Tyhmät ihmiset

Itse olen harrastanut tuota naksuttelua mutta vissiin ei sitten pitäisi. Ei ole kyllä toistaiseksi koskaan aiheuttanut ongelmia.

Onkohan tämäkin jonkin VAG-ongelmajätteen ongelmia?
 
Itse olen harrastanut tuota naksuttelua mutta vissiin ei sitten pitäisi. Ei ole kyllä toistaiseksi koskaan aiheuttanut ongelmia.

Onkohan tämäkin jonkin VAG-ongelmajätteen ongelmia?
Sikäli kun puhutaan bensan tankkaamisesta, kyseessä on ihan käyttäjäperäinen virhe ja niin ei vaan kuulu tehdä.
Eihä sitä tartte "naksutella", jos ei tunge letkua syvälle, vaa jättää iha reijän huulille. Silloin ei tosin välttis tuu koko naksuu vaa roiskuu, kunnes lopettaa tankkauksen. e: :rolleyes:
Eihän sitä bensalla tarvitse naksutella, mutta jotkut kuitenkin näin tekevät.

Ilmeisesti jokin muoti-ilmiö jossa on matkittu mersumiehiä tai rahtareita. Bensaa tulee kyllä tankki täyteen ihan ygösellä, ja on vaurioriski jos ei tätä usko.
 
Kiinnostaisi vaan kyllä tietää, että miten tuo aiheuttaa ongelmia?

Ja kyllä nuo tuntuu toisinaan naksuvan, vaikka tankkiin menisi vielä useampi litra, ja jos ei vähän naksuttele ei saa edes mittaria viivaan.
 
Kiinnostaisi vaan kyllä tietää, että miten tuo aiheuttaa ongelmia?
Kuten edellä kerroin, ongelma aiheutuu siitä jos sinne hiilipönttöön jonne kuuluu päästä vain vähäisiä määriä höyrystynyttä polttoainetta, päätyykin ihan isosta jormasta polttonestettä kun väkisin tulvitetaan. Vuosikymmeniä vanha vakiintunut järjestelmä, jonka rikkomisesta toistuvasti varoitetaan niitä jotka eivät koskaan lue käyttöohjeita.

Ihan sattuman varassa milloin käy vahinko ja milloin justiinsa vältetään se. Jos ei tekniikka ole tuttua, turvallinen ohje on lopettaa ekaan naksuun.

E: Tämä kyllä kuuluisi johonkin autot-alueen tekniikkakeskusteluun eikä tänne. Sori siitä.
 
Sikäli kun puhutaan bensan tankkaamisesta, kyseessä on ihan käyttäjäperäinen virhe ja niin ei vaan kuulu tehdä.
Kuten sanottua, on mahdollista omistaa auto, jossa se tankkaus on vaan hidasta. Ja toisaalta en kyllä usko, että kukaan kellottaa kahta minuuttia naksuttelua. On kyllä melkoisen hyvin seurattu jos näin on ja toki tankattavan auton tankin koko tiedossa.

Ja kyllä nuo tuntuu toisinaan naksuvan, vaikka tankkiin menisi vielä useampi litra, ja jos ei vähän naksuttele ei saa edes mittaria viivaan.
Se sivusta katsoja tietää, ettei juuri sinun autossasi ole "ominaisuutta" joka vaatii sitä naksauttelua jos haluaa täyteen. Ja edelleen täyteen <> ylitäyteen.

Joku ohjatkoon jatkot sopivampaan ketjuun. Kuuluu jo sinne.
 
Kuten edellä kerroin, ongelma aiheutuu siitä jos sinne hiilipönttöön jonne kuuluu päästä vain vähäisiä määriä höyrystynyttä polttoainetta, päätyykin ihan isosta jormasta polttonestettä kun väkisin tulvitetaan. Vuosikymmeniä vanha vakiintunut järjestelmä, jonka rikkomisesta toistuvasti varoitetaan niitä jotka eivät koskaan lue käyttöohjeita.

Ihan sattuman varassa milloin käy vahinko ja milloin justiinsa vältetään se. Jos ei tekniikka ole tuttua, turvallinen ohje on lopettaa ekaan naksuun.
täytyy kysyä että oletko koskaan ottanut tankkia irti autosta ja katsonut noiden sijoittelua ja kokoa? EVAP lähtö on tankin päällä max bensaletkun kokonen ja EVAP säiliö on monesti konetilassa aika korkealla. Luulempa että täytyy väkisin yrittää täyttää EVAPpia polttoaineella, jotta siinä voi onnistua. Ei riitä vain tankin täyttäminen piripintaan vaan väkisin täytyy pitää täyttöputki piripinnassa aika kauan ja aina vaan täyttää lisää kun pikkuhiljaa laskee. Kukaan ei toimi näin.

Muutenkin näitä naksuttelijoita on määrissä ja EVAPit nyt ei käytännössä oikeastaan käytännössä koskaan hajoa, joten sekin puhuisi sitä vastaan ettei sen hajottaminen onnistu vain naksuttelemalla. En usko minkäänlaiseen vaurioriskiin, koska vaurioita ei hirveemmin tohon järjestelmään tule.

Ekaan naksuun lopettaminen on hyvä ohje lämpölaajenemisen vuoksi jos tankki tulee sillä täyteen, kaikissa ei todellakaan tule ja pitää tankata hitaammin.

E: Lisään nyt myös tämän, että jos itse olisit autosuunnittelija ja tietäisit että asiakaskunta on täynnä kaikenlaisia naksuttelijoita, suunnittelisitko EVAPin sellaiseksi, että se on mahdollista saada täyteen naksuttamalla, että evapissa olisi tulipaloriski naksuttamalla jne. En usko.
 
Ei riitä vain tankin täyttäminen piripintaan vaan väkisin täytyy pitää täyttöputki piripinnassa aika kauan ja aina vaan täyttää lisää kun pikkuhiljaa laskee. Kukaan ei toimi näin.
Tässä tapauksessa toimittiin. Hän veti pistoolia ulospäin että saa täyttöputkeen asti.

Se nyt on varmaan ihan ok jos hidastaa loppua kohden tai odottaa hetken kuohunnan takia ennen viimeistelyä. Jokainen voi mitata toiminnan järkevyyden itse, meneekö vielä litra, desi vai sentti. Veikkaampa että suuruusluokka on desit.
 
Kuten sanottua, on mahdollista omistaa auto, jossa se tankkaus on vaan hidasta. Ja toisaalta en kyllä usko, että kukaan kellottaa kahta minuuttia naksuttelua. On kyllä melkoisen hyvin seurattu jos näin on ja toki tankattavan auton tankin koko tiedossa.


Se sivusta katsoja tietää, ettei juuri sinun autossasi ole "ominaisuutta" joka vaatii sitä naksauttelua jos haluaa täyteen. Ja edelleen täyteen <> ylitäyteen.

Joku ohjatkoon jatkot sopivampaan ketjuun. Kuuluu jo sinne.
Jos tankkaus on hidasta ja polttoainepistooli naksuttelee, niin silloin on jotain lähtökohtaisesti vialla. Tankin huohotus ei todennäköisesti toimi, se voi johtua juurikin siitä että on survottu se aktiivihiilisäiliö tmv. täyteen polttoainetta.

Tämäkin on asia jonka olen luullut olevan yleistietoa jo kymmenien vuosien ajan, mutta ilmeisesti tätäkään ei autokoulussa enää opetetal.

Tuossa ylempänä huohottimen toimintaa kuvailleelle, esimerkiksi ranskalaisissa autoissa on useissa säiliö polttoaineen huohotukselle erikseen siellä polttoainetankin yhteydessä.
 
täytyy kysyä että oletko koskaan ottanut tankkia irti autosta ja katsonut noiden sijoittelua ja kokoa? EVAP lähtö on tankin päällä max bensaletkun kokonen ja EVAP säiliö on monesti konetilassa aika korkealla.

Nimenomaan sen takia sen täyttäminen vaatiikin sen monen minuutin naksuttelun jota jotkut harvat ketjun aiheeseen kuuluvat ihmiset harrastaa.

Luulempa että täytyy väkisin yrittää täyttää EVAPpia polttoaineella, jotta siinä voi onnistua. Ei riitä vain tankin täyttäminen piripintaan vaan väkisin täytyy pitää täyttöputki piripinnassa aika kauan ja aina vaan täyttää lisää kun pikkuhiljaa laskee. Kukaan ei toimi näin.

Nimenomaan tällsisesta toiminnasta tämä keskustelu alkoi.

E: Lisään nyt myös tämän, että jos itse olisit autosuunnittelija ja tietäisit että asiakaskunta on täynnä kaikenlaisia naksuttelijoita, suunnittelisitko EVAPin sellaiseksi, että se on mahdollista saada täyteen naksuttamalla, että evapissa olisi tulipaloriski naksuttamalla jne. En usko.

Jos itse olisit autosuunnittelija ja tietäsit, että asiakaskunta on täynnä kaikenlaisia kaahareita, suunnittelisitko autosi sellaiseksi, että sillä voi tappaa viattomia ihmisiä vain painamalla kaasun pohjaan?

Jos itse olisit autosuunnittelija ja tietäisit, että asiakaskunta on täynnä kaikenlaisia laiskimuksia, suunnittelisitko autosi sellaiseksi, että sen moottorin voi hajottaa vain jättämällä öljyt tai jakohihnan vaihtamatta?

Asioista on mahdotonta tehdä täysin idioottivarmoja, koska maailma kykenee tuottämään aina vaan luovempia idiootteja.

Se, että käytetään monta ylimääräistä minuuttia sen tankin täyttämiseen että saadaan se EVAP täyteen on nimenomaan esimerkki luovasta idiootista, johon täysjärkinen insinööri ei osaa varautua.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tankkaus on hidasta ja polttoainepistooli naksuttelee, niin silloin on jotain lähtökohtaisesti vialla. Tankin huohotus ei todennäköisesti toimi, se voi johtua juurikin siitä että on survottu se aktiivihiilisäiliö tmv. täyteen polttoainetta.

Tämäkin on asia jonka olen luullut olevan yleistietoa jo kymmenien vuosien ajan, mutta ilmeisesti tätäkään ei autokoulussa enää opetetal.

Tuossa ylempänä huohottimen toimintaa kuvailleelle, esimerkiksi ranskalaisissa autoissa on useissa säiliö polttoaineen huohotukselle erikseen siellä polttoainetankin yhteydessä.
Huohottaako se tankki edes aktiivihiilisäiliön kautta tankatessa?

Myöskin maa viettää joka suuntaan suomalaisilla asemilla ja toiset autot on herkempiä sille mitä toiset. Toisissa on huonompi huohotus mitä toisissa ja toiset naksauttelee helpommin. Ei siinä välttämättä mikään tarvitse olla rikki. Mullakin on ollut autoja mitkä toisella asemalla menee normaalisti ja toisella taas ihan kammottavia tankattavia.

Nimenomaan sen takia sen täyttäminen vaatiikin sen monen minuutin naksuttelun jota jotkut harvat ketjun aiheeseen kuuluvat ihmiset harrastaa.
no sitten olet oikeassa. Ei tommosessa mitään järkeä ole jos tankki tosiaan on täynnä.
 
Jatketaan liikenneaiheesta. Pysähdyin tänään kävellen suojatien eteen odottamaan valojen vaihtumista. Viereen tulee mies työntäen lastenvaunuja ja kännykkä nenässä kiinni. Risteyksessä autojen valot vaihtuu ja liikenteen ääni/virta muuttuu. Mies lähtee liikkeelle punaisia päin katsomatta valoja ja vaunujen eturenkaat pääsee jo suojatielle. Huudan hänelle että varo, hän pakittaa ja kiittää.

Oon myös huomannut miten yleinen sähläys autolla ajaessa on yleistynyt. Pari kertaa vastaantulevalla on ollut katse sylissä ja auton renkaat keskiviivan päälle ennen kuin havahtuu korjaamaan. Samoin valoissa pysähtyneenä taustapeilistä näkee kun pää nuokkuu kännykän ja liikenteen väliä. Osa voi olla kuljettajien demografian muutosta sekin.
 
Jatketaan liikenneaiheesta. Pysähdyin tänään kävellen suojatien eteen odottamaan valojen vaihtumista. Viereen tulee mies työntäen lastenvaunuja ja kännykkä nenässä kiinni. Risteyksessä autojen valot vaihtuu ja liikenteen ääni/virta muuttuu. Mies lähtee liikkeelle punaisia päin katsomatta valoja ja vaunujen eturenkaat pääsee jo suojatielle. Huudan hänelle että varo, hän pakittaa ja kiittää.

Oon myös huomannut miten yleinen sähläys autolla ajaessa on yleistynyt. Pari kertaa vastaantulevalla on ollut katse sylissä ja auton renkaat keskiviivan päälle ennen kuin havahtuu korjaamaan. Samoin valoissa pysähtyneenä taustapeilistä näkee kun pää nuokkuu kännykän ja liikenteen väliä. Osa voi olla kuljettajien demografian muutosta sekin.

Vielä parikymmentä vuotta sitten siinä kännykässä ei ollut niin paljon mielenkiintoista että sitä olisi pitänyt kokoajan räpätä ja vilkuilla. Nykyään vie paljon enemmän huomiota kuin ennenvanhaan.
 
Kuten edellä kerroin, ongelma aiheutuu siitä jos sinne hiilipönttöön jonne kuuluu päästä vain vähäisiä määriä höyrystynyttä polttoainetta, päätyykin ihan isosta jormasta polttonestettä kun väkisin tulvitetaan. Vuosikymmeniä vanha vakiintunut järjestelmä, jonka rikkomisesta toistuvasti varoitetaan niitä jotka eivät koskaan lue käyttöohjeita.

Ihan sattuman varassa milloin käy vahinko ja milloin justiinsa vältetään se. Jos ei tekniikka ole tuttua, turvallinen ohje on lopettaa ekaan naksuun.

E: Tämä kyllä kuuluisi johonkin autot-alueen tekniikkakeskusteluun eikä tänne. Sori siitä.
Muistutetaan vielä että tankatessahan on puhelimen käyttö kiellettyä, koska se saattaa sytyttää koko huoltamon spontaanisti tuleen - täysin langattomasti jopa. ;)
 
ihan piripintaan vetäminen on ok (jos siis jaksaa naksutella, minä en jaksa) jos heti ajetaan pidempi siivu, voihan motskarinkin tankata kaulusta myöten täyteen sellasessa tilanteessa. Ongelmia vaan taitaa sillon tulla jos maan alta otetaan kylmää polttoainetta tankki täyteen ja se alkaa laajenemaan kuumana kesäpäivänä tankissa ja ajetaan joku 1km sen naksutetun tankin kanssa kotipihaan niin on aika paine tankissa.
Mulla, prätkässä työntää bensat suoraan maahan jos täyttää piripintaan ja jättää aurinkoon, jaa mistäkö tiedän :beye:
 
Mulla, prätkässä työntää bensat suoraan maahan jos täyttää piripintaan ja jättää aurinkoon, jaa mistäkö tiedän :beye:
Pari kertaa olen myös huoltsikan pihalla nähnyt, kun joku antaumuksellinen naksuttelija on tankannut autonsa tankin oikealla puolella olevasta luukusta piripintaan ja sitten lähtenyt kaartamaan pihasta vasemmalle niin, että ne antaumuksella naksutetut nesteet ovat valuneet jostain pyöränkotelon ja puskurin välistä ulos.
 
Pari kertaa olen myös huoltsikan pihalla nähnyt, kun joku antaumuksellinen naksuttelija on tankannut autonsa tankin oikealla puolella olevasta luukusta piripintaan ja sitten lähtenyt kaartamaan pihasta vasemmalle niin, että ne antaumuksella naksutetut nesteet ovat valuneet jostain pyöränkotelon ja puskurin välistä ulos.
Tämä viesti sai meikäläisen höhöttelemään näin mantantai-illassa joten päivä pelastettu. Kiitos.
 
Maksumuurin takana artikkeli siitä, miten Koneen talousjohtaja Ilkka Hara yritti oman työnantajansa vipuvoimaa käyttäen saada junailtua ilmeisesti lapselleen traineepaikan Handelsbankeniin. Nepotismia siis.
Hissivalmistaja Koneen talousjohtaja Ilkka Hara on saanut työnantajaltaan moitteet liittyen tapaukseen, jossa hän edisti perheenjäsenensä kesätyönhakua.

Yhtiön ylimpään johtoon kuuluva Hara oli HS:n tietojen mukaan syksyllä yhteydessä Danske Bankiin, jolle Kone on merkittävä asiakas. Hara toi esiin perheenjäsenensä tarpeen kesätyö- tai harjoittelupaikalle.

HS:n tietojen mukaan tämä tapahtui Danske Bankin virallisen hakuajan jälkeen. Yhteydenoton jälkeen pankki kutsuikin Haran perheenjäsenen haastatteluun.

Kyseiset trainee-paikat ovat äärimmäisen kilpailtuja ja korkeakouluopiskelijoille merkittävä väylä eteenpäin finanssiuralla.

Hara vakuutti aluksi HS:lle toimineensa ”compliance-ohjeistuksen mukaisesti”. Lisäksi hän kertoi ilmoittaneensa nyt asiasta eteenpäin Koneen sisällä.
”Vaikka perheenjäseneni ei ole hyötynyt yhteydenotostani, asemani takia jo yhteydenotto Danske Bankin suuntaan koskien perheenjäsentäni olisi tullut ilmoittaa Koneen eettisen ohjesäännön mukaisesti”, hän viestitti ja lisäsi:
Esimerkki klassisesta toistaitoisuudesta. Tulee mieleen yhden opettajani toteamus: "Ensin selostetaan ja sitten kun joku meni pieleen, aletaan selittämään".

Koneen viestinnästä vastattiin HS:n yhteydenottoon:
”Yleisesti ottaen voimme todeta, että tällainen toiminta ei ole Koneen eettisen ohjesäännön mukaista”, viestinnän vastauksessa todetaan.

Handelsbankenissa oltiin ymmärrettävästi vähän haluttomampia antamaan lausuntoa. HB:n Corporate Finance -yksikön johtaja Anette Luomanperä ei halunnut antaa minkäänlaista kommenttia ja traineehakuilmoituksessa mainittu johtaja Tom Aarvala puolestaan kertoi:
”On varmaan molemmin puolin ajankäytöllisesti järkevämpää, että päätetään keskustelu tähän näin.”

Lapsi mahtaa olla tyytyväinen kun isän heikkolahjaisuuden takia päästiin hesariin eikä niin mairittelevaan artikkeliin.
 
Viimeksi muokattu:
Maksumuurin takana artikkeli siitä, miten Koneen talousjohtaja Ilkka Hara yritti oman työnantajansa vipuvoimaa käyttäen saada junailtua ilmeisesti lapselleen traineepaikan Handelsbankeniin. Nepotismia siis.
Esimerkki klassisesta toistaitoisuudesta. Tulee mieleen yhden opettajani toteamus: "Ensin selostetaan ja sitten kun joku meni pieleen, aletaan selittämään".
Koneen viestinnästä vastattiin HS:n yhteydenottoon:
Handelsbankenissa oltiin ymmärrettävästi vähän haluttomampia antamaan lausuntoa. HB:n Corporate Finance -yksikön johtaja Anette Luomanperä ei halunnut antaa minkäänlaista kommenttia ja traineehakuilmoituksessa mainittu johtaja Tom Aarvala puolestaan kertoi:
Lapsi mahtaa olla tyytyväinen kun isän heikkolahjaisuuden takia päästiin hesariin eikä niin mairittelevaan artikkeliin.
Varmaan oli Handelsbankissa ymmärrettävästi haluttomuutta lausua yhtään mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 072
Viestejä
5 025 505
Jäsenet
80 647
Uusin jäsen
Mahe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom