- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 12 546
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muutaman kymmenen miljoonaa voisi lentäjä helposti pyytää jos tuo ton.
Otsikon perusteella kone toimii hemmetin hyvin.
edit: (tynkä)jutun luettuani en ole yhtään viisaampi. Tippui mereen? Ei se ainakaan Kiinaan menny millään spekulaatiolla?
Tämä oli vain mukahauska heitto että jos vaikka kiinalaiset on tarjonneet 100 miljoonaa lentäjälle että sammuttaa transponderin ja lentää Kiinaan niin Kiinalaiset voi alkaa reverse engineeraamaan konetta ja valmistamaan piraattikopioita lujaa.
Tämä oli vain mukahauska heitto että jos vaikka kiinalaiset on tarjonneet 100 miljoonaa lentäjälle että sammuttaa transponderin ja lentää Kiinaan niin Kiinalaiset voi alkaa reverse engineeraamaan konetta ja valmistamaan piraattikopioita lujaa.
Siellä taas sota-alan "asiantuntijat" päässeet antamaan lausuntoja. Onneksi heillä ei ole valtaa päättää koneiden lukumäärää.Vaihteeksi itse hankinnasta:
Professorit tyrmäävät hävittäjähankinnan HS:ssä – ”Todellinen tarve voisi olla 7 hävittäjää”
Ei taida olla pelkoa, että nämä lähtee toinen jalka haudassa sotaan tapettaviksi?
Eiköhän näitäkin "asijaintuntijoita" jotkut kuuntele, onhan siellä kuitenkin PROFESSORI höpöttämässä. Jo tuo joku vuoden -47 rauhan sopimuksen mainitseminen kertoi ihan riittävästi näiden herrojen mielipiteestä. Niin kuin sillä jotain merkitystä olisi nykyaikana. Täytyy toivoa, että meidän oikeat asiantuntijat ja päättäjät tekevät Suomen puolustuksen puolesta oikean ratkaisun.Siellä taas sota-alan "asiantuntijat" päässeet antamaan lausuntoja. Onneksi heillä ei ole valtaa päättää koneiden lukumäärää.
Jos hävittäjä olisi lennetty yhtenä kappaleena vaikka Shanghaihin niin eiköhän vähintäänkin puhuttaisi miljardiluokasta, ehkä jopa kymmenistä. Toki loppupeleissä ainoa palkkio mitä jaetaan tulee lyijyn muodossa.
Mielenkiintoista tapahtumassa on se että tuo kone oli ensimmäinen joka valmistettiin Japanissa Mitzubishin tehtaalla, joten veikkaisin että joko:
a) Mitzubishi kädetti ja kone tippui mitä pitäisin aika outona ottaen huomioon japanilaisen laadun ja sen kuinka tarkkaavaisia tällaisten jättiinvestointien ja sotateknologian kanssa ollaan.
b) F-35:ssa on jokin pahempi vika
c) Venäjä ja/tai Kiina sai ujutettua Mitzubishille vakoojan/sabotöörin ja sukellusveneet ovat jo parasta aikaa poimimassa romuja merenpohjasta.
Tai sitten siihen tuli tekninen vika ilman mitään sen syvempääJos hävittäjä olisi lennetty yhtenä kappaleena vaikka Shanghaihin niin eiköhän vähintäänkin puhuttaisi miljardiluokasta, ehkä jopa kymmenistä. Toki loppupeleissä ainoa palkkio mitä jaetaan tulee lyijyn muodossa.
Mielenkiintoista tapahtumassa on se että tuo kone oli ensimmäinen joka valmistettiin Japanissa Mitzubishin tehtaalla, joten veikkaisin että joko:
a) Mitzubishi kädetti ja kone tippui mitä pitäisin aika outona ottaen huomioon japanilaisen laadun ja sen kuinka tarkkaavaisia tällaisten jättiinvestointien ja sotateknologian kanssa ollaan.
b) F-35:ssa on jokin pahempi vika
c) Venäjä ja/tai Kiina sai ujutettua Mitzubishille vakoojan/sabotöörin ja sukellusveneet ovat jo parasta aikaa poimimassa romuja merenpohjasta.
Vaihtoehto a tai b siis.Tai sitten siihen tuli tekninen vika ilman mitään sen syvempää
Tekninen vika ei suurimmalta osin johdu valmistajan kädettämisestä tai koske kokonaista konetyyppiä.Vaihtoehto a tai b siis.
Taisi pelikaani lentää turbiiniin.Tai sitten siihen tuli tekninen vika ilman mitään sen syvempää
Tähän huomautuksena, että ei se ollut mitenkään mahdoton torjuttava. Neuvostoliittolaiset suorittivat SR-71-torjuntalentoja rutiininomaisesti MiG-25- ja MiG-31-kalustolla. Ruotsalaiset suorittivat jo Viggen-kalustollaan kymmeniä SR-71-torjuntoja, yhdelläkin lentäjällä on tilillään kuusi SR-71 interceptiä eli olisi voinut laukaista ilmataisteluohjuksen parametrien sisällä, hyvällä osumamahdollisuudella.Oikeastaanhan SR-71 oli muotoilultaan ensimmäinen häivekone terävine reunoineen ja kallistettuine sivuvakaajineen.
Tosin lopulta moottorien jättövanoineen se ei kyllä ollut hankalasti tutkalla havaittava.
Lensi vain niin kovaa ja korkealla että maasta laukaistavien ohjusten no escape zone oli sitä vastaan olematon ja lentokoneet eivät pystyneet ottamaan kiinni/pääsemaan ohjuksen laukaisuasemaan.
Tähän huomautuksena, että ei se ollut mitenkään mahdoton torjuttava. Neuvostoliittolaiset suorittivat SR-71-torjuntalentoja rutiininomaisesti MiG-25- ja MiG-31-kalustolla. Ruotsalaiset suorittivat jo Viggen-kalustollaan kymmeniä SR-71-torjuntoja, yhdelläkin lentäjällä on tilillään kuusi SR-71 interceptiä eli olisi voinut laukaista ilmataisteluohjuksen parametrien sisällä, hyvällä osumamahdollisuudella.
Itämeren pikajunaan lennettiin MiG-25:llä Itä-Saksasta torjunta lähes joka-ikisellä tiedustelulennolla, liki sataprosenttisella onnistumisella. Näistä on olemassa mm. Ruotsin puolustusvoimien tutkatallenteita ja sikäläisten taistelunjohtajien raportteja.
Aihetta on käsitelty muun muassa Siivet-lehden numerossa 3/2017, jossa artikkelissa "Kylmää sotaa Itämerellä:MiG-25PD vs. SR-71A Blackbird" muun muassa lasketaan matemaattisesti millä kulmilla ja etäisyyksillä MiG-25:n ilmataisteluohjuksilla voitiin eri kulmista ampua SR-71 alas.
(https://siivet.fi/lehdet/3-2017/)
USA rauhoitti sekin huomattavasti Barentsinmeren SR-71-tiedustelulentoja sen jälkeen, kun kuusi (6) MiG-31-konetta suoritti yhtä konetta vastaan yhtaikaisen (simuloidun) torjunnan.
Väitteet SR-71:n koskemattomuudesta ovat suuresti yliarvioituja urbaanimyyttejä.
-jok
Ei, vaan kommentoin järkevästi asiaa, josta selitit aivan höpöjä. Minulla ei ole tavoitteena vääristellä mitään vaan päin vastoin korjailla selkeimpiä ajatusvirheitä.Joten siksi jätät oleellisen osan kokonaan pois lainauksesta vääristelläksesi sitä mitä kirjoitin!
Miksiköhän eivät sitten yrittäneet torjua, kun Korealaisen matkustajakoneenkin ampuivat alas...?
Kaikkihan on teoriassa mahdollista, MiG-25n ohjuksien kantama/suorituskyky nyt vain ei ilmeisesti ollut riittävä.
Ilmeisesti lukutaito heikko, laskelmat ovat sitä teoriaa totuus lienee ollut ihan jotain muuta.
FOXBAT Vs BLACKBIRD: WHY THE MiG-25 NEVER POSED A CREDIBLE THREAT TO THE SR-71 MACH 3 SPY PLANE - The Aviation Geek Club
Viittaan aiempaan, lukee sen vain uudelleen.
Länkkärimediat ovat perinteisesti aivan pihalla neukkujen MiG-25 vs SR-71 -operoinnista. Myytti Blackbirdin koskemattomuudesta on seksikkäämpää kuin paljastaa, että siihen on suoritettu onnistuneita interceptejä käytännössä joka kerta, kun ne ovat Neuvostoliiton ilmatilan lähellä lentäneet.
-jok
Viittaan aiempaan, lukee sen vain uudelleen.
Länkkärimediat ovat perinteisesti aivan pihalla neukkujen MiG-25 vs SR-71 -operoinnista. Myytti Blackbirdin koskemattomuudesta on seksikkäämpää kuin paljastaa, että siihen on suoritettu onnistuneita interceptejä käytännössä joka kerta, kun ne ovat Neuvostoliiton ilmatilan lähellä lentäneet.
-jok
Jos niitä olisi ollut tarpeen jatkaa, olisi vain pumpattu rahaa vakoilukoneiden jatkokehitykseen.
U-2 lentää edelleen koska vakoilukoneille on käyttöä, kohteet vain ovat vähemmän vaarallisia. SR-72 -droneprojektiakaan ei ilmeisesti ole kuopattuEn sano mitään tarkkaan ajankohtaan tai muihin syihin, mutta tietenkin (säännölliset) Blackbird-lennot olisi lopetettu jossain vaiheessa poliittisista ja taloudellisista syistä sekä tarpeettomina. Satelliitit kehittyivät hurjaa vauhtia.
Jos niitä olisi ollut tarpeen jatkaa, olisi vain pumpattu rahaa vakoilukoneiden jatkokehitykseen.
Jos nyt kuitenkiin pysytäisiin Suomen tulevassa hävittäjässä, ei epäonnituneesta projektista.Nyt kun stealth vaikuttaa nousevan suurimmaksi valttikortiksi uutta hävittäjää valittaessa (omaa mutua), niin pistetään vertailuun myös analyysi naapurin tulevasta häivehävittäjästä (Sukhoi T-50):
A Preliminary Assessment of Specular Radar Cross Section Performance in the Sukhoi T-50 Prototype
No palataan sitten aiheeseen tai ainakin melkein.
Israelilaiset arvioivat, että F-35n huono tutkassa havaittavuus toimisi vielä 5 - 10 v ennen kuin "vastustajat kehittävät vastatoimet" no jää tietysti nähtäväksi. Sen vuoksi ovat kehittämässä tutkanhäirintävarustusta koneisiinsa.
Jos nyt kuitenkiin pysytäisiin Suomen tulevassa hävittäjässä, ei epäonnituneesta projektista.
Venäjällä ei ole varaa mihinkään merkittävään sarjatuotantoon yksinäön kun Intia hylkäsi projektin, siksi tuota nyt epätoivoisesti kaupataan Kiinalle ja Turkille, että saisivat edes oman 15 koneen tilauksensa täytettyä. Kiinalle nuo ei tule menemään kaupaksi kun niillä on vahvuudessa jo enemmän kotikutoisia J-20 -koneita kuin Venäjällä SU-57:aa ja sarjatuotanto on käynnistetty. Voi olla, ettei jenkit myykään F-35:sta Turkille s400-kauppojen jäljiltä, mutten usko että Turkki yksin lähtee tuohon projektiin. Niinkuin monen muunkin venäläisen projektin kanssa uskon kun näen, että tuosta projektista tulee esisarjaa isompaa.Nyt kun stealth vaikuttaa nousevan suurimmaksi valttikortiksi uutta hävittäjää valittaessa (omaa mutua), niin pistetään vertailuun myös analyysi naapurin tulevasta häivehävittäjästä (Sukhoi T-50):
A Preliminary Assessment of Specular Radar Cross Section Performance in the Sukhoi T-50 Prototype
Nyt kun stealth vaikuttaa nousevan suurimmaksi valttikortiksi uutta hävittäjää valittaessa (omaa mutua), niin pistetään vertailuun myös analyysi naapurin tulevasta häivehävittäjästä (Sukhoi T-50):
A Preliminary Assessment of Specular Radar Cross Section Performance in the Sukhoi T-50 Prototype
No edelleenkin tulee näkymään huonommin, kuin "ei-stealth"? Tottakai kehitys kehittyy, mut uusia koneita tarvitaan nyt eikä 30 vuoden päästä.
F-22/35 hybridi 3D-työnnönohjauksella, F-15X tason asekapasiteetilla ja 20 000 tunnin runkokestolla olisi toiveissa F-35 koneen sijaan/seuraajaksi.
Ilman muuta valmistajan tarjouksiin Suomelle on saatava isommalla asekapasiteetilla varustettu F-35 versio joka kelpuuttaa meteorin tai vielä paremman pitkän kantaman ohjuksen jonka kantama ja liikehtimiskyky ylittää venäläiset vastaavat.
(F-22/35 hybridi 3D-työnnönohjauksella, F-15X tason asekapasiteetilla ja 20 000 tunnin runkokestolla olisi toiveissa F-35 koneen sijaan/seuraajaksi.)
Mihin sitä isompaa asekapasiteettia meillä (tai oikeastaan muuallakaan maailmassa) operatiivisessa toiminnassa tarvittaisiin?
Eikös optimaalista olisi, että ilmasta-ilmaan konfiguraatiossakin olisi mukana HARM-tyyppisiä ohjuksia vihollisen SAM-asemien muodostamaa akuuttia uhkaa vastaan? En mie tiedä, mie vaan kysyn...
Ei, jos pysytään reilusti omalla puolella. Missä varmaan pysytään. Ei taida löytyä yhtään HARM:ia edes varastosta.