- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 5 998
No siis jos sinulla on vain yksi output niin sehän riittää että se menee yhteen inputtiin, eikö vaan?Koska subbarissa tuloliitännässä kaksi paikkaa L ja R. Vai pitäisikö tämä nyt yhdistää vain toiseen L/R ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No siis jos sinulla on vain yksi output niin sehän riittää että se menee yhteen inputtiin, eikö vaan?Koska subbarissa tuloliitännässä kaksi paikkaa L ja R. Vai pitäisikö tämä nyt yhdistää vain toiseen L/R ?
Koska en ymmärrä näiden asioiden logiikkaa, minulta on turha kysyä moisia kysymyksiä kuin retorisestiNo siis jos sinulla on vain yksi output niin sehän riittää että se menee yhteen inputtiin, eikö vaan?
Koska en ymmärrä näiden asioiden logiikkaa, minulta on turha kysyä moisia kysymyksiä kuin retorisesti
Mitä tulee juuri näiden asioiden logiikkaan kun siirrytään vähän toiseen kokonaisuuteen, on se aika huvittavaakin miten epäloogista se kytkentäkaaviotasolla tuntuu olevan.
Kytket sub-out liittimestä vain klipsin RCA töpseliin jossa lukee L/LFE niin homma skulaa. Kuten yllä sanottua niin jos sinulla tulisi L/R kanavista erikseen linjatasoinen signaali niin sitten kytkisit kumpaankin.Koska en ymmärrä näiden asioiden logiikkaa, minulta on turha kysyä moisia kysymyksiä kuin retorisesti
Mitä tulee juuri näiden asioiden logiikkaan kun siirrytään vähän toiseen kokonaisuuteen, on se aika huvittavaakin miten epäloogista se kytkentäkaaviotasolla tuntuu olevan.
Olisihan se kivaa jos TV:n kaukosta laittaa TV:n päälle, niin samalla kun AVR menee päälle, hyppäisi myös subi päälle.
Oma installaatio on sellainen, että AVR & subi on pois näkyvistä, joten ei tule oikein asiaa sinne koskaan painelemaan nappuloita.
Kaveri olis kuulemma nyt päätyny 1 subuttimeen. Osittain tilankin vuoksi.
Svs PB-3000
Arendal 1723 1V
Kumpikohan näistä olis kannattavampi investointi...
Arendal olis vähän huokeammalla hinnalla.
Monoprice 15" olis yks kova vaihtoehto mutta tilaaminen ja laatu arveluttaa. Svs ja Arendal takuu hommat sujuisi varmaan vähän paremmin tarvittaessa.
Onko miten pitkät toimitusajat vai löytyikö suomesta varastosta?Päätös tehty ja eilen lähti kaverille tilaukseen Svs PB-3000.
Laittelen kokemuksia kunhan subi saadaan aikanaan kalibroitua ja soimaan.
Onko miten pitkät toimitusajat vai löytyikö suomesta varastosta?
Asiasta toiseen. Tuo Monopricen Monolith 16 THX näyttää olevan suora vastaus SVS:n PB16-ultralle mutta pyöreästi puoleen hintaan. Kiinnostaisi tuo kyllä. Milloinkahan lie alkavat euroopassa tuota myymään?
![]()
Monoprice Monolith 16” THX Ultra Subwoofer: Brutal Output, Audiophile Performance
The Monoprice Monolith 16" THX Ultra subwoofer sports huge excursion ability with an enormous cabinet, and 1,800 watts of power. This Extreme Bassaholic rated sub is a true bruiser with audiophile chops.www.audioholics.com
Täällä on master-slave roikan takana SVS:n subbarit, vahvistin ohjaa. Ihan hyvin on toistaiseksi toiminut.
Samoja ongelmia oli minullakin että signaalinvoimakkuus ei tahtonut riittää ja varsinkin hiljaisemmassa kuuntelussa/katselussa subit tahtoivat pysyä hiljaa tai sammua kesken kaiken.
Täällä on master-slave roikan takana SVS:n subbarit, vahvistin ohjaa. Ihan hyvin on toistaiseksi toiminut.
Samoja ongelmia oli minullakin että signaalinvoimakkuus ei tahtonut riittää ja varsinkin hiljaisemmassa kuuntelussa/katselussa subit tahtoivat pysyä hiljaa tai sammua kesken kaiken.
Sen verran pitkään ollut jo myynnistä poistunut malli tuo PB-2000 että tori.fi ja hifiharrastajat.org forum tyyppiseksi metsästykseksi menee. Tai pitää päivittää speksiä samalla PRO malliin SVS PB-2000 Pro -subwoofer, mustaEi kellään olisi ideoita mistä vielä löytäisi SVSn vanhempaa PB-2000 subia PB-2000 ?
Himottaisi vähän toinen subi, ja mieluiten toinen samanlainen joka todettu oikein mainioksi vehkeeksi.
Tuollainen pitäisi varmaan hankkia, tosin tuossa on vähän liikaa noita slave-pistokkeita omaan tarpeeseen. Yksi master ja yksi slave riittäisi, mutta liekö tuon linkatun roikan pienempiä versioita olemassakaan.
Onko muuten näkynyt noita roikkia missään kivijalkamyymälöissä? Mun mielestä niitä oli ennen bauhaus/biltema/clasu tms. Mutta jostain syystä enää ei ole näkynyt missään pitkiin aikoihin.
Sen verran pitkään ollut jo myynnistä poistunut malli tuo PB-2000 että tori.fi ja hifiharrastajat.org forum tyyppiseksi metsästykseksi menee. Tai pitää päivittää speksiä samalla PRO malliin SVS PB-2000 Pro -subwoofer, musta
Tällähän sais kätevästi subin lisäksi myös vahvarikaapin puhaltimet pois päältä kun vahvari sammuu.Jos löytyy triggerilähtö vahvarista niin laittaa sen ohjaamaan vaikka tälläistä.
Trigger Power Adapter TSD V1
Output: 230V, 16A (3680 Watt switching power) Input: 12V, 33mA (= 0.033A)www.vocomo.de
Edit:
Näköjään löytyy myös usb portista toimiva malli, melkein jokaisesta nykyaikaisesta vaffarista löytyy usb portti mihin kytkeä.
USB Power Adapter USD V1
Output: 230V, 16A (3680 Watt switching power) Input: 5V, 80mA (= 0.080A)www.vocomo.de
Ainakin Denonissa USB:hen tulee jatkuva virta, eli ei toimi herätteenä tuolle.Tällähän sais kätevästi subin lisäksi myös vahvarikaapin puhaltimet pois päältä kun vahvari sammuu.
Onkohan kellään kokemusta että mahtaako toi pamauttaa vahvaria joko pois tai päälle laitettaessa?
Trigger out on eri asia kuin usb ja niitä löytyy omasta denonin vahvarista kaksikin kappaletta.Ainakin Denonissa USB:hen tulee jatkuva virta, eli ei toimi herätteenä tuolle.
Jos löytyy triggerilähtö vahvarista niin laittaa sen ohjaamaan vaikka tälläistä.
Trigger Power Adapter TSD V1
Output: 230V, 16A (3680 Watt switching power) Input: 12V, 33mA (= 0.033A)www.vocomo.de
Edit:
Näköjään löytyy myös usb portista toimiva malli, melkein jokaisesta nykyaikaisesta vaffarista löytyy usb portti mihin kytkeä.
USB Power Adapter USD V1
Output: 230V, 16A (3680 Watt switching power) Input: 5V, 80mA (= 0.080A)www.vocomo.de
Aivan, aamuhöperössä luin nopsaa että vain USB heräte.Trigger out on eri asia kuin usb ja niitä löytyy omasta denonin vahvarista kaksikin kappaletta.
616 onkyossa tulee virtaa vain kun on päällä ainakin takana olevaan service porttiin, kannattaa kokeilla jos on eroja porteilla virran suhteen.Ainakin Denonissa USB:hen tulee jatkuva virta, eli ei toimi herätteenä tuolle.
Koko vain aiheuttaa sijoittelun suhteen haasteita, mutta muuten kelpo subi. Hieman kaipaisi suljetun jämäkkyyttä tuohon mutta nyt jo oppinut pitämään tuosta kun vuoden päivät soitellu.Nyt on ollut klipsch-150 subbari käytössä vähän aikaa ja kyllähän tässä nousee elokuvat ja musiikki ihan uudelle tasolle. Eli jos olet miettinyt pitäisikö laittaa rahaa siihen joutavaan subbariin niin kyllä. Ihan mukava saada paskahalvauksia elokuvissa, kun basso potkaisee niin, että tukka hulmuaa tuulessa. Tämä on suorastaan elämänlaatua nostattava tekijä, jos tykkää kuluttaa netflixia sun muuta.
Voi olla että on linkattu täälläkin monesti mutta törmäsin nyt taas sattumalta tähän linkkiin jossa listattu elokuvien spektrogrammeja. Nuita kun selailee niin aika vähissä on materiaali jossa vahvaa signaalia alle 16Hz. Ihan vain kun sitä aina takaraivossa miettii että millainenhan subi sitä pitäisi olla että saisi tuonne 10Hz tietämille tuntuvaa toistoa. Taitaa elokuvissa voimakkaimmat basuunat olla signaalitasoiltaan tuolla 30Hz tuntumassa ja jonkin verran ryminää 20-25 Hz lähimaastossa ja jotain "demo" tyylisiä törähdyksiä/sykähdyksiä 15Hz (tai 9Hz siniaalto Edge of Tomorro alussa).
Mielenkiintoista silti.
The Ultimate List of BASS in Movies w/ Frequency Charts
What does the green and red lines represent in the graphs?
Green = Peak db (Loudness) at that given frequency
RED = Average db (Loudness) at that given frequency
The space between the Green and Red lines shows how Dynamic the track is.
The wider it is at any given point the more dynamic, the less space between the less dynamic.
![]()
The Ultimate List of BASS in Movies w/ Frequency Charts...
www.avsforum.com
Aiheeseen liittyen täällä on myös projekti joka pyrkii korjaamaan ekvalisoimalla rampautetut kotijulkaisut elokuvateatterien tasolle. Bass EQ for Filtered Movies
En ole kyllä itse jaksanut tuohon lähteä kun ei kerrostalossa kuitenkaan uskalla mitään elokuvateatterin referenssitasoja käyttää mutta täytyy kyllä sanoa että joskus huomaa varsinkin striimauspalveluissa että alabassot puuttuu todella pahasti. Esimerkiksi tuo joulun alla tullut Matrix oli selvästi tuollainen ja tuoltahan tuo käppyröistä varmistuukin.
Tuo on valitettavaa että striimauspalveluissa ja ihan vaikka iTunesissa ostoleffat ovat ääneltään kompressoituja. On tullut tehtyä ihan itse vertailua blu-ray vs striimaus kun olen huomannut että striiminä tietyt "demo leffat" eivät iske niin kuin muistelee. Syy on tuossa että striimauspalveluissa tuo perus 256kbit stream on reippaasti kompressoitu ja jostain syystä ihan uudelleen masteroitu paskemmaksi.En ole kyllä itse jaksanut tuohon lähteä kun ei kerrostalossa kuitenkaan uskalla mitään elokuvateatterin referenssitasoja käyttää mutta täytyy kyllä sanoa että joskus huomaa varsinkin striimauspalveluissa että alabassot puuttuu todella pahasti. Esimerkiksi tuo joulun alla tullut Matrix oli selvästi tuollainen ja tuoltahan tuo käppyröistä varmistuukin.
Esim Polk HTS10Suositelkaas jotain subbaria, klipsch R-51PM kaveriksi. Koolla ei niin väliä, mutta saako max 300e mitään hyvää? Kerrostalo kämppään Tuomaan pientä lisäpotkua.
Klipsch R-12SW sopisi ainakin kaiuttimien teemaan ja käsittääkseni hintaisekseen ihan ok. 100€ lisää niin saisi selvästi paremman R-112SW:n.Suositelkaas jotain subbaria, klipsch R-51PM kaveriksi. Koolla ei niin väliä, mutta saako max 300e mitään hyvää? Kerrostalo kämppään Tuomaan pientä lisäpotkua.
Ei kellään olisi ideoita mistä vielä löytäisi SVSn vanhempaa PB-2000 subia PB-2000 ?
Himottaisi vähän toinen subi, ja mieluiten toinen samanlainen joka todettu oikein mainioksi vehkeeksi.
Tuolta löytyisi käytetty: M: - SVS PB-2000 Subwoofer, 750, (Hollola)
Tänään illalla tosiaan käydä noukkimassa tuo PB-2000.
En ole koskaan kahta subia omistanut, joten mielenkiintoista asennella ja koittaa sopeva spotti löytää.
Käytössä myös vanha Antimode 8033 C malli, joka Dspeakerin mukaan myös soveltuu kahden subin ohjaamiseen.
Pikainen googletus kyllä tuntuu infoa tarjoavan, mutta kysytään nyt täältäkin että onko jotain erityisempiä nyrkkisääntöjä kahden subin kokonaisuuteen?
En tiedä missä threadissa tätä keskustelua olisi hyvä jatkaa mutta tässä pieni knoppi asiaan liittyen Master&Commander leffasta siitä kohtaa jossa tykit alkavat horisontissa pamahtelemaan.Aiheeseen liittyen täällä on myös projekti joka pyrkii korjaamaan ekvalisoimalla rampautetut kotijulkaisut elokuvateatterien tasolle. Bass EQ for Filtered Movies
En ole kyllä itse jaksanut tuohon lähteä kun ei kerrostalossa kuitenkaan uskalla mitään elokuvateatterin referenssitasoja käyttää mutta täytyy kyllä sanoa että joskus huomaa varsinkin striimauspalveluissa että alabassot puuttuu todella pahasti. Esimerkiksi tuo joulun alla tullut Matrix oli selvästi tuollainen ja tuoltahan tuo käppyröistä varmistuukin.
Älä laita symmetrisesti niitä kuuntelupaikkaan nähden, muuten menee kahdesta subbarista tulevat tasaisemman äänikentän hyödyt hukkaan ja ainoastaan maksimiäänenvoimakkuus kasvaa. Eli toinen vaikka puoli metriä lähemmäksi kuin toinen. Myös leveyssuunnassa ero auttaa mutta tietääkseni paras olisi tuo lähemmäksi tuominen. Toivottavasti tuo Antimode osaa tehdä sitten tarvittavan vaihekorjauksen.
Lisäyksenä, tämä pätee vain täysin symmetrisessä huoneessa. Jos taas huone& sijoittelu on ei-symmetrinen niin toimii, toki mittailemalla ja kokeilemalla eri sijoituksia paras.Älä laita symmetrisesti niitä kuuntelupaikkaan nähden, muuten menee kahdesta subbarista tulevat tasaisemman äänikentän hyödyt hukkaan ja ainoastaan maksimiäänenvoimakkuus kasvaa. Eli toinen vaikka puoli metriä lähemmäksi kuin toinen. Myös leveyssuunnassa ero auttaa mutta tietääkseni paras olisi tuo lähemmäksi tuominen. Toivottavasti tuo Antimode osaa tehdä sitten tarvittavan vaihekorjauksen.
Vaikea sanoa mutta jos tekee semmoista salapoliisityötä että vertailee esim saatavilla olevia CEA-2010 mittauksia niin Arendal 1961 SUBWOOFER 1S (900e sivuilla hinta) vastaa noin SVS:n SB2000 mallia. 20Hz Arendal saa pari kolme deppaa enemmän mutta SVS:n pikku kuutio vie sitten siitä ylemmillä taajuuksilla voiton. Näin siis paineiden osalta.Nurkassa möllöttää hienosti palvellut BK:n xxls400 df. Olen miettinyt päivittämistä (syytä en osaa sanoa, ihan vaan koska syitä) mutta saako alle tonnilla huomattavasti parempaa (lue syvempää) soundia esim arendalilta? Kriteerinä vaihtoehtoiselle subbarille korkea WAF ja valkoinen väri. Käyttö 80% elokuvia.
Kiitos kattavasta vastauksesta! Olen siitä onnekas että WAF käytännössä määrää vain laatikon värin, ei kokoa joten täytyy alkaa kyttäämään tuota arendalia!Vaikea sanoa mutta jos tekee semmoista salapoliisityötä että vertailee esim saatavilla olevia CEA-2010 mittauksia niin Arendal 1961 SUBWOOFER 1S (900e sivuilla hinta) vastaa noin SVS:n SB2000 mallia. 20Hz Arendal saa pari kolme deppaa enemmän mutta SVS:n pikku kuutio vie sitten siitä ylemmillä taajuuksilla voiton. Näin siis paineiden osalta.
Jos tuosta jotain päättelee niin jos oletetaan että erinäisten vertailujen perusteella SVS SB2000 on napsun parempi mitä BK niin tuo kyseinen Arendal olisi siis myös napsun parempi. Se on taas eri asia että huomaatko eroa kun nyt kuitenkin puhutaan vain maksimi paineista jotka ovat muutamia hassuja desibelejä. Fysiikan lait kuitenkin lopulta säilyy rikkoitumattomina eli jos pidetään elementti saman kokoisena (12") ja kotelo on edelleen pieni niin erot tulevat enemmänkin siitä miten signaalia on sähköisesti korjattu equttamalla ja siitä jos kalliimmassa subissa elementti liikkuu millin tai pari pidemmälle tuoden desibelin tai kaksi lisää painetta.
(Yksinkertaistettuna) Kun puhutaan siitä syvästä-päästä ja sen parantamisesta niin silloin käytännössä vaatimus on iso kotelo. Mitä enemmän se vaimo sallii senttejä kantilleen lisää niin ulottuvuutta tulee myös rankasti lisää.
EDIT: 1961 Subwoofer 1V
Tuo refleksimalli olisikin jo ihan hyvä. Koko toki kasvaa mutta onko sallituissa rajoissa?
EDIT2: Vastaavasti SVS PB2000 olisi ehkä järeämpi mutta mutta ei valkoisena.
Noista ennemmin Klipsch, mutta mikäli budjetti venyy niin tuossa vielä pykälää parempi 50€ lisähinnalla.Hakusessa olisi < 250€ subwoofer. Powerissa olisi tarjouksessa Klipsch R-100SW-subwoofer, mutta olin aiemmin ajatellut hieman halvempaa Jamoa. Kumpaa suosittelette näistä vaihtoehdoista?
Miksi Arendal ? Tilaat tuosta kunnon subwooferin (kun niitä taas ilmestyy, eli piakkoin), lyöt kasaan ja telaat valkoiseksi. Hommat jonkun jykevän päätteen kaveriksi.Kiitos kattavasta vastauksesta! Olen siitä onnekas että WAF käytännössä määrää vain laatikon värin, ei kokoa joten täytyy alkaa kyttäämään tuota arendalia!
Päätös tehty ja eilen lähti kaverille tilaukseen Svs PB-3000.
Laittelen kokemuksia kunhan subi saadaan aikanaan kalibroitua ja soimaan.
Miksi Arendal ? Tilaat tuosta kunnon subwooferin (kun niitä taas ilmestyy, eli piakkoin), lyöt kasaan ja telaat valkoiseksi. Hommat jonkun jykevän päätteen kaveriksi.
Juu ja sais 2 kpl (+päätevahvistimen) yhden PB3000 hinnalla.. Haluatko tietää kumpiko sois paremmin, 2 kpl 18" vai yksi kpl 13" ?Tuo Dayton Audio vaikuttaa melko mielenkiintoiselta...
Juu ja sais 2 kpl (+päätevahvistimen) yhden PB3000 hinnalla.. Haluatko tietää kumpiko sois paremmin, 2 kpl 18" vai yksi kpl 13" ?