Google ja wiki auttaa. Wikipediasta lainaus ja sitten on tietysti ollut
Boeing X-51 Waverider - Wikipedia
Mutta nuo siis on se mitä on julkisesti tiedossa. Ei julkisesti taatusti on kehityksessä koko ajan jotain. Kiinan ja Venäjän jutuista ei luultavasti löydy yhtään mitään. Eli tuo 10-15 vuotta on omaa mutuilua/arvio, milloin tollasia mach-5 vehkeitä saattaa tulla vastaan. Ja jos itse sotatilanne tulee, niin noilla lennettäisiin, vaikkei kaikkia testejä olisikaan tehty.
Ei nuo ole lentokoneita vaan
ohjuksia. Täysin kertakäyttöisiä.
Eikä HTV-2 ole edes KOKONAINEN ohjus vaan se piti laukaista
kantoraketilla.
Lähinnä käytännössä kyse on tuon osalta siitä, että ballistisen ohjuksen taistelukärki laitetaan vempeleeseen, jossa on hiukan normaalia enemän aerodynaamisia pintoja että sen lento muistuttaa jossain määrin liitämistä ja sitä voidaan ohjata enemmän kuin normaalin ballistisen ohjuksen taistelukärkeä.
X-51n taas... sekin on OHJUS eikä lentokone. Ja sen päämoottori on toiminut jopa 140 sekunnin ajan. JA sitä ennen se on pitänyt kiihdyttää jollain ihan muulla moottorilla (käytännössä kiinteää polttoainetta käyttävällä kertakäytöisellä rakettimoottorilla) siihen nopeuteen jossa sen päämoottori alkaa toimia.
Näillä ei ole
mitään tekemistä lentokoneiden kanssa; Ballistisia ohjuksia ei ole ennenkään torjuttu hävittäjäkoneilla. Vaan näillä on vaan tekemistä sen kanssa, että korvataan ballistisia ohjuksia vempeleillä, joita voi ohjata vähän enemmän, ja jotka ei näytä niin paljoa ballistisilta ohjuksilta lentoprofiililtaan: "Hei, koska minä en ole ballistinen ohjus, voisitko myös uskoa, että kyydissäni ei ole ydinpommia?"
Ilmavoimien hävittäjähankinnoilla ei ole
mitään tekemistä näiden kanssa. Mitään realistisia "hypersoonisia sotilaskoneita" ei ole näköpiiriissä. Scramjet on käytännössä melko onneton moottorityyppi juuri mihinkään mm. sen takia että sillä on todella huono työntövoima-paino-suhde, se alkaa toimia vasta moninkertaisessa äänennopeudessa ja vempain pitää jollain kiihdyttää sinne asti, ja lisäksi se scramjet dominoi koko vempeleen muotoilua todella pahasti.
Lähinnä realistisen hypersoonisen koneen tekniikkaa on brittiläinen Sabre, joka on kehitteillä oleva ilmanjäähdytyksellä varustettu suihkumoottorin ja rakettimoottorin hybridi. Sitä suunitellaan "Skylon"-avaruuslentokoneeseen, jolle ei kuitenkaan ole vielä rahoitusta. Sillä voitaisiin ilmaa hengittävässä moodissa päästä n. 5.5-kertaiseen äänennopeuteen. Sitäkin käyttävä vempain tulisi olemaan kuitenkin kallis ja kooltaan hyvin iso, koska se sen jäähdytyssysteemi vaan on kallis tehdä, ja lisäksi se käyttää poltto- ja jäähdytysaineenaan hyvin kylmäksi jäähdytettyä nestemäistävetyä joka vaatii todella isot polttoainetankit ja on muutenkin hyvin kallista käsitellä.