SH tippui jo uskottavien vaihtoehtojen listalta pois joten tarkoitatko growlerin elinkaarta?No ei sen takia kannata valita vanhaa konetta, jonka elinkaari ei näytä kestävän meidän tarpeiden mukaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>
SH tippui jo uskottavien vaihtoehtojen listalta pois joten tarkoitatko growlerin elinkaarta?No ei sen takia kannata valita vanhaa konetta, jonka elinkaari ei näytä kestävän meidän tarpeiden mukaan.
SH tippui jo uskottavien vaihtoehtojen listalta pois joten tarkoitatko growlerin elinkaarta?
Kuseeko pilotit pulloon tuolla Atlantin-matkalla, tämä on nyt hieman epäselvä juttu tässä näinJenkeistä Englantiin lentäessään sinne paikalliseen tukikohtaan, koneet ilmatankattiin 11 kertaa.
Kuseeko pilotit pulloon tuolla Atlantin-matkalla, tämä on nyt hieman epäselvä juttu tässä näin
Varmasti testaavat, taisi olla jossakin Ylen jutussa maininta että testaavat konetyypin vakautta laskeuduttaessa maantietukikohtiin. C-mallin (kuten muidenkin laivaston hävittäjien HN mukaanlukien) lähestymisnopeus lentotukialukselle on speksattu noin 130kts (mm. tämän takia niissä on muita malleja isommat siivet) ja A-mallin lähestymisnopeus on arvioitu eri puolilla nettiä 15-20kts suuremmaksi, virallista lukua tästä ei ole kerrottu Toki A-mallikin kykenee hiljaisempaankin nopeuteen jolloin onnistuneen laskeutumisen tekeminen on pienillä siivillä aika paljon vaikeampaa.EDIT: Komeasti tuli F-35 -pari juuri pitkään laskuun Pirkkalaan, pilvipeite antoi sen verran myöden että nämä näkyivät työhuoneen ikkunasta. Oli aika matala nopeus mielestäni hävittäjäksi, mahtavatko tuollaistakin suorituskykyä testailla?
EDIT: Komeasti tuli F-35 -pari juuri pitkään laskuun Pirkkalaan, pilvipeite antoi sen verran myöden että nämä näkyivät työhuoneen ikkunasta. Oli aika matala nopeus mielestäni hävittäjäksi, mahtavatko tuollaistakin suorituskykyä testailla?
USMC on tässä yhteydessä iso kysymysmerkki.
Totta, swarmdroneilla eri ominaisuudet ja eri tehtävät mutta kyllä puolustusvoimat Suomen oloihin kehitetyille versioille käyttöä löytäisi joten mikään ei estä tarjoamasta...
No ei oikeastaan. USMC ei ole lähtenyt Super Hornetiin aiemminkaan ja tässä vaiheessa siinä ei olisi enää mitään järkeä. Päin vastoin pelimerkit on laitettu legacy-Hornetien päivittämiseen.
"Koneen käyttötarkoitus on myös herättänyt keskustelua. Perttulan kirjan mukaan Yhdysvaltain merivoimat pitääkin F-35:tä ensisijaisesti tiedustelukoneena. Yhdysvaltain ilmavoimien mukaan se on kuitenkin perinteinen monitoimihävittäjä.
Suurimmassa osassa F-35:n valinneista maista kone tulee käyttöön jonkun toisen hävittäjän rinnalle. Esimerkiksi juuri Puolassa toinen kone on saman valmistajan F-16."
Itse veikkaisin, että on pikemminkin kustannuskysymys. Varsinkin jonkun Puolan kohdalla.Tästä voi nyt ihan suoraan lukea rivien välistä että F-35 ei pysty toimimaan itsenäisesti.
Tästä voi nyt ihan suoraan lukea rivien välistä että F-35 ei pysty toimimaan itsenäisesti.
Mistä näitä trolleja oikein sikiää...
Ensinnäkin, Ilmavoimilla on erilaisia koneita erilaisiin käyttötarkoituksiin, se on oikein normaalia. Ei toisessa maailmasodassakaan kukaan kuvitellut korvaavansa B-29ä Mustangilla.
F-35 nimenomaan mahdollistaa sen, että erilaisten konetyyppien määrää voidaan vähentää kun se soveltuu erinomaisesti moneen eri tehtävään.
Esim. USAFilla 1980-luvulla ties kuinka montaa eri taktista taistelukonetta (F-16, F-15, F-111, A-10, EF-111). Näistä oli tarkoitus siirtyä kahteen konetyyppiin, F-22 ja F-35, F-22 olisi korvannut F-15t ja F-35 olisi korvannut kaikki muut, mutta Obaman ajan leikkausten takia F-22n tuotanto keskeytettiin eikä kaikkia F-15ia saatu korvattua.
Ja tuosta koneiden hankkimisesta "toisten koneiden rinnalle".
Uudet hävittäjät sattuvat olemaan hyvin kalliita(konemallista riippumatta), ja kun ollaan vähän aika sitten hankittu uusia yksilöitä vanhaa mallia, niin kyllä ne vanhat koneen lennetään loppuun eikä aleta niistä luopumaan niiden elinkaaren kolmasosassa, ja ostaman kalliita uusiakoneita tilalle.
Se, että vanhoista koneista ei luovuta, koska uusi muka "tarvisi niitä koska ei opysty toimimaan itsenäsiesti "on yksinkertaisesti todella typerä väite.
Kahteen eri konetyyppiin meillä ei ole varaa, joten f35 on paras kompromissi.Ihan sama mitä mussutat jos totuus on jotain muuta. One size fits all konetta ei ole olemassa se on aina kompromissi jostain asioista. Se riittääkö tuo suomelle on sitten toinen juttu, itse en vaan pidä ajatuksesta että ilmavoimat olisi käytännössä ulkoistettu ja olisi suoraan riippuvainen muiden tekemisistä.
Lyön vetoa että jos asiaa tarkastellaan kuinka paljon suorituskykyä saadaan tietyllä rahasummalla niin F35 ei todellakaan ole tarpeeksi ylivoimainen.
Kahteen eri konetyyppiin meillä ei ole varaa, joten f35 on paras kompromissi.
Miksi Suomea pitäisi kiinnostaa muiden maiden ilmavoimien kompromissitarpeet? Suomi on päätynyt hankkimaan vain yhden taistelukoneen Ilmavoimille, lienee tarpeetonta, että sillä koneella on A-10-käyttöominaisuuksia. Meidän tulee valita paras kone Suomen Ilmavoimien käyttötapaan.Kahteen eri konetyyppiin meillä ei ole varaa, joten f35 on paras kompromissi.
Minä en osaa tuota sanoa mutta sinä näköjään olet 100% varma asiasta. Toivottavasti puolustusvoimissa ei olisi kauheasti näitä F35 tunkkaajia vaan asiaa tarkastellaan tämän hetkisen tilanteen mukaan.
Miksi Suomea pitäisi kiinnostaa muiden maiden ilmavoimien kompromissitarpeet? Suomi on päätynyt hankkimaan vain yhden taistelukoneen Ilmavoimille, lienee tarpeetonta, että sillä koneella on A-10-käyttöominaisuuksia. Meidän tulee valita paras kone Suomen Ilmavoimien käyttötapaan.
Tarkoitin sitä, että miksi Suomen pitäisi valita kompromissikone (F35), joka on suunniteltu vastaamaan myös sellaisiin tarpeisiin (samalla heikentäen jotain toista kykyä), jota Suomella ei ole. Jos joku ei-kompromissikone vastaa paremmin Suomen tarpeisiin ja käyttöprofiileihin.Ai miksikö? Koska koneen suoristuskyky on nimenomaan sidottu muiden maiden toiveisiin ja etenkin varmasti Nato-maat on sillä listalla aika kärjessä. Arvaa missä Suomi on siinä listalla kun joku alkaa puolustusvoimilta laittamaan vähän whatsapp viestiä että, hei lockheed meillä olis vähän tarvetta tällaiselle jutulle ja tämä toinen juttu ei nyt oikein toimi.
Tarkoitin sitä, että miksi Suomen pitäisi valita kompromissikone (F35), joka on suunniteltu vastaamaan myös sellaisiin tarpeisiin, jota Suomella ei ole (samalla heikentäen jotain toista kykyä). Jos joku ei-kompromissikone vastaa paremmin Suomen tarpeisiin ja käyttöprofiileihin.
Meillä ei valitettavasti ole oikeita käyttökustannuksia tiedossa, julkisuudessa esitetyt ovat vähän sinne päin eivätkä välttämättä täsmää ollenkaan niihin hintoihin mitä Suomessa kustannukset olisivat. Ilmavoimissa hankkeen parissa työskentelevät tietävät aika tarkasti, mutta julkisuuteen näitä tietoja emme saa. Mutta tottakai nämäkin kustannukset tulevat näyttelemään osaa valinnassa.Mitähän mahtaa vaikuttaa Suomen valintoihin F-35:n korkea lentotunnin hinta. Tavoitteena on kuulemma saada se 25 000 euroon vuoteen 2025 mennessä. Horneteilla hinta on vajaan kymppitonnin.
Onko amerikkalainen häivehävittäjä hintansa arvoinen? Viisi kysymystä tänään Suomessa testattavasta F-35:stä
Lockheed Martin sai lennätettyä Suomeen neljän koneen sijasta vain kaksi.yle.fiMTV Uutiset selvitti: Näin paljon Leijonien hävittäjäsaattue Helsinki-Vantaan lentoasemalle maksoi – Horneteilla lasku olisi kasvanut kymppitonnilla
Suomen voittoisan jääkiekkojoukkueen saattaminen Helsinki-Vantaan lentokentälle maksoi Suomelle reilut 14 000 euroa, selviää Ilmavoimien MTV Uutisille antamista tiedoista.www.mtvuutiset.fi
Tuo Eurofighterin ja Gripen lentotuntihinta on kyllä epäilyttävän alhainen. Varsinkin Eurofighterilla koska Rafalen on kuitenkin noin paljon enemmän. Mistähän tuokin ero muodostuu.
En ole julkisuudessa nähnyt lentotunnin hinnasta vielä ensimmäistäkään numeroa, joka olisi meidän laskuissamme lähellä oikeaa.
Yhdelläkään maalla ei ole käytössä Eurofighteriä ja Rafalea. Tai Eurofighteriä ja Gripeniä. Tai muita yhdistelmiä näistä. Ja koska jokainen maa laskee/ilmoittaa lentotuntien hinnan eri tavalla, ei näitä ole mahdollista vertailla.
Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja, insinöörikenraalimajuri Kari Renko:
Niinpä joten minkä luvut on logitiikkalaitoksen mukaan liian korkeita ja mitkä liian matalia?
Eivät (ymmärrettävistä syistä) ole julkaisseet näitä omia laskelmiaan.
Ai miksikö? Koska koneen suoristuskyky on nimenomaan sidottu muiden maiden toiveisiin ja etenkin varmasti Nato-maat on sillä listalla aika kärjessä. Arvaa missä Suomi on siinä listalla kun joku alkaa puolustusvoimilta laittamaan vähän whatsapp viestiä että, hei lockheed meillä olis vähän tarvetta tällaiselle jutulle ja tämä toinen juttu ei nyt oikein toimi.
Tämä on kyllä hämmentävä kommentti. Eiköhän kaikkien koneiden suorituskyvyt ole sidottu niiden valmistajien, muiden maiden, toiveisiin. Meille tarjotaan valmiita koneita ja Suomi ostaa valmiita koneita, ei mitään lupauksia jostain mitä ehkä tapahtuu tulevaisuudessa. Niinpä kaikki HX-kandidaatit on sidottu muiden maiden toiveisiin koska Suomi ei ole ollut yhdenkään kandidaatin kehityksessä mukana. Ei Rafalen. Ei Typhoonin. Ei Gripenin. Ei F-35:n, ei Super Hornetin. Rafele suunniteltiin ranskalaisten tarpeisiin, esim. siksi siitä on tukialusversio jota joku pikkuvaltio ei ehkä tarvitsisi. Typhoon suunniteltiin Euroopan isojen NATO-maiden tarpeisiin. Gripen Ruotsin.
Kun kone on suunniteltu, rakennettu ja kasattu lentokuntoon, niin ei sitä noin vain laitella whatappiviestejä valmistajalle että tarvitaan ihan uudenlaista suorituskykyä. Ei se todellakaan toimi niin. Ei niitä suorituskykyjä voi noin vain nyhjästä, ja pienetkin päivitykset tulevat kalliiksi. Radikaalit muutokset ovat enemmänkin toiveajattelua. Ja mitä pienempi tuotantosarja koneella on, sitä kalliimmaksi ne päivitykset tulevat ja sitä suurempi lasku tulee Suomelle jos Suomi jotain päivitystä haluaa.
Mutta. F-35 oli useiden NATO-maiden, mm. Norjan ja Tanskan, yhteisprojekti. Se on suunniteltu sellaisten maiden tarpeisiin, jotka tarvitsevat monikäyttöistä tehokasta hävittäjää, jonka pitää selviytyä ilmataistelusta ja maakohteiden kurmuuttamisesta. Nuo ovat hyvin samantapaisia tarpeita kuin ne mihin Suomen nykyinen ja hyväksi havaittu Hornet suunniteltiin. Mitä sellaisia tarpeita Suomella tässä on, joihin F-35 ei vastaa siinä missä muut kandidaatit? Sitä sopiikin miettiä.
No varmaan se lentotuntihinta ja NATO:n kuulumattomuus ovat niitä asioita jotka vaikuttavat aika isosti. Jos katsotaan pelkästään speksien valossa niin joo varmasti F-35 olisi hyvä mutta F-22 on vielä parempi.
F-22 on kalliimpi ostaa, kalliimpi käyttää ja hankalampi päivittää. Raakaa suorituskykyä kyllä on enemmän, mutta aika kovalla hintalapulla. Tai olisi kovalla hintalapulla, jos se olisi myynnissä, mutta ei ole eikä tule. Osasyy siihen lienee se, että F-22 on se ässä mitä jenkit aikovat käyttää, jos joku F-35 maa alkaa ryppyillä liikaa.
NATO-jäsenyys ei käsittääkseni millään tavalla vaikuta hävittäjän suorityskykyyn, eli en tiedä mihin se HX-hankkeessa voisi olennaisesti vaikuttaa. Suomelle kuitenkin on tarjottu samoja koneita mitä NATO-maille, eikä ole kuultu väitteitä mistään hinnankorotuksista tai muista rajoituksista koska ei olla NATO:ssa.
Lentotunti on toki kallis, mutta kallis se on kaikissa suorituskykyisissä koneissa, uusissa ja vanhoissa. F-22 ja F-15 eivät lennä halvalla nekään. Tietysti jos halutaan säästää rahaa, ei kannata ostaa tehokasta, vaan halpaa, ihan kuin auto- ja tietokonekaupoissa. Mutta sillä budjettinuhapumpulla ei sitten voi kilpailla isojen poikien kanssa ja kun meillä valitettavasti on se ainoa vihollinen maailman 3. suurin sotilasmahti. Tämä on sellainen ikävä ilmiselvä totuus mitä ihmiset kovasti kieltäytyvät näkemästä. Jos joku budjettikone, sanotaan vaikka Gripen, olisi sekä halpa että tehokas, se myisi aivan perkeleesti ja nekin joilla on varaa hullunkalliiseen rautaan ostaisivat sitä jonkin verran itselleen jo säästösyistä. Mutta kun ei myy. Polkuhinnalla ei saa parasta. Jollekin Itävallalle tai Kanadalle on ihan sama onko hävittäjässä suorituskykyä vai ei, mutta Suomi tai Puola tai Israel on vähän eri asemassa.
Väitätkö todella että NATO maat katselee vierestä jos Suomi on samalla viivalla koneen huolloissa ym. ja kohdellaan kuin olisi muka NATO:ssa mutta ei siitä kuitenkaan maksa. Totuus on se että Suomi on siellä listan peräpäässä ja joka muuta väittää elää kyllä aika ruususen unta tuon suhteen. Tuossa ei sinällään varmaan ole mitään tarkoituksellista syrjintää mutta jos NATO vs Suomi niin kyllä ne romut NATO:lle ennen toimitetaan kuin Suomelle.
Mikä näkemyksesi on miksi Saksa ei nyt sitten korvaa Tornadojaan F-35:lla?
F-35 ei ole NATO:n osa, se on seurausta projektista jossa oli mukana osa NATO-maista mutta eivät kaikki. Eikä F-35:n ohjelmassa ainakaan julkisesti ole sovittu että NATO-Tanska sitten saa huollot ennen esim. Israelia joka ei ole NATO:ssa. Käytännössä varmaa on vain epävarmuus, ja että todella tiukassa paikassa USA ottaa halutessaan kaiken itse eivätkä NATO-maatkaan saa mitään. Tämä epävarmuus on syytä muistaa kaikkien koneiden kohdalla. Typhoon ja Rafale valmistettiin myös NATO-maiden toimesta. Ja Super Hornet. Mitä luulette, jos tulee tiukka paikka, kuinka samalla viivalla Suomea kohdellaan jos vaikka tarvittaisiin hätä-äkkiä varaosia Typhooneihin ja Rafeleihin, samaan aikaan kun Ranska ja UK ja Saksa itsekin tarvitsevat samoja osia puolustaakseen itseään? Aivan niin. Jos ei ole ihan äärimmäinen hätä kyseessä, NATO:n kannalta on hyvä varustaa Suomea tietyllä prioriteetilla. Joku NATO-Espanja esim. ei olisi ihan kusessä heti ensimmäisenä vaikka huollot ja toimitukset vähän tökkisivät, ja Suomeen toimittaminen voisi hidastaa sattumalta idästä tulevan vihollisen etenemistä NATO:n alueelle.
Saksan Tornado-korvaaja on mielestäni yksinkertainen esimerkki siitä, että EU:n johtava maa haluaa liputtaa eurooppalaisen puolesta, ja siksi valitsee Eurofighterin. Mukaan täytyy muodon vuoksi ottaa kisailemaan joku muukin, ettei nyt oltaisi ihan törkeitä, joten otetaan sitten sellainen vaihtoehto jonka oikeasti voi vakavalla naamalla väittää häviävän Eurofighterille, eli joku vanhempi hävittäjä eikä uusinta häiverautaa mitä myynnistä löytyy. Ei liene sen monimutkaisempaa. Huomautetaan nyt sekin, että Saksa on NATO-maa, eikä tämän logiikan mukaan ehkä pelkäisi että F-35:n huolto ei toimi. Tosin, ehkä pelkääkin, koska eihän Saksassa toimi Eurofighterienkaan huolto, kun budjetit on leikattu niin että suurin osa Typhooneista ei ole lentokunnossa.
Koska kolmevitosiin ei integroida ydinasemahdollisuuttaMikä näkemyksesi on miksi Saksa ei nyt sitten korvaa Tornadojaan F-35:lla?
Unohdat nyt sen että vain F-35 ei voida tehdä ilmeisesti kriittisiä varaosia kaikkia itse.
Koska kolmevitosiin ei integroida ydinasemahdollisuutta
Mitä kriittisiä varaosia meinasit, että täällä voidaan tehdä muihin malleihin?
Unohdat nyt sen että vain F-35 ei voida tehdä ilmeisesti kriittisiä varaosia kaikkia itse.
Kyllä noista ilmavoimien heppujen puheista käsitin ja siitä että jonkinlainen huolto pitäisi olla suomessa että Patria tai joku noihin jotain nippeleitä tekee. Käsittääkseni Hornetteihin ainakin on tehty suomessa osia ja olihan se Hornet joka syöksyi maahan joku modattu vehje ja in before höhö suomalaisten insinöörit tiputti.
Mä haluaisin nyt kyllä kuulla, mitkä kriittiset varaosat täällä Suomessa voidaan valmistaa esim. Rafeleen, Typhooniin ja Gripeniin, mutta ei F-35:n käyttöön. Häivepinnoitteet ei sitten käy, koska F-35 lentää ilman niitäkin.
No mä haluaisin kuulla mitkä ne osat on jotka voidaan tehdä Hornettiin. Pointti nyt on vaan se että käsittääkseni F-35 ei ole edes annettu mahdollisuutta huoltaa muista ei ole niin varmaa. Ruotsalaiset kai hehkuttaa Gripenin huollettavuutta.
Gripenissä taas on suurimmat riskit. Jos Ruotsi ei tuota saa muualle kuin suomeen myytyä, tulee tuo projekti kuolemaan todella nopeasti. Sitten ei ainakaan saa enää varaosia ja päivitettävyys on vähän näin ja noin.
No mä haluaisin kuulla mitkä ne osat on jotka voidaan tehdä Hornettiin. Pointti nyt on vaan se että käsittääkseni F-35 ei ole edes annettu mahdollisuutta huoltaa muista ei ole niin varmaa. Ruotsalaiset kai hehkuttaa Gripenin huollettavuutta.
No ei varmasti tulekkaan, koska tuotanto on lopetettu 2011. Kun ottaa huomioon mitä signaalinkäsittelyssä on tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana, niin en todellakaan pitäisi itsestään selvyytenä, että kone, jota on tuotettu 1996-2011 olisi jotenkin absoluuttisesti parempi kuin 2006 vuonna tuotantoon otettu kone jonka suunnittelussa on varmasti hyödynnetty F-22 projektin oppeja, ja jota on myyty kohta kolminkertainen määrä ja tulee olemaan kansainvälinen myyntimenestys. Se hintakin riippuu aika olennaisesti valmistusmääristä kun jollain tavalla se suunnittelu ja tuotannon pystyttäminen pitää kuolettaa. Tähän kun vielä laskee mukaan, että F-35 suorituskyky tuolee kasvamaan kun elinkaaresta tulee hyvin todennäköisesti huomattavasti F-22 pidempi, niin se F-22 suorituskyky suhteessa F-35 nyt tuskin tulee ainakaan paranemaan.F-22 on kalliimpi ostaa, kalliimpi käyttää ja hankalampi päivittää. Raakaa suorituskykyä kyllä on enemmän, mutta aika kovalla hintalapulla. Tai olisi kovalla hintalapulla, jos se olisi myynnissä, mutta ei ole eikä tule. Osasyy siihen lienee se, että F-22 on se ässä mitä jenkit aikovat käyttää, jos joku F-35 maa alkaa ryppyillä liikaa.
Mä en tiedä mitä kaikkia osia Suomessa voi tehdä Hornettiin, mutta väittääkö joku että Suomi voi valmistaa kaikki Hornetin kriittiset osat? :o Tutkat, moottorit, kaikki mitä ilman kone ei ole enää käyttökelpoinen moderni hävittäjä? Pointtini on tässä se että ei me mitään itsenäisesti huollettavaa ja muiden toiminnasta vapaata made in Finland avainlippu-hävittäjää olla saamassa koskaan. Eihän ne onnistu kunnolla muuallakaan, jopa suurvalloilla on niiden kanssa helvetinmoisia vaikeuksia ja päätyvät ostamaan osia isompiensa hyllyiltä. Se ruotsalaisten paljon puhuttu Gripen on kasattu oliko se 30 vai 40 prosenttisesti UK ja USA osista. Ei se huollettavuus ihan unelmaa voi sielläkään olla, varsinkaan kun ne osat mitkä sitten on aidosti vain Ruotsista menevät oikeassa kriisissä kaikki Ruotsille eikä meille, koska Gripeneitä tehdään niin vähän.
No ei varmasti tulekkaan, koska tuotanto on lopetettu 2011. Kun ottaa huomioon mitä signaalinkäsittelyssä on tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana, niin en todellakaan pitäisi itsestään selvyytenä, että kone, jota on tuotettu 1996-2011 olisi jotenkin absoluuttisesti parempi kuin 2006 vuonna tuotantoon otettu kone jonka suunnittelussa on varmasti hyödynnetty F-22 projektin oppeja, ja jota on myyty kohta kolminkertainen määrä ja tulee olemaan kansainvälinen myyntimenestys. Se hintakin riippuu aika olennaisesti valmistusmääristä kun jollain tavalla se suunnittelu ja tuotannon pystyttäminen pitää kuolettaa. Tähän kun vielä laskee mukaan, että F-35 suorituskyky tuolee kasvamaan kun elinkaaresta tulee hyvin todennäköisesti huomattavasti F-22 pidempi, niin tuskimpa se F-22 tulee samoja päivityksiä saamaan.
Meinaatko että Ruotsi romuttaa Gripeninsä ja hakee hävittäjäkaupasta jotain muuta?
Tuotahan on myyty jo ainakin Brasiliaan?