Starfield (PC, XBX)

Erikoinen on tämän pelin ketju, moni tuntuu tykkäävän pelistä paljon mutta monella on joku ihmeen ristiretki käynnissä peliä vastaan ja sen huonoutta pitää hakata myös muiden päähän aivan kuin olisi joku synti pelistä pitää :D
 
Ite oon tykännyt pelistä kovasti, tykkään jopa taiteellisesta tyylistä. Film grain täysillä ja default lutit käytössä on juuri sopiva, elokuvamainen ja filmikameralla kuvatun näköinen.
 
Tulipahan vietettyä eilinen lopulta tän parissa, ja on kyllä ontto tekele. Odotin että edes ambianssi olis voimakas, vrt. skyrim, mut jotain tuulen ulinaa (tyhjiössä) vaan kuuluu atmos setupista.

Avaruustaistelut todella omituista menoa, miksi aluksen nopeus laskee itsestään?!? Tuntuu siltä ku alukset möyris jossain hiekassa tjsp. tyhjiön sijaan. Joku selvästi unohtanut lukea yläastefysiikan kun tuota moskaa on toteuttanut. Huoh. Lisäksi mikä järki siinä on että avaruusaluksesi kaiuttimista kuuluu vihollisalusten pilottien ulinaa? ”Ugh” ”I’ll get you!:facepalm:
Jos joku audiokanava on väkisin auki, niin luulis että sitä käytettäis häirintään, eikä siihen ku soundboardista klikkaillaan paskallakäymisähinöitä.

4/10

Ehkä tässä ollaan menty sopivasti kieli poskessa viihteellisyys edellä, sama kuin joku sankari kritisoi alun avaruusaluksen saamista.

Erikoinen on tämän pelin ketju, moni tuntuu tykkäävän pelistä paljon mutta monella on joku ihmeen ristiretki käynnissä peliä vastaan ja sen huonoutta pitää hakata myös muiden päähän aivan kuin olisi joku synti pelistä pitää :D

Syynä lienee "väärän tallin" studio...

Omakohtaisesti aika alussa ollaan mutta viihdyttänyt kyllä hyvin. 5800X3D + 3070Ti - combolla hieman vielä säädöt hakusessa. Positiivinen yllätys oli XBox Cloud Gamingin toimivuus, Series X ei ole tähän talouteen ihan vielä kotiutunut niin testasin huvikseni One X:llä miten toimii cloudin kautta ja sehän toimi sen verran hyvin että eroa lokaalisti pyörivään peliin en juuri huomannut.
 
Tuntuis 7800X3D olevan itsellä pullonkaulana tälle pelille.
Peli muuten vaikuttaa ihan hyvältä, mutta optimoinnit on kyllä hoidettu ihan päin v:tä.
 
Digital Foundryn syväsukellus grafiikoihin ja optimointiin

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Nauranut samaa kun tämä yksi vihaaja tuuttaa ketjun täyteen vinkumista viesti toisensa jälkeen. Sama kun söisi ruokaa mistä pidä mutta on niin tyhmä ettei ymmärrä lopettaa.
Jep. Tämän ketjun sisältö kaikesta pahasta olosta muistuttaa aivan sähköautokeskusteluja. Kukaan ei pakota ajamaan sähköautolla eikä ainakaan pakota semmoista ostamaan.
 
Kukaan ei pakota ajamaan sähköautolla eikä ainakaan pakota semmoista ostamaan.

Mutta varmaan tämä on silti juuri se ketju, jossa pelin hyviä ja huonoja puolia voi puida. Jos olet tyytyväinen peliin, niin aina parempi! Ei kai se negatiivinen kritiikki sitä omaa pelikokemusta yhtään heikennä. Keskustelua vaan.
 
Mutta varmaan tämä on silti juuri se ketju, jossa pelin hyviä ja huonoja puolia voi puida. Jos olet tyytyväinen peliin, niin aina parempi! Ei kai se negatiivinen kritiikki sitä omaa pelikokemusta yhtään heikennä. Keskustelua vaan.

Keskustelua joo puolin ja toisin toki saa olla, mutta nuo "peli on pelkkä paskapökäle", "totaaliroskaa", on juuri sitä että tullaan sähköautoketjuun huutelemaan haisten diisseliltä.
 
Erikoinen on tämän pelin ketju, moni tuntuu tykkäävän pelistä paljon mutta monella on joku ihmeen ristiretki käynnissä peliä vastaan ja sen huonoutta pitää hakata myös muiden päähän aivan kuin olisi joku synti pelistä pitää :D
Ei kai siinä mistään ristiretkestä ole kyse. On kokonaisuutena parempi, jos minkä tahansa pelin todellinen taso ja ongelmat tuodaan esille kaiken putkikatseisen/harhaanjohtavan hypen seasta. Jos sinä tai joku muu silti tykkää, niin ei se ole muilta pois, päinvastoin.

Julkaisuvaiheessa postasin tämän ja se lytättiin heti, koska "väärä arvostelija", mutta aika hyvin näyttäisi osuneen kohdalleen.

1694273774852.png
 
Ei kai siinä mistään ristiretkestä ole kyse. On kokonaisuutena parempi, jos minkä tahansa pelin todellinen taso ja ongelmat tuodaan esille kaiken putkikatseisen/harhaanjohtavan hypen seasta. Jos sinä tai joku muu silti tykkää, niin ei se ole muilta pois, päinvastoin.

Julkaisuvaiheessa postasin tämän ja se lytättiin heti, koska "väärä arvostelija", mutta aika hyvin näyttäisi osuneen kohdalleen.

1694273774852.png

En tiedä tuosta kohdalleen osumisesta, kun mielestäni oikeastaan yksikään listatuista ”huonoista puolista” ei pidä paikkaansa.
 
Jos tämä peli ois Obsidianin tekemä täsmälleen samanlaisena, porukka ei valittaisi niin paljon.

Joku valitti että kaikki questit on vaan fetch questeja. Ei todellakaan pidä paikkaansa. Tässä on minusta ainakin paljon monipuolisemmat kustit kuin aikaisemmissa Bethesdan tuotoksissa.

Totta että monet "proseduaalisesti" luodut busywork kustit ovat enemmän sitä fetch jne. mundane hommaa mutta ihan ymmärrettävää.
 
Yhdessä faction-tehtävässä oli nyt sellaista hyönteisjahtia, että tuli mieleen Starship Troopers -leffa! Toistan itseäni, mutta tässä on tälläisiä tosi kovia hetkiä, jotka ainakin minulle paikkaa puutteet ja nekin puutteet häiritsee vähemmän jo. Kerran jo impulsiivisesti deletoin pelin viiden tunnin kohdalla, mutta onneksi toisaalla puhuttiin vielä kokeilemaan.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Naurahdin ääneen, tämähän on vanhaa kunnon Bethesdaa :geek:

Ei minua koskaan ole Bethesdan pelien pikku bugit grafffoissa ja ai:n kanssa haitanneet, tunnelma peleissä, etenkin Fallout 3, oli tärkeintä. Itseasiassa tietty "risaisuus" tuntui jopa kuuluvan näiden kehittäjien tuotoksiin. Nehän antoi yllätyksellisyyttä ja komiikkaa peleille, kun jotain typerää välillä tapahtui.

Ymmärrettävää tietysti että pelin rikkovat bugit ei ketään naurata, mutta aiemmin mainitut omissa kirjoissani sallittakoon. Toki ongelmat voi pahimmillaan rikkoa immersiota mutta onko se täysin kliini ja sieluton pelimailmakaan aina viihdytävä, siihen sitten tarvitaan erittäin taitavat pelikehittäjät. Ja Bethesda ei nykyään mielestäni ihan sellainen ole, enemmän epätasainen töiltään. Moni toki asiasta varmaan eri mieltä.
 
En tiedä tuosta kohdalleen osumisesta, kun mielestäni oikeastaan yksikään listatuista ”huonoista puolista” ei pidä paikkaansa.

Musta osa pitää, osa ei.

  • Musta perkkisysteemi on itse asiassa todella hyvä! Mä pidän siitä, että kykyjä pitää käyttää ja että asioita ei voi lainkaan tehdä ellei kykyä enabloi. Toi pakottaa pohtimaan, millaiseksi haluaa hahmon ja pelaamisen suunnata. Oletan, että läheskään kaikkia en saa avattua.
  • Latausruutua saa välillä tuijotella varsin usein, ei mikään massiivinen ongelma, lähinnä miinus. Esim. New Atalntiksen olisi voinut toteuttaa modernilla enginellä yhtenä isona ulkotilana ja vain sisälle mennessä ladataan. Nyt ladataan kaupunginosienkin välillä "turhaan". Välillä ladataan jonkun pienen kopin sisältilaa, mikä tuntuu tarpeettomalta.
  • NPCt ovat olleet alussa kliinisiä. Ehkä vähän turhan siloiteltuja, mutta olen vasta pelin alussa. Toivoisin enemmän sisältöä aikuiseen makuun. Enemmän rosoisuutta.
  • Latausruudut hiukan vesittävät tuota ison maailman tuntua. Esim. verrattuna No man's Skyhyn.
  • Musta grafiikat on varsinkin ulkona epäonnistuneita. Sekä kaupungeissa että planeetoilla. Ja ihmishahmot hämmentävätn rumia.
  • Musta kehystarina on ihan toimiva tällaiseen peliin. Ei valittamista. Sivutehtävät olleet myös kiinnostavia. Musta tämä on pelin selvä vahvuus.
  • Kallis tämä ei missään nimessä ole kun tulee Game Passin mukana. Eli hinta-laatu on enemmän kuin kohdallaan mielestäni.
  • Toistaiseksi avaruustaistelu ollut monotonista: 1. tuhoa shieldit vasemmalla napilla, 2. tuhoa alus oikealla ja peukulla. 3. Rinse and repeat. En tiedä, tuleeko jatkossa vähän monipuolisempaa, mutta nyt ei siltä vaikuta.
7/10 yhä.


Jos tämä peli ois Obsidianin tekemä täsmälleen samanlaisena, porukka ei valittaisi niin paljon.

Musta pelistudioiden fanittaminen on typerää. Mutta teknisia ja sisällöllisiä saavutuksia voi ja saa kehua. Ja niiden eroja eri pelien välillä saa nostaa pöydälle.
 
On kyllä aivan kyrvän näköinen tä peli xboxilla, ei niinku mitään järkeä miten pyörii vain 30fps.
Vitun kiva muutenkin oledilla pelata peliä missä on hdr gammat niin vituillaan että pelissä ei ole Lainkaan mustaa.
Siis niin Vitun rumaa.

Sellanen olo et pitäiskö vaan lopettaa heti tän pelaaminen ja ostaa ps storesta BG3 :rolleyes:
Palata sitten joskus kun noi idiootit myöntää että peli on optimoitu ihan päin vittua eikä tämä todellakaan ole mikään next gen moottori mikä selittäis sen ja pistää 60fps tilan x:lle ja modaajat korjaa ton naurettavan värimaailman…
Kyl taas vituttaa että tätäkin varten piti xbox hommata, mulla oli jo No mans sky pleikalla :mad:
En tiedä lohduttaako, mutta tuossa timestampin kohdalla alkaa keskustelu HDR:stä ja oli jotain vinkkejä joilla sen saa siedettävämmäksi konsolilla säätämällä telkkarin asetuksia.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Digital Foundryn syväsukellus grafiikoihin ja optimointiin

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Muutamia nostoja alla.

ULTRA-varjot kannattaa ottaa pois Nvidialla kuten oli havaintona jo muillakin arvostelijoilla, aiheuttaa epätasaista frametimeä. Samoin AMD tosiaan toimii paremmin tässä kuin muissa peleissä keskimäärin (ei yllätä, sponsoripeli ja vastaavaa toisin päin muissa peleissä).

Tekstuurifiltteröinti ei ole kovin hyvää ja jos haluaa parempaa pitää pakottaa ajureista 16x anisotropic. Mutta jotta välttää ongelmat kuten Alexilla oli videossa, pitää shaderit ajaa uusiksi, siihen ohjeita täällä:


En itse vielä ole kokeillut.
 
  • Latausruutua saa välillä tuijotella varsin usein, ei mikään massiivinen ongelma, lähinnä miinus. Esim. New Atalntiksen olisi voinut toteuttaa modernilla enginellä yhtenä isona ulkotilana ja vain sisälle mennessä ladataan. Nyt ladataan kaupunginosienkin välillä "turhaan". Välillä ladataan jonkun pienen kopin sisältilaa, mikä tuntuu tarpeettomalta.

Pcie4 ssd:llä pelattaessa lataukset kestää sekunnin tai kaksi. Toki parempi jos niitä ei olisi lainkaan mutta ei ne nykyiselläänkään juurikaan häiritse.

  • Toistaiseksi avaruustaistelu ollut monotonista: 1. tuhoa shieldit vasemmalla napilla, 2. tuhoa alus oikealla ja peukulla. 3. Rinse and repeat. En tiedä, tuleeko jatkossa vähän monipuolisempaa, mutta nyt ei siltä vaikuta.

Kannattaa aktivoida Targeting Control Systems skilli, voi lukittautua vihujen alusten eri osiin. Lisäksi mahdollisuus kaapata aluksia tekee avaruustaistelusta mielenkiintoista.
 
Moni noista latausruuduista on vain niin yksinkertaisen idioottimaisia pelikehittäjän näkövinkkelistä.

Jos menee hissiin ja valitsee kerroksen, ruutu menee mustaksi uuden kentän ladatessa. Yhtä hyvin tuossa voisi pitää sen hissin sisustan ladattuna missä pelaaja voisi pyöriä vaikka ympyrää samalla, kun uusi kenttä latautuu taustalla huomaamatta. Näin tehtiin jo 2007 Mass Effect 1:ssä, kohta 16 vuotta sitten.
 
Moni noista latausruuduista on vain niin yksinkertaisen idioottimaisia pelikehittäjän näkövinkkelistä.

Näin se on. Kun on pelannut pelejä, joissa ei näin paljon latailla, niin kyllähän sitä allaa kaivata. Tässä näkyy enginen ikä. Luultavasti tuon muuttaminen olisi niin massiivinen remontti, ettei kannata.
 
Ei kai siinä mistään ristiretkestä ole kyse. On kokonaisuutena parempi, jos minkä tahansa pelin todellinen taso ja ongelmat tuodaan esille kaiken putkikatseisen/harhaanjohtavan hypen seasta. Jos sinä tai joku muu silti tykkää, niin ei se ole muilta pois, päinvastoin.

Julkaisuvaiheessa postasin tämän ja se lytättiin heti, koska "väärä arvostelija", mutta aika hyvin näyttäisi osuneen kohdalleen.

1694273774852.png
Tämäkö on nyt sitten se absoluuttinen totuus? Kuitenkin steamin arvostelut ovat reilusti positiivisen puolella ja pelaajia tuntuu riittävän. Erikoista liputtaa jonkun tekemää plussat ja miinukset kuvaa jonkin asteisena oikeana mielipiteenä tuotteesta. Itse en ole siis peliä kokeillut mutta ihmetyttää kyllä tällainen arvioden heittely jonkinlaisina faktoina kun yleinen mielipide vaikuttaa kovin erilaiselta.
 
Erikoinen on tämän pelin ketju, moni tuntuu tykkäävän pelistä paljon mutta monella on joku ihmeen ristiretki käynnissä peliä vastaan ja sen huonoutta pitää hakata myös muiden päähän aivan kuin olisi joku synti pelistä pitää :D

Toiset lukee sen noin ja sitten osa jankkaa mantraa "tää on Bethesda RPG - modit fiksaa kaiken".
Ihan kuin olisi ok kehittää peliä liki 9 vuotta ja pistää (huhujen mukaan sis. markkinointi) liki $400M tällaiseen. Hieno homma, että peli ei ole aivan täysi susi ja täys bugeja, mutta se varmaan näkyy sitten kässärissä, graffojen viimeistelyssä (varsinkin kun mennään pääjuonen ulkopuolella ja NPC:hin, jotka eivät ole keskeisessä roolissa), UI-suunnittelussa ja monen perus-RPG-järjestelmän puuttumisessa. Johonkin aika ja resurssit on käytetty.

Bethesda-faneja on paljon ja ne selvästi diggaa tästä ja tukee tällaista pelikehitystä peli toisensa jälkeen. Kuvittelin, että Fallout 76:n jälkeen jengi tulisi järkiinsä ja Todd saisi hiljalleen lähtöpassit, mutta eipä maailma näemmä pyöri niin. Bethesdalle modaajat on vaan ilmainen resurssi, joka pitkittää pelien elikaarta lähes loputtomiin.
Eikä se pointtien nostaminen välttämättä mitään päähän hakkaamista ole, mutta parempiakin tapoja kehittää pelejä on, jos mielessä on muukin kuin raha. Kyllä mua ainakin suorastaan vituttaa miten sielutonta isojen pelien kehityksestä on tullut ja miten markkinointi on vaan samaa miljardöörien valhejatkumoa mitä kaikki muukin nykyään.

Ja sitten osa tätä hehkuttavista on henkeen ja vereen Star Citizenin kehitystyyliä vastaan...
 
Kyllä mä ainakin hieman ihmettelen jos tosissaan pitää esimerkiksi päätarinaa hyvänä. 19 tehtävää, joista Entangled oli ainoa, jossa oli edes vähän yritystä, loput pelkkää aivotonta fetchausta ja ultimaattumina sci-fin kliseisin trope. En myöskään Fleetin ja Ryujinin questlineista ainakaan henkilökohtaisesti tahtonut löytää juurikaan syvyyttä tai immersiota, päinvastoin. Kehotetaan stealthiin, tapat kaikki, koska stealth ei toimi (it just works) ja seuraukset ovat questgiveriltä yhden virkkeen mittainen huomio sivulauseessa.

Pahoittelut, jos jollekin tuli paha mieli, mutta 15 sivua pelkkää positiivista tästä pelistä ei mielestäni vastaa todellisuutta. Kaikinpuolin keskinkertainen, kunnianhimoton ja hengetön peli, melkein samaa kategoriaa Ubisoftin kikkareiden kanssa. Sitä laajuutta löytyy, mutta syvyyttä ei juurikaan.
Tämä on varmasti täydellinen peli niille, jotka ovat kellottaneet Skyrimissa satoja tai tuhansia tunteja tai joille Bethesdan muuttumaton resepti syystä tai toisesta vielä kahden vuosikymmenen jälkeen maistuu.

Jos tekstiseinä kiinnostaa, voi syväluotaavamman perkauksen käydä lukemassa Steamista. Enemmän olisin asioita avannut, niitä positiivisiakin, mutta revikan maksimimerkit tuli valitettavasti vastaan. Tätä ei ole kirjoitettu käyttäen "Bethesda™ ja modit korjaa" -asteikkoa, vaan ihan normaalin kaikkiruokaisen, pitkällä backlogilla varustetun, "hyvää pelattavaa"-etsivän isoimmat pointit. Starfieldille annoin mahdollisuuden vain siksi, etten ole Bethesdan tuotteisiin koskenut sitten Fallout 3-ähkyssä ryysityn Skyrimin, ihan vain huomatakseni ettei mikään ole muuttunut. Mielestäni hieman kohtuutonta kenenkään sanoa, että "mitä oikein odotit, se on Bethesda", kun studio on ollut hyllyllä viimeiset 12-vuotta. Mielestäni enemmän kuin kohtuullista odottaa jonkinlaista kehitystä.




 
Viimeksi muokattu:
Ei kai siinä mistään ristiretkestä ole kyse. On kokonaisuutena parempi, jos minkä tahansa pelin todellinen taso ja ongelmat tuodaan esille kaiken putkikatseisen/harhaanjohtavan hypen seasta. Jos sinä tai joku muu silti tykkää, niin ei se ole muilta pois, päinvastoin.

Julkaisuvaiheessa postasin tämän ja se lytättiin heti, koska "väärä arvostelija", mutta aika hyvin näyttäisi osuneen kohdalleen.

1694273774852.png
Katsoin juuri uuden DF directin Starfieldistä, suosittelin sinullekkin. Grafiikat eivät ole huonoja, vaan varsin hyvät koko tiimin mielestä ja he jos jotkut tietävät mistä puhuvat. Jotain pelin hyvyydestä kertoo, että koko kööri pelaa Starfieldia vieläkin ja myös aikovat jatkaa pelin pelaamista, koska se on niin hyvä peli. Ehdokas jopa vuoden peliksi.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


John: I'm happy with this so far, I think it is pretty cool and most people seem to be pretty happy with it as well.
Oliver: I'm really enjoying it, I propably put another 30 to 60 hours into it before year closes. I dont find it suprise if it find spot in game of the year list.
 
Jos tämä peli ois Obsidianin tekemä täsmälleen samanlaisena, porukka ei valittaisi niin paljon.

The Outer Worlds oli sekin kyllä vissiin aika ontto tekele ja 82/7.3 näyttäis olevan pojot Metacriticissä eli ei mitkään ihan huippupisteet (suurin piirtein 400 pos/200 mixed/200 neg user scoressa PC:llä).
Kyllä sekin tosin lopulta yli 4M kpl möi näemmä. Starfieldin luvut on nyt jo kuudessa miljoonassa, tosin osa Gamepassin kautta.
Ei Obsidian ole mitenkään pyhä itselle ainakaan.

Ei suoraan tähän liittyen, mutta ihmettelinkin streamia katsellessani miten hitosti jäi hittejä reagoimatta snipulla ja sitten huomasin FPS-peleihin erikoistuneen toisen streamaajan kyselevän modeja jotka korjais pelin absurdia hitboxia...muuten kun piti kyllä pelistä, mutta "ohi" ampuminen jäi pännimään.
 
Katsoin juuri uuden DF directin Starfieldistä, suosittelin sinullekkin. Grafiikat eivät ole huonoja, vaan varsin hyvät koko tiimin mielestä ja he jos jotkut tietävät mistä puhuvat. Jotain pelin hyvyydestä kertoo, että koko kööri pelaa Starfieldia vieläkin ja myös aikovat jatkaa pelin pelaamista, koska se on niin hyvä peli. Ehdokas jopa vuoden peliksi.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


John: I'm happy with this so far, I think it is pretty cool and most people seem to be pretty happy with it as well.
Oliver: I'm really enjoying it, I propably put another 30 to 60 hours into it before year closes. I dont find it suprise if it find spot in game of the year list.


Ei ne journalistitkaan kaikki aina objektiivisia osaa olla. Itsekin pidän noiden tuottamasta sisällöstä, mutta älä nyt lähde sentään minään raamattuna niiden sanomaa pitämään. Ihmisiä nekin vaan on ja preferenssinsä niilläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Moni noista latausruuduista on vain niin yksinkertaisen idioottimaisia pelikehittäjän näkövinkkelistä.

Jos menee hissiin ja valitsee kerroksen, ruutu menee mustaksi uuden kentän ladatessa. Yhtä hyvin tuossa voisi pitää sen hissin sisustan ladattuna missä pelaaja voisi pyöriä vaikka ympyrää samalla, kun uusi kenttä latautuu taustalla huomaamatta. Näin tehtiin jo 2007 Mass Effect 1:ssä, kohta 16 vuotta sitten.
Creation Engine ei tue tuommoista lataus systeemiä. Kun astuisit hissiin niin kun se maailma poistetaan siitä hissin ulkopuolelta niin samalla lähtisi myös hissi. Se on kaikki tai ei mitään. Parempi pistää ruutu mustaksi ja pyyhkiä muisti sileäksi ja ladata uusi hissi ja maailma siihen. Tuo dynaaminen load/unload on kuitenkin kohtuu modernia tekniikkaa. Kuten sanoit ehkä joskus 2007 vasta ollut tuommoinen mass effektissä. Creation Engine on 1997 tekele.
 
Tämä IGN pääsivuston 7/10 alkaa näyttää hyvin erikoiselta, kun nyt jo 4 paikallistoimistoa ovat arvostelleet pelin aivan eri arvosanoin. Jotenkin vahvistaa viimeaikoina syntynyttä kuvaa siitä, että Jenkkien IGN ei pidä Xboxista.

IGN : 7/10
IGN France : 9/10
IGN Brasil 95/100
IGN Spain 10/10
IGN Japan 10/10

Arvostelijat ovat yksilöitä, ei yksikköjä. Siellä on aina ihminen takana. Hassua miten moni vaan täysin unohtaa tämän, kun näkee numeroita. En ole itse lukenut perusteluita arvosanoille, mutta veikkaisin, että sieltä löytyisi jotain pureskeltavaa. Ehkä muutakin kuin kulttuurieroja.
Pelinkehittäjät pelaa muiden alustojen ja devaajien pelejä, mitään konsolisotaa tms. ei ole olemassa siellä. Jengi tekee vaan työtään. Moni pelitalo MAKSAA kehittäjilleen siitä, että ne pelaa eli saavat pelejä ja konsoleita ilmaiseksi jne.
Arvostelijoilla pitää isolla osalla olla myös jonkinlainen objektiivisuus hallussa, kyllä sieltä päätoimittajalta tulisi jotain sanomista, jos jokainen Xbox-peli saa 10 ja jokainen PS-peli nelosen.

Kulttuurieroista tulee helposti aika painavia, esim. itse en voi sietää mitään aasialaisia pelejä jostakin syystä. Ei vaan tule mieleen ainuttakaan, joka olisi herättänyt mitään muuta kuin raivoa sekopäisillä juonillaan ja Nintendo nyt suoltaa ihan pelkkää sitä itseään. Leffat taas uppoaa paljon paremmin. Osittain toi johtuu aasialaisten pelien MTX:stä, mutta ei kyllä kokonaan.
 
Melkonen vuoristorata oli itsellä pelin kanssa. Eka 10h oli vähän hankala ja meinasi jäädä kesken. Sitten kun oli tutustunut ja ymmärtänyt systeemit paremmin, peli koukutti kunnolla. Mutta aikansa hakattua taas alkoi tulla selvästi saumat esille ja taas laski vähän into pelaamiseen. Tuli kuitenkin kasa sivutehtäviä ja pääjuoni pelattua läpi, semmoinen kiva 8/10 kokemus ja suosittelen ehdottomasti Bethesda pelien faneille. Odotin itse enemmän mysteeriä ja tuntemattoman ison avaruuden tutkimista, mutta en saanut sitä oikeastaan yhtään. Avaruus tässä on enemmän vain taustakulissina, muuten tuttua ja turvallista Bethesdan roolipeliä.

Varmaan jää hyllylle nyt vähäksi aikaa, Shattered Spacen julkaisussa voisi sitten ottaa sen ja lisää sivutehtäviä pelattavaksi. Kyllä mä näen että tätä tulee satunnaisesti pelattua vuosia samoin ku esim skyrimiä.
 
Ei ne journalistitkaan kaikki objektiivisia osaa olla. Itsekin pidän noiden tuottamasta sisällöstä, mutta älä nyt lähde sentään minään raamattuna niiden sanomaa pitämään. Ihmisiä nekin vaan on ja preferenssinsä niilläkin.
Totta, mutta omalla kokemuksella DF:n porukka on varsin puolueeton ja rautaisen ammattitaitoinen ryhmä toisin kuin heidän pääsivustonsa, lisäksi voin puhua myös omasta kokemuksesta. Olen peliä pelannut ja grafiikat olivat ihan hyvät ja jopa pyörivät yllättävän hyvin, vaikka pelistä en muuten pitänytkään. Itsehän annoin sille täällä jo arvosanaksi 7, vaikka peli ansaitsee korkeamman objektiivisesti katsottuna. Mutta, kuten DF:n directissä kerrotaan, monet huonot kohdat on tarkoituksella "cherry pickattu" klikkihuoraamisen takia. Valtaosan peliajasta grafiikat ovat hyvät.
 
Arvostelijat ovat yksilöitä, ei yksikköjä. Siellä on aina ihminen takana. Hassua miten moni vaan täysin unohtaa tämän, kun näkee numeroita. En ole itse lukenut perusteluita arvosanoille, mutta veikkaisin, että sieltä löytyisi jotain pureskeltavaa. Ehkä muutakin kuin kulttuurieroja.
Esim. itse en voi sietää mitään aasialaisia pelejä jostakin syystä. Ei vaan tule mieleen ainuttakaan, joka olisi herättänyt mitään muuta kuin raivoa sekopäisillä juonillaan ja Nintendo nyt suoltaa ihan pelkkää sitä itseään.
Arvostelijat ovat yksilöitä, mutta saman organisaation sisällä pitäisi arvosanat olla verrannollisia.
IGN antoi Exoprimalille 8/10. Eli siis IGN:n mukaan Exoprimal on viihdyttävämpi ja parempaa vastinetta rahalle kuin Starfield. En usko että on montaa ihmistä maailmassa, jonka mielestä Exoprimal on viihdyttävämpi peli kuin Starfield. Exoprimal oli yksi surkeimpia pelejä joita olen kokeillut tänä vuonna. Onneksi on GamePass.

Pelit esim edustaa hyvää journalismia. Siellä Pelin arvostelu annetaan sille, joka todennäköisemmin siitä pitää ja sivujuttuun voidaan laittaa eriävä mielipide lisä-arvosteluna.
 
Arvostelijat ovat yksilöitä, mutta saman organisaation sisällä pitäisi arvosanat olla verrannollisia.
IGN antoi Exoprimalille 8/10. Eli siis IGN:n mukaan Exoprimal on viihdyttävämpi ja parempaa vastinetta rahalle kuin Starfield. En usko että on montaa ihmistä maailmassa, jonka mielestä Exoprimal on viihdyttävämpi peli kuin Starfield. Exoprimal oli yksi surkeimpia pelejä joita olen kokeillut tänä vuonna. Onneksi on GamePass.

Pelit esim edustaa hyvää journalismia. Siellä Pelin arvostelu annetaan sille, joka todennäköisemmin siitä pitää ja sivujuttuun voidaan laittaa eriävä mielipide lisä-arvosteluna.

Ei todellakaan ole verrannollisia. Eikä kuuluisikaan olla, jos arvostelija on eri henkilö. Mikä järki siinä olisi?
Ihan erilainen pelihän Exoprimal on, ei niitä voi edes verrata noin? Se on arvostelijan mielipide, ehkä se oli joku dinofani?

IMO tollanen on aika kammottavaa journalismia, jos peli annetaan sille, joka antaa sille todennäköisimmin hyvän arvosanan? Optimaalisestihan tietty se annettaisiin vaikka viidelle, mutta ei niillä vaan ole aikaa sellaiseen ja tuo asettaa koko peliarvostelualan kriisiin. Sama homma pitkien, 100h, pelien kanssa. Jos arvostelija voi pelata pelistä 10%, voiko hän antaa koko pelille arvosanaa?
Vähän sama, jos kännykkäarvostelijalle annettaisiin luuri, mutta sillä ei olisi simmiä ja nettiä siinä ollenkaan tai olis netti, mutta ei sovelluskauppaa.

Itse olen aika pitkälti lopettanut peliarvosteluiden lukemisen ja katson mielummin usemman videon ja streameja, niin saa paljon paremman käsityksen. Toki tossakin on se ongelma, että jos katson Starfieldiä HC Bethesda-fanin streamissa (kuten olen tehnyt), niin aika väritetty kuvahan siitä jää. Tuli aika shokkina lukea muita arvosteluita siitä ja lukea täältä kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei todellakaan ole verrannollisia. Eikä kuuluisikaan olla, jos arvostelija on eri henkilö.
Mikä järki siinä olisi?
No tuo on juuri arvosanan tarkoitus. Kertoa kuinka hyvä peli on kyseessä muihin peleihin verrattuna. Ei se voi olla jokaiselle arvostelijalla eri mittapuu, etenkään saman organisaation sisällä.
 
Ei todellakaan ole verrannollisia. Eikä kuuluisikaan olla, jos arvostelija on eri henkilö. Mikä järki siinä olisi?
Ihan erilainen pelihän Exoprimal on, ei niitä voi edes verrata noin? Se on arvostelijan mielipide, ehkä se oli joku dinofani?

IMO tollanen on aika kammottavaa journalismia, jos peli annetaan sille, joka antaa sille todennäköisimmin hyvän arvosanan? Optimaalisestihan tietty se annettaisiin vaikka viidelle, mutta ei niillä vaan ole aikaa sellaiseen ja tuo asettaa koko peliarvostelualan kriisiin. Sama homma pitkien, 100h, pelien kanssa. Jos arvostelija voi pelata pelistä 10%, voiko hän antaa koko pelille arvosanaa?
Vähän sama, jos kännykkäarvostelijalle annettaisiin luuri, mutta sillä ei olisi simmiä ja nettiä siinä ollenkaan tai olis netti, mutta ei sovelluskauppaa.
Käsitit väärin, siis "siitä pitää" tarkoittaa, että vuoropohjainen strategia peli annetaan arvosteluun NNirville, koska hän siitä genrestä pitää. Spiderman sitten jollekkin vallan toiselle.
Äärimmäisen huonoa journalimia on että vuoropohjainen strategia anttetaisiin kaverille, joka pelaa lähinnä roolipeljä.
 
Mikä järki siinä olisi?
No tuo on juuri arvosanan tarkoitus. Kertoa kuinka hyvä peli on kyseessä muihin peleihin verrattuna. Ei se voi olla jokaiselle arvostelijalla eri mittapuu, etenkään saman organisaation sisällä.

Arvosana saattaa koostua vaikka 20% musiikista, 20% grafiikoista jne. painoarvoista. Toki noiden painoarvojen tulee olla organisaatiossa jotenkin tasapainossa, en tiedä onko. Ei noilla ole aikaa väitellä keskenään millaisia arvosanoja ja miksi ne peleille antaa.
Ei kaikki voi mitenkään pelata jokaista peliä osatakseen verrata niitä toisiinsa. Ei edes yhden genren sisällä. Eikä ne voi myöskään antaa ulkopuolisten tekijöiden vaikuttaa mielipiteeseensä (katsomalla vaikka muiden arvosteluita ennen omansa julkaisua). Osa varmasti tekee tuota tosin ihan vain tarkistaakseen ovatko missanneet ehkä jotain olennaista.
 
Käsitit väärin, siis "siitä pitää" tarkoittaa, että vuoropohjainen strategia peli annetaan arvosteluun NNirville, koska hän siitä genrestä pitää. Spiderman sitten jollekkin vallan toiselle.
Äärimmäisen huonoa journalimia on että vuoropohjainen strategia anttetaisiin kaverille, joka pelaa lähinnä roolipeljä.

Nojoo, toi kuulostaa jo vähän järkevämmältä, vaikka ongelmansa siinäkin, että arvostelijat lokeroidaan. Ala on muutenkin rankka.
 
Mikset postaa niitä satoja hyviä arvosteluja joista tuo Metacriticin 88 KESKIARVO muodostuu? Tuollainen 4/10 tälle pelille ei ole mistään todellisuudesta vaan juuri sitä biased puolta. Peliä tunnutaan haukkuvan siitä että se on tuttua Bethesdaa - sama kuin minä vinkuisin Elder Ring ketjussa että peli on liian vaikea 1/10.
Postaa sinä niitä, jos tuntuvat ne olevan omasta mielestä rakkaampia ja todenmukaisempia.

Minä olen noista videossa mainituista asioista ja lopputiivistelmästä aika pitkälti samaa mieltä, vaikka en yhtä jyrkkää arvosanaa antaisikaan. Sen lisäksi että Bethesdan peleissä on aina ollut omat kummallisuutensa, niin tässä on vielä tuo tekninen toteutus jotenkin eri tavalla pyllystä kuin edellisissä, varsinkin kun ottaa huomioon millaisella budjetilla peli on tuotettu.
 
Tää nyt ei suoranaisesti enää kuulu tähän ketjuun, mutta vähän taustaa peliarvosteluista:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuolla on myös IGN:n pisteytysperiaatteet, jotka mainitaan videolla:
Niille 7/10 peleillekin on paikkansa, kaiken ei tarvitse olla 10/10.

ja pelidevaajan hienosta arjesta, kun PS:llä duunissa oleva tyyppi pelaa Xbox-peliä ja jonkun näppissoturin mielestä sen pitäisi saada potkut ja tägäilee somessa sen kollegoja/pomoja... :D
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ja tää on tosi monille ihan arkea, sekä taustalla että sitten pelaajapuolella. Koko konsolisotakin on ihan naurettavaa vuodesta toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen noista videossa mainituista asioista ja lopputiivistelmästä aika pitkälti samaa mieltä, vaikka en yhtä jyrkkää arvosanaa antaisikaan.

Olitko sinä siis pelannut peliä? (Jäi vähän epäselväksi, mitä muistelen kommentteja)
 
Reilu 40h alla. Mitähän tästä nyt sanois? Tykkään ja viihdyn aika turhan hyvin pelin parissa, ei malta olla pelaamatta. Samaa fiilista en vaan saa muiden studioiden vastaavista. Joo W3, RD2, GTA5 jne. ovat hyviä pelejä mutta ei ne aiheuta samanlaista pakkoa pelata kuin Bethesdan pelit, vioistansa huolimatta. Ne vain osaa tehdä pirun viihdyttäviä pelejä. Hehkutettu BG3 pitää ottaa työn alle kunhan tämän saa jokseenkin kahlattua läpi siinä olisi ainakin tuore vertailukohde suoraan.
 
Tuo latausruuduista valittaminenkin on mulle vähän hassua. Oon pelannut Witcher 3:a viime aikoina taas, ja mulla menee siinä avattavasta ovesta kulkiessa keskimäärin enemmän aikaa kuin Starfieldissa. Myöskään immersion osalta en pidä yhtään parempana ratkaisuna ovenkarmeihin törmäilyä kuin latausruudun kautta tehtyä kahden sekunnin siirtymää.
 
Olitko sinä siis pelannut peliä? (Jäi vähän epäselväksi, mitä muistelen kommentteja)
Niin, siis sitä ekaa viestiä postatessa en ollut pelannut, kuten ei varmaan suurin osa muistakaan, mutta sittemmin ostin Game Passin. Pelitunnit ovat vielä aika vähäisiä, kun ei ole ollut aikaa pelata, mutta keskusteluita, arvosteluita ja pelivideoita olen seurannut sitäkin enemmän. Vai oliko olemassa joku tietty raja, jonka jälkeen vasta saa sanoa mitään kommentteja peliin liittyen?

Todennäköisesti niitä tunteja tuskin tulee kovin hirveästi omalla kohdalla kertymään jatkossakaan ennen kuin peli on saanut kasan päivityksiä ja käytettävyyttä parantavia modeja.
 
1694292554361.png


Onko kukaan kokeillut tätä? Pahoittelut, että tuo on kuvana. En tiedä mistä tuo on kun bongasin Discordissa. Ite huomasin, että GPU usage nousi 90% -> 100% tietyssä kohtaa ja FPS sen mukana. Asetin arvoksi 7 eli jätin yhden coren vapaaksi 5800X3D:llä. 8:lla oli tuo 90% usage eli ei auttanut. Jos meinaa GPU usage laahata niin tuo voinee auttaa. Näyttiksenä 7900XTX.

Tässä oleellinen osio:
Koodi:
[General]
uMaxPrimaryJobThreads=X
uMaxSecondaryJobThreads=X
 
Niin, siis sitä ekaa viestiä postatessa en ollut pelannut, kuten ei varmaan suurin osa muistakaan, mutta sittemmin ostin Game Passin. Pelitunnit ovat vielä aika vähäisiä, kun ei ole ollut aikaa pelata, mutta keskusteluita, arvosteluita ja pelivideoita olen seurannut sitäkin enemmän. Vai oliko olemassa joku tietty raja, jonka jälkeen vasta saa sanoa mitään kommentteja peliin liittyen?

En minä nähdäkseni kieltänyt sinua arvostelemasta peliä pelaamatta sitä, tai asettanut mitään määrettä sille. Kunhan pohdin, kun en itse arvostelisi peliä pelaamatta sitä, tai vaikka elokuvaa katsomatta. Ihan omalla tyylillä saa kirjoittaa, lisäsin tuon sulun vielä ihan sitä varten, ettei tarvitsisi vetää herneitä nenään kysymyksestä.
 
En minä nähdäkseni kieltänyt sinua arvostelemasta peliä pelaamatta sitä, tai asettanut mitään määrettä sille. Kunhan pohdin, kun en itse arvostelisi peliä pelaamatta sitä, tai vaikka elokuvaa katsomatta. Ihan omalla tyylillä saa kirjoittaa, lisäsin tuon sulun vielä ihan sitä varten, ettei tarvitsisi vetää herneitä nenään kysymyksestä.
Herne ei minun nenään todellisuudessa mene ihan helpolla. Tuli vaan sellainen fiilis tuosta kysymyksestä mikä näissä Bethesda-peleihin liittyvissä keskusteluissa tuntuu olevan ikävän usein läsnä, että ei saisi kritisoida ennen kuin on pelannut peliä riittävästi ja silloinkin vain sopivissa rajoissa. :D

Ensi viikolla pitäisi olla parina iltana enemmän aikaa pelata, niin pitää sitten koostaa enemmän omia ajatuksia tästä.
 
1694292554361.png


Onko kukaan kokeillut tätä? Pahoittelut, että tuo on kuvana. En tiedä mistä tuo on kun bongasin Discordissa. Ite huomasin, että GPU usage nousi 90% -> 100% tietyssä kohtaa ja FPS sen mukana. Asetin arvoksi 7 eli jätin yhden coren vapaaksi 5800X3D:llä. 8:lla oli tuo 90% usage eli ei auttanut. Jos meinaa GPU usage laahata niin tuo voinee auttaa. Näyttiksenä 7900XTX.

Tässä oleellinen osio:
Koodi:
[General]
uMaxPrimaryJobThreads=X
uMaxSecondaryJobThreads=X

Ei tunnu olevan omassa tapauksessani mitään merkitystä fps:ään. 5800X, 6900XT ja 4K.
 
PC:llä peli vaatii DLSS modin koska tiimiä ei huvittanut sisällyttää sitä peliin.
Vaatii Luts modit koska Bethesda päätti tehdä pelin näyttämään kuralta.
Jos haluat vaihtaa FOV joudut kikkaileen ini. tiedoston kanssa. Bethesdan mielestä tämä on hieno juttu pakottaa sadat tuhannet ihmiset säätämään näitä parin päivän aikana.
sf mods.jpg

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


DF alexin videosta opitaan, että Bethesda ei optimoinut peliä millekään muulle kuin AMD systeemille. Normaalia hommaa AAA studiolla?

Onko Bethesdan studiolla tarpeeksi happea ilmassa vai mikä johtaa tämmöiseen toimintaan?
 
PC:llä peli vaatii DLSS modin koska tiimiä ei huvittanut sisällyttää sitä peliin.
Vaatii Luts modit koska Bethesda päätti tehdä pelin näyttämään kuralta.
Jos haluat vaihtaa FOV joudut kikkaileen ini. tiedoston kanssa. Bethesdan mielestä tämä on hieno juttu pakottaa sadat tuhannet ihmiset säätämään näitä parin päivän aikana.
sf mods.jpg

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


DF alexin videosta opitaan, että Bethesda ei optimoinut peliä millekään muulle kuin AMD systeemille. Normaalia hommaa AAA studiolla?

Onko Bethesdan studiolla tarpeeksi happea ilmassa vai mikä johtaa tämmöiseen toimintaan?

Kuitenkin suorituskyky on huomattavasti parempi Intelin prossuilla kuin mitä AMD:n.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 195
Viestejä
4 925 092
Jäsenet
79 330
Uusin jäsen
stosaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom