Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sitähän voi jo miettiä niin, että olisiko 64 modernia hävittäjää estänyt Venäjää tunkeutumasta Georgiaan tai Ukrainaan?
Todennäköisesti. Se olisi aiheuttanut niin kovat tappiot, ettei niihin olisi ollut missään nimessä varaa. Skenaarioita on monentasoisia.
Ainakin Ukrainan kohtaloksi kai kävi se, että se alkoi suoraan haastamaan Venäjälle tärkeitä intressejä ilman, että sillä oli uskottavia muskeleita puolustaa alueellista koskemattomuuttaan.
Natosta ei ole mitään iloa, jos ei saa turvatakuita mitkä ei vaadi äänestyksiä. Putinin miehiä ainakin Itävallassa, Puolassa, Unkarissa ja Italiassa.Tästä pääsemmekin taas Natoon eli jos raha ei riitä itsenäisesti järjestettyyn (realistisia uhkakuvia vastaavaan) uskottavaan puolustukseen, on pakko liittoutua.
Natosta ei ole mitään iloa, jos ei saa turvatakuita mitkä ei vaadi äänestyksiä. Putinin miehiä ainakin Itävallassa, Puolassa, Unkarissa ja Italiassa.
Ehkä saadaan Virosta esimerkki. Tuleeko apua vihreitä miehiä vastaan, vai jättääkö Nato avun väliin, kun blokin mielestä kyseessä vain sisäisen kahina.
Itävalta taitaa olla yhä NATO:n ulkopuolella?Natosta ei ole mitään iloa, jos ei saa turvatakuita mitkä ei vaadi äänestyksiä. Putinin miehiä ainakin Itävallassa, Puolassa, Unkarissa ja Italiassa.
Voi olla. Ei silti vaikuta paskan vertaa sen suhteen, että Nato on täynnä Venäjän rahoittamien miesten maita. Jopa USA on sitä kastia kunnes Trump julkaisee ne taloustietonsa.Itävalta taitaa olla yhä NATO:n ulkopuolella?
Kyllähän F-35 projektista näkee että nyt ei "sweet spottia" löytynyt luonnollisesti. Ehkäpä spesifikaatio oli vaan liian laaja.
Saksa esimerkkinä ohittamassa F-35ää ei oikein täällä toimi. Luftwaffe ostaa rynnäkkö-Tornadoille seuraajaa.
Kyllähän F-35 projektista näkee että nyt ei "sweet spottia" löytynyt luonnollisesti. Ehkäpä spesifikaatio oli vaan liian laaja.
Eikö Ranskalla ole lentokonelaukaistavis ydinkärkiä?Ehkä liian laaja ja kyllähän se oli erittäin kunnianhimoinen projekti alusta lähtien sensorifuusioineen kaikkineen. Sehän ei ole "vain" hävittäjä, vaan eräänlainen "hubi" minkä kautta on mahdollista yhdistellä tietoa ja ohjata tulta muistakin asejärjestelmistä. Vähän saman tapaista ilmeisesti suunnitellaan tulevalle B-21 häivepommittajalle, minkä RCS kaiketi on suunnilleen samaa luokkaa F-22:n kanssa. Idea olisi lennättää näitä korkealla "tavoittamattomissa" seuraamassa mitä maassa tapahtuu, pudottamassa ryönää niskaan tai maalinosoittajana muille asejärjestelmille.
Lisätään tähän kehityksessä oleva SM-6 block IB ohjus, millä pystyy ampumaan aika isoa skaalaa erilaisia kohteita (hävittäjiä, maakohteita, laivoja, terminaalivaiheen ICBM:iä) hyvin erilaisista alustoista (ohjuspattereista, laivoista jne), niin sanoisin ettei amerikkalaisten pullat ihan hirveän huonosti ole uunissa asejärjestelmiensä kanssa.
Saksan tapaus on sikäli erittäin mielenkiintoinen, että Tornadojen tehtävänä on ollut kantaa ja ampua USA:n ydinaseita ja nythän esim. Typhoonia ei ole sertifioitu toimimaan niiden kanssa. Joten jos Merkel on niin peppukipuinen Trumpin johtaman USA:n kanssa että on pakko saada eurooppalaista, niin jollain tavalla heidän pitäisi pystyä ratkaisemaan tuo ongelma. Mielellään jotenkin muuten kuin luopumalla kokonaan tuosta pelotteesta.
Itse arvelisin F-35:n ongelmien johtuvan siitä, että väkisin yrittään saada yksi kone sopimaan niin ilmavoimien, naavoimien kuin merijalkaväenkin tarkoituksiin. Jostain joudutaan aina tinkimään ja mikään ei voi koskaan olla niin hyvää kuin rajatumpaa tehtävää varten suunnitellussa koneessa.
Hyvä kone siitä silti vielä syntyy eikä parempaakaan taida tarjolla tällä hetkellä olla.
Ja näissäkin vielä hyvin laajalla tehtäväkirjolla ilman kunnon priorisointia siitä, mikä se koneen tehtävä on ensisijaisesti.
ME262 ongelma oli Adolf Hiler joka vaati koneesta kehitettäväksi pommittajaa... olisi ollut huomattavastia aiemmin valmis.
Ehkä saadaan Virosta esimerkki. Tuleeko apua vihreitä miehiä vastaan, vai jättääkö Nato avun väliin, kun blokin mielestä kyseessä vain sisäisen kahina.
The F-15X is also set to be affordable, coming in at “well below” the $95 million cost of the F-35A. The newest Eagle would cost about $27,000 per hour to fly—again, well below the $45,000 an hour to fly the F-35A. Finally, Boeing claims that the F-15X will have a whopping 20,000-hour service life, enabling it to serve for decades. By comparison, the original F-15 was built to serve only 5,000 hours .
Eikö Ranskalla ole lentokonelaukaistavis ydinkärkiä?
Saksa ja Italia osallistuvat ainakin isolla budjetilla Ranskan ydinsukellusveneistä laukaistavien ydinohjusten rakentamiseen.
Jossain viestissä oli jotain fantasioita ohjusten väistämisestä ja niiden No Escape Zonesta. Olen Suomen Sotilaan jutuista saanut käsityksen että se on teoriassa mahdollista, mutta käytännössä aivan täyttä utopiaa.
Kannattaa uusin numero käydä ostamassa, nyt alkoi juttusarja HX-hankkeen hävittäjistä ja uusimmassa numerossa käsitellään Eurofighteria. Oli aika mielenkiintoinen artikkeli, EF vaikutti sen perusteella melkoiselta super-härveliltä
Hienosti kyllä puhut ristiriitaisuuksia iotsesi kanssa väittämällä sekä ohjusten väistämistä että no-escape-zonea molempia fantasioiksi, kun no escape zone nimenomaan tarkoittaa tilannetta , jossa ohjusta ei voi millään (ohjausliikkeellä tms.) väistää
Kohti lujaa tulevan ohjuksen väistäminen juuri ennen osumaa äkkinäisellä ohjausliikkeelllä on mahdotonta. Ohjus pystyy suurempiin g-voimiin kuin lentokone jolloin se pystyy vastaamaan kohteen väistöliikkeeseen.
Kaukaa huonoista ampumalolosuhteista ammutun ohjuksen väistäminen/siltä pakoon lentäminen pakottamalla se tuhlaamaan energiansa kääntelyyn sen sijaan on ihan peruskauraa.
Välillä ohjuksia nimenomaan ammutaankin olosuhteista, jossa sen ohjuksen ampumisen pointti on, että pakotetaan vastustaja kääntymään (keskeyttämään hyökkäyksensä) pois jotta se ohjus ei osu; Olosuhteet, joissa ohjus osuu vain, jos vastustaja jatkaa lentämistään kohti eikä piittaa ohjuksesta yhtään.
Ohjuksen kantama ei ole mikään "se lentää vaikka 100km ja sitten putoaa". Vaan sen kantama riippuu ziljoonasta erilaisesta asiasta. Ja kun se kaukaa ammuttu ohjus pakotetaan tuhlaamaan kineettistä energiaansa kääntymiseen tai matalalla lentämiseen, sen vauhti kantama putoaa paljon pienemmäksi ja kohdekone voikin lentää sitä karkuun. Ohjukselilla on hyvin pienet siivet, mitä tarkoittaa suurta ilmanvastusta kun niistä pitää saada paljon nostetta aikaiseksi kääntymistä varten. Ja Matalalla paksussa ilmassa monenkeikrtaisella äänennopeudella lentäminen aiheuttaa myös todella suuren ilmanvastuksen.
No-escape zone ei ole mitään fantasiaa vaan se tarkoittaa ampumaolosuhteita, jossa ohjuksella on niin paljon ylimääräistä energiaa että mitkään ohjausliikkeet tai tms. mitä normaali lentokone pystyy , ei pysty saamaan ohjusta tuhlaamaan niin paljoa energiaansa, että sillä ei riittäisi energia sen kohteen kiinnisaamiseen.
Koska liitävän ohjuksen nopeus ja liike-energia laskevat nopeasti ilmanvastuksen takia, omasuojajärjestelmänsä varoittaman maalikoneen väistöliike voi - lähinnä teoriassa - johtaa siihen ettei ohjuksella ole enää riittävästi liikehtimiskykyä osuakseen maalikoneeseen. Aluetta, jossa sijaitseva maali ei pysty väistämään lähestyvää ohjusta, kutsutaan no escape zoneksi, ja se pienenee laukaisuetäisyyden kasvaessa. Todellisuudessa ilmasta ilmaan -ohjuksen väistäminen on kuitenkin melkoisen teoreettista, kuten Suomen Sotilaassa aikaisemmin esitetyissä laskelmissa olemme jokseenkin aukottomasti todistaneet. Sen sijaan vastakeinot, kuten erilaiset harhautustekniikat, voivat pelastaa koneen otollisissa oloissa.
Siteeraanpa Suomen Sotilasta
suomen sotilas sanoi:Koska liitävän ohjuksen nopeus ja liike-energia laskevat nopeasti ilmanvastuksen takia, omasuojajärjestelmänsä varoittaman maalikoneen väistöliike voi - lähinnä teoriassa - johtaa siihen ettei ohjuksella ole enää riittävästi liikehtimiskykyä osuakseen maalikoneeseen. Aluetta, jossa sijaitseva maali ei pysty väistämään lähestyvää ohjusta, kutsutaan no escape zoneksi, ja se pienenee laukaisuetäisyyden kasvaessa. Todellisuudessa ilmasta ilmaan -ohjuksen väistäminen on kuitenkin melkoisen teoreettista, kuten Suomen Sotilaassa aikaisemmin esitetyissä laskelmissa olemme jokseenkin aukottomasti todistaneet. Sen sijaan vastakeinot, kuten erilaiset harhautustekniikat, voivat pelastaa koneen otollisissa oloissa.
Boldaukset omiani. Voit aivan rauhassa naamapalmutella, mutta se on melko epäkohteliasta toisen keskustelijan ylenkatsomista.
Vai väititkö nyt ihan tosissasi, että jos ohjuksella on vaikka tasan 100km kantama optimaalisella ballistisella radalla, jolla sen ei tarvi tehdä yhtään ohajusliikkeitä, niin jos se ohjus ammutaan tasan 100km päästä kohti kohtitilevaa konetta, sillä koneella ei ole mitään "Todellista keinoa" sen väistämiseen?
En jättänyt mitään pois quotestani, vaan ne laskelmat on toisessa numerossa. Käsitän itse tuossa siteerauksessa puhuttaneen juurikin tuosta ohjuksen liike-energian tuhlauksesta. Toisaalla artikkelissa verrattiin AMRAAMia ja Meteoria juuri siltä osin, että Meteorin rakettimoottori+ramjet laajentaa tuon No Escape Zonen paljon suuremmaksi.
Noniin eli artikkeli puhuu no-escape-zonesta juuri samaa kuin minäkin, ja sitten rupesit kuitenkin höpisemään jotain että "no-escape-zonesta puhuminen on fantasiaa"
???
Siinähän nimenomaan sanottiin että se on teoreettista että sitä pystyisi käytännössä hyödyntämään.
Tuo nyt ei vaan pidä paikkaansa. Myöhästymisen suurin syy olivat moottorit, pommarihanke ei vaikuttanut tilanteeseen olennaisesti. Ja vaikka kone olisi saatu nopeammin valmiiksi, niin Saksan resurssit eivät olisi riittäneet tuottamaan ja käyttämään sitä riittävän suurissa määrin.
Itse arvelisin F-35:n ongelmien johtuvan siitä, että väkisin yrittään saada yksi kone sopimaan niin ilmavoimien, naavoimien kuin merijalkaväenkin tarkoituksiin. Jostain joudutaan aina tinkimään ja mikään ei voi koskaan olla niin hyvää kuin rajatumpaa tehtävää varten suunnitellussa koneessa.
Hyvä kone siitä silti vielä syntyy eikä parempaakaan taida tarjolla tällä hetkellä olla.
Yleensä stealthista puhuttaessa tarkoitetaan mahdollisuutta havaita suoraa, takaisin palaavaa tutkaheijastusta, ts. tilannetta, jossa lähetin ja vastaanotin on samassa paikassa (esim. samassa lentokoneessa). Ainakin periaatteessa lähetin ja vastaanotin voivat olla eri paikoissa, niin että lähetys- ja vastaanottosuunnan välille muodostuu ehkä suurikin kulma. Silloin useimmat stealth-koneet lakkaavat olemasta kovinkaan näkymättömiä.
Eihän se nyt ihan noinkaan kyllä mene. Stealth ominaisuudet käsittääkseni perustuu siihen että koneessa(tai vaikka laivassa) pyritään käyttämään suoria samansuuntaisia pintoja ja teräviä kulmia, jolloin koneeseen osuva tutkasignaali heijastuu pinnasta suoraan taittumatta, jolloin koneen tutkaheijastus näkyy vain ja ainoastaan sielä suunnassa mihin tuo heijastunut signaali osuu. Suora analogia tutkaheijastukseen peili; jos ajattelet että kone olisi päällystetty peilillä, kun osoitat konetta lampulla, mistä suunnasta katsoessasi näet oman valosi heijastuksen koneen pinnasta?
Jos katsot konetta esim kohtisuoraa alhaaltapäin, tasan tarkalleen kohdalla ollessaan heijastus on suuri, mutta jos on vähänkin sivusta, juuri mitään ei näy...
Ei-stealth koneissa taasen on paljon pyöreitä muotoja, johon osuessaan tutkasignaali taittuu useampaan suuntaan(joskin heikenneenä), jolloin tuon osittaisen heijastuksen pysytyy tutkalla havaitsemaan.
Eli jos tilanne on se että tutkasignaalilla on yksi lähettäjä ja yksi vastaanottaja, niin sillä ei ole juurikaan merkitystä ovatko ne samassa paikassa. Sitten jos ythä lähettäjää kohden on useampi vastaanottaja, niin tilanne muuttuu kun heijastuksia havainnoidaan useammasta suunnasta, mutta ei Stealth siinäkään kohtaa täysin merkitystään menetä(vs. ei-stealth kone).
No ei nyt ihan näinkään. Ensisijaisesti pyritään välttämään jyrkkiä kulmia, koska tällöin se signaali heijastuu voimakaasti takaisin siihen suuntaan mistä tulikin. Siis ihan niinkuin normaali muovinen heijastin tekee valolle. Tutkaheijastimet, ne joiden on tarkoitus heijastaa mahdollisimman tehokkaasti takaisin, koostuvat ensisijaisesti 90 asteen kulmista.
Kun lähetetään ja vastaanotetaan eri kohdasta on edelleen se etu, että se stealth on suunniteltu toimimaan parhaiten tietystä suunnasta.
Kun lähetetään ja vastaanotetaan eri kohdasta on edelleen se etu, että se stealth on suunniteltu toimimaan parhaiten tietystä suunnasta.
Ei sen niin väliä, mitä yksi viihdelehden artikkelin huolimattomasti muotoiltu kappale tarkoittaa.Ehkä tosiaan ymmärrän väärin, mutta tuo tarkoittaa mielestäni juurikin sitä että ohjuksen väistäminen kuluttamalla sen liike-energia on teoreettista eikä käytännöllistä. Muutoinhan tuo olisi aika huonosti kirjoitettu kappale jos asiasta hypätään yhtäkkiä toiseen.
Teoreettisesthan ohjusten piti olla niin hyviä että ne osuvat aina.Äh, olisi pitänyt artikuloida paremmin edellisessä viestissäni. Tarkoitin siis tätä "Aluetta, jossa sijaitseva maali ei pysty väistämään lähestyvää ohjusta, kutsutaan no escape zoneksi, ja se pienenee laukaisuetäisyyden kasvaessa. Todellisuudessa ilmasta ilmaan -ohjuksen väistäminen on kuitenkin melkoisen teoreettista, kuten Suomen Sotilaassa aikaisemmin esitetyissä laskelmissa olemme jokseenkin aukottomasti todistaneet"
Ehkä tosiaan ymmärrän väärin, mutta tuo tarkoittaa mielestäni juurikin sitä että ohjuksen väistäminen kuluttamalla sen liike-energia on teoreettista eikä käytännöllistä. Muutoinhan tuo olisi aika huonosti kirjoitettu kappale jos asiasta hypätään yhtäkkiä toiseen.
Kylmän sodan aikaanhan tilanne itse asiassa oli sikäli todella vaarallinen, että Neuvostoliitossa oikeasti oletettiin, että Länsi ei eskaloi taktisten aseiden käyttöä, kun taas Lännen doktriini oli oikeasti täysin päinvastainen
Pitivät myös erittäin todenäköisenä kymmenillä ohjuksilla Puolaan sotilastukikohtiin ja logistisiin solmuihin välittömästi kun panssarit ylittävät Saksojen rajan, jotta NL:n reservien saapuminen etulinjaan kestää viikon sijaan kuukausia. Nämä olisivatkin ollet todenäköisesti ainoat keinot pysäyttää Varsovan liiton joukot ennen Pariisia.
Tämä ei mitenkään liity tykkiin ja kaartotaisteluun. Koko keskustelun tynkä koskee keski- ja pitkän kantaman AA-ohjuksia. AIM-9 vs. tykki on aivan eri homma. Sidewinder saati aiemmat ratkaisut eivät tietenkään kokonaan korvanneet tykkiä ja pyssyn pois jättäminen oli silloin moka, mutta tämä väärä luulo oli ihan eri kentällä.Teoreettisesthan ohjusten piti olla niin hyviä että ne osuvat aina.
Jostain syystä jenkit kuitenkin toivat sen tykin takaisin koneisiin Vietnamin sodan kokemusten perusteella.
Sen ajan ohjukset kun eivät olleet varmoja oikein miltään matkalta.
Väärin,
Millä logiikalla se tutka-aalto heijastuisi terävästä kulmasta takaisinpäin?
Stealthin hyöty menee, jos kone tulee havaituksi. Jo se, että saataisiin edes summittainen tieto sijainnista, suunnasta ja nopeudesta vähentää stealthin merkitystä,Tämä on kyllä totta, että stealth koneen RCS on varmaan edestäpäin pienempi kuin takaapäin, mutta en tiedä heikentääkö se sitten käytännön tilanteessa stealth ominaisuuksien hyötyjä merkittävästi...
Vastataan nyt hieman vanhaan, mutta käsitykseni mukaan asia oli juuri päinvastoin.
Eli Neuvostoliiton simulaatiot lähtivät aina siitä oletuksesta, että Ranska tulee käyttämään taktisia aseita siinä vaiheessa kun puna-armeijan tankit lähestyvät Ranskan ja Saksan tai Belgian rajaa. Pitivät myös erittäin todenäköisenä kymmenillä ohjuksilla Puolaan sotilastukikohtiin ja logistisiin solmuihin välittömästi kun panssarit ylittävät Saksojen rajan, jotta NL:n reservien saapuminen etulinjaan kestää viikon sijaan kuukausia. Nämä olisivatkin ollet todenäköisesti ainoat keinot pysäyttää Varsovan liiton joukot ennen Pariisia.
Kyseinen oletus toki oli todenäköisesti oikea, kuten sanot.
Väärin,
Millä logiikalla se tutka-aalto heijastuisi terävästä kulmasta takaisinpäin?
Yksittäinen terävä kulma(vrt. siiven etureuna) ei juuri signaalia heijasta. Tavallisen heijastimen toiminta perustuu toistuvaan prismakuvioon, joka heijastaa siihen osuvan valonsäteen takaisin samaan suuntaan, riippumatta missä kulmassa se valo siihen saapuu. Tähän liittyen 90 asteen kulmia pyritään välttämään esim siiven ja pystyvakaimien pintojen välillä jossa sama ilmiö toistuisi tutka-aalloilla.
Tämä on kyllä totta, että stealth koneen RCS on varmaan edestäpäin pienempi kuin takaapäin, mutta en tiedä heikentääkö se sitten käytännön tilanteessa stealth ominaisuuksien hyötyjä merkittävästi...
Niiin siis toki nimenomaan sisäänpäin kääntyvä terävä kulma (<180 astetta), ei ulostpäin kääntyvä (>180 astetta).
Tehokasta stealthia vaikeuttaa sekin, että puolustaja saa valita tutkaamiseen käytetyn taajuuden. Varsinkin matalia taajuksia vastaan on vaikeaa suojautua.
Stealthin hyöty menee, jos kone tulee havaituksi. Jo se, että saataisiin edes summittainen tieto sijainnista, suunnasta ja nopeudesta vähentää stealthin merkitystä,
Valon ja varsinkin radioaaltojen aaltoluonne tekee joskus logiikalle tepposet. Terävät kulmat aiheuttavat diffraktiota, joka sirottaa säteilyä vähän joka suuntaan. Tätä voi välttää pyöristämällä reunoja. -> suo siellä vetelä täällä.
Tehokasta stealthia vaikeuttaa sekin, että puolustaja saa valita tutkaamiseen käytetyn taajuuden. Varsinkin matalia taajuksia vastaan on vaikeaa suojautua.
Stealthin hyöty menee, jos kone tulee havaituksi. Jo se, että saataisiin edes summittainen tieto sijainnista, suunnasta ja nopeudesta vähentää stealthin merkitystä
Matalataajuustutkan ongelmia on sitten se, että sillä on helvetin vaikea saada tarkkaa tietoa. Jos vaikka neljä häivekonetta lentää tiukassa muodostelmassa, matalataajuustutkalla on paha sanoa onko siellä niitä vihollisia yksi vai useampi. Mikä on sitten kiva ylläri jos lähetät omia koneita paikalle.
Toisaalta myös kvanttitutka muodostaa melkoisen uhan häivehävittäjille, jos joku saa sen toimimaan luotettavasti.
Aivan, mutta kaikki informaatio auttaa. Jo pelkästään se että saadaan jonkinlainen arvio koneen sijainnista esimerkiksi matalataajuus- tai bistaattiselta tutkalta helpottaa kohteen seuraamista varsinaisella tracking tutkalla. Kysehän on sensorifuusiosta, joka on lähestulkoon ainoa tapa parantaa häivekoneiden havaittavuutta. Toisaalta myös kvanttitutka muodostaa melkoisen uhan häivehävittäjille, jos joku saa sen toimimaan luotettavasti.
Puhumattakaan tasopinnasta suorassa kulmassa lähettimeen.Terävästä reunasta saattaa jotakin fotoneja sirota myös lähetyssuuntaan, mutta paljon vähemmän kuin mitä vastaava reuna pyöristettynä heijastaa säteilyä takaisin tulosuuntaan.
Joten siksi jätät oleellisen osan kokonaan pois lainauksesta vääristelläksesi sitä mitä kirjoitin!Tämä ei mitenkään liity tykkiin ja kaartotaisteluun. Koko keskustelun tynkä koskee keski- ja pitkän kantaman AA-ohjuksia. AIM-9 vs. tykki on aivan eri homma. Sidewinder saati aiemmat ratkaisut eivät tietenkään kokonaan korvanneet tykkiä ja pyssyn pois jättäminen oli silloin moka, mutta tämä väärä luulo oli ihan eri kentällä.
Ja se tutkajammerikin on kuin iso valonheitin pimeässä:Paljon suuremman uhan se aiheuttaa ei-häivehävittäjälle.
Kvanttitutkaa on nimenomaan paljon vaikeampi jammata kuin normaalia tutkaa. Siihen, että säteilyä ei heijastu takaisin tutkaanpäin se ei kovin paljoa auta.
Sen sijaan siihen, että se Gripen tai Rafale kuvittelee pärjäävänsä BWR-taistelussa sillä, että vaikka niillä on huomattava RCS, vihollisen tutka jammataan, se kvanttitutka nimenomaan auttaa (sitä vihollista havaitsemaan sen Rafalen tai Gripenin siis)