Joo muistin koneiden määrän väärin ja nimiä en ollenkaan siksi olivat lainausmerkeissä
. Talvi- ja jatkosodan pistin "nippuun" Talvisodassa jo koneiden ilmaan saanti oli 40 asteen pakkasessa sen aikaisilla öljyillä hyvin suuri haaste,
Merkittävää oli, että Brewsteritä oli n. 41 ja ne pudottivat 500 konetta sekä kaikkiaan suomalaisille Messerschmitteille ilmoitettiin 663 ilmavoittoa niiden taistelukäytön aikana, niitä oli tosiaan vain jotain 150kpl ja niitä käytettiin sodan jälkeenkin. Kaipa se 10-konetta yhdellä koneella tulee noista ajoista?
Yhteensä koneita oli 550
Suomen ilmavoimien historia
ilmavoimat.fi
Eli joko meillä oli hyvät koneet tai erittäin hyvät lentäjät, luultavasti molemmat.
Suurimman osan ajasta meillä ei todellakaan ollut hyviä koneita. Fokker D.XXI ja Gladiator oli molemmat talvisodan aikaa todella vanhentuneita koneita.
Jatkosodassa taas sekä Buffalo, Hurricane, Morane että Curtiss Hawk olivat kaikki näitä selvästi parempia koneita mutta kaukana "hyvistä" koneista, ne olivat kaikki koneita jotka olisivat jo n. 1939-1940 ottaneet selvästi köniin sen ajan Spitfireiltä ja Bf109iltä, ja selvästi huonompia kuin esim. mig-3 joka oli jo otettu käyttöön ennen jatkosodan alkua.
Ainoa hetki kun Suomella oli huippuluokan koneita oli silloin heti kun Mersut oli juuri saatu.
Painavat koneet tuli siitä, että Juutilainen, sotiemme ässä, näin jossain haastattelussa kertoi, kuten niiden suojauksenkin.
Maailma on täynnä väärin muistettuja lauseita joita "joku auktoriteetti on joskus sanonut" vaikka tosiasiassa se on sanonut jotain ihan muuta.
Neukuilla oli Il-2 joka oli hyvin panssaroitu. Se ei ollut hävittäjä, vaan se oli rynnäkkökone. Sillä, millainen panssarointi Il-2ssa oli ei ole mitään tekemistä neuvostoliton hävittäjien panssaroinnin/suojauksen kanssa.
Nykyaikaiset koneet ovat hyvin pitkälti vain "ohjuslavetteja", joten ei niitä muutenkaan voi verrata sotien aikaiseen kalustoon.
Kaikkea voi aina verrata, mutta sinä tunnut samaan aikana sekä toisaalta tekevän tyhmiä merkityksettömiä vertailuita että sanomaan, ettei voi verrata. Kyllä voi verrata, mutta pitää verrata
järkevästi ymmärtäen se, miten koneita käytetään.
Ja hyvin merkittävää sodankäynnissä on niiden ohjusten määrä ja kyky osua kohteisiinsa.
Sillä ohjusten määrällä on melko vähän väliä. Keskimäärin ilmataistelussa ammutaan alas yksi kone per ampuva kone, ja yksi ohjus osuessaan tyypillisesti riittää pudottamaan sen viholliskoneen.
Ja jos ohjus ammutaan tilanteesta, josta se ei osu, niin kahden ohjuksen ampuminen samasta tilanteesta vaan johtaisi siihen, että kumpikaan ei osu, molemmat jättäisivät osumatta samasta syystä. Ilmataistelu ei ole räiskintäpeliä jossa ammutaan kymmenittäin ohjuksia kohti suurta aivotonta viholliskonelaumaa, vaan tyypillisesti niitä viholliskoneita tulee joku 2-4 konetta kerrallaan, ja niitä vastaan lähetetään 2-4 omaa konetta.
Ja sillä, mistä vauhdista ja korkeudesta ohjus ammutaan on hyvin paljon väliä sen efektiiviseen kantomatkaan. Ja jos vihollista ei nähdä, ei sitä voida ampua.
Koneet on kaikkea muuta kuin pelkkiä "ohjuslavetteja". Nykyaikainen ilmataistelu on hyvin taktista puuhaa jossa pitää havaita viholliskone ensin, sen jälkeen seurata sitä omilla sensoreilla siten että pyritään välttämään että ei itse tule havaituksi samalla kun lentää asemaan, josta voi laukoa omat ohjuksensa sitä kohti siten että vihollisella on mahdollisimman vähän mahdollisuuksia väistää niitä. Ja samalla varautua siihen, että jos tuleekin havaituksi niin miten väistää vihollisen ampumat ohjukset.
Koneen havaittavuudella, sensoreilla sekä liikehtimiskyvyllä on paljon väliä. Mutta se liikehtimishkyky millä on väliä ei tarkoita jotain kykyä tehdä Kobraa tai suurta maksiminopeutta ilman mitään lastia, vaan ihan sitä että kone tarvittaessa kiihtyy, nousee ja muuttaa liikesuuntaansa sen lastin kanssa, mikä sillä todellisuudessa on. Kohtituleva ohjus saadaan tuhlaamaan energiansa kun jo aikaisessa vaiheessa tehdään käännöksiä joka muuttaa sitä, mihin suuntaan sen pitää lentää. Ja kun kone kiihtyy ja nousee hyvin, voidaan omat ohjukset laukoa paremmalla energialla.