Kotimaa
Dassault Rafale on sodassa testattu: se voi ampua piilosta niin, ettei vastustaja tiedä mitään – tässä kaikki, mitä hävittäjästä pitää tietää
Ranskalaishävittäjä kantaa enemmän aseita kuin muut Suomelle tarjotut uudet hävittäjät, ja niitä on myös käytetty yli 40 000 sotalentotunnilla Libyassa, Afganistanissa, Irakissa, Syyriassa ja Malissa. Tällainen kone se on.
TILAAJALLE
21.1.2020 21.51 – PÄIVITETTY 21.1.2020 21.51
Dassault Rafalen erottaa muista hävittäjäehdokkaista isoimmin koneen nokassa oleva kiinteä ilmatankkausputken suu. Muilla hävittäjäkandidaateilla ilmatankkausputki nousee moottorilla pellin alta. Tässä koneessa on myös tähtäyssäiliö ja lisäpolttoainesäiliö.ERIIKA AHOPELTO / AAMULEHTI
Keskustele
Markus Määttänen
Suomen ilmavoimien uusia hävittäjiä testaavassa HX-Challengessa Pirkkalan lentotukikohdassa oli tiistaina vuorossa Dassault Rafale. Se on ranskalainen kaksimoottorinen monitoimihävittäjä, jolla Ranska korvasi kaikkiaan kuusi aiempaa konetyyppiään.
Nyt Rafalella lentää Ranskan laivasto Charles De Gaulle lentotukialukselta ja Ranskan ilmavoimat maatukikohdista. Rafalella lennetään niin ilma-, maa-, ja merimaaleja vastaan sekä tiedustellaan taistelukenttää sekä häiritään ja tuhotaan vastustajan ilmapuolustustutkia ja sensoreita. Näitä kaikkia voidaan tehdä yhtä aikaa.
Hiljainen tappaja
Rafale on hävittäjäkandidaateista kenties sulavalinjaisin. Se tuo muodoillaan mieleen Citroën DS:n, joka Suomessa kutsuttiin isoksi kissaksi. Dassault Rafale on silti äärimmäisen häijy sotakone.
Suomelle tarjotuista hävittäjäkandidaateista Rafale kantaa isointa asekuormaa. Sen siipien 14 ripustuspisteeseen pystyy lataamaan 9,5 tonnia aseistusta. Se on kolme tonnia enemmän kuin mitä Hornetit maksimissaan kantavat.
Asekuormaan voi sisällyttää gps- ja laser-ohjattuja täsmäpommeja, rakettiboostattuja täsmäpommeja, risteilyohjuksia, vapaasti putoavia pommeja, ilmataisteluohjuksia, merimaaliohjuksia, jopa ydinaseita. Näiden lisäksi Rafalessa on vakiona 30 millin tykki, joka ampuu nopeimmalla asetuksella 2500 laukausta minuutissa.
Ranska on luvannut Rafalen asearsenaalista Suomelle kaiken muun paitsi ydinaseet.
Otetaan esimerkiksi ranskalaisten MICA-ilmataisteluohjus, jota Dassault Aviationin neuvonantaja, kenraali Joël Rode, nimittää hiljaiseksi tappajaksi.
– Se on infrapunaohjus, joka näkee ja kantaa paljon pidemmälle kuin nykyiset lämpöhakuiset ohjukset. Sen voi ampua piilosta niin, ettei siitä lähde mitään signaalia vastustajalle. Se on hiljainen tappaja, Rode sanoo Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohdassa.
Dassault Aviationin neuvonantajan, kenraali Joël Roden mukaan Rafalen MICA- ja Meteor-ilmataisteluohjukset muuttavat koko ilmataistelun paradigman.ERIIKA AHOPELTO / AAMULEHTI
Kun Rafalen siiven alta löytyy vielä pitkän kantaman Meteor-ilmataisteluohjus vastustajan mahdollisuudet ilmataistelussa yhä vain pienenevät.
– Meteorin voi ampua ja luovuttaa siipimiehen ohjattavaksi, jos itse joutuu väistämään. Sen voi myös myöhemmin ottaa uudelleen omaan komentoonsa, Rode sanoo.
Roden mukaan kyky jakaa ohjuksia siipimiesten kesken muuttaa ilmataistelun paradigmaa ja luonnetta enemmän kuin äkkiseltään uskoisi. Hiljaisen tappaja plus MICA avaavat vastustajan pudotuksessa mahdollisuuksia, joita taistelupilotit eivät vielä ole osanneet ajatellakaan.
Moottorinvaihto tunnissa
Rafalella on lennetty yli 40 000 tuntia oikeita taistelulentoja Libyassa, Afganistanissa, Irakissa, Syyriassa ja Malissa. Niissä ei ole vastustajan hävittäjistä tarvinnut huolehtia, mutta sitäkin enemmän ilmatorjunta-asemista ja komentokeskuksista.
MAINOS, JUTTU JATKUU ALLA
Libyassa Rafalet hyökkäsivät satoja komentokeskuksia, ilmatorjunta-asemia sekä hyökkäysvaunuja ja sotilasajoneuvoja vastaan. Syyriassa ja Irakissa Rafaleilla moukaroitiin terrorijärjestö Isisin asemia, Malissa taas paikallisia al-Qaidan liittolaisia.
Ainuttakaan Rafalea ei ole sotatoimissa menetetty.
Katso raportti lentokentältä:
Katso video
Ranskalaiset kehuvat Rafalea helpoksi ja halvaksi huollettavaksi myös karuissa maastotukikohdissa lähellä etulinjaa.
– Rafalessa on modulaarinen arkkitehtuuri. Moottorissa se tarkoittaa 21 moduulia, jotka voidaan vaihtaa yksi kerrallaan niin että kone on saman tien taas lentokunnossa. Koko moottorin vaihto vie kahdelta mieheltä alle tunnin, sanoo kenraali Gaël Diaz De Tuesta, Pirkkalan tukikohdassa.
Kenraali Gaël Diaz De Tuestan mukaan Rafalen modulaarinen arkkitehtuuri helpottaa, halventaa ja nopeuttaa Rafalen huoltoa.ERIIKA AHOPELTO / AAMULEHTI
Kenraalin mukaan Rafalea päivitetään uudella standardilla aina muutaman vuoden välein. Nyt Ranska lentää operaatioitaan F3R-standardin Rafaleilla. Kehitteillä on jo F4-standardi, jonka joitain osia jo kokeillaan toisessa HX-Challengeen osallistuvassa Rafalessa.
Käytännössä F-standardit tarkoittavat hävittäjään kehitettyjä ja ohjelmoituja uusia aseita, ominaisuuksia ja sensorifuusiokykyjä. Rafale on todistanut pätevyytensä hyvin väljänä ja dynaamisena kehitysalustana, jonka päivittämistä Ranska lupaa jatkaa vähintään 2050-luvulle saakka.
F4:ssä pitäisi sensorifuusion, datanhallinnan ja datavirtojen yhdistämisen eri asevoimien haaroilta olla huomattavasti pidemmällä F3R:ssä. Suomellekin todennäköisesti tarjotaan F4-standardin Rafaleja.
Matalalla ja lujaa
Pirkkalaan lennetyt Rafalet ovat molemmat kaksipaikkaisia. Miksi?
MAINOS, JUTTU JATKUU ALLA
– No siksi, että suomalaisetkin pilotit pääsevät lennoille mukaan, De Tuesta vastaa.
Oikeasti Dassault Rafalesta on tarjolla myös kaksipaikkainen malli siksi, että se on olennainen osa Ranskan ydinpelotetta. Ranskalaiseen ydintaktiikkaan kuuluu se, että kaksipaikkaisella Rafalella lennetään todella matalalla ja lujaa vihollisen alueelle ja laukaistaan siiven alta ASMP-A-ilmasta maahan ydinohjus, jolla on yli 500 kilometrin kantama.
Ranskalaiset eivät ole halunneet antaa ydinpommin laukaisua vain yhdelle pilotille, vaan mukana ydinpommin kanssa pitää olla myös kaveri.
Ranskalaiset ovat jo vuosikymmeniä treenanneet äärimmäisen matalalla lennettyjä rynnäkkölentoja ydinpelotteensa vahvistamiseksi. Rafalessa on maan pinnan muotoja ja korkeuksia seuraava matalalentotutka. Matalalentotaidoista on iso hyöty myös maataistelulennoilla tavanomaisilla aseilla.
Koska Dassault Rafalesta haluttiin myös tukialushävittäjä, sen laskeutumisnopeus on painettu niin alhaiseksi, että Rafalella tuskin on mitään vaikeuksia laskeutua Suomen kriisitilanteissa käyttämiin maantietukikohtiin.
Lisäksi Rafalea pystyy tankkaamaan ilmasta myös toisesta Rafalesta. Tämä tekee ilmatankkauksesta monissa tehtävissä halvempaa ja ketterämpää kuin perinteisellä isolla tankkerikoneella.
Näin kone nousi ilmaan Pirkkalan taivaalle:
Katso video
Euroopan turvallisuus
Mitä Suomi sitten saisi Ranskalta, jos päättäisimme ostaa seuraavaksi hävittäjäksi Dassault Rafalen?
Ranskan Suomen suurlähettiläs Serge Tomasi listaa ensin myös Eurofighter Typhoonin myyjiltä tulleen lupauksen merkittävästä teollisesta yhteistyöstä ja teollisista mahdollisuuksista Suomelle koneen ylläpidossa, huollossa ja kehittämisessä. Tämä on kuitenkin vain osa isoa kuvaa.
Tärkeintä on koko Euroopan turvallisuus.
– Ranska johtaa hanketta yhteiseurooppalaisen puolustuksen luomiseksi. Rafalen myötä Suomi pääsee mukaan myös FCAS -hankkeeseen, Serge Tomasi sanoo.
Ranskan Suomen suurlähettilään Serge Tomasin mukaan Suomi on Ranskalle hyvä strateginen kumppani.ERIIKA AHOPELTO / AAMULEHTI
FCAS tulee sanoista Future Combat Air System, tulevaisuuden ilmataistelujärjestelmä. Ranska kehittää sitä nyt yhdessä Saksan ja Espajan kanssa. Järjestelmään on tarkoitus yhdistää muun muassa miehittämättömät taistelukoneet sekä kuudennen sukupolven miehitetty suihkuhävittäjä joskus vuoden 2040 jälkeen. Dassault Aviation kuuluu hankkeen pääkehittäjiin.
Koska Rafalen alusta on niin dynaaminen, FCASin järjestelmiä todennäköisesti asennetaan vuosien myötä myös Rafaleihin.
– Suomi on Ranskalle hyvä strateginen kumppani, Tomasi sanoo.