Luterilaisuus tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki kärsimys tulee maksimoida koko ajan ja pitää olla tunne, että koko ajan ollaan jonkun kriisin partaalla. Leikkaukset tulee ajoittaa aina siten että niistä tulee maksimaalinen vahinko ja kärsimys kaikille, ilmastotoimet pitää toteuttaa siten että mahdollisimman paljon työpaikkoja ja teollisuutta tuhoutuu jne. Tää ajattelu on ihan uskomattoman vahingollista, että jokaisen tulisi raataa kuolemaansa saakka ja potea huonoa omaatuntoa jos on hetken raatamatta, ja valtion tulee tätä vahvistaa sillä että tekee kaiken niin päin persettä että pitää raataa vieläkin enemmän. Tällänen ei vaan ole kovinkaan hedelmällinen tapa toimia.
Luterilaisuuden "työmoraali" ei näkyne oikein missään, suomessa on käsittääkseni jo pitkään tehty vähemmän työtunteja mitä monessa muussa maassa.
Mä en tiedä miten tuota luottamusta on mitattu. Mun omat kokemukset on tuosta ihan erilaiset. Suomalaiset ei luota toisiinsa edes sen vertaa, että kukaan täällä pystyisi hoitamaan edes alkeellisimpiakaan asioita itse, vaan aina tulee se "ei toimi suomessa"- argumentaatio. Ei täällä oikeesti kukaan luota kenenkään kykyihin yhtään. Jos ehdottaa alkon poistamista, suomalaiset ryyppää ittensä hengiltä, ei toimi. Jos ehdottaa että verot maksettaisiin jonkun yksinkertaisen järjestelmän kautta, ei toimi. Jos ehdottaa, että voisiko eläkettä säästää itse tollasen valtiollisen aina pienempiä ikäluokkia sorsivan järjestelmän sijaan, niin ei toimi. Voisko auton katsastamisen lopettaa ja ihmiset ihan itte kattoisi ettei aja jollain paskakasalla, ei voi ei toimi. Voisko lisensointeja poistaa, ei voi ei toimi. Tää sama toistuu ihan joka saralla keskusteltaessa, mihin haluaa tuoda ihmisille lisää vapautta ja poistaa holhousta. Oikeesti mikään ei mukamas toimi koska ihmisten luottamus suomessa toisten ihmisten kykyyn hoitaa mitään itsenäisesti ilman valtion "avustusta" on nolla, minkä seurauksena täällä tarvitaan joka asiaan joku hankala, raskas, ja holhoava järjestelmä. Tämäkään ei ole kovinkaan hedelmällistä, sellanen kansakunta mikä ei usko mihinkään muuhun kuin valtion viisauteen hoitaa yksilöiden päätöksiä ja asioita hukkaa aika paljon sitä joukkojen viisautta.
Suomalaisiin menee ne valheet ihan yhtälailla läpi, joku päivä sitten ylellä oli ihan normi suomivalhetta taas tutkimus minkä mukaan yli puolet suomalaisista kannattaa tiukempaa alkoholipolitiikkaa. Kun sen itse tutkimuksen kaivoi esiin, "yli puolet suomalaisista" tarkoitti otoksen n. 2000 ihmistä yli puolet, eli tuhat. Käsittääkseni tuo oli noin 0,02% suomalaisista kannatti tutkimuksessa tiukempaa alkoholipolitiikkaa ja otoksesta yli puolet, otoshan ei ollut kaikki suomalaiset. Nyt ei tartte kovin pitkät piuhat olla, jotta keksii miten tollasilla otantavirheillä saadaan tehtyä ihan millainen tulos halutaan ja uutisoituna se kansan mielipiteenä. Tämä on toistuva toimintatapa tässä maassa. Hälyyttävää on se, että tämän tyyppisiä on maan suurimman mediatalon uutisoimana, eikä vaikka jonkun MV-lehden.
Mun mielestäni tuo byrokratia on ihan suurimmilta osin suomen kotikutoista, ja painottuu juuri johonkin uhrittomiin rikoksiin. Suomalaiset myös tykkää brittien tapaan spinnata kaiken ikävän sinne EUhun. Tämä johti briteissä brexittiin, ja ihmetykseen kun mikään ei heti parantunutkaan. Suomessakin aikalailla itse ollaan oma kuoppa kaivettu ja pitäisi sieltä alkaa kaivamaan itseä ylös. Se ei vaan tapahdu jos täällä kenenkään tekemisiin ei kukaan luota yhtään. EU on joiltain osin ongelma kyllä, sitä en kiistä mutta toimii myös syntipukkina asioille, mille sen ei todellakaan pitäs toimia. Oikeat ongelmat jää hoitamatta kun poliitikko voi syyttää kaikesta omista tekosistaan syyttää aina vaan EU:ta.
Et kyllä ne tän maan monet ongelmat aina vaan palautuu siihen, että pitäs kansakuntana kävellä sinne peilin eteen ja tehdä aika laajaakin itsetutkiskelua, että ruokkiiko tämä kulttuuri tai mikään komponentti millaistakaan menestystä tässä maassa, eikä aina syytellä kaikkia muita omatekosista ongelmista.