• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Suomen valtion default 2030-luvulla

Mikä siinä sitten on, että joka puolelta kuuluu Soten lisänneen lähinnä johtaja, koordinaattori ja virkamies -rälssiä? Esimerkiksi:
  • "Miten tämmöisessä sirkuksessa voi säästää, jos pelkkiä esimiehiä ja esimiehen esimiehiä ja niiden esimiehiä on palkattu tuhansia lisää?"
Tuossa kysymysmerkki, joten ehkä hänellä ei ole mitään hajua määristä.

en nyt kuusaman alueen tilannetta tiedä, mutta yhden hyvivointialueen prjua kun viimeksi vilkuilin, niin ei tainnut edes esimiähiäolla tuhatta, ja henkilöstö määrä vastaisi karkeasti sitä mitä alueelle siirtynyt, nythän niitä alueet alkaa karsimaan.

Eri alueilla oli isoa eroja miten valmistautuivat siirtoon ja kuinka pitkällä valmistelut oli kun kello löi. Osassa alueita on kritiikkiä tullut siitä että hallinto/konsernipalveluissa, vai miten niitä nimitetään, ei ole ollut riittävästi resursseja alkuun.

Valmistelut, ihan aiheesta saaneet kritiikkiä, ehkä pieni ymmärrys tulee siitä että monessa kunnassa jo kyllästytty valmisteluun, kun ne on aina kuitenkin kaatuneet ja olivat siirtynee siihen vaiheeseen että odotetaan ja sitten.


Edit siellä on reilu 600 esimiestä (esihenkilöä), johtoa reilu 70. (h työvuosissa).
vajaa 17 000 yhteensä (h työvuosia). vajaa 17 800 henkilöä siirty kunnilta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt niitä vaikeita päätöksia nimenomaan ollaan tekemässä ja AY-liike on heti nousemassa barrikaadeille. Koska "saavcutetuista eduista ei voi luopua" ja koska AY-liike ei piittaa suomen perustuslaista vaan yrittää perustuslain vastaisesti vaikuttaa suomen lainsäädäntöön.
Tuntuu siltä että koko nykyinen systeemi pitäisi heittää romukoppaan ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Se hyvinvointiyhteiskunta mikä toimi aikoinaan suhteellisen hyvin on mahdotonta pitää yllä enää kun menot vaan kasvaa ja palvelut heikkenee. Liian vähän tuottavia veronmaksajia ja liikaa kaiken maailman byrokraattia ja virkamiehiä jotka eivät tuota mitään lisäarvoa yhteiskunnalle.

Ennen oli kunnia-asia että pystyi itse elättämään itsensä ja perheensä. Nykyään on kunnia-asia että kuka voi tehdä vähiten yhteiskunnan eteen ja silti saada mukavan elintason kun muut maksaa. Ei vaan toimi systeemi silloin kun on liikaa vapaamatkustajia.
 
Tuntuu siltä että koko nykyinen systeemi pitäisi heittää romukoppaan ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Se hyvinvointiyhteiskunta mikä toimi aikoinaan suhteellisen hyvin on mahdotonta pitää yllä enää kun menot vaan kasvaa ja palvelut heikkenee. Liian vähän tuottavia veronmaksajia ja liikaa kaiken maailman byrokraattia ja virkamiehiä jotka eivät tuota mitään lisäarvoa yhteiskunnalle.

Vuosikyemmenien aikana julkisenpuolen rooli on kasvanut, eli palveluita mitä tarjotaan lisääntynyt ja toki terveyden hoidin kohdalla kysyntä lisääntynyt.

Ennen oli kunnia-asia että pystyi itse elättämään itsensä ja perheensä. Nykyään on kunnia-asia että kuka voi tehdä vähiten yhteiskunnan eteen ja silti saada mukavan elintason kun muut maksaa. Ei vaan toimi systeemi silloin kun on liikaa vapaamatkustajia.
Jos ja kun keskiluokkainen maksaa tienatusta eurosta näin paljon valtiolle (ensin palkasta pidätetään tuloverot + muut verolenteiset maksut, ja kun jäljellä olevat eurot käytät, niin siitä videään vielä kerran neljännes ALVin muodossa.

Niin en tuomitse, totta kai yksilö haluaa sille rahalla vastinetta ja käyttää kaiken minkä irti saa.

Siksi se rajusti vaikuttava leikkaaminen on niin vaikeaa, kun se on pois siltä maksajalta. vaikeaa vaikka moni keskiluokkainen on nettisaaja. (ei lähdettä tähän väliin, jostain lukenut selituksineen, enkä kaipaa kaavoja joilla osoittaa että nettomaksaja, )
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Toi on 8 vuotta vanha juttu ja se linkki niihin laskelmiin ei edes toimi enää.

Alusta asti on ollut selvää että sote-menot nousevat väestön ikääntyessä ja etenkin erikoissairaanhoidon kallistuessa. Enemmän kysymys on ollut siitä että millä tasolla etenkin lähipalvelut olisi mahdollista säilyttää kohtuullisin kustannuksin. Lisäksi Kepun toimesta kumottiin ajatus maakuntaverosta, mitä esim VATT on pitänyt toimivana keinona hillitä menojen kasvua. Samoin kansallisten maataloustukien poistaminen on edelleen pyhä lehmä (heh heh!) Suomenmaassa ja muuallakin valtakunnassa.
Kyllä se tutkimus kaivelemalla löytyi, aika pumaska ja itse en siitä varmaan mitään ymmärrä..
[/URL]
Aalto yliopiston sivulta löytyy teksti jossa puhutaan 3 miljardin säästöstä, sivu on vuodelta 2015 mutta se on päivitetty 2021. Sote-uudistuksella voidaan saavuttaa jopa 2-3 miljardin euron säästöt | Aalto-yliopisto
Lähinnä itseä ihmetyttää tutkimus jossa väitetään säästettävän 3 miljardia ja tapahtuu aivan päinvastoin, jotenkin tämä toiminta näyttää täysin vastuuttomalta.
 
"Aalto-yliopisto laski uudelleen: Sote-uudistuksella sittenkin liki kolmen miljardin säästöt
Aalto-yliopisto on korjannut aiempia laskelmiaan sote-uudistuksen säästöistä. Nettomenoista on mahdollista säästää jopa lähemmäs kolme miljardia euroa."
Näin 2015.
Tutkimuksen linkki oli kuolut, jos elävän linkin olit löytänyt, niin kiinnoistaisi mitä tuolloin on ynnäilty.
Tuolloinen sote ei edennet maaliin.
 
Ennen oli kunnia-asia että pystyi itse elättämään itsensä ja perheensä. Nykyään on kunnia-asia että kuka voi tehdä vähiten yhteiskunnan eteen ja silti saada mukavan elintason kun muut maksaa. Ei vaan toimi systeemi silloin kun on liikaa vapaamatkustajia.
Toi on ihan sun omaa mielikuvitusta taas. Vai mikä sun kosketuspinta yhteiskunnasta syrjäytyneisiin tai syrjäytymisvaarassa oleviin on?

Itsellä on aikuisiän kestävä historia erilaisten hörhöjen ja moniongelmaisten kanssa pyörimisessä, osittain myös ammatillisesti. Tunnen tasan yhden elämäänsä hallitsevan ja siihen tyytyväisen tyypin ketä ei kiinnosta vakituinen duuni edes ajatuksena. Just vietettiin yhden tuttavan isoja nelikymppisiä kesällä, ja tuli nähtyä paljon tuttuja ketä en ollut tavannut 10+ vuoteen. Yllättäen kokolailla kaikki pahimmatkin nuoruuden säätäjät oli perheellistynyt, kouluttautunut ja työllistynyt vakituisesti sitten viimenäkemän. Muutos 10-20 vuoden takaiseen menoon oli jopa järkyttävän keskiluokkainen rivariunelmineen ja autokeskusteluineen.

Toki about kaikki ihmiset asuivat HKI-Turku sektorilla. Asuin itse pitkään myös syrjä-Suomessa, ja siellä työllistymisen mahdollisuudet sekä elämässä eteenpäinpääseminen näyttäytyi monille jonain täysin tavoittamattomana utopiana. Siitä sitten seurasi ihmisille monenlaisia ongelmia, mihin yksinaruinen keinu tuntui olevan liiankin yleinen ratkaisu.
 
Laitoin googleen "Miten sote-uudistus toteutetaan? tutkimus" Se on pdf ja en osannut linkittää.
Kiitos, vinkkisi perusteella linkki https://kaks.fi/wp-content/uploads/2015/08/Miten-sote-uudistus-toteutetaan.pdf

Nopea silmäily, jäi mielikuva että siinä ideana että jos tehokkaimpien kuntien konstit toimisi laajemmin, niin saataisiin säästöjä, ja vähän muuta optimointia. Eli samalla rahalla enemmän.

Siellä oli sitten miten tulevaisuudessa tarpeet kehittyy, eli ennusteita että paikkoja tarvitaan lisää, hoitajia tarvitaan lisää jne. eli se maksaa tehokkaammallakkin tuotannolla.

Sen jälkeen on toki lisätty kustannuksia, tai siis palvelua.
 
Toi on ihan sun omaa mielikuvitusta taas. Vai mikä sun kosketuspinta yhteiskunnasta syrjäytyneisiin tai syrjäytymisvaarassa oleviin on?

Itsellä on aikuisiän kestävä historia erilaisten hörhöjen ja moniongelmaisten kanssa pyörimisessä, osittain myös ammatillisesti. Tunnen tasan yhden elämäänsä hallitsevan ja siihen tyytyväisen tyypin ketä ei kiinnosta vakituinen duuni edes ajatuksena. Just vietettiin yhden tuttavan isoja nelikymppisiä kesällä, ja tuli nähtyä paljon tuttuja ketä en ollut tavannut 10+ vuoteen. Yllättäen kokolailla kaikki pahimmatkin nuoruuden säätäjät oli perheellistynyt, kouluttautunut ja työllistynyt vakituisesti sitten viimenäkemän. Muutos 10-20 vuoden takaiseen menoon oli jopa järkyttävän keskiluokkainen rivariunelmineen ja autokeskusteluineen.

Toki about kaikki ihmiset asuivat HKI-Turku sektorilla. Asuin itse pitkään myös syrjä-Suomessa, ja siellä työllistymisen mahdollisuudet sekä elämässä eteenpäinpääseminen näyttäytyi monille jonain täysin tavoittamattomana utopiana. Siitä sitten seurasi ihmisille monenlaisia ongelmia, mihin yksinaruinen keinu tuntui olevan liiankin yleinen ratkaisu.
No eipä siinä jos sun tuttu on töissä, niin mitään ongelmaahan ei sitten varmaan järjestelmässä ole.

Kerro nyt sitten että mihin ne kaikki rahat sitten häviää? Maksetaan sama määrä tai enemmän veroja mutta saadaan vaan paskempaa koko ajan aikaan. Infra rapistunut vuosikymmeniä, koulutuksesta säästetty vuosikymmeniä, sairaanhoidosta säästetty vuosikymmeniä. Johonkin ne rahat häviää kuin pieru saharaan. Joku tässä yhtälössä ei enää toimi niin kuin ennen.

Suurin ongelmahan ei ole se että onko 40-vuotias töissä vai ei. Suurin ongelma on se että jos tämä 40-vuotias on ikävuodet 15-30 ryypännyt ja rellestänyt ja vasta myöhemmin päässyt elämän syrjästä kiinni, niin se maksaa aivan vitusti yhteiskunnalle.
 
Kyllä se tutkimus kaivelemalla löytyi, aika pumaska ja itse en siitä varmaan mitään ymmärrä..
[/URL]
Aalto yliopiston sivulta löytyy teksti jossa puhutaan 3 miljardin säästöstä, sivu on vuodelta 2015 mutta se on päivitetty 2021. Sote-uudistuksella voidaan saavuttaa jopa 2-3 miljardin euron säästöt | Aalto-yliopisto
Lähinnä itseä ihmetyttää tutkimus jossa väitetään säästettävän 3 miljardia ja tapahtuu aivan päinvastoin, jotenkin tämä toiminta näyttää täysin vastuuttomalta.
Poliittisesti ostettu tutkimus. Ei noin 100% väärään suuntaan tehtyä tutkimusta voi tehdä vahingossa. Onneksi Suomessa ei ole korruptiota.
 
No eipä siinä jos sun tuttu on töissä, niin mitään ongelmaahan ei sitten varmaan järjestelmässä ole.

Kerro nyt sitten että mihin ne kaikki rahat sitten häviää? Maksetaan sama määrä tai enemmän veroja mutta saadaan vaan paskempaa koko ajan aikaan. Infra rapistunut vuosikymmeniä, koulutuksesta säästetty vuosikymmeniä, sairaanhoidosta säästetty vuosikymmeniä. Johonkin ne rahat häviää kuin pieru saharaan. Joku tässä yhtälössä ei enää toimi niin kuin ennen.

Suurin ongelmahan ei ole se että onko 40-vuotias töissä vai ei. Suurin ongelma on se että jos tämä 40-vuotias on ikävuodet 15-30 ryypännyt ja rellestänyt ja vasta myöhemmin päässyt elämän syrjästä kiinni, niin se maksaa aivan vitusti yhteiskunnalle.
Ja sä väität että ne 15-30 vuotiaat syrjäytyy koska se on niin helppoa, mukavaa ja taloudellisesti kannattavaa. Asiaa on ilmeisesti tutkittu helkkarin vähän, mutta joskus muistelen nähneeni jonkun arvion että pitkään tukien varassa elävistä noin 20 000 olisi sitä ”tahallaan”. Tää arvio tosin saattoi sisältää myös ansiosidonnaisella olevat.

Onko sulla heittää jotain faktaa tosta että paljonko täysin työkykyisiä mieluummin kuittaa sen reilun viis hunttia kuussa kalja- ja pleikkarirahaa kuin tekisi jotain muuta?
 
joskus muistelen nähneeni jonkun arvion että pitkään tukien varassa elävistä noin 20 000 olisi sitä ”tahallaan”.
Eiköhän tuon verran ole jo pelkästään oikeilla rikoksilla eläviä jotka tietenkin nostavat tukia eivätkä ole kiinnostuneita työstä. Lisäksi on vitusti pimeän työn tekijöitä. Ei ole oikein mahdollista selvittää moniko työhaluton syrjäytynyt varsinaisesti elää tuilla, koska nämä tilastoituvat samoin kuin kaksi edellä mainittua. Kyselytutkimusdata ei ole oikein luotettavaa jos lomakkeessa kysytään "paljonko tienaat kuukaudessa ammattimaisilla myymälävarkauksilla?" tai "kuinka suuri on pimeä palkkatulosi rakennusalan töistä?"
 
Tämä on hyvä puheenvuoro. Suomen julkisen sektorin virkamiehille näyttää muodostuneen jonkinlainen nautintaoikeus, joka lievimmillään ilmenee kovapalkkaisena vakanssina jossa ei tarvitse tehdä juurikaan mitään. Toisessa päässä on sitten suoranainen valtion varojen kavaltaminen ja varastaminen.

Entisen Finrpon, nykyisen Business Finlandin, työntekijää epäillään 4,8 miljoonan euron kavaltamisesta. Kyseisessä tapauksessa kyseinen ex-työntekijä on ainoa epäilty. Kavalluksesta ei ole edes tehty rikosilmoitusta ja asiaa käsitellään Yhdysvalloissa siviilikanteena. Siviilioikeudessa haetaan vain korvauksia, ei rangaistusta, eli mahdollisen syylliseksi toteamisen jälkeen henkilö ei päädy vankilaan.

Tapausta kommentoinut Jussi Halla-aho kysyy: "Nämä omituisuudet herättävät kysymyksen, vallitseeko valtion rakenteissa jonkinlainen MAD-doktriini ("Mutual Assured Destruction"), jossa verovarojen ulosmittaamisesta kiinni jääneitä ei uhrata, koska nämä ilmiantaisivat silloin jonkun muun.". Halla-ahon mukaan ei ole mahdollista varastaa miljoonia valtion omaisuutta ilman jonkun toisen myötävaikutusta.

Suomi alkaa muistuttaa päivä päivältä enemmän Venäjää ja gebardihattujen vetämiä banaanitasavaltoja.

23 minuuttia otti aiheekseen "Leenan", jota epäillaan vajaan 5 miljoonan euron kavaltamisesta Finpro:sta/Business Finlandista. "Leenan" rahakäyttö on ollut mielenkiintoista. Hän on mm. lentänyt perheineen ja sukuineen bisnes-luokassa New Yorkista Ranskaan, jossa seurue yöpyi luksushotelleissa ja luksushuviloissa. Aikaa vietettiin mm. Monacossa ja Cangerissa. Reissulla "Leena" käytti luottokorttiaan yli 100.000 euron edestä. "Leena" myös teetti taloonsa satoja tuhansia euroja maksaneen remontin.

Finpro on tietoisesti maksanut tätä elämistä veronmaksajien rahoista. Finpro:ssa vuoteen 2019 asti toiminut talousjohtaja on kieltäytynyt kommentoimasta asiaa. Hän toimii tällä hetkellä taideyliopistossa vastaavassa vakanssissa.

Vuonna 2018 Finpro muuttui Business Finlandiksi. Samana vuonna Business Finland aloitti pelkän siivilikanteen "Leenaa" vastaan. Teoriassa siviilikanteella voisi saada "Leenalta" rahoja takaisin, mutta sekään ei onnistu koska "Leena" on tiettävästi tehnyt henkilökohtaisen konkurssin.

Eli vajaa 5 miljoonaa euroa on hävinnyt, mutta Business Finland ei ole nähnyt tarvetta tehdä rikosilmoitusta. Eli se on ihan Ok, että 5 miljoonaa vain katoaa jonnekin.




 
Talouspuolueena itseään kutsuvalla Kokoomuksella on oma vahva roolinsa alati nousevissa Sote-menoissa.

Kuten kaikki politiikkaa seuranneet tietää, Kokoomus on toiminut vuosikymmeniä Lääkäriliiton ja lääkärien etujärjestönä pitäen mm. aktiivisesti huolta siitä, että lääkäreitä koulutetaan rajusti alle tarpeen.

Tämä on johtanut tilanteeseen, jossa lääkäreistä joudutaan syrjäisemmillä seuduilla maksamaan tähtitieteellisiä hintoja. Etelä-Karjala kilpailutti kolme silmälääkäri-vakanssia. "Halvimman" tarjouksen tehnyt Mehiläinen taipui vuokraamaan kolme silmälääkäriä vaivaisella 315.000 eur/kk laskutuksella. Ihan naippeaa, ottaen huomioon että terveyspalvelut toimii ALV 0 verokannalla.

On käsittämätöntä, että jotkut ammatit ovat tällä tavalla suojattuja Suomessa. Samaan aikaan koulutetaan toisenlaista porukkaa kortistoon, eikä tee lainkaa kipeää.

Aina kun tätä Lääkäriliiton jäätävää lobbausta yrittää nostaa esiin, löytyy kyllä puolustajia miten lääkäreiden puute ja sitä kautta älyttömiksi nousevat korvaukset eivät millään tasolla johdu lääkäreiden koulutuspaikkojen vähyydestä vaan ihan jostakin muusta.
 
Poliittisesti ostettu tutkimus. Ei noin 100% väärään suuntaan tehtyä tutkimusta voi tehdä vahingossa. Onneksi Suomessa ei ole korruptiota.
Minulla lukeminen ja pintapuoliseksi selailuksi, mutta mikä siellä noin perusteellisesti meni väärin ?

Jos oli tuubaa, niin oli siellä kyllä ihan ne tärkeät pointitkin.
 
Minulla lukeminen ja pintapuoliseksi selailuksi, mutta mikä siellä noin perusteellisesti meni väärin ?

Jos oli tuubaa, niin oli siellä kyllä ihan ne tärkeät pointitkin.
Pintapuolisesti katselin myös ja kiinnitin huomiota Ranskaan verrattuna tuo lääkäreiden tehokkuus (sivu15) "Tämän tilaston mukaan Suomen lääkärissä käyntien määrä on 3,3 henki-
löä kohden vuodessa. Luku on Ruotsissa 3,9 ja Saksassa 4,0. Sekä Saksassa
että Ruotsissa on merkittävä lääkäripula. Tätä taustaa vasten Suomen lää-
kärissä käyntimäärä vaikuttaa vähäiseltä. Kun tähän liitetään tieto siitä, että
lääkäriä kohti Suomessa ja Ruotsissa on vain alle tuhat potilaskontaktia
vuodessa, viittaa tämä siihen, että väestö ei pääse lääkäriin. Ranskassa on
sama väestöön suhteutettu lääkärimäärä kuin Suomessa, mutta Ranskassa
lääkäriä kohti on yli 2 000 käyntiä."
Ja sitten vielä tuo neljäs sija vertailussa 35 euroopan maahan, eikö tuo sijoitus ollut riittävän hyvällä tasolla että piti lähteä tekemään tämä älyttömän kallis uudistus. "Euro Health Consumer Index perustuu 48 indikaattoriin, ja mukana on
35 Euroopan maata. Indikaattorit on jaettu seitsemään eri ryhmään: poti-
laan oikeudet ja tiedonsaanti, hoitoon pääsy (odotusajat), tulokset, valikoi-
ma ja kattavuus, ennaltaehkäisy, lääkkeet. Maksimipistemäärä on tuhat.
Kärki muodostui seuraavaksi: Hollanti 872 pistettä, Sveitsi 855 pistettä,
Norja 851 pistettä ja Suomi 846 pistettä. Suomen jälkeen seuraavat maat oli-
vat Tanska, Belgia, Islanti, Luxemburg, Saksa, Itävalta, Ruotsi ja Englanti.
Suomesta todetaan, että se saavuttaa kärkituloksia pienin kustannuksin.
Suomi on johtaja terveydenhuollon arvoa rahalle- eli panostuotos-sarjassa.
Kuluttajaorganisaation indikaattoreista ehkä kiistellyin on vaatimus po-
tilaan suorasta pääsystä erikoislääkärille. Sen perusteluna on, ettei yleislää-
kärin roolilla erikoissairaanhoidon portinvartijana ole mitään vaikutusta
terveydenhuollon kustannuksiin. "
 
Tässä nähdään talouspuolue Kokoomuksen kädenjälki: yleislääketieteen erikoislääkäri tienaa julkisella vajaat 9000 eur/kk, yksityisellä 16.000 eur/kk.

Aiheeseen liittyen Suomessa tullaan aivan lähivuosina joko julkisen sektorin romahtaminen lääkärien puutteessa, tai sitten kustannuksien nouseminen entisestään palkkakilpailun vuoksi.

Ja kaikki vain siksi, että Kokoomus on Lääkäriliiton pyynnöstä nostanut lääkärit Suomessa norsunluutorniin alimitoittamalla rajusti lääkiksen sisäänottomääriä vuosikymmenten ajan.

 
Tässä nähdään talouspuolue Kokoomuksen kädenjälki: yleislääketieteen erikoislääkäri tienaa julkisella vajaat 9000 eur/kk, yksityisellä 16.000 eur/kk.

Aiheeseen liittyen Suomessa tullaan aivan lähivuosina joko julkisen sektorin romahtaminen lääkärien puutteessa, tai sitten kustannuksien nouseminen entisestään palkkakilpailun vuoksi.

Ja kaikki vain siksi, että Kokoomus on Lääkäriliiton pyynnöstä nostanut lääkärit Suomessa norsunluutorniin alimitoittamalla rajusti lääkiksen sisäänottomääriä vuosikymmenten ajan.

Kyllähän tämmöiset voidaan ratkaista valtiotasolla jos on halua. Nopea keino voisi olla määrätä jonkin sortin maksihinta ostolääkäripalveluille. Hitaampi sitten on helpottaa lääkäriopintoihin pääsyä. Tietysti kysymys on, että onko poliittista tahtoa ja onko tämä nyt edes niin kovin suuri ongelma vaikka jotkut vähän tienaakin enemmän.
 
Kyllähän tämmöiset voidaan ratkaista valtiotasolla jos on halua. Nopea keino voisi olla määrätä jonkin sortin maksihinta ostolääkäripalveluille. Hitaampi sitten on helpottaa lääkäriopintoihin pääsyä. Tietysti kysymys on, että onko poliittista tahtoa ja onko tämä nyt edes niin kovin suuri ongelma vaikka jotkut vähän tienaakin enemmän.
Jos ajatellaan, että palkkakilpailun seurauksena lääkärien palkka nousee lähivuosina tuolle 16.000 eur/kk tasolle, niin 21.148 työikäisen lääkärin palkkoihin uppoaisi vuositasolla 4,2 miljardia euroa + tellit ja lellit päälle. Yksi pienehkö ammattiryhmä. Ei Suomella ole varaa tällaiseen.

Tämä ongelma ei valitettavasti enää ratkea ostolääkärien maksimihinnalla. Jos kerran yksityissektori on lähtenyt houkuttelemaan lääkäreitä 12.000 - 16.000 eur/kk (yleislääkäri/erikoislääkäri) palkoilla, niin sinne tulee siirtymään yhä enemmän lääkäreitä. Eli joko julkinen sektori ostaa yksityissektorilta lääkäripalveluita riistohinnoilla tai vaihtoehtoisesti se nostaa omat palkat lähelle yksityissektoria.

On huomioitava, että yksityissektorille työskentely tarjoaa lääkäreille lisäksi merkittävän veroedun. Lääkäreillä on mahdollisuus tehdä duunia oman yrityksen kautta vaikka vastaanotto onkin Mehiläisessä. Tämä mahdollistaa verovapaat osingot, mikäli lääkäri on kirjannut yrityksensä nimiin omaisuutta (ja tietenkin sinne on kirjattu).
 
Tässä nähdään talouspuolue Kokoomuksen kädenjälki: yleislääketieteen erikoislääkäri tienaa julkisella vajaat 9000 eur/kk, yksityisellä 16.000 eur/kk.

Aiheeseen liittyen Suomessa tullaan aivan lähivuosina joko julkisen sektorin romahtaminen lääkärien puutteessa, tai sitten kustannuksien nouseminen entisestään palkkakilpailun vuoksi.

Ja kaikki vain siksi, että Kokoomus on Lääkäriliiton pyynnöstä nostanut lääkärit Suomessa norsunluutorniin alimitoittamalla rajusti lääkiksen sisäänottomääriä vuosikymmenten ajan.

Talouspuolue kokoomus ja kumileimasinpuolue audin takapenkillä. sen se vaatii että saadaan hommat menemään näin.
 
90-luvun laman aikana BKT laski 13 % ja työttömyys nousi melkein 20 %:iin. Täällä keskustelupalstalla on oma ketjunsa sille, kuinka kämästä elämä silloin oli. Kannattaa käydä tutustumassa siihen, jos ei muista. Silloin rakennusteollisuus kyykkäsi ja nyt se teki sen taas. Väitän että suurin osa ei ymmärrä että miten surkeaa täällä Suomessa voi elämä vielä tulla olemaan.

Faktaa on se että rakentaminen on nyt pysähtynyt. Faktaa on myös se että Suomessa rakennusteollisuus on suhteessa kansantalouteen valtava toimiala. Faktoja on myös Suomen korkea velkaantumisaste, suomalaisten matala ostovoima ja alhainen varallisuus sekä massiivisen julkisen talouden tehottomuus ja eläkepommi.

Jotkut vissiin uskovat siihen että tämä maa nostetaan korkean teknologian ja ilmastohankkeiden avulla tästä suosta. Ekonomistit ennustavat maltillista nollakasvua. Minä ennustan ensi vuodelle ja sitä seuraavalle vuodelle vaikeaa taantumaa.

Nyt ei voida edes delvoida markkaa. Tuleeko EU:n seuraava tukipaketti Suomeen vai sittenkin rikkaammille italialaisille?
 
Suomi alkaa muistuttaa päivä päivältä enemmän Venäjää ja gebardihattujen vetämiä banaanitasavaltoja.

23 minuuttia otti aiheekseen "Leenan", jota epäillaan vajaan 5 miljoonan euron kavaltamisesta Finpro:sta/Business Finlandista. "Leenan" rahakäyttö on ollut mielenkiintoista. Hän on mm. lentänyt perheineen ja sukuineen bisnes-luokassa New Yorkista Ranskaan, jossa seurue yöpyi luksushotelleissa ja luksushuviloissa. Aikaa vietettiin mm. Monacossa ja Cangerissa. Reissulla "Leena" käytti luottokorttiaan yli 100.000 euron edestä. "Leena" myös teetti taloonsa satoja tuhansia euroja maksaneen remontin.

Finpro on tietoisesti maksanut tätä elämistä veronmaksajien rahoista. Finpro:ssa vuoteen 2019 asti toiminut talousjohtaja on kieltäytynyt kommentoimasta asiaa. Hän toimii tällä hetkellä taideyliopistossa vastaavassa vakanssissa.

Vuonna 2018 Finpro muuttui Business Finlandiksi. Samana vuonna Business Finland aloitti pelkän siivilikanteen "Leenaa" vastaan. Teoriassa siviilikanteella voisi saada "Leenalta" rahoja takaisin, mutta sekään ei onnistu koska "Leena" on tiettävästi tehnyt henkilökohtaisen konkurssin.

Eli vajaa 5 miljoonaa euroa on hävinnyt, mutta Business Finland ei ole nähnyt tarvetta tehdä rikosilmoitusta. Eli se on ihan Ok, että 5 miljoonaa vain katoaa jonnekin.





Pistää vain miettimään, että jos tuollainen rahasumma ei oikein jaksa kiinnostaa ketään, niin montakohan muuta miljoonaa on kadonnut parempiin taskuihin? Jos ei valvonta toimi, niin olisi varmaan nyt viimeistään syytä penkaista koko.puljun törsäykset, että mitä kaikkea muuta mahdollista luurankoa kaapista löytyy.
 
Pistää vain miettimään, että jos tuollainen rahasumma ei oikein jaksa kiinnostaa ketään, niin montakohan muuta miljoonaa on kadonnut parempiin taskuihin? Jos ei valvonta toimi, niin olisi varmaan nyt viimeistään syytä penkaista koko.puljun törsäykset, että mitä kaikkea muuta mahdollista luurankoa kaapista löytyy.
Siihen on varmastikin syynsä, miksi Valtion tarkastusvirasto VTV on muutettu valvojasta sylikoiraksi.

On myös mielenkiintoista, miten VTV:n pääjohtajan vakanssiin vuonna 2016 valikoitui Tytti Yliviikarin kaltainen henkilö. Eikö siihen vakanssiin oikeasti löydetty pätevämpää ja parempaa henkilöä, vai eikö sellaista edes haluttu löytää?
 
90-luvun laman aikana BKT laski 13 % ja työttömyys nousi melkein 20 %:iin. Täällä keskustelupalstalla on oma ketjunsa sille, kuinka kämästä elämä silloin oli. Kannattaa käydä tutustumassa siihen, jos ei muista. Silloin rakennusteollisuus kyykkäsi ja nyt se teki sen taas. Väitän että suurin osa ei ymmärrä että miten surkeaa täällä Suomessa voi elämä vielä tulla olemaan.

Faktaa on se että rakentaminen on nyt pysähtynyt. Faktaa on myös se että Suomessa rakennusteollisuus on suhteessa kansantalouteen valtava toimiala. Faktoja on myös Suomen korkea velkaantumisaste, suomalaisten matala ostovoima ja alhainen varallisuus sekä massiivisen julkisen talouden tehottomuus ja eläkepommi.

Jotkut vissiin uskovat siihen että tämä maa nostetaan korkean teknologian ja ilmastohankkeiden avulla tästä suosta. Ekonomistit ennustavat maltillista nollakasvua. Minä ennustan ensi vuodelle ja sitä seuraavalle vuodelle vaikeaa taantumaa.

Nyt ei voida edes delvoida markkaa. Tuleeko EU:n seuraava tukipaketti Suomeen vai sittenkin rikkaammille italialaisille?
90 luvun lama toki muistutus siitä että elämää senkin jälkeen, mutta tilanteen vertaaminen siihen, niin eihän tässä ole mitään samaa.

Silloin kaatu pankit, silloin arvostukset romahti, markka devalvoitu rajusti, korot ampaisi, lainapääomat markan romahtamisen seurauksen pomsahti. Yritykset oli nykyiseen verrattuna varattomia , olemattomat pääomat loppu. liikevaihto loppu, nyt ihan eri tilanne.

Rakennuspuoli kyykkää, se on tässä välillä kyykännyt aiemminkin, kuuluu alan luenteeseen, suuret suhdanne vaihtelut. Sen osalta verrattuna enemmän 15v takaiseen finanssikriisiin, ja miten eroaa siitä.

Jos julkisessa taloudessa olisi massiivisesti tehottomuutta, niin se olisi mahdollisuus, sitä ei taida olla, ainakaan niin paljoa että tehostamalla julkinen talous korjaantuisi.
 
Kyllä sitä uudistusta myytiin juuri sillä että kustannukset laskee. Kaikkihan nyt tosin tiesi että paskaa puhuttiin. Kun poliitikot pääsee soosaamaan, niin lopputulos on aina lisämenoja veronmaksajalle.
No toki kustannukset laskee, mutta käytännössä ei, koska sote menot räjähtää käsiin väkisinkin väestön ikääntyessä.

Joten näillä muutoksilla vaan hillitään sitä räjähdystä.

Seuraava hallitus käyttää samaa perustelua ja ottaa 50-60 miljardia lisää lainaa. Mihin velanotto loppuu?

Marin vetosi sotaan ja koronaan, nyt vedotaan edelliseen hallitukseen jota perustelua voikin käyttää maailman tappiin (taikka konkurssiin) asti. En Purra ole tehnyt mitään velkaantumiselle. Sekin mikä leikataan tehdään ideologisista syistä ja säästö kumotaan muualla.
No ei sitä velanottoa voi yhdessä kaudessa lopettaa tai tulisi aika kurjat olot monelle ihmiselle.

Tietääkseni alunperinkin tarkoitus oli vähentää velanottoa useamman hallituskauden aikana. Tämä ensimmäinen varmaan vähäisin kiitos kasvaneiden korkomenojen.
 
90 luvun lama toki muistutus siitä että elämää senkin jälkeen, mutta tilanteen vertaaminen siihen, niin eihän tässä ole mitään samaa.

Silloin kaatu pankit, silloin arvostukset romahti, markka devalvoitu rajusti, korot ampaisi, lainapääomat markan romahtamisen seurauksen pomsahti. Yritykset oli nykyiseen verrattuna varattomia , olemattomat pääomat loppu. liikevaihto loppu, nyt ihan eri tilanne.

Rakennuspuoli kyykkää, se on tässä välillä kyykännyt aiemminkin, kuuluu alan luenteeseen, suuret suhdanne vaihtelut. Sen osalta verrattuna enemmän 15v takaiseen finanssikriisiin, ja miten eroaa siitä.

Jos julkisessa taloudessa olisi massiivisesti tehottomuutta, niin se olisi mahdollisuus, sitä ei taida olla, ainakaan niin paljoa että tehostamalla julkinen talous korjaantuisi.

Iso määrä kansalaisia kärvistelee jo nyt kohonneiden hintojen kanssa. Rakennusteollisuuden sakkaaminen näyttäisi nyt paljon pahemmalta finanssikriisiin nähden. Kun rakentaminen loppuu, niin se vaikuttaa välillisesti myös muihin työpaikkoihin. Kotimaassa kulutus laskee ja työttömyysluvut lähtee nousuun. Vienti ei vedä. Saksallakin ongelmia taloutensa kanssa. Ongelma on siinä että Suomen talous on jo nyt ongelmissa ja ei kestä yhtään uutta ongelmaa. Kyllä tässä on mielestäni ja valitettavasti ainekset kunnon lamaan. Huvittavaa, että politiikassa keskustellaan yhdestä palkattomasta sairaslomapäivästä tai sunnuntailisistä, kun kaikki pitäisi nyt saada töihin vaikka 6 päiväistä viikkoa tekemään. Suomi on aina ollut takapajuinen ja köyhä maa. Hetkelliset lihavat vuodet 80-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa olivat Nokiahuumaa ja velkarahalla ostettua kuvitelmaa paremmasta elintasosta.
 
Eipä niitä duunareita taida kasvaa nykykoulussa.
Loppupeli.
Konkariopettajan hätähuuto: ”Istumme sellaisen atomipommin päällä, etteivät päättäjät tajuakaan”

"Konkariopettajan hätähuuto: ”Istumme sellaisen atomipommin päällä, etteivät päättäjät tajuakaan”
Opettajan mukaan koulumaailmassa on tapahtunut järkyttävä muutos: yläkoulun opettajat joutuvat työssään olemaan enemmän poliiseja, äitejä, isiä ja sosiaalitoimen työntekijöitä kuin opettajia."
Tervetuloa uuliberalistiseen vihervasemmistolaiseen Suomeen. Täällä kuka tahansa voi tuntea olevansa vaikka mansikka, eikä vastuuta tarvitse ottaa mistään. Kaikki tunkkaiset perinteiset perhe-arvot, ahkeruuden teestit yms on hylätty. Jokainen elää vain omalle itselleen ja nauttii parhaansa mukaan.

Välillä tulee väkisinkin mieleen, että onko tämän liikehdinnän takana jokin suurempi agenda, jossa on tarkoituksena tuhota yhteiskuntien toimintakyky, identiteetti ja rakenteet. Olen itse ajatellut aina niin, että mikään suuri asia ei tapahdu, ellei takana ole riittävä määrä voimaa.

Ennen kuin joku tarjoaa foliota, niin muistutan että DDR:n Stasi synnytti Vihreän liikkeen, jonka päämääränä oli mädättää Länsi-Saksa sisältäpäin. Nuorten kautta masinoiduilla viherhankkeilla oli tarkoitus vaikeuttaa Länsi-Saksan teollisuuden toimintaa. Vasemmistolaisuuden ja ateismin ylistämisellä yritettiin käännyttää länsi-saksalaisia nuoria vihervasemmistolaisiin liikkeisiin. Tähän liittyen DDR rahoitti useita Länsi-Saksassa toimineita liikkeitä, kuten esimerkiksi äärivasemmistolaista Baader-Meinhof -terroristijärjestöä.
 
Tervetuloa uuliberalistiseen vihervasemmistolaiseen Suomeen. Täällä kuka tahansa voi tuntea olevansa vaikka mansikka, eikä vastuuta tarvitse ottaa mistään. Kaikki tunkkaiset perinteiset perhe-arvot, ahkeruuden teestit yms on hylätty. Jokainen elää vain omalle itselleen ja nauttii parhaansa mukaan.

Välillä tulee väkisinkin mieleen, että onko tämän liikehdinnän takana jokin suurempi agenda, jossa on tarkoituksena tuhota yhteiskuntien toimintakyky, identiteetti ja rakenteet. Olen itse ajatellut aina niin, että mikään suuri asia ei tapahdu, ellei takana ole riittävä määrä voimaa.

Ennen kuin joku tarjoaa foliota, niin muistutan että DDR:n Stasi synnytti Vihreän liikkeen, jonka päämääränä oli mädättää Länsi-Saksa sisältäpäin. Nuorten kautta masinoiduilla viherhankkeilla oli tarkoitus vaikeuttaa Länsi-Saksan teollisuuden toimintaa. Vasemmistolaisuuden ja ateismin ylistämisellä yritettiin käännyttää länsi-saksalaisia nuoria vihervasemmistolaisiin liikkeisiin. Tähän liittyen DDR rahoitti useita Länsi-Saksassa toimineita liikkeitä, kuten esimerkiksi äärivasemmistolaista Baader-Meinhof -terroristijärjestöä.
Paljonko pistetään Eskimoa tilaukseen?

Stasi ei synnyttänyt vihreää liikettää, ei edes Länsi-Saksan vihreää puoluetta, muista maailman vihreistä puolueista puhumattakaan.
 
Iso määrä kansalaisia kärvistelee jo nyt kohonneiden hintojen kanssa. Rakennusteollisuuden sakkaaminen näyttäisi nyt paljon pahemmalta finanssikriisiin nähden. Kun rakentaminen loppuu, niin se vaikuttaa välillisesti myös muihin työpaikkoihin. Kotimaassa kulutus laskee ja työttömyysluvut lähtee nousuun. Vienti ei vedä. Saksallakin ongelmia taloutensa kanssa. Ongelma on siinä että Suomen talous on jo nyt ongelmissa ja ei kestä yhtään uutta ongelmaa. Kyllä tässä on mielestäni ja valitettavasti ainekset kunnon lamaan. Huvittavaa, että politiikassa keskustellaan yhdestä palkattomasta sairaslomapäivästä tai sunnuntailisistä, kun kaikki pitäisi nyt saada töihin vaikka 6 päiväistä viikkoa tekemään. Suomi on aina ollut takapajuinen ja köyhä maa. Hetkelliset lihavat vuodet 80-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa olivat Nokiahuumaa ja velkarahalla ostettua kuvitelmaa paremmasta elintasosta.
Miksi Suomalaiset pitäisi tehdä 6 päivästä työviikkoa?
 
Pistää vain miettimään, että jos tuollainen rahasumma ei oikein jaksa kiinnostaa ketään, niin montakohan muuta miljoonaa on kadonnut parempiin taskuihin? Jos ei valvonta toimi, niin olisi varmaan nyt viimeistään syytä penkaista koko.puljun törsäykset, että mitä kaikkea muuta mahdollista luurankoa kaapista löytyy.

Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja - Yliviikari, oli pelkkä nukkehallitsija, joka teki kaikkea muuta paitsi tarkasti valtiontaloutta. Useat tahot ihmettelivät miten hänen taustallaan pääsi sellaiseen asemaan.

Tämä kertonee kuinka paljon korruptiota valtionhallinnossa on ja kuinka sen lonkerot vaikuttavat erilaisiin asioihin.

Lainaamme kansainvälisiltä sijoittajilta kymmeniä miljardeja joka vuosi ja ne jaetaan ties minne.

Sinä olet maksumies.
 
Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja - Yliviikari, oli pelkkä nukkehallitsija, joka teki kaikkea muuta paitsi tarkasti valtiontaloutta. Useat tahot ihmettelivät miten hänen taustallaan pääsi sellaiseen asemaan.

Tämä kertonee kuinka paljon korruptiota valtionhallinnossa on ja kuinka sen lonkerot vaikuttavat erilaisiin asioihin.

Lainaamme kansainvälisiltä sijoittajilta kymmeniä miljardeja joka vuosi ja ne jaetaan ties minne.

Sinä olet maksumies.

Yli-Viikari --> Tuomas Pöysti -->?
 
Hallitus putkautti pihalle Suomen valtion budjettikirjan ensi vuodelle 2024. Surullista luettavaa kertakaikkiaan.
  • Budjetin loppusumma on 87,9 miljardia euroa, eli menojen kasvua tästä vuodesta 6,5 miljardia
  • Valtion tulot ovat 76,3 miljardia euroa, eli velkaa otetaan 11,5 miljardia
Suurimpia kasvavia menoeriä ovat:
  • Sote-menot kasvavat 4 miljardia euroa (eikös tämän pitänyt säästää rahaa?)
  • Valtiolainojen korkomenot ovat 3,2 miljardia euroa
Sellaista se on, kun juuri mistään ei oikeasti leikattu ja pohjilla on Marin-aurinkokuninkaan jäljelle jättämät valtiotalouden rauniot.

 
Hallitus putkautti pihalle Suomen valtion budjettikirjan ensi vuodelle 2024. Surullista luettavaa kertakaikkiaan.
  • Budjetin loppusumma on 87,9 miljardia euroa, eli menojen kasvua tästä vuodesta 6,5 miljardia
  • Valtion tulot ovat 76,3 miljardia euroa, eli velkaa otetaan 11,5 miljardia
Suurimpia kasvavia menoeriä ovat:
  • Sote-menot kasvavat 4 miljardia euroa (eikös tämän pitänyt säästää rahaa?)
  • Valtiolainojen korkomenot ovat 3,2 miljardia euroa
Sellaista se on, kun juuri mistään ei oikeasti leikattu ja pohjilla on Marin-aurinkokuninkaan jäljelle jättämät valtiotalouden rauniot.

Helvetin surullinen tilanne. Budjettihan olisi suunnilleen tasapainossa ilman turhan takia ja tuuleen heitettyä lainanottoa ja kuluja lisäävää, palvelua huonontavaa täystuhosotea. Jos sote-uudistus olisi tehty siten että se esimerkiksi säästäisi 1 mrd, oltaisiin aika turvallisesti nollilla. Raskas lainoitus olisi myös ymmärrettävissä jos sen avulla olisi saatu jotain. Nyt se meni koiran peräsuoleen.
 
Eikös tälle sotelle pitäis jotain tehdä, jos se kusee?
Jos oltaisiin jossakin järkevässä valtiossa, niin varmaan Sotelle tehtäisiin jotakin.:)

23 minuuttia on pitänyt Sotea kiitettävästi pöydällä, kun agenda-media ei jostakin syystä tee sitä.

Kuten monesta suunnasta on kuulunut, Sote on kasvattanut rajusti johtajien ja koordinaattoreiden määrää. Heille on lisäksi tehty palkkaharmonisointi, jotta kenenkään pomon ei tarvitse tuntea itseään pienipalkkaisemmaksi kuin jonkun toisen Sote-pomon. Vantaalla ylimmän Sote-johdon menot ovat kuusinkertaistuneet (ja se säästö oli missä?).

Pirkanmaan Sote-alueella pitäisi ensi vuonna säästää 42 miljoonaa euroa kuluissa. Muutosneuvottelut voivat johtaa 500 henkilövuoden vähennyksiin. 23 minuuttia arveli, että on helppo arvella mistä tasolta nämä leikkaukset tehdään. Johtajat saavat pitää palkkansa, vuokralääkäreitä hankitaan kolminkertaisilla hinnoilla. Kengänkuvia ja huonnonnuksia tarjoiltaneen lattiatason työntekijöille. Ehkäpä päästään moodiin, jossa kaksi johtajaa koordinoi yhden sairaanhoitajan työtä. Siinä on löysät otettu pois (sairaanhoitajalta).



 
Käytin aiemmin Suomen akatemiaa esimerkkinä julkisen sektorin virkamiesten täysin vastuuttomasta ja piittaamattomasta toiminnasta. Suomen akatemia on käyttänyt mm. 254.000 euroa tutkimukseen aiheesta "Julkiseksi ja julkisesti tehtyyn ulosteeseen sekä sen herättämiin eettisiin, poliittisiin ja oikeudenmukaisuuskysymyksiin".:rolleyes::redface:

Nyt kun veronmaksajat ovat alkaneet kysellä veroeurojensa perään, on rahoja taivaan tuuliin viskova Suomen akatemia puolustautunut ja tuominnut virkamiehiin ja tutkijoihin kohdistuvan häirinnän. Suomen akatemian rahan hassaamisen arvostelu on maalittamista, vihapuhetta ja tieteen vapauteen puuttumista.

Huvittavaa on se, että korkeasti koulutetut virkamiehet ja tutkijat hyökkäävät ja maalittavat itse Perussuomalaisten Sara Seppästä, joka esitti että rahoja tulisi kohdentaa hyödyllisempiin hankkeisiin. Seppästä on maalitettu somessa nimeltä mainiten jopa hyvin korkeissa asemissa yliopisto-maailmassa olevien ihmisten toimesta.

 
Olisko kannattanut ottaa parikolmevuotta sitten ihan tolkuttomasti velkaa, jos sitä olisi saanut sillä korolla mitä silloin sai.
Niin, ne edellisen hallituksen lainat oli alhaisella korolla ja pysyy sillä.
Ei taida valtion velat kiinteellä korolla olla? Vois olla mukava ottaa 100mrd lainaa kiinteällä negatiivisella korolla 30v esim.

Voi kuulkaa. Yhteen asiaan voi luottaa: Jos Suomen julkinen puoli voi asian ryssiä, se takuulla ryssitään.

Näillä uunoilla oli kiinteäkorkoista lainaa negatiivisella -0,4 % korolla. Suomelle maksettiin siitä, että se otti lainaa. Mitä tekee valtiokonttori? Vaihtaa nämä lainat lyhyisiin lainoihin vaihtuvalla korolla. Kaikki tietää, kuinka halpoja sellaiset lainat nyt ovat

Hintalappu veronmaksajalle? Noin 7 miljardia Euroa.

On ihan sama, kuinka paljon leikattaisiin, jos siihen joskus löytyisi poliittista tahtotilaa, koska näitä useiden miljardien tappioita tulee tällä tahdilla.... Uniper ja tämä.

Ainoa positiivinen asia nykytilassa on se, että omat säästöt eivät ole Suomen markoissa vaan Euroissa. Niillä toivottavasti on jokin arvo sitten kun Suomi kyykkää kovaa.






Siksi se rajusti vaikuttava leikkaaminen on niin vaikeaa, kun se on pois siltä maksajalta.
Niin kauan kuin yleinen mielipide leikkauksia kohtaan on näin harhainen, ei Suomella ole mitään toivoa.

Aina kun julkisen sektorin menoja leikataan, silloin säästetään sinun rahojasi. Sinulle annetaan enemmän itsemääräämisoikeutta päättää, miten haluat omalla työllä kerryttäneesi varat käyttää. Niin kauan kun ei leikata, joku muu päättää puolestasi mihin ja kenelle tienaamasi rahat käytetään/annetaan.

Julkisten menojen leikkaukset ovat ystäväsi. Ellet ole pummi.
 
Voi kuulkaa. Yhteen asiaan voi luottaa: Jos Suomen julkinen puoli voi asian ryssiä, se takuulla ryssitään.

Näillä uunoilla oli kiinteäkorkoista lainaa negatiivisella -0,4 % korolla. Suomelle maksettiin siitä, että se otti lainaa. Mitä tekee valtiokonttori? Vaihtaa nämä lainat lyhyisiin lainoihin vaihtuvalla korolla. Kaikki tietää, kuinka halpoja sellaiset lainat nyt ovat

Hintalappu veronmaksajalle? Noin 7 miljardia Euroa.

Pitäähän sitä jotenkin koittaa keksiä budjettiin lisää alijäämää ja oikeistolle kannatusta;)
 
Niin kauan kuin yleinen mielipide leikkauksia kohtaan on näin harhainen, ei Suomella ole mitään toivoa.

Aina kun julkisen sektorin menoja leikataan, silloin säästetään sinun rahojasi. Sinulle annetaan enemmän itsemääräämisoikeutta päättää, miten haluat omalla työllä kerryttäneesi varat käyttää. Niin kauan kun ei leikata, joku muu päättää puolestasi mihin ja kenelle tienaamasi rahat käytetään/annetaan.

Julkisten menojen leikkaukset ovat ystäväsi. Ellet ole pummi.
Nykyinen eduskunta osoitti että äänestäjät haluavat itse valita mihin ansaittavat eurot käyttää. Eli ei ihan toivotonta. Tosin nyt osa äänestäjistä kipuilee.

Ongelma , kuten aiemmin mainittu, on siinä että se julkinenpuoli on paisunut niin isoksi että äänestäjät ovat nettosaajia, niin ne leikkaukset osuu äänestäjään itseensä, tai ainakin sen tuntuu siltä. Koska äänestäjä kokee olevansa myös maksaja ja jos maksuissa ei samalla tapahdu pienenemistä, niin kokee häviävänsä.

Nyky hallitus yrittää taiteilla, leikata ja samalla vähentää sitä ottamista. Ongelma se että pitäisi lyhentää niitä aikaisempia antamisia (julkistavelkaa). Toki se on sitä veronmaksajan rahaa, mutta kipeää toki tekee lainojen maksu samalla kun kiristää muutekinvyötä.

Mutta etuna se että jää kuitekin, kuten sanoit, enemmän rahaa omaan tarpeeseen, vs ilman leikkauksia.


Ansiosidonnainen on selkeämpi, se on ihan oman rahan kierrättämistä toisen pussin kautta, ja siitä seuraa se että saadakseen omat rahat takaisin, niin se kannustaa myös niin tekemään -> vähemmän hyvinvointia.

Toki ansiosidonnainen ajankohtainen esimerkki toisinkinpäin, nyt sitten kipuillaan niiden leikkaamisesta, äänestäjä kokee että on maksannut ja nyt kun sitä leikataan, niin se on pois itseltä. Mutta tuo hyvin esille sen että rahan kierrättäminen muiden kautta johtaa huonoihin valintoihin.
 
Hjallis tykittää Suomen taloudesta, sekä ryöpyttää entistä puoluettaan Kokoomusta.

Pääministeripuolue Kokoomus väittää olevansa talouspuolue (minkä harmillisesti jotkut ajattelemattomat edelleen ostavat). Kokoomus lupasi lopettaa Suomen velkaantumisen, mutta mitä tapahtui: velkaa otetaan ensi vuonna 11,5 miljardia euroa. Valtion omistuksia aiotaan hallituskaudella myydä 3 miljardilla eurolla ja sijoittaa rahat Turun junanrataan, jotta matka sujuisi puoli tuntia nopeammin.:rofl:

Kuten edellisissäkin valtion budjeteissa, tulevan vuoden budjetti on laadittu yltiöoptimistisesti. Ensi vuodelle on budjetoitu 1,2% bruttokansantuotteen kasvua, kun samaan aikaan pankit povaavat 0,0% bruttokansantuotteen kasvua. Lisäksi valtio on budjetoinut saavansa 3 miljardia euroa enemmän verotuloja. Kumpikaan näistä ei tule varmastikaan toteutumaan.

Hjallis veikkaa, että ensi vuoden aikana on jouduttu ottamaan uutta velkaa 15-16 miljardia euroa, joka on kautta aikain suurin vuotuinen velkaantuminen Suomessa.

 
Hjallis tykittää Suomen taloudesta, sekä ryöpyttää entistä puoluettaan Kokoomusta.

Pääministeripuolue Kokoomus väittää olevansa talouspuolue (minkä harmillisesti jotkut ajattelemattomat edelleen ostavat). Kokoomus lupasi lopettaa Suomen velkaantumisen, mutta mitä tapahtui: velkaa otetaan ensi vuonna 11,5 miljardia euroa. Valtion omistuksia aiotaan hallituskaudella myydä 3 miljardilla eurolla ja sijoittaa rahat Turun junanrataan, jotta matka sujuisi puoli tuntia nopeammin.:rofl:

Kuten edellisissäkin valtion budjeteissa, tulevan vuoden budjetti on laadittu yltiöoptimistisesti. Ensi vuodelle on budjetoitu 1,2% bruttokansantuotteen kasvua, kun samaan aikaan pankit povaavat 0,0% bruttokansantuotteen kasvua. Lisäksi valtio on budjetoinut saavansa 3 miljardia euroa enemmän verotuloja. Kumpikaan näistä ei tule varmastikaan toteutumaan.

Hjallis veikkaa, että ensi vuoden aikana on jouduttu ottamaan uutta velkaa 15-16 miljardia euroa, joka on kautta aikain suurin vuotuinen velkaantuminen Suomessa.



Hjalliksella ei ole paljoa varaa valittaa, koska Hjallis on itse suurimpia tähän velkaantumiseen: Jos Hjallis olisi pysynyt Kokoomuksessa, Kokoomus olisi voittanut vaalit 2019 ja ennätysvelan ottanutta vasemmistohallitusta ei olisi koskaan muodostettu.
 
Voi kuulkaa. Yhteen asiaan voi luottaa: Jos Suomen julkinen puoli voi asian ryssiä, se takuulla ryssitään.

Näillä uunoilla oli kiinteäkorkoista lainaa negatiivisella -0,4 % korolla. Suomelle maksettiin siitä, että se otti lainaa. Mitä tekee valtiokonttori? Vaihtaa nämä lainat lyhyisiin lainoihin vaihtuvalla korolla. Kaikki tietää, kuinka halpoja sellaiset lainat nyt ovat

Hintalappu veronmaksajalle? Noin 7 miljardia Euroa.

On ihan sama, kuinka paljon leikattaisiin, jos siihen joskus löytyisi poliittista tahtotilaa, koska näitä useiden miljardien tappioita tulee tällä tahdilla.... Uniper ja tämä.

Ainoa positiivinen asia nykytilassa on se, että omat säästöt eivät ole Suomen markoissa vaan Euroissa. Niillä toivottavasti on jokin arvo sitten kun Suomi kyykkää kovaa.


Niin kauan kuin yleinen mielipide leikkauksia kohtaan on näin harhainen, ei Suomella ole mitään toivoa.

Aina kun julkisen sektorin menoja leikataan, silloin säästetään sinun rahojasi. Sinulle annetaan enemmän itsemääräämisoikeutta päättää, miten haluat omalla työllä kerryttäneesi varat käyttää. Niin kauan kun ei leikata, joku muu päättää puolestasi mihin ja kenelle tienaamasi rahat käytetään/annetaan.

Julkisten menojen leikkaukset ovat ystäväsi. Ellet ole pummi.
#Rahapod otti asian käsittelyyn yhdessä vieraana olleen Alex Heurlinin kanssa. Aivan helvetin käsittämätöntä settiä taas...

Suomen valtionvarainministeriö on noudattanut samaa korkosidonnaisuusstrategiaa vuodesta 2005 asti. Tämä strategia luotiin vuonna 2005 tilanteessa, jossa Suomen valtiovelkojen korko oli laskussa. Näin ollen oli järkevää vaihtaa lainoja lyhyisiin muuttuvakorkoisiin lainoihin.

Tilanne on kuitenkin muuttunut jo useita vuosia sitten, mutta valtionvarainministeriön kovapalkkaiset virkamiehet eivät ole tehneet mitään. Valtionvarainministeriön velkaantumistrategiaa käsitelleissä työryhmäraporteissa vain todetaan, että Suomen valtion korkosidonnaisuusstrategia on tällainen ja se on tuonut vuosien saatossa tuottoa, eli strategia on ihan jees.

Eli kampaviineriä on mussutettu useissa palavereissa, mutta niissä ei ole vaivauduttu miettimään, että onko vuonna 2005 valittu strategia enää järkevä tässä nykyisessä maailmantilanteessa. Nähtävästi valtionvarainministeriön virkamiehet ovat päättäneet olla tekemättä mitään, koska siitä olisi seurannut heille töitä.

Suomi pelaa tällä hetkellä sellaisella valtiovelka -strategialla, ettei sitä noudata mikään muu maa koko EU:ssa. Ei edes lähelle. Kaikki muut maat ovat jo vuosia liikkuneet kohti pitkäkestoisia kiinteäkorkoisia lainoja, johtuen lainojen korkotilanteesta.

Valtionvarainministeriössä joidenkin pitäisi nyt joutua vastuuseen 7 mrd kuprusta ja joutua jättämään työpaikka. Ei voi olla niin, että tällaisen mokailun jälkeen jatketaan kovalla palkalla kampaviinerin mussuttamista 20 vuotta eläkeikään asti.

 
Noi rata hankkeet on ihan älyttömiä. Mietin että olisi parempi jos henkilö rataliikenne lopetettaisiin kokonaan. Tieden korjaus tarve vähäntyisi kun painavat rekat siirtyisivät osittain raiteille eikä aikataulut ole niin minuutilleen oltava tarkkoja tavaraliikenteessä.
 
Noi rata hankkeet on ihan älyttömiä. Mietin että olisi parempi jos henkilö rataliikenne lopetettaisiin kokonaan. Tieden korjaus tarve vähäntyisi kun painavat rekat siirtyisivät osittain raiteille eikä aikataulut ole niin minuutilleen oltava tarkkoja tavaraliikenteessä.
2019 rantarataa pitkin kulki n. 1,7 miljoonaa matkustajaa Karjaalle asti ja tästä Turkuun n 1,5 miljoonaa. Veikkaan, että tuosta tulee hivenen enemmän haittaa tien päälle kuin rekkojen poistumisella saavutettava hyöty olisi.
 
Noi rata hankkeet on ihan älyttömiä. Mietin että olisi parempi jos henkilö rataliikenne lopetettaisiin kokonaan. Tieden korjaus tarve vähäntyisi kun painavat rekat siirtyisivät osittain raiteille eikä aikataulut ole niin minuutilleen oltava tarkkoja tavaraliikenteessä.
Kumipyörät on tehokkaita. Ja rahdin siirtäminen kiskoille vaatisi sitten ratahankkeet noihin logistiikka terminaalaihin. jolloin niiden välinen liikenne voisi siirtyä kiskoille jos kiskoilla kilpailukykyä.

Ihminen "rahtina" vähänhelpompi, kun se osaa siirtyä bussista junaan ominvoimin, ja nimenomaan ihmisillä kiire, ovat valmiita maksamaan siitä että matka-aika on joitain minuutteja lyhyempi.

Toki se kokis ja SSD halutaan nopeasti, mutta tavaraa voidaan välivarastoida, joten usein riittää että viimeiset metrit nopeasti.

No tässä en ota kantaa onko Turun juna hankkeiden tyyliset jutut kannattavia, mutta tärkeä toki Turulle, ja Turkulaisille kannatettava niin pitkään kun maksajat ovat muualla
 
Liberaalipuolueen Lassi Kivinen tunnustaa 23 minuuttia haastattelussa, että heidänkin ennen vaaleja julkistama talouden sopeuttamisohjelma olisi ollut liian lepsu tasapainottamaan Suomen taloutta. Suomen talous on hyvin vakavassa tilanteessa.

Kivinen sanoo olevansa pettynyt hallituksen leikkauksiin. On menty siitä missä aita on matalin ja kohdistettu vähäiset leikkaukset heikoimpiin (allekirjoittaneen mielestä myös palkansaajiin ja työttömäksi joutuviin palkansaajiin).

Suomen ongelma on, että suurehko osa ihmisistä saa käyttöönsä verovaroja jotakin kautta: sosiaalitukina, palkkana, julkisen puolen ostoina, yritystukena, tutkimustukena jne jne. Jos kansanedustaja erehtyy ehdottamaan jonkin budjetin leikkaamista, saa hän vastaansa valtavan huutomyrskyn ihmisiltä, jotka nousevat kaikin mahdollisin keinoin puolustaamaan saamisiaan. Sitten kansanedustajalla/puolueella puntti alkaa tutisemaan ja ulostulo leikkauksesta perutaan.

Kivisen mielestä olisi mentävä rakenteisiin leikkaamaan. Hän mainitsee esimerkkinä, että YLE:ltä tulisi leikata valtaosa sen vajaan 600 miljoonan euron budjetista. Asia on niin, että alati kasvavalla verorahoitteisella budjetilla pelaava YLE tappaa yksityiset kilpailijat Suomen mediakentästä. Halutaanko Suomeen Venäjän kaltainen tilanne, että meillä on lähes pelkästään valtio-omisteinen ja kontrolloitu media?

 
Kivisen mielestä olisi mentävä rakenteisiin leikkaamaan. Hän mainitsee esimerkkinä, että YLE:ltä tulisi leikata valtaosa sen vajaan 600 miljoonan euron budjetista. Asia on niin, että alati kasvavalla verorahoitteisella budjetilla pelaava YLE tappaa yksityiset kilpailijat Suomen mediakentästä. Halutaanko Suomeen Venäjän kaltainen tilanne, että meillä on lähes pelkästään valtio-omisteinen ja kontrolloitu media?
Ei ole edes liberaalit yhtä liberaaleja kuin ennen.

Kyllä ennen vanhaan liberaalit mielestäni kannatti ihan suosiolla YLE:n yksityistämistä eikä mitään "budjetin valtaosan leikkaamista".
 
Ei ole edes liberaalit yhtä liberaaleja kuin ennen.

Kyllä ennen vanhaan liberaalit mielestäni kannatti ihan suosiolla YLE:n yksityistämistä eikä mitään "budjetin valtaosan leikkaamista".
Ehkä heidän ajattelunsa on järkevöitynyt aikojen saatossa.:) Vaikka en YLE:stä liiemmin pidäkkään, niin jonkinlainen valtiomedia on hyvä olla poikkeustilanteita ja tiedottamista varten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 775
Viestejä
4 565 410
Jäsenet
75 017
Uusin jäsen
LUIGI76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom