• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Suomen hävittäjähankinta (tekninen keskustelu)

Mitenköhän kustannukset menee näissä? Jokainen toimittaja vastaa omista kustannuksistaan myyntikustannuksina, ilmavoimat omistaan? Vai korvaako Suomi näitä kustannuksia ehdokkaille?
 
BSoD.
260px-Startrek-BSoD.gif
:sangel:
 
Onko noissa oikeesti käyttäjätunnus ja salasana?

On. Ylellä näkyy sarja nimeltä Top Gun - Todelliset taistelulentäjät, jossa on jo pariin kertaan koneen tietokone jouduttu reboottaamaan kun käyttäjätunnus ja salasana ei oo toiminu :D.

 
On. Ylellä näkyy sarja nimeltä Top Gun - Todelliset taistelulentäjät, jossa on jo pariin kertaan koneen tietokone jouduttu boottaamaan kun käyttäjätunnus ja salasana ei oo toiminu :D.


OK, vain yksi lisäkysymys: YKSI VITUN ISO MIKSI?

Epäilemättä estämään väärinkäyttöä mutta ei tule kyllä mieleen kuin yksi skenaario "väärinkäytöstä" ja se ei kyllä palvele "ostajan/omistajan" etuja.
 
Tiesittekö muuten, että kun poliitikot vaativat atomipommiohjuslaukausuihin koodilukon, niin vastahakoiset sotilaat laittoivat lukkoon koodiksi 00000000?

Tuli vaan mieleen tuosta F-35 salasanasta.
 
Oliko tälle jotain lähdettä? Olis mielenkiintoista lukea koko keissistä enemmän

According to nuclear safety expert Bruce G. Blair, the US Air Force's Strategic Air Command worried that in times of need the codes for the Minuteman ICBM force would not be available, so it quietly decided to set the codes to 00000000 in all missile launch control centers. Blair said the missile launch checklists included an item confirming this combination until 1977.[7] A 2014 article in Foreign Policy said that the US Air Force told the United States House Committee on Armed Services that "A code consisting of eight zeroes has never been used to enable a MM ICBM, as claimed by Dr. Bruce Blair."[8]
Lähde: Permissive Action Link - Wikipedia

Tuon olisi siis todennut ainakin Robert McNamara (the secretary of defense during the Kennedy and Johnson administrations, Keeping Presidents in the Nuclear Dark (Episode #1: The Case of the Missing “Permissive Action Links”) - Bruce G. Blair, Ph.D.).

USAF on myös tuon kieltänyt, eipä tuota totuutta voi vahvistaa kun on sana sanaa vastaan.
 
Vähän veikkaan ettei näitä hävittäjädiilejä tehdä samoten kuin jotain käytettyjen autojen kauppaa missä ostaja lähtee pois jos joku ongelma tulee kesken esittelyn ilmi.
Ei siitä ainakaan papukaijamerkkiä tule papereihin, kyllä tuosta tulee taatusti miinusta.
 
Ei siitä ainakaan papukaijamerkkiä tule papereihin, kyllä tuosta tulee taatusti miinusta.

Miksi siitä tulisi mitään sen kummempaa miinusta? Suomen nykyisetkin lentokoneet ovat aina välillä rikki. Eurofighter Typhoonit olivat Sveitsin evaluaatiossa rikki koko ajan, silti niillä lennettiin halutut testit ja konetyypin valinta tehtiin evaluaatiotulosten perustella.
Tärkeimmiten Ilmavoimien mukaan kaikki halutut testit kyettiin suorittamaan. Samalla Lockheed Martin pystyi todistamaan, että F-35:n huoltojärjestelmä toimii, kun vika analysoitiin nopeasti, tehtiin varaosatilaus ja tarvittava varaosa saatiin nopeasti paikalle.
-jok
 
Miksi siitä tulisi mitään sen kummempaa miinusta? Suomen nykyisetkin lentokoneet ovat aina välillä rikki. Eurofighter Typhoonit olivat Sveitsin evaluaatiossa rikki koko ajan, silti niillä lennettiin halutut testit ja konetyypin valinta tehtiin evaluaatiotulosten perustella.
Tärkeimmiten Ilmavoimien mukaan kaikki halutut testit kyettiin suorittamaan. Samalla Lockheed Martin pystyi todistamaan, että F-35:n huoltojärjestelmä toimii, kun vika analysoitiin nopeasti, tehtiin varaosatilaus ja tarvittava varaosa saatiin nopeasti paikalle.
-jok

Millä se varaosa tuotiin paikalle? Posti toi vai Globemasterin kyydissä olleesta varaosakontista? Mitään extra ilmaliikennettä ei ollut.
 
Niin tollanen C-17 mystisine varaosa teleportaationeen olis tietty valtti neuvotteluissa

Edit. Kun nyt räpelsin tohon jotain niin "jos ei aikasemmin ollut jo"



 
Viimeksi muokattu:
Kyllä noi muutkin valmistajat on varmasti valmistautuneet niin hyvin kuin voi mahdollisiin tiedettyihin ongelmiin. Ihmettelisin jos ei tärkeään myynticaseen liittyvässä testauksessa ole mukana varaosia.
 
Kyllä noi muutkin valmistajat on varmasti valmistautuneet niin hyvin kuin voi mahdollisiin tiedettyihin ongelmiin. Ihmettelisin jos ei tärkeään myynticaseen liittyvässä testauksessa ole mukana varaosia.
Varmasti on mutta he ei mainosta kuinka heidän maailmanlaajuinen varaosajärjestelmä toimi hyvin.
 
Mitenköhän käy hävittäjäkaupoille kun valtio otti just tollasen kevyen 15 miljardin lainan tähä koronahässäkkään :D vielä pitäisi kymppi löytyä näihin
 

Saksan kielen oasaaminen on omalta osalta... Noh, sitä ei ole :D Kuitenkin sen mitä tästä ymmärsin Googlen kääntäjän avulla Saksa olisi näillä näkymin hommaamassa sekä Typhooneja että myös Super Hornetteja. Eri asia tietysti toteutuuko tuollainen hankinta ja missä määrin, mutta Suomen Ilmavoimissa tällaisia uutisia seurataan varmaan hyvinkin suurella mielenkiinnolla.
 
Mun veikkaus on, että joko tilausmäärää vähennetään tai hankintaa jaksotetaan pidemmälle aikavälille.
Pahoin pelkään, että tuo 15miljardia ei tule riittämään (OT: jaetaan sen verran haulikolla)

Hornetit ostettiin myös syvän laman aikana. Kyllä kriittisiin tarpeisiin rahaa(lainaa) löytyy.
 
Nyt tilanne on todella paljon heikompi maksukykymme suhteen.

90-luvulla markka sukelsi muihin valuuttoihin nähden. Nyt euro on ollut vakaa muita valuuttoja vasten, koska kriisi ainakin toistaiseksi koskee koko palloa samalla tavalla. Jos tilanne pysyy samana, on tilanne valuutan osalta paljon parempi kuin 90-luvulla. 90 luvulla pankit lunastivat firmojen omaisuuksia valtion piikkiin, sen minkä kerkisivät. Nyt tilanne on se, että valtio takaa firmojen lainoja sen minkä kerkiää. Eli ainakin toistaiseksi meininki on ihan erilaista. Jos tilanne pitkittyy, voi olla että kaikki menee, mutta meno on eri kuin 90...
 
Voi ollakin, esim Saab pienimpänä on jo tiukalla. Parempi kauppa pienelläkin katteella > jälkimarkkina saati ei kauppaa ollenkaan.

Johan Saksassakin IGM yskäisi, että ei kannata alkaa duuoilemaan Eurofighterista minnekään Hornettiin vaan ostaa lisää ja keskittyy kehittämään. Kun puhutaan tämän kokoluokan lamasta ja (kymmenistä)tuhansista työpaikoista niin sillä on todellakin merkitystä.
 
Jos jotakin tämä nykyinen hässäkkä osoittaa niin ainoa tapa varmistaa saatavuus on tehdä itse. Taitaa Venäjä olla ainoa valtio joka siihen pystyy hävittäjien osalta tällä hetkellä.
 
Ai? Millä tavalla Corona on vaikuttanut sotakonetuotantoon yhdelläkään kandidaatilla?
 
Tällä hetkellä lentävällä kalustolla ei ole kysyntää, mutta voisi miettiä miten hyvin kalustohuolto toimisi näissä oloissa jos sitä pitäisi laivata/lennättää ympäri Eurooppaa tai maailmaa.
 
Tällä hetkellä lentävällä kalustolla ei ole kysyntää, mutta voisi miettiä miten hyvin kalustohuolto toimisi näissä oloissa jos sitä pitäisi laivata/lennättää ympäri Eurooppaa tai maailmaa.

Jos tuotanto pysyy toiminnassa, niin samalla tavalla kuin normaali aikana. Harva maa pystyy (eikä ole kovin järkevää pitää tuotantoa lähekkäin) tuottamaan yksin tarvittavia komponentteja.
 
Tällä hetkellä lentävällä kalustolla ei ole kysyntää, mutta voisi miettiä miten hyvin kalustohuolto toimisi näissä oloissa jos sitä pitäisi laivata/lennättää ympäri Eurooppaa tai maailmaa.
Juuh. No yleensä varmaan sotilaskuljetuskoneilla ne akuutit tarvikkeet taidetaan rahdata tukikohtiin suoraan. Joten tuskin hysteria vaikuttaa juurikaan. Ilmatankkauksellahan ne F35:det olisi tulleet/tulivat Suomeen.
 
Jos jotakin tämä nykyinen hässäkkä osoittaa niin ainoa tapa varmistaa saatavuus on tehdä itse. Taitaa Venäjä olla ainoa valtio joka siihen pystyy hävittäjien osalta tällä hetkellä.
Paitsi että Venäjällä ei vieläkään kyetä tuottamaan esim. modernien hävittäjien avioniikkaa, minkä takia Ilmavoimien hävittäjien valmistaminen ja modernisointi takkuaa, kun länsimaista ei enää saadakaan järjestelmiä joiden varaan uusi tuotanto ja modernisaatioprosessi oli rakennettu. Venäjän oma valtiollinen teknologiateollisuus on jäänyt niin pahasti jälkeen esim. EU-valtioiden kaupallisista toimijoista, että se vaikuttaa jo maan Ilmavoimien uudistamiskykyyn. Ulkomaille myytävä kalusto on välillä Venäjän omaa tuotantoa parempaa, kun kaupparajoitusten ulkopuolella oleville ostajavaltioille voidaan toimittaa ajanmukaista avioniikkaa ja järjestelmiä.
Saati miten Venäjän Ukrainaan kohdistuneen hyökkäyksen myötä yhteydet Ukrainan ilmailuteollisuuteen katkesivat kerrasta, minkä myötä aiemmin erittäin tiivis yhteistyö mm. moottori- ja tekniikkavalmistajien kanssa katkesi täysin. Taas todettiin, että oho, modernisointi/valmistusohjelmat tyssäsivät.
Toki Venäjä haalii nyt tekniikkaa Kiinasta mutta eri järjestelmien sovittaminen vaatii aikansa.
Ts. Venäjä ei ole tässä suhteessa mitenkään omavaraisempi kuin esim. USA, pikemminkin päinvastoin. Jenkkikoneiden tekniikka ei ole ollut riippuvaista valtioista, joiden kanssa ollaankin seuraavaksi kauppasaarrossa tai suoranaisessa sotatilassa.
-jok
 
Paitsi että Venäjällä ei vieläkään kyetä tuottamaan esim. modernien hävittäjien avioniikkaa.
Mitä avioniikalla tarkoitat, tässä kohtaa? Joskus se tarkoitti radioita ja mittareita, mutta lasketaanko mukaan tutkajärjestelmät, lennonhallintajärjestelmät, tuskin asejärjestelmiä kuitenkaan?
 
Mitä avioniikalla tarkoitat, tässä kohtaa? Joskus se tarkoitti radioita ja mittareita, mutta lasketaanko mukaan tutkajärjestelmät, lennonhallintajärjestelmät, tuskin asejärjestelmiä kuitenkaan?

En tiedä mitä Grendel sillä tarkoitti, mutta avioniikka tarkoittaa kaikkea lentokoneen elektroniikkaa (Aviation Electronics). Ei siis mekaniikkaa, hydrauliikkaa tai runkoa, vaan kaikki sähköiset osat.
 
En tiedä mitä Grendel sillä tarkoitti, mutta avioniikka tarkoittaa kaikkea lentokoneen elektroniikkaa (Aviation Electronics). Ei siis mekaniikkaa, hydrauliikkaa tai runkoa, vaan kaikki sähköiset osat.
kaikki sisältäisi sitten asejärjestelmätkin, mutta oikeastaan kaipasin vähän tarkempaa tietoa siitä mitä ei Venäjä pysty itse valmistamaan. Tämä oli taas vähän sivuraide sille että HX projektiin osallistuvien koneiden alihankintaketjut on vähän keskusteltu aihe tai sitten mennyt vain minulta ohi. Brittiläistä teknologiaa on varmaan kaikissa tarjouksista, mutta onko Eurofighter esimerkiksi oikeasti 100% eurooppalainen? Titaani taas lienee edelleen Venäläistä alkuperää ja Jenkit tekee Aussien kanssa paljon alihankintayhteistyötä. Kaikissa laitteissa lienee prosessorit Jenkkien teknologiaa. Ensimmäisen sukupolven Gripen taisi olla pitkälti muutoin ruotsalainen mutta lennonhallinta pyöri Motorolan 68k sarjalaisella.
 
Titaani taas lienee edelleen Venäläistä alkuperää

Titaani hankittanee globaalissa maailmassa sieltä mistä sitä edullisimmin saa. Suuria tuottajia ovat Venäjän lisäksi mm. Kiina ja Japani.

Ensimmäisen sukupolven Gripen taisi olla pitkälti muutoin ruotsalainen mutta lennonhallinta pyöri Motorolan 68k sarjalaisella.

Kyllä sielläkin oli runsaasti ulkomailta hankittuja järjestelmiä. Pikaisesti tarkistuna ainakin:
USA: FCS, APESS, INS/GPS, päägeneraattori, jarrujärjestelmä
UK: ECS, laskuteline, heittoistuin, hydrauliikkajärjestelmä
Saksa: tykki, radiot
Ranska: polttoainejärjestelmä
Etelä-Afrikka: radiojärjestelmä, ripustimet ja osia rungosta

Tämä koskee siis vain kokonaan muualta hankittuja järjestelmiä. Kokonaan toinen juttu on, että paljonko Ruotsissa valmistetut järjestelmät ovat riippuvaisia ulkomaisesta tuotannosta. Esimerkiksi RM12:n osista noin puolet tehdään Ruotsissa, loput tulevat GE:ltä.
 
Mistä olet tiedot keräillyt? Olisi mielenkiintoista nähdä vastaavaa jaottelua HX osallistujien kohdalla.
 

Saksan kielen oasaaminen on omalta osalta... Noh, sitä ei ole :D Kuitenkin sen mitä tästä ymmärsin Googlen kääntäjän avulla Saksa olisi näillä näkymin hommaamassa sekä Typhooneja että myös Super Hornetteja. Eri asia tietysti toteutuuko tuollainen hankinta ja missä määrin, mutta Suomen Ilmavoimissa tällaisia uutisia seurataan varmaan hyvinkin suurella mielenkiinnolla.
Muuten hankkisivat varmaan pelkkiä Typhooneja lisää, mutta hommassa on sellainen ongelma kuin ydinaseet ja ne pitäisi saada Tornadon korvaajaan kiinni jotenkin. Ilmeisesti Super Hornet on siihen parempi ts. jenkit on saaneet Luftwaffen vakuutettua, että B61-integraatio on nopeampi.

Siellä alkaa siis olla vanhimmat Typhoonit valmiita poistoon ja lisäksi pitäisi korvata Tornadot jollakin.

Englanniksi juttu:
 
Muuten hankkisivat varmaan pelkkiä Typhooneja lisää, mutta hommassa on sellainen ongelma kuin ydinaseet ja ne pitäisi saada Tornadon korvaajaan kiinni jotenkin. Ilmeisesti Super Hornet on siihen parempi ts. jenkit on saaneet Luftwaffen vakuutettua, että B61-integraatio on nopeampi.
Ensireaktio on että Luftwaffe ja ydinaseet kuulostavat erikoiselta yhdistelmällä. Liittyykö homma jotenkin NATO kuvioihin, vai onko toisen maailmansodan sopimukset ruuvattu uusiksi?
 
Ensireaktio on että Luftwaffe ja ydinaseet kuulostavat erikoiselta yhdistelmällä. Liittyykö homma jotenkin NATO kuvioihin, vai onko toisen maailmansodan sopimukset ruuvattu uusiksi?
Saksalla (ja muutamalla muulla Nato-maalla) on amerikkalaisia ydinaseita "lainassa".

Toinen syy Super Hornettien hankintaan on, että niillä oli Tornadosta myös elektronisen sodankäynnin versio (ECR) ja meinaavat korvata ne Growlerilla. Typhoonista on puuhattu ECR-mallia, mutta siitä ei ole mitään takeita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 653
Viestejä
4 572 357
Jäsenet
75 225
Uusin jäsen
lellu212

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom