Subwooferin hankinta?

Liittynyt
19.08.2021
Viestejä
1
Morjens! Osaisiko kukaan suositella kohtuuhyvää subia aktiivikaiuttimien pariksi olohuoneeseen satunnaiseen musiikki- ja elokuvakäyttöön hintaluokassa 300€ tai alle?

Kaiuttimina siis Audio Pro Addon T14, joissa Sub Out lähtö RCA:lla. Selailin ketjua ja muutamia hyviä vaihtoehtoja löysinkin, lähinnä Klipschin R-12SW, Jamon Sub210 ja Polkin HTS10/12. Käytettyjä en tutkinut vielä.

Kannattaako subi tökätä suoraan noiden aktiivien perään, vai tarvinko jotain esivahvistinta vielä koko köörille?
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 017
Morjens! Osaisiko kukaan suositella kohtuuhyvää subia aktiivikaiuttimien pariksi olohuoneeseen satunnaiseen musiikki- ja elokuvakäyttöön hintaluokassa 300€ tai alle?

Kaiuttimina siis Audio Pro Addon T14, joissa Sub Out lähtö RCA:lla. Selailin ketjua ja muutamia hyviä vaihtoehtoja löysinkin, lähinnä Klipschin R-12SW, Jamon Sub210 ja Polkin HTS10/12. Käytettyjä en tutkinut vielä.

Kannattaako subi tökätä suoraan noiden aktiivien perään, vai tarvinko jotain esivahvistinta vielä koko köörille?
Presonus Eris SUB-8, jää hinta johonkin 200 €. Siinä on oma vahvistin, signaalitie Äänilähde -->Presonus -->nykyiset aktiivikaiuttimet, niin voit hyödyntää Presonuksen jakosuotimen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Jotenkin alkaa tuntumaan että 10 vuotta betonikuutiossa palvellut SVS PB 10-ISD alkaa loppumaan kesken puutalon 10 neliön leffahuoneessa.

Mutta mitä tilalle? Ainakin isompaa? SVS, Klipsch 15" onko muita vaihtoehtoja?
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 292
Jotenkin alkaa tuntumaan että 10 vuotta betonikuutiossa palvellut SVS PB 10-ISD alkaa loppumaan kesken puutalon 10 neliön leffahuoneessa.

Mutta mitä tilalle? Ainakin isompaa? SVS, Klipsch 15" onko muita vaihtoehtoja?
Mielestäni alasampuva toimii mukavasti puulattialla. SVS PC2000/4000? Veikkaan että toi pienempikin riittää.
 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Mielestäni alasampuva toimii mukavasti puulattialla. SVS PC2000/4000? Veikkaan että toi pienempikin riittää.
Tuubin kanssa sijoitus vaan olisi joko takana tai sivulla... Se vähän mietityttää. Ehkä pitäis tuolla nykyisellä kokeilla miltä se kuulostaa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Presonus Eris SUB-8, jää hinta johonkin 200 €. Siinä on oma vahvistin, signaalitie Äänilähde -->Presonus -->nykyiset aktiivikaiuttimet, niin voit hyödyntää Presonuksen jakosuotimen.
Onko näistä missään oikeasti järkevää reviewta? Lähinnä itse yrittänyt etsiä pienempää subia kuin nämä 40*40*40cm möhkäleet, jotka varmasti paremmilta kuullostaisivat, mutta ovat liian isoja sisustuksellisesti. SVS 3000 Microsta ja KEF KC62:sta löysin kyllä, mutta hinta karkaa mielestäni liian korkealle.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 017
Onko näistä missään oikeasti järkevää reviewta? Lähinnä itse yrittänyt etsiä pienempää subia kuin nämä 40*40*40cm möhkäleet, jotka varmasti paremmilta kuullostaisivat, mutta ovat liian isoja sisustuksellisesti. SVS 3000 Microsta ja KEF KC62:sta löysin kyllä, mutta hinta karkaa mielestäni liian korkealle.
En ole mitään kunnollista löytänyt. Eräällä nettitutulla, jolla tuo on niin sanoo että yllättävän hyvä hintaisekseen, joka voi tarkoittaa mitä vain. Oli itselläkin mietinnässä tuo sub-8, mutta päädyin hinnakkaampaan versioon, eli toiseen subbariin.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Arendalia tossa tarkemmin katsottua on kyllä kiinnostava. Sopisi tilaan paljon paremmin kun täysin kuutio Klipsch mutta eihän se 15" ole... Ei kellään foorumilla satu olemaan 1961 1V mallia?
Itellä Arendal 1723 sub1 ollu kolme vuotta ja ei mitään valittamista. Asiakaspalvelu todella hyvää ja laadukkaita tuotteita kaikin puolin.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
212
Jokuhan (tännekkin rustaileva) osti PSA :n 18" -tuumaisen.... harmi kun ei vissiin koskaan kertonut kokemuksistaan.
Hei, minä olen se :)

PSA V3601 on palvellut minua hyvin, ei valittamista. Voin ottaa tänään vielä lisää kuvia laitoksesta ja vaikka videon missä näkyy suorituskyky REWin SPL:llä ;)

Tässä vielä nykyinen setuppi:

Denon AVR-X4000
Denon DBT-3313UD
Aura Audio F3 x 2
Aura Audio Fmicro x 6, kaksi kaiutinta pultattuna yhteen, eli 3 kaiutinta
Aura Audio Fsub
PSA V3601
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Hei, minä olen se :)

PSA V3601 on palvellut minua hyvin, ei valittamista. Voin ottaa tänään vielä lisää kuvia laitoksesta ja vaikka videon missä näkyy suorituskyky REWin SPL:llä ;)

Tässä vielä nykyinen setuppi:

Denon AVR-X4000
Denon DBT-3313UD
Aura Audio F3 x 2
Aura Audio Fmicro x 6, kaksi kaiutinta pultattuna yhteen, eli 3 kaiutinta
Aura Audio Fsub
PSA V3601
Heh, no sinähän se :D .. Joo paa ihmeessä videota ja kuvia tulemaan :) onhan tuo aika hurja tekele.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
945
Hei, minä olen se :)

PSA V3601 on palvellut minua hyvin, ei valittamista. Voin ottaa tänään vielä lisää kuvia laitoksesta ja vaikka videon missä näkyy suorituskyky REWin SPL:llä ;)
Huhheijaa! Ilmeisesti jenkeistä suomeen olet rahdittanut? Paljonko tuli kokonaisuudessaan hintaa?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
945
Muistaakseni noin 3100€
Kuulostaa kalliilta, mutta toisaalta kun ajattelee että Suomessa joudut kuitenkin pulittamaan vielä 500€ tuohon päälle että saat Suomalaisesta liikkeestä SVS:n PB-16 Ultran, ja tuo PSA:n tekele vie sen SVS:n kebabille, niin ei se enää niin ryöstöltä tunnu.

Jos olisin massikeisari ja hillopäällikkö, niin itse rahdittaisin Suomeen pari Rythmikin suljettua F18 subutinta.
 
Liittynyt
11.08.2021
Viestejä
38
Onko Elac S12EQ 3030:ssa limitteri kuten esim. SVS:n subwoofereissa on vai voiko elementin saada pohjaamaan ja rikki?
 
Liittynyt
06.09.2021
Viestejä
16
Olis ajatus päivitellä nykyiseen settiin vähän alapäätä ja mahdollisesti myös vahvaria ARCilliseen. Setissä todennäköisesti pysyy Simexin Sa4Ti-lattiakajarit ja vahvarin (Pioneer-VSX-520) vaihtoa mietin lähinnä tuon ARCin takia, toisaalta bluetooth/wifi toisi lisäarvoa, kuten myös mahdollisesti pienempi koko (sisustus). Käyttötarkoitus on aika vähäistä, 95% töllön kyljessä puheohjelmien ja sarjojen katselua (ehkä keskimäärin 30-60min iltaan) mutta joskus harvoin saattaisi leffaa tai metallia ehtiä kuuntelemaan. Yleensä pienet lapset nukkuu yläkerrassa, joten useimmiten volyymit saa olla aika pienellä ja rivitalo kyseessä, mutta kivinen sentään. Olisko suositella jotain subbaria tuohon kylkeen? Toiveissa sellainen joka soisi jo alemmalla volyymillä ja lähtökohtaisesti torista katselen jollain 100-150 € budjetilla, jos sillä perustarpeisiin jotain järkevää saa.

Tuolla näkyy olevan tarjolla hyvin audio pron subeja, velodynen 10 CHT ja muuten sekalaista. Onko vinkkiä tarkemmin millaista katsella onko koolla väliä jos haluaa että subi lähtee mukaan alemmalla voluumilla, eli onko pienempi siihen parempi? Ja kun minä en näistä asioista mitään ymmärrä, niin onko aktiivisubbarin (tuo järkevin?) tapauksessa impedanssilla väliä (tygmö kysymys varmaan)? Nykyisen vahvarin ja kajarien impedanssiksi merkitty 8 ohm. Vai onko passiivinen subi vaihtoehto? Onko kytkeminen ja säätö haasteellisempaa tms?

Kysymyksistä varmaan suunnilleen ymmärrättekin, että olen aikoinaan sitten oman vaatimattoman settini vain pienellä guuglauksella hankkinut ja asioihin muuten perehtymätön. Arvostan jos joku viitsii kommentoida.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
54
Kyselin muutama viikko sitten jenkeistä PSA:n TV2112 perään ja ilmoittivat etteivät valitettavasti toimita Eurooppaan ja Euroopasta PSA:n toimitukset myös jäissä brexitin jälkimainingeissa + niillä ei ole hyllyssä oikein mitään.
 

Antipro

Tukijäsen
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
185
Kyselin muutama viikko sitten jenkeistä PSA:n TV2112 perään ja ilmoittivat etteivät valitettavasti toimita Eurooppaan ja Euroopasta PSA:n toimitukset myös jäissä brexitin jälkimainingeissa + niillä ei ole hyllyssä oikein mitään.
Rakennat itse sellaisen tai kaksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Kyselin muutama viikko sitten jenkeistä PSA:n TV2112 perään ja ilmoittivat etteivät valitettavasti toimita Eurooppaan ja Euroopasta PSA:n toimitukset myös jäissä brexitin jälkimainingeissa + niillä ei ole hyllyssä oikein mitään.
Voit tilata ilmaiseen jenkki merikonttiosoitteeseen (jonka saa esim. FinnUS-Logisticsiltä) ja kontti sitten Suomeen. Been there done that. On tullut uitettua hifiä, vanteita, verhokangasta vaikka ja mitä. Aniharva noin painavia tekeleitä toimittaa Suomeen, koska ne pääasiassa tulisi lentorahtina ja kustannukset älyttömät. Meriteitse tulee kustannukset vaan pinta-alasta, ei painosta.
 
Liittynyt
25.02.2020
Viestejä
305
Olisi subbari(e)n osto edessä ja tulisi pelkästään leffoille. Budjetti n.max.1000€. Ostaakko Klipsch spl-1500 vai käyttärinä 2kpl svs sb1000?
Vai jotain muuta? Huone n.13neliön koppi vanhassa omakotitalossa.
 
Liittynyt
20.08.2021
Viestejä
107
Kellään pienistä subeista kokemusta? Painoarvot olisi musiikinkuuntelulla ja pienellä koolla, vaikka jonkin verran tulisi myös pelaamista ja TV:tä.
Tällaiset nyt ainakin alustavasti kiinnostaa:
Rel TZero
Cambridge Audio Minx X301

Ainakin tuo REL ja sen aikaisemmat versiot ovat saaneet jonkun verran hyvää palautetta. Minxistä ei oikein löydy kuin kuluttaja-arvioita, jotka nekin yleensä ihan positiivisia.
Ja BK Electronics lienee edelleen relevantti merkki, mutta saatavuus Suomessa taitaa olla eioota.
 
Liittynyt
06.09.2021
Viestejä
16
Olis ajatus päivitellä nykyiseen settiin vähän alapäätä ja mahdollisesti myös vahvaria ARCilliseen. Setissä todennäköisesti pysyy Simexin Sa4Ti-lattiakajarit ja vahvarin (Pioneer-VSX-520) vaihtoa mietin lähinnä tuon ARCin takia, toisaalta bluetooth/wifi toisi lisäarvoa, kuten myös mahdollisesti pienempi koko (sisustus). Käyttötarkoitus on aika vähäistä, 95% töllön kyljessä puheohjelmien ja sarjojen katselua (ehkä keskimäärin 30-60min iltaan) mutta joskus harvoin saattaisi leffaa tai metallia ehtiä kuuntelemaan. Yleensä pienet lapset nukkuu yläkerrassa, joten useimmiten volyymit saa olla aika pienellä ja rivitalo kyseessä, mutta kivinen sentään. Olisko suositella jotain subbaria tuohon kylkeen? Toiveissa sellainen joka soisi jo alemmalla volyymillä ja lähtökohtaisesti torista katselen jollain 100-150 € budjetilla, jos sillä perustarpeisiin jotain järkevää saa.

Tuolla näkyy olevan tarjolla hyvin audio pron subeja, velodynen 10 CHT ja muuten sekalaista. Onko vinkkiä tarkemmin millaista katsella onko koolla väliä jos haluaa että subi lähtee mukaan alemmalla voluumilla, eli onko pienempi siihen parempi? Ja kun minä en näistä asioista mitään ymmärrä, niin onko aktiivisubbarin (tuo järkevin?) tapauksessa impedanssilla väliä (tygmö kysymys varmaan)? Nykyisen vahvarin ja kajarien impedanssiksi merkitty 8 ohm. Vai onko passiivinen subi vaihtoehto? Onko kytkeminen ja säätö haasteellisempaa tms?

Kysymyksistä varmaan suunnilleen ymmärrättekin, että olen aikoinaan sitten oman vaatimattoman settini vain pienellä guuglauksella hankkinut ja asioihin muuten perehtymätön. Arvostan jos joku viitsii kommentoida.
Itse itseäni lainaten. Huone mulla vielä varmaan noin 4x6m, katselusyvyys noin 4m ja huone aukeaa oikealta keittiöön, jossa kuitenkin väliseinä. Kyseessä kivinen rivari. Onko vinkata olisko joku seuraavista erityisen hyvä/huono hankinta? Laitan alle siihen järjestykseen kuin omissa papereissa nämä on (ilman mitään käryä asiasta oikeasti):

1) Polk Audio HTS 10 Subwoofer, valkoinen – Subwooferit – Kaiuttimet – Audio ja hifi – Verkkokauppa.com
2) Klipsch R-12SW -subwoofer, musta – Subwooferit – Kaiuttimet – Audio ja hifi – Verkkokauppa.com
3) Elac Debut s10.2 Subwoofer Black # : Amazon.de: Electronics & Photo
4) Presonus Eris Sub8 – Thomann Suomi
5) Magnat Alpha RS 8 active subwoofer with 200 mm diaphragm and up to 160 watts of power: Amazon.de: Electronics & Photo
6) Sitten on noi Jamon ja Jammun halpiksia ja Thomannin tarjonta, jotka ei sano mulle mitään.
7) Käytettynä löytyy mm. SVS PB-10ISD @300 €, Dali Basis 100 @ 170 €, Audio Pro Sub Focus B7 @ 120€, Audio Pro Addon arviolta setistä ovisi irrota noin 150 €

Mieli tekis ostaa ehkäpä uutena, niin olis palautusoikeus, jos juttu ei iskekään. Nuo yllä olevat siis alustavalla selvittelyllä lähempänä sydäntä. Onko kommentteja? Näiden kaverina olisi siis aivan perustason Pioneerin VSX-520, joka tosin saattaa juuri vaihtua käytettyyn Yammun RX-V379:iin. Kaiuttimina ainakin toistaiseksi Nuo Simexin SA4Ti:t, jotka saattaa myös vaihtua jos nälkä iskee. Subbarilta toiveissa, että lähtis aika matalalta ja soisi pienemmälläkin äänenvoimakkuudella mukavasti, painoa juuri tuolla että soi hiljaisenakin mukavasti. Oikeat tarpeet vähissä, mutta silloin kun niitä on, niin sarjat, metalli-musa ja joskus (subin myötä ehkä useammin) leffat käyttötarkoituksena.
 

Antipro

Tukijäsen
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
185
^ Noista vaihtoehdoista ottaisin varmaan ton Polk Audion, sitä on kehaistu ihan ok-tason tuotteeksi hintaansa nähden. Joka tapauksessa ota refleksi kun sanoit että saisi soida hyvin pienellä voimakkuudella. Suljettu tarvitsee enemmän hanaa kuin refleksi. Oma suositus laadukkaaksi pieneksi lisäbassoksi on XTZ:n 8" refleksi (ovh 350 euroa). En tiedä miten kiire sulla on mutta omani (kaksi) ostin pari vuotta sitten black friday-tarjouksena josta niistettiin vielä satanen ovh-hinnasta pois. Ei mikään painetykki mutta laadukas ja hienolla viimeistelyllä. En osaa sanoa miten niitä tulee tarjoukseen jos edes enää tulee mutta se on yksi vaihtoehto jos budjettiin mahtuu.
 
Liittynyt
06.09.2021
Viestejä
16
Kiitos, pitääpä huomioida tuo. Kun ei koskaan ole SUBia ollut, niin ei oikein tiedä mitä kaipaa, eikä nyt ole budua niin tarkkaan naulattu, tai tlaous niin tiukilla. Vähällä (oikealla) kaytöllä nämä vain tulevat luultavasti olemaan, niin siksi ei tonneja viitsi laittaa. Mutta tuo 350 € vielä varmasti ihan budjetissa. Toisaalta asialla ei olisi niin kiire muuten, mutta olen henkilö joka saa rauhan aina kun saa asian päätökseen, niin siksi saatan ostaa vain jonkun pikaisemmin, niin nukkuu taas paremmin ja saa yhden asian pois mielestä. :)
 
Liittynyt
06.09.2021
Viestejä
16
Mitäs eroa tuossa sitten on joskos subbarin kytkee RCAlla tai "oikealla" subbaripiuhalla? Omassa tapauksessa tulis siis aktiivisubi tuollaisen pioneerin vsx-520:n perään. Ja vahvarissa on siis subille ulostulo. Perus-lattiakaiuttimet kaverina, jos niillä merkitystä. Eli kumpaa siis kannattaa käyttää?

Entä onko tuohon subbarin säätöön jotain niksejä? Luulen että haen tässä kohtaa tuon Polkin HTS 10:n itselleni Powerista 60 pv palautusajalla ja katson lähempänä mustaa perjantaita että olenko tyytyväinen ja/tai alanko vekslaamaan tarjousten varalta. Veikkaan että tuo Polk jää ja riittää mun tarpeisiin, jos ei ihmeitä satu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
110
Genelec G Two + Yamaha WXC-50 tuli ostettua alkuvuodesta vanhan puutalon olohuoneeseen ja mietin nyt subbaria jotta leffoista saisi vähän enemmän irti, mutta tällaiselle ei niin hifistelijälle on vaikea löytää sopiva vaihtoehtoa. Budjetti riittäisi esim. Genelec F One hankintaan, mutta olen ymmärtänyt että se on hieman ylihintainen ominaisuuksiin nähden ja verrattuna muihin ratkaisuihin (helppous olisi kuitenkin tuon etu)? Rajoittavana tekijänä näyttäisi myös olevan tuo WXC-50 joka pitäisi korvata kunnon vahvistimella jotta subista saisi enemmän irti(?).

Löytyisikö hyvää vaihtoehtoa F Onelle jota voisi harkita?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Genelec G Two + Yamaha WXC-50 tuli ostettua alkuvuodesta vanhan puutalon olohuoneeseen ja mietin nyt subbaria jotta leffoista saisi vähän enemmän irti, mutta tällaiselle ei niin hifistelijälle on vaikea löytää sopiva vaihtoehtoa. Budjetti riittäisi esim. Genelec F One hankintaan, mutta olen ymmärtänyt että se on hieman ylihintainen ominaisuuksiin nähden ja verrattuna muihin ratkaisuihin (helppous olisi kuitenkin tuon etu)? Rajoittavana tekijänä näyttäisi myös olevan tuo WXC-50 joka pitäisi korvata kunnon vahvistimella jotta subista saisi enemmän irti(?).

Löytyisikö hyvää vaihtoehtoa F Onelle jota voisi harkita?
Genelec F One on todella onneton tekele jos miettii € / suorituskyky -suhdetta. yli 800€ 6,5" -tuuman "subwooferista" .. ei saakeli. Helppouteen en osaa ottaa kantaa koska minusta subwooferin kytkentä ei ole kovin vaikeaa ja aina on helposti onnistunut sovittamiset muuhun järjestelmään. Tuon F One hinnalla saat jo lähestulkoon sen vahvistimen (jolla onnistuu oikeaoppisesti se elokuvien LFE -raidan tuuttaaminen, josta nyt tod. näk. jäät paitsi) ja esim Polk HTS 12 -subwooferin.
 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Genelec F One on todella onneton tekele jos miettii € / suorituskyky -suhdetta. yli 800€ 6,5" -tuuman "subwooferista" .. ei saakeli. Helppouteen en osaa ottaa kantaa koska minusta subwooferin kytkentä ei ole kovin vaikeaa ja aina on helposti onnistunut sovittamiset muuhun järjestelmään. Tuon F One hinnalla saat jo lähestulkoon sen vahvistimen (jolla onnistuu oikeaoppisesti se elokuvien LFE -raidan tuuttaaminen, josta nyt tod. näk. jäät paitsi) ja esim Polk HTS 12 -subwooferin.
Onko tuo Polk HTS 12 parempi kuin Klipsch R-112SW jota näyttäisi vieläkin saavan samaan hintaan kuin tuota Polkia? Mutta oikeassa olet, tuossa Genelec F Onessa ei juuri järkeä ole tuolla hinnalla.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Onko tuo Polk HTS 12 parempi kuin Klipsch R-112SW jota näyttäisi vieläkin saavan samaan hintaan kuin tuota Polkia? Mutta oikeassa olet, tuossa Genelec F Onessa ei juuri järkeä ole tuolla hinnalla.

Tod näk. Klipsch ehkä hitusen parempi. En vaan muistanut että sitäkin sai tuohon hintaan. Polkia toki saa sitten valkoisena jos moiselle tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Onko muuten kellään hajua mikä sulake tuolla Klipschin R-112SW:ssä on se minkä voi itse vaihtaa? Joku hidas sulake lienee? :hmm:
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 017
Genelec F One on todella onneton tekele jos miettii € / suorituskyky -suhdetta. yli 800€ 6,5" -tuuman "subwooferista" .. ei saakeli. Helppouteen en osaa ottaa kantaa koska minusta subwooferin kytkentä ei ole kovin vaikeaa ja aina on helposti onnistunut sovittamiset muuhun järjestelmään. Tuon F One hinnalla saat jo lähestulkoon sen vahvistimen (jolla onnistuu oikeaoppisesti se elokuvien LFE -raidan tuuttaaminen, josta nyt tod. näk. jäät paitsi) ja esim Polk HTS 12 -subwooferin.
Mihin perustelet, että Genelec olisi onneton? En omista kyseistä Genelecciä, mutta ei subbareita voi luokitella elementin halkaisijan mukaan. Toki ei sillä varmaan äänenpainekisoja voiteta, mutta eipä Geneleccejä niihin ole suunniteltukkaan.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Mihin perustelet, että Genelec olisi onneton? En omista kyseistä Genelecciä, mutta ei subbareita voi luokitella elementin halkaisijan mukaan. Toki ei sillä varmaan äänenpainekisoja voiteta, mutta eipä Geneleccejä niihin ole suunniteltukkaan.
Genelec julkaisee ihan itse noista tarkat mittaukset. Toistaa -6dB alenemalla 35 hertsiin asti ja 1 metrin päästä mitattu lyhyen ajan äänenvoimakkuusmaksimi on 100 dB SPL. Monet aika budjettiluokan lattiakaiuttimetkin menee tuota alemmaksi, ei tuota oikein leffakäyttöön voi suositella. Esimerkiksi THX suosittelee leffakäyttöön että subwooferista irtoaisi 115 dB SPL lyhytaikaisesti. Voi kuulostaa hurjalta lukemalta mutta ihmisen korva kuulee ajataajuudet niin huonosti ettei tuossa mitään ihmeellistä ole välillä kun jotain kovempia pamahduksia kuuluu leffoissa.

Musiikkikäyttöön tuo on kyllä oikein mainio peli, todella napakka ääni lähtee tuosta. Huomattavasti parempi siihen käyttöön ainakin kun oma halpis M-audion studiosubbari.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Mihin perustelet, että Genelec olisi onneton? En omista kyseistä Genelecciä, mutta ei subbareita voi luokitella elementin halkaisijan mukaan. Toki ei sillä varmaan äänenpainekisoja voiteta, mutta eipä Geneleccejä niihin ole suunniteltukkaan.
Sillä ei todellakaan voiteta äänenpainekisoja, eikä toistossa päästä lähellekkään kuuloalueen alarajaa (-3dB ~20hz) jonka vuoksi annan Genelecilla arvosanaksi onneton suorituskyvyltään suhteessa sijoitettuihin euroihin, etenkin esim. leffakäytössä. Kyllä se varmaan lähikentässä musiikilla toiminee bassolisäkkeenä eli apubassona pikkuisille genen kurkkupurkeille, sitä en kiistä. Tässä nyt oli kyse että sais enempi irti leffoista basson suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Antipro

Tukijäsen
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
185
Se on onneton tekele puutalon olohuoneeseen varsinkin hintaisekseen. Jossain pienessä kopissa se varmaan riittäisi muttei em. tilassa. Se iso tila vaatii myös sitä painetta puhtaaseen toistoon.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
110
Genelec F One on todella onneton tekele jos miettii € / suorituskyky -suhdetta. yli 800€ 6,5" -tuuman "subwooferista" .. ei saakeli. Helppouteen en osaa ottaa kantaa koska minusta subwooferin kytkentä ei ole kovin vaikeaa ja aina on helposti onnistunut sovittamiset muuhun järjestelmään. Tuon F One hinnalla saat jo lähestulkoon sen vahvistimen (jolla onnistuu oikeaoppisesti se elokuvien LFE -raidan tuuttaaminen, josta nyt tod. näk. jäät paitsi) ja esim Polk HTS 12 -subwooferin.
Kiitos havainnoista, esim. tuollainen Klipsch R-112SW tai Polk HTS 12 voisi toimia hyvänä aloituksena subien maailmaan, samalla jäisi vähän budjettia WXC-50 korvaamiseen ettei se jää pullonkaulaksi, pitääpi siirtyä vahvistimien tutkimiseen seuraavaksi...
 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Tuli sitten tilattua tollainen Arendal 1961 1V kun uutta on aina kiva kokeilla ja nyt ensimmäiset savut otettu. Onhan siinä eroa SVS PB-10 ISD:hen. Nyt alkaa jo Infected Mushroom - Spaniard tuntumaan jo vähän sielussa. Huomenna sitten kaljojen kanssa lisää säätöä..
 
Liittynyt
01.08.2021
Viestejä
195
Olohuoneen järjestys muuttui .... ja Audio Pron B1.36 on fyysiseltä kooltaan liian iso ei mahdu enään järkevästi mihinkään, siis maksimi korkeus 39cm ei muita rajoituksia uudelle subbaselle , kysymys kuuluukin onko muita kohtuu järkeviä ja hintasia kuin Elac Sub 10 EQ 3010 , elacissa olisi ainakin jotenkin toimiva känny appi?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
945
Monoprice on ihan hiljattain listannut Euroopan verkkokauppaansa Monoprice Monolith THX Ultra sarjan subbarinsa 10", 12" ja 15" kokoluokassa. Olikohan joku pari viikkoa sitten kun viimeksi katsoin, niin silloin noita ei vielä ollut saatavilla Euroopassa.


Tuo Monolith 15" THX Ultra @1699,99€ (toimituskulut sisältyy hintaan) on ilmeisesti melko vakuuttava peli.
SVS:n PB-3000 nousi juuri Suomessa 2149€ hintaiseksi kuun alussa, ja Monolith 15" taistelee melko tasapäisesti PB-3000 kanssa 20hz-125hz välillä (PB: hieman parempi yli 40Hz tajuuksilla), mutta alle 20Hz Monolith vie suvereenisti. Audioholicsin mittauksissa Mono kaksi porttia auki, yksi tulpattu, 105.2dB @ 16Hz ja 98.6DB @ 12.5Hz vs PB-3000 96.2dB @ 16Hz ja 82.1 DB @ 12.5Hz.



 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Noita sohvan täristimiä voinen suositella kaikille subin kaveriksi. Nyt on viikon verran kokemusta dayton audion bst-1 täristimistä, joita ruuvasin 4kpl sohvaan kiinni. Toistohan noilla jää 20hz tuntumaan, mutta on kyllä mahtavat pelit tuomaan tunnelmaa.

Pienempään sohvaan olisin varmaan ottanut 2kpl buttkicker minejä, mutta 4m leveään u-muotoiseen arvelin saavani tasaisemman lopputuloksen useammalla pienellä ja halvemmalla. 200w plateampin kanssa tuolle systeemille tuli hintaa n. 450€ ja aivan varmasti parempi lisä kuin sama satsaus parempiin subeihin.

Keskustelua en tällaisille löytänyt mutta saa siirtää jos sellainen on.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
En nyt muista onko tässä ketjussa keskusteltu kauheasti BassEQ-aiheesta, mutta nyt on aihetta tutustua, jos hyllyssä on MiniDSP (ja WI-DG). BassEQ:lla tarkoitan siis AVSForumeilta lähtöisin olevaa signaalikäsittelyä, jossa elokuvan ääniraita tutkitaan ja jos signaalia on käsitelty liikaa subwooferin taajuuskaistalta, niin käytetään DSP:tä sen korjaamiseksi. Tässä tarkempi selostus.

Itse käytin tuota alkuun, mutta mielestäni tuo filttereiden yhdistely ei todellakaan ollut riittävän käyttäjäystävällistä. Nyt ongelmaan on vihdoin kehitetty softa, Ezbeq, jolla pystyy sisäverkon kautta heittämään elokuvakohtaiset korjausprofiilit suoraan MiniDSP:lle. Softan käyttöliittymä pyörii selaimessa (itse asensin Ubuntu-mediapalvelimelle).

Laitoin tuon huomattuani saman tien WI-DG:n tilaukseen. Olen muutamia leffoja katsonut korjatuilla bassoilla ja ero on oikeasti törkeän iso, jos omat laitteet sen kestävät. On oikeasti yllättävän iso asia elokuvan tunnelman kannalta, että yltääkö se bassoraita 35hz:iin vai 15hz:iin. Jos siis löytyy yhtään kokeilunhalua ja tarvittavat laitteet, niin eikun vaan kokeilemaan. Tarvittavien softien asennus kesti minulla sellaisen 10min eli ei ole vaikeasta hommasta kyse (ainakaan Linuxilla).

Ja jos joku miettii, että "Ei niitä ääniraitoja pahasti leikata kotikäyttöön", niin sanon vain:
1633348968744.png

Sitä en oikeasti tajua, että miksi nuo ääniraidat leikataan noin ylhäältä, mutta siitä taas olen varma, että teattereissa ei tuollaisia kuohittuja ääniraitoja toisteta. Tehdään siis Blu-ray-julkaisuista niin paljon huonompia, että elokuvateatterit voivat puolustaa olemassaolonsa "ylivertaisella" äänentoistolla?:hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
En nyt muista onko tässä ketjussa keskusteltu kauheasti BassEQ-aiheesta, mutta nyt on aihetta tutustua, jos hyllyssä on MiniDSP (ja WI-DG). BassEQ:lla tarkoitan siis AVSForumeilta lähtöisin olevaa signaalikäsittelyä, jossa elokuvan ääniraita tutkitaan ja jos signaalia on käsitelty liikaa subwooferin taajuuskaistalta, niin käytetään DSP:tä sen korjaamiseksi. Tässä tarkempi selostus.

Itse käytin tuota alkuun, mutta mielestäni tuo filttereiden yhdistely ei todellakaan ollut riittävän käyttäjäystävällistä. Nyt ongelmaan on vihdoin kehitetty softa, Ezbeq, jolla pystyy sisäverkon kautta heittämään elokuvakohtaiset korjausprofiilit suoraan MiniDSP:lle. Softan käyttöliittymä pyörii selaimessa (itse asensin Ubuntu-mediapalvelimelle).

Laitoin tuon huomattuani saman tien WI-DG:n tilaukseen. Olen muutamia leffoja katsonut korjatuilla bassoilla ja ero on oikeasti törkeän iso, jos omat laitteet sen kestävät. On oikeasti yllättävän iso asia elokuvan tunnelman kannalta, että yltääkö se bassoraita 35hz:iin vai 15hz:iin. Jos siis löytyy yhtään kokeilunhalua ja tarvittavat laitteet, niin eikun vaan kokeilemaan. Tarvittavien softien asennus kesti minulla sellaisen 10min eli ei ole vaikeasta hommasta kyse (ainakaan Linuxilla).

Ja jos joku miettii, että "Ei niitä ääniraitoja pahasti leikata kotikäyttöön", niin sanon vain:


Sitä en oikeasti tajua, että miksi nuo ääniraidat leikataan noin ylhäältä, mutta siitä taas olen varma, että teattereissa ei tuollaisia kuohittuja ääniraitoja toisteta. Tehdään siis Blu-ray-julkaisuista niin paljon huonompia, että elokuvateatterit voivat puolustaa olemassaolonsa "ylivertaisella" äänentoistolla?:hmm:
Mahtava uutinen, olenkin noita ihmetellyt tässä vuosien varrella mutta käytännön harkinta jäänyt kun eihän noita korjauksia nyt jaksa alkaa tunkkaamaan joka leffalle erikseen. Pitääpä tutustua softaan tarkemmin ja katsoa saisiko tuon kanssa jotain automaagista Kodin kanssa ja alkaa pohtimaan uudemman MiniDSP:n hankintaa.

Oma veikkaus noille leikkauksille on että ne auttaa telkkarin omien tai soundbarin kanssa kitkuttelevia massakäyttäjiä. Ja koska kaikki käpistellään samalla muotilla levylle ja striimaukseen niin me kotiteatteriharrastajat päästään sitten kärsimään tasapäistyksestä oikein kunnolla.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Mahtava uutinen, olenkin noita ihmetellyt tässä vuosien varrella mutta käytännön harkinta jäänyt kun eihän noita korjauksia nyt jaksa alkaa tunkkaamaan joka leffalle erikseen. Pitääpä tutustua softaan tarkemmin ja katsoa saisiko tuon kanssa jotain automaagista Kodin kanssa ja alkaa pohtimaan uudemman MiniDSP:n hankintaa.
Itse tein alkuun siten, että ohjasin MiniDSP:tä kaukosäätimellä, jossa oli esiohjelmoituna profiilit paikoille 2-4, joissa oli jokaisessa enenevissä määrin boostia bassolle. Tuonkin käyttö jäi olemattomaksi, koska joka ikisen leffan kohdalla piti tarkistaa paljonko kestää korjata. Nyt tuo ratkaisu vaikuttaa "valmiilta tuotteelta", kun korjaukset voi vaan nopsaan heittää puhelimella/tabletilla/tietokoneella laitteelle leffan alkaessa.

Joskus taisin vähän narista tuosta prosessin vaikeudesta AVSForumilla ja kovasti ihmeteltiin, että miksi minulla ei ole HTPC:tä käytössä... Ei siis oltu kauhean vastaanottavaisia sen suhteen, että jonkintasoinen käyttäjäystävällisyys ei ole pahasta vaikka käyttäjäkunta olisi miten erikoistunut ja kiinnostunut aiheesta :D. Nyt kuitenkin jostain syystä 3ll3d00d sitten päätyi tuon softan tekemään, olisikohan siis muutama muukin sanonut ääneen saman suuntaisia asioita :asif:.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Koomista että joissain leffoissa on myös -dB eikä vaan aina korostuksia.

Ääniraidathan vaihtelee myös elokuvakohtaisesti esim BD vs UHD
2012 4K UHD English: Dolby Atmos , English: Dolby TrueHD 7.1 (48kHz, 24-bit), English: DTS-HD Master Audio 5.1 (48kHz, 16-bit)
2012 BD English: DTS-HD Master Audio 5.1 (48kHz, 24-bit)


Tarvii vaan olla käyttäjän hereillä tuon asian suhteen. Varmaan kyllä fiksu softa ja onneksi noita leffoja on korjattu hyvin pitkälti myös Atmos raidankin suhteen.. sehän se kovin raita on :p. Vois ehkä itekin testaa jos jaksais vielä ostaa sen kolmannen MiniDSP :n
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
327
Nyt kaipaisi vähän untuvikko jeesiä. Tuli tuossa joku aikaa sitten ostettua kef ls50 ja niille kaveriksi Denon
CEOL RCD-N10. Nyt kuitenkin olisi halua tota vielä täyttää subbarilla. Budjetti on jotain n.400e Suosituksia? Kuuntelu etäisyys on noin 2m ja tilana käytännössä koko yksiö eli 29,5 neliötä :)
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
En nyt muista onko tässä ketjussa keskusteltu kauheasti BassEQ-aiheesta, mutta nyt on aihetta tutustua, jos hyllyssä on MiniDSP (ja WI-DG). BassEQ:lla tarkoitan siis AVSForumeilta lähtöisin olevaa signaalikäsittelyä, jossa elokuvan ääniraita tutkitaan ja jos signaalia on käsitelty liikaa subwooferin taajuuskaistalta, niin käytetään DSP:tä sen korjaamiseksi. Tässä tarkempi selostus.

Itse käytin tuota alkuun, mutta mielestäni tuo filttereiden yhdistely ei todellakaan ollut riittävän käyttäjäystävällistä. Nyt ongelmaan on vihdoin kehitetty softa, Ezbeq, jolla pystyy sisäverkon kautta heittämään elokuvakohtaiset korjausprofiilit suoraan MiniDSP:lle. Softan käyttöliittymä pyörii selaimessa (itse asensin Ubuntu-mediapalvelimelle).

Laitoin tuon huomattuani saman tien WI-DG:n tilaukseen. Olen muutamia leffoja katsonut korjatuilla bassoilla ja ero on oikeasti törkeän iso, jos omat laitteet sen kestävät. On oikeasti yllättävän iso asia elokuvan tunnelman kannalta, että yltääkö se bassoraita 35hz:iin vai 15hz:iin. Jos siis löytyy yhtään kokeilunhalua ja tarvittavat laitteet, niin eikun vaan kokeilemaan. Tarvittavien softien asennus kesti minulla sellaisen 10min eli ei ole vaikeasta hommasta kyse (ainakaan Linuxilla).

Ja jos joku miettii, että "Ei niitä ääniraitoja pahasti leikata kotikäyttöön", niin sanon vain:


Sitä en oikeasti tajua, että miksi nuo ääniraidat leikataan noin ylhäältä, mutta siitä taas olen varma, että teattereissa ei tuollaisia kuohittuja ääniraitoja toisteta. Tehdään siis Blu-ray-julkaisuista niin paljon huonompia, että elokuvateatterit voivat puolustaa olemassaolonsa "ylivertaisella" äänentoistolla?:hmm:
Jatkan aiheesta itselleni puhuen.

Sain eilen noudettua WI-DG:n ja setti on nyt käyttökunnossa. Alkuun meinasi olla vaikeuksia Minidsp-rs:n kanssa (pakollinen lisäosa, jotta ezbeq komennot saadaan verkon yli MiniDSP:lle), mutta ratkaisuksi riitti yhden portin avaaminen. Jos siis omissa testeissä MiniDSP ei meinaa löytyä, niin kannattaa tarkistaa, että kaikki tarvittavat portit on avattu.

Olin sattunut itse laittamaan nuo bassojen korjausprofiilit juuri Input-puolelle, jonne ezbeq laittaa myös filtterinsä. Onneksi oli filtteri-tiedostot vielä tallessa, niin sain ne helposti importattua uudelleen Output-puolelle, jolloin Input on vapaana ezbeq:n filttereitä varten.

Tämän jälkeen homma toimii naurettavan helposti. Pitää vaan selain-GUI:n kautta etsiä oikea filtteri ja Uploadata se haluttuun profiiliin (1-4). Tämän jälkeen kaikki toimii. Itse en ehkä tuota nyt ihan jokaisen leffan kohdalla jaksa säätää, mutta tuonne on silti helppo heittää jo vaikka ennen leffahetkeä filtteri sisään ja vaihtaa sen vaan MiniDSP:n kapulalla/puhelin appilla käyttöön. Jos on rohkea olo, niin koko kapulan voi jättää pois ja ladata kaiken sisään ykkösprofiiliin. Silloin vaan pitää muistaa nollata tuo ezbeq pois, kun elokuva on ohi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
93
Nyt kaipaisi vähän untuvikko jeesiä. Tuli tuossa joku aikaa sitten ostettua kef ls50 ja niille kaveriksi Denon
CEOL RCD-N10. Nyt kuitenkin olisi halua tota vielä täyttää subbarilla. Budjetti on jotain n.400e Suosituksia? Kuuntelu etäisyys on noin 2m ja tilana käytännössä koko yksiö eli 29,5 neliötä :)
Riippunee ihan tarpeesta. Musiikille, elokuville?

Oletan että nyt puhutaan uudesta suoraan kaupasta ostetusta subbarista.
Näissä (400e hintaluokassa) yleisenä sääntönä on että mitä isompi boksi ja elementin tuumakoko niin mitä enemmän painetta ja alemmas se jaksaa toistaa. Suljetut kotelot eivät paineista huonetta yhtä hyvin kuin refleksi jne. Portaaton vaihesäätö, alipäästösuodatin sekä volyymin säätö pitäisi löytyä kaikista. DSP, EQ ja subsonic on sitten plussaa.

Saattaa kuulostaa tyhmältä mutta osta sellainen, tunnetulta merkiltä kuten Elac, Klipsch, Polk, XTZ, SVS jne., mikä sopii omaan silmään parhaiten ja on helppo säätää (langaton plussaa). Tärkeintä olisi että subbari integroituisi LS50ien kanssa saumattomasti. Varsinkin kun Denonistasi ei löydy minkäänlaista huonekorjausta. Nimim. "jumputuspassoa liikaa kuullut".

Säätöihin saa apua esim. Youtubesta haulla Subwoofer crawl ja How to set up your subwoofer.

Kun sitten saat homman toimimaan niin voin kokemuksesta kertoa että KEF LS50 kuullostavat todella hyvältä lisäbasso(je)n kanssa. :)
- Kuva omasta, vielä vaiheessa olevasta, setupista -
 

Liitteet

Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
327
Riippunee ihan tarpeesta. Musiikille, elokuville?

Oletan että nyt puhutaan uudesta suoraan kaupasta ostetusta subbarista.
Näissä (400e hintaluokassa) yleisenä sääntönä on että mitä isompi boksi ja elementin tuumakoko niin mitä enemmän painetta ja alemmas se jaksaa toistaa. Suljetut kotelot eivät paineista huonetta yhtä hyvin kuin refleksi jne. Portaaton vaihesäätö, alipäästösuodatin sekä volyymin säätö pitäisi löytyä kaikista. DSP, EQ ja subsonic on sitten plussaa.

Saattaa kuulostaa tyhmältä mutta osta sellainen, tunnetulta merkiltä kuten Elac, Klipsch, Polk, XTZ, SVS jne., mikä sopii omaan silmään parhaiten ja on helppo säätää (langaton plussaa). Tärkeintä olisi että subbari integroituisi LS50ien kanssa saumattomasti. Varsinkin kun Denonistasi ei löydy minkäänlaista huonekorjausta. Nimim. "jumputuspassoa liikaa kuullut".

Säätöihin saa apua esim. Youtubesta haulla Subwoofer crawl ja How to set up your subwoofer.

Kun sitten saat homman toimimaan niin voin kokemuksesta kertoa että KEF LS50 kuullostavat todella hyvältä lisäbasso(je)n kanssa. :)
- Kuva omasta, vielä vaiheessa olevasta, setupista -
Tässä allekirjoittaneen setti. Todella tyytyväinen olen kyllä ollut!
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 198
Viestejä
4 194 500
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom