• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Työkykyinen lepäilee vs että olisi kartuttamassa yhteistähyvää.

No ehkä vähän kärjitys, mutta jos mietitään tarkemmin, esimerkkinä eläkelläisiä, niin ihan syystä on tehty kannustinsysteemeitä että eläkelläiset tekisivät töitä.
Eläkeläisten kannustinjärjestelmät on aika pimee tapaus myös. Toinen saa 1k+ pohjalle ja voi sen perusteella ihan huvikseen tehä töitä. Yritä siinä sitte kilpailla...melkein saisi olla että jos eläkkeelle mennään niin sillon siellä ollaan. Jos tekee työtä niin silloin voisi olla ihan töissäkin eikä eläkkeellä.
 
Varmaan joku toimistolla ikänsä näppäillyt/neppaillut voi jatkaa samaa eläkkeelläkin jos käy muuten aika pitkäksi.
Varmaa voi, tai sitten pihalla, hallissa ollut voi jatkaa samaa, mutta tuossa nyt työuran ajatus ongelma että mietitään saman tehtävän jatkamista ja siihen vielä se että palkkakkin pitäisi pysyä samana. Noin yleisesti ei niin, vaan se panos, työnarvo voi ikääntyessä laskea, eli palkka myös, toki myös heitä joilla on arvokasta osaamista, mistä voi pyytää sen mukaan. Toinen se että jos puhutaan eläkelläisistä niin se on sekalainen joukko myös tyokyvältään, niin ei se ole töissä 100% tai ei töissä lainkaan, vaan kaikkea siltä väliltä, jaksaminen huomioiden.

Paljon tehtäviä missä ei tarvi isosti uudelleen kouluttautua, perehdyttäminenkin voi riittää.
 
Hyvinvointialueiden alijäämä oli viime vuonna 1,36 miljardia euroa. Onneksi niin kutsutun porvarihallituksen toimesta on tehty "kovia säästötoimia" (TM).

VM:n tämänhetkisen ennusteen mukaan hyvinvointialueiden alijäämä tänä vuonna olisi 1,2 miljardia euroa. Vuotta on kuitenkin vielä yli puolet jäljellä ja paljon ehtii tapahtua.

Mutta kuka yllättyi? Kuten tässä threadissa on moneen kertaan todettu, hyvinvointialueet eivät ole missään vaiheessa tavoitelleet mitään oikeita säästöjä. Seinistä on säästetty ja vanhuksia on potkaistu Kela-taksien kuljetettavaksi. Ylipaisunutta hallintoa ja toimintaa ei ole järkeistetty ainoallakaan hyvinvointialueella.

Sote-alueet joutuvat palkkaamaan vuokralääkäreitä järkyttävillä kuukausilaskutuksilla, mutta Kokoomuksen ja Lääkäriliiton pyhä allianssi pitää: lääketieteellisen paikkomääriä ei ole tarvetta kasvattaa.

 
Viimeksi muokattu:
Hyvinvointialueiden alijäämä oli viime vuonna 1,36 miljardia euroa. Onneksi niin kutsutun porvarihallituksen toimesta on tehty "kovia säästötoimia" (TM).

VM:n tämänhetkisen ennusteen mukaan hyvinvointialueiden alijäämä tänä vuonna olisi 1,2 miljardia euroa. Vuotta on kuitenkin vielä yli puolet jäljellä ja paljon ehtii tapahtua.

Onkohan noissa piilossa jotain lisäpommeja? Suomessa kai ollaan aika rehellisiä kirjanpidoissa julkisella sektorilla?
 
Veikkaan että pian on tulossa hyvinvointialue-vero tai millä ikinä tulevat sitä nimittämään veronmaksajille maksettavaksi.

Kunnallisverossa ei kyllä taidettu huomioida sitä että sosiaali ja terveyspalvelut siirtyi kunnalta pois… :think:
 
Ylipaisunutta hallintoa ja toimintaa ei ole järkeistetty ainoallakaan hyvinvointialueella.
Vaimon hyvinvointialue on päässyyt aika vähällä, kun se on muodostettu suoraan entisestä sairaanhoitopiiristä. Ei ole ollut yhdistämisiä ja siitä johtuvia päällekkäisyyksiä.

Pitkää päiväähän tuo painaa ja lie palkkansa ansainnut.
 
Kunnallisverossa ei kyllä taidettu huomioida sitä että sosiaali ja terveyspalvelut siirtyi kunnalta pois… :think:

Mistä ajattelit että se 12,64%-yks tiputus kunnallisveroissa johtui jos ei juuri siitä että sote-palvelut siirtyi kunnilta pois?
 
Veikkaan että pian on tulossa hyvinvointialue-vero tai millä ikinä tulevat sitä nimittämään veronmaksajille maksettavaksi.

Varmasti. Kysymys on enää siitä, miten tärkein eli veron nimi innovoidaan. Olisiko paremminvointi vero poikaa ja tyttöä?
 
Veikkaan että pian on tulossa hyvinvointialue-vero tai millä ikinä tulevat sitä nimittämään veronmaksajille maksettavaksi.

Maakuntavero todennäköisesti olisi ihan järkevä ratkaisu, koska silloin maakuntavaaleissa voi kampanjoida sillä, millaisia palveluita ihmiset haluaa ja paljonko niistä maksetaan.

Nykyisellään hyvinvointialueilla ei ole oikein insentiivejä säästää, koska "valtio" paikkaa alijäämät.
 
Onhan tämä verotus joiltain osin aika sairasta, esim. tuo 30% pääomatulovero on piensijoittajalle aika ankara.
Eikä se edes todellisuudessa tuohon 30% jää. Ajatellaan että sijoitat 10k johonkin nyt ja myyt 6 vuoden päästä. Sanotaanko että keskimäärinen inflaatio on 3% tuona aikana p.a. ja myyt 13k. Eli olet tosiasiassa (inflaation jälkeen) saanut noin 1k voittoa mutta verottaja verottaa 0,9k eli inflaatiokorjattu pääomatulovero tässä tapauksessa on noin 90%.
 
Sote-alueet joutuvat palkkaamaan vuokralääkäreitä järkyttävillä kuukausilaskutuksilla, mutta Kokoomuksen ja Lääkäriliiton pyhä allianssi pitää: lääketieteellisen paikkomääriä ei ole tarvetta kasvattaa.
pitää muuallakin, terveydenhuollon isoja resurssisyöppöjä kuten työterveydenhuolto ja ylipäätään ksityinen terveydenhuolto ei kukaan halua purkaa...
 
pitää muuallakin, terveydenhuollon isoja resurssisyöppöjä kuten työterveydenhuolto ja ylipäätään ksityinen terveydenhuolto ei kukaan halua purkaa...

Kutakuinkin kaikki Suomessa on epäpätevien ja vastuuseen kykenemättömien johtajien toimesta pelattu täysin sekaisin. Pitäisi laittaa luuta heilumaan, ja uudet tuulet päälle.

Yksi hyvä uudistus jo olisi, että tunnistettaisiin, että monesti työuran loppupuoli pitäisi mennä alaspäin johtohierarkioissa. Kun ei ole mitään annettavaa.

Johtopaikoille olevat ovat syöneet yhteiskuntaan aiemmin kertyneen luottamuspääoman sikailuillaan. Samanaikaisesti sama porukka yrittää työntää Suomea kohti sotaa, tai ainakin tilaa jossa heidän sikailut laitettaisiin ulkoisen vihollisen syyksi.

Todellisessa maailmassa ei syömävelkaa voi loputtomasti ottaa, vaikka se miten houkuttaa erittäin hyvin kestittyjä ja palkattuja johtajia.
 
Viimeksi muokattu:

Tuossa kuvaa Suomen todellisuudesta. Eli uutta ei synny.

Tärkein huomio on, että vallanpitäjät vastustavat jyrkästi tuontyyppistä muutosta, koska he eivät voi kontrolloida uutta teknologiaa.

Suomessa pitäisi aloittaa tervehdyttämisohjelma, jossa selkeästi tunnistettaisiin, että monet suuryrityksemme eivät tule selviämään, ja näin ollen kaikki yhteiskunnallinen tuki heikoille jälkeenjääneille yrityksille tulisi lopettaa. Tämän jälkeen vapautunutta rahaa pitäisi suunnata uuden teknologian terveille projekteille.
 
Viimeksi muokattu:

– Kuluttajat vaikuttavat olevan turhankin pessimistisiä ja keräävät varmuuden vuoksi puskuria pahan päivän varalle sen sijaan, että kuluttaisivat normaalisti. Voi vaan toivoa, että ensi viikolla odotettavissa oleva koronlasku valaa kuluttajiin lisää luottamusta, Malinen toteaa.

Kuluttajien käsitystä talouden tilasta synkentää myös julkisen talouden huono tilanne.

– Negatiivista kierrettä vahvistaa hallituksen päättämä arvonlisäveron korotus, joka tuntuu kuluttajien kukkarossa. Tosiasia on se, että arvonlisäveron korotus jo kuluvan vuoden syyskuussa tuhoaa loppuvuoden talouskasvun, Malinen arvioi.
Kunpa Suomen oikeisto-osasto ymmärtäisi, että tämä on suora seuraus yliampuvasta velkapelottelusta, jolla voitettiin ek-vaalit. Olisiko päättäjillä kanttia lopettaa synkistely ja muuttaa tulevaisuusnäkymien maalailu piirun verran optimistisemmiksi?
 

Kunpa Suomen oikeisto-osasto ymmärtäisi, että tämä on suora seuraus yliampuvasta velkapelottelusta, jolla voitettiin ek-vaalit. Olisiko päättäjillä kanttia lopettaa synkistely ja muuttaa tulevaisuusnäkymien maalailu piirun verran optimistisemmiksi?
Puhuisin "oikeisto-osaston" sijaan realisteista, jotka näkevät Suomen todellisen taloustilanteen. Realistin on vaikea muuttaa tulevaisuuden näkymiä piirun vertaa optimistisemmaksi, kun missään ei näy oikeaa konkreettista muutosta kohti parempaa.

Suomen vaihtotaso painui negatiiviseksi 2010-luvun alussa ja näillä näkymin se tulee pysymään pitkäaikaisesti alijäämäisenä. Ensisijaisesti verotus-ja sijaintisyistä Suomea ei nähdä kiinnostavana investointikohteena. Björn Wahlroossin mukaan Suomeen ei ole tullut 25 vuoteen yhtäkään kansainvälisen tason merkittävää teollisuusinvestointia. Paperilla Suomessa on kyllä suuria yrityksiä, mutta monien toiminnot ovat lähes kokonaan ulkomailla. Esimerkiksi Koneen arvo syntyy valtaosin Suomen ulkopuolella.

Suomen julkinen sektori (ja vanhat puolueet) ei halua hyväksyä sitä tosiasiaa, että julkisen talouden menot olisi pakko sopeuttaa vastaamaan Suomen nykyistä taloustilannetta. Jopa Kokoomuksen kaltainen, itseään oikeistopuolueena mainostava puolue, haraa vastaan YLE:n budjetin ja kehitysapurahojen kaltaisille leikkauksille.




 
Viimeksi muokattu:
Puhuisin "oikeisto-osaston" sijaan realisteista, jotka näkevät Suomen todellisen taloustilanteen. Realistin on vaikea muuttaa tulevaisuuden näkymiä piirun vertaa optimistisemmaksi, kun missään ei näy oikeaa konkreettista muutosta kohti parempaa.

Paperilla Suomessa on kyllä suuria yrityksiä, mutta monien toiminnot ovat lähes kokonaan ulkomailla. Esimerkiksi Koneen arvo syntyy valtaosin Suomen ulkopuolella.

Pitkälti juuri näin.

Tervehdyttämisohjelma. Suuryritykset Suomessa nähdään realistisesti vihamielisinä toimijoina, joiden kautta talouskasvua ei ole saatavissa. Suuryrityksille nostetaan veroja, ja vastaavasti tukipaukut laitetaan täysimääräisesti tahoille, joilla on aito mahdollisuus merkittävään talouskasvuun suomalaisella tekemisellä.

Kyse on yksinkertaisista asioista. Luu kurkkuun kerralla jälkeenjääneille.

Ei tapahdu, koska sukupuuttoon kohta kuolevat tarjoavat kovapalkkaisia suojatyöpaikkoja poliittisille broilereille.
 
Mä en tiedä aiheesta mitään mutta tarkoittaako 3.8% alijäämä suurin piirtein sitä että jos valtio leikkaisi kaikista kuluista 3.8% ja uusia työttömiä ei tulisi niin oltaisiin omavaraisia ja velan ottaminen loppuisi?
 
Mä en tiedä aiheesta mitään mutta tarkoittaako 3.8% alijäämä suurin piirtein sitä että jos valtio leikkaisi kaikista kuluista 3.8% ja uusia työttömiä ei tulisi niin oltaisiin omavaraisia ja velan ottaminen loppuisi?

Yli mennään reilusti juuri sen takia, että jos leikataan syntyy esimerkiksi niitä työttömiä. Samoin jos talkootettaisiin, että nyt kaikilta 5% palkoista lisäverona yhteiskunnalle, niin kerrannaisvaikutukset olisivat erittäin merkittäviä.

Ikuinen ongelma. Poliitikon kannattaa valehdella ikuisesti, ja näin he niin tekevät.

Hyväuskoisuuden hyväksikäyttö on mielenkiintoinen ilmiö. Eli tälläisissä prosessissa pienehkö joukko päättää, ja ihmiset joita ei saada manipuloitua hiljennetään. Lopputuloksena tilat mallia nyt on vaan pakko säästää Marjalta tekohampaat suusta.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en tiedä aiheesta mitään mutta tarkoittaako 3.8% alijäämä suurin piirtein sitä että jos valtio leikkaisi kaikista kuluista 3.8% ja uusia työttömiä ei tulisi niin oltaisiin omavaraisia ja velan ottaminen loppuisi?
Mun ymmärtääkseni tuo on suhteutettuna bruttokansan tuotteeseen eli ei taida mennä noin. Eli pitäisi tulopuolen olla suhteutettuna menoihin niin sillon ehkä.
 
Yli mennään reilusti juuri sen takia, että jos leikataan syntyy esimerkiksi niitä työttömiä. Samoin jos talkootettaisiin, että nyt kaikilta 5% palkoista lisäverona yhteiskunnalle, niin kerrannaisvaikutukset olisivat erittäin merkittäviä.

Ikuinen ongelma. Poliitikon kannattaa valehdella ikuisesti, ja näin he niin tekevät.

Hyväuskoisuuden hyväksikäyttö on mielenkiintoinen ilmiö. Eli tälläisissä prosessissa pienehkö joukko päättää, ja ihmiset joita ei saada manipuloitua hiljennetään. Lopputuloksena tilat mallia nyt on vaan pakko säästää Marjalta tekohampaat suusta.
Näitä kerrannaisvaikutuksia on ian kaiken käytetty jonkun hankkeen tai agendan ajamiseen. Kannattaa olla niiden kanssa aika varovainen. Niitä on mutta kuinka paljon ja mihin suuntaan, on aika paljon esimerkkejä, missä finanssipolitiikka on toiminut aivan perverssillä tavalla.
 
Näitä kerrannaisvaikutuksia on ian kaiken käytetty jonkun hankkeen tai agendan ajamiseen. Kannattaa olla niiden kanssa aika varovainen. Niitä on mutta kuinka paljon ja mihin suuntaan, on aika paljon esimerkkejä, missä finanssipolitiikka on toiminut aivan perverssillä tavalla.

Näissä asia lienee varsin selvää. Eli jos on vaikka kolmannen sektorin toimija, ja joka tekee päihdetyötä töissään raitistuneet entiset alkoholistit, niin ei niistä monesta ole mihinkään eahahommiin, kun toiminta lyödään säppiin.

Sitten so porukka miettii kotonaan, että alkaisiko sitä kuitenkin juomaan vai mitä tässä tekisi.
 

Soininvaara on näköjään vanhetessaan muuttunut mies.
 
1718384056542.png

Ihmisten kulut ovat tuplaantuneet 10 vuodessa mutta valtion tulot ovat pysyneet samassa. kaiken jarjen mukaan meidan pitaisi elaa 1970-luvun mallissa mutta runsas valtion velanotto siirtaa ongelmia lapsille.
 

Liitteet

  • 1718383888514.png
    1718383888514.png
    9,2 KB · Luettu: 14
1718384056542.png

Ihmisten kulut ovat tuplaantuneet 10 vuodessa mutta valtion tulot ovat pysyneet samassa. kaiken jarjen mukaan meidan pitaisi elaa 1970-luvun mallissa mutta runsas valtion velanotto siirtaa ongelmia lapsille.
Mikä tuo käppyrä on, kulutus ? vai mikä.

Toisessa ketjussa vähän puhetta työajasta, hyvinvoinnista, niin tässä nyt jotenkin ajatus vääntyy siihen että mitä nyt tuolla viestitään. ja onko se nyt rahassa ?

Näkyy siinä pientä yhtäläisyyttä asuntopuoleenkin.

Miten valtion velka tuohon liittyy, jotain menee yksiin valtion löysäilyn kanssa, mutta osa ei. velkaa se ei taida kuvata.
 
Kokoomuksen Matias Marttisen on pitkään vetänyt työryhmää, jonka tavoitteena oli leikata YLE:n valtavasta 600 miljoonan euron vuosibudjetista 125-144 miljoonaa euroa.

Iltalehden pääkirjoitus puhuu suoraan, että Kokoomuksella meni YLE:n lobbaamisen ja pelottelun seurauksena pupu pöksyyn ja YLE:n budjetin leikkaus on kuihtumassa vaivaiseen 20 miljoonaan euroon. Eduskunnan puolueista ainoastaan Perussuomalaiset ja Liike nyt haluaisi leikata rajummin.

Suosittelen Kokoomukselle puolueen nimen uudistamista: Kokoomusdemokraatit tai ehkä jopa Kokoomusliitto voisi sopia paremmin puolueen nykyiseen imagoon.

 
Kokoomuksen Matias Marttisen on pitkään vetänyt työryhmää, jonka tavoitteena oli leikata YLE:n valtavasta 600 miljoonan euron vuosibudjetista 125-144 miljoonaa euroa.

Iltalehden pääkirjoitus puhuu suoraan, että Kokoomuksella meni YLE:n lobbaamisen ja pelottelun seurauksena pupu pöksyyn ja YLE:n budjetin leikkaus on kuihtumassa vaivaiseen 20 miljoonaan euroon. Eduskunnan puolueista ainoastaan Perussuomalaiset ja Liike nyt haluaisi leikata rajummin.

Suosittelen Kokoomukselle puolueen nimen uudistamista: Kokoomusdemokraatit tai ehkä jopa Kokoomusliitto voisi sopia paremmin puolueen nykyiseen imagoon.

https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/09c297d8-dfb5-42d5-aa35-2302cbbcbcca
Linkistä ei ihan suoraan selvinnyt se leikkauksen taso, jutussa oli linkki asiasta kertovaan uutiseen , jossa puhutaan 200 miljoonan leikkauksesta. jakautuu useammalle vuodelle, mutta vähän epämääräinen, ja työryhmä ei ollut yksimielinen, vasemmistoliitto eriävämielipide.

Mutta suora leikkaus ALV korotus, 10 prosentista neljääntoista. se suoraan pois neljäprosentti. Sen lisäksi leikataan idexikorotukset, eli toisin sanoen tekninen toteutus miten sitä budjettia supistetaan. Mutta jättää vähän ilmaan summat.

Jos mennään jutun 18 miljoonalla, niin ollaan vajaassa 80 miljoonassa kolmenvuoden jälkeen, on toki vähemmän kuin 125 miljoonaan, mutta moninkertainen mainitsemaasi 20 miljoonaan verrattuna.

Tosin tuo 80 miljoonaa on niukempi jos idexit tahmaa ja suurempi jos kirii. Toimii vähän markkinaa tasaavasti.
 
Suomessa ainoa miltä voi leikata on kaikkein heikoimmassa asemassa olevat. Heillä ei ole puolustajia. Muilla on ison rahan lobbausarmeijat käytössään.

Kun köyhimmiltä leikataan se perustellaan sillä, että on pakko kun laitetaan asiat kuntoon. Kuntoonlaitto sitten jää sen jälkeen unohduksiin. Mitään ei tehdä ja vielä vähemmän leikataan.

Sinänsä tuossa ei ole kyse köyhien vihaamisesta vaan siitä, että muilla on rahaa lobbaukseen. Lobbauksella raha tulee rahan luokse ilmaisen lounaan muodossa.
 
Viimeksi muokattu:

Mikään ei koskaan kasva. Eikä vastuita oteta mistään. Ennustellaan vimmaisesti kuinka muka ihan kohta ihan varmasti kasvaa. Heh.

Mikä on tällä kertaa elostajien tekosyy? Ne kammottavat poliittiset lakot loppuivat ennen noita tilastoja.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin hyvatuloisten tuista on vaikea leikata. Koyhilta leikataan tukia ja muille lisataan veroja.

Hyvätuloisten tuista olisi hyvin helppo leikata. Nokian yritystuet tai raviradat esimerkkeinä. Jäähallikin on aika kallis luxustuote. Oopperan voisi lopettaa, ja galleriat joutaisi tuottavampaan käyttöön.


Mutta kun ei just niistä voi, kun nuo on niitä elintärkeitä juttuja. Syöpäsairaat eivät olennaisia, mutta rikkaille toisten rahoilla ostetut turhakkeet ovat. Hyvin syödyt lobbariarmeijat noiden takana. Syöpäsairaalalla ei pysy enää ruoka sisällä.

Olennaista tässä on myös, että aina kaikille köyhille tehdyt lupaukset rikotaan. Eli kun säädetään laki hoitovelvotteesta se voidaan rikkoa välittömästi. Mutta auta armias, jos joku rikkaille lobattu turhake ei synny juuri luvatusti.

Puolueet eivät aja yhteistä asiaa, vaan suojatyöpaikkoja sisäpiireilleen. Ydinluonne siinä toiminnassa. Kontakteja.
 
Viimeksi muokattu:

Viineriä syödään, köyhien elämät myydään. Tuon kokoomuspampun puheita ei vakavasti kannata ottaa. Aina kaikessa tulee kysyä trackrecord. Kun se on ankea ja kankea niin parasta kaikille olisi irtisanoutuminen. Kaikkia ei voi huijata kaiken aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa ainoa miltä voi leikata on kaikkein heikoimmassa asemassa olevat. Heillä ei ole puolustajia. Muilla on ison rahan lobbausarmeijat käytössään.

Kun köyhimmiltä leikataan se perustellaan sillä, että on pakko kun laitetaan asiat kuntoon. Kuntoonlaitto sitten jää sen jälkeen unohduksiin. Mitään ei tehdä ja vielä vähemmän leikataan.

Sinänsä tuossa ei ole kyse köyhien vihaamisesta vaan siitä, että muilla on rahaa lobbaukseen. Lobbauksella raha tulee rahan luokse ilmaisen lounaan muodossa.
Köyhyyteen on helppo ratkaisu: työnteko ja yritteliäisyys. Valitettavasti puolet Suomen poliittisesta kentästä elää ihmisten valtioriippuvaisuudesta, joten sosiaalitukien varassa elämiseen on tuskin tulossa isompaa muutosta. Nykyinen tilanne, jossa 35-40% väestöstä kannattalee koko korttitaloa työnteollaan, on täysin kestämätön. Jos tämä maa halutaan pois suosta pitäisi köyhää kannustaa tai jopa kepittää ottamaan vastuu omasta itsestään ja menemään töihin.
Ulina siitä, ettei työnteko kannata, koska koulutusta vaatimattomista töistä saa vain sosiaalietuuksien verran rahaa, kertoo lähinnä sosiaalietuuksien liian suuresta tasosta. Työstä kieltäytyminen tarkoittaa, että köyhän mielestä hänellä on oikeus toisten työllään ansaitsemiin rahoihin tekemättä mitään.
Ihmisille pitäisi opettaa enemmän budjetointia, talouden perusasioita ja työelämän perusteita, eikä opettaa isoa osaa jokaisesta ikäluokasta valtioriippuvaisuuteen.
 
Hyvätuloisten tuista olisi hyvin helppo leikata. Nokian yritystuet tai raviradat esimerkkeinä. Jäähallikin on aika kallis luxustuote. Oopperan voisi lopettaa, ja galleriat joutaisi tuottavampaan käyttöön.


Mutta kun ei just niistä voi, kun nuo on niitä elintärkeitä juttuja. Syöpäsairaat eivät olennaisia, mutta rikkaille toisten rahoilla ostetut turhakkeet ovat. Hyvin syödyt lobbariarmeijat noiden takana. Syöpäsairaalalla ei pysy enää ruoka sisällä.

Olennaista tässä on myös, että aina kaikille köyhille tehdyt lupaukset rikotaan. Eli kun säädetään laki hoitovelvotteesta se voidaan rikkoa välittömästi. Mutta auta armias, jos joku rikkaille lobattu turhake ei synny juuri luvatusti.

Puolueet eivät aja yhteistä asiaa, vaan suojatyöpaikkoja sisäpiireilleen. Ydinluonne siinä toiminnassa. Kontakteja.
Ykstityislääkärin tuet olisi yksi leikattava
"Tuen korotus saattaa siis valua siihen, että yksityislääkärissä joka tapauksessa käyvät saavat julkisella rahalla maksettua alennusta. "
 
Köyhyyteen on helppo ratkaisu: työnteko ja yritteliäisyys. Valitettavasti puolet Suomen poliittisesta kentästä elää ihmisten valtioriippuvaisuudesta, joten sosiaalitukien varassa elämiseen on tuskin tulossa isompaa muutosta. Nykyinen tilanne, jossa 35-40% väestöstä kannattalee koko korttitaloa työnteollaan, on täysin kestämätön. Jos tämä maa halutaan pois suosta pitäisi köyhää kannustaa tai jopa kepittää ottamaan vastuu omasta itsestään ja menemään töihin.
Ulina siitä, ettei työnteko kannata, koska koulutusta vaatimattomista töistä saa vain sosiaalietuuksien verran rahaa, kertoo lähinnä sosiaalietuuksien liian suuresta tasosta. Työstä kieltäytyminen tarkoittaa, että köyhän mielestä hänellä on oikeus toisten työllään ansaitsemiin rahoihin tekemättä mitään.
Ihmisille pitäisi opettaa enemmän budjetointia, talouden perusasioita ja työelämän perusteita, eikä opettaa isoa osaa jokaisesta ikäluokasta valtioriippuvaisuuteen.

Ongelma ei niinkään ole se, että kovin moni makaisi kotona Kelan tuilla kun työllisyysaste on yli 75%, ja siinä luvussa on mukana opiskelijat, armeijassa olevat ja työkyvyttömät. Yksi iso ongelma taitaa olla se, että monien alojen palkoilla ei vaan elä esim. PK-seudulla ja tätä on yritetty paikata tuilla -> rahaa menee veronmaksajilta sijoittajille, ja samalla käytännössä subventoidaan matalapalkka-aloja, mikä kannustaa työnantajia teettämään paskaduuneja.

Mutta sinänsä on totta että monet keskituloiset on ihan liian impulsiivisia rahankäyttäjiä, ja elävät yli budjettinsa, mutta tämä taitaa olla aikalailla erillinen ongelma.
 
Ongelma ei niinkään ole se, että kovin moni makaisi kotona Kelan tuilla kun työllisyysaste on yli 75%, ja siinä luvussa on mukana opiskelijat, armeijassa olevat ja työkyvyttömät. Yksi iso ongelma taitaa olla se, että monien alojen palkoilla ei vaan elä esim. PK-seudulla ja tätä on yritetty paikata tuilla -> rahaa menee veronmaksajilta sijoittajille, ja samalla käytännössä subventoidaan matalapalkka-aloja, mikä kannustaa työnantajia teettämään paskaduuneja.

Mutta sinänsä on totta että monet keskituloiset on ihan liian impulsiivisia rahankäyttäjiä, ja elävät yli budjettinsa, mutta tämä taitaa olla aikalailla erillinen ongelma.
Etelä- ja länsinaapurissa työllisyysaste 4 prosenttiyksikköä suurempi, ei selity pelkällä asevelvollisuudella:

Olisi aika iso vaikutus Suomenkin kyvylle ylläpitää ns. hyvinvointiyhteiskuntaa, jos työllisyysaste olisi samalla tasolla. Suomi on kuitenkin valinnut (kansan syvien rivien tuella, ei voi pelkästään poliitikkoja syyttää) taloudellisen vastuuttomuuden tien, joka tulee johtamaan ylivelkaantumiseen ja 'hyvinvointiyhteiskunnan" romahdukseen. Pienikin korjausliike johtaa sellaiseen vastareaktioon, ettei julkisen talouden tervehdyttämisestä ole toivoakaan.
 
Olisi aika iso vaikutus Suomenkin kyvylle ylläpitää ns. hyvinvointiyhteiskuntaa, jos työllisyysaste olisi samalla tasolla.

Ei vaikutusta.

Suomessa on heikosti korkeimman tuottavuuden työpaikkoja, joka on se aito ongelma. Juontaa juurensa johtajiin.
 
Etelä- ja länsinaapurissa työllisyysaste 4 prosenttiyksikköä suurempi, ei selity pelkällä asevelvollisuudella:

Olisi aika iso vaikutus Suomenkin kyvylle ylläpitää ns. hyvinvointiyhteiskuntaa, jos työllisyysaste olisi samalla tasolla. Suomi on kuitenkin valinnut (kansan syvien rivien tuella, ei voi pelkästään poliitikkoja syyttää) taloudellisen vastuuttomuuden tien, joka tulee johtamaan ylivelkaantumiseen ja 'hyvinvointiyhteiskunnan" romahdukseen. Pienikin korjausliike johtaa sellaiseen vastareaktioon, ettei julkisen talouden tervehdyttämisestä ole toivoakaan.

No mutta silti, Suomi on työllisyysasteen suhteen ihan hyvällä tasolla kun verrataan muihin EU-maihin. Isompi ongelma on se, että liian iso osa työpaikoista on ns. paskaduuneja.
 
Ei vaikutusta.

Suomessa on heikosti korkeimman tuottavuuden työpaikkoja, joka on se aito ongelma. Juontaa juurensa johtajiin.
Tottakai se vaikuttaa, jos 4 prosenttiyksikköä työikäisestä väestöstä siirtyisi valtion eläteistä elättämään itsensä.

Suomen ongelma on kansalaisten heikot taloustaidot ja loputon kateus. Rahaa haaskataan kaikkeen, mikä aiheuttaa vain kuluja ja ei ikinä tuota penniäkään. Jos joku erehtyy kuluttamisen sijaan sijoittamaan tulojaan, on siitä saatava tuotto suorastaan riistoa ja niinpä on täysin oikein, että valtio nappaa siitä puolet (yhteisövero ja pääomatulovero, kaksinkertainen verotus) mätisäkkeilyn rahoittamiseen. Yrittämisellä vaurastumisen hyväksyy vain neljännes kansasta, sijoittamisella vain alle joka kymmenes:
Tällaisessa henkisessä ilmapiirissä ei ole ollenkaan yllättävää, ettei kasvua synny. Se nimittäin vaatisi pääomia ja yrittelijäisyyttä, jotka ovat kaksi asiaa, joita kansa erityisesti karsastaa.
 
No mutta silti, Suomi on työllisyysasteen suhteen ihan hyvällä tasolla kun verrataan muihin EU-maihin. Isompi ongelma on se, että liian iso osa työpaikoista on ns. paskaduuneja.
Muissa EU-maissa ei olekaan ns. pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa veronmaksajien rahoitettavana. Eikä ole kohta en Suomessakaan.

Paskaduuninkin tekeminen on kansantaloudelle positiivinen asia.
 
Muissa EU-maissa ei olekaan ns. pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa veronmaksajien rahoitettavana. Eikä ole kohta en Suomessakaan.

Paskaduuninkin tekeminen on kansantaloudelle positiivinen asia.

Toki olisi parempi jos työllisyysaste olisi vielä vähän korkeampi, mutta pointti on ettei se ole Suomen ensisijainen ongelma. Enemmän se, että tuottavuus ja palkat on suht. matalia, ja tämä johtuu ensisijaisesti niistä töistä mitä teetetään, eikä siitä, kuinka kovaa niissä juostaan.
 
Toki olisi parempi jos työllisyysaste olisi vielä vähän korkeampi, mutta pointti on ettei se ole Suomen ensisijainen ongelma. Enemmän se, että tuottavuus ja palkat on suht. matalia, ja tämä johtuu ensisijaisesti niistä töistä mitä teetetään, eikä siitä, kuinka kovaa niissä juostaan.
Eihän palkat edes ole matalia Suomessa EU-tasolla. Varsinkin, kun ottaa palkkakuitista piilotetut työnantajan sivukulut huomioon. Jos useampi tekisi töitä riippumatta työn laadusta, jakautuisi yhteiskunnan kannattelu leveämmille hartioille ja samalla paine korottaa kokonaisveroastetta (yksi Suomen kasvun esteistä), hellittäisi.
Yksi askel suomalaisten taloustiedon parantamiseen voisi olla se, että palkkakuitissa näkyisivät kaikki työnantajan maksamat veroluonteiset maksut (esim. se 17% työeläkemaksu). Ihmisillä kirkastuisi hieman se kuva, mitä työ oikeasti maksaa ja mihin heidän työnsä tuotot valuvat.
 
Nopeasti laskettuna 4 prosenttiyksikköä parempi työllisyysaste vähentäisi valtion kuluja noin 2 miljardia. Jos siis puhutaan että lähes kaikki on matalapalkka aloja ja ei oteta huomioon mahdollisia talousvaikutuksia. Joten alijäämä pienenisi 12.9 miljardia - > 10.9 miljardia.
 
Eihän palkat edes ole matalia Suomessa EU-tasolla. Varsinkin, kun ottaa palkkakuitista piilotetut työnantajan sivukulut huomioon. Jos useampi tekisi töitä riippumatta työn laadusta, jakautuisi yhteiskunnan kannattelu leveämmille hartioille ja samalla paine korottaa kokonaisveroastetta (yksi Suomen kasvun esteistä), hellittäisi.
Yksi askel suomalaisten taloustiedon parantamiseen voisi olla se, että palkkakuitissa näkyisivät kaikki työnantajan maksamat veroluonteiset maksut (esim. se 17% työeläkemaksu). Ihmisillä kirkastuisi hieman se kuva, mitä työ oikeasti maksaa ja mihin heidän työnsä tuotot valuvat.

Olen samaa mieltä kanssasi, mutta mainitsen vain, että ei kai niitä työnantajan maksuja ole millään lailla kiellettyä ole laittaa sinne palkkakuittiin? Työnantaja voisi halutessaan kyllä ne sinne merkata aivan vapaasti.

Jos sellainen lakimuutos tulisi, että ne olisi pakko sinne laittaa, niin se vaatisi valtavasti panostusta työnantajilta, kun varmastikaan monet nykyiset palkanhallintaohjelmistot eivät siihen nykyisellään taivu.
 
Demokratia on ongelmaista.

Presidentti matkaa Bilderbergin salaseuraan, puolueet peittelee kaikki mahdolliset ongelmat kun äänestäjiä ei kiinnosta syöpäpotilaat jne.

Demokratian virhe on, että sellaisilla minullahan menee ihan hyvin ihmisillä ei ole mitään sanottavaa, ja ainoa mitä ovat vaatimassa on, että etuja ei heikennetä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 479
Viestejä
4 558 181
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom