Suomen hävittäjähankinta (tekninen keskustelu)

Onkohan nämä jutut F-35B/C:n lämpöongelmista ylinäänennopeudella lennettäessä totta vai ylitulkittua spekulaatiota:
Supersonic speeds could cause big problems for the F-35′s stealth coating
At extremely high altitudes, the U.S. Navy and Marine Corps’ versions of the F-35 jet can only fly at supersonic speeds for short bursts of time before there is a risk of structural damage and loss of stealth capability, a problem that may make it impossible for the Navy’s F-35C to conduct supersonic intercepts.
...
The F-35 Joint Program Office has classified the issues for the "B" and "C" models as separate category 1 deficiencies, indicating in one document that the problem presents a challenge to accomplishing one of the key missions of the fighter jet.
...
The Defense Department has also instituted time limits on the number of seconds the F-35B and F-35C can fly at speeds in excess of Mach 1.2 while at full afterburner.
For example, an F-35C can only fly at Mach 1.3 in afterburner for 50 cumulative seconds, meaning that a pilot cannot clock 50 seconds at that speed, slow down for a couple seconds and then speed back up.
...
The F-35B can fly for 80 cumulative seconds at Mach 1.2 or 40 seconds at Mach 1.3 without risking damage.
But for both the C and B models, flying at Mach 1.3 over the specified time limits poses the risk of inducing structural damage to the aircraft’s horizontal stabilizer.

Hiton hyvä kysymys, valmistaja sekä konetyyppiä käyttävät pysyvät tämän kaltaisista asioista luonnollisesti hyvin hyvin hiljaa. Kaikki osapuolet hehkuttavat yhteen ääneen kuinka kolmefemma mullistaa ilmasodankäynniin ja onhan se todella vaikuttava taidonnäyte LM:n osalta siitä mihin nykyään pystytään, mutta kaikista isoista ja pienistä ongelmista pysytään ihan hiljaa ja asioita vähätellään. Mitä tuohon ylisoonisuuteen tulee, niin eihän niitä ilmataisteluita ihan niissä nopeuksissa käydä joitakin poikkeustapauksia lukuunottamatta, mutta ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa että ilmeisesti isoja ongelmia on silläkin osa-alueella olemassa joita ei välttämättä pystytä korjaamaan.
 
Mitä tuohon ylisoonisuuteen tulee, niin eihän niitä ilmataisteluita ihan niissä nopeuksissa käydä joitakin poikkeustapauksia lukuunottamatta, mutta ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa että ilmeisesti isoja ongelmia on silläkin osa-alueella olemassa joita ei välttämättä pystytä korjaamaan.

Ei sillä varmaan ilmataisteluissa ole niin väliä mutta entäpä kun täytyy lähteä Rissalasta Suomenlahdelle tervehtimään kutsumattomia vieraita? Tulee siinä tunnistuslennolle vähän hintaa, jos konetta joutuu lennon jälkeen aina paikkailemaan.

Onneksi juuri tuo ongelma koskee kai laivaston ja merijalkaväen versioita eikä ilmavoimien versiota, mutta onko eri versiot niin erilaisia, että ongelma ei voi nousta esiin hävittäjäversiossakin jossain tilanteessa?
 
Ei sillä varmaan ilmataisteluissa ole niin väliä mutta entäpä kun täytyy lähteä Rissalasta Suomenlahdelle tervehtimään kutsumattomia vieraita? Tulee siinä tunnistuslennolle vähän hintaa, jos konetta joutuu lennon jälkeen aina paikkailemaan.

Onneksi juuri tuo ongelma koskee kai laivaston ja merijalkaväen versioita eikä ilmavoimien versiota, mutta onko eri versiot niin erilaisia, että ongelma ei voi nousta esiin hävittäjäversiossakin jossain tilanteessa?

Eiköhän valmistajan suositukset yliäänilennon kestosta ole myös kyselylomakkeessa ja otetaan huomioon valinnassa jokaisen mallin kohdalla. Meille tuota tietoa ei tule käsiin.
 
Eikös nuiden uusien hävittäjien supercruise-ominaisuuden tarkoitus juuri ole, että pystyttäisiin tekemään pidempääkin matkaa sillä yliääninopeudella?
 
C-17 Globemasterit laskeutuivat iltapäivällä. Iltasanomissa videota. Eli F-35 tulevat varmaan yöllä.
 
Viivytysten jälkeen hävittäjät ja ilmatankkauskone olivat lentäneetkin Kanadaan, josta oli ilmeisesti jatkettu lyhintä reittiä Grönlannin yli Britannian tai Tanskan tukikohtaan, jossa koneita ja miehiä taas huollettiin.
Noiden koneiden nykyistä olinpaikkaa ei siis julkisuudessa tarkkaan tiedetä. Tänne lentämiselle ei sinänsä olisi vaikeaa, mutta kun noi pitäisi vielä ainakin kertaalleen tankata ilmassa viimeisellä etapillaan (olettaen siis että ovat Britanniassa tai Tanskassa ja lentäisivät Ruotsin yli). Ei taida ilmatankkaus ihan turvallisesti onnistua paskakelissä rauhanajan turvamääräyksiä noudattaen, sotatilanteessa tilanne olisi varmasti toinen. Kyllä ne tänne ajoissa vielä saapuvat jollakin konstilla.
 
Kiva myrsky tuolla kommenteissa, ku IS jättänyt ton tankkauksen lähes mainitsematta ja korostanut lumimyrskyä, ikäänkuin keli olisi suoraan ongelma koneelle. Onhan siinä pieni rapakko ylitettävänä..
 


Ovat ilmeisesti siis vieläkin ison rapakon takana itärannikolla odottamassa parempaa säätä ja ilmatankkauskoneita. Saattaa pojille tulla hieman kiire, tuleville päiville taidettu ennustaa samanlaista tai jopa pahenevaa keliä.
 
Varsinainen joka sään hävittäjä. Ymmärrän kyllä että on ilmasto otettava huomioon mutta silti. Kuvastaa koko projektia ja sen ongelmia jotka vaan jatkuu.
 
Hahah, jooei, kolmevitoselle ja matkan aikana (joka muuten on pitkä) tarvittaville ilmatankkauskoneille ei mikään ongelma lentää, mutta kun vallitsevassa myskyssä ei voi tankata ilmassa ja matkalla ei ole paikkaa mihin laskeutua tankkaamaan. Tolla matkalla pitäisi tankata useita kertoja. Ilmassa. Myskyssä ja muuten vaan vittumaisessa kelissä joka heittelee koneita sivuille sekä ylös/alas. Ei tule tapahtumaan.
 
Ei kyllä vaikuta erityisen hyvältä, Flynnin twiitti kertoo osaston olevan edelleen jumissa rapakon takana:



Lisäksi twiitistä poimittu tämä:



Toivottavasti keksivät jonkin keinon päästä tänne. Flynnin sanat "0/0 vis in Finland" on aika erikoinen, mutta ehkä miestä vaan vituttaa tarpeeksi.

Koneet olisi tarkoitus tankata ilmassa useita kertoja matkan aikana tämänkaltaisella (mikäli ovat A-mallin hävittäjillä liikenteessä) puomikalustolla joka ei kovissa myrskytuulissa onnistu kovinkaan helposti. Tuohon puomiin pitäisi päästä kiinni puomioperaattorin avustuksella ja siinä pitäisi vielä pysyäkin kiinni koko tankkauksen ajan.

CUZPS5GKZJELPLCACPH5CVL74U.JPG



USNavy/Marines käyttää B/C-malleissa vähän toisenlaista systeemiä joka antaa vähän enemmän pelivaraa koville tuulen nopeuksille, ensin pitäisi tietysti jollain keinolla saada se hävittäjän liitäntä pieneen ilmassa heittelehtivään letkuun kiinni:

150901-F-UQ796-412.JPG
 
Käsittääkseni missään ei ole sanottu, että kaikkien neljän olisi välttämättä tarkoitus tulla Suomeen saakka, saattavat olla esimerkiksi varakoneita.

Koneet olisi tarkoitus tankata ilmassa useita kertoja matkan aikana tämänkaltaisella (mikäli ovat A-mallin hävittäjillä liikenteessä) puomikalustolla joka ei kovissa myrskytuulissa onnistu kovinkaan helposti.

Koska meille myydään A-mallia, niin ovat luonnollisesti niillä liikkeellä.
 
Käsittääkseni missään ei ole sanottu, että kaikkien neljän olisi välttämättä tarkoitus tulla Suomeen saakka, saattavat olla esimerkiksi varakoneita.



Koska meille myydään A-mallia, niin ovat luonnollisesti niillä liikkeellä.
Flynnin viimeisimmän twiitin myötä myös kahden muun koneen piti tulla Suomeen, joten eiköhän niilläkin olisi ollut tarkoitus osallistua testeihin. Sveitsin arviointeihin osallistuivat neljällä koneella joten varmaankin suunnittelivat samaa settiä meidänkin testeihin. Eiköhän tuo kahdellakin mene, lisää vaan kahden lentäjän työtä.

Tähän asti ei ollut oikeastaan mitään varmaa tietoa mitä versiota meille tarjoavat. Ihan ensimmäisten tietojen perusteella juurikin A olisi ollut tarjolla, mutta neuvottelujen edetessä tähän olisi saattanut tulla jossain vaiheessa muutos. Toki nyt voi jo melkein sanoa varmaksi että A-mallista on tarjous tehty koska sellaiset toivat testeihin.
 
Mainio kone toi F-35 kun edes valmistaja ei saa nitä Suomeen luvattua määrä. Kertoo paljon valmistajasta.
 
Mainio kone toi F-35 kun edes valmistaja ei saa nitä Suomeen luvattua määrä. Kertoo paljon valmistajasta.

:facepalm:

Lähinnä se kertoo siitä, että ne koneet on valmistettu talvella myrskyisen atlantin takana (siinä missä Gripen, Rafale ja EF Typhoon on valmistettu euroopassa, atlantin samalla puolella)

Ja jos yhtään olisi yleissivistystä, tällaisen asian tietäisi muutenkin.
 
Varmasti sodan aikana oltaisiin saatu, jos siitä olisi kiinni. Rauhan aikana riskinotto on aivan toisenlaista.
 
Varmasti sodan aikana oltaisiin saatu, jos siitä olisi kiinni. Rauhan aikana riskinotto on aivan toisenlaista.

Veikkaan tässä olevan vain taustalla perus f-35 vastaisuus. Onhan sen oltava huono, koska on niin päättänyt. Nyt vain sai lisää vahvistusta tuohon, kun ei pysty "myrskyssä lentämään". Todellisuudella harvoin on näille mitään merkitystä.
 
Veikkaan tässä olevan vain taustalla perus f-35 vastaisuus. Onhan sen oltava huono, koska on niin päättänyt. Nyt vain sai lisää vahvistusta tuohon, kun ei pysty "myrskyssä lentämään". Todellisuudella harvoin on näille mitään merkitystä.

Mielestäni tuollaiset viestit on silkkaa provoilua ja tulihan sitä hälinää heti. Yläpuolella oli jo monta viestiä aiheesta, jossa selitetty asiaa ja silti täytyi sellainen one-liner kirjoittaa.

Ja jos yhtään olisi yleissivistystä, tällaisen asian tietäisi muutenkin.

Tai edes hieman vaivautunut lukemaan ja osallistumaan keskusteluun. Edes pari edellistä viestiä...
 
Viimeksi muokattu:
Flynnin viimeisimmän twiitin myötä myös kahden muun koneen piti tulla Suomeen, joten eiköhän niilläkin olisi ollut tarkoitus osallistua testeihin. Sveitsin arviointeihin osallistuivat neljällä koneella joten varmaankin suunnittelivat samaa settiä meidänkin testeihin. Eiköhän tuo kahdellakin mene, lisää vaan kahden lentäjän työtä.

Tähän asti ei ollut oikeastaan mitään varmaa tietoa mitä versiota meille tarjoavat. Ihan ensimmäisten tietojen perusteella juurikin A olisi ollut tarjolla, mutta neuvottelujen edetessä tähän olisi saattanut tulla jossain vaiheessa muutos. Toki nyt voi jo melkein sanoa varmaksi että A-mallista on tarjous tehty koska sellaiset toivat testeihin.

No mikä on sen twiitin tarkoitus ja kenelle tarkoitettu. Kenties Itänaapurille - annetaan ymmärtää että koneet on jossain muualla kuin ne todellisuudessa on.

Eli onnistuivat saapumaan Pirkkalaan täysin huomaamatta :cool:
 
Pitkästä aikaa tämänkin viestiketjun tarkkailua. Terveisiä vaan Satakunnan lennostosta, täällä ne koneet ovat:


Lentotoiminta alkanee huomenna, kunhan lentäjät ovat levänneet määräysten mukaiset tuokionsa USA-Suomi-rautaperselentonsa jälkeen. Herkullista Pietarin trollipesäkemäistä kommentointia koneiden säänkestävyydestä täällä :)
-jok
 

F-35:n valmistaja lupaa Suomelle hävittäjän tuotantoa – "Emme kerro, kuinka häive rakennetaan, mutta kerromme miten se ylläpidetään"

Uutiset · 10.2.2020 klo 15:47

Facebook Twitter

Lockheed Martinin ylläpidosta vastaava johtaja Steve Sheehy kertoo, että yhtiö tarjoaa Suomelle hävittäjien rakentamista.

Lockheed Martinin ylläpidosta vastaava johtaja Steve Sheehy kertoo, että yhtiö tarjoaa Suomelle hävittäjien rakentamista. Kuva: Ossi Ahola
Lockheed Martin mainostaa F-35:ttä ainoana viidennen sukupolven hävittäjänä Suomen hävittäjäkilpailijoista.
Se erottuu muista ennen kaikkea sisäänrakennetuilla häiveominaisuuksillaan, jotka tekevät koneesta erittäin heikosti tutkissa näkyvän eli taistelutilanteessa lähes havaitsemattoman.
Lockheed Martinin ylläpidosta vastaava johtaja Steve Sheehy kertoo Lännen Medialle, että yhtiö lupaa uudessa tarjouksessaan Suomelle hävittäjän ja moottorin tuotantoa Suomessa.
Hävittäjää ei rakennettaisi tyhjästä, mutta kuitenkin sen verran, että suomalaisilla olisi riittävä huolto-osaaminen.







– Emme kerro, kuinka häive rakennetaan, mutta kerromme miten se ylläpidetään, ja kuinka tehdään lentokelpoisuuteen liittyviä päätöksiä, sanoo Sheehy.
Häiveteknologia on Lockheed Martinin yrityssalaisuus.
– Suomi saa ymmärryksen, kuinka viidennen sukupolven hävittäjä rakennetaan.
Sheehyn mukaan F-35-hävittäjää tarjotaan 64 kappaletta.
– Vaatimus on 64, me olemme 64:ssä, toteaa Sheehy.
– Oikea kysymys on, montako lentokonetta Suomi tarvitsee selviytyäkseen. Meidän lentokoneemme tekee kaikki tehtävät. Ei tarvita monta eri konetyyppiä.
Varaosia saatavilla kahdella tavalla
Tarkoitus on, että F-35 pystyy operoimaan Suomen huoltovarmuusvaatimusten mukaan. Kokoonpanotaidoilla saadaan insinööreille riittävä osaaminen.
Suomi on ilmoittanut HX-hankkeessa lähes 300 kriittistä hävittäjään liittyvää varaosaa, jotka pitää pystyä korvaamaan.
– Yli puolet osistamme ei ole koskaan rikkoutunut, sanoo Sheehy tämän hetken tilanteesta.
Hävittäjiä on kuitenkin rakennettu jo lähes 500 ja niitä tehdään 140 vuodessa lisää. Siksi Lockheed Martin ei näe varaosatuotantoa ja korjausta kovin hyvänä liiketoimintana Suomessa.
Yhtiö tarjoaa Suomelle varaosien perusvarastoa maahan rauhan aikana. Lisäksi kriisiaikana olisi saatavilla ulkomailta Suomeen siirrettävä varasto.
– Keskustelemme juuri, kuinka suuret näiden osuudet olisivat. Nämä liittyvät harjoittelun ja tukikohtien määrään.
Tarkoitus on myös saada lentotunnin hintaa alemmas kestävämmillä osilla ja vähentämällä huoltotoimenpiteisiin maassa tarvittavan henkilöstön määrää kymmenestä kolmeen.
Tällä hetkellä varaosapuutteita on aiheuttanut Turkin potkiminen ulos F-35-ohjelmasta, kun maa ostaa venäläisen S-400 ohjusjärjestelmän vastoin Yhdysvaltojen vaatimusta. Turkissa on ollut varaosatuotantoa.
Toistaiseksi Sheehy ei ota kantaa mahdollisiin hävittäjätuotantopaikkakuntiin Suomessa tai työpaikkojen määrään. Ne liittyisivät Suomen ja teollisuuden päätöksiin.
F-35 ei lentänyt maanantaina
F-35-hävittäjä ei lähtenyt maanantaina lentoon Satakunnan lennostosta Pirkkalasta.
Syynä ei ollut se, etteikö F-35 pystyisi lentämään sään takia. Kaksi hävittäjää lensi Suomeen myöhään eilen illalla myrskyssä Atlantin yli. Syy oli pitkän matkan lentäneiden Lockheed Martinin koelentäjien lepoajoissa, jotka eivät sallineet lentoa maanantaina.
Alun perin Suomeen piti lentää Yhdysvalloista neljä F-35-hävittäjää, mutta sää- ja ilmatankkauskoneongelmien takia vain kaksi pääsi Suomeen. Kaksi hävittäjää on ilmavoimien vaatimus testitapahtuman läpivienniksi.
Lennon peruuntuminen maanantaina ei ole ongelma. Suomalaisupseerit kertovat, että ruotsalaisen Saabin Gripenin testit saatiin tehtyä suunnitellusti, vaikka mediapäivänä ei päästy ilmaan tutustumislennolle.
F-35:llä on operaatiokokemusta Lähi-idästä ja operaatiokyky Norjassa, jossa myös on vaihtelevat talviolosuhteet.
Tiedotustilaisuudessa oli mukana myös Yhdysvaltain Suomen-suurlähettiläs Robert Pence, joka sai vastata Ylen kysymykseen, onko F-35 Nato-hävittäjä.
– Minun mielestäni tämä ei ole Nato-kone, vaan amerikkalainen kone, joka on tehty ystäville ja liittolaisille. Heistä osa on Natossa, osa ei.

Noniin arvon tekkiläiset! 64 kpl F-35! Kuinkas tämä käytännössä toteutetaan puolustusvoimien vaatimusten mukaisesti, saa spekuloida. Mulla menee ainakin hetken aikaa ihmetellessä ellei ilmassa ole sitten jotain sellaista mistä meillä tavallisilla kadun tallaajilla ole harmainta aavistustakaan.
 
Lockheed kyllä ihan tosissaan haluaa Suomen kaupan kotiin.. mutta niin tuntuu haluavan kaikki muutkin tarjokkaat. Julkisten tietojen perusteella joka valmistaja on tarjonnut/tulee tarjoamaan todella kovaa diiliä omasta koneestaan, jopa parempia kuin aluksi tohdin veikkailla.

Ranskalaiset ja jenkit on vetäneet kyllä sellaisia kortteja pöytään mitä vienosti unelmoin mutta en välttämättä uskonut toteutuvan, Growlerin sisällyttäminen Super Hornetien mukaan, Dassaultin ”full access” lupaus järjestelmiin ja tekniikkaan ja nyt Lockheedin lupaus kattavasta valmistuksesta ja huollosta Suomessa. Siinä on ilmavoimien porukalla ihmeteltävää kun lasketaan painotuksia :cigar2:
 
Tähän asti ei ollut oikeastaan mitään varmaa tietoa mitä versiota meille tarjoavat. Ihan ensimmäisten tietojen perusteella juurikin A olisi ollut tarjolla, mutta neuvottelujen edetessä tähän olisi saattanut tulla jossain vaiheessa muutos. Toki nyt voi jo melkein sanoa varmaksi että A-mallista on tarjous tehty koska sellaiset toivat testeihin.

A-mallin tarjoaminen on ollut koko ajan täysin itsestään selvää, vaikka nettispekulantit eivät sitä suostukaan uskomaan.
 
Lockheed kyllä ihan tosissaan haluaa Suomen kaupan kotiin.. mutta niin tuntuu haluavan kaikki muutkin tarjokkaat. Julkisten tietojen perusteella joka valmistaja on tarjonnut/tulee tarjoamaan todella kovaa diiliä omasta koneestaan, jopa parempia kuin aluksi tohdin veikkailla.

Ranskalaiset ja jenkit on vetäneet kyllä sellaisia kortteja pöytään mitä vienosti unelmoin mutta en välttämättä uskonut toteutuvan, Growlerin sisällyttäminen Super Hornetien mukaan, Dassaultin ”full access” lupaus järjestelmiin ja tekniikkaan ja nyt Lockheedin lupaus kattavasta valmistuksesta ja huollosta Suomessa. Siinä on ilmavoimien porukalla ihmeteltävää kun lasketaan painotuksia :cigar2:

On tuo sen verran iso potti mille tahansa firmalle, että tarjoukset ovat varmasti sen mukaisia. Mikään tarjolla olevista konetyypeistä ei taida olla huono. Vaihtoehtoina on hyviä ja ehkä vähän parempia hävittäjiä, joten kovin heikkoa tarjousta ei ole vara tehdä. Ruotsikin on tällä kertaa tarjonnut porkkanaa (Global eye) viimekertaisen tyhjänpäiväisen kiristyksen ja uhoamisen sijasta.
 
Viimeksi muokattu:

Noniin arvon tekkiläiset! 64 kpl F-35! Kuinkas tämä käytännössä toteutetaan puolustusvoimien vaatimusten mukaisesti, saa spekuloida. Mulla menee ainakin hetken aikaa ihmetellessä ellei ilmassa ole sitten jotain sellaista mistä meillä tavallisilla kadun tallaajilla ole harmainta aavistustakaan.

Mitenhän näillä F-35 hävittäjillä onnistuu tarvittaessa sotiminen Yhdysvaltoja vastaan? Vai tuleeko "kaupantekijäisiksi" niihin joku mustalaatikko jota kautta sopivalla signaalilla koko paskan voi tiputtaa alas Yhdysvaltojen toimesta?

Mahdollisesti sama ongelma koskee suunnilleen kaikkia tarjolla olevia hävittäjiä eli niillä on käytännössä mahdoton sotia myyjämaata vastaan.
 
Mitenhän näillä F-35 hävittäjillä onnistuu tarvittaessa sotiminen Yhdysvaltoja vastaan? Vai tuleeko "kaupantekijäisiksi" niihin joku mustalaatikko jota kautta sopivalla signaalilla koko paskan voi tiputtaa alas Yhdysvaltojen toimesta?

Mahdollisesti sama ongelma koskee suunnilleen kaikkia tarjolla olevia hävittäjiä eli niillä on käytännössä mahdoton sotia myyjämaata vastaan.

En usko, että on merkitystä jenkkejä vastaan. Vaikka lentäisivät, niillä loppuu kyky toimia todella nopeasti.
 
Mitenhän näillä F-35 hävittäjillä onnistuu tarvittaessa sotiminen Yhdysvaltoja vastaan? Vai tuleeko "kaupantekijäisiksi" niihin joku mustalaatikko jota kautta sopivalla signaalilla koko paskan voi tiputtaa alas Yhdysvaltojen toimesta?

Mahdollisesti sama ongelma koskee suunnilleen kaikkia tarjolla olevia hävittäjiä eli niillä on käytännössä mahdoton sotia myyjämaata vastaan.
Ei varmaan onnistukaan, mutta toisaalta en usko että Suomi tulee noiden koneiden elinkaaren aikana sotimaan USA:aa vastaan. En oikein näe mitään syytä, tai vaikka olisi syy niin kannattaisiko noin ylivoimaista vastustajaa vastaan sotia kuitenkaan?
 
Ei varmaan onnistukaan, mutta toisaalta en usko että Suomi tulee noiden koneiden elinkaaren aikana sotimaan USA:aa vastaan. En oikein näe mitään syytä, tai vaikka olisi syy niin kannattaisiko noin ylivoimaista vastustajaa vastaan sotia kuitenkaan?

Toisessa maailmansodassa Suomi taisteli natsien liittolaisena Yhdysvaltojen tukemaa Neuvostoliittoa vastaan. Yhdysvallat toimitti todella paljon aseapuakin silloin Neuvostoliitolle.

Sitä on mahdoton arvioida millä todennäköisyydellä Suomi lähivuosikymmeninä sotii Yhdysvaltoja tai sen liittolaista vastaan. Ei se varmaan kovin suuri todennäköisyys ole.

Onneksi tarjouskilpailussa ei ole edes mukana venäläistä konetta jonka veli-venäläinen voisi tiputtaa nappia painamalla vaikka satelliittisignaalilla. Siitä koneesta ei olisi paljoa iloa Venäjää vastaan sodittaessa kun koneet jäisivät kentälle romuina tai tippuisivat omia aikojaan taivaalta kun aktivoitaisiin koneen toimintakyvyttömäksi tekevä siru.
 
Onneksi tarjouskilpailussa ei ole edes mukana venäläistä konetta jonka veli-venäläinen voisi tiputtaa nappia painamalla vaikka satelliittisignaalilla. Siitä koneesta ei olisi paljoa iloa Venäjää vastaan sodittaessa kun koneet jäisivät kentälle romuina tai tippuisivat omia aikojaan taivaalta kun aktivoitaisiin koneen toimintakyvyttömäksi tekevä siru.

Miksi ihmeessä joku rakentais tuollaisen haavoittuvuuden koneseensa... voitas palata aiheeseen ja jättää foliohattuilu ja fantasiat pois.
 
Insentiivit tuohon lienevät aika selvät, mutta teknisesti tuo on huomattavasti vaikeampaa kuin näillä tappokytkimillä spekuloijat olettavat. Lisäksi on tietenkin se riski, että tällainen järjestelmä avaisi myös viholliselle mahdollisuuden lamauttaa koneet.
 
Eihän niitä tappokytkimiä tietenkään omiin lentokoneisiin laiteta, vaan niihin jotka myydään ulkomaille. Jos koneissa on jotain "mustia laatikoita" joiden tarkkaa sisältöä ja hallintaa ei saada omiin käsiin, niin hankala se on osoittaa ettei siellä sitä tappokytkintä olisi. Rafalen osaltahan ne jo käsittääkseni lupasivat että kaikkiin järjestelmiin on pääsy.
 
Eihän niitä tappokytkimiä tietenkään omiin lentokoneisiin laiteta, vaan niihin jotka myydään ulkomaille.

Itse yritin edellä sanoa, että jos vaikkapa USA asentaisi Suomeen myytäviin koneisiin tappokytkimen, niin olisi riski, että Venäjä voisi hyödyntää sitä ja se olisi kaikkien kannalta ikävää.
 
"The decision to cease F/A-18 procurement after FY 2021 ensures the Carrier Air Wing will maintain capable strike fighter capacity to pace the most stressing threats through the 2030s"

Tuo tarkoittaisi siis käytännössä, että USN lopettaisi Super Hornetin tilaukset vuoden 2021 jälkeen ja lienee sanomattakin selvää, että vaikutus SH:n elinkaareen ei olisi ainakaan myönteinen. Tämä myös demonstroi millaisia riskejä sisältyy tilanteeseen jossa koneella on käytännössä yksi merkittävä käyttäjä. Erinäisissä nettikeskusteluissa on todisteltu miten SH:n tulevaisuus on taattu USN:n tilausten ansiosta. Käytännössä tilanne voi muuttua parissa vuodessa jos päätetään ruveta säästämään ja Yhdysvalloistakin on ihan riittävästi esimerkkejä siitä, että tämä on täysin mahdollista.
 
Eihän niitä tappokytkimiä tietenkään omiin lentokoneisiin laiteta, vaan niihin jotka myydään ulkomaille. Jos koneissa on jotain "mustia laatikoita" joiden tarkkaa sisältöä ja hallintaa ei saada omiin käsiin, niin hankala se on osoittaa ettei siellä sitä tappokytkintä olisi. Rafalen osaltahan ne jo käsittääkseni lupasivat että kaikkiin järjestelmiin on pääsy.
Vaikka kaikkiin järjestelmiin olisi pääsy, niin tappokytkimen löytäminen olisi käytännössä mahdotonta.
 
"The decision to cease F/A-18 procurement after FY 2021 ensures the Carrier Air Wing will maintain capable strike fighter capacity to pace the most stressing threats through the 2030s"

Tuo tarkoittaisi siis käytännössä, että USN lopettaisi Super Hornetin tilaukset vuoden 2021 jälkeen ja lienee sanomattakin selvää, että vaikutus SH:n elinkaareen ei olisi ainakaan myönteinen. Tämä myös demonstroi millaisia riskejä sisältyy tilanteeseen jossa koneella on käytännössä yksi merkittävä käyttäjä. Erinäisissä nettikeskusteluissa on todisteltu miten SH:n tulevaisuus on taattu USN:n tilausten ansiosta. Käytännössä tilanne voi muuttua parissa vuodessa jos päätetään ruveta säästämään ja Yhdysvalloistakin on ihan riittävästi esimerkkejä siitä, että tämä on täysin mahdollista.
Jep, SH:n osalta HX-hanke taisi olla tässä. Teoriassa Sveitsi ja Saksa voisi pelastaa tilanteen mutta kumpikaan ei varmasti halua pääkäyttäjän roolia. Kanada ei Boeingin tuotteita osta. USMC on tässä yhteydessä iso kysymysmerkki. Toki tilanne elää ja kuten jo pariin otteeseen nähty, ihmeellisiä asioita voi vielä tapahtua.
 
Jep, SH:n osalta HX-hanke taisi olla tässä. Teoriassa Sveitsi ja Saksa voisi pelastaa tilanteen mutta kumpikaan ei varmasti halua pääkäyttäjän roolia. Kanada ei Boeingin tuotteita osta. USMC on tässä yhteydessä iso kysymysmerkki. Toki tilanne elää ja kuten jo pariin otteeseen nähty, ihmeellisiä asioita voi vielä tapahtua.
Boeingin pelimerkit yhdistelmään growlerit + unmanned wingman + swarmdrones, että olisi jotain tulevaisuutta ja edes jonkinlainen sauma sopimukseen?
 
Henkilökohtaisesti en lähtis näitä vähiä pelimerkkejä Suomi Finlandiana S Hornettiin laittamaan jos isot käyttäjät kaikkoaa jo tässä vaiheessa, mutta onnesta mun ei tarvitsekaan tehdä kyseistä päätöstä...

Viisaammat (Toivottavasti) tekevät oikean päätöksen aikanaan oikeilla arviointiperusteilla.

:swhew:
 
Boeingin pelimerkit yhdistelmään growlerit + unmanned wingman + swarmdrones, että olisi jotain tulevaisuutta ja edes jonkinlainen sauma sopimukseen?

"Swormdrones"ien kantomatka on muutamia kilometrejä, ja maksimi toimintakorkeus samaa luokkaa näillä koneilla operoidaan satojen kilometirn päässä, reippaasti yli 10km korkeudessa. Täysin turhia niihin tehtäviin mitä varrten hävittäjät hankitaan., ja aivan off-topiccia tässä ketjussa.
 
"Swormdrones"ien kantomatka on muutamia kilometrejä, ja maksimi toimintakorkeus samaa luokkaa näillä koneilla operoidaan satojen kilometirn päässä, reippaasti yli 10km korkeudessa. Täysin turhia niihin tehtäviin mitä varrten hävittäjät hankitaan., ja aivan off-topiccia tässä ketjussa.
Totta, swarmdroneilla eri ominaisuudet ja eri tehtävät mutta kyllä puolustusvoimat Suomen oloihin kehitetyille versioille käyttöä löytäisi joten mikään ei estä tarjoamasta...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 563
Viestejä
4 511 392
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom