Subwooferin hankinta?

No siis jos sinulla on vain yksi output niin sehän riittää että se menee yhteen inputtiin, eikö vaan?
Koska en ymmärrä näiden asioiden logiikkaa, minulta on turha kysyä moisia kysymyksiä kuin retorisesti :)

Mitä tulee juuri näiden asioiden logiikkaan kun siirrytään vähän toiseen kokonaisuuteen, on se aika huvittavaakin miten epäloogista se kytkentäkaaviotasolla tuntuu olevan.
 
Koska en ymmärrä näiden asioiden logiikkaa, minulta on turha kysyä moisia kysymyksiä kuin retorisesti :)

Mitä tulee juuri näiden asioiden logiikkaan kun siirrytään vähän toiseen kokonaisuuteen, on se aika huvittavaakin miten epäloogista se kytkentäkaaviotasolla tuntuu olevan.

Yleensä siinä subbarissa pitäisi toisessa sisäänmenossa lukea LFE IN tjsp, johon se rca kytketään, kun käytetään vaan yhtä kaapelia (AV vahvarin LFE lähdöstä). Stereokytkentää pitäisi tarvita vain, jos kytkee subbarin johonkin laitteeseen, jossa ei ole LFE lähtöä, ja pitää saada L ja R kanavat tuotua erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Koska en ymmärrä näiden asioiden logiikkaa, minulta on turha kysyä moisia kysymyksiä kuin retorisesti :)

Mitä tulee juuri näiden asioiden logiikkaan kun siirrytään vähän toiseen kokonaisuuteen, on se aika huvittavaakin miten epäloogista se kytkentäkaaviotasolla tuntuu olevan.
Kytket sub-out liittimestä vain klipsin RCA töpseliin jossa lukee L/LFE niin homma skulaa. Kuten yllä sanottua niin jos sinulla tulisi L/R kanavista erikseen linjatasoinen signaali niin sitten kytkisit kumpaankin.
 
Olisihan se kivaa jos TV:n kaukosta laittaa TV:n päälle, niin samalla kun AVR menee päälle, hyppäisi myös subi päälle.
Oma installaatio on sellainen, että AVR & subi on pois näkyvistä, joten ei tule oikein asiaa sinne koskaan painelemaan nappuloita.

Jep, juuri näinhän se pitäisi toimia. Itse harmillisesti menetin tuon ominaisuuden kun subbarin alkuperäinen vahvistin hajosi ja uudessa plateampissa ei ole kuin on ja off asennot. Ratkaisin tuon kauko-ohjattavalla pistorasialla, millä kyken subbarin päälle kun aloitan leffan katselun. Ainoa huono puoli on että aika usein unohtuu subbari päälle pidemmäksi aikaa kun ei muista katkaista siitä virtoja erikseen leffan katsomisen jälkeen. Maste/slave roikka olisi tuohon varmaan paras ratkaisu, mutta en ole niitä hetkeen nähnyt kaupoissa myynnissä. Tilaamalla varmaan saisi.
 
Kaveri olis kuulemma nyt päätyny 1 subuttimeen. Osittain tilankin vuoksi.

Svs PB-3000

Arendal 1723 1V

Kumpikohan näistä olis kannattavampi investointi...
Arendal olis vähän huokeammalla hinnalla.

Monoprice 15" olis yks kova vaihtoehto mutta tilaaminen ja laatu arveluttaa. Svs ja Arendal takuu hommat sujuisi varmaan vähän paremmin tarvittaessa.

Päätös tehty ja eilen lähti kaverille tilaukseen Svs PB-3000.

Laittelen kokemuksia kunhan subi saadaan aikanaan kalibroitua ja soimaan.
 
Päätös tehty ja eilen lähti kaverille tilaukseen Svs PB-3000.

Laittelen kokemuksia kunhan subi saadaan aikanaan kalibroitua ja soimaan.
Onko miten pitkät toimitusajat vai löytyikö suomesta varastosta?

Asiasta toiseen. Tuo Monopricen Monolith 16 THX näyttää olevan suora vastaus SVS:n PB16-ultralle mutta pyöreästi puoleen hintaan. Kiinnostaisi tuo kyllä. Milloinkahan lie alkavat euroopassa tuota myymään?

 
Onko miten pitkät toimitusajat vai löytyikö suomesta varastosta?

Asiasta toiseen. Tuo Monopricen Monolith 16 THX näyttää olevan suora vastaus SVS:n PB16-ultralle mutta pyöreästi puoleen hintaan. Kiinnostaisi tuo kyllä. Milloinkahan lie alkavat euroopassa tuota myymään?


Ei ollu varastossa että venähtää 1-2vko toimitusaika.

Varmaan tuota Monoprice 16 subia alkaa rantautumaan jossain vaiheessa myös eurooppaan mutta koska sitä ei tiedä.
Olishan se ollu tuo 15" monolith myös melko kova sana ja suora vertaus Pb-3000/PB-4000 sarjalle mutta ei uskallettu lähtee nyt tilailemaan. Mietittiin sitä kyllä myös.

Pitäisi saada enemmän käyttö kokemuksia Monoprice tilauksista ja subin soinnista täällä kotosuomessa.

Saattaa olla että itselle tulee 15" Klipschin tilalle SVS tai Monoprice
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on master-slave roikan takana SVS:n subbarit, vahvistin ohjaa. Ihan hyvin on toistaiseksi toiminut.
Samoja ongelmia oli minullakin että signaalinvoimakkuus ei tahtonut riittää ja varsinkin hiljaisemmassa kuuntelussa/katselussa subit tahtoivat pysyä hiljaa tai sammua kesken kaiken.
 
Täällä on master-slave roikan takana SVS:n subbarit, vahvistin ohjaa. Ihan hyvin on toistaiseksi toiminut.
Samoja ongelmia oli minullakin että signaalinvoimakkuus ei tahtonut riittää ja varsinkin hiljaisemmassa kuuntelussa/katselussa subit tahtoivat pysyä hiljaa tai sammua kesken kaiken.

Tuostakin on liikkeella niitä kauhutarinoita/urbaanilegendoja, että master/slave rikkoo subin. Jokin ihme virtapiikki kuulemma ?
 
Ei kellään olisi ideoita mistä vielä löytäisi SVSn vanhempaa PB-2000 subia PB-2000 ?

Himottaisi vähän toinen subi, ja mieluiten toinen samanlainen joka todettu oikein mainioksi vehkeeksi.
 
Täällä on master-slave roikan takana SVS:n subbarit, vahvistin ohjaa. Ihan hyvin on toistaiseksi toiminut.
Samoja ongelmia oli minullakin että signaalinvoimakkuus ei tahtonut riittää ja varsinkin hiljaisemmassa kuuntelussa/katselussa subit tahtoivat pysyä hiljaa tai sammua kesken kaiken.

Tuollainen pitäisi varmaan hankkia, tosin tuossa on vähän liikaa noita slave-pistokkeita omaan tarpeeseen. Yksi master ja yksi slave riittäisi, mutta liekö tuon linkatun roikan pienempiä versioita olemassakaan.

Onko muuten näkynyt noita roikkia missään kivijalkamyymälöissä? Mun mielestä niitä oli ennen bauhaus/biltema/clasu tms. Mutta jostain syystä enää ei ole näkynyt missään pitkiin aikoihin.
 
Ei kellään olisi ideoita mistä vielä löytäisi SVSn vanhempaa PB-2000 subia PB-2000 ?

Himottaisi vähän toinen subi, ja mieluiten toinen samanlainen joka todettu oikein mainioksi vehkeeksi.
Sen verran pitkään ollut jo myynnistä poistunut malli tuo PB-2000 että tori.fi ja hifiharrastajat.org forum tyyppiseksi metsästykseksi menee. Tai pitää päivittää speksiä samalla PRO malliin SVS PB-2000 Pro -subwoofer, musta
 
Tuollainen pitäisi varmaan hankkia, tosin tuossa on vähän liikaa noita slave-pistokkeita omaan tarpeeseen. Yksi master ja yksi slave riittäisi, mutta liekö tuon linkatun roikan pienempiä versioita olemassakaan.

Onko muuten näkynyt noita roikkia missään kivijalkamyymälöissä? Mun mielestä niitä oli ennen bauhaus/biltema/clasu tms. Mutta jostain syystä enää ei ole näkynyt missään pitkiin aikoihin.

Jos löytyy triggerilähtö vahvarista niin laittaa sen ohjaamaan vaikka tälläistä.


Edit:

Näköjään löytyy myös usb portista toimiva malli, melkein jokaisesta nykyaikaisesta vaffarista löytyy usb portti mihin kytkeä.

 
Sen verran pitkään ollut jo myynnistä poistunut malli tuo PB-2000 että tori.fi ja hifiharrastajat.org forum tyyppiseksi metsästykseksi menee. Tai pitää päivittää speksiä samalla PRO malliin SVS PB-2000 Pro -subwoofer, musta

Niinhän se on. Ei vain oikein tunnu käytettynäkään löytyvän.
Ainahan toki voisi uudempaan siirtyä, mutta miellän että kaksi identtistä olisivat parempi vaihtoehto...
 
Jos löytyy triggerilähtö vahvarista niin laittaa sen ohjaamaan vaikka tälläistä.


Edit:

Näköjään löytyy myös usb portista toimiva malli, melkein jokaisesta nykyaikaisesta vaffarista löytyy usb portti mihin kytkeä.

Tällähän sais kätevästi subin lisäksi myös vahvarikaapin puhaltimet pois päältä kun vahvari sammuu. :)

Onkohan kellään kokemusta että mahtaako toi pamauttaa vahvaria joko pois tai päälle laitettaessa?
 
Tällähän sais kätevästi subin lisäksi myös vahvarikaapin puhaltimet pois päältä kun vahvari sammuu. :)

Onkohan kellään kokemusta että mahtaako toi pamauttaa vahvaria joko pois tai päälle laitettaessa?
Ainakin Denonissa USB:hen tulee jatkuva virta, eli ei toimi herätteenä tuolle.
 
Jos löytyy triggerilähtö vahvarista niin laittaa sen ohjaamaan vaikka tälläistä.


Edit:

Näköjään löytyy myös usb portista toimiva malli, melkein jokaisesta nykyaikaisesta vaffarista löytyy usb portti mihin kytkeä.


Vahvari on vanhempi Denon (AVR-2310) eli usbia ei löydy, mutta tuo trigger out löytyy, joten tuollaisellahan se onnistuisi myös.

Kiitos vaan vinkistä. :tup:

Vähän off-topic, mutta tuo vahvistin on tullut minulle käytettynä ja Audyssey mikki on hävinnyt jonnekin matkalle. Jos joltakin löytyy toimiva ylimääräinen esim. vahvarin rikkoutumisen takia, niin voisin järkevällä hinnalla ostaa pois. Laita vaikka YV jos löytyy. Mikin malli on manuaalin mukaan DM-A409, mutta käsittääkseni myös uudempi malli kävisi myös. (Ehkä?) :hmm:
 
Nyt on ollut klipsch-150 subbari käytössä vähän aikaa ja kyllähän tässä nousee elokuvat ja musiikki ihan uudelle tasolle. Eli jos olet miettinyt pitäisikö laittaa rahaa siihen joutavaan subbariin niin kyllä. Ihan mukava saada paskahalvauksia elokuvissa, kun basso potkaisee niin, että tukka hulmuaa tuulessa. Tämä on suorastaan elämänlaatua nostattava tekijä, jos tykkää kuluttaa netflixia sun muuta.
 
Nyt on ollut klipsch-150 subbari käytössä vähän aikaa ja kyllähän tässä nousee elokuvat ja musiikki ihan uudelle tasolle. Eli jos olet miettinyt pitäisikö laittaa rahaa siihen joutavaan subbariin niin kyllä. Ihan mukava saada paskahalvauksia elokuvissa, kun basso potkaisee niin, että tukka hulmuaa tuulessa. Tämä on suorastaan elämänlaatua nostattava tekijä, jos tykkää kuluttaa netflixia sun muuta.
Koko vain aiheuttaa sijoittelun suhteen haasteita, mutta muuten kelpo subi. Hieman kaipaisi suljetun jämäkkyyttä tuohon mutta nyt jo oppinut pitämään tuosta kun vuoden päivät soitellu.
 
Voi olla että on linkattu täälläkin monesti mutta törmäsin nyt taas sattumalta tähän linkkiin jossa listattu elokuvien spektrogrammeja. Nuita kun selailee niin aika vähissä on materiaali jossa vahvaa signaalia alle 16Hz. Ihan vain kun sitä aina takaraivossa miettii että millainenhan subi sitä pitäisi olla että saisi tuonne 10Hz tietämille tuntuvaa toistoa. Taitaa elokuvissa voimakkaimmat basuunat olla signaalitasoiltaan tuolla 30Hz tuntumassa ja jonkin verran ryminää 20-25 Hz lähimaastossa ja jotain "demo" tyylisiä törähdyksiä/sykähdyksiä 15Hz (tai 9Hz siniaalto Edge of Tomorro alussa).

Mielenkiintoista silti.

The Ultimate List of BASS in Movies w/ Frequency Charts

What does the green and red lines represent in the graphs?

Green = Peak db (Loudness) at that given frequency
RED = Average db (Loudness) at that given frequency

The space between the Green and Red lines shows how Dynamic the track is.
The wider it is at any given point the more dynamic, the less space between the less dynamic.


 
Voi olla että on linkattu täälläkin monesti mutta törmäsin nyt taas sattumalta tähän linkkiin jossa listattu elokuvien spektrogrammeja. Nuita kun selailee niin aika vähissä on materiaali jossa vahvaa signaalia alle 16Hz. Ihan vain kun sitä aina takaraivossa miettii että millainenhan subi sitä pitäisi olla että saisi tuonne 10Hz tietämille tuntuvaa toistoa. Taitaa elokuvissa voimakkaimmat basuunat olla signaalitasoiltaan tuolla 30Hz tuntumassa ja jonkin verran ryminää 20-25 Hz lähimaastossa ja jotain "demo" tyylisiä törähdyksiä/sykähdyksiä 15Hz (tai 9Hz siniaalto Edge of Tomorro alussa).

Mielenkiintoista silti.

The Ultimate List of BASS in Movies w/ Frequency Charts

What does the green and red lines represent in the graphs?

Green = Peak db (Loudness) at that given frequency
RED = Average db (Loudness) at that given frequency

The space between the Green and Red lines shows how Dynamic the track is.
The wider it is at any given point the more dynamic, the less space between the less dynamic.



Aiheeseen liittyen täällä on myös projekti joka pyrkii korjaamaan ekvalisoimalla rampautetut kotijulkaisut elokuvateatterien tasolle. Bass EQ for Filtered Movies

En ole kyllä itse jaksanut tuohon lähteä kun ei kerrostalossa kuitenkaan uskalla mitään elokuvateatterin referenssitasoja käyttää mutta täytyy kyllä sanoa että joskus huomaa varsinkin striimauspalveluissa että alabassot puuttuu todella pahasti. Esimerkiksi tuo joulun alla tullut Matrix oli selvästi tuollainen ja tuoltahan tuo käppyröistä varmistuukin.
 
Aiheeseen liittyen täällä on myös projekti joka pyrkii korjaamaan ekvalisoimalla rampautetut kotijulkaisut elokuvateatterien tasolle. Bass EQ for Filtered Movies

En ole kyllä itse jaksanut tuohon lähteä kun ei kerrostalossa kuitenkaan uskalla mitään elokuvateatterin referenssitasoja käyttää mutta täytyy kyllä sanoa että joskus huomaa varsinkin striimauspalveluissa että alabassot puuttuu todella pahasti. Esimerkiksi tuo joulun alla tullut Matrix oli selvästi tuollainen ja tuoltahan tuo käppyröistä varmistuukin.

Allekirjoitan tämän myös. Osa elokuvista on alkuperäisellä, ja paras laatuisella, ääniraidalla ihan hyviä ja osa taas sellaisia, että korjausfiltterin päälle laittaminen muuttaa kokemusta paljon. Itse taannoin tänne kirjoittelin, että pyöritän NAS:lla minidsp-rs + ezbeq softia joiden avulla voin selainikkunasta laittaa tarvittaessa korjausprofiilit päälle. Tuota on tullut käytettyä melko aktiivisesti silloin, kun pääsee leffoja kunnon voluumilla kuuntelemaan (mitä kyllä tapahtuu valitettavan harvoin).

Paras esimerkki noille korjausprofiileiden tuomille eroille lienee Atomic Blonde. Sen alkuperäinen ääniraita on suorastaan nyljetty.
 
En ole kyllä itse jaksanut tuohon lähteä kun ei kerrostalossa kuitenkaan uskalla mitään elokuvateatterin referenssitasoja käyttää mutta täytyy kyllä sanoa että joskus huomaa varsinkin striimauspalveluissa että alabassot puuttuu todella pahasti. Esimerkiksi tuo joulun alla tullut Matrix oli selvästi tuollainen ja tuoltahan tuo käppyröistä varmistuukin.
Tuo on valitettavaa että striimauspalveluissa ja ihan vaikka iTunesissa ostoleffat ovat ääneltään kompressoituja. On tullut tehtyä ihan itse vertailua blu-ray vs striimaus kun olen huomannut että striiminä tietyt "demo leffat" eivät iske niin kuin muistelee. Syy on tuossa että striimauspalveluissa tuo perus 256kbit stream on reippaasti kompressoitu ja jostain syystä ihan uudelleen masteroitu paskemmaksi.

Toivotaan että joskus mielummin ennemmin kuin myöhemmin saadaan vaikka ensin iTunesiin ja muihin ostoleffapalveluihin oikeat ääniraidat kuten levyllä ja sitten myös ihan netflixiin/disneyplus/yms.

EDIT: Aika karu kuva tässä esimerkkinä Aquamanin spektrogrammista. Katkoviivalla mitä striimauksella saa ja se verrattuna mitä sen pitäisi olla.

Screenshot 2022-01-11 at 13.14.44.png
 
Viimeksi muokattu:
Suositelkaas jotain subbaria, klipsch R-51PM kaveriksi. Koolla ei niin väliä, mutta saako max 300e mitään hyvää? Kerrostalo kämppään Tuomaan pientä lisäpotkua.
 
Suositelkaas jotain subbaria, klipsch R-51PM kaveriksi. Koolla ei niin väliä, mutta saako max 300e mitään hyvää? Kerrostalo kämppään Tuomaan pientä lisäpotkua.
Klipsch R-12SW sopisi ainakin kaiuttimien teemaan ja käsittääkseni hintaisekseen ihan ok. 100€ lisää niin saisi selvästi paremman R-112SW:n.

 
Tänään illalla tosiaan käydä noukkimassa tuo PB-2000.

En ole koskaan kahta subia omistanut, joten mielenkiintoista asennella ja koittaa sopeva spotti löytää.
Käytössä myös vanha Antimode 8033 C malli, joka Dspeakerin mukaan myös soveltuu kahden subin ohjaamiseen.

Pikainen googletus kyllä tuntuu infoa tarjoavan, mutta kysytään nyt täältäkin että onko jotain erityisempiä nyrkkisääntöjä kahden subin kokonaisuuteen?
 
Tänään illalla tosiaan käydä noukkimassa tuo PB-2000.

En ole koskaan kahta subia omistanut, joten mielenkiintoista asennella ja koittaa sopeva spotti löytää.
Käytössä myös vanha Antimode 8033 C malli, joka Dspeakerin mukaan myös soveltuu kahden subin ohjaamiseen.

Pikainen googletus kyllä tuntuu infoa tarjoavan, mutta kysytään nyt täältäkin että onko jotain erityisempiä nyrkkisääntöjä kahden subin kokonaisuuteen?

Älä laita symmetrisesti niitä kuuntelupaikkaan nähden, muuten menee kahdesta subbarista tulevat tasaisemman äänikentän hyödyt hukkaan ja ainoastaan maksimiäänenvoimakkuus kasvaa. Eli toinen vaikka puoli metriä lähemmäksi kuin toinen. Myös leveyssuunnassa ero auttaa mutta tietääkseni paras olisi tuo lähemmäksi tuominen. Toivottavasti tuo Antimode osaa tehdä sitten tarvittavan vaihekorjauksen.
 
Aiheeseen liittyen täällä on myös projekti joka pyrkii korjaamaan ekvalisoimalla rampautetut kotijulkaisut elokuvateatterien tasolle. Bass EQ for Filtered Movies

En ole kyllä itse jaksanut tuohon lähteä kun ei kerrostalossa kuitenkaan uskalla mitään elokuvateatterin referenssitasoja käyttää mutta täytyy kyllä sanoa että joskus huomaa varsinkin striimauspalveluissa että alabassot puuttuu todella pahasti. Esimerkiksi tuo joulun alla tullut Matrix oli selvästi tuollainen ja tuoltahan tuo käppyröistä varmistuukin.
En tiedä missä threadissa tätä keskustelua olisi hyvä jatkaa mutta tässä pieni knoppi asiaan liittyen Master&Commander leffasta siitä kohtaa jossa tykit alkavat horisontissa pamahtelemaan.

1642069221433.png


Eli jos tuota DVD:llä joskus on nautiskellut ja ihmettelee miksi blu-ray aikaan kohtaus ei enää tunnu samalta niin syy on tuossa että blu-ray versiossa on leikattu bassot pois ja jätetty vain 40Hz ja 50Hz alueelle kevyttä jylinää.
 
Älä laita symmetrisesti niitä kuuntelupaikkaan nähden, muuten menee kahdesta subbarista tulevat tasaisemman äänikentän hyödyt hukkaan ja ainoastaan maksimiäänenvoimakkuus kasvaa. Eli toinen vaikka puoli metriä lähemmäksi kuin toinen. Myös leveyssuunnassa ero auttaa mutta tietääkseni paras olisi tuo lähemmäksi tuominen. Toivottavasti tuo Antimode osaa tehdä sitten tarvittavan vaihekorjauksen.

Tällä hetkellä subi on oikean pääkaiuttimen vieressä "ulkopuolella", nurkassa jossa sekä sivulla että takana on ikkunat.
Vasemman pääkaiuttimen viereen saisin samalla tapaa toisen, mutta siellä ei ole ikkunoita. Mutta tässä kohtaa ne olisivat pääasialliseen kuuntelupaikkaan aikalailla symmetrisesti. Toiseksi helpoin kokeilupaikka olisi kuuntelupaikan oikealla puolella, samalla seinustalla millä tuo jo olemassa oleva subi on, mutta ihan kuuntelupaikan sohvan vieressä.

Vaihekorjauksesta Antimoden (ja nimenomaan tuon 8033 C mallin) faq sanoo seuraavaa;
Voit käyttää kahta tai useampaakin subwooferia yhdellä Anti-Modella, kunhan niille syötetään samaa signaalia. Lopputulos on monella subwooferilla jo lähtötilanteessa parempi kuin yhdellä, koska tällöin herätetään vähemmän paikallisia moodeja. Myös Anti-Moden tekemä korjaus on tällöin voimassa yleensä suuremmalla alueella.

Koska Anti-Modessa on kaksi ulostuloa joista toinen on 180 astetta käännetty, yhdellä Anti-Modella ohjaa helposti kaksi subwooferia kun käyttää toiseen 0-asteista ja toiseen 180-asteen ulostuloa ja muistaa kääntää 180-asteiseen ulostuloon kytketyn subwooferin vaiheen edelleen 180 astetta, jolloin subwooferit ovat taas samassa vaiheessa. Tämä edellyttää että subwooferissa on 180 asteen vaiheenkääntö (invertointi).

Vain jos kahdella subwooferilla on eri signaalit (ts. sitä ajetaan stereona), tarvitaan korjaukseen kaksi Anti-Modea.


Eli eikös tuo nyt käytännössä tarkoita sitä, että vahvistimen LFE ulostuksesta piuha Antimodelle, ja siitä sitten piuhat kummalekin subille erikseen? Vaiheet vaan eripäin kummallekin subille.
 
Älä laita symmetrisesti niitä kuuntelupaikkaan nähden, muuten menee kahdesta subbarista tulevat tasaisemman äänikentän hyödyt hukkaan ja ainoastaan maksimiäänenvoimakkuus kasvaa. Eli toinen vaikka puoli metriä lähemmäksi kuin toinen. Myös leveyssuunnassa ero auttaa mutta tietääkseni paras olisi tuo lähemmäksi tuominen. Toivottavasti tuo Antimode osaa tehdä sitten tarvittavan vaihekorjauksen.
Lisäyksenä, tämä pätee vain täysin symmetrisessä huoneessa. Jos taas huone& sijoittelu on ei-symmetrinen niin toimii, toki mittailemalla ja kokeilemalla eri sijoituksia paras.
 
Eikös tuo subbarikyyristely ole se ns. "oikea" tapa hakea subbari(e)n paikat huoneessa? Eli laittaa subin soimaan sohvalle (tai missä sitten pääasiassa kuunteleekin) ja hakee huoneesta ne kohdat, joissa basso tuntuu voimakkaimmalta ja sijoittaa subbarit näille paikoille? Mitä vähän videoita katsellut Tubesta niin monesti näyttää olevan TV:n vieressä tai sitten yhdessä läjässä jossakin ja mietin vaan, onko niissä käytetty tuota metodia vai menty estetiikan mukaan?
 
Nurkassa möllöttää hienosti palvellut BK:n xxls400 df. Olen miettinyt päivittämistä (syytä en osaa sanoa, ihan vaan koska syitä) mutta saako alle tonnilla huomattavasti parempaa (lue syvempää) soundia esim arendalilta? Kriteerinä vaihtoehtoiselle subbarille korkea WAF ja valkoinen väri. Käyttö 80% elokuvia.
 
Nurkassa möllöttää hienosti palvellut BK:n xxls400 df. Olen miettinyt päivittämistä (syytä en osaa sanoa, ihan vaan koska syitä) mutta saako alle tonnilla huomattavasti parempaa (lue syvempää) soundia esim arendalilta? Kriteerinä vaihtoehtoiselle subbarille korkea WAF ja valkoinen väri. Käyttö 80% elokuvia.
Vaikea sanoa mutta jos tekee semmoista salapoliisityötä että vertailee esim saatavilla olevia CEA-2010 mittauksia niin Arendal 1961 SUBWOOFER 1S (900e sivuilla hinta) vastaa noin SVS:n SB2000 mallia. 20Hz Arendal saa pari kolme deppaa enemmän mutta SVS:n pikku kuutio vie sitten siitä ylemmillä taajuuksilla voiton. Näin siis paineiden osalta.

Jos tuosta jotain päättelee niin jos oletetaan että erinäisten vertailujen perusteella SVS SB2000 on napsun parempi mitä BK niin tuo kyseinen Arendal olisi siis myös napsun parempi. Se on taas eri asia että huomaatko eroa kun nyt kuitenkin puhutaan vain maksimi paineista jotka ovat muutamia hassuja desibelejä. Fysiikan lait kuitenkin lopulta säilyy rikkoitumattomina eli jos pidetään elementti saman kokoisena (12") ja kotelo on edelleen pieni niin erot tulevat enemmänkin siitä miten signaalia on sähköisesti korjattu equttamalla ja siitä jos kalliimmassa subissa elementti liikkuu millin tai pari pidemmälle tuoden desibelin tai kaksi lisää painetta.

(Yksinkertaistettuna) Kun puhutaan siitä syvästä-päästä ja sen parantamisesta niin silloin käytännössä vaatimus on iso kotelo. Mitä enemmän se vaimo sallii senttejä kantilleen lisää niin ulottuvuutta tulee myös rankasti lisää.

EDIT: 1961 Subwoofer 1V

Tuo refleksimalli olisikin jo ihan hyvä. Koko toki kasvaa mutta onko sallituissa rajoissa?

EDIT2: Vastaavasti SVS PB2000 olisi ehkä järeämpi mutta mutta ei valkoisena.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen illalla tuli ensi säädöt väännettyä 2x PB2000 + Antimode + Klipsch RP280F kanssa.
Pakko kyllä sanoa, että soundi muuttui aika huikeasti! Bassot jotenkin tasaisemmat ja rennommat. Oma korva ainakin tykkää :)
Antimodessakaan ei ole korostuksia päällä. Subeille jakotaajuus 60Hz.
 
Sen verta vielä, kun valkoisista subeista oli yllä myös puhe.
Niin tuo eilen hakemani SVS oli päällystetty dcfixin valkoisella, koska hellasärö. Oli hyvän näköinen. Itse tosin revin teipit pois kun ei valkoinen meidän olkkariin sovi.
Eli tuo myös vaihtoehto, helppo ja vaivaton palauttaa originaaliksi.
 
Vaikea sanoa mutta jos tekee semmoista salapoliisityötä että vertailee esim saatavilla olevia CEA-2010 mittauksia niin Arendal 1961 SUBWOOFER 1S (900e sivuilla hinta) vastaa noin SVS:n SB2000 mallia. 20Hz Arendal saa pari kolme deppaa enemmän mutta SVS:n pikku kuutio vie sitten siitä ylemmillä taajuuksilla voiton. Näin siis paineiden osalta.

Jos tuosta jotain päättelee niin jos oletetaan että erinäisten vertailujen perusteella SVS SB2000 on napsun parempi mitä BK niin tuo kyseinen Arendal olisi siis myös napsun parempi. Se on taas eri asia että huomaatko eroa kun nyt kuitenkin puhutaan vain maksimi paineista jotka ovat muutamia hassuja desibelejä. Fysiikan lait kuitenkin lopulta säilyy rikkoitumattomina eli jos pidetään elementti saman kokoisena (12") ja kotelo on edelleen pieni niin erot tulevat enemmänkin siitä miten signaalia on sähköisesti korjattu equttamalla ja siitä jos kalliimmassa subissa elementti liikkuu millin tai pari pidemmälle tuoden desibelin tai kaksi lisää painetta.

(Yksinkertaistettuna) Kun puhutaan siitä syvästä-päästä ja sen parantamisesta niin silloin käytännössä vaatimus on iso kotelo. Mitä enemmän se vaimo sallii senttejä kantilleen lisää niin ulottuvuutta tulee myös rankasti lisää.

EDIT: 1961 Subwoofer 1V

Tuo refleksimalli olisikin jo ihan hyvä. Koko toki kasvaa mutta onko sallituissa rajoissa?

EDIT2: Vastaavasti SVS PB2000 olisi ehkä järeämpi mutta mutta ei valkoisena.
Kiitos kattavasta vastauksesta! Olen siitä onnekas että WAF käytännössä määrää vain laatikon värin, ei kokoa joten täytyy alkaa kyttäämään tuota arendalia!
 
Hakusessa olisi < 250€ subwoofer. Powerissa olisi tarjouksessa Klipsch R-100SW-subwoofer, mutta olin aiemmin ajatellut hieman halvempaa Jamoa. Kumpaa suosittelette näistä vaihtoehdoista?
 
Kiitos kattavasta vastauksesta! Olen siitä onnekas että WAF käytännössä määrää vain laatikon värin, ei kokoa joten täytyy alkaa kyttäämään tuota arendalia!
Miksi Arendal ? Tilaat tuosta kunnon subwooferin (kun niitä taas ilmestyy, eli piakkoin), lyöt kasaan ja telaat valkoiseksi. Hommat jonkun jykevän päätteen kaveriksi.
 
Päätös tehty ja eilen lähti kaverille tilaukseen Svs PB-3000.

Laittelen kokemuksia kunhan subi saadaan aikanaan kalibroitua ja soimaan.

Nyt on jonkun verran kokemuksia PB3000sta. Audyssey xt32 ajettu, levelit säädetty REWillä+Umik1 ja muutamat mittaukset myös tehty.
Xt32 lanasi todella suoraksi vasteen kuuntelu paikalle joten sille ei ole tarvetta tehdä mitään. Yllätyin itsekin miten hyvin xt32 hoitaa tuon osaston ilman antimodea. Itselläni on vain karvalakki audyssey + antimode joka hoitaa vasteen suoraksi myös hyvin. Eli käytännössä jos on audyssey xt32 niin ei välttämättä tarvi antimodea ollenkaan.

Sen verran tuosta SVSsän gainistä. Minulla oli aikanaan PB2000 ja siinä oli sama homma gainin kanssa eli svs subeissa pitää gain nostaa melko korkealle jotta saadaan haluttu teho subista ulos. Antimode tai signaaliprosessori voisi auttaa tuohon gain systeemin jonkun verran.

Alussa gain oli about 50% ja audyssey sääti levelin +1. Jätettiin noteeraamatta se xt32 vaatima 75db taso ja pikkuhiljaa haettiin gainia ylös jotta päästiin -11 kohtaan. Lopulta nostettiin vielä 6db kuumaksi eli -5 ja REW näytti referenssissä muistaakseni 82db lukemia ja jätettiin siihen.

Näin subi alko heräileen kunnolla henkiin. Ehkä se on nyt aavistuksen kuuma, sitä vois laskea sen 2-3db vielä alas jos se alkaa tuntumaan liiakselta.

Sointi ja output on mielestäni todella kovaa luokkaa. Pyöriteltiin musaa ja muutamat leffat ja testailtiin LFE raitoja. Musalla toimii hienosti ja integroituu todella hyvin. Jos vertaa omaan Klipsch 15" niin tuo pb3000 hakkaa sen kyllä joka osa alueella, varsinkin musiikilla. Klipsch on myös kova hintaisekseen mutta siitä puuttuu se auktoriteetti joka löytyy pb3000sta. Klipsch menee kyllä matalalle ja löytyy kyllä sitä voimaa mutta se jää puolitiehen vrt. pb3000. Pb3000 soi voimalla ja kontrollilla

Jos puhutaan nyt ei DIY subeista niin Klipsch spl 150" maksaa n.1000e kpl ja pb3000 2000e kpl että jos pitäisi valita 2xSpl150 vai 1xPb3000 samaan rahaan niin olisi erittäin hankala päätös. Päätyisin varmaan PB3000seen, keräisin budjetin pikkuhiljaa ja hommaisin toisen samanlaisen mikäli tarvetta.

Pb3000 soi puhtaammin, enemmän voimaa, auktoriteettia ja painetta, ja on laadukkaamman oloinen kuin Klipsch.
Ja Klipsch 15" tarvii vähintään xt32sen tai antimoden että sitä edes pystyy kuuntelemaan. Ilman noita se on mölylaatikko niinku joku muukin täällä vissiin joskus mainitsi samasta asiasta. Se voi olla että siirryn itse takaisin SVS leiriin tai mietiskelen ehkä DIY subejakin. Monolith subit olis myös kiinnostava testailla joskus.

Pitempi sepostus tuli tästäki.
 
Juu ja sais 2 kpl (+päätevahvistimen) yhden PB3000 hinnalla.. Haluatko tietää kumpiko sois paremmin, 2 kpl 18" vai yksi kpl 13" ?

Saattashan nuo 18" soida ainaki vähän kovempaa :))... Onhan nuo diy kamppeet monin kerroin edullisempia. Itsekin miettinyt jos jaksais alkaa säätään. Pitäs löytää hyvä setti.. Elementti/kotelo rakennussetti ja siihen valita kunnon pääte dspllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 478
Viestejä
4 558 165
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom