Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sveitsiläiset ostivat samalla Patriot järjestelmän, joka ei tietenkään tule Lockheed Martinilta, mutta tuollaiset kokonaisuudet hoidetaan valtiotasolla, niin että tarjous laitetaan toimimaan. Hintaa ja laskelmia on epäilty ympäri maailmaa, myös on epäilty, että onko koneet ostettu vähemmillä stealth ominaisuuksilla, kun hintaon vähemmän kuin Super Hornetilla (sveitsissä). Myös on ollut puhetta, että Sveitsiläiset eivät tarvitse Bloc 4 HW päivitystä tai omien asejärjestelmien integraatiota ja räätälöintiä, jolloin hinta jää matalammaksi.Varmastikin norjalaisten laskelmissa on jotain perää, koska sveitsiläisetkin pitivät F-35:sta edullisimpana vaihtoehtona/lentotunti.
myös on epäilty, että onko koneet ostettu vähemmillä stealth ominaisuuksilla, kun hintaon vähemmän kuin Super Hornetilla (sveitsissä).
Minähän en sanonut niitä idiooteiksi, vaan että tuollainen tilaisuus päästä kuuntelemaan asioita lähellä olevia voi vaikuttaa arviointikykyyn ja samalla voi unohtua lähdekriittisyys kuten tuo viittaamani twitterketju osoitti. Siivet on hieno lehti ja luen sitä aktiivisesti, mutta ei se tarkoita, että olen samaa mieltä 100% kaikesta mitä siellä kirjoitetaan.
Stealth ominaisuuksiin liittyy myös se softa, sensorit ja tutkajärjestelmät. Miksi aggressiivisesti yksinkertaistat asioita ja samaan aikaan et vaikuta itse "yhtään mitään" ymmärtävän? Eiköhän PV osaa ostaa sen parhaan koneen ilman internetasiantuntijoita.Kukaan joka tajuaa yhtään mitään näistä koneista ei ole tuollaista epäillyt. Joks joku tuollaista väittää, se on joko totaalisen pihalla tai sitten sanoo sen vain vallehdellakseen propagandatarkoituksessa
Ei ole olemassa mitään lappeen Rannan "stealth ominaisuuksia" joita konesta voi ottaa pois.
Koneen runko on muotoiltu siten, että se heijastaa tutkäsiteet eri suuntiin kuin mistä ne tulee. Koneen runkomateriaalit onv alittu siten,e ttä ne absorboi tutkan säteilyä.
Koneen ilmanottoaukot on muotoiltu siten, että tukasäteily ei pääse suoraan moottorin turbiiniin.
jne.
Mitään näistä ei "voi ottaa pois" ilman etä alettaisiin suunnittelemaan koentta uusiksi mikä lisäisi hintaa eikä halventaisi sitä.
Stealth ominaisuuksiin liittyy myös se softa, sensorit ja tutkajärjestelmät.
Miksi aggressiivisesti yksinkertaistat asioita ja samaan aikaan et vaikuta itse "yhtään mitään" ymmärtävän? Eiköhän PV osaa ostaa sen parhaan koneen ilman internetasiantuntijoita.
edit: Viestihistoriasi perusteella se on vain tapasi kommunikoida muita ihmisiä kohtaan. Mitä jos yritetään keskustella asiallisesti?
Jätän sinut väittelemään näistä muiden kanssa, sillä itse aloitit puhumaan, että stealth on fyysisiä ominaisuuksia viestiini, jossa muut tahot ovat spekuloineet, että stealthiin liittyviä asioita on voitu jättää pois tarjouksesta.Mitkä tahansa muutokset softaan vaan lisää kustannuksia, ei vähennä niitä.
Tutka on myös sensori, eikä ole olemassa mitään halvempia koneen havaittavuutta lisääviä sensoreita, jotka siinä heittämällä toimisivat. Minkä tahansa halvemman tutka-/sensorijärjestelmän porttaus/integrointi koneeseen maksaisi paljon ja veisi paljon aikaa.
Että edelleen, olet pihalla kuin lumiukko.
Kuka tässä yksinketaistaa asioita?
Sinä puhut käsienheiluttelutasolla jostain lappeen Rannan "stealth ominaisuuksista" tajuamatta yhtään mitä "stealth" käytännössä oikeastii tarkoittaa, minä puhun oikeasti teknisistä ominaisuuksista ja osista niiden oikeilla nimillä ja ja sinä syytät minua yksinkertaistamisesta?
Kannattaisi ehkä katsoa peiliin ja yrittää edes vähän ottaa selvää asioista, joista puhuu.
Asialliseen keskusteluun kuuluu mielestäni se, että ei mutuilla ihan täyttä huuhaata asioista, joista on pihalla kuin lumiukko.
Ja viestihistoriani perusteella pitäisi selvitä myös se, että minä en postaa huuhaata, vaan otan aina selvää asioista, mistä kirjoitan.
Jätän sinut väittelemään näistä muiden kanssa, sillä itse aloitit puhumaan, että stealth on fyysisiä ominaisuuksia viestiini, jossa muut tahot ovat spekuloineet, että stealthiin liittyviä asioita on voitu jättää pois tarjouksesta.
Kukaan ei sanonut, että siihen tehdään softamuutoksia jälkeenpäin tai tehtäisiin uutta järjestelmää vain sveitsin tarpeisiin, vai tietääkö Nokialla töissä oleva herra, että erilaisia variaatioita ei olisi jo eri valtioiden ja jenkkien omien käyttötarkoituksien mukaisesti? Minä viittasin lähteisiin, sinä vaan auot päätäsi. En usko, että tällä foorumilla on sellaista heppua (Nokiasta huolimatta), että tietäisi kuinka paljon eri softaversioita tai konfiguraatioita Lockheedilla on tarjota eri maille, jotka on joko tehty aiemmin tai niiden tekeminen ei aiheuta kustannuksia. Mutta ei, se olen minä joka on "tietävinään" ja vittuilet, että muiden pitäisi ottaa asioista selvää. Et selvästikkään osaa pitää tätä asialinjalla, joten en osallistu sinun kommentteihin enää. Peace.
Hyvä kysymys, mihin minulla ei ole vastausta vaikka niin maailmalla spekuloidaan. Toki voisi ajatella, että jos maa X sanoo, että "millä saadaan hintaa alas?" ja LM vastaa, että "noh jätetään nämä jutut pois". Tai että kun Block 4 ei ole vielä valmis, niin Sveitsi kysyy, että paljon maksaa 3F vs. 4 (ja ennen kuin joku viisastelee, niin kyllä, niissä on myös fyysisiä eroja, eikä vain softassa) tällä hetkellä? Nämähän on niitä asioita, joita me ei tiedetä, mutta nuo sotateknologian journalistit jne. tietää paremmin. Toki näistä moni jää salaiseksi, joten voimme vain arvailla, millä hintaa painettiin alas noiden toimittajien spekulaatioiden ja "alan sivustojen" ulkopuolella.Miten softa (tai sen versiot) liittyy stealth-ominaisuuteen?
Käsittääkseni häivetekniikka on täysin riippuvainen fyysisistä ominaisuuksista, eikä mistään softasta.
Hyvä kysymys, mihin minulla ei ole vastausta vaikka niin maailmalla spekuloidaan. Toki voisi ajatella, että jos maa X sanoo, että "millä saadaan hintaa alas?" ja LM vastaa, että "noh jätetään nämä jutut pois". Tai että kun Block 4 ei ole vielä valmis, niin Sveitsi kysyy, että paljon maksaa 3F vs. 4 (ja ennen kuin joku viisastelee, niin kyllä, niissä on myös fyysisiä eroja, eikä vain softassa) tällä hetkellä? Nämähän on niitä asioita, joita me ei tiedetä, mutta nuo sotateknologian journalistit jne. tietää paremmin. Toki näistä moni jää salaiseksi, joten voimme vain arvailla, millä hintaa painettiin alas noiden toimittajien spekulaatioiden ja "alan sivustojen" ulkopuolella.
Keeping the F-35 Ahead of the Bad Guys | Air & Space Forces Magazine
Operational testing is still underway, but the F-35 is already beginning its first major upgrade.www.airforcemag.com
Block 4 comprises some 53 improvements to counter both air- and ground-based threats emerging from China and Russia. None of these upgrades will change the aircraft’s outer appearance, or “mold line.” Instead, they are primarily new or enhanced features executed in software, which will be rolled out in stages, with updates every April and October starting in 2019 and continuing through at least 2024.
The Block 4 upgrades will be “80 percent” software, Winter said, and delivered more rapidly than in the past.
The specific content of the Block 4 upgrade remains closely held, but breaks down broadly into six categories:
- Integration of seven new weapons, including the Small Diameter Bomb II, British weapons such as the ASRAAM and Meteor air-to-air missiles; Turkey’s Standoff Missile and Norway’s Joint Strike Missile;
- Eight logistics and support changes;
- 13 electronic warfare updates;
- Seven interoperability and networking changes;
- Seven cockpit and navigation upgrades; and
- 11 radar and electro-optical system enhancements.
Hyvä kysymys, mihin minulla ei ole vastausta vaikka niin maailmalla spekuloidaan.
Toki voisi ajatella, että jos maa X sanoo, että "millä saadaan hintaa alas?" ja LM vastaa, että "noh jätetään nämä jutut pois".
Tai että kun Block 4 ei ole vielä valmis, niin Sveitsi kysyy, että paljon maksaa 3F vs. 4 (ja ennen kuin joku viisastelee, niin kyllä, niissä on myös fyysisiä eroja, eikä vain softassa) tällä hetkellä? Nämähän on niitä asioita, joita me ei tiedetä, mutta nuo sotateknologian journalistit jne. tietää paremmin. Toki näistä moni jää salaiseksi, joten voimme vain arvailla, millä hintaa painettiin alas noiden toimittajien spekulaatioiden ja "alan sivustojen" ulkopuolella.
Keeping the F-35 Ahead of the Bad Guys | Air & Space Forces Magazine
Operational testing is still underway, but the F-35 is already beginning its first major upgrade.www.airforcemag.com
Block 4 comprises some 53 improvements to counter both air- and ground-based threats emerging from China and Russia. None of these upgrades will change the aircraft’s outer appearance, or “mold line.” Instead, they are primarily new or enhanced features executed in software, which will be rolled out in stages, with updates every April and October starting in 2019 and continuing through at least 2024.
The Block 4 upgrades will be “80 percent” software, Winter said, and delivered more rapidly than in the past.
The specific content of the Block 4 upgrade remains closely held, but breaks down broadly into six categories:
- Integration of seven new weapons, including the Small Diameter Bomb II, British weapons such as the ASRAAM and Meteor air-to-air missiles; Turkey’s Standoff Missile and Norway’s Joint Strike Missile;
- Eight logistics and support changes;
- 13 electronic warfare updates;
- Seven interoperability and networking changes;
- Seven cockpit and navigation upgrades; and
- 11 radar and electro-optical system enhancements.
Olen samoilla linjoilla sinun kanssa tästä ja toki jotain yksittäistä mediaa on vaikea varmistaa, mutta se on selvää, että Sveitsin kilpailun lopputulos ja päätelmä, että F-35 on ”halvin”, on hämmästyttävää. Kaikkiallahan siitä on puhuttu kalleimpana, mutta nyt se oli halvin heidän spekseillään ja tarjottuna. Tulee mielenkiintoinen joulukuu.Jos tuota nyt oikein tulkitsin, niin ne softapäivitykset parantaa tutkan-, sähkö-optisten järjestelmien ja elektronisen sodankäynnin järjestelmien toimintaa (oli muutaki toki, mutta imho niitä ei oikeen voi millään tasolla lukea häivetekniikkaan kuuluvaksi), jotka kai voidaan lukea osaksi häivetekniikkaa. Etenkin noi elektronisen sodankäynnin järjestelmät on lähinnä siihen kuuluvaa, vai luetaanko toi ihan omaksi alueekseen, eikä osaksi häivetekniikkaa.
Oma tieto ei riitä, että voisin sanoa et mikä kuuluu osaksi häivettä ja mikä ei.
Käsittääkseni kaikki laskelmat perustuu jenkkien arvioihin? Siellä käytetään myös usein vääriä raflaavia hintoja esim projektin kokonaiskustannus. Siinä ei oteta huomioon ollenkaan myynnistä saatavia tuloja jne. vaan kaikki ilmoitetaan menona ja sen jälkeen vielä ostetaan koneet. En ihmettelisi, jos näissä jenkkien arvioissa ja ilmoittamista(onko tästä oikeaa dataa?) olisi mukana paljon sellaista, jota ei monissa maissa lasketa käyttökustannuksiksi.Olen samoilla linjoilla sinun kanssa tästä ja toki jotain yksittäistä mediaa on vaikea varmistaa, mutta se on selvää, että Sveitsin kilpailun lopputulos ja päätelmä, että F-35 on ”halvin”, on hämmästyttävää. Kaikkiallahan siitä on puhuttu kalleimpana, mutta nyt se oli halvin heidän spekseillään ja tarjottuna. Tulee mielenkiintoinen joulukuu.
Olen samoilla linjoilla sinun kanssa tästä ja toki jotain yksittäistä mediaa on vaikea varmistaa, mutta se on selvää, että Sveitsin kilpailun lopputulos ja päätelmä, että F-35 on ”halvin”, on hämmästyttävää. Kaikkiallahan siitä on puhuttu kalleimpana, mutta nyt se oli halvin heidän spekseillään ja tarjottuna. Tulee mielenkiintoinen joulukuu.
Mikähän on muuten syy siihen, ettei F-35B -malli ole ollut ilmavoimien harkinnassa?
Luulisi, että Suomen olosuhteissa olisi erinomaista hyötyä siitä, että kone pystyy operoimaan hyvin lyhyiltä kiitoradoilta tai miltä lie tienpätkiltä ja pelloilta... B-malli on siis (STOVL) -laite, joka ei vaadi nousemiseen ja laskeutumiseen pitkää kiitorataa, teoriassa ei lainkaan.
Elämä on... Kallis tämä ostos on muutenkin, ja tinkiminen on sallittua. Oikeastaan luulisi, että tässä on nyt ostajan markkinat kun on useita eri vaihtoehtoja ja poliittisetkin ulottuvuudet, myös myyjän näkökulmasta.Hinta? Toi B-malli on se kaikkein kallein.
Elämä on... Kallis tämä ostos on muutenkin, ja tinkiminen on sallittua. Oikeastaan luulisi, että tässä on nyt ostajan markkinat kun on useita eri vaihtoehtoja ja poliittisetkin ulottuvuudet, myös myyjän näkökulmasta.
Hinta? Toi B-malli on se kaikkein kallein.
Ruotsin etu on lienee se tosiasia, että Gripeniä saadaan mahdollisimman moneen maahan, että niitä tilataan myös lisää. Tosiasiassa sodan tai konfliktin riski on pieni, joten lyhytaikaiset tavoitteet ajaa niiden yli.Kyllähän se A-malli noista taitaa olla se ominaisuuksiltaan paras ja vähävikaisin malli. Hieman ihmettelen Ruotsin halukkuutta myydä Suomelle Gripeneitä, kun heidänkin etunsa on, että Suomella on mahdollisimman tehokas ilma-ase. Wallenbergeillä rahaakin riittää, että ei ole mätitahna näkkärin päälle tuosta kaupasta kiinni.
Mikähän on muuten syy siihen, ettei F-35B -malli ole ollut ilmavoimien harkinnassa?
Kone on kallis, suorituskyvyltään heikompi ja tekniikaltaan ongelmallisempi. Eli ei siinä olisi oikein mitään järkeä. Tukialuskäyttöönhän se on tarkoitettu, eikä sitä ole tainnut kukaan mihinkään muuhun hankkia.
Eikös siitä ole C malli, joka on se tukialus versio ilman tuota pystysuoraan nousu/lasku ominaisuutta. Tuo B on sitten se Brittien ja Yhdysvaltain merijalkäväen toivoma versio. Mutta tukialuskäyttöönhän se B mallikin pääsääntöisesti varmaan tulee niitä hankkiville.
Kone on kallis, suorituskyvyltään heikompi ja tekniikaltaan ongelmallisempi. Eli ei siinä olisi oikein mitään järkeä. Tukialuskäyttöönhän se on tarkoitettu, eikä sitä ole tainnut kukaan mihinkään muuhun hankkia.
Ja A-mallissa on siis aivan erilainen pysäytyskoukku kuin C-mallissa joten C-mallin pysäytyskoukun ongelmat ei koska A-mallia, jos suomi sitä maantiekentiltä operoi pysäyttäen sen tarpeen vaatiessa koukulla, tosin A-mallin koukku ei ole tarkoitettu jatkuvaan operointiin vaan hätävaraksi, mutta käsittääkseni suomessakin maantiekentät on tarpeeksi pitkiä että kone saadaan normaalitilanteissa alas ilman koukkoa ja koukku on vaan hätävarana, että jos lasku meinaa mennä pitkäksi, koukku pysäyttää.
Kroatia vaihtamassa migit ranskalaisiin:
Croatia buys French Rafale fighters to replace MiG-21
French aircraft manufacturer Dassault Aviation reported that Croatia has placed an order for 12 Rafale fighter aircraft to replace the Soviet-era MiG-21 Fishbed. As noted by the company, at a ceremony attended by the President of the French Republic Emmanuel Macron and the Prime Minister of the...defence-blog.com
Eurofighter Typhoon on tarkan markan hävittäjä – mukana tulisi ”tulevaisuuden tutka-ase”
Eurofighter-yhteenliittymä mainostaa konettaan äärimmäisen kustannustehokkaana pakettina, jonka parhaita puolia ei ole vielä edes nähty.www.is.fi
Eurofighteriin uusi tehokas tutka.
Ostiko Sveitsi koneensa käytännössä ilman aseita?
Sellainen huomio, että nämä on vanhoja käytettyjä koneita Ranskan ilmavoimilta, ei uusia. Näistä F1-malleista puuttuu kyky ilmasta-maahan toimintaan, nämä on puhtaita hävittäjiä.
Ostettiinkohan aikoinaan Drakenit samaan tapaan? Sama kuvio voisi toimia SAABn suhteen ja toisaalta eikö Jenkit ole myös myyneet varsinkin F-16 kalustoa maailmalle samalla pelikirjalla?Tällä myyntitaktiikalla Dassault pystyy tarjoamaan nopean toimituksen. Lisäksi käytetyillä on voitu vastata esim Euroopan maiden pikkutilauksiin kustannustehokkaasti.
Asiantuntijat esittelevät (toivottavasti) parhaimman ratkaisun esitetyistä vaihtoehdoista, mutta viime kädessä eduskunta niistä päättää eli demokratia. Ja koska meillä on enemmistöhallitus, jos he keskenään koplaavat poliittisen ratkaisun, vaikka Gripenin hyväksi...
Niillä mennään.
Ostettiinkohan aikoinaan Drakenit samaan tapaan? Sama kuvio voisi toimia SAABn suhteen ja toisaalta eikö Jenkit ole myös myyneet varsinkin F-16 kalustoa maailmalle samalla pelikirjalla?