Eikös Gripen E:ssä ole päivitetty versio moottorista mitä se sitten tarkoittaakin?
Kaikissa Gripeneissä on "päivitetty versio moottorista" riippuen siitä, mitä tällä tarkoitetaan.
Vanhoissa on Volvon versio siitä GE F404-moottorista. Se tuottaa kuivana enemmän työntövoimaa kuin Hornetissa käytetty versio. Tämä tuli käsittääkseni ihan tarpeeseen.
Gripen E:n GE 414 -moottori(joka on myös Super Hornetin moottori) taas on "päivitetty versio" siinä mielessä, että se on isommalla puhaltimella tehty ja suunnilleen samoihin ulkomittoihin tungettu kuin 404.
Voihan olla että ollaan keksitty halvempia tapoja tehdä, kun tarjoavat Gribeneitä halvemmalla?
Toki yksi hintaan vaikuttava seikka on yksimoottorisuus. Yksittäisen lentokoneen myyntihintaa alentava seikka on niinikään lisätilausten saaminen, siis pidempi valmistussarja. Koneessa käytetyn moottorin valmistuskustannuksista en tiedä mitään, mutta sitä muuttujaa ei voida koneen kappalehinnasta päätellä.
Niin tosta voisi päätellä, että jotain on oikeasti muutettu moottoripäivityksen myötä, liekkö kokoerojakin. Saattaa Griben E olla kevyempi sekä ilmanvastuksissa ja teho-painosuhteissa eroa.
Siis näissä vertailupareissa kummassakin verrataan yhtä vs. kahta ~saman työntövoiman kehittävää moottoria. Paitsi Gripen C/D vs. Hornet C/D kuivan ajon osalta. Jälkipoltolla niissäkin menee ~tasan per moottori.
Super Hornetin työntövoima suurimmalla jälkipoltolla on hyvinkin lähelle tasan kaksinkertainen vs. Gripen E. Silti jälkimmäisen ilmoitettu(ja ymmärtääkseni todellinen) huippunopeus on suurempi.
Samoin Hornetin työntövoima täydellä jälkipoltolla on hyvin lähelle tasan kaksinkertainen vs. Gripen C. Silti jälkimmäisen ilmoitettu(ja mutukäsitykseni mukaan myös todellinen) huippunopeus on korkeampi.
Tällä ei tietysti ole merkitystä aiheen kannalta koska kummastakaan vertailuparista ei ole listalla kuin toinen, uudempi.
Ilmanvastuksissa tietenkin on eroja, ja erilaisia eroja eri nopeuksissa ja eri kuormilla. Kun pienemmällä työntövoimalla mennään koneella M kovempaa kuin koneella N, voidaan toki ihan oikein päätellä, että vastusvoimat suuressa nopeudessa ovat koneessa M pienempiä.
Työntövoiman ja massan suhde kaikissa neljässä mainitussa on nimellisesti lähellä arvoa 1. Tämäkin on tietysti suhteellista ja melko umpimähkäinen luku sotakoneessa, koska se täytyy ilmoittaa jossakin tietyssä painossa, eli tietyllä konfiguraatiolla joka ei ole taistelukuorma eikä siihen varsinkaan sovi lisäpolttoaine. Ei siis voida suoraan sanoa, että kone jolle ilmoitetaan nimellisesti tehopainosuhteen arvoksi 1,05 kiihtyisi tai nousisi jossain käytännöllisessä tilanteessa paremmin kuin toinen kone, jolle on ilmoitettu arvo 0,97. Etenkään jos niihin laitetaan koetta varten vastaava aselasti tai polttoaineen määrä(prosentteina? kiloina? toimintamatkana? toiminta-aikana?), eikä välttämättä edes voida konfiguroida vastaaviksi. Niinikään työntövoiman ja massan suhde ei varsinkaan määrää huippunopeutta ja vaikuttaakin siihen vain hyvin välillisesti.
Suurin nopeus ei edes ole järkevissä rajoissa kovin kiinnostava tai oleellinen vertailukohde vaan paljon oleellisempaa on muu suorituskyky kuten nousukyky tai järkevällä kulutuksella saavutettava nopeus. Kunhan lässytän aiheesta liittyen edellä avattuun logiikkaan.