Starfield (PC, XBX)

Tämä se vasta bethesda peli onkin. Kerran kävi sellaisti, että Akila Cityn vartiat unohtivat uniformut ja olivat kaduilla alusvaatteillaan.
Kerran oon lähtenyt avaruuteen ja aluksen ulkokuori unohtui planeetalle tai ilmakehään, elikkäs peli latasi vain aluksen sisätilat.
Pari kertaa käynyt sillaisti, että alus vaan kadonnut jonnekki bitti avaruuteen, ekalla kerralla yhdyin avaruusasemaan (The Den) ja olinkin yllättynyt, kun ei päässyt pois, hetki siinä meni ennenkuin tajusin ettei ole alusta enää missään ja fast travel ei ole mahdollista noilta asemilta. Toinen kerta tapahtui, kun yhdyin vihollis alukseen ja kävin laittamassa sieltä sisältä kaikki kylmäksi, enpä päässyt takaisin omaan alukseen, ni piti sitten ottaa omaksi se pahisten (Crimson fleet) alus, ja nyt omistan semmoisen erittäin pornon punaisen purkin.
Oon yllättynyt, että sitä voi rekisteröidä toisten alukset ilman mitään ongelmia omaksi, kunhan vaan o kreduja.
 
Makia ollu tähän asti, ei tarvinnut ostaa isompaa alustakaan kun tuli otettua sellanen rosmoilta haltuun :D
 
Itse en ole kiinnostunut kyllä mistään rakentamisesta jos se ei ole tyyliin loogista, syvällistä, jouhevaa ja palkitsevaa kuten Factorio. Tuolla seikkaillessa en ole tuntunut tarvitsevan mitään muuta kuin panoksia ja medkittejä. Aina silloin tällöin loottaa parempaa asetta jos semmoinen sattuu tippumaan. Muut kamat jätän keräämättä.

Pääjuonessa tuli jo mielenkiintoista asiaa eteen, mutta sekin fiilis lopahti 20min pelaamisen jälkeen.

Tuli juttua jostain isosta sensori anomaliasta. Sitten löytyikin temppeli josta sai viimein jonkin voiman kun pyöritteli minipelissä renkaita. Ajattelin että okei nyt ollaan saman äärellä mitä skyrimissä kun löydettiin eka tavu Fuz-ro-dah huudosta. Tulevaisuudessa pitää siis tutkia ja pitää silmällä mistä seuraava voima löytyy.

Mutta sitten palasin sen ukon luo (oliko se nyt Vladimir vai mikä) ja se sanoo että näitä anomalioita on lisää. Lähdin tutkimaan samantien kun on niin jännää. Laskeuduin fast traverilla kohdeplaneetalle ja 5min myöhemmin olin taas uudessa temppelissä ilman että mitään tarvi taistella tai tutkia sen enempää. Noh taas uusi voima (joka oli hyödytön) ja takaisin vladimirille... sama toistuu:"Joo täsä vartissa ku kävit tuola temppelillä niin löysin uuden anomalian... lähekkö?" -> No lähden. Fast travel planeetalle ja 5min myöhemmin taas temppelillä ja sama haukotuttava minipeli että renkulat pyörii ja taas saatiin joku voima...

Eikö näihin olisi voinut jotain pikku questin tynkää/toimintaa/tutkimista/jännitystä voinut keksiä? Tää on vaan käytännössä fetch-quest jossa haetaan voima eikä mitään jännää tapahdu tuolla temppelissä. Olisi edes ollut joku oblivion-gate tyylinen että pitää mennä johonkin toiseen ulottuvuuteen ja taistella itsensä alttarille josta varastaa voiman. Tuo sama renkaan pyöritys minipeli vaan tulee ja täts-it.

Toi pääjuoni lässähti niin totaalisesti myös meitsillä että jätin homman sikseen lähdin vaan tekemään mitä huvittaa. Tungin koko olemassa olevan crewn outpostille johon rakensin yhen pöydän, unohdin ne sinne ja lähin tutkimaan mestoja.

Nyt on huomattavasti hauskempaa kun on rikollinen eikä oo seuraajia jatkuvasti lässyttämässä jotain turhaa. Valitsee kaikkia tyhmiä dialogeja ja roolipelaa avaruusmerirosvoa :cigar2:
 
Hyvä peli ollu kyllä ja hyvin on maittanu, puutteistaan huolimatta. Kunhan nyt saisivat sen ekan ison korjauspätsin ulos ni varmasti vaan paranee.
 
Itse en ole kiinnostunut kyllä mistään rakentamisesta jos se ei ole tyyliin loogista, syvällistä, jouhevaa ja palkitsevaa kuten Factorio. Tuolla seikkaillessa en ole tuntunut tarvitsevan mitään muuta kuin panoksia ja medkittejä. Aina silloin tällöin loottaa parempaa asetta jos semmoinen sattuu tippumaan. Muut kamat jätän keräämättä.

Kyllä tuo aluksi kutkutteli samanlailla liskoaivoja kuten Factorio kun oli vaan muutama outpost ja homma tuntui toimivan. Sitten kun päästiin noihin monimutkaisempiin resursseihin homma räjähti käsistä.

Oma ajatus oli että saan resurssit huumeiden tuotantoon että voin olla aineissa 247, automatisoitua tuotantoa että on ns. loputtomasti rahaa alusten rakenteluun.

Todellisuudessa ei kumpikaan tavoite täyttynyt. Kovimmat huumeet vaativat jotain olemassa olevaa huumetta kuten squall jota ei voi edes valmistaa, ainostaan ostaa tai löytää.

Automaation passiivisille tuloille varmasti onnistuisi jos rakentaisin ketjun puhtaasti yhtä myytävää tuotetta varten. Voi olla että toteutan tämän vielä jollain yksinkertaisella ja suoraviivaisella tavalla enkä koita kikkailla mitään monimutkaista ja hienoa.

Toisaalta jos rahaa haluaa niin taitaa olla nopeampaa mennä noihin level 60 systeemeihin koluamaan ja myy aseita. Taisteleminen on vain pirun tylsää ja monotonista varsinkin kun kaikki mestat ovat täysin samanlaisia.

Toisaalta en ole Satisfactoryä koskaan ostanut koska se tuntuu vain Factorio kloonilta, mutta tämän outpost räpläämisen innoittamana nyt olisi kovat himot hommata se. Oli tuosta siis jotain hyötyä!
 
Nyt on huomattavasti hauskempaa kun on rikollinen eikä oo seuraajia jatkuvasti lässyttämässä jotain turhaa. Valitsee kaikkia tyhmiä dialogeja ja roolipelaa avaruusmerirosvoa :cigar2:
Täällä samat. Tähän asti tuo Sarah Morgan ja Sam Coe ovat olleet niin jumalattoman rasittavia pakotettuja seuraajia. Varastat vahingossa kynän jostain kuolleen merirosvon toimistosta niin aina perus "yhyy seuraan kamalaa rikollista yhyy" niin koita tuossa nyt sitten roolipelata scoundrellia.

Eilen tuli opetettua Samille hiukan tapoja kun se aukoi päätään:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
  • Tykkää
Reactions: ile
Voisiko joku raapustaa tiivistelmän muutamasta "must have" -tason modista ja niiden käyttämisestä, niin ei tarvitse hakata päätä seinään niiden testailun kanssa. Ja jos niissä on jotain erikoista huomioitavaa PC:n Game Pass -version kanssa, niin sekin olisi kiva tietää. Käsittääkseni Game Pass -versiossa on ainakin jotain rajoitteita modien kanssa, vai kuinka?

Skene elää koko ajan, mutta varmaan tässä vaiheessa alkaa olemaan selvillä muutamat olennaisimmat pelikokemusta parantavat modit ja niiden hallintatyökalut.
 
Kuulin koko pelistä joku pari kk ennen julkaisua ja laitoin Steamin wishlistille, halusin pitkästä aikaa jonkun "ison" yksinpelin.
Vähän harmittaa yllättäen Falloutmaisuus koska Bethesda mutta ei onneks liikaa ehkä häiritse, olisi kiva että päähahmokin puhuisi äänellä, tylsää klikata vaan vaihtoehtoja.
Vasta joku 8 tuntia alla kun tehnyt kaikkea turhaa, kuten pöllinyt vaan kamaa ja myynyt sitä eteenpäin ja joitain side questeja tehnyt New Atlantiksessa, en oo vielä edes mennyt sinne Constellationiin ensimmäistä kertaa.

Eniten harmittaa ehkä kun pyörii niin paskasti, New Atlantiksessa ulkona joku 60-70fps high-asetuksilla ja koneena 5Ghz 9900K, RTX 4070 Ti ja 32GB RAM 2650x1440.
Toisena se että yleisesti vuonna 2023 pelin ei kyllä pitäisi enää näyttää näin vanhentuneelta, paikoitellen ihan ok:n näköistä kai, pyöris ees hyvin ja näyttäisi paskalta mutta kun näyttää paskalta ja pyörii huonosti :D (arvostan peleissä graafista puolta paljon ja en ala niitä laskemaan liikaa suorituskyvyn takia..)
NPC:t rumia hahmoja ja ei kauhean immersiivinen kyllä ole, Cyberpunkin kaupunkikin on paljon elävämpi.

Mutta pelataan eteenpäin pikkuhiljaa, ei ehkä niin hiljaa kuin kävi Fallout 4 kanssa, menin sinne Diamond Cityyn ensimmäistä kertaa vasta kun mun hahmo oli joku 70 levelinen...
(Isot Mass Effect 2 vibat tästä kyllä tulee).
En ymmärrä tuota valittamista pelin yhdestä hieman rumemmasta kohteesta eli New Atlantiksesta, kaikki muu vastaantuleva on ollut todella nättiä mielestäni ja aikaa on varmasti käytetty tuhottomasti eri objektien ja paikkojen tekemiseseen plus todella tarkat tekstuurit ovat myös länsä.

Onko porukoilla paljonkin yli 60Hz ylittäviä näyttöjä/tv:tä kun valitetaan myös huonosta pyörivyydestä koko ajan, no tuo huono pyörivyys on tietenkin itsestä kiinni mistä tykkää, tämän kommentin mukaan minusta tuo 60-70fps on täysin jouheva mihin tarvitsee enempää?

Itse pelaan tv:n kautta 60Hz ja vsync päällä, peli pyörii kyllä paremmin ilman tuota mutta kuvan repeilyä en siedä yhtään ja näyttää v-syncin kanssa sulavammalta.

Itsellä menee paikka paikoin alle 60fps eli jonnekkin 53 paikkeille, peli siitä huolimatta täysin jouheva ja pelattava.
 
Voisiko joku raapustaa tiivistelmän muutamasta "must have" -tason modista ja niiden käyttämisestä, niin ei tarvitse hakata päätä seinään niiden testailun kanssa. Ja jos niissä on jotain erikoista huomioitavaa PC:n Game Pass -version kanssa, niin sekin olisi kiva tietää. Käsittääkseni Game Pass -versiossa on ainakin jotain rajoitteita modien kanssa, vai kuinka?

Skene elää koko ajan, mutta varmaan tässä vaiheessa alkaa olemaan selvillä muutamat olennaisimmat pelikokemusta parantavat modit ja niiden hallintatyökalut.

Täältä itse seurailen. Tässä on nyt niin paljon pelattavaa, niin annan hetken aikaa ennen kuin hyppään mukaan.

 
Onko porukoilla paljonkin yli 60Hz ylittäviä näyttöjä/tv:tä kun valitetaan myös huonosta pyörivyydestä koko ajan, no tuo huono pyörivyys on tietenkin itsestä kiinni mistä tykkää, tämän kommentin mukaan minusta tuo 60-70fps on täysin jouheva mihin tarvitsee enempää?
Siis täh? Vuoden 2010 jälkeen kun 144Hz näytöt alkoi yleistymään niin ei paljoa ole porukoilla 60hz näyttöjä näkynyt ainakaan täällä päin suomea. Televisioissakin 120Hz ollut peruskauraa jo vähintään puolen vuosikymmentä ellei enemmän.

Nyt on kuitenkin vuosi 2023.
 
Onko porukoilla paljonkin yli 60Hz ylittäviä näyttöjä/tv:tä kun valitetaan myös huonosta pyörivyydestä koko ajan, no tuo huono pyörivyys on tietenkin itsestä kiinni mistä tykkää, tämän kommentin mukaan minusta tuo 60-70fps on täysin jouheva mihin tarvitsee enempää?

Itse pelaan tv:n kautta 60Hz ja vsync päällä, peli pyörii kyllä paremmin ilman tuota mutta kuvan repeilyä en siedä yhtään ja näyttää v-syncin kanssa sulavammalta.

Itsellä menee paikka paikoin alle 60fps eli jonnekkin 53 paikkeille, peli siitä huolimatta täysin jouheva ja pelattava.
Toivottavasti on, jos siis muuten laittanut rahaa satoja, ellei jopa tuhansia euroja tietokoneeseen. Tai sitten ainakin kannattaisi priorisointia miettiä uusiksi (poikkeuksia varmasti toki on...)

Ja 60 fps ei vaan ole sulava, ohjaimella pelatessa voi olla siedettävä.

Tämän takia DLSS+FG yhdistelmällä pelaan ja ihan jees (fps > 120 pääosin), vaikka kaatumisia tullut muutamia sen takia.
 
Toivottavasti on, jos siis muuten laittanut rahaa satoja, ellei jopa tuhansia euroja tietokoneeseen. Tai sitten ainakin kannattaisi priorisointia miettiä uusiksi (poikkeuksia varmasti toki on...)

Ja 60 fps ei vaan ole sulava, ohjaimella pelatessa voi olla siedettävä.

Tämän takia DLSS+FG yhdistelmällä pelaan ja ihan jees (fps > 120 pääosin), vaikka kaatumisia tullut muutamia sen takia.
Sticky post kertoo että crasheistä ehkä päästy jo eroon jos ottaa uusimman version modista.

 
Pitääpi kokeilla tota ylempänä olevaa modia, ainakaan toi suosituin DLSS modi ei tuntunut auttavan yhtään.
Ja kyllähän se 80fps melkein riittäis jossa Atlantiksessa jolkottamisessa mutta kun se on sellaista nykivää kuitenkin, ei smuuttia.
 
Voisiko joku raapustaa tiivistelmän muutamasta "must have" -tason modista ja niiden käyttämisestä, niin ei tarvitse hakata päätä seinään niiden testailun kanssa. Ja jos niissä on jotain erikoista huomioitavaa PC:n Game Pass -version kanssa, niin sekin olisi kiva tietää. Käsittääkseni Game Pass -versiossa on ainakin jotain rajoitteita modien kanssa, vai kuinka?

Skene elää koko ajan, mutta varmaan tässä vaiheessa alkaa olemaan selvillä muutamat olennaisimmat pelikokemusta parantavat modit ja niiden hallintatyökalut.
PC game passissa tiedostot menee eri paikkaan kun steamissa, mutta yleensä ongelmat on jo ratkaistu modin kuvaukseen tai sitten kun kattoo kommenteista löytyy.

Pakollisin modi PC:lle on inventaarion parannus, muutenhan nää on aika makuasioita. Neutral LUTs, vai joku välimuoto esim.
 
vaikea sanoa mistä tuo Mepa9 LTT käyttäjä keksi nuo fps numerot ja otsikon kun tuossa github commitissa tai reddit postauksessa ei mainita mitään sellaisesta. Jos itse ymmärsin oikein niin DX12 ja vulkan kutsuja tehdään typerästi ja sen voisi tehdä paljon nopeamminkin, mutta miten se vaikuttaa pelin pyörimiseen ei ole mitään mainintaa.
Jos itse testasi? Noh, jokainen pääsee ihan itse helposti kokeilemaan vaikka windowsillakin kunhan uus vkd3d release tulee ladattavaksi.

Tuo on siis toteutus joka tulkkaa dx12 käskyt lennossa vulkanille, ja mahdollistaa tommosten kämmien pois optimoimisen. Linuxilla pakollinen juttu, koska direct x:lle ei ole natiivitoteutusta.
 
Ostin pelin käytännössä katsomatta muuta kuin trailerin ja yritin tietoisesti pitää ennakkotietojen kalastelun minimissä. Nyt 15h takana ja omasta mielestä tuo on todella hyvä peli ollut tähän asti. En itse oikein ymmärrä grafiikasta tai suorituskykyyn liittyvistä heikkouksista, ainakin 5800x / 7900xtx combolla ja vaimon 7800x3d + 3080 ti comboilla peli pyörii todella hyvin ja on hyvän näköinen. Itsellä aivan kaikki ei taida olla ultralla, vaan joku shadows saattaa olla high (ehkä jokin muukin) ja Fsr käytössä. 1440p:llä peli on myös pyörinyt todella hyvin. Tosin minulle ei ole väliä tällaisessa yksinpelissä pyöriikö 100 vai 240 fps.

Oma pelikokemus keskittyy enemmän maailman ihmettelyyn ja siihen miten valtavasti eri planeettoja on, joissa tähän asti kaikissa on ollut myös sisältöä. Jopa yksittäisten planeettojen pienissä kuissa voi olla tutkittavaa.

Dialogit ovat monesti hieman hölmöjä persuasionin kohdalla, kun joku toteaa onnistuessa että "eipä mitään, ota vain tämä sukukalleus mukaasi", mutta samalla tiedostaa että olisi aivan valtava homma saada loogisesti hyväksyttäviä manipulaatioita sadoittain tuohon maailmaan. En muista kuinka uskottavia nämä ovat aiemmissa Bethesdoissa olleet.

Samoin se kauppoihin kulkemisissa oleva lyhyt latausruutu on hieman häiritsevä, mutta en ole antanut sen liiaksi vaikuttaa.

Jotenkin tätä lankaa lukiessa tulee äärettömän negatiivinen kuva mielestäni hyvästä pelistä.
 
Jotenkin tätä lankaa lukiessa tulee äärettömän negatiivinen kuva mielestäni hyvästä pelistä.

Musta täällä tuodaan aika tasapuolisesti esille pelin hyviä puolia ja huonoja puolia kuten kuuluukin. Koska pelissaä selvästi löytyy kumpaakin. Ja se on sitten ihan pelaajasta kiinni, minkä painon eri asiat saavat.

Mä nostaisin pluspuolelle pelin soundtrackin, jossa on nähty jonkin verran vaivaa ja mielestäni onnistuttu. Tässä 10min konserttiversion taltiointi 2v takaa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Spotifystä löytyy koko soundtrack.
 
PC game passissa tiedostot menee eri paikkaan kun steamissa, mutta yleensä ongelmat on jo ratkaistu modin kuvaukseen tai sitten kun kattoo kommenteista löytyy.

Pakollisin modi PC:lle on inventaarion parannus, muutenhan nää on aika makuasioita. Neutral LUTs, vai joku välimuoto esim.
Näköjään ainakaan "Starfield Script Extender" ei toimi Game Pass -version kanssa.

Compatiblity: SFSE supports the release of Starfield on Steam. Other stores (Windows Store/Game Pass) are not supported.

Sitä en osaa sanoa, että kuinka olennainen tuo tulee olemaan myöhemmässä vaiheessa, mutta käsittääkseni se oli mm. Skyrimin modaamisessa hyvinkin merkittävässä roolissa.

 
Näköjään ainakaan "Starfield Script Extender" ei toimi Game Pass -version kanssa.



Sitä en osaa sanoa, että kuinka olennainen tuo tulee olemaan myöhemmässä vaiheessa, mutta käsittääkseni se oli mm. Skyrimin modaamisessa hyvinkin merkittävässä roolissa.

Nyt kun tuo script extender on saatavilla niin modaajat voi alkaa nojaamaan siihen, eli se alkaa tulemaan pakolliseksi sitten enenevissä määrin. Jos ei Game Pass siihe taivu niin PC community varmaan hyvin pitkälle siirtyy Steamiin.
 
Modattavuuden kannalta Steam-versio paras valinta. Johan se oli Skyriminkin kohdalla, Game Pass -versio oli hyvinkin rajoittunut modattavuudeltaan.
 
Näköjään ainakaan "Starfield Script Extender" ei toimi Game Pass -version kanssa.



Sitä en osaa sanoa, että kuinka olennainen tuo tulee olemaan myöhemmässä vaiheessa, mutta käsittääkseni se oli mm. Skyrimin modaamisessa hyvinkin merkittävässä roolissa.

Pystyy kuitenkin Game Pass- versiota hyvin modaamana ilman tuota. Esim. StarUI, värifiltterimodaukset, FOV säätö, DLSS modi toimivat.
 
Modattavuuden kannalta Steam-versio paras valinta. Johan se oli Skyriminkin kohdalla, Game Pass -versio oli hyvinkin rajoittunut modattavuudeltaan.
Tuohon vaikuttaa pitkälle se ettei Game Passista ollut tietoakaan kun SKyrim julkaistiin. Starfield sen sijaan tuli heti julkaisussa Game Passiin suoraan.
 
Musta täällä tuodaan aika tasapuolisesti esille pelin hyviä puolia ja huonoja puolia kuten kuuluukin. Koska pelissaä selvästi löytyy kumpaakin. Ja se on sitten ihan pelaajasta kiinni, minkä painon eri asiat saavat.

En nyt tietenkään löydä sitä pätkää, mutta joku streameri hyvin selitti että löydät pelistä just mitä haluat. Jos haluut löytää rumia tekstuureja, tyhjiä tylsiä planeettoja, huonoa dialogia jne. niin ihan varmasti löydät ja kiinnität huomiota. Jos taas haluat löytää avaruusseikkailua, tutkimusmatkailua, hauskoja tulitaisteluita niin löydät niitä.

Itellä ei ole mitään valitettavaa (paitsi toi paska outpost rakentelu mutta ei sitä oo pakko tehdä) ja ihmettelen mihin sfääreihin ihmisten vaatimukset on nousseet pelien suhteen.

Suorituskyky kanssa on semmoinen asia että joskus piti saada itellä kaikki rullaamaan 120fps koko ajan, mutta kun lakkas jossain vaiheessa miettimästä asiaa niin en edes huomannu et tää Starfield pyörii huonoimmillaan 60fps.

Kun keskittyy enemmän peliin ja unohtaa täydellisyyden tavoittelun, niin kaikki on hauskempaa.
 
Näköjään ainakaan "Starfield Script Extender" ei toimi Game Pass -version kanssa.



Sitä en osaa sanoa, että kuinka olennainen tuo tulee olemaan myöhemmässä vaiheessa, mutta käsittääkseni se oli mm. Skyrimin modaamisessa hyvinkin merkittävässä roolissa.

Juu hyvä tarkennus. En ole itse asiassa käyttänyt script extenderiä edes Fallout 4 kanssa johon muuten modeja asentelin, niin en ole pitänyt niin pakollisena.
 
Ajattelin että tuo SFSE tulee kyllä ajan kanssa gamepassiin mutta ehkä ei.


No, you can't just jam the DLL in to the Game Pass version and expect it to work. The Game Pass and Steam executables are very different, alternate loaders are not calling functions at the right times, the whole thing is a mess.

Independently of any loader, protection, or other issues, it would take a huge amount of effort to support the Game Pass executable. This effort would also be passed down to everyone creating native code mods. Doubling (or worse) everyone's work is not going to happen right now.

Game Pass discussion is off topic and will be removed.
 
Suorituskyky kanssa on semmoinen asia että joskus piti saada itellä kaikki rullaamaan 120fps koko ajan, mutta kun lakkas jossain vaiheessa miettimästä asiaa niin en edes huomannu et tää Starfield pyörii huonoimmillaan 60fps.

Vrr on vähentänyt itseltäni vaatimuksia, kun tekee (ainakin omille aivoille) liikkeestä tasaisemman tuntuista. Noin 60 framea sekunnissa on ihan miellyttävää, nopeatempoiset ammuskelut sitten erikseen, missä tuolla vähän enemmän merkitystä.
 
PC game passissa tiedostot menee eri paikkaan kun steamissa, mutta yleensä ongelmat on jo ratkaistu modin kuvaukseen tai sitten kun kattoo kommenteista löytyy.

Pakollisin modi PC:lle on inventaarion parannus, muutenhan nää on aika makuasioita. Neutral LUTs, vai joku välimuoto esim.

Mulla on ~20 modia käytössä ja vain Achievement Enabler asennuksessa oli eroa Xbox/Steam -versioiden välillä. Molemmilla versioilla modit asennetaan pääsäntöisesti \My Games\Starfield -kansioon. Modimanagerit saattavat käyttää pelin asennuskansiota.

Lisäsin alla olevat StarfieldCustom.ini:in sekä Starfield.ini:in (asennuskansiossa), eikä ongelmia toistaiseksi.
[Archive]
bInvalidateOlderFiles=1
sResourceDataDirsFinal=
 
Mulla on ~20 modia käytössä ja vain Achievement Enabler asennuksessa oli eroa Xbox/Steam -versioiden välillä. Molemmilla versioilla modit asennetaan pääsäntöisesti \My Games\Starfield -kansioon. Modimanagerit saattavat käyttää pelin asennuskansiota.

Lisäsin alla olevat StarfieldCustom.ini:in ja Starfield.ini:in (asennuskansiossa), eikä ongelmia toistaiseksi.
Ei mulla ole starfieldcustom.ini tiedostoa ollenkaan, enkä ole sitä lisännyt. Seurasin tätä ohjetta LUTs modiin:

1694427698076.png


Achievement Enableria en ole asentanut, mutta kyllä noita achievementteja tulee välillä :)
 
En nyt tietenkään löydä sitä pätkää, mutta joku streameri hyvin selitti että löydät pelistä just mitä haluat. Jos haluut löytää rumia tekstuureja, tyhjiä tylsiä planeettoja, huonoa dialogia jne. niin ihan varmasti löydät ja kiinnität huomiota. Jos taas haluat löytää avaruusseikkailua, tutkimusmatkailua, hauskoja tulitaisteluita niin löydät niitä.

Itellä ei ole mitään valitettavaa (paitsi toi paska outpost rakentelu mutta ei sitä oo pakko tehdä) ja ihmettelen mihin sfääreihin ihmisten vaatimukset on nousseet pelien suhteen.

Suorituskyky kanssa on semmoinen asia että joskus piti saada itellä kaikki rullaamaan 120fps koko ajan, mutta kun lakkas jossain vaiheessa miettimästä asiaa niin en edes huomannu et tää Starfield pyörii huonoimmillaan 60fps.

Kun keskittyy enemmän peliin ja unohtaa täydellisyyden tavoittelun, niin kaikki on hauskempaa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Eilisessä Dropped Framesissa Cohh kävi läpi kokemuksiaan parin runin jälkeen. Ihan asiallista perkausta, niin hyvässä kuin pahassa. Kontekstina sen verran, että Cohh on suuri Fallout-fani.
 
Achievement Enableria en ole asentanut, mutta kyllä noita achievementteja tulee välillä :)

Jos peli tallennusta ladattessa ei valita modeista, niin achievement enablerilla ei ole väliä. Tuota varoitusta rupesi tulemaan vasta kun latasin muutaman .esp modin, ja konsolissa ajettavan skriptimodin.
 
PC game passissa tiedostot menee eri paikkaan kun steamissa, mutta yleensä ongelmat on jo ratkaistu modin kuvaukseen tai sitten kun kattoo kommenteista löytyy.

Pakollisin modi PC:lle on inventaarion parannus, muutenhan nää on aika makuasioita. Neutral LUTs, vai joku välimuoto esim.
Mikäs on paras invetario modi starfieldille?
 
Ehdottomasti StarUI.


Itsellä tämä käytössä ja helpottaa aika paljon elämää.

Suosittelen kyllä ehdottomasti lataamaan tuon StarUI:n.
 
StarUI Inventoryn kaveriksi sopii hyvin Icon Sorting tagit.

a little FAQ:

-Does this works with StarUI?
Yes. You might want to disable the native starUI icons, if you want to avoid too much clutter with IconSortingTags in the inventory UI.
To do so, edit the StarUI Inventory.ini in the Starfield\Data\interface folder, and set the bShowItemCategoryIcon to 0 ]/quote]
1694434404016.png
 
On kyllä hämmentävää, että kun näitä pelejä on tehty kymmeniä vuosia, niin yhä edelleen julkaistaan pelejä, joissa niinkin perustavanlaatuinen ominaisuus kuin inventaarion hallinta on kustu todella pahasti. Mikä ihme siinä on ettei sitä voida testauttaa oikeilla pelaajilla. Toisaalta kiva, että modeilla voi asiaan vaikuttaa. Toisaalta ihan käsittämätöntä, että pitää tehdä modeja että inventaariosta tulee siedettävä.
 
Jotenkin tuntuu että suurinosa ihmisistä ketkä mouhuaa täällä, että onpa peli huono tai miksi peli pitää modata ei liene ikinä pelannut Bethesdan pelejä?
 
Jotenkin tuntuu että suurinosa ihmisistä ketkä mouhuaa täällä, että onpa peli huono tai miksi peli pitää modata ei liene ikinä pelannut Bethesdan pelejä?
Miksi tuon pitäisi kuitata mitään onko vai eikö ole pelannut? Eikö peliä saa pelata jos ei ole pelannut 20 vuotista historiaa Bethesdan peleistä että ymmärtää? Miksi ei saa vaatia että edes perusasiat olisi kunnossa ja sitten modeilla tehtäisiin kaikkea jännää niinku vaikka kokonaan uusi planeetta jossa joku siisti quest? Suurin osa "modailusta" tuntuu nykyään olevan vain sitä että korjataan peliä pelattavaan kuntoon kun peli-lafka keskittyy minimoimaan effortin ja maksimoimaan tuoton.
 
On kyllä hämmentävää, että kun näitä pelejä on tehty kymmeniä vuosia, niin yhä edelleen julkaistaan pelejä, joissa niinkin perustavanlaatuinen ominaisuus kuin inventaarion hallinta on kustu todella pahasti. Mikä ihme siinä on ettei sitä voida testauttaa oikeilla pelaajilla. Toisaalta kiva, että modeilla voi asiaan vaikuttaa. Toisaalta ihan käsittämätöntä, että pitää tehdä modeja että inventaariosta tulee siedettävä.

Luulen kyllä, että keskimääräinen pelaaja on tyytyväisempi yksinkertaiseen inventaarioon, missä ei ole älyttömästi sarakkeita, toisin kuin keskimääräinen io-tech-kirjoittelija. Epäilemättä sitä on testautettu oikeilla pelaajilla.

Itsekään en ole kovin tyytyväinen tuohon inventaarioon, mutta vielä odotellut tuleeko jotain parempaa. Esimerkiksi tuon StarUI:n näyttämät kentät aseille tuo toki lisää informaatiota, mutta se on enimmäkseen turhaa, kun ne modifikaatiot on (ainakin toistaiseksi) näyttänyt olevan merkityksellisimpiä kuin tuo DMG arvo.

Ehkä eniten kaivannut tuota val/mass arvoa myymisen nopeuttamiseksi.
 
Miksi tuon pitäisi kuitata mitään onko vai eikö ole pelannut? Eikö peliä saa pelata jos ei ole pelannut 20 vuotista historiaa Bethesdan peleistä että ymmärtää? Miksi ei saa vaatia että edes perusasiat olisi kunnossa ja sitten modeilla tehtäisiin kaikkea jännää niinku vaikka kokonaan uusi planeetta jossa joku siisti quest? Suurin osa "modailusta" tuntuu nykyään olevan vain sitä että korjataan peliä pelattavaan kuntoon kun peli-lafka keskittyy minimoimaan effortin ja maksimoimaan tuoton.

Koska Bethesdan pelit nyt on tälläisiä jos niitä olisi pelannut niin osaisi suhtautua nyt että tämä nyt on tälläistä eikä asioida pidä ottaa liian vakavasti. Kyllä peli on kunnossa muutamien vuosien myötä.
 
Koska Bethesdan pelit nyt on tälläisiä jos niitä olisi pelannut niin osaisi suhtautua nyt että tämä nyt on tälläistä eikä asioida pidä ottaa liian vakavasti. Kyllä peli on kunnossa muutamien vuosien myötä.

Eikä tämä ketju ole tarkoitettu Starfieldistä keskustelulle? Ei tähän tarvitse kai osallistua jos ei kiinnosta. Jos sinusta inventaario on nyt todella hyvässä kunnossa, niin hieno homma! Jos jonkun toisen mielestä ei ole, niin varmaan täällä siitä aiheesta saa ja voi keskustella.
 
Muakin ihmetyttää hiukan tämä Bethesda-kortin vetäminen. Pelejä arvostellessa, pitäisi pohjalla olla joku baseline, joka pätee kaikkiin peleihin suurinpiirtein samalla tavalla. En mä koskaan ole kuullut, että joku sanoisi Ubisoftista tai EA:sta samaa, puhumattakaan siitä, että RPG:t olisi joku niche-genre, joka vaatisi oman asteikkonsa tai hyvin spesifin yleisön. Studio on myöskin irrelevantti asia, peli on joko hyvä, huono tai jotain siltä väliltä ja sitä verrataan siihen, mitä muuta markkinoilta löytyy, riippumatta siitä kuka sen on kehittänyt tai julkaissut.

Sekään ei ole mikään arvosteluperuste, että pelille on olemassa aktiivinen modicommunity, joka korjaa pahimmat puutteet. Tuote arvostellaan sellaisena kuin se on.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä tämä ketju ole tarkoitettu Starfieldistä keskustelulle? Ei tähän tarvitse kai osallistua jos ei kiinnosta. Jos sinusta inventaario on nyt todella hyvässä kunnossa, niin hieno homma! Jos jonkun toisen mielestä ei ole, niin varmaan täällä siitä aiheesta saa ja voi keskustella.

Turha suututua jos modit parantavat tätä peliä.
Tosiaan Starfieldin kehittäjä on Bethesda Game Studios. Siitä tämä lähti.

Kyllä päivitykset varmaan tätä peliä parantaa ajan myötä.
 
Koska Bethesdan pelit nyt on tälläisiä jos niitä olisi pelannut niin osaisi suhtautua nyt että tämä nyt on tälläistä eikä asioida pidä ottaa liian vakavasti. Kyllä peli on kunnossa muutamien vuosien myötä.
Eihän se nyt niin voi mennä, että jos joku pelitalo on perinteisesti tehnyt asiat päin pyllyä, niin ei sitten saisi myöhemminkään toivoa mitään parannuksia, saati sitten kritisoida toteutusta.

Minä olen pelannut about kaikkia Bethesdan pelejä vuosien varrella. Ne vain ovat yleensä jääneet kesken juuri siksi, kun toteutus on ollut monin paikoin niin kömpelö ja sekava, vaikka idea alla olisikin ollut ihan hyvä. Modeilla on saanut jotain osa-alueita paranneltua, mutta ei ole kiinnostanut alkaa harrastelemaan niiden ominaisuuksien ja mahdollisten ristiriitojen selvittelyä. Tässä on nyt taas vähän sama tilanne, mutta josko se siitä.
 
Eihän se nyt niin voi mennä, että jos joku pelitalo on perinteisesti tehnyt asiat päin pyllyä, niin ei sitten saisi myöhemminkään toivoa mitään parannuksia, saati sitten kritisoida toteutusta.

Minä olen pelannut about kaikkia Bethesdan pelejä vuosien varrella. Ne vain ovat yleensä jääneet kesken juuri siksi, kun toteutus on ollut monin paikoin niin kömpelö ja sekava, vaikka idea alla olisikin ollut ihan hyvä. Modeilla on saanut jotain osa-alueita paranneltua, mutta ei ole kiinnostanut alkaa harrastelemaan niiden ominaisuuksien ja mahdollisten ristiriitojen selvittelyä. Tässä on nyt taas vähän sama tilanne, mutta josko se siitä.

Tässä kävi niin et hype vaan ylitti pelitalon. Näille on ennen naureskeltu että haha.

Cyperpunk2077 aloitti tämän ja nyt sama meininki jatkuu tässä.

Hype oli valtava ja moni pettyi tähän. Itse on pettynyt kumpaakan peliin vaan tykkäsin alusta asti molemmista peleistä. Tosin en lukenut kummastakaan pelistä etukäteen mitään.
 
Luulen kyllä, että keskimääräinen pelaaja on tyytyväisempi yksinkertaiseen inventaarioon, missä ei ole älyttömästi sarakkeita, toisin kuin keskimääräinen io-tech-kirjoittelija.

Niin, kumpi on yksinkertaisempi, inventaario jota pitää skrollata sivukaupalla ja josta näkee vain pienen osan kerrallaan, jossa tavaroiden siirtely eri kontainereiden välillä on tehty mahdollisimman kömpelöksi jne. Vai inventaario, josta näkee 10-kertaisen määrän kerralla kuten 30+v vanhoissa peleissä jo tehty.

Sitten ihan perusjututkin voisi laittaa kuntoon. Esim. mahdollisuus järjestää kokonaispainon mukaan (ei yksikköpainon). Jossa tavarasta näytetään listassa muutakin kuin vain yksi atribuutti. Jossa kryptiset 2-3 kirjaimen lyhenteet ja statsien merkitys olisi jotenkin avattu kun hiirellä hoveroi. Jos joku näistä toimii eri tavalla kuin kuvittelen, niin saa sanoa.

Starfieldin inventaariosta pääosa on jättimäisellä kuvalla, jonka informaatioarvo on pyöreä nolla. Tässä joku Redditistä uudelleensuunnitteli inventaarion. Tässä on jo jotain yritystä.

zph0nnuy9amb1.png


Vaikea uskoa, että Starfieldin nykyinen inventaario olisi oikeastaan millään mittarilla tällä hetkellä hyvä kun sitä vertaa lukemattomiin muihin peleihin. (Ja pliis jätetään ne pelistudiofanitukset nyt pois. Puhutaan vaan UI:stä ja UX:stä. Ja mikään peruste ei ole se, että näin tämä on ennen tehty ja tätä ei saa muuttaa.)

Tosiaan Starfieldin kehittäjä on Bethesda Game Studios. Siitä tämä lähti.

En tiedä, mihin tämä oikein liittyy. Inventaario on surkea ihan riippumatta siitä, mikä studio tai kuka kehittäjä sen on koodannut. Studiolla ei ole mitään välilä. Kyllä Bethesdalta taitio ja resursseja löytyy tehdä asioita järkevästikin.
 
Siis täh? Vuoden 2010 jälkeen kun 144Hz näytöt alkoi yleistymään niin ei paljoa ole porukoilla 60hz näyttöjä näkynyt ainakaan täällä päin suomea. Televisioissakin 120Hz ollut peruskauraa jo vähintään puolen vuosikymmentä ellei enemmän.

Nyt on kuitenkin vuosi 2023.

Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Steam hardware surveyn mukaan yli 60% porukasta pelaa edelleen esim 1080p resolla ja 1440p on kaukaisena kakkosena vajaan 15% osuudellaan. Toki reso on eri asia mutta noin niinkun esimerkkinä, kyllä 60hz on varmasti se yleisin edelleen.
Itekin pelaan 4k 60hz näytöllä enkä enempää tarvii kun ei tuo näyttiskään parempaan pysty.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 207
Viestejä
4 929 111
Jäsenet
79 315
Uusin jäsen
Gödel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom