No joo tarkoitus kuormajuhtana kun F-35 avannut reitin:
The fourth-generation fighter is being eyed by the USAF as being a means of carrying a large number of missiles in support of the F-35 to support the advanced sensors and stealth capabilities of the fifth-generation fighter. The idea is where the F-35 can penetrate, the F-15EX can follow behind and bring the firepower to destroy threats the F-35 detects.
Ei, tämä on myytti jota huonosti asioihin perehtyneet ihmiset toistaa kun ei ymmärretä modernia ilmasotaa eikä todellisia syitä F-15EX:lle.
Moderni ilmasota ei ole jotain räiskintäpeliä jossa vastaan tulee kymmeniä viholliskoneita joita ammutaan alas massoittain. Vastaan tulee pari konetta, joilla on selvä tehtävä. Mihinkään ei tarvita kymmeniä ilmasta-ilmaan ohjuksia.
Ja samaan aikaan ammuttujen ohjusten osumisen todennäköisyys ei ole keskenään riippumatonta vaan korreloi hyvin vahvasti eri ohjusten välillä, kun ne lauotaan samasta tilanteesta => sillä määrällä ei voida juurikaan paikata sitä, että huonoista laukaisuolosuhteista laukaistuna osumatarkkuus on paljon huonompi kuin hyvistä.
Nykyaikainen ohjus ei juurikaan jätä osumatta satunnaisefektin takia, vaan sen takia että
1) Se ammutaan liian kaukaa, siltä käy energia vähiin ja kun sillä on vähän energiaa jäljellä, kohde onnistuu väistämään sen. Se, että ammutaan useampi ohjus ei auta tähän käytännössä juuri yhtään kun kaikilta niistä loppuu energia samalla tavalla kesken.
2) Se onnistutaan hämäämään silpulla , soihdulla tai jammereilla. Ja nämä vaikuttaa melko samalla tavalla kaikkiin samalla etäisyydellä samasta suunnasta kohtituleviin ohjuksiin.
Jotta saadaan ohjus melko suurella varmuudella osumaan, se pitää ampua niin läheltä, että sillä on varmuudella kohteen luona niin paljon energiaa jäljellä, että kohde ei sitä pysty väistämään.
Ja siinä vaiheessa kun F-15EX yrittää tulla näin lähelle sitä ohjustaan ampumaan, on vihollinen varmasti havainnut sen ja sillä on ihan samanlainen mahdollisuus joutua vihollisen ohjuksen kohteeksi.
Toimiva taktiikka onkin:
Pari F-35ia lentää kymmenien kilometrien päässä toisistaan.
Kauimmainen pitää tutkaansa päällä. Lähempänä vihollisaluetta lentävä kone pitää täällä vain passiivisia sensoreitaan, jotta sitä ei voida havaita sen lähettämän radiosäteilyn perusteella. Kaukaisempi kone jakaa jatkuvasti tutkansa tilannekuvaa lähempänä olevalle F-35lle.
Vihollinen havaitsee ainostaan tutkavaroittimissaan, että jossain kaukana on F-35n tutka päällä.
Kun kaukaisempi F-35 havaitsee tutkallaan viholliskoneen, lähempänä oleva F-35 suuntaan kapeamman kuvakulman IR-kameransa(EOTS) sitä kohti sekä lentää optimaaliseen asemaan ohjuslaukaisua varten, ja ampuu melko lyhyeltä matkalta viholliskonetta ohjuksella, pääosin kauempana olevan koneen toimittamien tulenjohtotietojen perusteella. Läheltä ammuttuna ohjuksella on niin paljon energiaa, että sitä on käytännössä mahdotonta väistämällä väistää.
Kun lähempänä olevalta koneelta loppuu ohjukset kesken, koneet voivat vaihtaa paikkaa.
Siderack-ripustimien kanssa F-35A/F-35C kantaa sisäisesti kuusi AMRAAMia, eli kahden koneen pari 12. Se on oikein tarpeeksi yhdelle tehtävälle.
Ja jos tulisi se tehtävä missä pitäisi ampua ampua alas kymmeniä ei-vaarallisia vastustajia, F-35een menee jo nyt 14 ilmasta-ilmaan ohjusta (4 AMRAAMia sisäisesti, 8 AMRAAMia siipien alle + 2 sidewinderiä) ja siderack-ripustimien myötä tämä nousee 16aan parissa vuodessa. Ja kun uusi pienempi peregrine-ohjus tulee, F-35 pystyy kantamaan niitä sisäisesti jopa 12 kappaletta, tähän vielä ulkoisesti kannettavat päälle.
Eli tuo "Ohjuslavetti" on aika heikko perustelu F-15EX:lle.
Syyt miksi F-15EXää ostetaan liittyy enemmän aivan muuhun kuin koneen todelliseen kapasiteettiin sotatilanteessa, ja on enemmän logistisia ja poliittisia:
1) Ilmavoimilla on pajon F-15C-koneita, joista on lentotunnin tulleet/tulossa täyteen
NYT, vuonna 2021-2022. Joko niillä lentäminen pitää lopettaa, jolloin ilmavoimilla on konepulaa ja lentäjät eivät saa harjoiteltua, tai koneille pitäisi tehdä hyvin kalliita ylimääräisiä huoltotoimenpiteitä joilla muuten vanhentuneiden koneiden elinikää pidennetään, tai sitten riskeerataan että koneita putoilee ja pilotteja kuolee kun vanhoilla koneille lennetään yliajalla, ja käytetään silti paljon rahaa niiden huoltamiseen ja korjaamiseen.
Ilmavoimien pitää siis käytössä ostaa jotain näiden lentotunnit täynnä olevien F-15C-koneiden tilalle
ASAP. F-35n tilauskirjat on kuitenkin olleet täynnä moneksi vuodeksi, siellä on satojen tilattujen koneiden jono odottamassa valmistusta, eikä tuotantoa pystytä nopeasti laajentamaan. Jos NYT tilaa uuden F-35n, sen saa aikaisintaan joskus 2023, ehkä pikemminkin 2024. Korvaamalla nämä F-35A:lla jouduttaisiin olemaan pari vuotta ilman koneita ja pilotit pyörittelisivät peukaloitaan ja treenaisivat vain simulaattorilla, samalla kun huoltohenkilökunnalla ei ole mitään tekemistä. Joko pelaisivat pingistä ja unohtaisivat kaiken tai loimautettaisiin/irtisanottaisiin ja sitten parin vuoden päästä olisi ongelma että mistäs nyt löytyy osaavaa huoltohenkilökuntaa.
F-15n tilaus- ja tuotantotilanne viime vuonna, kun koneet tilattiin taas näytti siltä, että Quatarin tilaamat 72 F-15QAt saadaan kohta valmistettua ja niiden lisäksi Israelille menee todennäköisesti 25 uutta F-15IA-konetta, mutta näiden jälkeen tuotantolinja joudutaan ajamaan alas jos uusia tilauksia ei tule, ja toisaalta, uusien tilaukset koneet pystytään valmistamaan melko nopeasti, kun ei ole pitkää jonoa.
F-15 oli siis se kone, joka oli saatavilla sillä aikataululla millä ilmavoimat halusi korvata lentotunnit täynnä oleville koneyksilöille.
Alunperinhän nämä koneet piti korvata F-22lla, mutta kun F-22n tuotanto keskeytettiin, tätä ei tehty. Silloin ajateltiin, että korvataan nämä varmaan F-35Alla, mutta lopullista tilausta ei tehty ajoissa, ja ensimmäiset F-35t meni/on menossa muille (sekä ilmavoimien omien F-16sten korvaamiseen, että merijalkaväelle F-18sten ja Harrierien korvaamiseen, että muille emaille kuten Tanskalle, Britannialle, Norjalle ja Japanille. Laivasto sen sijaan on pysytellyt tilausjonon hännillä)
Toinen syy miksi päädyttiin F-15een on Boeingin pitäminen elossa. Boeingilla menee taloudellisesti todella huonosti, koska 737MAX-farssi ja Korona on tehneet todella pahaa Boeingin matkustajakonebisnekselle. Ei haluttu päätyä tilanteeseen, jossa yhdellä firmalla (Lockheed Martin) on monopoli hävittäjäkoneista, ja kahdella firmalle (Lockheed Martin ja Northrop Grumman) on duopoli kaikista sotilaskoneista, ja muita Boeingilta tilattuja koneita kuten kuljetus- ja ilmatankkauskoneita ei saadakaan.
The defense contractor got nearly a billion dollars for a problem-ridden military plane.
www.motherjones.com
F-15EXn tilaus oli näppärä keino pumpata rahaa Boeingille siten että rahoille saatiin sentään jotain vastinettakin.
Lisäksi kaikki motiivit pumpata rahaa Boeingille ei välttämättä ole olleet näin puhtaista motiiveista:
Kun ensimmäiset päätökset (jotka eivät olleet vielä lopullisia tilauksia) F-15EX:stä tehtiin, USAn puolustusministerinä oli Patrick M. Shanahan, jolla oli takanaan 30 vuoden ura Boeingilla, viimeiset vuodet melko korkeassa asemassa.
It seems industrial base concerns were a major factor in picking Boeing over another provider of a fourth-generation capability.
www.defensenews.com
Super Hornet tosiaan toimisi myös Boeingin pitämiseen hengissä, ja sitäkin olisi nopeammin saatavilla kuin F-35:ttä, mutta kun Super Hornet on laivaston kone jota ilmavoimat ei käytä, ja käyttää mm moottorityyppiä jota ei ole missään ilmavoimien koneessa ja aivan erilaista ilmatankkausjärjestelmää, se olisi logistiiikan ja koulutuksen kannalta todella ongelmallinen. Pilotit ja huoltohenkilökunta ovat tottuneita F-15een, uusi F-15 on kaikkein kannalta tuttu ja helppo ratkaisu. Ei tarvi paljoa koulutusta, kaikki logistiikka on jo valmiina F-15sta varten jne.
Ja raakaa kinemaattista suorituskykyä sekä aselastia ja toimintamatkaa F-15ssa on selvästi enemmän kuin Super Hornetissa. Ilmavoimia ei kiinnosta F-18n kyky operoida tukialuksilta tai lyhyiltä kentiltä.