Päädyinpä rikkomaan vielä enemmän tämän tasapainoa. Päätin huvikseen käydä level 35 järjestelmässä pyörimässä levelillä 15 very hardilla. Menin johonkin POI joka on täynnä robotteja. Löytyi yksi level 45 robotti jonka sain suhteellisen pienellä vaivalla hengiltä. Harmi että robotit eivät tiputa aseita kuten ihmiset, mutta löysin 2 asetta laatikoista. Nyt 2 paikkaa tutkineena nostin aseiden vahingon 8:sta 147. Voisi vielä käydä katsomassa levelin 45 järjestelmän että pärjääkö siellä.
Ainankin tällein pelaamalla näistä mestoista löytyy hyvää loottia. Se mitä main questia tein niin siellä tuntui tulevan vaan kasoittain ihan tuhnuja pyssyjä. Tosin siinä vaiheessa pelasin vielä hardilla.
Aika hurjaa miten sulla voi olla level 15:na aseen vahinko 8. Se alun lasertuikutinhan tekee 4. Pistoolikin teki jotain 12. Mä olen nyt level kymppinä päässyt sinne lodgen luokse, mutta päätin samantien mennä hetkeksi seikkaileen sen lodgen takaa avautuvaan viidakkoon(*) kerta mulla oli tyhjää kantokykyä 150 kiloa. Mun perusase on 13 instigating vaimennettu kivääri jossa on halvimmat ammukset(olen niitä ostanut sen verran että on 1600), 115 kivääri kiikaritähtäimellä sellaisella kaliberilla jota en ole vielä löytänyt vendoria joka myisi sitä, ja 81 vaimennettu kaksipiippuinen haulikko. Verrokkina oma health 430.
Ja mulla oli vähän hankaluuksia saada niitä Kreetiltä löytyneitä n. level 15 hahmoja tapettua, silloin kun varmaankin olin level 8-9. Siellä oli siis se tutkimuspaikka jonka crimson raiderit kai oli vetäneet matalaksi ja jonne piti mennä.
Mutta toisessa suunnassa oli joku toinen paikka jossa oli näitä level 15 kultisteja puuhailemassa. En muista niiden nimeä mutta se oli kaksiosainen ja se eka osa oli joku lyhyt kuten "van" tai fu tms. Niiden pomo oli joku level 28 tms, kohtalaisen haastava vihollinen. Tosin mä tapoin noi kaikki pitkälti sillä lasertuikuttimella. Siellä oli vielä joku kellari mutta jätin ne kesken sinne kun ajattelin että voisin edetä vähän päätarinassa välillä eteenpäin ja se lasertuikutin oli vähän heikko enkä ollut katsonut kunnolla mun loottia vielä.
*Mikä oli aika kiva. Sieltä löytyi mm. farmi jonka viereen oli laskeutunut poskettoman iso alus. Mua jopa hämmästytti että se farmi ja koko alue itsessään, oli ihmisistä täysin vapaa. Oliko se alus hylätty vai mitä ihmettä. Kun menin sisälle, peli samantien kehoitti joko poistumaan, tai tappamaan kaikki. Erikseen vielä tarkistin saveista ettei sinne alukseen meneminen itsessään olisi mikään vihamielinen teko.
No siellä oli 4x level 1 rauhanomaista ihmistä. Mutta mun täytyi silti teurastaa ne koska se alus oli niin paljon isompi ja kehittyneempi, että mulla kestäisi liian kauan päivittää oma alus vastaavaksi. Ei siinä olisi mitään järkeä roolipelata jotain ulta-hyvistä samalla kun peli ihan samantien alkaa ehdottaa että mä vaan tapan ne ja otan niiden aluksen, samaten peli ei edes anna juuri mitään negatiivisia vaikutuksia tuollaisesta. Joku todella pieni bounty mulle ilmestyi mutta en ole varma tuliko se sen aluksen tavaroiden varastamisesta ennen kuin tapoin ne, vai siitä tappamisesta.
Mä olin toki sinne cityyn laskeutuessa katsonut että mitä muut alukset maksaa, ne on tyyliin halvin alus 200k ja mulla oli lähtöjään ehkä 10k. En ole vielä uskaltanut katsoa mitä aluksen modaaminen maksaa yms., koska mulla oli laskeutuesssa se alus aika täynnä roinaa. Siis lattialla kun sinne ruumaan ei mahdu juuri mitään. Kreetista olin löytänyt yhden random vendorin jolle olin hieman ehtinyt myydä kamaa, mutta sitten seuraavalla reissulla se jotenkin ehkä bugitti ja ei suostunut enää traidaamaan.
Ymmärtääkseni aluksen muuttaminen yhtään heittää kaiken sen irtoroinan ruumaan, ja mä olettaisin miten helpoksi tää peli on tehty, niin että vaikka siellä ruumassa ei ole tilaa, se silti angetään sinne yli maksimin eikä peli välttämättä edes estäisi lentamistä siten. Mutta mä varmistan asian ensin, ja samasta syystä en ole tuota alusta vielä teknisesti varastanut, koska se peli varoittaa että silloin siitä tulee pääalus ja se oletettavasti koskettaa sitä irtoroinaa mitä mulla siellä frontierissa silti väkisin on, eri mineraaleja erityisesti lyijyä ja hopeaa joita louhin Kreetistä. Kaiken myytävän ei-askasteluroinan olen toki myynyt pois siellä cityssä. Eli täytyy kokeilla noita asioita ensin.
Mun mielestä tuo kuitenkin oli niin oudon epärealistista. Miksi sellaisella level 1 porukalla olisi niin iso, kehittynyt alus jonka kuka tahansa aseen omaava pystyisi viemään. Kaiken lisäksi vain kahdella niistä oli ase, ja ne kaikki joka tapauksessa juoksivat ympäriinsä mua pakoon siinä aluksessa. Muutaman kerran ne yritti mua ampua, osa osui ja osa ei edes sitäkään.(jos miettii kuinka läheltä ne ampui, aika saavutus se hutien ampuminen) Juuri yhtään merkittävää vahinkoa ne eivät silti saaneet aikaan.
Tosi positiiviset ovat pelaaja-arviotkin tästä pelistä Steamissa kun noin 10000 arviota annettu. Yleisarvosana "Very Positive". Metacriticiin tulee pelaaja-arviot huomenna näkyviin.
Starfield is the first new universe in 25 years from Bethesda Game Studios, the award-winning creators of The Elder Scrolls V: Skyrim and Fallout 4.
store.steampowered.com
Tuolta voikin näppärästi katsoa kaikki palautteet niiltä joilla on 0-2 tuntia. 2300 palautteesta 62% oli negatiivisia. Tuo oli varhain aamulla, nyt 2800 palautetta joista 65% negatiivisia.
Suurin osa kommenteista koski huonoa suorituskykyä ja kaatuilua. En yhtään ihmettele. Omasta mielestä tää on pyörinyt kohtalaisesti, mutta selvästi yleisellä tasolla arvioiden melko huonosti, 1440p toimii jotenkuten, asetukset high ja FSR 82%. Ennen noita vuotoja sun muita odotin hieman parempaa suorituskykyä, aika nopeasti tuli havaintoja että suorituskyky tulee olemaan kovallakin raudalla vain tyydyttävä, joka laski omia odotuksia reippaasti. Joku 100 FPS 4k FRS/DLSS käytössä on todella hiljaista muille kuin top 2 näyttiksen omistajille. Myös ultra tuntuu rikkovan pahasti Nvidian näytönohjainten suorituskykyä.