Retrosoftien loppusijoituspaikka?

j_i

Eka viesti tälle foorumille. Pahoittelut mahdollisista etikettivirheistä jo etukäteen.

35 vuoden IT (se on ATK) -työelämän ja harrastamisen jälkeen minulle on kertynyt aikamoinen kokoelma softaa. Isävainaani keräsi talteen kaikki lippulappuset/asiakirjat. Minä olen kerännyt talteen kaiken softan, jota olen tarvinnut, kuvitellut tarvitsevani tai jota olen ollut itse kehittämässä. On lerppua, korppua, nauhaa ja CD-levyjä kasarin puolivälistä asti.

Onko joku luotettava taho, yhdistys, säätiö ymv., jolle tällaisen perinnön voisi jättää? Tai, pikemminkin toimittaa vielä kun on järjissään.

Olisi sääli, jos jonain päivänä kaikki kipataan sekajätteeseen ja poltetaan tietämättä, että menikö siellä viimeinen kopio jostain softasta.

Onko entisten työnantajien lähdekoodit, jotka olen kirjoittanut, parasta tuhota kulttuurihistoriallista arvoista piittaamatta, vai jätänkö kuolinpesän ongelmaksi?

HUOM! En aio antaa mitään tähän viestiin vastaajille tai YV:llä osaa ottaville. Sanoja korkeintaan.

IMHO. ihan kaikki kannattaisi tallettaa jälkipolville. Keinoja on tehdä asia niin ettei tule lakiteknisiä ongelmia, ts. luotettavia tahoja jotka tekevät digikopion mutta ei jaeta netissä tms. ennen kuin tekijänoikeudet loppuneet. Kopio kuitenkin jää eloon vaikka nauhoista tms. aika jättäisi.

Varmaan pelimuseo ja pelikonepeijoonit hyviä loppusijoituspaikkoja tai ainakin osaavat auttaa eteenpäin. Aktiivisia harrastajia on myös niin huuto.net:in tai facebookin eri koneisiin ja retroon liittyvien ryhmien kautta voi myydä/lahjoittaa alan harrastajille. EBay:ssa liikkuu paljon retroa maailmanlaajuisesti.

On myös erilaisia tahoja jotka aktiivisesti pyrkivät keräämään, arkistoimaan ja säilyttämään kaiken mahdollisen softan, manuaalit, julisteet, lehdet,... Eräs, todennäköisesti isoin tällainen projekti: Happy Birthday TOSEC! #tosecdev Tuon projektin kautta löytyy vain tietokanta tunnetuista softista+checksummit, itse rommit, lehdet yms. eivät ole tuon kautta jaossa koska tekijänoikeussyyt. Tosec porukan kautta saa ainakin tehtyä digitaaliset kopiot jotka jäävät elämään maailman loppuun asti. Jos haluaa tosec tietokantaa selata niin paras työkalu siihen RomVault by GordonJ

TOSEC:sta
The Old School Emulation Center (TOSEC) is a retrocomputing initiative dedicated to the cataloging and preservation of software, firmware and resources for arcade machines, microcomputers, minicomputers and video game consoles. The main goal of the project is to catalog and audit various kinds of software and firmware images for these systems.

As of release 2014-10-31, TOSEC catalogs over 280 unique computing platforms and continues to grow. As of this time the project had identified and cataloged 781,347 different software images/sets, consisting of over 4.97TB of software, firmware and resources.

Ulkomailta löytyy eräänlainen mekka kaikelle tietokonehistorialle. Upea paikka, jos on jotain kerrassaan uniikkia tavaraa. Tuolla on babbagen koneesta kylmänsodan laitteisiin jne. näytillä Home

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: j_i

Statistiikka

Viestiketjuista
293 180
Jäsenet
80 433
Uusin jäsen
j_i

Hinta.fi

Back