Starfield (PC, XBX)

Joo-o. Todella alussa itsekin, pääsin New Atlantikseen ja tapasin Sarahin. Vahingossa ilmeiseti vaihdoin huomaamatta yhteen sivutehtävään. Oli taas semmoista tuubaa. ”Käy keräämässä esineet kartalla näkyvistä pisteistä ja palaa tänne”. Miksi tämmöistä täyteroskaa edes nykyään tehdään?

Ei vakuuta sitten lainkaan. Tuo avaruuslentely on täysi kulissi ja vihollisten tekoäly todella heikko, eikä tämä tarina ole mitenkään vetänyt mukaansa. Mutta koitetaan nyt jaksaa kun kerta tästä pitäisi parantua.

New Atlantiksessa käy Vanguardin tehtävää päälle. Muutenkin nuo Faction-tehtävät sisältäneet hyvää. Kyllä ne hylätyt asemat ym. miljööt on tosi tunnelmallisia ja kuumottaviakin. Päätarinassa tulee mielestäni myös paljon hyvää, vaikka itse tarina ei ehkä ihan huikean omaperäinen ole.

Itse huomannut, että tälle pitää paljon antaa ikään kuin anteeksi ja sitten keskittyä ottamaan kaikki irti siitä hyvästä mitä on.
 
Tuo tekoäly (tai siis kokonaan sen puuttuminen) on kyllä täysin lollero. Taisteluissa voi mennä itse vaikka johonkin pieneen sivuhuoneeseen ja companion ja 10 vihollista räimii toisiaan kulissinomaisesti niin kuin hirmu sota olisi mutta mitään ei tapahdu tai ehkä joskus kuolee vihu. Kukaan ei jahtaa minua huoneeseen ja tekoäly huutelee vain ja kyykkii törppöjen takana ja ampuu seiniä.

Päälle sitten RPG tyylinen aseiden vahinko eli 200 patia lähietäisyydeltä päähän niin ehkä kuolee (koska puuttuu skillit).

Pistää vain vituttamaan tuo taistelu.
 
Tuo tekoäly (tai siis kokonaan sen puuttuminen) on kyllä täysin lollero. Taisteluissa voi mennä itse vaikka johonkin pieneen sivuhuoneeseen ja companion ja 10 vihollista räimii toisiaan kulissinomaisesti niin kuin hirmu sota olisi mutta mitään ei tapahdu tai ehkä joskus kuolee vihu. Kukaan ei jahtaa minua huoneeseen ja tekoäly huutelee vain ja kyykkii törppöjen takana ja ampuu seiniä.

Päälle sitten RPG tyylinen aseiden vahinko eli 200 patia lähietäisyydeltä päähän niin ehkä kuolee (koska puuttuu skillit).

Pistää vain vituttamaan tuo taistelu.

Kuten sanoin on annettava anteeksi. :D
 
Kuten sanoin on annettava anteeksi. :D
Mitä tässä sit jää jäljelle, kun kerran side questit on jotain ”kerää viisi esinettä” -roskaa, taistelumekaniikka on kauhea mm. huonon tekoälyn takia, avaruuslentely on kunnon cringe fest ja grafiikatkin vähän mitä sattuu?

Pääjuoni? Ehkä kannattais sit bethsedan ens kerral keskittyä tekemään oikeasti hyvä peli pääjuonen ympärille ja jättää 30fps perunasimulaattori ja sen liitännäiset pois.

Dress up gameksi tämä on taas melko kallis.
 
Ei jumalauta.
Ensi vuonna vasta tulee modi suportti xboxille.

Eihän tätä perkele pysty pelaamaan tän näköisenä :mad:
Oledilla näyttää siis niin ripulilta kun vaan voi kun mikään ei ole mustaa, mikään ei ole edes tumman harmaata.

Siis kuka helvatan idiootti ajatteli että tä oli hyvä idea:mad:

Sit tä 30fps yhdistettynä ihan vitun järkyttävään lagiseen ohjaamiseen, kun oon muutenkin padilla paska ampumaan 1st personeissa niin tä on jotain ihan next leveliä, oon jo laskenu senssin 30 mutta ei auta mitään kun toi liikuttelu on niiiiiiiiin tahmaista.

Järjettömän pettynyt olo, 3v odottanu ihan hulluna tätä peliä, ostanut xboxin tätä varten ja julkkariksi lämäsin 2v edestä gamepassia tilille ja ne pistää ulos tällaisen kökäleen.
Ihan kun tä olis joku pre very early access versio, niin surkeasti optimoitu ja häviää ton surkean värimaailman takia mielestäni jopa ps4 peleille.
Ihan vitun sama millä resoluutiolla ne paskapökälettä renderöi, se on silti paskapökäle.
 
Mitä tässä sit jää jäljelle, kun kerran side questit on jotain ”kerää viisi esinettä” -roskaa, taistelumekaniikka on kauhea mm. huonon tekoälyn takia, avaruuslentely on kunnon cringe fest ja grafiikatkin vähän mitä sattuu?

Pääjuoni? Ehkä kannattais sit bethsedan ens kerral keskittyä tekemään oikeasti hyvä peli pääjuonen ympärille ja jättää 30fps perunasimulaattori ja sen liitännäiset pois.

Dress up gameksi tämä on taas melko kallis.

Sama mikä niiden muissa vastaavissa peleissä. Rgp, avoin maailma ja modattavuus. Tietty konsolilla jää vielä yksi iso plussa pois. Loppupeleissä syvyyttä löytyy ja modeilla saa ajan kanssa muokattua mieluisaksi, sekä fiksattua kämäisyyden.
 
Viimeksi muokattu:
sekä fiksattua kämäisyyden.
Onko aiemmissa saanut vaikka vihollisten tekoälyä paremmaksi taisteluissa? Nähtäväksi jää myös esim. että onko tota avaruustaistelua mahdollista tuunata järkeväksi, siten että kokonaisuus on edelleen pelattavissa.

Työnsarkaa on jotta tän saa pelattavaan kuntoon.
 
useampi tunti takana nyt ja alkaa huomata miten huonosti on optimoitu alueet kun kaikki vähän isommat alueet pyörii 50fps eikä asetusten muuttaminen juurikaa muuta asiaa. Pelannut tuota Crimson Fleet juonta läpi niin onneksi se on pyörinyt suht mukavasti 80-120fps alueesta riippuen paria 50fps aluetta lukuunottamatta.

On kyllä ihme kun FSR2 on melkein pakollinen vaikka tämä ole mikää next gen peli säteenseurannalla. Tuli kokeiltua myös noita DLSS modeja ja suosittelisin käyttämään tätä Starfield FSR2 Bridge. Oli helpoin asentaa, toimi niinkuin piti ja korjaa kaiken surinan/kuvan epävakauden mikä FSR2 kanssa tuntuu olevan ikuinen ongelma.
 
Laatikon painaminen kaiken skippaamiseksi on liian yksinkertaista? You don't say...
Pikamatkustaminen paikasta toiseen on liian helppoa,questit on kyllä monipuolisia.Planeetat aika tyhjiä mutta graafinen ulkoasu erilaisilla ihan ok.Loottaamista ihan riittävästi,jopa vanha Colt 1911 oli yllättävä saalis.Alussa koitan pelata muutakuin piraattina,kunhan saa alusta päivitettyä.Onhan tää Skyrimin ja FO4 ristisiitos,hyvässä ja pahassa.8/10 30 tunnin jälkeen
 
Mitä tässä sit jää jäljelle, kun kerran side questit on jotain ”kerää viisi esinettä” -roskaa, taistelumekaniikka on kauhea mm. huonon tekoälyn takia, avaruuslentely on kunnon cringe fest ja grafiikatkin vähän mitä sattuu?

Modattuna tosi hieno? En ole vielä ostanut, ja mitä täältä lukenut juttuja niin ei kiirettäkään. BG3 meni pari päivää sitten läpi ja oli hienoin single player kokemus ehkä ever, pelkään että jos heti perään tälle antaa mahdollisuuden niin paha mieli vaan jää.
 
Modattuna tosi hieno?
Ehkä, ehkä ei? Tekstuurit saanee korjailtua ja valaistuksen perussäätöjä järjellisiksi, mutta esim. ympäristön geometrian tarkkuuden nosto on ainakin aiemmissa studion peleissä ollut tekemätön paikka. Skyrimissä aina nauratti kun oli jotain 8k tekstuureja modattuna, mut kivet ympäristössä edelleen koostui noin viidestä kolmiosta ilman mitään tesselaatiota.

Sit ai käyttäytymisen korjaaminen ja avaruushommien fiksailu on melko kysymysmerkkejä vielä.

Pitänee kattoa mitä on tilanne vuoden kuluttua, kunhan modituki saapuu ja lastentaudit on saatu korjattua.
 
Siis kuka helvatan idiootti ajatteli että tä oli hyvä idea:mad:

Tätä olen ihmetelly. Joku graafinen suunnittelijakin kirjoitti ketjuun, että näyttää hänen mielestään hyvältä, mutta omasta mielestäni tämä on kyllä todella vanhanaikaisen näköinen. Värit ja valot pahasti pielessä. Musta ei ole mustaa, yö ei ole yö, päivä taas on lattea kuraa. "Global illuminationista" ei ole tietoakaan yhtään missään. Toisaalta ymmärrän se, että tällaisen voi antaa anteeksi, jos peli itsessään on juonen, hahmojen, pelattavuuden, dialogin ja tunnelman osalta timanttia. Mutta tämä ei ehkä nyt ole niidenkään osalta. Ei mikään paskin peli, mutta tällä hetkellä antaisin itse ehkä 7-/10.
 
Tätä olen ihmetelly. Joku graafinen suunnittelijakin kirjoitti ketjuun, että näyttää hänen mielestään hyvältä, mutta omasta mielestäni tämä on kyllä todella vanhanaikaisen näköinen. Värit ja valot pahasti pielessä. Musta ei ole mustaa, yö ei ole yö, päivä taas on lattea kuraa. "Global illuminationista" ei ole tietoakaan yhtään missään. Toisaalta ymmärrän se, että tällaisen voi antaa anteeksi, jos peli itsessään on juonen, hahmojen, pelattavuuden, dialogin ja tunnelman osalta timanttia. Mutta tämä ei ehkä nyt ole niidenkään osalta. Ei mikään paskin peli, mutta tällä hetkellä antaisin itse ehkä 7-/10.
Tämä graafinen suunnittelja on sitten ilmeisesti sokeutumassa tai omistaa jonkun umpisurkean television.
Oledilla toi rumuus näkyy niin selkeästi ettei sekunniksikaan voi teeskennellä ettei olisi jotain vikaa.
Sen lisäksi että tumma pää puuttuu niin puuttuu myös se kirkas pää, eihän tuolla ole mitään kunnollisia päävärejä vaan kaikki on jotain helvetin bliisua saturaatiopaskaa.
Yritetty taas olla niin taiteellisia :rolleyes:
Kehtaa vielä devut väittää että on optimoitu hyvin et on vaan niin kaunis että siksi pyörii huonosti. :rofl:
Vaihtaisin tällä hetkellä tämän jonkin 8bit tyylillä tehtyyn avaruusseikkailuun mielellään.
 
Fallouttien perusteella oisin luullu että tavaraa ois pystynyt hajottamaan workbencheissä (aseet, misc). Mutta näköjään ei, eli misc kamaa ei kannata kerätä ollenkaan?

Aseet myyntiin vaan on kai ainut mitä niilläkään tekee.

Misc on pitkälti erilaisia koriste-esineitä joita voi lootata aikansa ja myydä pois, kerta kaikki resurssit ovat erikseen. Aseet, kypärät ja avaruuspuvut ovat arvokkaita myytäväksi. Ne on myös verrattain kevyitä. Periaattessa osa noista koriste-esineistä on melko arvokkaita, mutta jos niitä loottaa niin loottaa samantien kaikki.


Samaten kai hyvä mainita vaikka arvelen että useimmat ovat sen huomanneet muualta, varastettua kamaa saa ilmaiseksi pestyä myymällä se trade authorityn vendorille, ja sitten ostamalla sen samantien takaisin. Vähän dorka mekanismi minusta jos tuo on tarkoituksellista, koska jos varastaa jotain hyvää niin se on parempi puhdistaa jottei sitä menetä kun maksaa satunnaisia bountyjään pois. Tällöin tuota joutuu tekemään, vähän turha rutiini joka olisi voinut jättää pois. Toki tuo voi olla tahatonta.


E: Käyppä katsomassa Cyberpunkin Steam-arvostelut, kun arvostelut rajataan; 0-10 peliaikaa, joulukuu 2020. Et tuolta kovin montaa positiivista arvostelua löydä.

Ööö?

1694208048555.png

1694208177524.png

Varmaan CP2077 kokonaisuudessan se oli paskempi julkaisussa kun otetaan mukaan konsolit, mutta PC:llä se oli varsin kelvollinen ja toimiva peli ihan julkaisussakin. Mulla oli tuolloin 9600K ja 3070, tuolloin syksyllä kokonaan uusittu kone maksoi tonnin. Pelasin välillä 4k välillä 1440p, lopulta enemmän 1440p korkeammilla asetuksilla. Ymmärtääkseni nykyään tuo on raskaampi peli, ainakin sen tulevan DLC:n muutosten myötä.


Tekeeköhän ne tohon jonkun mikromaksumodiperseilyn, vai mikä tuon kanssa kestää?

nexuksen juttuja katsellessa käy vahvasti ilmi, että modaus onnistuu ihan samoja polkuja pitkin kuin edellisissäkin tuotoksissa. Modituen siis pitäisi onnistua parilla hiiren klikkauksella bethsedan toimesta. Lisäävät vaan uuden enumin jonnekki että modeja on nyt kolmannellekkin pelille.

Takuulla. Eihän ne nyt voi lähteä siihen että kuka tahansa randomi modintekijä saisi Bethesdan omaan viralliseen modikauppaan modejaan. Ne hyväksyy jotkut tunnetut modaajat, maksaa näille ehkä hieman modien tekemisistä ja osa modeista on ilmaisia, osa maksullisia.
 
Saan cyberpunkissa jopa pathracing päällä Dlss (2,3) paremmat freimit kuin tässä. Ja väitän että se myös näyttää hienommalta. Ja alue on huomattavasti laajempi kuin yksikään tähän mennessä vastaantulleista alueista starfieldissä. Tarkoitan siis aluetta ilman latausruutua. Kyllä kai voisi tehdä loputtoman ison pelin jos vaan laittaa tarpeeksi latausruutuja? Mutta nyt 10h takana ja maistuu ihan hyvin. Tehtävät on vähän laidasta laitaan. Mutta isoimmat juonet vaikuttaa mielenkiintoisilta :)
 
Erikoinen on tämän pelin ketju, moni tuntuu tykkäävän pelistä paljon mutta monella on joku ihmeen ristiretki käynnissä peliä vastaan ja sen huonoutta pitää hakata myös muiden päähän aivan kuin olisi joku synti pelistä pitää :D
 
Ite oon tykännyt pelistä kovasti, tykkään jopa taiteellisesta tyylistä. Film grain täysillä ja default lutit käytössä on juuri sopiva, elokuvamainen ja filmikameralla kuvatun näköinen.
 
Erikoinen on tämän pelin ketju, moni tuntuu tykkäävän pelistä paljon mutta monella on joku ihmeen ristiretki käynnissä peliä vastaan ja sen huonoutta pitää hakata myös muiden päähän aivan kuin olisi joku synti pelistä pitää :D

Nauranut samaa kun tämä yksi vihaaja tuuttaa ketjun täyteen vinkumista viesti toisensa jälkeen. Sama kun söisi ruokaa mistä pidä mutta on niin tyhmä ettei ymmärrä lopettaa.
 
Tulipahan vietettyä eilinen lopulta tän parissa, ja on kyllä ontto tekele. Odotin että edes ambianssi olis voimakas, vrt. skyrim, mut jotain tuulen ulinaa (tyhjiössä) vaan kuuluu atmos setupista.

Avaruustaistelut todella omituista menoa, miksi aluksen nopeus laskee itsestään?!? Tuntuu siltä ku alukset möyris jossain hiekassa tjsp. tyhjiön sijaan. Joku selvästi unohtanut lukea yläastefysiikan kun tuota moskaa on toteuttanut. Huoh. Lisäksi mikä järki siinä on että avaruusaluksesi kaiuttimista kuuluu vihollisalusten pilottien ulinaa? ”Ugh” ”I’ll get you!:facepalm:
Jos joku audiokanava on väkisin auki, niin luulis että sitä käytettäis häirintään, eikä siihen ku soundboardista klikkaillaan paskallakäymisähinöitä.

4/10

Ehkä tässä ollaan menty sopivasti kieli poskessa viihteellisyys edellä, sama kuin joku sankari kritisoi alun avaruusaluksen saamista.

Erikoinen on tämän pelin ketju, moni tuntuu tykkäävän pelistä paljon mutta monella on joku ihmeen ristiretki käynnissä peliä vastaan ja sen huonoutta pitää hakata myös muiden päähän aivan kuin olisi joku synti pelistä pitää :D

Syynä lienee "väärän tallin" studio...

Omakohtaisesti aika alussa ollaan mutta viihdyttänyt kyllä hyvin. 5800X3D + 3070Ti - combolla hieman vielä säädöt hakusessa. Positiivinen yllätys oli XBox Cloud Gamingin toimivuus, Series X ei ole tähän talouteen ihan vielä kotiutunut niin testasin huvikseni One X:llä miten toimii cloudin kautta ja sehän toimi sen verran hyvin että eroa lokaalisti pyörivään peliin en juuri huomannut.
 
Tuntuis 7800X3D olevan itsellä pullonkaulana tälle pelille.
Peli muuten vaikuttaa ihan hyvältä, mutta optimoinnit on kyllä hoidettu ihan päin v:tä.
 
Nauranut samaa kun tämä yksi vihaaja tuuttaa ketjun täyteen vinkumista viesti toisensa jälkeen. Sama kun söisi ruokaa mistä pidä mutta on niin tyhmä ettei ymmärrä lopettaa.
Jep. Tämän ketjun sisältö kaikesta pahasta olosta muistuttaa aivan sähköautokeskusteluja. Kukaan ei pakota ajamaan sähköautolla eikä ainakaan pakota semmoista ostamaan.
 
Kukaan ei pakota ajamaan sähköautolla eikä ainakaan pakota semmoista ostamaan.

Mutta varmaan tämä on silti juuri se ketju, jossa pelin hyviä ja huonoja puolia voi puida. Jos olet tyytyväinen peliin, niin aina parempi! Ei kai se negatiivinen kritiikki sitä omaa pelikokemusta yhtään heikennä. Keskustelua vaan.
 
Mutta varmaan tämä on silti juuri se ketju, jossa pelin hyviä ja huonoja puolia voi puida. Jos olet tyytyväinen peliin, niin aina parempi! Ei kai se negatiivinen kritiikki sitä omaa pelikokemusta yhtään heikennä. Keskustelua vaan.

Keskustelua joo puolin ja toisin toki saa olla, mutta nuo "peli on pelkkä paskapökäle", "totaaliroskaa", on juuri sitä että tullaan sähköautoketjuun huutelemaan haisten diisseliltä.
 
Erikoinen on tämän pelin ketju, moni tuntuu tykkäävän pelistä paljon mutta monella on joku ihmeen ristiretki käynnissä peliä vastaan ja sen huonoutta pitää hakata myös muiden päähän aivan kuin olisi joku synti pelistä pitää :D
Ei kai siinä mistään ristiretkestä ole kyse. On kokonaisuutena parempi, jos minkä tahansa pelin todellinen taso ja ongelmat tuodaan esille kaiken putkikatseisen/harhaanjohtavan hypen seasta. Jos sinä tai joku muu silti tykkää, niin ei se ole muilta pois, päinvastoin.

Julkaisuvaiheessa postasin tämän ja se lytättiin heti, koska "väärä arvostelija", mutta aika hyvin näyttäisi osuneen kohdalleen.

1694273774852.png
 
Ei kai siinä mistään ristiretkestä ole kyse. On kokonaisuutena parempi, jos minkä tahansa pelin todellinen taso ja ongelmat tuodaan esille kaiken putkikatseisen/harhaanjohtavan hypen seasta. Jos sinä tai joku muu silti tykkää, niin ei se ole muilta pois, päinvastoin.

Julkaisuvaiheessa postasin tämän ja se lytättiin heti, koska "väärä arvostelija", mutta aika hyvin näyttäisi osuneen kohdalleen.

1694273774852.png

En tiedä tuosta kohdalleen osumisesta, kun mielestäni oikeastaan yksikään listatuista ”huonoista puolista” ei pidä paikkaansa.
 
Jos tämä peli ois Obsidianin tekemä täsmälleen samanlaisena, porukka ei valittaisi niin paljon.

Joku valitti että kaikki questit on vaan fetch questeja. Ei todellakaan pidä paikkaansa. Tässä on minusta ainakin paljon monipuolisemmat kustit kuin aikaisemmissa Bethesdan tuotoksissa.

Totta että monet "proseduaalisesti" luodut busywork kustit ovat enemmän sitä fetch jne. mundane hommaa mutta ihan ymmärrettävää.
 
Yhdessä faction-tehtävässä oli nyt sellaista hyönteisjahtia, että tuli mieleen Starship Troopers -leffa! Toistan itseäni, mutta tässä on tälläisiä tosi kovia hetkiä, jotka ainakin minulle paikkaa puutteet ja nekin puutteet häiritsee vähemmän jo. Kerran jo impulsiivisesti deletoin pelin viiden tunnin kohdalla, mutta onneksi toisaalla puhuttiin vielä kokeilemaan.
 


Naurahdin ääneen, tämähän on vanhaa kunnon Bethesdaa :geek:

Ei minua koskaan ole Bethesdan pelien pikku bugit grafffoissa ja ai:n kanssa haitanneet, tunnelma peleissä, etenkin Fallout 3, oli tärkeintä. Itseasiassa tietty "risaisuus" tuntui jopa kuuluvan näiden kehittäjien tuotoksiin. Nehän antoi yllätyksellisyyttä ja komiikkaa peleille, kun jotain typerää välillä tapahtui.

Ymmärrettävää tietysti että pelin rikkovat bugit ei ketään naurata, mutta aiemmin mainitut omissa kirjoissani sallittakoon. Toki ongelmat voi pahimmillaan rikkoa immersiota mutta onko se täysin kliini ja sieluton pelimailmakaan aina viihdytävä, siihen sitten tarvitaan erittäin taitavat pelikehittäjät. Ja Bethesda ei nykyään mielestäni ihan sellainen ole, enemmän epätasainen töiltään. Moni toki asiasta varmaan eri mieltä.
 
En tiedä tuosta kohdalleen osumisesta, kun mielestäni oikeastaan yksikään listatuista ”huonoista puolista” ei pidä paikkaansa.

Musta osa pitää, osa ei.

  • Musta perkkisysteemi on itse asiassa todella hyvä! Mä pidän siitä, että kykyjä pitää käyttää ja että asioita ei voi lainkaan tehdä ellei kykyä enabloi. Toi pakottaa pohtimaan, millaiseksi haluaa hahmon ja pelaamisen suunnata. Oletan, että läheskään kaikkia en saa avattua.
  • Latausruutua saa välillä tuijotella varsin usein, ei mikään massiivinen ongelma, lähinnä miinus. Esim. New Atalntiksen olisi voinut toteuttaa modernilla enginellä yhtenä isona ulkotilana ja vain sisälle mennessä ladataan. Nyt ladataan kaupunginosienkin välillä "turhaan". Välillä ladataan jonkun pienen kopin sisältilaa, mikä tuntuu tarpeettomalta.
  • NPCt ovat olleet alussa kliinisiä. Ehkä vähän turhan siloiteltuja, mutta olen vasta pelin alussa. Toivoisin enemmän sisältöä aikuiseen makuun. Enemmän rosoisuutta.
  • Latausruudut hiukan vesittävät tuota ison maailman tuntua. Esim. verrattuna No man's Skyhyn.
  • Musta grafiikat on varsinkin ulkona epäonnistuneita. Sekä kaupungeissa että planeetoilla. Ja ihmishahmot hämmentävätn rumia.
  • Musta kehystarina on ihan toimiva tällaiseen peliin. Ei valittamista. Sivutehtävät olleet myös kiinnostavia. Musta tämä on pelin selvä vahvuus.
  • Kallis tämä ei missään nimessä ole kun tulee Game Passin mukana. Eli hinta-laatu on enemmän kuin kohdallaan mielestäni.
  • Toistaiseksi avaruustaistelu ollut monotonista: 1. tuhoa shieldit vasemmalla napilla, 2. tuhoa alus oikealla ja peukulla. 3. Rinse and repeat. En tiedä, tuleeko jatkossa vähän monipuolisempaa, mutta nyt ei siltä vaikuta.
7/10 yhä.


Jos tämä peli ois Obsidianin tekemä täsmälleen samanlaisena, porukka ei valittaisi niin paljon.

Musta pelistudioiden fanittaminen on typerää. Mutta teknisia ja sisällöllisiä saavutuksia voi ja saa kehua. Ja niiden eroja eri pelien välillä saa nostaa pöydälle.
 
On kyllä aivan kyrvän näköinen tä peli xboxilla, ei niinku mitään järkeä miten pyörii vain 30fps.
Vitun kiva muutenkin oledilla pelata peliä missä on hdr gammat niin vituillaan että pelissä ei ole Lainkaan mustaa.
Siis niin Vitun rumaa.

Sellanen olo et pitäiskö vaan lopettaa heti tän pelaaminen ja ostaa ps storesta BG3 :rolleyes:
Palata sitten joskus kun noi idiootit myöntää että peli on optimoitu ihan päin vittua eikä tämä todellakaan ole mikään next gen moottori mikä selittäis sen ja pistää 60fps tilan x:lle ja modaajat korjaa ton naurettavan värimaailman…
Kyl taas vituttaa että tätäkin varten piti xbox hommata, mulla oli jo No mans sky pleikalla :mad:
En tiedä lohduttaako, mutta tuossa timestampin kohdalla alkaa keskustelu HDR:stä ja oli jotain vinkkejä joilla sen saa siedettävämmäksi konsolilla säätämällä telkkarin asetuksia.

 
Digital Foundryn syväsukellus grafiikoihin ja optimointiin


Muutamia nostoja alla.

ULTRA-varjot kannattaa ottaa pois Nvidialla kuten oli havaintona jo muillakin arvostelijoilla, aiheuttaa epätasaista frametimeä. Samoin AMD tosiaan toimii paremmin tässä kuin muissa peleissä keskimäärin (ei yllätä, sponsoripeli ja vastaavaa toisin päin muissa peleissä).

Tekstuurifiltteröinti ei ole kovin hyvää ja jos haluaa parempaa pitää pakottaa ajureista 16x anisotropic. Mutta jotta välttää ongelmat kuten Alexilla oli videossa, pitää shaderit ajaa uusiksi, siihen ohjeita täällä:


En itse vielä ole kokeillut.
 
  • Latausruutua saa välillä tuijotella varsin usein, ei mikään massiivinen ongelma, lähinnä miinus. Esim. New Atalntiksen olisi voinut toteuttaa modernilla enginellä yhtenä isona ulkotilana ja vain sisälle mennessä ladataan. Nyt ladataan kaupunginosienkin välillä "turhaan". Välillä ladataan jonkun pienen kopin sisältilaa, mikä tuntuu tarpeettomalta.

Pcie4 ssd:llä pelattaessa lataukset kestää sekunnin tai kaksi. Toki parempi jos niitä ei olisi lainkaan mutta ei ne nykyiselläänkään juurikaan häiritse.

  • Toistaiseksi avaruustaistelu ollut monotonista: 1. tuhoa shieldit vasemmalla napilla, 2. tuhoa alus oikealla ja peukulla. 3. Rinse and repeat. En tiedä, tuleeko jatkossa vähän monipuolisempaa, mutta nyt ei siltä vaikuta.

Kannattaa aktivoida Targeting Control Systems skilli, voi lukittautua vihujen alusten eri osiin. Lisäksi mahdollisuus kaapata aluksia tekee avaruustaistelusta mielenkiintoista.
 
Moni noista latausruuduista on vain niin yksinkertaisen idioottimaisia pelikehittäjän näkövinkkelistä.

Jos menee hissiin ja valitsee kerroksen, ruutu menee mustaksi uuden kentän ladatessa. Yhtä hyvin tuossa voisi pitää sen hissin sisustan ladattuna missä pelaaja voisi pyöriä vaikka ympyrää samalla, kun uusi kenttä latautuu taustalla huomaamatta. Näin tehtiin jo 2007 Mass Effect 1:ssä, kohta 16 vuotta sitten.
 
Moni noista latausruuduista on vain niin yksinkertaisen idioottimaisia pelikehittäjän näkövinkkelistä.

Näin se on. Kun on pelannut pelejä, joissa ei näin paljon latailla, niin kyllähän sitä allaa kaivata. Tässä näkyy enginen ikä. Luultavasti tuon muuttaminen olisi niin massiivinen remontti, ettei kannata.
 
Ei kai siinä mistään ristiretkestä ole kyse. On kokonaisuutena parempi, jos minkä tahansa pelin todellinen taso ja ongelmat tuodaan esille kaiken putkikatseisen/harhaanjohtavan hypen seasta. Jos sinä tai joku muu silti tykkää, niin ei se ole muilta pois, päinvastoin.

Julkaisuvaiheessa postasin tämän ja se lytättiin heti, koska "väärä arvostelija", mutta aika hyvin näyttäisi osuneen kohdalleen.

1694273774852.png
Tämäkö on nyt sitten se absoluuttinen totuus? Kuitenkin steamin arvostelut ovat reilusti positiivisen puolella ja pelaajia tuntuu riittävän. Erikoista liputtaa jonkun tekemää plussat ja miinukset kuvaa jonkin asteisena oikeana mielipiteenä tuotteesta. Itse en ole siis peliä kokeillut mutta ihmetyttää kyllä tällainen arvioden heittely jonkinlaisina faktoina kun yleinen mielipide vaikuttaa kovin erilaiselta.
 
Erikoinen on tämän pelin ketju, moni tuntuu tykkäävän pelistä paljon mutta monella on joku ihmeen ristiretki käynnissä peliä vastaan ja sen huonoutta pitää hakata myös muiden päähän aivan kuin olisi joku synti pelistä pitää :D

Toiset lukee sen noin ja sitten osa jankkaa mantraa "tää on Bethesda RPG - modit fiksaa kaiken".
Ihan kuin olisi ok kehittää peliä liki 9 vuotta ja pistää (huhujen mukaan sis. markkinointi) liki $400M tällaiseen. Hieno homma, että peli ei ole aivan täysi susi ja täys bugeja, mutta se varmaan näkyy sitten kässärissä, graffojen viimeistelyssä (varsinkin kun mennään pääjuonen ulkopuolella ja NPC:hin, jotka eivät ole keskeisessä roolissa), UI-suunnittelussa ja monen perus-RPG-järjestelmän puuttumisessa. Johonkin aika ja resurssit on käytetty.

Bethesda-faneja on paljon ja ne selvästi diggaa tästä ja tukee tällaista pelikehitystä peli toisensa jälkeen. Kuvittelin, että Fallout 76:n jälkeen jengi tulisi järkiinsä ja Todd saisi hiljalleen lähtöpassit, mutta eipä maailma näemmä pyöri niin. Bethesdalle modaajat on vaan ilmainen resurssi, joka pitkittää pelien elikaarta lähes loputtomiin.
Eikä se pointtien nostaminen välttämättä mitään päähän hakkaamista ole, mutta parempiakin tapoja kehittää pelejä on, jos mielessä on muukin kuin raha. Kyllä mua ainakin suorastaan vituttaa miten sielutonta isojen pelien kehityksestä on tullut ja miten markkinointi on vaan samaa miljardöörien valhejatkumoa mitä kaikki muukin nykyään.

Ja sitten osa tätä hehkuttavista on henkeen ja vereen Star Citizenin kehitystyyliä vastaan...
 
Kyllä mä ainakin hieman ihmettelen jos tosissaan pitää esimerkiksi päätarinaa hyvänä. 19 tehtävää, joista Entangled oli ainoa, jossa oli edes vähän yritystä, loput pelkkää aivotonta fetchausta ja ultimaattumina sci-fin kliseisin trope. En myöskään Fleetin ja Ryujinin questlineista ainakaan henkilökohtaisesti tahtonut löytää juurikaan syvyyttä tai immersiota, päinvastoin. Kehotetaan stealthiin, tapat kaikki, koska stealth ei toimi (it just works) ja seuraukset ovat questgiveriltä yhden virkkeen mittainen huomio sivulauseessa.

Pahoittelut, jos jollekin tuli paha mieli, mutta 15 sivua pelkkää positiivista tästä pelistä ei mielestäni vastaa todellisuutta. Kaikinpuolin keskinkertainen, kunnianhimoton ja hengetön peli, melkein samaa kategoriaa Ubisoftin kikkareiden kanssa. Sitä laajuutta löytyy, mutta syvyyttä ei juurikaan.
Tämä on varmasti täydellinen peli niille, jotka ovat kellottaneet Skyrimissa satoja tai tuhansia tunteja tai joille Bethesdan muuttumaton resepti syystä tai toisesta vielä kahden vuosikymmenen jälkeen maistuu.

Jos tekstiseinä kiinnostaa, voi syväluotaavamman perkauksen käydä lukemassa Steamista. Enemmän olisin asioita avannut, niitä positiivisiakin, mutta revikan maksimimerkit tuli valitettavasti vastaan. Tätä ei ole kirjoitettu käyttäen "Bethesda™ ja modit korjaa" -asteikkoa, vaan ihan normaalin kaikkiruokaisen, pitkällä backlogilla varustetun, "hyvää pelattavaa"-etsivän isoimmat pointit. Starfieldille annoin mahdollisuuden vain siksi, etten ole Bethesdan tuotteisiin koskenut sitten Fallout 3-ähkyssä ryysityn Skyrimin, ihan vain huomatakseni ettei mikään ole muuttunut. Mielestäni hieman kohtuutonta kenenkään sanoa, että "mitä oikein odotit, se on Bethesda", kun studio on ollut hyllyllä viimeiset 12-vuotta. Mielestäni enemmän kuin kohtuullista odottaa jonkinlaista kehitystä.




 
Viimeksi muokattu:
Ei kai siinä mistään ristiretkestä ole kyse. On kokonaisuutena parempi, jos minkä tahansa pelin todellinen taso ja ongelmat tuodaan esille kaiken putkikatseisen/harhaanjohtavan hypen seasta. Jos sinä tai joku muu silti tykkää, niin ei se ole muilta pois, päinvastoin.

Julkaisuvaiheessa postasin tämän ja se lytättiin heti, koska "väärä arvostelija", mutta aika hyvin näyttäisi osuneen kohdalleen.

1694273774852.png
Katsoin juuri uuden DF directin Starfieldistä, suosittelin sinullekkin. Grafiikat eivät ole huonoja, vaan varsin hyvät koko tiimin mielestä ja he jos jotkut tietävät mistä puhuvat. Jotain pelin hyvyydestä kertoo, että koko kööri pelaa Starfieldia vieläkin ja myös aikovat jatkaa pelin pelaamista, koska se on niin hyvä peli. Ehdokas jopa vuoden peliksi.



John: I'm happy with this so far, I think it is pretty cool and most people seem to be pretty happy with it as well.
Oliver: I'm really enjoying it, I propably put another 30 to 60 hours into it before year closes. I dont find it suprise if it find spot in game of the year list.
 
Jos tämä peli ois Obsidianin tekemä täsmälleen samanlaisena, porukka ei valittaisi niin paljon.

The Outer Worlds oli sekin kyllä vissiin aika ontto tekele ja 82/7.3 näyttäis olevan pojot Metacriticissä eli ei mitkään ihan huippupisteet (suurin piirtein 400 pos/200 mixed/200 neg user scoressa PC:llä).
Kyllä sekin tosin lopulta yli 4M kpl möi näemmä. Starfieldin luvut on nyt jo kuudessa miljoonassa, tosin osa Gamepassin kautta.
Ei Obsidian ole mitenkään pyhä itselle ainakaan.

Ei suoraan tähän liittyen, mutta ihmettelinkin streamia katsellessani miten hitosti jäi hittejä reagoimatta snipulla ja sitten huomasin FPS-peleihin erikoistuneen toisen streamaajan kyselevän modeja jotka korjais pelin absurdia hitboxia...muuten kun piti kyllä pelistä, mutta "ohi" ampuminen jäi pännimään.
 
Katsoin juuri uuden DF directin Starfieldistä, suosittelin sinullekkin. Grafiikat eivät ole huonoja, vaan varsin hyvät koko tiimin mielestä ja he jos jotkut tietävät mistä puhuvat. Jotain pelin hyvyydestä kertoo, että koko kööri pelaa Starfieldia vieläkin ja myös aikovat jatkaa pelin pelaamista, koska se on niin hyvä peli. Ehdokas jopa vuoden peliksi.



John: I'm happy with this so far, I think it is pretty cool and most people seem to be pretty happy with it as well.
Oliver: I'm really enjoying it, I propably put another 30 to 60 hours into it before year closes. I dont find it suprise if it find spot in game of the year list.


Ei ne journalistitkaan kaikki aina objektiivisia osaa olla. Itsekin pidän noiden tuottamasta sisällöstä, mutta älä nyt lähde sentään minään raamattuna niiden sanomaa pitämään. Ihmisiä nekin vaan on ja preferenssinsä niilläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Moni noista latausruuduista on vain niin yksinkertaisen idioottimaisia pelikehittäjän näkövinkkelistä.

Jos menee hissiin ja valitsee kerroksen, ruutu menee mustaksi uuden kentän ladatessa. Yhtä hyvin tuossa voisi pitää sen hissin sisustan ladattuna missä pelaaja voisi pyöriä vaikka ympyrää samalla, kun uusi kenttä latautuu taustalla huomaamatta. Näin tehtiin jo 2007 Mass Effect 1:ssä, kohta 16 vuotta sitten.
Creation Engine ei tue tuommoista lataus systeemiä. Kun astuisit hissiin niin kun se maailma poistetaan siitä hissin ulkopuolelta niin samalla lähtisi myös hissi. Se on kaikki tai ei mitään. Parempi pistää ruutu mustaksi ja pyyhkiä muisti sileäksi ja ladata uusi hissi ja maailma siihen. Tuo dynaaminen load/unload on kuitenkin kohtuu modernia tekniikkaa. Kuten sanoit ehkä joskus 2007 vasta ollut tuommoinen mass effektissä. Creation Engine on 1997 tekele.
 
Ei kai siinä mistään ristiretkestä ole kyse. On kokonaisuutena parempi, jos minkä tahansa pelin todellinen taso ja ongelmat tuodaan esille kaiken putkikatseisen/harhaanjohtavan hypen seasta. Jos sinä tai joku muu silti tykkää, niin ei se ole muilta pois, päinvastoin.

Julkaisuvaiheessa postasin tämän ja se lytättiin heti, koska "väärä arvostelija", mutta aika hyvin näyttäisi osuneen kohdalleen.

1694273774852.png

Mikset postaa niitä satoja hyviä arvosteluja joista tuo Metacriticin 88 KESKIARVO muodostuu? Tuollainen 4/10 tälle pelille ei ole mistään todellisuudesta vaan juuri sitä biased puolta. Peliä tunnutaan haukkuvan siitä että se on tuttua Bethesdaa - sama kuin minä vinkuisin Elder Ring ketjussa että peli on liian vaikea 1/10.
 
Tämä IGN pääsivuston 7/10 alkaa näyttää hyvin erikoiselta, kun nyt jo 4 paikallistoimistoa ovat arvostelleet pelin aivan eri arvosanoin. Jotenkin vahvistaa viimeaikoina syntynyttä kuvaa siitä, että Jenkkien IGN ei pidä Xboxista.

IGN : 7/10
IGN France : 9/10
IGN Brasil 95/100
IGN Spain 10/10
IGN Japan 10/10

Arvostelijat ovat yksilöitä, ei yksikköjä. Siellä on aina ihminen takana. Hassua miten moni vaan täysin unohtaa tämän, kun näkee numeroita. En ole itse lukenut perusteluita arvosanoille, mutta veikkaisin, että sieltä löytyisi jotain pureskeltavaa. Ehkä muutakin kuin kulttuurieroja.
Pelinkehittäjät pelaa muiden alustojen ja devaajien pelejä, mitään konsolisotaa tms. ei ole olemassa siellä. Jengi tekee vaan työtään. Moni pelitalo MAKSAA kehittäjilleen siitä, että ne pelaa eli saavat pelejä ja konsoleita ilmaiseksi jne.
Arvostelijoilla pitää isolla osalla olla myös jonkinlainen objektiivisuus hallussa, kyllä sieltä päätoimittajalta tulisi jotain sanomista, jos jokainen Xbox-peli saa 10 ja jokainen PS-peli nelosen.

Kulttuurieroista tulee helposti aika painavia, esim. itse en voi sietää mitään aasialaisia pelejä jostakin syystä. Ei vaan tule mieleen ainuttakaan, joka olisi herättänyt mitään muuta kuin raivoa sekopäisillä juonillaan ja Nintendo nyt suoltaa ihan pelkkää sitä itseään. Leffat taas uppoaa paljon paremmin. Osittain toi johtuu aasialaisten pelien MTX:stä, mutta ei kyllä kokonaan.
 
Melkonen vuoristorata oli itsellä pelin kanssa. Eka 10h oli vähän hankala ja meinasi jäädä kesken. Sitten kun oli tutustunut ja ymmärtänyt systeemit paremmin, peli koukutti kunnolla. Mutta aikansa hakattua taas alkoi tulla selvästi saumat esille ja taas laski vähän into pelaamiseen. Tuli kuitenkin kasa sivutehtäviä ja pääjuoni pelattua läpi, semmoinen kiva 8/10 kokemus ja suosittelen ehdottomasti Bethesda pelien faneille. Odotin itse enemmän mysteeriä ja tuntemattoman ison avaruuden tutkimista, mutta en saanut sitä oikeastaan yhtään. Avaruus tässä on enemmän vain taustakulissina, muuten tuttua ja turvallista Bethesdan roolipeliä.

Varmaan jää hyllylle nyt vähäksi aikaa, Shattered Spacen julkaisussa voisi sitten ottaa sen ja lisää sivutehtäviä pelattavaksi. Kyllä mä näen että tätä tulee satunnaisesti pelattua vuosia samoin ku esim skyrimiä.
 
Ei ne journalistitkaan kaikki objektiivisia osaa olla. Itsekin pidän noiden tuottamasta sisällöstä, mutta älä nyt lähde sentään minään raamattuna niiden sanomaa pitämään. Ihmisiä nekin vaan on ja preferenssinsä niilläkin.
Totta, mutta omalla kokemuksella DF:n porukka on varsin puolueeton ja rautaisen ammattitaitoinen ryhmä toisin kuin heidän pääsivustonsa, lisäksi voin puhua myös omasta kokemuksesta. Olen peliä pelannut ja grafiikat olivat ihan hyvät ja jopa pyörivät yllättävän hyvin, vaikka pelistä en muuten pitänytkään. Itsehän annoin sille täällä jo arvosanaksi 7, vaikka peli ansaitsee korkeamman objektiivisesti katsottuna. Mutta, kuten DF:n directissä kerrotaan, monet huonot kohdat on tarkoituksella "cherry pickattu" klikkihuoraamisen takia. Valtaosan peliajasta grafiikat ovat hyvät.
 
Arvostelijat ovat yksilöitä, ei yksikköjä. Siellä on aina ihminen takana. Hassua miten moni vaan täysin unohtaa tämän, kun näkee numeroita. En ole itse lukenut perusteluita arvosanoille, mutta veikkaisin, että sieltä löytyisi jotain pureskeltavaa. Ehkä muutakin kuin kulttuurieroja.
Esim. itse en voi sietää mitään aasialaisia pelejä jostakin syystä. Ei vaan tule mieleen ainuttakaan, joka olisi herättänyt mitään muuta kuin raivoa sekopäisillä juonillaan ja Nintendo nyt suoltaa ihan pelkkää sitä itseään.
Arvostelijat ovat yksilöitä, mutta saman organisaation sisällä pitäisi arvosanat olla verrannollisia.
IGN antoi Exoprimalille 8/10. Eli siis IGN:n mukaan Exoprimal on viihdyttävämpi ja parempaa vastinetta rahalle kuin Starfield. En usko että on montaa ihmistä maailmassa, jonka mielestä Exoprimal on viihdyttävämpi peli kuin Starfield. Exoprimal oli yksi surkeimpia pelejä joita olen kokeillut tänä vuonna. Onneksi on GamePass.

Pelit esim edustaa hyvää journalismia. Siellä Pelin arvostelu annetaan sille, joka todennäköisemmin siitä pitää ja sivujuttuun voidaan laittaa eriävä mielipide lisä-arvosteluna.
 
Arvostelijat ovat yksilöitä, mutta saman organisaation sisällä pitäisi arvosanat olla verrannollisia.
IGN antoi Exoprimalille 8/10. Eli siis IGN:n mukaan Exoprimal on viihdyttävämpi ja parempaa vastinetta rahalle kuin Starfield. En usko että on montaa ihmistä maailmassa, jonka mielestä Exoprimal on viihdyttävämpi peli kuin Starfield. Exoprimal oli yksi surkeimpia pelejä joita olen kokeillut tänä vuonna. Onneksi on GamePass.

Pelit esim edustaa hyvää journalismia. Siellä Pelin arvostelu annetaan sille, joka todennäköisemmin siitä pitää ja sivujuttuun voidaan laittaa eriävä mielipide lisä-arvosteluna.

Ei todellakaan ole verrannollisia. Eikä kuuluisikaan olla, jos arvostelija on eri henkilö. Mikä järki siinä olisi?
Ihan erilainen pelihän Exoprimal on, ei niitä voi edes verrata noin? Se on arvostelijan mielipide, ehkä se oli joku dinofani?

IMO tollanen on aika kammottavaa journalismia, jos peli annetaan sille, joka antaa sille todennäköisimmin hyvän arvosanan? Optimaalisestihan tietty se annettaisiin vaikka viidelle, mutta ei niillä vaan ole aikaa sellaiseen ja tuo asettaa koko peliarvostelualan kriisiin. Sama homma pitkien, 100h, pelien kanssa. Jos arvostelija voi pelata pelistä 10%, voiko hän antaa koko pelille arvosanaa?
Vähän sama, jos kännykkäarvostelijalle annettaisiin luuri, mutta sillä ei olisi simmiä ja nettiä siinä ollenkaan tai olis netti, mutta ei sovelluskauppaa.

Itse olen aika pitkälti lopettanut peliarvosteluiden lukemisen ja katson mielummin usemman videon ja streameja, niin saa paljon paremman käsityksen. Toki tossakin on se ongelma, että jos katson Starfieldiä HC Bethesda-fanin streamissa (kuten olen tehnyt), niin aika väritetty kuvahan siitä jää. Tuli aika shokkina lukea muita arvosteluita siitä ja lukea täältä kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 289
Viestejä
4 508 017
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom