- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 11 872
Tämmönen video tuli vastaan IRST:stä.
Mitä mieltä olette, onko sillä niin iso merkitys mitä video antaa ymmärtää?
Ei tarvinnut montaa sekuntia katsoa, kun kävi selväksi, että melko roskaa tuo video.
Se F-117n seuranta IRSTllä kauempaa kuin tutkalla tarkoitti että kauempaa kuin mitä sitä F-117sta pystyi tutkalla seuraamaan, ei että kauempaa kuin "normaalia konetta" voi tutkalla seurata.
"IRST renders most aspect of stealth useless" on täyttä paskaa.
Eli esimerkki:
Jos esim. "normaalin koneen" näkee jollain venäläisen koneen tutkalla 150km päästä ja saman koneen kantamalla IRST:llä optimiolosuhteissa hyvällä säällä(*) 70km päästä, ja koneen, jossa pienempi tutka-poikki-pinta-ala tutkalla vaikka 25km päästä ja IRSTllä vaikka saman 70km päästä, on se 70km silti todella paljon lyhempi matka kuin se 150km.
Ja Moukula tosiaan jo mainitsi kuvakulmaongelman, sillä tyypillisellä IRSTllä on hyvin vaikea löytää mitään koska pitkään kantamaan tarvitaan hyvin kapea kuvakulma.
Ja tämän takia F-35ssa on kaksi erillistä kamerajärjestelmää, DAS on laajakulmainen jossa käytännössä vähemmän kantamaa ja tarkkuutta, mutta se näkee käytännössä kaikkiin suuntaan ilman tarvetta skannata pitkään, ja EOTS jossa kapea kuvakulma(suurempi kantomatka ja suurempi tarkkuus), ja jolla yksinään olisi vaikea löytää mitään.
Käytännössä kohde ehtii helposti usein lentää parikymmentä kilometriä ennen kuin IRST/EOTS osoittaa oikeaan suuntaan, jos sillä ei ole mitään vihjettä minkä perusteella katsoa oikeaan suuntaan.
Lisäksi tosiaan IRST toimii selvästi huonommin esim. pilvien läpi ja sateessa.
Ja F-35ssa on hyvin paljon kiinnitetty huomiota myös pieneen lämpösäteilyyn:
1) F135-moottorissa on hävittäjän moottoriksi melko suuri ohivirtaussuhde, mikä tarkoittaa että kun jälkipoltin ei ole käytössä pakokaasujen seassa on luonnostaan enemmän kylmää ohivirtausilmaa, mikä tarkoittaa matalampaa lämpötilaa pakokaasuille.
2) F-35ssa on takarungossa ilmakanavia, joiden kautta johdetaan vielä ylimääräistä jäähdytysilmaa pakokaasujen sekaan
Ja lämpösäteilyn määrä on tosiaan verrannollinen lämpötilan neljänteen potenssiin (eli havaitsemisetäisyyden toiseen potenssiin), tosin jos laskee mukaan pakokaasujen kasvaneen kokonaismäärän, ero putoaa kolmanteen potenssiin. Mutta esim se, että sama lämpömäärä sitoutuu 50% suurempaan ilmamäärään tarkoittaa sitä, että pakokaasujen lämpösäteilyn teho putoaa n. 30%iin verrokista ja havaitsemismatka n. 55%iin.
3) F-35n pyrstön rakenne on sellainen, että pyrstö piilottaa moottorin suuttimen aika hyvin esim. sivusuunnasta
Eli käytännössä sen F-35n havaitsemismatka sillä infrapunakamerallakin on lähellä puolta sitä mitä "perinteisen koneen" havaitsemismatka sillä infrapunakameralla on, ellei F-35 lennä jälkipoltin päällä.
Eli siis, meillä on realistiset tilanteet esim.
* 4. sukupolven koneen havaitsee venäläisellä tutkalla esim. 150km päästä, ja optimiolosuhteissa hyvällä tuurilla IRSTllä 70km päästä , käytännössä niissä hyvissäkin olosuhteissa yleensä selvästi lähempää (esim n. 50km) koska IRST osoittaa yleensä väärään suuntaan.
* F-35n havaitsee venäläisellä tutkalla esim. 25km päästä, ja IRST:llä optimiolosuhteissa hyvällä tuurilla n. 40 km päästä, käytännössä yleensä selvästi lähempää koska IRST osoittaa yleensä väärään suuntaan.
Eli F-35n havaitsee edelleen vasta n. 4 kertaa lähempää kuin sen 4. sukupolven koneen, vaikka käytettävissä onkin IRST. Ja tämä hyvissä olosuhteissa ja oletuksilla että käy melko hyvä tuuri sen kanssa että IRST osaa katsoa oikeaan suuntaan.
Viimeksi muokattu: