Suomen hävittäjähankinta (tekninen keskustelu)

Superhornetin puolesta puhuisi 30 vuoden aikana rakennettu osaaminen ja järjestelmät Boeingin ekosysteemistä, etenkin jos se mahdollistaa pikaisen, itsenäisen ja kattavan vika-analyysin, huollon ja korjaukset Suomessa.
Mahdollisuus 3D-tulostaa omat varaosat olisi kiva.
Growler on se mikä houkuttelee ja jos Boeing lisäisi tarjouspakettiin lentäjille kaveriksi uusimman sukupolven Boeing-hävittäjädronet (Suomiversio mallia 2030) kiinteään hintaan niin f-35 voisi jäädä lehdellä soittelemaan.
 
No jos vertaillaan hornettia ja gripeniä ja kolmea huomattavasti uudempaa konetta paremmilla ominaisuuksilla, niin ei nyt tarvi mikään sherlock olla sen hinnan päättelemiseksi. Toki kolmannen kerran jo mainitakseni eri asia jos USA haluaa kikkailla ja painostaa super hornetin hintaa nostamalla valitsemaan sen F35. Suomen tilanteessa ei pitäisi olla ongelma koska kolme muutakin konetta kilpailutuksessa. Tällöin super hornet olisi edelleen aika luonteva valinta. Jos USA ei olisi tosissaan hornettia kauppaamassa suomelle niin tuskinpa niitä growlereitakaan olisi tarjottu, ainoa maa Australian ohella jolle annettu mahdollisuus niitä ostaa.

Ja mitä tuohon F35 tulee niin sehän on vielä käyttökustannuksiltaan helvetin kallis. Eli vaikka yksikköhinta olisi siedettävä niin ei se ole järkevä valinta pitkällä tähtäimellä. Pikaisella googletuksella löytyy esimerkiksi arvioita että F35 on yli tuplasti kalliimpi per tunti mitä super hornet. Eikä tätä ole kovin vaikea edes uskoa kun tutkailee tavallisen hornetin kustannusta per lentotunti. Suomessa on 9-9,5 kilotonttua (Pv:n vahvistama), siinä missä F35 on jossain 30-35 kilon paikkeilla per tunti(Pentagon todennut että 25k/h kustannustavoitteisiin tuskin päästään).
Koneitahan ei myy USA, vaan Boeing ja Locheed Martin, jotka ovat kilpailussa keskenään.

Boeingin siviilipuolen toiminta on tällä hetkellä pahasti tappiollista 737 MAX sekoilun takia, joten se haluaa varmasti tarjota superhornettia jos projektista on voittoa tehtävissä.
 
Koneitahan ei myy USA, vaan Boeing ja Locheed Martin, jotka ovat kilpailussa keskenään.

Boeingin siviilipuolen toiminta on tällä hetkellä pahasti tappiollista 737 MAX sekoilun takia, joten se haluaa varmasti tarjota superhornettia jos projektista on voittoa tehtävissä.
Meinasitko nyt oikeasti että USAn hallinnolla ei ole sananvaltaa näissä asioissa.
 
Meinasitko nyt oikeasti että USAn hallinnolla ei ole sananvaltaa näissä asioissa.
Kyllä USA hallinto päättää mm. mitä myydään. Sen sijaan, eivät ne yksityistä yritystä nyt voi oiken pakottaa tekemään miljarditappiota määräämällä esimerkiksi kannattamattomia hintoja.

Kaikenlaiset porkkanat kulisseissa ovat tietenkin mahdollisia. Tuskin USA:n hallinnolla on tässä nyt kuitenkaan mitään kovin suuria motiiveja millekään, kun ostoslistalla on joka tapauksessa länsimainen hävittäjä eikä esim. Venäläinen tai Kiinalainen.
 
Meinasitko nyt oikeasti että USAn hallinnolla ei ole sananvaltaa näissä asioissa.
USA:n hallitus määrää maassa laeista, mutta Boeing on yksityinen yhtiö ja sen toimitusjohtaja ja hallitus vastaavat liiketoiminnasta osakkeenomistajille, ei USA:hallinnolle.

USA voi kieltää Boeingia myymästä jotain, mutta se ei ainakaan periaatteessa voi edes tarjota mitään tukiaisia sille myynnin edistämiseksi. Se kun on vastoin WTO:n sääntöjä. Käytännössä toki WTO on hampaaton, mutta kyllä, Boeing ja Locheed ovat yksityisiä yrityksiä jotka ajavat omaa etuaan ja USA:n hallinto vaan sallii sen kilpailun.
Kyllä USA hallinto päättää mm. mitä myydään. Sen sijaan, eivät ne yksityistä yritystä nyt voi oiken pakottaa tekemään miljarditappiota määräämällä esimerkiksi kannattamattomia hintoja.

Kaikenlaiset porkkanat kulisseissa ovat tietenkin mahdollisia. Tuskin USA:n hallinnolla on tässä nyt kuitenkaan mitään kovin suuria motiiveja millekään, kun ostoslistalla on joka tapauksessa länsimainen hävittäjä eikä esim. Venäläinen tai Kiinalainen.
Noista Boeingin ja Airbusin valtion tukiaisista käydään juuri vääntöä monella tasolla, joten eivät ne porkkanat mitään ongelmattomia, helppoja tai automaattisia ole.
 
Tubesta löytyi amerikkalaisen lentäjän kommentointia F-35:n häiveominaisuuksista. Lentäjä kertoi, että jeitä ei haittaa, että joillakin venäläisten ja kiinalaisten tutkilla on mahdollista havaita F-35, niin se ei haittaa, koska niiden ohjukset eivät pysty seuraamaan F-35:sta. Ei paha juttu ollenkaan.
 
Noista Boeingin ja Airbusin valtion tukiaisista käydään juuri vääntöä monella tasolla, joten eivät ne porkkanat mitään ongelmattomia, helppoja tai automaattisia ole.

Epäilin ehkä enemmän sellaista, että koska USA on itse noiden yhtiöiden suurin asiakas sieltä voitaisiin toki vihjailla epävirallisesti jotakin omista ostoista tmv., jos yhtiö tarjoaa koneita USA:n edun mukaisesti. Mutta tosiaan, en usko tässä tilanteessa olevan kauheasti motivaatiota tuollaiselle pelille.
 
Tubesta löytyi amerikkalaisen lentäjän kommentointia F-35:n häiveominaisuuksista. Lentäjä kertoi, että jeitä ei haittaa, että joillakin venäläisten ja kiinalaisten tutkilla on mahdollista havaita F-35, niin se ei haittaa, koska niiden ohjukset eivät pysty seuraamaan F-35:sta. Ei paha juttu ollenkaan.
Jotenkin maalaisjärjellä mietittynä jos tutkalla pystyy nyt havaitsemaan niin kun sensorit kehittyy, niin ei ole pitkä matka siihen että maali lukittuu.
Tosin itse uskon että havaitseminen on lähinnä propagandaa ainakin Venäläisten osalta, kun itseltään puuttuu 5th gen hävittäjä pitkään niin pakko luottaa SAM järjestelmiin...
 
Jotenkin maalaisjärjellä mietittynä jos tutkalla pystyy nyt havaitsemaan niin kun sensorit kehittyy, niin ei ole pitkä matka siihen että maali lukittuu.

On faktaa, että riittävän matalan taajuuden tutkilla häivekoneetkin näkyvät. Fysiikan lakien mukaan näitä matalan taajuuden tutkia (tai niiden antenneja) ei vaan ole mahdollista asentaa ohjuksen nokkaan. Ja matalataajuisen tutkan heikon tarkkuuden vuoksi maahan sijoitettavaa valvontatutkaa ei voida käyttää ohjuksen ohjaamiseen maaliin asti. Voi toki olla mahdollista ohjata ohjus sen verran lähelle maalia, että sen oma korkeamman taajuuden tutka löytää kohteen.
 
On faktaa, että riittävän matalan taajuuden tutkilla häivekoneetkin näkyvät. Fysiikan lakien mukaan näitä matalan taajuuden tutkia (tai niiden antenneja) ei vaan ole mahdollista asentaa ohjuksen nokkaan. Ja matalataajuisen tutkan heikon tarkkuuden vuoksi maahan sijoitettavaa valvontatutkaa ei voida käyttää ohjuksen ohjaamiseen maaliin asti. Voi toki olla mahdollista ohjata ohjus sen verran lähelle maalia, että sen oma korkeamman taajuuden tutka löytää kohteen.

Periaatteessa sensorifuusion avulla matalataajuisen tutkan havaintoja voidaan käyttää parantamaan korkeataajuisen tutkan havainnointiherkkyyttä eli matalataajuustutkalla saadaan pienempi alue johon korkeataajuustutka voi keskittyä.
 
Voitko vielä täsmentää, että mihin tieto perustuu? Esim. Dassaultin omilla sivuilla näitä ei mainita:
The Rafale has a full range of advanced weapons

Voisiko olla, että Dassault mainostaisi lähinnä omia aseitaan? Onhan tuolla tämä kohta:
"Specifics armaments selected by some clients."
Miten hyvä/huono kone Rafale olisi Suomelle? Siinä olisi vähän samantapaista riippumattomuutta kuin Gripenissä mutta Ruotsia uskottavamman suurvallan toimittamana ja ilman tarpeettoman monenkeskisiä EU-kuvioita. Jonkinverran oikeaa tst-kokemustakin löytyy.

Suomi ei olisi mikään marginaaliasiakas vaan ilmavoimien tilaus olisi n. neljäsosa Ranskan omien ilmavoimien konemäärästä. "Flyaway"-kustannus näyttää olevan 70 M€ luokkaa. Dassault Rafale — Wikipédia
 
Ranskalaiset koneet ovat tippuneet Suomen hankinnoista iät ja ajat pitkälti hintansa takia ja epäilen, että siihen Rafalekin kompastuu. Mielestäni hinnalla on selitetty myös vaatimatonta kansainvälistä menestystä. Teknisesti lienee tällä hetkellä ihan soiva peli, mutta tulevaisuudennäkymät vähän epävarmat.
 
Kauan muuten hornetit voisi vielä lentää?.Jos oikein laskin niin käytännössä meillä olisi n41 hawkia,n62? hornettia jonka lisäksi noi uudet n64 konetta?.
 
Kauan muuten hornetit voisi vielä lentää?.Jos oikein laskin niin käytännössä meillä olisi n41 hawkia,n62? hornettia jonka lisäksi noi uudet n64 konetta?.

Riippuu ihan siitä, montako tuntia per vuosi per kone niillä lennettäisiin.
 
Ranskalaiset koneet ovat tippuneet Suomen hankinnoista iät ja ajat pitkälti hintansa takia ja epäilen, että siihen Rafalekin kompastuu. Mielestäni hinnalla on selitetty myös vaatimatonta kansainvälistä menestystä. Teknisesti lienee tällä hetkellä ihan soiva peli, mutta tulevaisuudennäkymät vähän epävarmat.
Rafalessahan on painotettu myös aika paljon rynnäköintikykyä ja matalalentoa (Tämän takia Ranskikset kai lähti Eurofigterista omille teilleen), mutta nuo taas eivät varmaan Suomella ole eniten pisteitä kerääviä kohtia vaan "nice-to-have".
 
Kauan muuten hornetit voisi vielä lentää?.Jos oikein laskin niin käytännössä meillä olisi n41 hawkia,n62? hornettia jonka lisäksi noi uudet n64 konetta?.

Uudet koneet eivät tule lisäksi vaan korvaamaan Hornetit ja Hornetien käyttöikä on laskettu niin, että ne lentävät korvaajien saapumiseen saakka. Hetkellisesti meillä saattaa olla jopa laivueen verran ylimääräisiä koneita, mutta tämä vaihe ei kestä kauaa. Jos Horneteja haluaisi käyttää pidempään, niillä pitäisi joko lentää vähemmän tai käyttää rahaa eliniän jatkamiseen. Ja vähän muuhunkin, koska ei meillä olisi edes tiloja moisen konemäärän säilyttämiseen saati niiden operoimiseen.
 
Ranskalaiset koneet ovat tippuneet Suomen hankinnoista iät ja ajat pitkälti hintansa takia ja epäilen, että siihen Rafalekin kompastuu. Mielestäni hinnalla on selitetty myös vaatimatonta kansainvälistä menestystä. Teknisesti lienee tällä hetkellä ihan soiva peli, mutta tulevaisuudennäkymät vähän epävarmat.

Tämän jutun mukaan Dassault olisi tarjoamassa 64 kpl Rafalea 10 mrd€ hintakaton puitteissa, sisältäen sekä 1- että 2-paikkaisia versioita: Dassault: Tuomme 2-3 Rafale-hävittäjää Suomeen arvioitaviksi - aseistukseksi tarjolla koko repertuaari, paitsi ydinaseet

Dassault tarjoaa Suomelle mahdollisuuden Rafalen itsenäiseen operointiin, eikä koneen sisällä ole ”mustia laatikoita”, ts. järjestelmiä, joiden tekninen toteutus salattaisiin Suomelta.
Siivet-lehden vanhemman artikkelin mukaan teknologia avattaisiin Suomelle lähdekoodeja myöten.
 
Tämän jutun mukaan Dassault olisi tarjoamassa 64 kpl Rafalea 10 mrd€ hintakaton puitteissa, sisältäen sekä 1- että 2-paikkaisia versioita: Dassault: Tuomme 2-3 Rafale-hävittäjää Suomeen arvioitaviksi - aseistukseksi tarjolla koko repertuaari, paitsi ydinaseet

Dassault tarjoaa Suomelle mahdollisuuden Rafalen itsenäiseen operointiin, eikä koneen sisällä ole ”mustia laatikoita”, ts. järjestelmiä, joiden tekninen toteutus salattaisiin Suomelta.
Siivet-lehden vanhemman artikkelin mukaan teknologia avattaisiin Suomelle lähdekoodeja myöten.

Ei tuu kauppoja jos ydimpommeja ei kuulu kauppaan mukaan :cool:.
 
Ei tuu kauppoja jos ydimpommeja ei kuulu kauppaan mukaan :cool:.

Jos tehtäisiin vain diskreetti, salainen lisäpöytäkirja?. :cool:

Enpä tiennytkään, että tässä suhteessa F-35 näyttää olevan vielä lapsenkengissä:
Lockheed Martin F-35 Lightning II - Wikipedia
The B61 nuclear bomb was initially scheduled for deployment in 2017;[108] as of 2012 it was expected to be in the early 2020s,[109] and in 2014 Congress moved to cut funding for the needed weapons integration work.[110] Norton A. Schwartz agreed with the move and said that "F-35 investment dollars should realign to the long-range strike bomber".[111] NATO partners who are buying the F-35 but cannot afford to make them dual-capable want the USAF to fund the conversions to allow their Lightning IIs to carry thermonuclear weapons. The USAF is trying to convince NATO partners who can afford the conversions to contribute to funding for those that cannot. The F-35 Block 4B will be able to carry two B61 nuclear bombs internally by 2024.[112]
Horneteilla tämä puoli on ilmeisesti kunnossa?

On näissä kyllä sellainen ero, että B61 on perinteinen vapaasti putoava pommi mutta Rafaleen saa tämmöisen 500 km etäisyydelle kantavan ohjuksen (ramjet, Mach 3, 300 kt):
Air-sol moyenne portée amélioré — Wikipédia
Kehuvat luotettavaksi:
Au 12 juin 2019, 21 missiles ont été tirés, tous avec succès
 
Alusta asti olen ollut sitä mieltä että rafale tulee olemaan tämän kisan musta hevonen joka kamppailee ihan kärkisijoista mutta ei se ihan voittajaksi asti nouse. Oltiin siitä mitä mieltä tahansa ni f-35 tulee olemaan Suomen seuraava hävittäjä.
 
Rafalen yllätystä odotan itsekin, painetta on EU:n puolesta valita "kotimainen" hävittäjäkone, F 35 muuten, mutta kuinka arvotetaan koneen huolto kotimaassa, sitä ei varmaan tänne saada ja sillä on painoarvo.

Nyt kun muutamat EU maat ovat alkaneet pohtia F 35 kauppojaan (hinta, USA suhteet, muut seikat) Ranskalla ja Dassaultilla vois olla isommat hartiat tehdä pieni hintatemppu, että Suomi sais koneet/kokonaisuuden tavallista halvemmalla olettamana, että se johtaisi lisäkauppoihin muualla. Lisäksi Macronin, joka on tätä EU yhtenäisyyttä erityisesti korostanut, myös Suomen hävittäjäkaupoissa, oma sisäpoliittinen tilanne helpottaisi kummasti jos Dassault solmisikin uuden merkittävän kaupan lakkoilun keskellä... ;) Ulkopolitiikka on joskus sisäpolitiikkaa, kuten Vlad idässä ja Donald lännessä todistavat... :vihellys:

Gripen oli omassa pyörittelyssä muuten samalla tilalla, mutta kun Sveitsi hyppäs pois ja Saab on jo panostamassa Tempestiin... Dassaultin elinkaari on erittäin todennäköisesti pidempi näistä kahdesta, osti Suomi Gripeninsä tai ei. Lisäksi Ranska on aika autonominen, osia, aseita ja järjestelmiä löytyy, vaikka tulis kauppasota USA/EU. Sama voi toki olla Eurofighterillakin, mutta Dassaultilla varsinkin.
 
rafaelet ja hornetit alkaa olemaan kohta ns vanhaa tekniikkaa.Espanjan,ranskan ja saksan seuraava hävittäjä taitaa olla se NGF.F-35 taitaa olla melkein ainoa vaihtoehto noista suomelle.Itse en pidä yhtään tosta että ollaan rajattu vain 10b koneelle ja vähennetään koneiden määrää ton takia.
 
Rafalen yllätystä odotan itsekin, painetta on EU:n puolesta valita "kotimainen" hävittäjäkone, F 35 muuten, mutta kuinka arvotetaan koneen huolto kotimaassa, sitä ei varmaan tänne saada ja sillä on painoarvo.

Sillä on sellainen painoarvo kärjistetysti, että mitä enemmän kotimaisuutta, sitä edullisempaa -> voidaan tarjota enemmän suorituskykyä annetussa budjetissa.
 
Sillä on sellainen painoarvo kärjistetysti, että mitä enemmän kotimaisuutta, sitä edullisempaa -> voidaan tarjota enemmän suorituskykyä annetussa budjetissa.

Ei.

Nämä ovat kaksi toisistaan täysin irrallaan olevaa asiaa. Sillä, meneekö raha EUn sisällä ranskalle vai EUn ulkopuolelle USAlle ei ole mitään oleellista vaikutusta hintaan tai kustannuksiin. Hinta on se hinta, minkä valmistaja koneelle asettaa.

Sen sijaan sillä on hyvin oleellisesti väliä, etä voidaanko koneet esim. huoltaa täysin suomessa.
 
Ei.

Nämä ovat kaksi toisistaan täysin irrallaan olevaa asiaa. Sillä, meneekö raha EUn sisällä ranskalle vai EUn ulkopuolelle USAlle ei ole mitään oleellista vaikutusta hintaan tai kustannuksiin. Hinta on se hinta, minkä valmistaja koneelle asettaa.

Sen sijaan sillä on hyvin oleellisesti väliä, etä voidaanko koneet esim. huoltaa täysin suomessa.

Viittasin tähän siis ja kotimaisuudella tarkoitin Suomea.
Vaikka tarkat tarjotut kokonaisuudet eivät ole julkisia, voi tammikuun lopulla saapuvista tarjouksista ajatella ainakin niin, että jokaisella tarjoajalla on edelleen merkittävä kannustin etsiä mahdollisimman kustannustehokkaita huoltovarmuus- ja tukeutumisratkaisuja esimerkiksi teollisen yhteistyön muodossa, sillä siten suorituskyvyn rakentamiseen jää mahdollisimman paljon pelimerkkejä. Koska päätösmallissa vain suorituskyky pisteytetään, kannattaa kaikki mahdolliset voimavarat keskittää sille päätösalueelle.

Haussa käyttövalmis ja suorituskykyinen HX-ratkaisu
 
Viimeksi muokattu:
Taitavat paraikaa koelentää jotain lentokoneista. Mursivat äsken äänivallin ja olin saada slaagin. Harmi että on pilvistä, olisi siluetin perusteella voinut arvailla mikähän kone se oli. Asun noin 120km Pirkkalasta pohjoiseen. Lentävät todella usein yläpuolelta muutenkin.
 
Taitavat paraikaa koelentää jotain lentokoneista. Mursivat äsken äänivallin ja olin saada slaagin. Harmi että on pilvistä, olisi siluetin perusteella voinut arvailla mikähän kone se oli. Asun noin 120km Pirkkalasta pohjoiseen. Lentävät todella usein yläpuolelta muutenkin.
Testausvuorossa on Eurofighter Typhoon 9.-17.1.

Äh, vähän myöhästyin.
 
Niinkin voi olla, että kriittisten vaatimusten – esimerkiksi käyttö- ja ylläpitokustannusten – aiheuttamaa joustoa joudutaan hakemaan konemäärästä.

Haussa käyttövalmis ja suorituskykyinen HX-ratkaisu
Mitäs näihin käyttö- ja ylläpitokustannuksiin kuuluu? Oli aiemmin puhetta, että tarjoukseen ei kuuluis käyttökustannukset?

edit: Tätä Selvänäkijän viestiä tarkoitin. Termiviidakossa menee sekaisin meikäläinen..

Ei tuo luonnollisestikaan voi käyttökuluja (oikeampi termi olisi elinkaarikustannukset) sisältää. Se sisältää kyllä esim. jotain aseistusta ja jotain varaosia, mutta koko elinkaarikustannuksen osalta on yleensä puhuttu n. kolminkertaisesta summasta. Elinkaarikustannukset kokonaisuutena sisältävät mm. Ilmavoimien henkilöstön, polttoaineet, tulevat muutostyöt ja muita vastaavia kustannuksia, joita kukaan ei tietenkään tässä vaiheessa varmuudella tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
rafaelet ja hornetit alkaa olemaan kohta ns vanhaa tekniikkaa.Espanjan,ranskan ja saksan seuraava hävittäjä taitaa olla se NGF.F-35 taitaa olla melkein ainoa vaihtoehto noista suomelle.Itse en pidä yhtään tosta että ollaan rajattu vain 10b koneelle ja vähennetään koneiden määrää ton takia.

Johonkin se raja pitää aina vetää, kun muutakin kalustoa tarvitaan. 10 miljaardia on kuitenkin sen alkuperäisen hankintasuunnitelman yläraja ei tuossa nyt varsinaisesti nuukailemaan ruvettu (hyvä niin).
 
Rafalen yllätystä odotan itsekin, painetta on EU:n puolesta valita "kotimainen" hävittäjäkone

Onko? Tämä paine ei ole ainakaan näkynyt EU-maiden hävittäjävalinnoissa mitenkään.

Ranska/Dassault tosin tuossa jokin aikaa sitten ilmoittivat että aikovat jatkaa Rafalen päivittämistä 2070-luvulle saakka, että saisihan ne päivitettyä rahalla.

Rahallahan saa aina mitä tahansa. Hankaluus on lähinnä tuollaisten vuosikymmenten päähän ulottuvien suunnitelmien realistisuuden arviointi.
 
Ranskan presidentti Emmanuel Macron arvostelee Belgian hävittäjäpäätöstä: ”Se on strategisesti vastoin eurooppalaista etua”

Macron yritti sekoittaa hävittäjät tullisotaan – Sipilä ei lämmennyt

Toi politiikka on vekkuli laji. Kauppasota ja terästullit tekis meidänkin taloudelle todella kipeää, siitä seuraa pakosti kysymys kannattako meidän nuolla kättä joka meitä kepillä kurittaa? :kahvi:

Lisäbonuksena on, että nää "suhdanteet" länteenkin tuntuu heittelevän todella nopeasti kuin tuuliviiri, ei edes kuukausien aikana vaan jopa päivissä.
 


Ilmavoimat käyneet tänään Suomenlahdella tunnistuslennolla. Itänaapuri yrittänyt käydä utelemassa Eurofighterin suoritustasoa HX-testeissä?
 


Ilmavoimat käyneet tänään Suomenlahdella tunnistuslennolla. Itänaapuri yrittänyt käydä utelemassa Eurofighterin suoritustasoa HX-testeissä?


Testaus tapahtuu tiettävästi Keski-Suomessa ja mahdollisesti myös Pohjanmaalla, joten melko turha sitä on Suomenlahdella udella. Tuskin siis liittyy tapaukseen. Sitä paitsi kansainvälisessä ilmatilassa saavat udella niin paljon kuin huvittaa, joten vaikea nähdä miksi sen takia olisi lähdetty tunnistamaan.
 
Testaus tapahtuu tiettävästi Keski-Suomessa ja mahdollisesti myös Pohjanmaalla, joten melko turha sitä on Suomenlahdella udella. Tuskin siis liittyy tapaukseen. Sitä paitsi kansainvälisessä ilmatilassa saavat udella niin paljon kuin huvittaa, joten vaikea nähdä miksi sen takia olisi lähdetty tunnistamaan.
Jep, tosin toisella foorumilla tiesivät kertoa että meille tulleet EF:t ovat brittien koelentolaivueen koneita (41(R) Test and Evaluation Squadron), joten varmaankin toinen tai ehkä molemmat kantaa nokkakartionsa sisällä uutta tulevaa Captor-E tutkaa jonka säteilyn uteliaat haluaisivat havaita ja analysoida. Tämä onnistunee varmaankin jo kohtalaisen pitkiltäkin etäisyyksiltä, joten ehkä saattoivat olla matkalla Pohjanlahdelle vähän nuuhkimaan? Tiedä näistä. Ihan normaalista tavanomaisesta tunnistuslennosta ei tainnut olla kyse, rikkoivat äänivallin ja sanat "alueellisen koskemattomuuden valvontaan liittyvän lentotehtävän" luo mielikuvan jostain joka vaati vähän nopeampaa toimintaa, tosin ehkä varmaankin vaan siksi että lensivät vähän liian lähellä Suomen ilmatilaa. Ovat joka tapauksessa hyvin vaiteliaita tämänkertaisesta keissistä.
 
Täyttyyköhän tässä kaikki melunormit? :D

Ei tainnut siinäkään täyttyä kun toimin IT-patterin tulenjohtoupseerina ja 4 draken konetta nousi taistelumuodostelmassa suoraan pään yli, ei meinaan ollut ihan hiljainen masiina draken yksinkään. :D
 
Jep, tosin toisella foorumilla tiesivät kertoa että meille tulleet EF:t ovat brittien koelentolaivueen koneita (41(R) Test and Evaluation Squadron), joten varmaankin toinen tai ehkä molemmat kantaa nokkakartionsa sisällä uutta tulevaa Captor-E tutkaa jonka säteilyn uteliaat haluaisivat havaita ja analysoida. Tämä onnistunee varmaankin jo kohtalaisen pitkiltäkin etäisyyksiltä, joten ehkä saattoivat olla matkalla Pohjanlahdelle vähän nuuhkimaan? Tiedä näistä. Ihan normaalista tavanomaisesta tunnistuslennosta ei tainnut olla kyse, rikkoivat äänivallin ja sanat "alueellisen koskemattomuuden valvontaan liittyvän lentotehtävän" luo mielikuvan jostain joka vaati vähän nopeampaa toimintaa, tosin ehkä varmaankin vaan siksi että lensivät vähän liian lähellä Suomen ilmatilaa. Ovat joka tapauksessa hyvin vaiteliaita tämänkertaisesta keissistä.

Tämä Captor-E taitaakin olla sellainen tutka, että kannattaa tulla kauaempaakin katsomaan!
 
Jep, tosin toisella foorumilla tiesivät kertoa että meille tulleet EF:t ovat brittien koelentolaivueen koneita (41(R) Test and Evaluation Squadron), joten varmaankin toinen tai ehkä molemmat kantaa nokkakartionsa sisällä uutta tulevaa Captor-E tutkaa jonka säteilyn uteliaat haluaisivat havaita ja analysoida. Tämä onnistunee varmaankin jo kohtalaisen pitkiltäkin etäisyyksiltä, joten ehkä saattoivat olla matkalla Pohjanlahdelle vähän nuuhkimaan? Tiedä näistä. Ihan normaalista tavanomaisesta tunnistuslennosta ei tainnut olla kyse, rikkoivat äänivallin ja sanat "alueellisen koskemattomuuden valvontaan liittyvän lentotehtävän" luo mielikuvan jostain joka vaati vähän nopeampaa toimintaa, tosin ehkä varmaankin vaan siksi että lensivät vähän liian lähellä Suomen ilmatilaa. Ovat joka tapauksessa hyvin vaiteliaita tämänkertaisesta keissistä.

Niin, kyllähän signaalitiedustelu onnistuu vähän pidemmänkin matkan päästä. Mutta jos haluavat tiedustella, niin eipä sitä estääkään voi. Itse tunnistuslennossa en näe mitään poikkeuksellista, on niihin ennenkin yhdistynyt yliääninopeus eikä vaiteliaisuuskaan poikkea normaalista. Alueloukkauksista kerrotaan enemmän, normaaleista tunnistuslennoista yleensä ei.
 
Olin kuulevani tässä (eilen tai toissapäivänä) aamutv:stä kun Rafalen saapumisesta puhuttiin, että kone oli Libyassa ensimmäinen, joka lenti alueella ilman, että ilmatorjuntaa oli tuhottu, SPECTRE mahdollisti taistelulennot, vaikka alue oli "kuuma."
 
Olin kuulevani tässä (eilen tai toissapäivänä) aamutv:stä kun Rafalen saapumisesta puhuttiin, että kone oli Libyassa ensimmäinen, joka lenti alueella ilman, että ilmatorjuntaa oli tuhottu, SPECTRE mahdollisti taistelulennot, vaikka alue oli "kuuma."

ja mitähän tämä ”IT” oli, veiviseppoja ja pari iglaa ? Tais olla varsin turvallista 25000 jalkaa plus pöristellä.


Tais kaikki ylemmäs yltävä olla ystävällisen Libyan käytössä :P
 
  • Tykkää
Reactions: CBR
Olin kuulevani tässä (eilen tai toissapäivänä) aamutv:stä kun Rafalen saapumisesta puhuttiin, että kone oli Libyassa ensimmäinen, joka lenti alueella ilman, että ilmatorjuntaa oli tuhottu, SPECTRE mahdollisti taistelulennot, vaikka alue oli "kuuma."

Ei taida oikein tuollainen tutkahäirintä toimia jos tutkia on enemmän, varsinkin kun laskut pitäisi tehdä reaaliajassa. Parhaassa tapauksessa kone loistaa kuin joulukuusi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 519
Viestejä
4 510 089
Jäsenet
74 411
Uusin jäsen
ööne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom