Hyvä kysymys, mihin minulla ei ole vastausta vaikka niin maailmalla spekuloidaan.
"maailmalla spekuloidaan". Maailmalla spekuloidaan vaikka mitä, mutta on spekulaatiota jotka perustuu faktaan, ja spekulaatiotia jotka perustuu mutuun ja virheelliseen tietoon. Tuo spekulaatio perustuu virheelliseen tietoon, todennäköisesti lähinnä pohjautuen F-22n täysin erilaisten pinnoitteiden kalliisiin huoltokustannuksiin, kun tuon spekulation tekijä ei ole tajunnut, että F-35n pinnoitteet on rakenteeltaan täysin erilaisia kuin F-22ssa.
Nyt nostat
yhden mutuun/virhelliseen faktaan perustuvan spekulaation hyvin tärkeään asemaan, ja yrität antaa sellaista käsitystä että se olisi joku "yleinen käsitys maailmalla" vaikkei todellakaan ole vaan vain yhden tyypin virhellisiin faktoihin perustuva spekulaatio.
Ja sitten et keksi mitään (toimivia) selityksiä siihen, mitä se oikeasti voisi tarkoittaa, ensin tuli käsienheiluttelua ja nyt tulee täysin toimimattomia ideoita.
Toki voisi ajatella, että jos maa X sanoo, että "millä saadaan hintaa alas?" ja LM vastaa, että "noh jätetään nämä jutut pois".
Ne "poisjätettävät jutut" on mm. ulkoiset polttoainetankit, ulkoiset targeting podit, ulkoiset ECM-podit.
... joita ei ole koskaan ollutkaan eikä tarvittukaan, koska kaikki on sisäisenä.
Ja niin, "jätetään pois toinen moottori ja kaikki sen huoltoon liittyvä työ, sitäkään ei tarvita kun tässä yhdessäkin on enemmän työntövoimaa kuin EF Typhoonin tai Rafalen kahdessa"
Ehkä myös "nämä uudemmat (ja tehokkaamat) 4-version prosessorit valmistetaan paljon uudemmalla valmistustekniikalla joten ne on myös halvempia, vaikka ovatkin tehokkaampia"
Kun kone jo alunperinkin mahtuu budjettiin ja on kokonaiskustannuksiltaan halvin, ei ole ollut mitään tarvetta alkaa "leikkaamaan jostain" tavalla joka heikentäisi konetta millään tavalla.
Tai että kun Block 4 ei ole vielä valmis, niin Sveitsi kysyy, että paljon maksaa 3F vs. 4 (ja ennen kuin joku viisastelee, niin kyllä, niissä on myös fyysisiä eroja, eikä vain softassa) tällä hetkellä? Nämähän on niitä asioita, joita me ei tiedetä, mutta nuo sotateknologian journalistit jne. tietää paremmin. Toki näistä moni jää salaiseksi, joten voimme vain arvailla, millä hintaa painettiin alas noiden toimittajien spekulaatioiden ja "alan sivustojen" ulkopuolella.
Se, että softaa jätetään pois ei laske sitä hintaa millään tavalla, päin vastoin, se nostaa sitä, koska jouduttaisiin integroimaan ja testaamaan uusi softakonfiguraatio.
Operational testing is still underway, but the F-35 is already beginning its first major upgrade.
www.airforcemag.com
Block 4 comprises some 53 improvements to counter both air- and ground-based threats emerging from China and Russia. None of these upgrades will change the aircraft’s outer appearance, or “mold line.” Instead, they are primarily new or enhanced features executed in software, which will be rolled out in stages, with updates every April and October starting in 2019 and continuing through at least 2024.
The Block 4 upgrades will be “80 percent” software, Winter said, and delivered more rapidly than in the past.
The specific content of the Block 4 upgrade remains closely held, but breaks down broadly into six categories:
- Integration of seven new weapons, including the Small Diameter Bomb II, British weapons such as the ASRAAM and Meteor air-to-air missiles; Turkey’s Standoff Missile and Norway’s Joint Strike Missile;
- Eight logistics and support changes;
- 13 electronic warfare updates;
- Seven interoperability and networking changes;
- Seven cockpit and navigation upgrades; and
- 11 radar and electro-optical system enhancements.
... mutta kun siellä on mukana sitä uutta rautaa myös. Osa uudesta softasta ei toimi ilman uutta rautaa.
Ja se, että nyt hankittaisiin vanha rautaversio vaan
nostaisi kokonaiskustannuksia, koska joskus pitäisi kuitenkin päivittää uuteen rautaversioon. Huomattava osa niistä F-35n "suurista" käyttökustannuksista (jotka virheellisesti monessa paikassa on laskettu lentotuntihinnaksi) on tullut nimenomaan siitä, että että koneeseen on tehty päivityksiä, joilla lastentauteja on korjattu.
3F-version ostaminen 4-version sijaan jonkun täysin potentiaalisen marginaalisen hankintahinnan säästön takia olisi vaan todella typerää ja pitkällä aikaskaalalla kokonaiskustannuksia lisäävää. Ja Sveitsi on nimenomaan painottanut niitä kokonaiskustannuksia, ja todennut että F-35 on nimenomaan niissä edullisin.
Että ei, version 3F-hankkiminen ei todellakaan selitä tätä F-35n hintaa, pikemminkin nimenomaan päin vastoin, sen 4-version hankkiminen nimenomaan voi selittää sitä kokonaiskustannusten laskua.