netseissä.
 
Hesarissa on mielenkiintoinen juttu tehdyistä työtunneista yksityisellä ja julkisella puolella.
Kokoaikaiset kuntatyöntekijät tekevät noin 22 päivää vähemmän töitä kuin yksityisen sektorin työntekijät keskimäärin.

Asia selviää Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen tilastosta, jossa vertaillaan kokoaikaisten palkansaajien tekemiä työtunteja vuodessa.

Myös valtion työntekijät viettävät työpuuhissa selvästi vähemmän aikaa yksityisen sektorin palkansaajiin verrattuna. Heillä työtunteja on vuodessa 94 vähemmän kuin yksityisellä sektorilla. Tämä vastaa noin 12 ja puolta työpäivää, jos oletetaan, että työpäivässä on 7,5 tuntia.

Tehostamisen varaa näyttää olevan.
 
Hesarissa on mielenkiintoinen juttu tehdyistä työtunneista yksityisellä ja julkisella puolella.


Tehostamisen varaa näyttää olevan.
Enää pitäisi ratkaista se, että kuka sinne kunnalliselle saadaan nykyisellä palkkatasolla töihin jos lomien pituuksiakin aletaan karsimaan.
 
Hesarissa on mielenkiintoinen juttu tehdyistä työtunneista yksityisellä ja julkisella puolella.


Tehostamisen varaa näyttää olevan.

Todennäköisesti julkisella puolella olisi paljon enemmän tehostettavaa turhaa byrokratiaa ja raportointia karsimalla kuin piiskaamalla työntekijät juoksemaan kovempaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 202
Viestejä
4 504 782
Jäsenet
74 339
Uusin jäsen
SoHai

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom