Suomen hävittäjähankinta (tekninen keskustelu)

HX Challenge on saatu onnistuneesti päätökseen
Ilmavoimat 28.2.2020 13.29
TIEDOTE
Ilmavoimien HX-hankejohtaja, eversti Juha-Pekka Keränen analysoi testiviikkojen läpivientiä artikkelissaan.
Eversti Juha-Pekka Keränen

Ilmavoimien HX-hankejohtaja, eversti Juha-Pekka Keränen. Kuva: Puolustusvoimat.
HX Challenge määritettiin tarjouspyynnössä kandidaateille yhdeksi kolmesta mahdollisuudesta todistaa suorituskykyään ja tarjousten vastauksissa esitettyjen tietojen paikkansa pitävyyttä. HX-hankkeelle HX Challenge oli näistä kolmesta mahdollisuudesta ehkäpä tärkein, koska testitapahtuma oli omissa käsissä ja pystyimme tuottamaan Suomessa olevilla järjestelyillä tasapuoliset testikentät jokaiselle viidelle tehtävätyypille.
Meillä ei ole suurvaltojen resursseja, mutta yhteisellä ponnistuksella pystyimme luomaan kattavan testialustan. Sijaintimme ja kandidaattien turvallisuusvaatimukset asettavat rajoituksia kaikkein sensitiivisimpien elektronisen sodankäynnin kykyjen testaamiselle Suomessa. Näitä pääsemme todentamaan pääkäyttäjien omilla testialueilla ja laboratorioissa siinä määrin, että voimme luottaa tarjottujen kykyjen toimivuuteen. Oletettavaa on, että todennäköisesti varastoon jää vielä ”kikkoja”, jotka vapautetaan vasta valinnan jälkeen.
Olemme todenneet moneen kertaan eri haastatteluissa, että HX Challengen päätavoite ei ole missään vaiheessa ollut kylmätestaus, vaan HX:n valintaan liittyvä järjestelmätestaus suomalaisessa toimintaympäristössä. Kova pakkanen tarjoaa yleensä erinomaiset lento-olosuhteet. Loppusyksy ja alkutalvi ovat usein toiminnan kannalta haastavinta aikaa kosteuden, valaistusolosuhteiden ja pilvisyyden takia. Maalit tulee kyetä havaitsemaan pilven sisältä, lumisesta metsämaisemasta ja osin jääpeitteisestä saaristosta sekä samalla on itse kyettävä operoimaan taistelutehokkaasti pilven sisällä ja laskeutumaan jäätävissä olosuhteissa alhaisella pilvikorkeudella ja huonossa näkyvyydessä.
Testitapahtumissa on usein operatiivista toimintaa suuremmat sääminimit, mikä oli huomioitava testisuunnitelmien laadinnassa. Testikenttien ylläpito edellytti joustavuutta, koska ohjelma oli rakennettu siten, että testipisteet pystyttiin valitsemaan kunkin päivän sääolosuhteita parhaiten vastaaviksi. Tehtävissä mukana ollut henkilöstö sitoutui lähes kolmeksi kuukaudeksi tukemaan HX-hanketta, jotta varmasti saisimme Suomelle parhaan ratkaisun.
Eurofighter Typhoon

Kaksi Eurofighter Typhoon -hävittäjää ja Ilmavoimien F/A-18 Hornet. Kuva: Ilmavoimat.
Satakunnan lennostolla oli keskeinen rooli HX Challengessa
HX Challengen suunnittelu- ja toteuttamisvastuu käskettiin Satakunnan lennostolle, josta löytyy Ilmavoimien paras osaaminen niin taktisilta lähtökohdilta kuin testitapahtuman järjestämisestä. Satakunnan lennostolla on keskeinen rooli sotilaallisen suorituskyvyn arvioinnissa yhdessä Ilmavoimien esikunnan kanssa. Näin mittava kokonaisuus edellyttää koko Puolustusvoimien erityisosaajien työpanosta. Tapahtuman suunnitteluun ja läpivientiin osallistui osaajia kaikista testausta ja tutkimusta tekevistä yksiköistä ja esikunnista. En voi tietenkään mainita kaikkia ja yksilöidä tarkemmin, mutta esimerkiksi Puolustusvoimien tutkimuslaitos, Tiedustelulaitos, Logistiikkalaitos, Elektronisen sodankäynnin keskus ja puolustushaarojen taistelukeskukset ovat näitä toimijoita Puolustusvoimissa.
Lisäksi operatiivisia joukko-osastoja kaikista puolustushaaroista osallistui testitapahtumaan omalla erityisosaamisellaan ja pääkalustoillaan. Mukana olikin erittäin kattava Puolustusvoimien kalustokirjo. Viranomaisyhteistyö oli erittäin tärkeää, ja eri viranomaiset tukivat toimintaa merkittävästi. Yhteistyö ANS Finlandin, Finavian, Poliisin, Tullin, Väyläviraston ja Traficomin kanssa oli todella joustavaa ja viranomaisten antama tuki oli edellytys testien läpiviennille.
Dassault Rafale

Dassault Rafale Ilmavoimien F/A-18 Hornetin siivellä. Kuva: Ilmavoimat.
Kattavin testaustoiminta Hallin tukikohdassa
Lentotoiminnassa käytetty testialue käsitti Oulun ja Tampereen välisen ilmatilan. Testilentoja suunnattiin lisäksi Turun alueelle ja osa maalikoneista toimi Rovaniemen tukikohdasta. Tämä järjestely mahdollisti esimerkiksi havaintoetäisyyksien todentamisen erittäin suurilta etäisyyksiltä. Erillisiä testialueita oli lisäksi Lohtajan, Hallin, Turun saariston, Selkämeren ja Upinniemen alueilla sekä Parolannummella. Kattavin sensorimittaus- ja maalialue rakennettiin Hallin lentokentän lähialueelle, koska sinne pystyimme luomaan pitkäaikaisen, operaatioturvallisen testikentän ja maalikaluston suojatilat.
Sensorimittaus- ja testialuetta Hallin tukikohdassa

Sensorimittaus- ja testialuetta Hallin tukikohdassa. Kuva Ilmavoimat.
Hallin tukikohdan lähialueella toimi muun muassa Maavoimien taistelukalustoa, ilmatorjunta- ja tutkajärjestelmiä, johtamisjärjestelmäkontteja kandidaattien operatiivisen tehokkuuden todentamiseksi sekä erikseen rakennettu sensorien mittauskenttä tutkien ja elektro-optisten järjestelmien tarkkuuden ja erottelukyvyn todentamiseksi. Kandidaattien yhteistoiminta, verkottuminen ja digitaalinen yhteensopivuus Hornetien, ilmatorjunnan, ilmatulenjohtajien ja Merivoimien alusten kanssa todennettiin käytännössä, kuten pääosin myös laskeutumisominaisuudet ja rullausominaisuudet osin jäädytetyllä kiito- ja rullaustiellä.
Crotale Hallin tukikohdassa

ITO90M Crotale NG Hallin tukikohdassa. Kuva: Ilmavoimat.
Viisi päätehtävätyyppiä arvioitavana
Vastailmatoiminnan eli ilmataistelukyvyn testaamisen painopisteenä oli todentaa HX:n asejärjestelmän käytettävyyttä ja sensorifuusiota. Jokaisen sensorin suorituskykyä - mittausetäisyyksiä, erottelukykyä ja seurantojen pysyvyyttä maalien liikehtiessä tai käyttäessä omia vastatoimia - arvioitiin suhteessa kandidaatin ilmoittamiin arvoihin. Maaleina käytettiin Hawk- ja Hornet-kalustoa, maalilennokkeja sekä maalla ja merellä sijainneita ilmatorjuntajärjestelmiä.
Vastamaatoimintaan eli ilmasta maahan -toimintaan liittyy keskeisesti kyky tukea Maavoimia maalinosoituksilla ja tulenkäytöllä. HX Challengessa tavoitteena oli todentaa kolmea eri tulenkäytön toteutusvaihtoehtoa: itsenäinen maalinetsintä ja hyökkäys, hyökkäys ilmatulenjohtajan osoittamaan maaliin sekä hyökkäys ennalta suunniteltuja kohteita vastaan. Tutkimuskysymyksinä olivat esimerkiksi siirtyvätkö maalitiedot oikein asejärjestelmälle, kuinka helppoa asevalmistelu on, kuinka kauan se kestää ja kykeneekö ohjaaja tunnistamaan kohteen eri sensoreilla muodostetun kuvan perusteella tai tuottaako järjestelmä automaattisen maalitunnistuksen.
Vastameritoiminnalla eli ilmasta merelle -toiminnalla tulee olla kyky tukea Merivoimia maalinosoituksella ja tulenkäytöllä. HX Challengessa tavoitteena oli todentaa itsenäistä ja Merivoimien kanssa aikautettua hyökkäyskykyä suomalaisissa saaristo-olosuhteissa osin jääpeitealueilla ja avomerialueella. Tutkimuskysymykset olivat käytännössä yhteneviä vastamaatoiminnan kanssa. Maalitiedon jako ja yhteistoiminta sisältyivät tilannekuvan muodostamisen todentamisiin.
Pitkän kantaman tulenkäyttö poikkeaa edellisistä siinä, että yleensä valmistelut tehdään ennakkoon ja tiedot siirretään koneelle tehtävänvalmistelun yhteydessä. Maalitietoja voidaan tarvittaessa tarkentaa datalinkeillä koneiden ollessa ilmassa. Tärkeää on, että maalitieto ja aseen edellyttämät tehtävätiedot siirtyvät oikein koneelle, ohjaajalle esitetään laukaisualue ja mahdollisesti laukaisuaika.
Tiedustelu-, valvonta-, johtamis- ja maalinosoituskykyä eli tilannekuvan muodostamista oli tavoitteena todentaa aktiivisin ja passiivisin menetelmin. Tutkimuskysymyksinä olivat esimerkiksi mikä on kandidaatin kyky tunnistaa ja paikantaa elektronisia lähetteitä, miten se kykenee muodostamaan tilannekuvan kohdealueelta omalla tutkalla, elektro-optisilla sensoreilla ja ESM-kyvyillä sekä miten tilannekuva tai maalitieto kyetään jakamaan reaaliaikaisesti. Samalla arvioitiin myös tehtävän aikana kerätyn tiedon käytettävyyttä lennon jälkeen. Taistelutilanteessa on välttämätöntä tietää, tuottaako järjestelmä riittävän tarkan maalitiedon kiinteisiin ja liikkuviin kohteisiin sekä voidaanko maalitietoa hyväksikäyttää sellaisenaan eri aseiden ja asejärjestelmien asettamien vaatimusten mukaisesti.
Ilmavoimien taistelutavan mukaista aseistamista ja huoltotoimintaa ei HX Challengessa testattu, koska näistä tehtävistä vastaavat operatiiviset yksiköt. Varsinainen todentaminen tehdään myöhemmin operatiivisten toimijoiden toteuttamana. Luonnollisesti asiantuntijat seurasivat HX Challengen aikana käyttöhuollon periaatteita ja keskustelivat siinä olevista vaatimuksista.
Hornet, Gripen 39-7 ja Gripen E

Saabin Gripen 39-7 ja Gripen E, etualalla Ilmavoimien F/A-18 Hornet. Kuva: Ilmavoimat.
Lopulliset tarjoukset vuoden 2020 loppuun mennessä
Lopuksi haluan muistuttaa, että HX-hankkeella on vielä pitkä matka ennen Puolustusvoimien hankintaesityksen valmistumista. Hankintamääräysten mukaiseen tarjousten vertailuun pääsemme vasta, kun saamme lopulliset pitävät tarjoukset vuoden lopussa. Jotta kandidaatti pääsee lopulliseen suorituskykyvertailuun, sen tulee läpäistä läpimenoperiaatteella huoltovarmuuden, kustannusten ja teollisen yhteistyön arviointialueet. Hankintamallilla ”Design to Cost - suunnittele budjettiin” pyrimme maksimoimaan saatavan sotilaallisen suorituskyvyn. Jokainen HX-paketin muutos vaikuttaa kuitenkin todennäköisesti eri päätösalueisiin, jolloin optimointi pitää tehdä kokonaisuutena.
Kevään viimeinen neuvottelukierros on kokonaisuuden kannalta erittäin tärkeä ja siinä tulee kyetä neuvottelemaan kullekin kandidaatille paras kokonaisratkaisu. HX Challengen aikana Ilmavoimien esikunnan ja Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen HX-hankkeen käyttöönotto- ja materiaaliprojektit olivat valmistautumassa neuvottelukierrokselle tarkastelemalla tarkennettujen tarjousten vastauksia. Teollisen yhteistyön arviointialue rakentaa ratkaisua puolustusministeriön johdossa ja tekee tiivistä yhteistyötä huoltovarmuuden päätösalueen kanssa. Logistiikkalaitoksen kaupallinen työryhmä valmistelee kunkin kandidaatin kanssa neuvottelussa luonnoksia kaupallisiksi sopimuksiksi ja samalla ohjaa ja valvoo, että HX-hanke etenee hankintamääräysten mukaisesti.
HX-kandidaattien sotilaallisen suorituskyvyn arvioinnissa on jäljellä vielä kolmas tiedon todentamisviikko, joka toteutetaan alkusyksystä kesälomien jälkeen. Tämän jälkeen alkaa lopullinen tiedon kokoaminen ja analysointi, minkä jälkeen varsinainen arviointiprosessi käynnistyy järjestelmäarvioinneilla ja niitä seuraavilla kyvykkyysarvioinneilla. Tavoitteena on, että lopullisten tarjousten saapumisen jälkeen pystytään siirtymään mahdollisimman nopeasti operatiiviseen arviointiin. Tämä edellyttää mahdollisimman nopeaa tiedon tarkastamisprosessia ja sitä, että kaksi ensimmäistä arviointivaihetta ovat valmiina mallinnus- ja simulointitöineen.
F-35A ja Hornet

Lockheed Martin F-35A Lightning II ja Ilmavoimien F/A-18 Hornet. Kuva: Ilmavoimat.
Kiitokset hyvin tehdystä työstä
Suuri kiitos puolustushaaroille ja Pääesikunnan alaisille laitoksille erinomaisesta tuesta testitapahtuman järjestämiseksi – he mahdollistivat tapahtuman läpiviennin. Testikenttien pyörittämiseen osallistui Satakunnan lennoston johdolla noin 200 hengen joukko, ja heidän lisäkseen koko Satakunnan lennosto sitoutui isäntämaatuen järjestämiseen Pirkkalan tukikohdassa. Testitapahtuma oli pitkäkestoinen aina joulukuun puolivälistä alkaen maaliskuun alkuun saakka sisältäen rakentamisen, purun ja koekenttien testaukset. Satakunnan lennosto ja sitä tukeneet yksiköt suoriutuivat erinomaisesti annetusta tehtävästä ja kandidaateilta saamamme palaute on jopa liian positiivista suomalaiseen korvaan.
Eversti Juha-Pekka Keränen
Ilmavoimien operaatiopäällikkö ja HX-hankejohtaja

Super Hornet

Boeing F/A-18E Super Hornet. Kuva: Ilmavoimat.


 
Mitenköhän kustannukset menee näissä? Jokainen toimittaja vastaa omista kustannuksistaan myyntikustannuksina, ilmavoimat omistaan? Vai korvaako Suomi näitä kustannuksia ehdokkaille?
 
Onko noissa oikeesti käyttäjätunnus ja salasana?

On. Ylellä näkyy sarja nimeltä Top Gun - Todelliset taistelulentäjät, jossa on jo pariin kertaan koneen tietokone jouduttu reboottaamaan kun käyttäjätunnus ja salasana ei oo toiminu :D.

 
On. Ylellä näkyy sarja nimeltä Top Gun - Todelliset taistelulentäjät, jossa on jo pariin kertaan koneen tietokone jouduttu boottaamaan kun käyttäjätunnus ja salasana ei oo toiminu :D.


OK, vain yksi lisäkysymys: YKSI VITUN ISO MIKSI?

Epäilemättä estämään väärinkäyttöä mutta ei tule kyllä mieleen kuin yksi skenaario "väärinkäytöstä" ja se ei kyllä palvele "ostajan/omistajan" etuja.
 
Tiesittekö muuten, että kun poliitikot vaativat atomipommiohjuslaukausuihin koodilukon, niin vastahakoiset sotilaat laittoivat lukkoon koodiksi 00000000?

Tuli vaan mieleen tuosta F-35 salasanasta.
 
Oliko tälle jotain lähdettä? Olis mielenkiintoista lukea koko keissistä enemmän

According to nuclear safety expert Bruce G. Blair, the US Air Force's Strategic Air Command worried that in times of need the codes for the Minuteman ICBM force would not be available, so it quietly decided to set the codes to 00000000 in all missile launch control centers. Blair said the missile launch checklists included an item confirming this combination until 1977.[7] A 2014 article in Foreign Policy said that the US Air Force told the United States House Committee on Armed Services that "A code consisting of eight zeroes has never been used to enable a MM ICBM, as claimed by Dr. Bruce Blair."[8]
Lähde: Permissive Action Link - Wikipedia

Tuon olisi siis todennut ainakin Robert McNamara (the secretary of defense during the Kennedy and Johnson administrations, Keeping Presidents in the Nuclear Dark (Episode #1: The Case of the Missing “Permissive Action Links”) - Bruce G. Blair, Ph.D.).

USAF on myös tuon kieltänyt, eipä tuota totuutta voi vahvistaa kun on sana sanaa vastaan.
 
Vähän veikkaan ettei näitä hävittäjädiilejä tehdä samoten kuin jotain käytettyjen autojen kauppaa missä ostaja lähtee pois jos joku ongelma tulee kesken esittelyn ilmi.
Ei siitä ainakaan papukaijamerkkiä tule papereihin, kyllä tuosta tulee taatusti miinusta.
 
Ei siitä ainakaan papukaijamerkkiä tule papereihin, kyllä tuosta tulee taatusti miinusta.

Miksi siitä tulisi mitään sen kummempaa miinusta? Suomen nykyisetkin lentokoneet ovat aina välillä rikki. Eurofighter Typhoonit olivat Sveitsin evaluaatiossa rikki koko ajan, silti niillä lennettiin halutut testit ja konetyypin valinta tehtiin evaluaatiotulosten perustella.
Tärkeimmiten Ilmavoimien mukaan kaikki halutut testit kyettiin suorittamaan. Samalla Lockheed Martin pystyi todistamaan, että F-35:n huoltojärjestelmä toimii, kun vika analysoitiin nopeasti, tehtiin varaosatilaus ja tarvittava varaosa saatiin nopeasti paikalle.
-jok
 
Miksi siitä tulisi mitään sen kummempaa miinusta? Suomen nykyisetkin lentokoneet ovat aina välillä rikki. Eurofighter Typhoonit olivat Sveitsin evaluaatiossa rikki koko ajan, silti niillä lennettiin halutut testit ja konetyypin valinta tehtiin evaluaatiotulosten perustella.
Tärkeimmiten Ilmavoimien mukaan kaikki halutut testit kyettiin suorittamaan. Samalla Lockheed Martin pystyi todistamaan, että F-35:n huoltojärjestelmä toimii, kun vika analysoitiin nopeasti, tehtiin varaosatilaus ja tarvittava varaosa saatiin nopeasti paikalle.
-jok

Millä se varaosa tuotiin paikalle? Posti toi vai Globemasterin kyydissä olleesta varaosakontista? Mitään extra ilmaliikennettä ei ollut.
 
Niin tollanen C-17 mystisine varaosa teleportaationeen olis tietty valtti neuvotteluissa

Edit. Kun nyt räpelsin tohon jotain niin "jos ei aikasemmin ollut jo"



 
Viimeksi muokattu:
Kyllä noi muutkin valmistajat on varmasti valmistautuneet niin hyvin kuin voi mahdollisiin tiedettyihin ongelmiin. Ihmettelisin jos ei tärkeään myynticaseen liittyvässä testauksessa ole mukana varaosia.
 
Kyllä noi muutkin valmistajat on varmasti valmistautuneet niin hyvin kuin voi mahdollisiin tiedettyihin ongelmiin. Ihmettelisin jos ei tärkeään myynticaseen liittyvässä testauksessa ole mukana varaosia.
Varmasti on mutta he ei mainosta kuinka heidän maailmanlaajuinen varaosajärjestelmä toimi hyvin.
 
Mitenköhän käy hävittäjäkaupoille kun valtio otti just tollasen kevyen 15 miljardin lainan tähä koronahässäkkään :D vielä pitäisi kymppi löytyä näihin
 

Saksan kielen oasaaminen on omalta osalta... Noh, sitä ei ole :D Kuitenkin sen mitä tästä ymmärsin Googlen kääntäjän avulla Saksa olisi näillä näkymin hommaamassa sekä Typhooneja että myös Super Hornetteja. Eri asia tietysti toteutuuko tuollainen hankinta ja missä määrin, mutta Suomen Ilmavoimissa tällaisia uutisia seurataan varmaan hyvinkin suurella mielenkiinnolla.
 
Mun veikkaus on, että joko tilausmäärää vähennetään tai hankintaa jaksotetaan pidemmälle aikavälille.
Pahoin pelkään, että tuo 15miljardia ei tule riittämään (OT: jaetaan sen verran haulikolla)

Hornetit ostettiin myös syvän laman aikana. Kyllä kriittisiin tarpeisiin rahaa(lainaa) löytyy.
 
Nyt tilanne on todella paljon heikompi maksukykymme suhteen.

90-luvulla markka sukelsi muihin valuuttoihin nähden. Nyt euro on ollut vakaa muita valuuttoja vasten, koska kriisi ainakin toistaiseksi koskee koko palloa samalla tavalla. Jos tilanne pysyy samana, on tilanne valuutan osalta paljon parempi kuin 90-luvulla. 90 luvulla pankit lunastivat firmojen omaisuuksia valtion piikkiin, sen minkä kerkisivät. Nyt tilanne on se, että valtio takaa firmojen lainoja sen minkä kerkiää. Eli ainakin toistaiseksi meininki on ihan erilaista. Jos tilanne pitkittyy, voi olla että kaikki menee, mutta meno on eri kuin 90...
 
Voi ollakin, esim Saab pienimpänä on jo tiukalla. Parempi kauppa pienelläkin katteella > jälkimarkkina saati ei kauppaa ollenkaan.

Johan Saksassakin IGM yskäisi, että ei kannata alkaa duuoilemaan Eurofighterista minnekään Hornettiin vaan ostaa lisää ja keskittyy kehittämään. Kun puhutaan tämän kokoluokan lamasta ja (kymmenistä)tuhansista työpaikoista niin sillä on todellakin merkitystä.
 
Jos jotakin tämä nykyinen hässäkkä osoittaa niin ainoa tapa varmistaa saatavuus on tehdä itse. Taitaa Venäjä olla ainoa valtio joka siihen pystyy hävittäjien osalta tällä hetkellä.
 
Ai? Millä tavalla Corona on vaikuttanut sotakonetuotantoon yhdelläkään kandidaatilla?
 
Tällä hetkellä lentävällä kalustolla ei ole kysyntää, mutta voisi miettiä miten hyvin kalustohuolto toimisi näissä oloissa jos sitä pitäisi laivata/lennättää ympäri Eurooppaa tai maailmaa.
 
Tällä hetkellä lentävällä kalustolla ei ole kysyntää, mutta voisi miettiä miten hyvin kalustohuolto toimisi näissä oloissa jos sitä pitäisi laivata/lennättää ympäri Eurooppaa tai maailmaa.

Jos tuotanto pysyy toiminnassa, niin samalla tavalla kuin normaali aikana. Harva maa pystyy (eikä ole kovin järkevää pitää tuotantoa lähekkäin) tuottamaan yksin tarvittavia komponentteja.
 
Tällä hetkellä lentävällä kalustolla ei ole kysyntää, mutta voisi miettiä miten hyvin kalustohuolto toimisi näissä oloissa jos sitä pitäisi laivata/lennättää ympäri Eurooppaa tai maailmaa.
Juuh. No yleensä varmaan sotilaskuljetuskoneilla ne akuutit tarvikkeet taidetaan rahdata tukikohtiin suoraan. Joten tuskin hysteria vaikuttaa juurikaan. Ilmatankkauksellahan ne F35:det olisi tulleet/tulivat Suomeen.
 
Jos jotakin tämä nykyinen hässäkkä osoittaa niin ainoa tapa varmistaa saatavuus on tehdä itse. Taitaa Venäjä olla ainoa valtio joka siihen pystyy hävittäjien osalta tällä hetkellä.
Paitsi että Venäjällä ei vieläkään kyetä tuottamaan esim. modernien hävittäjien avioniikkaa, minkä takia Ilmavoimien hävittäjien valmistaminen ja modernisointi takkuaa, kun länsimaista ei enää saadakaan järjestelmiä joiden varaan uusi tuotanto ja modernisaatioprosessi oli rakennettu. Venäjän oma valtiollinen teknologiateollisuus on jäänyt niin pahasti jälkeen esim. EU-valtioiden kaupallisista toimijoista, että se vaikuttaa jo maan Ilmavoimien uudistamiskykyyn. Ulkomaille myytävä kalusto on välillä Venäjän omaa tuotantoa parempaa, kun kaupparajoitusten ulkopuolella oleville ostajavaltioille voidaan toimittaa ajanmukaista avioniikkaa ja järjestelmiä.
Saati miten Venäjän Ukrainaan kohdistuneen hyökkäyksen myötä yhteydet Ukrainan ilmailuteollisuuteen katkesivat kerrasta, minkä myötä aiemmin erittäin tiivis yhteistyö mm. moottori- ja tekniikkavalmistajien kanssa katkesi täysin. Taas todettiin, että oho, modernisointi/valmistusohjelmat tyssäsivät.
Toki Venäjä haalii nyt tekniikkaa Kiinasta mutta eri järjestelmien sovittaminen vaatii aikansa.
Ts. Venäjä ei ole tässä suhteessa mitenkään omavaraisempi kuin esim. USA, pikemminkin päinvastoin. Jenkkikoneiden tekniikka ei ole ollut riippuvaista valtioista, joiden kanssa ollaankin seuraavaksi kauppasaarrossa tai suoranaisessa sotatilassa.
-jok
 
Paitsi että Venäjällä ei vieläkään kyetä tuottamaan esim. modernien hävittäjien avioniikkaa.
Mitä avioniikalla tarkoitat, tässä kohtaa? Joskus se tarkoitti radioita ja mittareita, mutta lasketaanko mukaan tutkajärjestelmät, lennonhallintajärjestelmät, tuskin asejärjestelmiä kuitenkaan?
 
Mitä avioniikalla tarkoitat, tässä kohtaa? Joskus se tarkoitti radioita ja mittareita, mutta lasketaanko mukaan tutkajärjestelmät, lennonhallintajärjestelmät, tuskin asejärjestelmiä kuitenkaan?

En tiedä mitä Grendel sillä tarkoitti, mutta avioniikka tarkoittaa kaikkea lentokoneen elektroniikkaa (Aviation Electronics). Ei siis mekaniikkaa, hydrauliikkaa tai runkoa, vaan kaikki sähköiset osat.
 
En tiedä mitä Grendel sillä tarkoitti, mutta avioniikka tarkoittaa kaikkea lentokoneen elektroniikkaa (Aviation Electronics). Ei siis mekaniikkaa, hydrauliikkaa tai runkoa, vaan kaikki sähköiset osat.
kaikki sisältäisi sitten asejärjestelmätkin, mutta oikeastaan kaipasin vähän tarkempaa tietoa siitä mitä ei Venäjä pysty itse valmistamaan. Tämä oli taas vähän sivuraide sille että HX projektiin osallistuvien koneiden alihankintaketjut on vähän keskusteltu aihe tai sitten mennyt vain minulta ohi. Brittiläistä teknologiaa on varmaan kaikissa tarjouksista, mutta onko Eurofighter esimerkiksi oikeasti 100% eurooppalainen? Titaani taas lienee edelleen Venäläistä alkuperää ja Jenkit tekee Aussien kanssa paljon alihankintayhteistyötä. Kaikissa laitteissa lienee prosessorit Jenkkien teknologiaa. Ensimmäisen sukupolven Gripen taisi olla pitkälti muutoin ruotsalainen mutta lennonhallinta pyöri Motorolan 68k sarjalaisella.
 
Titaani taas lienee edelleen Venäläistä alkuperää

Titaani hankittanee globaalissa maailmassa sieltä mistä sitä edullisimmin saa. Suuria tuottajia ovat Venäjän lisäksi mm. Kiina ja Japani.

Ensimmäisen sukupolven Gripen taisi olla pitkälti muutoin ruotsalainen mutta lennonhallinta pyöri Motorolan 68k sarjalaisella.

Kyllä sielläkin oli runsaasti ulkomailta hankittuja järjestelmiä. Pikaisesti tarkistuna ainakin:
USA: FCS, APESS, INS/GPS, päägeneraattori, jarrujärjestelmä
UK: ECS, laskuteline, heittoistuin, hydrauliikkajärjestelmä
Saksa: tykki, radiot
Ranska: polttoainejärjestelmä
Etelä-Afrikka: radiojärjestelmä, ripustimet ja osia rungosta

Tämä koskee siis vain kokonaan muualta hankittuja järjestelmiä. Kokonaan toinen juttu on, että paljonko Ruotsissa valmistetut järjestelmät ovat riippuvaisia ulkomaisesta tuotannosta. Esimerkiksi RM12:n osista noin puolet tehdään Ruotsissa, loput tulevat GE:ltä.
 
Mistä olet tiedot keräillyt? Olisi mielenkiintoista nähdä vastaavaa jaottelua HX osallistujien kohdalla.
 

Saksan kielen oasaaminen on omalta osalta... Noh, sitä ei ole :D Kuitenkin sen mitä tästä ymmärsin Googlen kääntäjän avulla Saksa olisi näillä näkymin hommaamassa sekä Typhooneja että myös Super Hornetteja. Eri asia tietysti toteutuuko tuollainen hankinta ja missä määrin, mutta Suomen Ilmavoimissa tällaisia uutisia seurataan varmaan hyvinkin suurella mielenkiinnolla.
Muuten hankkisivat varmaan pelkkiä Typhooneja lisää, mutta hommassa on sellainen ongelma kuin ydinaseet ja ne pitäisi saada Tornadon korvaajaan kiinni jotenkin. Ilmeisesti Super Hornet on siihen parempi ts. jenkit on saaneet Luftwaffen vakuutettua, että B61-integraatio on nopeampi.

Siellä alkaa siis olla vanhimmat Typhoonit valmiita poistoon ja lisäksi pitäisi korvata Tornadot jollakin.

Englanniksi juttu:
 
Muuten hankkisivat varmaan pelkkiä Typhooneja lisää, mutta hommassa on sellainen ongelma kuin ydinaseet ja ne pitäisi saada Tornadon korvaajaan kiinni jotenkin. Ilmeisesti Super Hornet on siihen parempi ts. jenkit on saaneet Luftwaffen vakuutettua, että B61-integraatio on nopeampi.
Ensireaktio on että Luftwaffe ja ydinaseet kuulostavat erikoiselta yhdistelmällä. Liittyykö homma jotenkin NATO kuvioihin, vai onko toisen maailmansodan sopimukset ruuvattu uusiksi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 522
Viestejä
4 510 151
Jäsenet
74 411
Uusin jäsen
ööne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom