Starfield (PC, XBX)

Joku tyyppi oli 7h lentäny Plutolle ja kyllä se sinne päätyi. Kiva että tällänenkin mahdollisuus on!


Tai siis päätyi Pluton kuvalle ja sen kuvan sisään ei planeetan pinnalle, eli planeetoille ei voi laskeutua lentämällä.

Kyllä muille planeetoille "pääsee" ihan etanavauhdillakin, mutta perille päästessä siellä ei oikeasti ole mitään. Mutta ihan käsittämätöntä, että tuollainen tuollainen simuloitu planeettasysteemi on edes tehty.
Elitessä ja Star Citizenissä tuollainen simuloitu planeettasysteemi on toteutettu täysin toimivasti niin että en sanoisi tätä StarFieldin toteutusta käsittämättömäksi (ainakaan positiivisessa mielessä).
 
YouTubessa on hyvin surullisia videoita, joissa vertaillaan CP2077:aa ja SF:ää. Voin kertoa, että immersio on viimeinen asia, jolla SF loistaa. Vaikka CP2077:ssa oli ongelmansa, niin on kyllä hämmentävää että Bethesda on päästänyt visuaalisesti tällaisen pökäleen ulos. Jos ne perunat lisäävät immersiotasi, niin good for you! Mutta veikkaan että olet hyvin pienessä vähemmistössä ja ne kaikki muut asiat rikkovat sitä immersiota paljon enemmän.

Mitä hämmentävää tässä on, kun jokainen Bethesdan peli on tätä samaa? Fanboyt ei vaan näe sitä.
Ja samaa vikaa on ollut CDProjekt Redin peleissä, Witcher 1 oli julkaisussa niin rikki etten voinut edes pelata sitä läpi, kun se hajosi ja lisäksi paskoi mun saven, niin en voinut edes mennä taaksepäin. Toki CDPR:llä on vähemmän pelejä takataskussaan ja pienempi studio, mutta silti ihan käsittämätöntä miten Bethesda KEHTAA laittaa pökäleitä ulos. Starfieldissäkin mieletön määrä potentiaalia ja selvästi taitavia devaajia mukana. Ihan hauskaa tota on katsoa, mutta itsellä pahin on toi inventaario. Sama oli Skyrimissä, ikinä en kyennyt pelaamaan, kun oli konsoleita varten tehty kaikki.

Hupaisaa kyllä miten toi pottujuttu kiertää, tutun jannun tekemä :D
 
Mitä hämmentävää tässä on, kun jokainen Bethesdan peli on tätä samaa? Fanboyt ei vaan näe sitä.

Mun mielestä Bethesda tunki tähän peliin kaikkea mistä fanboyt on tykänny edellisissä peleissä. Itse en esimerkiksi ymmärrä miten jotkut jaksaa rakennella tukikohtia ja aluksia mutta käsittääkseni se on ollut tosi suosittua FO4:ssa joten tähänkin laitettiin se mukaan. Jos lukee Reddittiä niin jengi on ihan pähkinöinä samoista jutuista mitä on ollut aikaisemmissa peleissä.

Oman käsityksen mukaan Bethesdan fanit vaan tykkää tämmösistä peleistä eikä niillä ole mitään lappuja silmillä.
 
Tai siis päätyi Pluton kuvalle ja sen kuvan sisään ei planeetan pinnalle, eli planeetoille ei voi laskeutua lentämällä.

Tämä oli toki tiedossa mut oletin samalla ettei kone myöskään kye "lähenemään" mitään planeettaa vaikka lentäis päivän jotain kohti.
 
Mun mielestä Bethesda tunki tähän peliin kaikkea mistä fanboyt on tykänny edellisissä peleissä. Itse en esimerkiksi ymmärrä miten jotkut jaksaa rakennella tukikohtia ja aluksia mutta käsittääkseni se on ollut tosi suosittua FO4:ssa joten tähänkin laitettiin se mukaan. Jos lukee Reddittiä niin jengi on ihan pähkinöinä samoista jutuista mitä on ollut aikaisemmissa peleissä.

Oman käsityksen mukaan Bethesdan fanit vaan tykkää tämmösistä peleistä eikä niillä ole mitään lappuja silmillä.

Toki, en sitä väittänytkään ettei Bethesdan fanit pidä tästä, juuri päinvastoin. 90% hokee vaan samaa mantraa "tää on Bethesda RPG - modit korjaa kaiken"
Ja siis itse oon ihan iloinen niiden puolesta, kaveripiirissä on noita ihan helvetisti ja moni on ihan pähkinöinä, kuten mainitsit. Ne on tottuneet tähän jo aikaa sitten.
 
En minä kyllä tämän pelin grafiikoita mitenkään paskaksi menisi suorilta sanomaan. Materiaalit ja texturet todella hyvän näköisiä ja yksotyiskohtiaisa. Valaistuskin toimii paikoin todella upeasti. Toki on sitten paikkoja, jotka näyttää aika karulle. Kuten New Atlantiksen puut. Ihan hirveitä.
 
Mitkäs on parhaat traitit?
Onks toi extrovertti käytännössä pakollinen?
Koko päivän ollu jumissa tos charruntekoruudussa kun ei taas osaa tehdä päätöksiä. :rolleyes:

Mun mielestä extrovert ja terra firma on aika no brainer. Suurin osa seuraajista on ihmisiä, olettavasti enimmäkseen niitä voi pitää mukana. Samaten enimmäkseen ollaan eri taivaankappaleiden pinnalla. Eli noi on lähes puhtaasti positiivia efektejä.

Kolmanneksi otin kid stuff sentimentaalisista syistä, mutta näin jälkikäteen ajateltuna wanted olisi paljon parempi, koska aseista ja jossain määrin avaruuspuvuista saa niin hyvin rahaa. Ja sillä taas pystyy sitten ostamaan resursseja ja ammuksia esim. Eli tuo wanted tuo vaan melko helppoja taisteluita joista saa arvokasta ja melko kevyttä loottia. Taisteluita voi toki itsekin hakea aktiivisesti mutta jos satunnaisesti saa hieman lisää niin mielestäni aika selvä valinta.
 
Metacriticilla ollaan hereillä ja revikat poistu jo kertaalleen, sen verran negatiiviseksi olivat menneet.

starfield pc meta.PNG
 
Tuohon modausvimmaan... Ajatelkaa, olen pelannut skyrimiä pc:llä satunnaisesti jo yli kymmenen vuoden ajan. Ja ilman ensimmäistäkään modia. Ei skinejä, ei inventory-modia, ei mitään. Sama fallout 3, NV, oblivion ja morrowindin kanssa. Vain viralliset päivitykset ja dlc:t.

Eli jos jotkut sanovat, että modaajat tulevat ja laittavat pelit kuntoon, eivät nuo pelit huonoja ole, vaikkei modeja asentelekaan. Saa laittaa, tottakai ja hyviä modeja näyttäisi olevankin kasapäin. Mutta tosiaan, bethesdan pelit toimivat mielestäni riittävän hyvin myös ilman mitään kikkailuja.
Entä jos sinä olet vaan väärässä?
 
Tuohon modausvimmaan... Ajatelkaa, olen pelannut skyrimiä pc:llä satunnaisesti jo yli kymmenen vuoden ajan. Ja ilman ensimmäistäkään modia. Ei skinejä, ei inventory-modia, ei mitään. Sama fallout 3, NV, oblivion ja morrowindin kanssa. Vain viralliset päivitykset ja dlc:t.

Eli jos jotkut sanovat, että modaajat tulevat ja laittavat pelit kuntoon, eivät nuo pelit huonoja ole, vaikkei modeja asentelekaan. Saa laittaa, tottakai ja hyviä modeja näyttäisi olevankin kasapäin. Mutta tosiaan, bethesdan pelit toimivat mielestäni riittävän hyvin myös ilman mitään kikkailuja.

Joo, kuin myös, jokaista noista pelannut myös vanillana jonkun aikaa, ja pari jopa "läpi". Mutta modaappa nuo samat nyt, saat lisää pelattavaa aika roimasti.
 
Mutta tosiaan, bethesdan pelit toimivat mielestäni riittävän hyvin myös ilman mitään kikkailuja.

Tuohan on tietysti aivan totta, että ne toimivat lähtökohtaisesti ihan riittävän hyvin. Mutta onko se "riittävän hyvin" pätevä tekosyy jättää asioiden viimeistely puolitiehen tai suunnitella pelisysteemit miten sattuu? Mielestäni ei ja mikäli modaajat tekevät pelien systeemit paremmin, liiskaavat bugit, jne., modien käyttö on perusteltua ja niiden käyttöä silloin suositellaan, koska ne oikeasti parantavat pelikokemusta.

Ja sitä iänikuista "pelit on tarkoitettu koettavaksi sellaisena kuin tekijä on tarkoittanut" liirumlaarumia on ihan turha höpistä. Kuuluuko bugeista, epäkäytännöllisestä UI:sta ja vastaavista kärsiminen muka "tekijöiden näkemykseen"?
 
Viimeksi muokattu:
En minä kyllä tämän pelin grafiikoita mitenkään paskaksi menisi suorilta sanomaan. Materiaalit ja texturet todella hyvän näköisiä ja yksotyiskohtiaisa. Valaistuskin toimii paikoin todella upeasti. Toki on sitten paikkoja, jotka näyttää aika karulle. Kuten New Atlantiksen puut. Ihan hirveitä.
Juu, esim. siellä Vanguard-mestassa on todella hienon näköistä kaikki modelit, siinä museossa tms. piti oikein pysähtyä ihailemaan monta kertaa. Ja FPS vetelee 140 kieppeillä. Sitten kun menee talosta ulos niin wtf, joku Valheim tulee mieleen. Eroja on ja paljon, paikasta riippuen.

Joku 4h nyt takana ja kyllähän tää viihdyttävä on, taas meni tunti hetkessä. Toi pääjuoni aika mitäänsanomaton mutta Fallouteissa ja Skyrimissäkin tykännyt vaan haalia parempaa kamaa, modailla varusteita ja kehittää hahmoa, haahuilla missä huvittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kun noin reilu 20h takana ja level 16, ihmeen tylsiä hetkiä tulee paljon. Peli tuntuu sieluttomalta ja geneeriseltä, tässä on menty kyllä määrä laadun edellä, ihme 200miljoonan budjetti 500 työntekijä ja näin hengetön pökäle.

Kyllä tää silti ihan mukavalta tuntuu pelata, ärsyttää kun noin paljon asiaa pistetty skilluppien taakse ja pitäs avata ship buildingia, ship flying, outpost management, armor/weapon upgradet yms yms.
Toinen on maataistelut jotka on todella helppoja, mutta sitten kun tulee ship combat niin ei meinaa normal tasollakaan pärjätä, tarvis noita ship skillejä lisää, tai uusi parempi alus.
Ja mihin tahansa meet, kaikki on lukittu monen loading screenin taakse, tosin ne lataa nopeasti. Lisäksi taistelut on hengettömiä.

Mutta tätähän ne bethesdan pelit on. ja skippaan 99% dialogista yleensä.
en kyllä mitenkään voi antaa tälle enempää kuin 7 tai 8/10, ehkä enemmän jos tähän tulee hyviä modeja tai dlc:tä, jotka parantaa peliä.
 
Onko kellään tiedossa listaa mistä näkisi mitä kaikkea eri fabricatorit tekevät? En jaksaisi turhaan rakentaa tuota kakkos ja kolmos tierin jos ei ole vielä tarvetta.

Pistin tänään pystyyn 3 outpostia jotka keräävät ihan perus tavaraa kuten rauta, alumiini, helium. 2 vaan puskee resurrseja ja kolmas kerää ne. Ihan mukavaa puuhastelua. Seuraavaksi sitten kupari, hopea, wolframi ja titaani.

Kyseenalaistan kuitenkin koko touhun sillä se ei ilmeisesti integroidu muuhun peliin mitenkään järkevästi. Ainut hyöty on ilmeisesti että saa resursseja ase modeihin ja tietenkin itse outpostin rakenteluun. Toivottavasti tällä saisi edes huumeisiin resursseja tehtyä sillä niiden kerääminen on ankeaa. Tästä ei saa myöskään expaa ja ainakin ekan fabrikaattorin tuotteet ovat niin arvottomia että ei sillä pääse rahaakaan tienaamaan. No ainakin tämä on miljoona kertaa mukavampaa kuin Fallout 4 settlememtin rakentaminen vaikka tästä ei loppupeleissä olisikaan mitään hyötyä.

Pitää varmaan vihdoin ostaa Satisfactorio tämän inspiroimana tai pistää muutama sata tuntia lisää ONI tai Factorio kunhan tähän kyllästyy.
 
Viimeksi muokattu:
Aiheuttaako muilla dlss 3 FG kaatuiluja kun lähtee alukselta planeetalta. Itsellä noin joka toinen kerta kaatuu latausruudussa työpöydälle. Ilmeisesti ihan yleinen ongelma, mutta onko joku löytänyt fiksiä? Käytössä siis tuo ilmainen nexusmodista. Uusin puredarkin beta ilmeisesti poistaa FG käytöstä aina latausruuduissa jos oikein olen ymmärtänyt.
 
Cyberpunk 2077? Annatko luvan verrata sitä? Helvetin paljon nätimpi ja pyöri itselläni paljon paremmin. GTA, saako siihen verrata? Vai ei saa verrata? Oliko mitään peliä, mihin saa verrata, vai todetaanko vain että nätein saman ryhmän peleistä?

Ai niin: :facepalm:
Haloo hei nyt järki tähän touhuun. Jos vertaat Cyberpunkkiin, vertaa sitten siihen miten se pyöri julkaisussa. Eli varmasti paskemmin kuin Starfield tällä hetkellä. En sano, ettei tästä pelistä saa valittaa, aina saa valittaa ja kuuluukin valittaa. Vertailu johonkin kolme vuotta vanhaan tekeleeseen on kuitenkin melko turhaa, varsinkin kun aika on selvästi kullannut muistot.

E: Käyppä katsomassa Cyberpunkin Steam-arvostelut, kun arvostelut rajataan; 0-10 peliaikaa, joulukuu 2020. Et tuolta kovin montaa positiivista arvostelua löydä.
 
Viimeksi muokattu:
Eilisen illan pelailuiden jälkeen tuntuu että välillä alkaa tulemaan jo semmoista kivaa fiilistä niinkuin Skyrimissä aikoinaan. Harmittaa kyllä vain että niin päin persettä toimii moni pelin systeemi. Yleinen navigointi, inventoryt, rujot paikat (mutta välillä tosi hyvin tehtyjä paikkoja ja tarkkoja textureja), huono combat. Kiva kuitenkin kun löytää jännää tavaraa ja uusia paikkoja. Eiköhän tuon main questin jaksa ihan reippaasti pelata loppuun asti. Jättää sitten vaikka vuodeksi-pariksi-kolmeksi odottelemaan että tulee kunnon modit ja lähtee sitten kokeilemaan uudestaan "how it was meant to be played".
 
Ehkä voi. Mä ainakin sain sillä oikeissa taisteluissa köniin, kun tuo lentomekaniikka ei vain itselle niin avautunut. Jos hakee ilmaisen Mantis-aluksen, niin sitten alkaa avaruustaistelukin sujumaan. Ihan sen takia, että paremmat suojat...

Tein juuri tuon ja oli muuten sitä parasta Bethesdaa, mitä välillä saa nauttia. :)
 
Haloo hei nyt järki tähän touhuun. Jos vertaat Cyberpunkkiin, vertaa sitten siihen miten se pyöri julkaisussa.

Ei, vaan nimenomaan kyse oli siitä, että tämä on huonosti optimoitu kun miettii, miltä tämä näyttää. Mähän kirjoitin jo aiemmin:

"En tiedä, saadaanko rumuutta korjattua, mutta hitaus ehkä saadaan."

Eli veikkaan, että tulevilla päivityksillä ruudunpäivitystä saadaan nopeutettua. Pelintekijähän totesi, että on optimoitu ja joku joutuu ehkä ostamaan uuden koneen. Mutta toivon ja oletan, että myös kehittäjät panostavat tähän vielä. EDIT: Ja jossain spekuloitiin, että ajuripuolellakin voisi saada parannuksia tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Pelaajana joka ei ole juurikaan pelannut Bethesdan edellisiä pelejä, Starfieldin maailma, tarina ja tekemisen mahdollisuudet tuntuu todella suurelta. Ymmärrän kyllä hyvin miten moni ihminen on lopettanut pelaamisen jo ensimmäisen 10h aikana kun pelin tempo ei varmaan ole kaikille tarpeeksi nopea. Kaupungeissa liikkuminen, paikkojen löytäminen, tutkiminen, inventaarion hallinta, myyminen ja ostaminen vie todella paljon aikaa tehtävien välillä. Lisätehtäviä tuntuu tupsahtavan joka paikasta missä vierailee, joten pääjuonesta on todella helppoa erkaantua tekemään jotain muuta. Pelissä on myös älyttömän paljon opeteltavaa ja skillejä. Vaatii pitkäjänteisyyttä että pääsee peliin sisään, varsinkin jos saman tyyppisistä peleistä ei ole aiempaa kokemusta. Aika monta perusasiaa on pitänyt googlesta etsiä, että oppii asioita tekemään. Scifi teema ja avaruudessa lentely on itselle lähellä sydäntä ja se varmasti on isoin asia kannattelemassa kiinnostusta peliin itsellä.
 
Metacriticilla ollaan hereillä ja revikat poistu jo kertaalleen, sen verran negatiiviseksi olivat menneet.

starfield pc meta.PNG

Kuinkahan moni noista on vaan PS-fanbojuja jotka antanut oletuksena 0 pistettä?
Helposti 9/10 mulle, vikoineenkin. PC-puolella varmaan kritiikkiä kohdistuu paljon tuohon suorituskykyyn, itse pelaan boxilla joten se on 30fps, ota tai jätä.
 
Pari ensimmäistä isompaa Faction-sivujuonnetta tullut tahkottua päätökseen. Molemmat tarjosivat ihan kiinnostavia käänteitä ja kohtia missä tehdä (ainakin omasta mielestä) hyvä tai paha valinta. Mennään nyt ensimmäisellä kerralla hyviksenä ja katsotaan NG+ vaikuttaako toinen vaihtoehto miten paljon ja mihin.

Level taitaa olla 24 ja alkaa saada ensimmäisiä kykyjä kolmannelle tasolle. Esimerkiksi lukkojen tiirikoinnissa ei taida olla tarvetta neljättä tasoa avata ennen kuin kaikki muu tärkeämpi on avattu kykypuista. Vihdoinkin sain myös aluksen päivittämiseen kykyjä ja pystyi paukuttamaan 100K krediittiä parempiin moduuleihin. Peli kyllä muuttuu huomattavasti paremmaksi kun noita kykyjä saa avattua.

Suurimmat ärsytykset konsolilla ovat edelleen inventaarionhallinta sekä medpackien, tiirikoiden ja aluksen "medpackien" metsästäminen rakennuksista ja kauppiailta niiden loppuessa. Sängyn etsintä tai lentäminen korjaustelakalle on sellaista metapeliä mihin itse ei jaksaisi käyttää aikaa. Ihon alle alkaa myös ryömimään nuo pakolliset ilmalukot, omaa immersiota ei olisi rikkonut jos hubeihin voisi vain kävellä sisään yhdestä ovesta.
 
Kuinkahan moni noista on vaan PS-fanbojuja jotka antanut oletuksena 0 pistettä?
Helposti 9/10 mulle, vikoineenkin. PC-puolella varmaan kritiikkiä kohdistuu paljon tuohon suorituskykyyn, itse pelaan boxilla joten se on 30fps, ota tai jätä.
Täysin turha mittari. Random 0 picki Jkim_07's Profile - Metacritic

10 PS peleille, 0 Xbox ja PC-peleille. :lol:
 
Fallouttien perusteella oisin luullu että tavaraa ois pystynyt hajottamaan workbencheissä (aseet, misc). Mutta näköjään ei, eli misc kamaa ei kannata kerätä ollenkaan?

Aseet myyntiin vaan on kai ainut mitä niilläkään tekee.
 
Täysin turha mittari. Random 0 picki Jkim_07's Profile - Metacritic

10 PS peleille, 0 Xbox ja PC-peleille. :lol:
Ei se varmasti täysin turha mittari ole, mutta toki siellä vielä näin alkuvaiheessa korostuvat nämä fanboy-arviot (molempiin suuntiin).

Alla olevan linkin kautta löytyy negatiivisten arvioiden kommentteja. Ihan järkeviltä ja perustelluilta vastauksilta vaikuttaa, vaikka arvosana monissa onkin turhautumisen myötä tarpeettoman alhainen.

 
Pelaajana joka ei ole juurikaan pelannut Bethesdan edellisiä pelejä, Starfieldin maailma, tarina ja tekemisen mahdollisuudet tuntuu todella suurelta. Ymmärrän kyllä hyvin miten moni ihminen on lopettanut pelaamisen jo ensimmäisen 10h aikana kun pelin tempo ei varmaan ole kaikille tarpeeksi nopea. Kaupungeissa liikkuminen, paikkojen löytäminen, tutkiminen, inventaarion hallinta, myyminen ja ostaminen vie todella paljon aikaa tehtävien välillä. Lisätehtäviä tuntuu tupsahtavan joka paikasta missä vierailee, joten pääjuonesta on todella helppoa erkaantua tekemään jotain muuta. Pelissä on myös älyttömän paljon opeteltavaa ja skillejä. Vaatii pitkäjänteisyyttä että pääsee peliin sisään, varsinkin jos saman tyyppisistä peleistä ei ole aiempaa kokemusta. Aika monta perusasiaa on pitänyt googlesta etsiä, että oppii asioita tekemään. Scifi teema ja avaruudessa lentely on itselle lähellä sydäntä ja se varmasti on isoin asia kannattelemassa kiinnostusta peliin itsellä.

Starfield RPG-mekaanikoiltaan (yllättävän)paljon diipimpi kuin Skyrim tai varsinkaan FO4. Tässä on melkeenpä pakko erikoistua johonkin hahmo"luokkaan" vaikkei pelissä varsinaisesti mitään hahmoluokkia ole. Selvästi panostaneet tähän. Ainakin eka pelikerralla näin. NG+ varmaan sitten mahdollistaa että ehdit saada kaikki skillit täyteen jos grindaat.

Em. johtuen kaikenlaisia menuja ja inventaarioita on myös paljon enemmän kuin edellisissä firman tuotoksissa, joka onkin yksi kyrsimisen aihe. Liika on yksinkertaisesti liikaa ja peliaikaa tuhrautuu liikaa inveissä säätäessä. Jonkilainen streamlinaus olisi paikallansa, eiköhän noita pätseissä suoraviivaisteta tai tehdä käyttäjäystävällisimmiksi.
 
Metacriticilla ollaan hereillä ja revikat poistu jo kertaalleen, sen verran negatiiviseksi olivat menneet.

Revikkapommitukset on kyllä tympeä ilmiö. Tekevät käyttäjäpisteistä täysin hyödyttömiä kellekään kun ihmiset eivät anna todellista arviotaan, vaan arvion, jolla olisi mahdollisimman suuri vaikutus keskiarvoon. Ihan absurdia väittää, että Starfield olisi maailman paskin peli 0/10. Ei tämä myöskään ole täydellinen 10/10. Onneksi on kriitikot, jotka edes jotenkin perustelevat pisteitään eivätkä voi vetää ihan läskiksi.
 
Ei se varmasti täysin turha mittari ole, mutta toki siellä vielä näin alkuvaiheessa korostuvat nämä fanboy-arviot (molempiin suuntiin).

Alla olevan linkin kautta löytyy negatiivisten arvioiden kommentteja. Ihan järkeviltä ja perustelluilta vastauksilta vaikuttaa, vaikka arvosana monissa onkin turhautumisen myötä tarpeettoman alhainen.

Täysin turha, koska ei pysty varmistamaan, että pelin on omistanut. "Järkevät" perustelut voi ihan hyvin vaikka copy&pasteta netistä. Steam mittari on järkevä, koska siinä ainakin pitää ensin ostaa peli.
 
Ei tälle pelille yli 7 arvosanaa voi antaa millään näin 25h pelaamisen jälkeen. Ihan kohdallaan tuo 5-6 metacriticin käyttäjäarvosana on.
Täysin hengetön tekele ja pelimekaniikoiltaan vanhahtava. Jos tämä olisi julkaistu ennen Fallout 4:sta, niin monta asiaa olisi antanut anteeksi, ei enää vuonna 2023.
Peli-ilon syö hyvin nopeasti inventaarion surkea hallinta ja jatkuva latausruutujen määrä. Tekoäly on myös tyhmä kuin saapas. Planeettojen tutkiminen ei motivoi, kun vastaan tulee kymmenet kerrat samat rakennukset, joissa viholliset ja arkut samoissa paikoissa.
Suuri pettymys tämä on.
 
Revikkapommitukset on kyllä tympeä ilmiö. Tekevät käyttäjäpisteistä täysin hyödyttömiä kellekään kun ihmiset eivät anna todellista arviotaan, vaan arvion, jolla olisi mahdollisimman suuri vaikutus keskiarvoon. Ihan absurdia väittää, että Starfield olisi maailman paskin peli 0/10. Ei tämä myöskään ole täydellinen 10/10. Onneksi on kriitikot, jotka edes jotenkin perustelevat pisteitään eivätkä voi vetää ihan läskiksi.

Joo. En tiedä onko nuo käyttäjäarvostelut ikinä noudattaneet normaalijakaumaa, mutta ei niillä ole tehnyt mitään vuosikausiin, ja tilanne tuntuu vain huononevan. Jossain määrin vertailukelpoiset tulokset tämän hetken tilanteesta varmaan saisi varmaan sovittamalla gaussin käyrän arvosteluihin ja leikkaamalla asiaankuulumattomat pois.

(ja kenkää niille, jotka esiintyy molemmilla puolilla leikattuja alueita)

Toki tuon pisteen jälkeen itsensä mielipidevaikuttajiksi kokevat toki adaptoituisivat, joten pitkällä tähtäimellä tuo ei toimisi.
 
Aika selkeästi nousee esiin, että porukka keskittyy aggressiivisesti siihen negatiiviseen, mikä silmiin osuu. Tässä pelissä on nimittäin ihan selkeitä graafisia vahvuuksiakin. New Atlantis on karun näköinen siksi, että siitä on tehty karun näköinen. Se on "muka-puhtoinen", steriili hallinnollinen betonikeskus, jossa aurinko paistaa oletuksena suoraan ylhäältä. Jos ootte jossain San Diegossa tai Singaporessa pokoilleet keskipäivällä, niin tiedätte mistä puhun. Puut ja random-NPC:eiden silmät on ne tekniset paskomiset, muuten suht ok kamaa. Esim. Well on ihan oikeasti hyvän näköinen, ja väitän että noiden kontrasti on enemmän kuin tarkoituksellista. FPS on toki aika karulla tasolla, mutta juuri ja juuri täyttää oman minimivaatimuksen eli pysyy 4k ultralla yli 48 fps:n käytännössä koko ajan (5800X3D muistit tweakattuna + RTX 4090). DLSS-modin vaihdoin FSR:n tilalle, frame gen kippaili niin annoin sen olla, neutral LUTs oli pakko laittaa.

Kritiikkiä mahtuu sitten paljon UX:ään ja juonen rakenteluun. Itse pelaan Elite Controllerilla ja muutaman tunnin totuttelun jälkeen useimmat asiat sujuu suht hyvin. Quick save alle sekunti, quick travel pari sekuntia jne. Mutta inventaario on siinä määrin paska, että vaikuttaa jo omaan pelitapaan ja hahmon kehittämiseen (ts. en jaksa hoardata). Hiirellä ja näppiksellä varmasti pakkokin modata, että pysyy yhtään järjissään. Pääjuonen alkusävelet oli aivan täyttä jöötiä, totaalisen epäuskottavaa. Ääninäyttely on suht ok, mutta paikoitellen dialogi on niin surrealistista että ei näyttelemällä parane. Roolipeliaspekteista annan kuitenkin selkeän plussan, tämä pakottaa valitsemaan lähestymistapaa ihan eri tavalla kuin FO4.

Paljon epäkohtia irvistää raoista, mutta isoimmat asiat sen verran koukuttavia, että kyllä tämä läpi tulee pelattua. Toivon, että tapahtumat ja dialogi on vietävissä enemmän sitä Vanguard-näyttelyn historia-aspektia kohti naurettavalta tuntuvan Constellation-diipadaapan sijaan.
 
New Atlantis on karun näköinen siksi, että siitä on tehty karun näköinen. Se on "muka-puhtoinen", steriili hallinnollinen betonikeskus, jossa aurinko paistaa oletuksena suoraan ylhäältä.

Musta tuo ei ole ongelma, vaan ulkotiloja vaivaa pahasti:
  • Värimaailma pielessä. Mikään ei näytä kovin uskottavalta.
  • Valaistus todella "flätti" eli 2-ulotteista. Peli näyttää 10v vanhalta.
  • Yöt eivät näytä yöltä. Starfieldissä ei oikein ole mustaa, vaan aina joku ihme ambient suttaamassa kontrasia. Vrt. CP2077.
  • Taivas ruma kuin perse. Ei uskottavia pilviä, ilmakehää, aurinkoa. Oppia voisi ottaa vaikka MS Flight Simulatorista.
  • Low-poly mallit monessa paikassa. Varsinkin puut näyttävät aika kamalilta.
  • Ihmisten naamat ja naamojen valaistus aivan metsässä. Naamoissa joku on mennyt suunnittelussa pahasti pieleen. Ja enginen ikä näkyy naamojen valaistuksessa.
Sisätilat toimivat paljon paremmin kuin ulkotilat ja jotkut paikat näyttävät jopa ihan hyviltä. Tai ainakin riittävän hyviltä, jotta se ei kerää väärällä tavalla huomiota. Mutta tässäkin 10v vanha Alien: Isolation on paljon hienompi. Tai CP2077.

Mutta, hyvä juoni ja pelattavuus voi antaa kaiken tämän anteeksi. Olen vielä niin alussa, etten osaa sanoa. Ihan hauskaa on ollut kuitenkin tähän asti.
 
Starfieldissä ei oikein ole mustaa, vaan aina joku ihme ambient suttaamassa kontrasia. Vrt. CP2077.
Jos jaksaa vähän kikkailla niin pääsee tuosta kummallisesta mustat paskovasta vihreysfiltteristä eroon ja saa suht hyvän HDR:n käyttöön.

Itellä tämän modin 50% strength variantti käytössä, sekä Starfield.exe nimetty farcry5.exeksi, jotta Windowsin Auto HDR toimii.

Auto HDR ohje:

Ero vakioon on suuri ja näyttää omaan silmään hyvältä OLED paneelilla.
 
Musta tuo ei ole ongelma, vaan ulkotiloja vaivaa pahasti:
  • Värimaailma pielessä. Mikään ei näytä kovin uskottavalta.
  • Valaistus todella "flätti" eli 2-ulotteista. Peli näyttää 10v vanhalta.
  • Yöt eivät näytä yöltä. Starfieldissä ei oikein ole mustaa, vaan aina joku ihme ambient suttaamassa kontrasia. Vrt. CP2077.
  • Taivas ruma kuin perse. Ei uskottavia pilviä, ilmakehää, aurinkoa. Oppia voisi ottaa vaikka MS Flight Simulatorista.
  • Low-poly mallit monessa paikassa. Varsinkin puut näyttävät aika kamalilta.
  • Ihmisten naamat ja naamojen valaistus aivan metsässä. Naamoissa joku on mennyt suunnittelussa pahasti pieleen. Ja enginen ikä näkyy naamojen valaistuksessa.
Sisätilat toimivat paljon paremmin kuin ulkotilat ja jotkut paikat näyttävät jopa ihan hyviltä. Tai ainakin riittävän hyviltä, jotta se ei kerää väärällä tavalla huomiota. Mutta tässäkin 10v vanha Alien: Isolation on paljon hienompi. Tai CP2077.

Mutta, hyvä juoni ja pelattavuus voi antaa kaiken tämän anteeksi. Olen vielä niin alussa, etten osaa sanoa. Ihan hauskaa on ollut kuitenkin tähän asti.

Valaistus on flätti silloin, kun aurinko paistaa suoraan ylhäältä. Juuri tämän takia New Atlantis on "luonnostaan" ruma. Ei ole sattumaa, että trooppisen vyöhykkeen kaupunkien matkailunedistämiskuvat on aina niitä auringonlaskun aikaisia. Värimaailmaan ja mustan suttaisuuteen ratkaisu oli juurikin tuo neutral LUTs, ilman niitä ei voinut OLEDilla pelata. Naamat ja puut jo mainitsin, niistä samaa mieltä.

Erityisnosto nyt tuosta Flight Simin taivaasta. Mun mielestä tuo on hyvä esimerkki ostoskorishoppailusta: poimitaan tuosta vaan se selkeä number 1 -toteutus annetusta osa-alueesta ja kuvitellaan, että se olisi ihan tuosta vaan toteutettavissa aivan eri asioihin keskittyvään peliin. Flight Simulatorin ilmakehäsimulaatio oli ko. pelin graafinen ykkösprioriteetti, ja siihen on kaadettu aivan valtava määrä resursseja. Huom. ei pelkästään kehitysresursseja, vaan laskentaresursseja: jos FS:n haluaa pyörivän paremmin, niin ensimmäinen tweakattava asia on pilvet. Ihan samalla tavalla CP2077:n graafinen ykkösprioriteetti oli valaistus, jota suunnittelemassa oli paitsi CDPR:n kärkiporukka, myös Nvidian vastaava. Ja sen laskemiseen tarvitaan aivan yhtä lailla ihan hitosti paukkua koneesta. Jo nämä kaksi asiaa yhdessä (FS:n ilmakehämallinnus ja CP2077:n valaistus) olisi enemmän kuin mikään yksittäinen peli ikinä on pystynyt graafisesti tekemään. Se, että Starfieldkään ei niin tee, ei oikein ole realistisesti nähtävissä pettymykseksi.
 
Musta tuo ei ole ongelma, vaan ulkotiloja vaivaa pahasti:
  • Värimaailma pielessä. Mikään ei näytä kovin uskottavalta.
  • Valaistus todella "flätti" eli 2-ulotteista. Peli näyttää 10v vanhalta.
  • Yöt eivät näytä yöltä. Starfieldissä ei oikein ole mustaa, vaan aina joku ihme ambient suttaamassa kontrasia. Vrt. CP2077.
  • Taivas ruma kuin perse. Ei uskottavia pilviä, ilmakehää, aurinkoa. Oppia voisi ottaa vaikka MS Flight Simulatorista.
  • Low-poly mallit monessa paikassa. Varsinkin puut näyttävät aika kamalilta.
  • Ihmisten naamat ja naamojen valaistus aivan metsässä. Naamoissa joku on mennyt suunnittelussa pahasti pieleen. Ja enginen ikä näkyy naamojen valaistuksessa.
Pääpiirteissäoon sama mieltä, jännästi on osa puhuvistakin hahmoista naamaltaa täysin siloisia ja muovisia, mutta osaan on taas saatu vähän parempaa tekstuurivaikutelmaa. Mutta selkeesti pitäs naamojen suhteen uurteisuuden ja rosoisuuden suhteen tehdä parannuksia että pärjäisi alan huipuille. Onko myös että näissä ei käytetä motion capturea kuten monet kilpailijat? Esim. vanhemmista peleistä RDR2 ei kannata edes verrata (toki yksi kalleimmista peleistä ja paukut laitettu päähenkilöihin).

Avaruus oli kyllä ihan päräyttävä kun kuun pinnalta katteli.

Cyberpunkin vasta pelanneena, kyllä sieltäkin löytyy ns. low poly kamaa paljon, mutta tunnelma on kaupungissa saatu hyväksi. Aavikko heikompi sitten.
 
Jokos tässä on xboxilla tuki modeille?
Tämän uutisen perusteella ei vielä, mutta tulossa määrittelemättömänä ajankohtana.

" Thankfully, mods will be making their way to the Xbox version of Starfield as well! Bethesda says "you'll be able to use mods both on PC and Xbox" once the feature becomes officially supported on PC. For now, there's no timeline on when official mod support is coming to Starfield. "
 
Ei ollut Starfield minua varten. Parin tunnin jälkeen päätin että eiköhän tämä ollut tässä. Peli ei missään nimessä ole huono, enkä ole nähnyt siitä vielä murustakaan, aihe ei vaan kiinnosta ja peli tuntuu liian laajalta ja monimutkaiselta, että viitsisin opettelemaan. Ei minua kiinnostanut No Mans Skykaan. Voi olla Bethesdan paras peli, mutta ei minulle.
Jos nyt joku arvosana pitää antaa näin pienellä otannalla, niin se on 7 vaikka peli varmasti on parempi kuin tuo numero. Grafiikat olivat mielestäni ihan hyvät ja peli pyöri hyvin i9-9900k+3060ti.

Kokeilein kesällä NoMansSkytä päivitettynä, niin kyllä Starfield vie sitä kuin litran mittaa joka alueella. Erikoista että tuota edes yritetään verrata näin laajaan peliin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tälle pelille yli 7 arvosanaa voi antaa millään näin 25h pelaamisen jälkeen. Ihan kohdallaan tuo 5-6 metacriticin käyttäjäarvosana on.
Täysin hengetön tekele ja pelimekaniikoiltaan vanhahtava. Jos tämä olisi julkaistu ennen Fallout 4:sta, niin monta asiaa olisi antanut anteeksi, ei enää vuonna 2023.
Peli-ilon syö hyvin nopeasti inventaarion surkea hallinta ja jatkuva latausruutujen määrä. Tekoäly on myös tyhmä kuin saapas. Planeettojen tutkiminen ei motivoi, kun vastaan tulee kymmenet kerrat samat rakennukset, joissa viholliset ja arkut samoissa paikoissa.
Suuri pettymys tämä on.
Osittain samaa mieltä. Tää peli on mekaniikoiltansa ja tekniikaltansa niin bethesdaa kun olla ja voi, mikä ei nyt sinällänsä huono juttu oo, mut ei saatana, tätä samaa on tarjoiltu jo vuodesta 2002 lähtien kun Morrowind tuli.

Eikä ne pelimekaniikatkaan mulle se isoin ongelma oo, vaan tän pelin täysin luokaton tekninen toteutus joka johtuu siitä et tää moottori edelleen pohjautuu tohon vuoden 2002 Morrowindiin johon on vaan lisätty asioita vuosien saatossa ihan jäätävä määrä, mikä sit näkyy siinä et paikoitellen tää tuntuu vähän ratkeilevan liitoksistaan ja optimointia ei oo käytännössä tehty ollenkaan. Mut ei sekään isoin ongelma oo, vaan noi latausruudut ja miten tän moottorin rajotukset näkyy siinä et lähestulkoon jokanen sisätila on latausruudun takana. Heti jos joutuu jossain kaupungissa tekemään vähänkään enempää niin huomaat et puolet ajasta menee niihin latausruutuihin. Ja ottaen huomioon et esimerkiks Skyrimissä se ulkomaailma oli täysin yhtenäinen alue, niin ei tässä voi teknisestäkään rajotuksesta puhua siinä määrin etteikö tota pääkaupunkia esimerkiks oltais saatu mahdutettua yhteen karttaan ilman latausruutuja. Siinä vaan näkyy se Bethesdan kädettömyys ja tapa mennä sieltä mistä aita on matalin, koska helpompihan se on suunnitella sisätilat erillisinä karttoina niin ei tartte mittasuhteita tai muutakaan miettiä sen suuremmin.

Ite peli nyt on ihan ok ja paikotellen hyväkin, mut täysin yllätyksetön. Tiiät tasantarkkaan mitä saat jos oot mitään bethesdan aikasempaa peliä pelannu, mut jos se vaan maistuu niin ei tää pettymystä tuota.

Mulla vaan junnaa vastaan toi tekninen toteutus niin pahasti koska se vähänenkin immersio mitä tässä ois menee samantien kun huomaat et kattelet latausruutuja minuutin välein. Eihän ne kestä kun pari sekuntia, mut silti. Pienemmätkin studiot on saanu aikaan saumattomia open worldeja jo tähän mennessä, niin mikä helvetti siinä on et Bethesdan kokonen lafka ei viiti nähdä sitä vaivaa uuden moottorin eteen et tulis tälle vuosikymmenelle. Laiskuushan se vastaus on, mut en vaan käsitä miten tää on enää hyväksyttävää.
 
Tämän uutisen perusteella ei vielä, mutta tulossa määrittelemättömänä ajankohtana.

" Thankfully, mods will be making their way to the Xbox version of Starfield as well! Bethesda says "you'll be able to use mods both on PC and Xbox" once the feature becomes officially supported on PC. For now, there's no timeline on when official mod support is coming to Starfield. "
Tekeeköhän ne tohon jonkun mikromaksumodiperseilyn, vai mikä tuon kanssa kestää?

nexuksen juttuja katsellessa käy vahvasti ilmi, että modaus onnistuu ihan samoja polkuja pitkin kuin edellisissäkin tuotoksissa. Modituen siis pitäisi onnistua parilla hiiren klikkauksella bethsedan toimesta. Lisäävät vaan uuden enumin jonnekki että modeja on nyt kolmannellekkin pelille.
 
Viimeksi muokattu:
Tekeeköhän ne tohon jonkun mikromaksumodiperseilyn, vai mikä tuon kanssa kestää?
Varmaan jonkin sortin modi-kauppa pitää bethesdan tarjota josta xboxilla voi clicka-här napsuttaa verifioituja modeja peliin ja niiden pitää toimia play-anywhere myös eli save ei voi hajota kun se siirtyy PC:lle. Eli PC:n pitää osata linkata tuohon modi-kauppaan joka synkronoi modit myös PC:lle.

Näin ainakin ajattelisin.
 
Varmaan jonkin sortin modi-kauppa pitää bethesdan tarjota josta xboxilla voi clicka-här napsuttaa verifioituja modeja peliin ja niiden pitää toimia play-anywhere myös eli save ei voi hajota kun se siirtyy PC:lle. Eli PC:n pitää osata linkata tuohon modi-kauppaan joka synkronoi modit myös PC:lle.

Näin ainakin ajattelisin.
Tulee kyllä kunnon sotku jos jonkun pitää jokainen nenänkaivuumodi testata crossplayn suhteen. Aiemmissa modit on ollu kai laitekohtaisia.
 
Tulee kyllä kunnon sotku jos jonkun pitää jokainen nenänkaivuumodi testata crossplayn suhteen. Aiemmissa modit on ollu kai laitekohtaisia.
Tuo oli vain minun arvailua. Oliko aikaisemmat bethesda xbox-modi-pelit play anywhere? Ehkä modikauppaan tulisi sitten modi-kaupan ja modaajan välisellä sopimuksella verifioitu modi. Kaiken maailman tissi-modit / shemale-naked yms modit ei tietenkään sinne pääse.
 
Jos jaksaa vähän kikkailla niin pääsee tuosta kummallisesta mustat paskovasta vihreysfiltteristä eroon ja saa suht hyvän HDR:n käyttöön.

Itellä tämän modin 50% strength variantti käytössä, sekä Starfield.exe nimetty farcry5.exeksi, jotta Windowsin Auto HDR toimii.

Auto HDR ohje:

Ero vakioon on suuri ja näyttää omaan silmään hyvältä OLED paneelilla.

Minusta tämä oli paras: NaturaLUTs - Color Graded Filter Removal and Black Level Restoration LUTs

What makes these LUTs special?

The LUTs all ran through a custom action in Photoshop that performed several functions on each base LUT:

1) Create a static 50% blend of the Base LUT and the Neutral LUT
2) Create a Luminosity blend of the Base LUT and the Neutral LUT
3) Blend the Luminosity and 50% blends together
4) Stretch the contrast of the new blend
5) Add another Neutral LUT and perform a second static 50% blend
6) Add a final Neutral LUT and perform a Blend-IF function to ensure the darkest pixel is 100% black
7) Merge and export the new LUT

This is a rather complex process (and I simplified the steps as written), but in the end it ensured that each new LUT no longer has the sickly greenish filter, the black levels are fully restored, contrast is improved and stretched to max, and the original color grading and art direction is maintained. In my opinion this is the ideal set of LUTs to ensure the game looks as good as possible, while remaining authentic to the game's intent.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 295
Viestejä
4 508 365
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom