Starfield (PC, XBX)

Onko kellään tiedossa listaa mistä näkisi mitä kaikkea eri fabricatorit tekevät? En jaksaisi turhaan rakentaa tuota kakkos ja kolmos tierin jos ei ole vielä tarvetta.

Pistin tänään pystyyn 3 outpostia jotka keräävät ihan perus tavaraa kuten rauta, alumiini, helium. 2 vaan puskee resurrseja ja kolmas kerää ne. Ihan mukavaa puuhastelua. Seuraavaksi sitten kupari, hopea, wolframi ja titaani.

Kyseenalaistan kuitenkin koko touhun sillä se ei ilmeisesti integroidu muuhun peliin mitenkään järkevästi. Ainut hyöty on ilmeisesti että saa resursseja ase modeihin ja tietenkin itse outpostin rakenteluun. Toivottavasti tällä saisi edes huumeisiin resursseja tehtyä sillä niiden kerääminen on ankeaa. Tästä ei saa myöskään expaa ja ainakin ekan fabrikaattorin tuotteet ovat niin arvottomia että ei sillä pääse rahaakaan tienaamaan. No ainakin tämä on miljoona kertaa mukavampaa kuin Fallout 4 settlememtin rakentaminen vaikka tästä ei loppupeleissä olisikaan mitään hyötyä.

Pitää varmaan vihdoin ostaa Satisfactorio tämän inspiroimana tai pistää muutama sata tuntia lisää ONI tai Factorio kunhan tähän kyllästyy.
 
Viimeksi muokattu:
Aiheuttaako muilla dlss 3 FG kaatuiluja kun lähtee alukselta planeetalta. Itsellä noin joka toinen kerta kaatuu latausruudussa työpöydälle. Ilmeisesti ihan yleinen ongelma, mutta onko joku löytänyt fiksiä? Käytössä siis tuo ilmainen nexusmodista. Uusin puredarkin beta ilmeisesti poistaa FG käytöstä aina latausruuduissa jos oikein olen ymmärtänyt.
 
Cyberpunk 2077? Annatko luvan verrata sitä? Helvetin paljon nätimpi ja pyöri itselläni paljon paremmin. GTA, saako siihen verrata? Vai ei saa verrata? Oliko mitään peliä, mihin saa verrata, vai todetaanko vain että nätein saman ryhmän peleistä?

Ai niin: :facepalm:
Haloo hei nyt järki tähän touhuun. Jos vertaat Cyberpunkkiin, vertaa sitten siihen miten se pyöri julkaisussa. Eli varmasti paskemmin kuin Starfield tällä hetkellä. En sano, ettei tästä pelistä saa valittaa, aina saa valittaa ja kuuluukin valittaa. Vertailu johonkin kolme vuotta vanhaan tekeleeseen on kuitenkin melko turhaa, varsinkin kun aika on selvästi kullannut muistot.

E: Käyppä katsomassa Cyberpunkin Steam-arvostelut, kun arvostelut rajataan; 0-10 peliaikaa, joulukuu 2020. Et tuolta kovin montaa positiivista arvostelua löydä.
 
Viimeksi muokattu:
Eilisen illan pelailuiden jälkeen tuntuu että välillä alkaa tulemaan jo semmoista kivaa fiilistä niinkuin Skyrimissä aikoinaan. Harmittaa kyllä vain että niin päin persettä toimii moni pelin systeemi. Yleinen navigointi, inventoryt, rujot paikat (mutta välillä tosi hyvin tehtyjä paikkoja ja tarkkoja textureja), huono combat. Kiva kuitenkin kun löytää jännää tavaraa ja uusia paikkoja. Eiköhän tuon main questin jaksa ihan reippaasti pelata loppuun asti. Jättää sitten vaikka vuodeksi-pariksi-kolmeksi odottelemaan että tulee kunnon modit ja lähtee sitten kokeilemaan uudestaan "how it was meant to be played".
 
Ehkä voi. Mä ainakin sain sillä oikeissa taisteluissa köniin, kun tuo lentomekaniikka ei vain itselle niin avautunut. Jos hakee ilmaisen Mantis-aluksen, niin sitten alkaa avaruustaistelukin sujumaan. Ihan sen takia, että paremmat suojat...

Tein juuri tuon ja oli muuten sitä parasta Bethesdaa, mitä välillä saa nauttia. :)
 
Haloo hei nyt järki tähän touhuun. Jos vertaat Cyberpunkkiin, vertaa sitten siihen miten se pyöri julkaisussa.

Ei, vaan nimenomaan kyse oli siitä, että tämä on huonosti optimoitu kun miettii, miltä tämä näyttää. Mähän kirjoitin jo aiemmin:

"En tiedä, saadaanko rumuutta korjattua, mutta hitaus ehkä saadaan."

Eli veikkaan, että tulevilla päivityksillä ruudunpäivitystä saadaan nopeutettua. Pelintekijähän totesi, että on optimoitu ja joku joutuu ehkä ostamaan uuden koneen. Mutta toivon ja oletan, että myös kehittäjät panostavat tähän vielä. EDIT: Ja jossain spekuloitiin, että ajuripuolellakin voisi saada parannuksia tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Pelaajana joka ei ole juurikaan pelannut Bethesdan edellisiä pelejä, Starfieldin maailma, tarina ja tekemisen mahdollisuudet tuntuu todella suurelta. Ymmärrän kyllä hyvin miten moni ihminen on lopettanut pelaamisen jo ensimmäisen 10h aikana kun pelin tempo ei varmaan ole kaikille tarpeeksi nopea. Kaupungeissa liikkuminen, paikkojen löytäminen, tutkiminen, inventaarion hallinta, myyminen ja ostaminen vie todella paljon aikaa tehtävien välillä. Lisätehtäviä tuntuu tupsahtavan joka paikasta missä vierailee, joten pääjuonesta on todella helppoa erkaantua tekemään jotain muuta. Pelissä on myös älyttömän paljon opeteltavaa ja skillejä. Vaatii pitkäjänteisyyttä että pääsee peliin sisään, varsinkin jos saman tyyppisistä peleistä ei ole aiempaa kokemusta. Aika monta perusasiaa on pitänyt googlesta etsiä, että oppii asioita tekemään. Scifi teema ja avaruudessa lentely on itselle lähellä sydäntä ja se varmasti on isoin asia kannattelemassa kiinnostusta peliin itsellä.
 
Metacriticilla ollaan hereillä ja revikat poistu jo kertaalleen, sen verran negatiiviseksi olivat menneet.

starfield pc meta.PNG

Kuinkahan moni noista on vaan PS-fanbojuja jotka antanut oletuksena 0 pistettä?
Helposti 9/10 mulle, vikoineenkin. PC-puolella varmaan kritiikkiä kohdistuu paljon tuohon suorituskykyyn, itse pelaan boxilla joten se on 30fps, ota tai jätä.
 
Pari ensimmäistä isompaa Faction-sivujuonnetta tullut tahkottua päätökseen. Molemmat tarjosivat ihan kiinnostavia käänteitä ja kohtia missä tehdä (ainakin omasta mielestä) hyvä tai paha valinta. Mennään nyt ensimmäisellä kerralla hyviksenä ja katsotaan NG+ vaikuttaako toinen vaihtoehto miten paljon ja mihin.

Level taitaa olla 24 ja alkaa saada ensimmäisiä kykyjä kolmannelle tasolle. Esimerkiksi lukkojen tiirikoinnissa ei taida olla tarvetta neljättä tasoa avata ennen kuin kaikki muu tärkeämpi on avattu kykypuista. Vihdoinkin sain myös aluksen päivittämiseen kykyjä ja pystyi paukuttamaan 100K krediittiä parempiin moduuleihin. Peli kyllä muuttuu huomattavasti paremmaksi kun noita kykyjä saa avattua.

Suurimmat ärsytykset konsolilla ovat edelleen inventaarionhallinta sekä medpackien, tiirikoiden ja aluksen "medpackien" metsästäminen rakennuksista ja kauppiailta niiden loppuessa. Sängyn etsintä tai lentäminen korjaustelakalle on sellaista metapeliä mihin itse ei jaksaisi käyttää aikaa. Ihon alle alkaa myös ryömimään nuo pakolliset ilmalukot, omaa immersiota ei olisi rikkonut jos hubeihin voisi vain kävellä sisään yhdestä ovesta.
 
Kuinkahan moni noista on vaan PS-fanbojuja jotka antanut oletuksena 0 pistettä?
Helposti 9/10 mulle, vikoineenkin. PC-puolella varmaan kritiikkiä kohdistuu paljon tuohon suorituskykyyn, itse pelaan boxilla joten se on 30fps, ota tai jätä.
Täysin turha mittari. Random 0 picki Jkim_07's Profile - Metacritic

10 PS peleille, 0 Xbox ja PC-peleille. :lol:
 
Fallouttien perusteella oisin luullu että tavaraa ois pystynyt hajottamaan workbencheissä (aseet, misc). Mutta näköjään ei, eli misc kamaa ei kannata kerätä ollenkaan?

Aseet myyntiin vaan on kai ainut mitä niilläkään tekee.
 
Täysin turha mittari. Random 0 picki Jkim_07's Profile - Metacritic

10 PS peleille, 0 Xbox ja PC-peleille. :lol:
Ei se varmasti täysin turha mittari ole, mutta toki siellä vielä näin alkuvaiheessa korostuvat nämä fanboy-arviot (molempiin suuntiin).

Alla olevan linkin kautta löytyy negatiivisten arvioiden kommentteja. Ihan järkeviltä ja perustelluilta vastauksilta vaikuttaa, vaikka arvosana monissa onkin turhautumisen myötä tarpeettoman alhainen.

 
Pelaajana joka ei ole juurikaan pelannut Bethesdan edellisiä pelejä, Starfieldin maailma, tarina ja tekemisen mahdollisuudet tuntuu todella suurelta. Ymmärrän kyllä hyvin miten moni ihminen on lopettanut pelaamisen jo ensimmäisen 10h aikana kun pelin tempo ei varmaan ole kaikille tarpeeksi nopea. Kaupungeissa liikkuminen, paikkojen löytäminen, tutkiminen, inventaarion hallinta, myyminen ja ostaminen vie todella paljon aikaa tehtävien välillä. Lisätehtäviä tuntuu tupsahtavan joka paikasta missä vierailee, joten pääjuonesta on todella helppoa erkaantua tekemään jotain muuta. Pelissä on myös älyttömän paljon opeteltavaa ja skillejä. Vaatii pitkäjänteisyyttä että pääsee peliin sisään, varsinkin jos saman tyyppisistä peleistä ei ole aiempaa kokemusta. Aika monta perusasiaa on pitänyt googlesta etsiä, että oppii asioita tekemään. Scifi teema ja avaruudessa lentely on itselle lähellä sydäntä ja se varmasti on isoin asia kannattelemassa kiinnostusta peliin itsellä.

Starfield RPG-mekaanikoiltaan (yllättävän)paljon diipimpi kuin Skyrim tai varsinkaan FO4. Tässä on melkeenpä pakko erikoistua johonkin hahmo"luokkaan" vaikkei pelissä varsinaisesti mitään hahmoluokkia ole. Selvästi panostaneet tähän. Ainakin eka pelikerralla näin. NG+ varmaan sitten mahdollistaa että ehdit saada kaikki skillit täyteen jos grindaat.

Em. johtuen kaikenlaisia menuja ja inventaarioita on myös paljon enemmän kuin edellisissä firman tuotoksissa, joka onkin yksi kyrsimisen aihe. Liika on yksinkertaisesti liikaa ja peliaikaa tuhrautuu liikaa inveissä säätäessä. Jonkilainen streamlinaus olisi paikallansa, eiköhän noita pätseissä suoraviivaisteta tai tehdä käyttäjäystävällisimmiksi.
 
Metacriticilla ollaan hereillä ja revikat poistu jo kertaalleen, sen verran negatiiviseksi olivat menneet.

Revikkapommitukset on kyllä tympeä ilmiö. Tekevät käyttäjäpisteistä täysin hyödyttömiä kellekään kun ihmiset eivät anna todellista arviotaan, vaan arvion, jolla olisi mahdollisimman suuri vaikutus keskiarvoon. Ihan absurdia väittää, että Starfield olisi maailman paskin peli 0/10. Ei tämä myöskään ole täydellinen 10/10. Onneksi on kriitikot, jotka edes jotenkin perustelevat pisteitään eivätkä voi vetää ihan läskiksi.
 
Ei se varmasti täysin turha mittari ole, mutta toki siellä vielä näin alkuvaiheessa korostuvat nämä fanboy-arviot (molempiin suuntiin).

Alla olevan linkin kautta löytyy negatiivisten arvioiden kommentteja. Ihan järkeviltä ja perustelluilta vastauksilta vaikuttaa, vaikka arvosana monissa onkin turhautumisen myötä tarpeettoman alhainen.

Täysin turha, koska ei pysty varmistamaan, että pelin on omistanut. "Järkevät" perustelut voi ihan hyvin vaikka copy&pasteta netistä. Steam mittari on järkevä, koska siinä ainakin pitää ensin ostaa peli.
 
Ei tälle pelille yli 7 arvosanaa voi antaa millään näin 25h pelaamisen jälkeen. Ihan kohdallaan tuo 5-6 metacriticin käyttäjäarvosana on.
Täysin hengetön tekele ja pelimekaniikoiltaan vanhahtava. Jos tämä olisi julkaistu ennen Fallout 4:sta, niin monta asiaa olisi antanut anteeksi, ei enää vuonna 2023.
Peli-ilon syö hyvin nopeasti inventaarion surkea hallinta ja jatkuva latausruutujen määrä. Tekoäly on myös tyhmä kuin saapas. Planeettojen tutkiminen ei motivoi, kun vastaan tulee kymmenet kerrat samat rakennukset, joissa viholliset ja arkut samoissa paikoissa.
Suuri pettymys tämä on.
 
Revikkapommitukset on kyllä tympeä ilmiö. Tekevät käyttäjäpisteistä täysin hyödyttömiä kellekään kun ihmiset eivät anna todellista arviotaan, vaan arvion, jolla olisi mahdollisimman suuri vaikutus keskiarvoon. Ihan absurdia väittää, että Starfield olisi maailman paskin peli 0/10. Ei tämä myöskään ole täydellinen 10/10. Onneksi on kriitikot, jotka edes jotenkin perustelevat pisteitään eivätkä voi vetää ihan läskiksi.

Joo. En tiedä onko nuo käyttäjäarvostelut ikinä noudattaneet normaalijakaumaa, mutta ei niillä ole tehnyt mitään vuosikausiin, ja tilanne tuntuu vain huononevan. Jossain määrin vertailukelpoiset tulokset tämän hetken tilanteesta varmaan saisi varmaan sovittamalla gaussin käyrän arvosteluihin ja leikkaamalla asiaankuulumattomat pois.

(ja kenkää niille, jotka esiintyy molemmilla puolilla leikattuja alueita)

Toki tuon pisteen jälkeen itsensä mielipidevaikuttajiksi kokevat toki adaptoituisivat, joten pitkällä tähtäimellä tuo ei toimisi.
 
Aika selkeästi nousee esiin, että porukka keskittyy aggressiivisesti siihen negatiiviseen, mikä silmiin osuu. Tässä pelissä on nimittäin ihan selkeitä graafisia vahvuuksiakin. New Atlantis on karun näköinen siksi, että siitä on tehty karun näköinen. Se on "muka-puhtoinen", steriili hallinnollinen betonikeskus, jossa aurinko paistaa oletuksena suoraan ylhäältä. Jos ootte jossain San Diegossa tai Singaporessa pokoilleet keskipäivällä, niin tiedätte mistä puhun. Puut ja random-NPC:eiden silmät on ne tekniset paskomiset, muuten suht ok kamaa. Esim. Well on ihan oikeasti hyvän näköinen, ja väitän että noiden kontrasti on enemmän kuin tarkoituksellista. FPS on toki aika karulla tasolla, mutta juuri ja juuri täyttää oman minimivaatimuksen eli pysyy 4k ultralla yli 48 fps:n käytännössä koko ajan (5800X3D muistit tweakattuna + RTX 4090). DLSS-modin vaihdoin FSR:n tilalle, frame gen kippaili niin annoin sen olla, neutral LUTs oli pakko laittaa.

Kritiikkiä mahtuu sitten paljon UX:ään ja juonen rakenteluun. Itse pelaan Elite Controllerilla ja muutaman tunnin totuttelun jälkeen useimmat asiat sujuu suht hyvin. Quick save alle sekunti, quick travel pari sekuntia jne. Mutta inventaario on siinä määrin paska, että vaikuttaa jo omaan pelitapaan ja hahmon kehittämiseen (ts. en jaksa hoardata). Hiirellä ja näppiksellä varmasti pakkokin modata, että pysyy yhtään järjissään. Pääjuonen alkusävelet oli aivan täyttä jöötiä, totaalisen epäuskottavaa. Ääninäyttely on suht ok, mutta paikoitellen dialogi on niin surrealistista että ei näyttelemällä parane. Roolipeliaspekteista annan kuitenkin selkeän plussan, tämä pakottaa valitsemaan lähestymistapaa ihan eri tavalla kuin FO4.

Paljon epäkohtia irvistää raoista, mutta isoimmat asiat sen verran koukuttavia, että kyllä tämä läpi tulee pelattua. Toivon, että tapahtumat ja dialogi on vietävissä enemmän sitä Vanguard-näyttelyn historia-aspektia kohti naurettavalta tuntuvan Constellation-diipadaapan sijaan.
 
New Atlantis on karun näköinen siksi, että siitä on tehty karun näköinen. Se on "muka-puhtoinen", steriili hallinnollinen betonikeskus, jossa aurinko paistaa oletuksena suoraan ylhäältä.

Musta tuo ei ole ongelma, vaan ulkotiloja vaivaa pahasti:
  • Värimaailma pielessä. Mikään ei näytä kovin uskottavalta.
  • Valaistus todella "flätti" eli 2-ulotteista. Peli näyttää 10v vanhalta.
  • Yöt eivät näytä yöltä. Starfieldissä ei oikein ole mustaa, vaan aina joku ihme ambient suttaamassa kontrasia. Vrt. CP2077.
  • Taivas ruma kuin perse. Ei uskottavia pilviä, ilmakehää, aurinkoa. Oppia voisi ottaa vaikka MS Flight Simulatorista.
  • Low-poly mallit monessa paikassa. Varsinkin puut näyttävät aika kamalilta.
  • Ihmisten naamat ja naamojen valaistus aivan metsässä. Naamoissa joku on mennyt suunnittelussa pahasti pieleen. Ja enginen ikä näkyy naamojen valaistuksessa.
Sisätilat toimivat paljon paremmin kuin ulkotilat ja jotkut paikat näyttävät jopa ihan hyviltä. Tai ainakin riittävän hyviltä, jotta se ei kerää väärällä tavalla huomiota. Mutta tässäkin 10v vanha Alien: Isolation on paljon hienompi. Tai CP2077.

Mutta, hyvä juoni ja pelattavuus voi antaa kaiken tämän anteeksi. Olen vielä niin alussa, etten osaa sanoa. Ihan hauskaa on ollut kuitenkin tähän asti.
 
Starfieldissä ei oikein ole mustaa, vaan aina joku ihme ambient suttaamassa kontrasia. Vrt. CP2077.
Jos jaksaa vähän kikkailla niin pääsee tuosta kummallisesta mustat paskovasta vihreysfiltteristä eroon ja saa suht hyvän HDR:n käyttöön.

Itellä tämän modin 50% strength variantti käytössä, sekä Starfield.exe nimetty farcry5.exeksi, jotta Windowsin Auto HDR toimii.

Auto HDR ohje:

Ero vakioon on suuri ja näyttää omaan silmään hyvältä OLED paneelilla.
 
Musta tuo ei ole ongelma, vaan ulkotiloja vaivaa pahasti:
  • Värimaailma pielessä. Mikään ei näytä kovin uskottavalta.
  • Valaistus todella "flätti" eli 2-ulotteista. Peli näyttää 10v vanhalta.
  • Yöt eivät näytä yöltä. Starfieldissä ei oikein ole mustaa, vaan aina joku ihme ambient suttaamassa kontrasia. Vrt. CP2077.
  • Taivas ruma kuin perse. Ei uskottavia pilviä, ilmakehää, aurinkoa. Oppia voisi ottaa vaikka MS Flight Simulatorista.
  • Low-poly mallit monessa paikassa. Varsinkin puut näyttävät aika kamalilta.
  • Ihmisten naamat ja naamojen valaistus aivan metsässä. Naamoissa joku on mennyt suunnittelussa pahasti pieleen. Ja enginen ikä näkyy naamojen valaistuksessa.
Sisätilat toimivat paljon paremmin kuin ulkotilat ja jotkut paikat näyttävät jopa ihan hyviltä. Tai ainakin riittävän hyviltä, jotta se ei kerää väärällä tavalla huomiota. Mutta tässäkin 10v vanha Alien: Isolation on paljon hienompi. Tai CP2077.

Mutta, hyvä juoni ja pelattavuus voi antaa kaiken tämän anteeksi. Olen vielä niin alussa, etten osaa sanoa. Ihan hauskaa on ollut kuitenkin tähän asti.

Valaistus on flätti silloin, kun aurinko paistaa suoraan ylhäältä. Juuri tämän takia New Atlantis on "luonnostaan" ruma. Ei ole sattumaa, että trooppisen vyöhykkeen kaupunkien matkailunedistämiskuvat on aina niitä auringonlaskun aikaisia. Värimaailmaan ja mustan suttaisuuteen ratkaisu oli juurikin tuo neutral LUTs, ilman niitä ei voinut OLEDilla pelata. Naamat ja puut jo mainitsin, niistä samaa mieltä.

Erityisnosto nyt tuosta Flight Simin taivaasta. Mun mielestä tuo on hyvä esimerkki ostoskorishoppailusta: poimitaan tuosta vaan se selkeä number 1 -toteutus annetusta osa-alueesta ja kuvitellaan, että se olisi ihan tuosta vaan toteutettavissa aivan eri asioihin keskittyvään peliin. Flight Simulatorin ilmakehäsimulaatio oli ko. pelin graafinen ykkösprioriteetti, ja siihen on kaadettu aivan valtava määrä resursseja. Huom. ei pelkästään kehitysresursseja, vaan laskentaresursseja: jos FS:n haluaa pyörivän paremmin, niin ensimmäinen tweakattava asia on pilvet. Ihan samalla tavalla CP2077:n graafinen ykkösprioriteetti oli valaistus, jota suunnittelemassa oli paitsi CDPR:n kärkiporukka, myös Nvidian vastaava. Ja sen laskemiseen tarvitaan aivan yhtä lailla ihan hitosti paukkua koneesta. Jo nämä kaksi asiaa yhdessä (FS:n ilmakehämallinnus ja CP2077:n valaistus) olisi enemmän kuin mikään yksittäinen peli ikinä on pystynyt graafisesti tekemään. Se, että Starfieldkään ei niin tee, ei oikein ole realistisesti nähtävissä pettymykseksi.
 
Musta tuo ei ole ongelma, vaan ulkotiloja vaivaa pahasti:
  • Värimaailma pielessä. Mikään ei näytä kovin uskottavalta.
  • Valaistus todella "flätti" eli 2-ulotteista. Peli näyttää 10v vanhalta.
  • Yöt eivät näytä yöltä. Starfieldissä ei oikein ole mustaa, vaan aina joku ihme ambient suttaamassa kontrasia. Vrt. CP2077.
  • Taivas ruma kuin perse. Ei uskottavia pilviä, ilmakehää, aurinkoa. Oppia voisi ottaa vaikka MS Flight Simulatorista.
  • Low-poly mallit monessa paikassa. Varsinkin puut näyttävät aika kamalilta.
  • Ihmisten naamat ja naamojen valaistus aivan metsässä. Naamoissa joku on mennyt suunnittelussa pahasti pieleen. Ja enginen ikä näkyy naamojen valaistuksessa.
Pääpiirteissäoon sama mieltä, jännästi on osa puhuvistakin hahmoista naamaltaa täysin siloisia ja muovisia, mutta osaan on taas saatu vähän parempaa tekstuurivaikutelmaa. Mutta selkeesti pitäs naamojen suhteen uurteisuuden ja rosoisuuden suhteen tehdä parannuksia että pärjäisi alan huipuille. Onko myös että näissä ei käytetä motion capturea kuten monet kilpailijat? Esim. vanhemmista peleistä RDR2 ei kannata edes verrata (toki yksi kalleimmista peleistä ja paukut laitettu päähenkilöihin).

Avaruus oli kyllä ihan päräyttävä kun kuun pinnalta katteli.

Cyberpunkin vasta pelanneena, kyllä sieltäkin löytyy ns. low poly kamaa paljon, mutta tunnelma on kaupungissa saatu hyväksi. Aavikko heikompi sitten.
 
Jokos tässä on xboxilla tuki modeille?
Tämän uutisen perusteella ei vielä, mutta tulossa määrittelemättömänä ajankohtana.

" Thankfully, mods will be making their way to the Xbox version of Starfield as well! Bethesda says "you'll be able to use mods both on PC and Xbox" once the feature becomes officially supported on PC. For now, there's no timeline on when official mod support is coming to Starfield. "
 
Ei ollut Starfield minua varten. Parin tunnin jälkeen päätin että eiköhän tämä ollut tässä. Peli ei missään nimessä ole huono, enkä ole nähnyt siitä vielä murustakaan, aihe ei vaan kiinnosta ja peli tuntuu liian laajalta ja monimutkaiselta, että viitsisin opettelemaan. Ei minua kiinnostanut No Mans Skykaan. Voi olla Bethesdan paras peli, mutta ei minulle.
Jos nyt joku arvosana pitää antaa näin pienellä otannalla, niin se on 7 vaikka peli varmasti on parempi kuin tuo numero. Grafiikat olivat mielestäni ihan hyvät ja peli pyöri hyvin i9-9900k+3060ti.

Kokeilein kesällä NoMansSkytä päivitettynä, niin kyllä Starfield vie sitä kuin litran mittaa joka alueella. Erikoista että tuota edes yritetään verrata näin laajaan peliin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tälle pelille yli 7 arvosanaa voi antaa millään näin 25h pelaamisen jälkeen. Ihan kohdallaan tuo 5-6 metacriticin käyttäjäarvosana on.
Täysin hengetön tekele ja pelimekaniikoiltaan vanhahtava. Jos tämä olisi julkaistu ennen Fallout 4:sta, niin monta asiaa olisi antanut anteeksi, ei enää vuonna 2023.
Peli-ilon syö hyvin nopeasti inventaarion surkea hallinta ja jatkuva latausruutujen määrä. Tekoäly on myös tyhmä kuin saapas. Planeettojen tutkiminen ei motivoi, kun vastaan tulee kymmenet kerrat samat rakennukset, joissa viholliset ja arkut samoissa paikoissa.
Suuri pettymys tämä on.
Osittain samaa mieltä. Tää peli on mekaniikoiltansa ja tekniikaltansa niin bethesdaa kun olla ja voi, mikä ei nyt sinällänsä huono juttu oo, mut ei saatana, tätä samaa on tarjoiltu jo vuodesta 2002 lähtien kun Morrowind tuli.

Eikä ne pelimekaniikatkaan mulle se isoin ongelma oo, vaan tän pelin täysin luokaton tekninen toteutus joka johtuu siitä et tää moottori edelleen pohjautuu tohon vuoden 2002 Morrowindiin johon on vaan lisätty asioita vuosien saatossa ihan jäätävä määrä, mikä sit näkyy siinä et paikoitellen tää tuntuu vähän ratkeilevan liitoksistaan ja optimointia ei oo käytännössä tehty ollenkaan. Mut ei sekään isoin ongelma oo, vaan noi latausruudut ja miten tän moottorin rajotukset näkyy siinä et lähestulkoon jokanen sisätila on latausruudun takana. Heti jos joutuu jossain kaupungissa tekemään vähänkään enempää niin huomaat et puolet ajasta menee niihin latausruutuihin. Ja ottaen huomioon et esimerkiks Skyrimissä se ulkomaailma oli täysin yhtenäinen alue, niin ei tässä voi teknisestäkään rajotuksesta puhua siinä määrin etteikö tota pääkaupunkia esimerkiks oltais saatu mahdutettua yhteen karttaan ilman latausruutuja. Siinä vaan näkyy se Bethesdan kädettömyys ja tapa mennä sieltä mistä aita on matalin, koska helpompihan se on suunnitella sisätilat erillisinä karttoina niin ei tartte mittasuhteita tai muutakaan miettiä sen suuremmin.

Ite peli nyt on ihan ok ja paikotellen hyväkin, mut täysin yllätyksetön. Tiiät tasantarkkaan mitä saat jos oot mitään bethesdan aikasempaa peliä pelannu, mut jos se vaan maistuu niin ei tää pettymystä tuota.

Mulla vaan junnaa vastaan toi tekninen toteutus niin pahasti koska se vähänenkin immersio mitä tässä ois menee samantien kun huomaat et kattelet latausruutuja minuutin välein. Eihän ne kestä kun pari sekuntia, mut silti. Pienemmätkin studiot on saanu aikaan saumattomia open worldeja jo tähän mennessä, niin mikä helvetti siinä on et Bethesdan kokonen lafka ei viiti nähdä sitä vaivaa uuden moottorin eteen et tulis tälle vuosikymmenelle. Laiskuushan se vastaus on, mut en vaan käsitä miten tää on enää hyväksyttävää.
 
Tämän uutisen perusteella ei vielä, mutta tulossa määrittelemättömänä ajankohtana.

" Thankfully, mods will be making their way to the Xbox version of Starfield as well! Bethesda says "you'll be able to use mods both on PC and Xbox" once the feature becomes officially supported on PC. For now, there's no timeline on when official mod support is coming to Starfield. "
Tekeeköhän ne tohon jonkun mikromaksumodiperseilyn, vai mikä tuon kanssa kestää?

nexuksen juttuja katsellessa käy vahvasti ilmi, että modaus onnistuu ihan samoja polkuja pitkin kuin edellisissäkin tuotoksissa. Modituen siis pitäisi onnistua parilla hiiren klikkauksella bethsedan toimesta. Lisäävät vaan uuden enumin jonnekki että modeja on nyt kolmannellekkin pelille.
 
Viimeksi muokattu:
Tekeeköhän ne tohon jonkun mikromaksumodiperseilyn, vai mikä tuon kanssa kestää?
Varmaan jonkin sortin modi-kauppa pitää bethesdan tarjota josta xboxilla voi clicka-här napsuttaa verifioituja modeja peliin ja niiden pitää toimia play-anywhere myös eli save ei voi hajota kun se siirtyy PC:lle. Eli PC:n pitää osata linkata tuohon modi-kauppaan joka synkronoi modit myös PC:lle.

Näin ainakin ajattelisin.
 
Varmaan jonkin sortin modi-kauppa pitää bethesdan tarjota josta xboxilla voi clicka-här napsuttaa verifioituja modeja peliin ja niiden pitää toimia play-anywhere myös eli save ei voi hajota kun se siirtyy PC:lle. Eli PC:n pitää osata linkata tuohon modi-kauppaan joka synkronoi modit myös PC:lle.

Näin ainakin ajattelisin.
Tulee kyllä kunnon sotku jos jonkun pitää jokainen nenänkaivuumodi testata crossplayn suhteen. Aiemmissa modit on ollu kai laitekohtaisia.
 
Tulee kyllä kunnon sotku jos jonkun pitää jokainen nenänkaivuumodi testata crossplayn suhteen. Aiemmissa modit on ollu kai laitekohtaisia.
Tuo oli vain minun arvailua. Oliko aikaisemmat bethesda xbox-modi-pelit play anywhere? Ehkä modikauppaan tulisi sitten modi-kaupan ja modaajan välisellä sopimuksella verifioitu modi. Kaiken maailman tissi-modit / shemale-naked yms modit ei tietenkään sinne pääse.
 
Jos jaksaa vähän kikkailla niin pääsee tuosta kummallisesta mustat paskovasta vihreysfiltteristä eroon ja saa suht hyvän HDR:n käyttöön.

Itellä tämän modin 50% strength variantti käytössä, sekä Starfield.exe nimetty farcry5.exeksi, jotta Windowsin Auto HDR toimii.

Auto HDR ohje:

Ero vakioon on suuri ja näyttää omaan silmään hyvältä OLED paneelilla.

Minusta tämä oli paras: NaturaLUTs - Color Graded Filter Removal and Black Level Restoration LUTs

What makes these LUTs special?

The LUTs all ran through a custom action in Photoshop that performed several functions on each base LUT:

1) Create a static 50% blend of the Base LUT and the Neutral LUT
2) Create a Luminosity blend of the Base LUT and the Neutral LUT
3) Blend the Luminosity and 50% blends together
4) Stretch the contrast of the new blend
5) Add another Neutral LUT and perform a second static 50% blend
6) Add a final Neutral LUT and perform a Blend-IF function to ensure the darkest pixel is 100% black
7) Merge and export the new LUT

This is a rather complex process (and I simplified the steps as written), but in the end it ensured that each new LUT no longer has the sickly greenish filter, the black levels are fully restored, contrast is improved and stretched to max, and the original color grading and art direction is maintained. In my opinion this is the ideal set of LUTs to ensure the game looks as good as possible, while remaining authentic to the game's intent.
 
eikö tätä tosissaan saa 3840x1600 resolle?
.ini tiedoston puukotusta vaatii vähäsen. Toimii kyllä periaatteessa suoraan mut FOV on liian ahdas ja reunoilta jää joku puolen sentin kaistale käyttämättä, mikä on aika yleinen ongelma peleissä koska kehittäjillä on vaikeuksia hiffata sitä et se 21:9 ei oo tarkka kuvasuhde, vaan sellanen osimoilleen arvaus. 3440x1440 ja 3840x1600 ei oo kumpikaan täysin 21:9.
 
.ini tiedoston puukotusta vaatii vähäsen. Toimii kyllä periaatteessa suoraan mut FOV on liian ahdas ja reunoilta jää joku puolen sentin kaistale käyttämättä, mikä on aika yleinen ongelma peleissä koska kehittäjillä on vaikeuksia hiffata sitä et se 21:9 ei oo tarkka kuvasuhde, vaan sellanen osimoilleen arvaus. 3440x1440 ja 3840x1600 ei oo kumpikaan täysin 21:9.

Alkuperäisessä on fovit
70 first person
85 3rd person

Jos samaiseen .ini tiedostoon kirjoittaa niin saatte fovin muutettu 100

[Camera]
fFPWorldFOV=100.0000
fTPWorldFOV=100.0000
 
Täs vielä nää initidostoon lisättävät pätkät jos 3840x1600 resolla pelailee, fovia saa vaihtaa miten ite lystää.

[Display]
sSupportedResolutionsList=1280x720, 1366x768, 1440x900, 1600x900, 1680x1050, 1920x1200, 1920x1080, 2560x1080, 2560x1440, 2560x1600, 3440x1440, 3840x1600, 3840x2160
fWideAspectLimit=50.0000
[Camera]
fFPWorldFOV=105.0000
fTPWorldFOV=105.0000

Tää tosiaan mahdollistaa myös sen et ruututilasta riippumatta on se 3840x1600 reso valittavissa, ja korjaa sen kuvasuhteenkin oikeaks. Miks tää ei oo oletuksena niin en tiedä, koska ei tosiaan ihan kummonen korjaus ole.

Menee StarfieldCustom.ini tiedostoon joka löytyy Documents/My Games/Starfield kansiosta. Jos ei oo tota tiedostoa niin sen voi vaan luoda ja lyödä tekstit sinne.
 
Eli jos jotkut sanovat, että modaajat tulevat ja laittavat pelit kuntoon, eivät nuo pelit huonoja ole, vaikkei modeja asentelekaan. Saa laittaa, tottakai ja hyviä modeja näyttäisi olevankin kasapäin. Mutta tosiaan, bethesdan pelit toimivat mielestäni riittävän hyvin myös ilman mitään kikkailuja.

Useimpien pelien tapauksessa olen samaa mieltä. Ainoa minkä laitan aina kuin mahdollista on intro-videoiden tms. poisto. Starfieldin tapauksessa ensimmäisen vartin aikana oli käytännössä pakko hakea LUT korjaus, 120 fps UI ja alustähtäin (nämä ovat vakiona 30 fps flash kikkareita!?!). FOV piti myös muokata.

Kaikkein pahin Starfieldin moka on pädi + hiirikontrollien toimimattomuus yhdessä. Käsivamman takia en oikein voi pelata näppiksellä vasemmalla kädellä, eli käytän aina pädiä vasurilla ja hiirtä oikealla. Jostain käsittämättömästä syystä pädiin koskeminen estää hiiren käytön ellei samaan aikaan pidä hiiren- tai näppäimistön nappia pohjaan painettuna. Tämä on sinänsä korjattavissa esim. autohotkey skriptillä, mutta 99,9% peleistä mixed controllers toimii ilman kikkailua. Reilun neljän vuoden aikana vastaan on tullut vain kolme peliä jossa sekakontrollit eivät ole toimineet, ja Starfield on näistä omituisin.
 
Kaikkein pahin Starfieldin moka on pädi + hiirikontrollien toimimattomuus yhdessä. Käsivamman takia en oikein voi pelata näppiksellä vasemmalla kädellä, eli käytän aina pädiä vasurilla ja hiirtä oikealla. Jostain käsittämättömästä syystä pädiin koskeminen estää hiiren käytön ellei samaan aikaan pidä hiiren- tai näppäimistön nappia pohjaan painettuna. Tämä on sinänsä korjattavissa esim. autohotkey skriptillä, mutta 99,9% peleistä mixed controllers toimii ilman kikkailua. Reilun neljän vuoden aikana vastaan on tullut vain kolme peliä jossa sekakontrollit eivät ole toimineet, ja Starfield on näistä omituisin.
Tuo on sikäli outoa kun Microsoft on nyt kovasti ajanut esteetöntä pelaamista Sonyn kanssa ja heidän lippulaiva 1st party tekele käytännössä estää pelaamisen jos haluat jotain muuta kuin WASD+hiiri tai normi padi pelaamista.
 
Pitääkö tuossa LUT modissa koosata vaan se textures kansio sinne pelin asennuskansion contet\data kansioon? Ja sitten se custom ini muutos.
Tein kuo, mutta mun mielestä värit ei muuttunut miksikään.
 
Pitääkö tuossa LUT modissa koosata vaan se textures kansio sinne pelin asennuskansion contet\data kansioon? Ja sitten se custom ini muutos.
Tein kuo, mutta mun mielestä värit ei muuttunut miksikään.

Siinähän se ohje on, ei siihen ole mitään lisättävää. Jos käytät SFSE:tä niin ei toimi vielä sen kanssa.
 
Pitääkö tuossa LUT modissa koosata vaan se textures kansio sinne pelin asennuskansion contet\data kansioon? Ja sitten se custom ini muutos.
Tein kuo, mutta mun mielestä värit ei muuttunut miksikään.

Installation:

To install, extract the file directly into the "Documents\My Games\Starfield" folder. The DDS files should end up in the following directory:
"...\Documents\My Games\Starfield\Data\Textures\effects\luts".

Even if it is not where files typically go for modding, they must go there for this to work.

I found that I needed to add the following to both of these files:

Steam:

"...\Documents\My Games\Starfield\StarfieldCustom.ini"
"...\steamapps\common\Starfield\Starfield.ini"
 
Nyt sain pelin suhteellisen sujuvaksi, mutta modaustahan se vaati. Ajan nyt 4K OLED telkkarilla 3840x1600 resoa (mustat palkit ylös ja alas), asensin DLSS modin ja neutral LUT. Tällä combolla saa jo 60-70 fps jopa New Atlantiksessa ja sisätiloissa 100+ fps. Render scale tais olla 60%, mutta DLSS kanssa näyttää jotenkin paremmalta kuin FSR2. Nyt vihdoin pelaamaan :)
 
Tänään pääsi korkkaamaan pelin ja hitto että on ruma ja pyörii huonosti. Jotkut modelit näyttävät oikein näteiltä, mutta sitten taas iso osa on todella ala-arvoisen näköisiä. Noo.. pelataan lisää ja katsotaan miten peli muuten maistuu.
 
Pitääkö tuossa LUT modissa koosata vaan se textures kansio sinne pelin asennuskansion contet\data kansioon? Ja sitten se custom ini muutos.
Tein kuo, mutta mun mielestä värit ei muuttunut miksikään.
ehkä alue missä olet käyttää jo valmiiksi neutral luttia. new atlantiksessa pitäisi huomata aika selkeästi kun siellä kaikki varjot on vihreitä vakiona.

EDIT: gammaa näköjään pystyy myös säätää lisäämällä tämän StarfieldPrefs.ini tiedostoon. Oli tuossa 12/12 kuvassa Neutral LUTs - No Color Filters
[Display]
fGamma=2.6

kokeilin gamma 2.6 mutta mustat muuttuivat harmaammaksi kuin vakiona. en tiedä miten noissa kuvissa on noin pikimustat varjot muka 2.6 arvolla. Kokeilkoot jokainen itse, mutta taidan jättää tuon fGamma:n pois .ini tiedostosta
 
Viimeksi muokattu:
Täs pelis näyttää AI ja keskustelut tehty jollai chatgpt:llä kun on niin kankeeta meno ja hahmojen välillä on ilmapiiri kuin 40 vuoden avioliiton jälkeen.

Osassa dialogia on varmasti käytetty ainakin AI treenattua text to speechiä sillä hahmot sanovat pelaajan nimen enkä erottanut että se olisi kuulostanut yhtään erilaiselta kuin ääninäyttelijän ääni.
 
Voi piru mitä tunnelmaa ollut nyt päätarinassa. On tässä käppää, ärsyttäviä puutteita jne, mutta myös sellasta ajan hävittävää parasta videopelaamista. Ristiriitainen pelikokemus kuten Bethesdalla aina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 231
Viestejä
4 926 125
Jäsenet
79 334
Uusin jäsen
Allu2002

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom