Tähän en osaa vastata, en ainakaan omaani haluaisi keskelle olohuonetta. Olisikohan kuitenkin yleensä työasemat erillisessä huoneessa (tai makkarissa tai vastaavassa jossa häiritsee vähemmän).
Noh, noh, kukas nyt on elitisti. Ei kaikilla ole yksiötä isompaa asuntoa, jolloin työasema on väkisin yheisessä tilassa
. Ilman sarkasmia olen samaa mieltä, tuo varmaan on se pääasiallinen syy.
On toki, mutta ideologia ei saa olla se "jos et hanki sitä täydellistä subbaria, niin älä osta mitään", koska se ei ihan varmasti ole kenellekään toimiva vinkki. Ei varmasti se 20€ subbari parhaita ole, vaikka melkein uskaltaisin sanoa että osa niistäkin voi tuoda kuuntelukokemukseen paljon - jos kaiuttimet eivät itsessään pääse alas (on monia joilla on kuitenkin pienet kaiuttimet hyllyssä tai vastaavaa). Jos tilanne on se, että pienet kaiuttimet tarvitsevat jotain (vaikka sitten 40-80Hz alueen), niin ero voi olla aika merkittävä pienellä satsauksella - mielestäni tällöin sellaisen suositteleminen voi olla ihan aiheellistakin.
Ainakaan oma ideologiani tuo ei onneksi ole.
Tuollaiset 20€ subbarit saattavat joissain tilanteissa kyllä tuoda jotain kokemukseen, mutta jos kaverini tulisi minulta kysymään, että "Mitä 20€ subbaria suosittelet?" niin kysyisin varmaan ensimmäisenä, että haluaisiko hän käydä vähän tutustumassa eri vaihtoehtoihin ensin? Minun mielestäni oikeasti hyviä subbareita alkaa saamaan kaupasta jollain 200-300€ nykyään ja käytettynä vastaavia irtoaa jo satasen nurkilla. Jos siis minulta kysytään niin tuo on sellainen optimaalinen sisäänostohinta näihin leikkeihin. Jos 100€ tuntuu liian isolta rahalta omaan harrastukseen, niin kannattaa kysyä itseltään:
1. Salliiko nykyinen rahatilanne oikeasti tällaista hankintaa juuri nyt
2. Kuinka paljon haluan sijoittaa harrastukseeni
Jos taas kyse on silkasta halukkuudesta sijoittaa harrastukseen vain vähän rahaa, niin siitä vaan kokeilemaan, kunhan ei liikoja odota. Yleensä kannattaa käydä ainakin kuuntelemassa eri vaihtoehtoja ennenkuin asettaa tiukan budjetin.
Tällaisessa tapauksessa itse aika nihkeästi suosittelen niitä 20€ laitteita kuitenkaan. Joskus harvoin tuollakin hintaa voi saada jotain kohtuullista, mutta riski huonon subbarin ostamiselle on suuri. Huonot subbarit taas kuulostavat niin karseilta, että ne laitetaan pois päältä. ~100€ hyvä käytetty subbari on taas objektiivisesti sen verran hyvä, että jos sen toistosta ei tykkää, niin tuskin ne subbarit ovat se "oma juttu". 20€ subbarilla tuollaista järkevää käsitystä voi olla vaikea muodostaa, vaikka on sekin mahdollista joissain tilanteissa.
Mutta mielipideasioitahan nämä loppuviimein ovat millaista haluaa kellekin suositella. Itse olen alarajan piirtänyt tuohon ~100€ kohdalle, sinä alemmas. Itse aloitin opiskeluaikoina tuollaisella 100€ subbarilla ja olin ihan tyytyväinen parin vuoden ajan.
Näin en usko objektiivisesti että voisi katsoa jossain menevän se täydellinen raja minkä alla ei kannata satsata, vaan hyvä ymmärtää myös mihin ympäristöön se tulee. Käsittääkseni osa on tyytyväisiä näihin PC-kaiuttimiinkin, heille pieni halpa subi voi olla the juttu. Se 20€ subbari voi tuoda suuren eron, jolloin sehän on hyvä investointi. Silloin en ymmärrä kritisointia että venytä budjettia, kun seuraavaksi on sitten kaiuttimet liian huonot, sitten vahvistin, sitten jo telkkari ja sen jälkeen huoneen äänenvaimennus.. en usko tällöin neuvon olevan kyseiselle henkilölle parhaaksi.
Tässä ketjussa valtaosa taitaa yleensä etsiä telkkarin kaveriksi subbaria, joten puhun itse yleensä siitä perspektiivistä. Tietokoneen kanssa kuunnellaan lähikentässä, jolloin äänenpainekapasiteetin tarpeet ovat automaattisesti pienemmät ja myös huoneen vaikutus toistoon on vähäisempi. Tietokoneen kanssa saattaa todennäköisemmin pärjätä tuollaisella 20€ subbarilla kuin olohuoneessa. Siitä olen ihan samaa mieltä, että kysyjän tarpeet edellä kannattaa mennä, mutta kannattaa myös muistaa että joskus kysyjä on ostamassa ensimmäistä subbaria. Tällöin kokemusta ja käsitystä ostettavista vaihtoehdoista on vähän ja hyvät vinkit ovat arvokkaita. Aika harva enemmän äänentoiston kanssa leikkinyt ikinä suosittelee noin halpoja laitteita, koska ne ovat niin usein huonoja vaihtoehtoja hinnastaan huolimatta. Tämä ei mielestäni ole elitismiä (vaikka voi sitä siksikin kutsua) vaan sitä, että harrastamisen kautta ollaan opittu, että kaikki laitteet eivät ole hyviä. Harrastajat myöskään harvoin suosittelevat mitään 10000€ hyper-hifi-extra-makee subbareita, kun tietävät, että 90% sen suorituskyvystä saadaan pudottamalla yksi nolla hinnasta pois.
Itse en ajattele asiaa niin, että yhden hyvän tuotteen osto johtaa automaattisesti seuraavaan ostokseen. Itse ajattelen asiaa vähän lokeroiden eli, jos joku kysyy neuvoa subbarin ostoon, neuvon siinä. Saatan toki mainita joitain asioita, jotka kannattaa huomioida tilanteessa, mutta lähtökohtaisesti neuvon vain subbarin hankintaan. Jos kyseinen henkilö sitten haluaa paremmat kaiuttimet, hän voi kysellä suosituksia/mielipiteitä asianmukaisessa ketjussa. Mittari tässä kannattaa olla se, että mihin käyttäjä on tyytyväinen. Jos käyttäjä haluaa hyvän subbarin Logitechin PC-kaiuttimien kaveriksi, niin neuvon mikä on mielestäni hyvä subbari. Jos käyttäjä ei kysy vinkkiä kaiuttimien suhteen, niin ei tuputeta sitten niitä, kerta on niihin tyytyväinen. Subbareiden kanssa mainostan kyllä usein huonekorjausta, vaikka se menisi budjetin yli, koska sen vaikutus on niin tolkuttoman suuri kun siirrytään pois lähikenttäkuuntelusta.