En nyt ota suuremmin kantaa yksittäisen rakennuksen purkamiseen, vaan meininkiin yleisemminkin. Muiden maiden kaupungit ovat täynnä taloja eri aikakausilta, eikä jossain Ranskassa vedetä kylänraittia uusiksi 20 vuoden välein. Suomessa tunnutaan ihannoivan vain 0-10 vuotta vanhoja taloja, muut soisi purettavan, koska "tekninen käyttöikä on lopussa" ja "eihän ne ole enää kivan näköisiäkään". Onhan tämä käsittämätöntä ihan jo senkin takia, että jotkut vakavissaan puhuvat ilmastonmuutoksen torjunnasta. Purkaminen ja uudellenrakentaminen kun on kaikkein huonoin tapa hoitaa asia ilmastovaikutuksiltaan, saati sitten että se on ihan helvetin kallista ja rasittaa julkista taloutta. Yksityiset ihmiset toki saavat purkaa talonsa vaikka 20 vuoden välein ja tehdä uuden tilalle jos nyt vaikka lapsi sattuu muuttamaan pois, eikä kestä tätä käyttötarkoituksen muutosta.
Pahintahan tässä on se, että syntyy epäviihtyisää kaupunkia, ja vanhoja kiintopisteitä puretaan koko ajan pois. Uudet rakennukset eivät yleensä ole sieltä arkkitehtonisesti laadukkaimmasta päästä nykyisillä tehokkuusvaatimuksilla.
Pääkaupunkiseudulla on purettu monia rakennuksia, jotka eivät ehtineet saavuttaa edes 40 vuoden ikää.
www.rakennuslehti.fi
Vanhojen talojen purkaminen on yhtäkkiä täysin arkista. Rakennussuojelun asiantuntijat ovat huolissaan.
www.hs.fi
Niinpä.
Lisäksi ne uudet rakennukset rakennetaan liian usein liian tiheään, eikä tilaa jää kunnollisille kulkuväylille tai pysäköinnille.
Toki ne 1800-luvulla tai aiemmin rakennetut on tässä vielä pahempia, mutta esim. 1900-luvun loppupuolella pääosin tajuttiin rakentaa tarpeeksi väljää, enää ahneuksissaan ei.
Esim. Leppävaaran kauppakeskus Sellon länsipään ramppi parkkihallista on todella vaarallinen ja huonosti vetävä, kun siinä on parkkihallista lähtiessä suoraan sisäänmenoaukon edessä KLV nollanäkyvyydellä (ja autoilijoiden pitäisi väistää sillä KLVllä meneviä pyöräilijöitä, joita kuitenkaan eivät voi nähdä), ja sitten kun parkkihallista lähtee pohjoiseen (joka on yleisin suunta lähteä sitä ramppia käyttäen, muihin suuntiin kannattaa pääosin käyttää muita parkkitalon ramppeja), pitää mennä toisen kaistan yli (koska lähempi kaista kääntyy oikealle linja-auto-aseman pihaan) ja sillä kaistalla, jolla jonotetaan niitä parikymmenen metrin päässä olevia punaisia valoja on tilaa n. kolmelle autolle sen parkkihallin ulostuloaukon ja liikennevalojen välissä.
Jos olisi rakennettu vähän järkevämmin, olisi tehty kauppakeskuksesta 3 metriä lyhempi ja jätetty siihen se 3 metrin tyhjä väli kauppakeskuksen ja pyörätien väliin, että sen auton nokan olisi saanut sieltä parkkihallista ulos tunkematta sitä KLVlle siten että kuski näkee sivulle että tuleeko KLVtä pitkin joku. Ja lisäksi olisi sijoitettu se parkkihallin ramppi vähän etelämmäksi, kauemmaksi niistä liikennevaloista, että väliin olisi mahtunut vähän useampi auto.
Tai sitten olisi tehty rautatien ali ihan oma tunneli parkkihallin liikenteelle, että parkkihallista olisi päässyt suoraan radan toiselle puolelle eikä sitä parkkihallin luoteis-/pohjoissuunnan liikennettä olisi tarvinnut yrittää tunkea samaan soppaan sen linja-auto-aseman liikenteen ja muun tunnelista kulkevan liikenteen kanssa paikassa, jossa tilaa kunnollisille liittymille ei ole.
Mutta ahneus ja kaavoitusarkkitehtien/rakennusluvista vastaavien päättäjien kyvyttömyys, kauppakeskuksen perustava firma haluaa maksimoida vuokratulot liikkeiltä eli rakentaa maksimaalisen ison rakennuksen, ja kaavoitusarkkitehdit/rakennuslupaviranomaiset ovat totaalisen kyvyttömiä miettimään, että toimiiko liikenne oikeasti sillä suunnitelmalla, eivätkä kehtaa palauttaa suunnittelupyödälle hankkeita, jotka pilaavat liikenteen.
Eikä kukaan halua maksaa uuden tunnelin rakentamista radan ali.