Pelimekaanikoiden puolesta tämä ois voitu tehdä noin 10v sitten, latauspaari latauspaarin perään kun pohjilla on se vanha pelimoottori, ei tämä mikään oikea nextgen peli ole.
2.0 ei riitä tuosta pelimoottorista, ois pitänyt vetää heti 3.0.
Pelimekaanikoiden puolesta tämä ois voitu tehdä noin 10v sitten, latauspaari latauspaarin perään kun pohjilla on se vanha pelimoottori, ei tämä mikään oikea nextgen peli ole.
2.0 ei riitä tuosta pelimoottorista, ois pitänyt vetää heti 3.0.
Mulla tappoi sen vähäisenkin peli-ilon, kun saat tehtäväksi viedä disketin galaksin toiselle puolelle ja toistat "hitaassa" karttamenussa 5 kertaa M + TAB + TAB + X ensin toiseen suuntaan välivideoiden kera ja sitten sama hetken kuluttua takaisinpäin. Pari mustaa ruutua siihen lisää vielä paikanpäällä.
8 tuntia nyt takana, en tästä täyttä hintaa maksais mutta gamepassilla voi aikaa tuhlata.
Peli on kuin fallout 4 julkasussa ilman modeja, ainoa ero on vammainen avaruuslentely jossa alukset on kuin junia. Very hard päällä mutta aina ku pitää aluksella jotain tehdä heitän helpoimmalle että äkkiä ohi.
Jotenkin jopa fallout 4 apurit tuntui enemmän eläviltä kuin tässä.
Päätehtävät on kyllä joillekin 10v tehty ja vastustajien tekoäly saa naurattamaan. Bullet sponge-vaikeuskin rupee kyllästyttämään kun tekoäly tuntuu olevan oblivionin ajoilta.
Onkohan suurin osa tehtävistä tehny AI vai vähemmistörekry/harjottelija kirjottanut dialogit? Ei kukaan itseään kunnioittava voi kehua että on ylpeä noista dialogeista.
Olisivat edes ottaneet mallia fallout 4 modeista niin syvyyttä tohon rakenteluun mutta ei..
Ilmeisesti pyörii ihan hyvin / sulavasti nykyraudalla ilman mitään kikkailuja, ylettääkö jopa 4K resoilla 120fps 4090 + 7800X3D setillä? (ei vissiin sinne päinkään)
Game Pass kauttakin sais PC:lle.
Nykyään sellanen sulavuus-diiva ettei oikein jaksa mitään röpelöistä ruudunpäivitystä.
Immersiota rikkova bugivaroitus:
Ihmettelin kun alkoi seuraajat olla ilman kypärää/pukua hapettomissa paikoissa, kuten ihan randomisti omakin hahmo. Sitten tajusin että päivää aikaisemmin
naureskelin jossain hapettomassa paikassa kun NPC:t olivat ilman avaruuspukuja. Onneksi lopulta muistin, mikä paikka oli kyseessä, eli Science outpost kuussa.
Menin sinne ja tosiaan asutustilojen ovessa on vain yksi ilmalukko, eli sen kun avaa ja jättää auki niin peli taitaa luulla että ollaan jatkuvasti turvallisessa tilassa. Itselläni taisi testailun perusteella korjaantua,
kun löysin siis paikan uudelleen, suljin sen ainoan ilmalukon ja fast travellasin pois. Tätä kaiketi esiintyy myös jos jonnekin on ilmalukko mutta pääsee poistumaan esim. avoimesta katosta.
Kannattaa pitää mielessä ennenkuin pätsätään kuntoon...
Saako tästä mitenkään sujuvasti pyörivää? Odotin peliä innolla, mutta tää surkee suorituskyky kyllä syö miestä. 3080 10gb ja 7800X3D. 4K näytöllä pitää laittaa 50% resoluutio, jotta pyörii edes vähän yli 60 fps. Asetukset medium. Auttaisko toi DLSS modi vai tuoko se mitään lisää vrt FSR2?
Saako tästä mitenkään sujuvasti pyörivää? Odotin peliä innolla, mutta tää surkee suorituskyky kyllä syö miestä. 3080 10gb ja 7800X3D. 4K näytöllä pitää laittaa 50% resoluutio, jotta pyörii edes vähän yli 60 fps. Asetukset medium. Auttaisko toi DLSS modi vai tuoko se mitään lisää vrt FSR2?
dlss 2 modi sattaa antaa pari fps lisää ja hieman paremman näköinen jos skaalaa paljon. Valittavasti dlss 3 tuntuu olevan ainoa tapa saada tämä pyörimään hyvin.
Itse sain tuolla fps pysymään jatkuvasti yli 100, usein cäppää 117 fps johon olen maksimin laittanut että pysyy g-sync rangella. Tämä siis 4K ja 66% skaalauksella kun 4080 ja 5800x käytössä.
edit: toivotaan siis että saavat tähän fsr 3 tuen nopeasti ja että se on oikeasti vähintään yhtä hyvä kuin dlss 3 FG. Tuohan on vissiin tässä kuussa tulossa pariin peliin. Uskoisin että modaajat saavat niiden avulla jotenkin sen tähänkin.
dlss 2 modi sattaa antaa pari fps lisää ja hieman paremman näköinen jos skaalaa paljon. Valittavasti dlss 3 tuntuu olevan ainoa tapa saada tämä pyörimään hyvin.
Itse sain tuolla fps pysymään jatkuvasti yli 100, usein cäppää 117 fps johon olen maksimin laittanut että pysyy g-sync rangella. Tämä siis 4K ja 66% skaalauksella kun 4080 ja 5800x käytössä.
dlss 2 modi sattaa antaa pari fps lisää ja hieman paremman näköinen jos skaalaa paljon. Valittavasti dlss 3 tuntuu olevan ainoa tapa saada tämä pyörimään hyvin.
Itse sain tuolla fps pysymään jatkuvasti yli 100, usein cäppää 117 fps johon olen maksimin laittanut että pysyy g-sync rangella. Tämä siis 4K ja 66% skaalauksella kun 4080 ja 5800x käytössä.
Saako tästä mitenkään sujuvasti pyörivää? Odotin peliä innolla, mutta tää surkee suorituskyky kyllä syö miestä. 3080 10gb ja 7800X3D. 4K näytöllä pitää laittaa 50% resoluutio, jotta pyörii edes vähän yli 60 fps. Asetukset medium. Auttaisko toi DLSS modi vai tuoko se mitään lisää vrt FSR2?
Tää on kyllä outoa koska mulla on 3080ti 12gb + i5-12600k (hieman kellotettu) jonka ei pitäis olla mitenkään järkyttävästi parempi kombo ja high/ultra toimii 3440x1440 resolla ihan moitteetta 120fps (jotain pieniä droppeja mutta ei varmasti lähellekään 60fps). DLSS eikä muutakaan käytössä.
Tää on kyllä outoa koska mulla on 3080ti 12gb + i5-12600k (hieman kellotettu) jonka ei pitäis olla mitenkään järkyttävästi parempi kombo ja high/ultra toimii 3440x1440 resolla ihan moitteetta 120fps (jotain pieniä droppeja mutta ei varmasti lähellekään 60fps). DLSS eikä muutakaan käytössä.
Jaa a, vaikea sanoa mistä johtuu. Tää mun suorituskyky on enemmän linjassa muun internetin kanssa, joten nuo sun lukemat ovat aika poikkeuksellisen hyvät.
Jaa a, vaikea sanoa mistä johtuu. Tää mun suorituskyky on enemmän linjassa muun internetin kanssa, joten nuo sun lukemat ovat aika poikkeuksellisen hyvät.
Minulla 5600x/6800xt kombo. Resona 3440x1440 ja high asetukset sekä fsr2. 75hz näyttö ja New Atlantis on sellainen että 60fps kohdilla se pyörii, mutta välillä droppaa hivenen. Muuten rullaa muualla kyllä hyvin. En tiedä paljonko menisi, kun v-sync.
New Atlantis ehkä parani vähän tuossa, kun laitoin xmp-profiilin. Oli jostain syystä pois päältä sekä Sam päälle myös.
Tässä kyllä näköjään pätee tämä että mitä enemmän pelaa sitä paremmaksi peli muuttuu. Omalla kohdalla se ei kyllä johdu mistään muusta kuin siitä että pääsee perille näistä helvetin kryptisistä mekaniikoista.
Varsinkin tavaroiden rahtaaminen ja niiden jonnekin säilöminen on melko uuvuttavaa touhua. Google jatkuvasti auki kun yrittää selvittää mihin resursseja tarvitsee ja kuinka paljon niitä tarvitsee ja mihin ne kannattaa säilöä. Ettei turhaan rohmua tavaraa ja käytä siihen aikaa.
Oon lisäks yrittänyt puoli tuntia tajuta miten noita aluksia oikein rakennellaan. Päivitin vähän kaikkia osia mutta silti jotain punasella eikä oikein mikään kombinaatio toimi. Ei niinku millään jaksais katsoa 30 min videota tai lukea artikkeleita että miten toi toimii. Lähinnä vaan haluisin lisää tilaa tavaralle alukseen mutta oon vissiin vaan liian tyhmä tajuamaan miten tohon ensimmäiseen kippoon saisi lisää tilaa asennettua.
Kattoo videoita ja postauksia Redditistä niin tuntuu että kaikilla on selvillä mitä pitää tehdä ja mihin pitää mennä, ite on ihan hukassa eikä oikein mitään hajua että pitäisikö esim outposteja rakentaa ja mitä kaikella tekee. Mitä noi planeettojen pinnalla olevat resurssialueet on? Minkä takia planeettoja pitää skannata? Onko normaalia lentää aina johonki hevon helvettiin valovuosien päähän myymään tavaraa ettei ole ylipainoa?
Edit: Mainitaan nyt kuitenkin myös positiiviset puolet. Peli on hauska ja ainakin itse tykkään taisteluista. Eri planeetat on hienon näköisiä ja on oikeasti hauska löytää kaikkea uutta. Kokonaisuutena ei valittamista.
Samaa mieltä. Alku on turhan sekava mutta onneksi meno paranee huomattavasti kun ymmärrys mekaniikoista lisääntyy. Resurssien kanssa kannattaa workbencheillä käyttää track ominaisuutta (ohjaimella X nappia crafting ruudussa). Tällöin tarvittavat resurssit näkyvät suurennuslasilla lootatessa. Helpottaa huomattavasti mitä kannattaa ottaa ja mitä ei. Lisäksi resurssit kannattaa työntää aina aluksen inventoryyn, tämä onnistuu myös etänä alusmenun kautta (press X for ship inventory, tjms.) Sieltä ne sitten automaattisesti on käytössä aina kun käytät mitä tahansa workbenchiä, sama kuinka kaukana olet itse aluksesta. Yleensäkin semmoiset tavarat mitkä menevät "MISC" kannattaa jättää ottamatta(paitsi lockpickit ja ship partit, HUOM! muista siirtää ship partit omasta inventaariosta alukseen, painat PALJON. HUOM! , ellei sitten arvo/painosuhde ole todella korkea (tai tykkää kerätä kirjoja tjms.). Resurssit tunnistaa siitä pienestä harmaasta tekstistä joka näkyy itemnimen alla kun se on kursorilla highlightattuna.
Aluksen rakentelu on tosiaan joo melko kryptista. Kun saat vihdoinkin osat paikalleen, pitää vielä varmistaa että moottorit ja grav drive jaksaa sitä kuljettaa. Ilmeisesti lisäpointseja alusperkkeihin helpottaa sitä hieman, en ole kokeillut vielä. ProTip:
Helpoin tapa saada uusia aluksia on planeettojen päällä seurata laskeutuuko taivaalta lähistöllä aluksia. Näitä voi sitten joko ryöstää (ystävällisiltä NPC:eiltä) tai vaan ottaa (jos alus kuuluu vaan vihuille). Menet vaan aluksen sisään ja istut lentäjän paikalle ja alus on sinun, vanha siirtyy automaattisesti valikoimiin, et menetä sieltä mitään. Uuden aluksen voi sitten lennättää lähimmälle avaruusasemalle ja rekisteröidä omaksi tai myydä vendorilla. Huom. nykyisen aluksen inventory siirtyy uuteen alukseen automaattisesti, paitsi kapteenin oman lokeron tavarat. Overencumberedista ei tule penaltya mutta et voi laittaa aluksen inventoryyn yhtään lisää kamaa, ennenkuin upgradetat storaget että tavarat mahtuu sinne. Default aluksen voi vaihtaa myös spaceportista puhumalla alusmyyjälle ja sieltä avautuvan menun kautta laittamalla "home ship".
Outposteja en ole vielä ehtinyt edes kokeilemaan. Ilmeisesti tärkein aspekti niissä on mainata automaattisesti resursseja. Planeettojen skannaamisesta saa tehtyä nopeasti rahaa kunhan olet skannannut kaikki faunat, resourcet ja florat. Sen survay datan voi sitten myydä hyvällä rahalla pois. Lisäksi ilmeisesti lisäperkit aiheeseen tuo kaikenlaista lisäbonusta, en ole vielä kokeillut.
Tää on kyllä outoa koska mulla on 3080ti 12gb + i5-12600k (hieman kellotettu) jonka ei pitäis olla mitenkään järkyttävästi parempi kombo ja high/ultra toimii 3440x1440 resolla ihan moitteetta 120fps (jotain pieniä droppeja mutta ei varmasti lähellekään 60fps). DLSS eikä muutakaan käytössä.
Tää on kyllä outoa koska mulla on 3080ti 12gb + i5-12600k (hieman kellotettu) jonka ei pitäis olla mitenkään järkyttävästi parempi kombo ja high/ultra toimii 3440x1440 resolla ihan moitteetta 120fps (jotain pieniä droppeja mutta ei varmasti lähellekään 60fps). DLSS eikä muutakaan käytössä.
Hmm, itsellä 5800x3D + RTX3080 ja pari asetusta (shadows ja volumetric lighting, motion blur ja grain pois tietty) tiputin ultra->high, ekalla tehtävällä oli 95-105 FPS ultrawidellä. Alun mestassa siinä 60-65 haarukassa ja tuolla New Atlantiksessa hieman alle.
Onko sulla Steam-versio vai GamePass? Itsellä jälkimmäinen, mutta voiko noiden suorituskyvyssä olla jotain noin radikaalia eroa edes? Palikat kuitenkin aika kireällä joten mietityttää miten noin iso ero voi olla FPS:ssa, ei korteilla noin paljoa eroa pitäisi olla.
Ei huvittaisi RTX4000-sarjalaiseen siirtyä kun piti koko generaatio hypätä yli, mutta pitää ottaa uudelleen harkintaan ellei optimoinnit paranna...
Hmm, itsellä 5800x3D + RTX3080 ja pari asetusta (shadows ja volumetric lighting, motion blur ja grain pois tietty) tiputin ultra->high, ekalla tehtävällä oli 95-105 FPS ultrawidellä. Alun mestassa siinä 60-65 haarukassa ja tuolla New Atlantiksessa hieman alle.
Onko sulla Steam-versio vai GamePass? Itsellä jälkimmäinen, mutta voiko noiden suorituskyvyssä olla jotain noin radikaalia eroa edes? Palikat kuitenkin aika kireällä joten mietityttää miten noin iso ero voi olla FPS:ssa, ei korteilla noin paljoa eroa pitäisi olla.
Ei huvittaisi RTX4000-sarjalaiseen siirtyä kun piti koko generaatio hypätä yli, mutta pitää ottaa uudelleen harkintaan ellei optimoinnit paranna...
Kuulostaa ihan linjassa olevalta. Esimerkki HBU arvostelusta, 1440p ilman skaalainta ja frame generationia, ei saa jatkuvaa yli 100 fps edes 4090 tai 7900 XTX.
Testauspaikka on toki raskaimmasta päästä metsässä, eli sisätilat yms kevyemmät ympäristöt eri asia.
- It's pretty crazy to find a game that's so upscaling focused
- There's no denying that Starfield is a ridiculously demanding game that does require further optimization work, but had mid-range current-gen GPUs offered an actual performance uplift, it would be easy to achieve well over 60 fps at 1440p using high quality settings.
Samaa mieltä. Alku on turhan sekava mutta onneksi meno paranee huomattavasti kun ymmärrys mekaniikoista lisääntyy. Resurssien kanssa kannattaa workbencheillä käyttää track ominaisuutta (ohjaimella X nappia crafting ruudussa). Tällöin tarvittavat resurssit näkyvät suurennuslasilla lootatessa. Helpottaa huomattavasti mitä kannattaa ottaa ja mitä ei. Lisäksi resurssit kannattaa työntää aina aluksen inventoryyn, tämä onnistuu myös etänä alusmenun kautta (press X for ship inventory, tjms.) Sieltä ne sitten automaattisesti on käytössä aina kun käytät mitä tahansa workbenchiä, sama kuinka kaukana olet itse aluksesta. Yleensäkin semmoiset tavarat mitkä menevät "MISC" kannattaa jättää ottamatta(paitsi lockpickit ja ship partit, HUOM! muista siirtää ship partit omasta inventaariosta alukseen, painat PALJON. HUOM! , ellei sitten arvo/painosuhde ole todella korkea (tai tykkää kerätä kirjoja tjms.). Resurssit tunnistaa siitä pienestä harmaasta tekstistä joka näkyy itemnimen alla kun se on kursorilla highlightattuna.
Aluksen rakentelu on tosiaan joo melko kryptista. Kun saat vihdoinkin osat paikalleen, pitää vielä varmistaa että moottorit ja grav drive jaksaa sitä kuljettaa. Ilmeisesti lisäpointseja alusperkkeihin helpottaa sitä hieman, en ole kokeillut vielä. ProTip:
Helpoin tapa saada uusia aluksia on planeettojen päällä seurata laskeutuuko taivaalta lähistöllä aluksia. Näitä voi sitten joko ryöstää (ystävällisiltä NPC:eiltä) tai vaan ottaa (jos alus kuuluu vaan vihuille). Menet vaan aluksen sisään ja istut lentäjän paikalle ja alus on sinun, vanha siirtyy automaattisesti valikoimiin, et menetä sieltä mitään. Uuden aluksen voi sitten lennättää lähimmälle avaruusasemalle ja rekisteröidä omaksi tai myydä vendorilla. Huom. nykyisen aluksen inventory siirtyy uuteen alukseen automaattisesti, paitsi kapteenin oman lokeron tavarat. Overencumberedista ei tule penaltya mutta et voi laittaa aluksen inventoryyn yhtään lisää kamaa, ennenkuin upgradetat storaget että tavarat mahtuu sinne. Default aluksen voi vaihtaa myös spaceportista puhumalla alusmyyjälle ja sieltä avautuvan menun kautta laittamalla "home ship".
Outposteja en ole vielä ehtinyt edes kokeilemaan. Ilmeisesti tärkein aspekti niissä on mainata automaattisesti resursseja. Planeettojen skannaamisesta saa tehtyä nopeasti rahaa kunhan olet skannannut kaikki faunat, resourcet ja florat. Sen survay datan voi sitten myydä hyvällä rahalla pois. Lisäksi ilmeisesti lisäperkit aiheeseen tuo kaikenlaista lisäbonusta, en ole vielä kokeillut.
starUI modilla saa inventaarion suoraan mass/value arvon ja voi järjestää kamat sen mukaan. Todella näppärä systeemi mikä olisi saanut olla pelissä valmiina
Kyllä tämä paskasti pyörii vaikka on ruma. En vain pääse yli tuosta. Jossakin tosi ahtaassa komerossa 4k120fps on mahdollista mutta skaalauksilla tai ilman aika tyypillinen on 50fps asti droppaileva ja tuommoinen 70fps average silmämääräisesti. Kokeilin myös FSR2 50% skaalausta mutta ei hirmu vaikutuksia tullut. Jossakin paikoissa nousee FPS mutta FSR2 pilaa sitten muuten koko kuvan ettei tuota voi pitää päällä.
Ihmetyttää kyllä välillä nuo latausruudutkin. Koneessa on 7000MB/s SSD ja latausruutu kestää 3s ja se ehtii siinä ajassa ladata jonkin parin huoneen suuruisen kompleksin ja sitten löytyy ovi josta tulee taas latausruutu 3s ja ollaan jossain vähän isommassa paikassa. Kyllä tämä peli on niin kännissä tehty teos teknisesti ettei toista taida löytyä viimeiseen kymmeneen vuoteen.
E: Pelkän inventaarion vuoksi antaisin 2/10 tälle pelille... ei jeesus nyt sitä StarUI:ta paikalleen.
Ilmeisesti pyörii ihan hyvin / sulavasti nykyraudalla ilman mitään kikkailuja, ylettääkö jopa 4K resoilla 120fps 4090 + 7800X3D setillä? (ei vissiin sinne päinkään)
Luulisi, että New Atlantikseen olisi panostettu, mutta meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun kun pääsin tuota aluetta tutkimaan. Tuli meinaan grafiikoista vienoinen tuulahdus yli kymmenen vuoden takaa. Toisaalta taas pelimoottori on erittäin raskas verrattuna graafiseen ulkoasuun, jota on tullut ihmeteltyä. Latausruutujakin on tosiaan vähän väliä. Noh, onneksi tätäkin peliä saanee tulevaisuudessa paremmaksi modien kanssa. Nyt on jo muutama asenneltuna. Mm. tuo StarUI.
- Musta ihan OK kehystarina. Ei mitään mieleenpainuvaa toistaiseksi, mutta riittävän kiinnostava imaisemaan sisälle peliin.
- Planeetan tutkiminen kuin No Man's Skystä, eli ihan toimiva konsepti
- Taistelut viihdyttäviä ja toimivat mekaniikat
- Grafiikat aika huonot kun miettii pelin raskautta (ainakin 2070S:llä). Kaikki on jotenkin valjua ja "kaksiulotteista". Valaistukset todella flättejä ja ankeita ja en pidä sävymaailmasta. Välillä mietin, että onko tässä joku rikki vai ei, mutta tuskin on.
- Inventaarion hallinta on kuraa kuten on monta kertaa sanottu. Toivottavasti tähän tulisi parannusta.
- Tehtäviä löytyy paljon ja tutkittavaa on vaikka kuinka - ainakin näin alussa. Tuli positiivinen Bethesda-fiilis.
- Suht bugiton. Kerran kaatui työpöydälle, mutta muutoin toiminut moitteetta.
- Tutoriaalia saisi olla ehkä vähän enemmän. Toisaalta ihan hauska keksiä asioita kokeilemalla. Tavallaan old school:maisen virkistävää.
- Pelihahmot näyttävät kaikki 12-.vuotiailta, joilla vähän liikaa ripsiväriä.
- Cyberpunkin jälkeen kaikki tuntuu vähän turhabn silotellulta. Mutta ehkä tämä tästä aukeaa. Toivon K18-contenttia.
Itsestä vähän tuntuu että jotkut odotti tän olevan joku ultimaattinen yhdistelmä No Man's Skytä, Skyrimiä, Star Citizeniä ja Elite dangerousia vaikka kyseessä on ihan perus Bethesda-peli. Ite en seurannut pelin kehitystä tai hypeä yhtään ja oletin kyseessä olevan jonkinlainen Fallout + Skyrim avaruudessa ja sitähän tää on.
On kyllä liikaa latausruutuja ainakin alussa, mutta sen kanssa pystyy elämään ehkä.
Grafiikat on tosiaan aika ristiriitaiset. Osa tekstuureista ja detaljeista on ihan älyttömän hienoja ja tarkkoja, sitten osa on ihan kamalia. New Atlantis saa siksi varmaan myös runtua, kun se värimaailma ei ole onnistunut ja kadut/puistot elottomia/tyhjiä.
Modit varmaan sitten korjaa asiaa myöhemmin, tää on kyl patient gamerille varmaan hyvä PC:llä jos jaksaa odottaa.
Mitä nyt ps5:n myydyin peli tällä hetkellä. Ohi fortniten ja codin. Veikkaan että miljoonasta paukkuu ohi aika helposti. FO4 skinille tietty hyvä suoritus.
Edit: ja ei tossa steamin 800k luvussa ole edes kaikki pc pelaajat.
Ilmeisesti pyörii ihan hyvin / sulavasti nykyraudalla ilman mitään kikkailuja, ylettääkö jopa 4K resoilla 120fps 4090 + 7800X3D setillä? (ei vissiin sinne päinkään)
Jos ei siedä sahaavaa frametimeä, niin GN:n (ja HUB:n) testien perusteella tää on nykyraudalla max 60fps peli. Ilmeisesti joku pelimoottorin ylitsepääsemätön rajoite, luultavasti joku fysiikkamoottorin looppi kyseessä, tai sopis ainakin aiempiin saman moottorin ominaisuuksiin.
Jotain sata kertaista overdrawia tai jotain tämä peli tekee väärin kun GPU raportoi kuitenkin 380W lukemia vaikka ruudulla ei näy muuta kuin huone ja joku paskapökäleen näköinen hahmo juttelee sinulle ja silti 55fps menee.
Jotain perustavanlaatuista varmasti vialla grafiikkakoodissa.
Välillä tulee kyllä ihan perushuoneissa jotain yllättävää kulutusta, kun alkaa tuulettimet pyörimään ihan eri tavalla. Mikä lienee.
Pelasin päätarinassa ehkä liian pitkälle, kun vastustaja, jonka levelit oli yli puolet minun tuli päälle. En saanu edes healpäkkejä mistään niin tiputin helpoimmalle hetkeksi. Pitää katsella sivujuttuja nyt taas.
Olen kyllä kartan kanssa välillä ihan hukassa. Oisin neon cityssä käynyt, mutta en löytänyt koko paikkaa enää. Samoin aseet. Voi että. Kuhan joku tykki kädessä.
Et ole ainoa. Onneksi on vaihtoehto jättää moiset klikkaamatta ja antaa muiden "min-maxata" ihan rauhassa.
Yleisesti ottaen ilmiö ärsyttää sen verran paljon, että viime vuosina (viimeisimpinä esim. Elden Ring ja Diablo 4) on tullut palattua vanhaan "ala-asteen välitunti"-moodiin, eli kaveriporukassa ei katsella mitään spoilereita tai vinkkejä, vaan livenä tai viesteillä spekuloidaan eri asioilla ja etenemisellä yms. omien kokemusten kautta. Alkanut heti saamaan peleistä irti sata kertaa enemmän kuin katselemalla jotain valmiita buildeja tai "näin tienaat miljardin 10 minuutissa" exploitteja.
Toki esim. ER kohdalla se sai aikaan sen että joissakin bosseissa oltiin jumissa pitkään, puhutaan viikoista. Onnistumisen tunne oli aika huikea vs. googlella vinkit.
Valitettavasti aina linja ei loppuun asti pidä, vaan vahingossa tulee nähtyä jotain mitä ei tietysti enää näkemättömäksi saa. Voi silti valita tekeekö asiaa vaiko ei.
Menee hieman offtopiciksi, mutta allekirjoitan, menee nopeasti maku pelistä jos kaikki tehdään ohjeiden mukaan sillä avoimuus ja kokeiluvietti katoaa. Diablo 4:ssä mennyt koko ajan omalla buildilla vaikka olisi tarjolla paljon ohjeita mitä tehdä. Saman aion tehdä No Man's Sky:n kanssa, edetään omien tuntemuksien ja oppien mukaan. En toki sano että se olisi joten väärin pelattu jos kaikki tehdään jonkun toisen pelaajan ohjeiden mukaan, mutta kyllä se pelin sielua syö.
Alkanut sen verran lämmetä pelille, että varmaan No Man's Sky:n jälkeen tulee Gamepassi otettua ja pelattua tämäkin, tosin tv:stä padilla. Kaippa tämä rullaa 5900HX + RTX 3070 läppärillä ihan ok..
Jotain sata kertaista overdrawia tai jotain tämä peli tekee väärin kun GPU raportoi kuitenkin 380W lukemia vaikka ruudulla ei näy muuta kuin huone ja joku paskapökäleen näköinen hahmo juttelee sinulle ja silti 55fps menee.
Jotain perustavanlaatuista varmasti vialla grafiikkakoodissa.
Varmasti jotain muutakin joo pielessä. Jännä että averaget saa jonnekkin 150fps lukuihin, mutta 1% low pysyy 60fps paikkeilla vaikka mitä tekisi. Fps sahailee nopeallakin koneella siis jossain 60-180 välillä tjsp. jatkuvasti. Joku n. 60Hz looppi tai ”onko yli 16ms kulunut edellisestä fysiikkamoottorisyklistä” siellä moottorissa on asioita sotkemassa siis.
edit: tai sit joku gi update, animaatioihin liittyvää rojua tai jotain ihan muuta.
Mene inventoryyn -> aselista -> valitse ase ja klikkaa Add to favourite. Näppiksessä muistaakseni B nappi oletuksena. Sitten voit lisätä sen numeroon. Quick swap menu avautuu näppiksellä Q:sta tai sitten painat suoraan numeroa.
8h takana. Ihan kelpo mäiskettä kun pääsee vauhtiin. Avaruusasemaan olen eksynyt ja samoin kaupungeissa härvääminen on hankalaa kun ei välttämättä tiedä minne pitäs mennä tehtävä annon mukaan
Yhdessä tehtävässä piti ottaa aiempi save kun tuntui että nyt ei kaikki täsmää ja sillä pääsi eteenpäin.
Vihu rynni väärästä ovesta eteenpäin liian aikasin jolloin laukas jotain minkä ei olis pitäny laueta ja tämä esti oman etenemisen. Kerrottakoon näin ympäripyöreesti niin ei tarvii spoilereita.
Tää on kyllä outoa koska mulla on 3080ti 12gb + i5-12600k (hieman kellotettu) jonka ei pitäis olla mitenkään järkyttävästi parempi kombo ja high/ultra toimii 3440x1440 resolla ihan moitteetta 120fps (jotain pieniä droppeja mutta ei varmasti lähellekään 60fps). DLSS eikä muutakaan käytössä.
Piti ihan tsekata ja näköjään sitä on tullut sokeaksi. 60-75fps pinnassa pyörii kun nopeasti testasin alueella missä useampia NPC hahmoja, paljon valoja ja sääefektejä, sisätiloissa 105-120fps riippuen mitä ruudulla. Täytyy sanoa että en oo huomannut mitään eroa Hunt Showdowniin jota tullut pelattua paljon ja joka pyörii tasaisesti 120fps, siks oletin vaan että hyvin toimii ja korkeet freimit Ehkä sitä vaan on keskittynyt peliin sen verran tiukasti ettei kiinnittänyt huomiota.
Piti ihan tsekata ja näköjään sitä on tullut sokeaksi. 60-75fps pinnassa pyörii kun nopeasti testasin alueella missä useampia NPC hahmoja, paljon valoja ja sääefektejä, sisätiloissa 105-120fps riippuen mitä ruudulla. Täytyy sanoa että en oo huomannut mitään eroa Hunt Showdowniin jota tullut pelattua paljon ja joka pyörii tasaisesti 120fps, siks oletin vaan että hyvin toimii ja korkeet freimit Ehkä sitä vaan on keskittynyt peliin sen verran tiukasti ettei kiinnittänyt huomiota.
Averaget juu voi rullata ihan missä vaan sfääreissä. 1% lown jos saat merkittävästi yli 60 niin lahjoita tietokoneesi tieteen nimissä jollekkin tutkimustaholle. Noin 16ms nykäsyn tää peli valitettavasri tekee (vähintään) kerran sekunnissa oli alla millanen supertietokone tahansa.
Averaget juu voi rullata ihan missä vaan sfääreissä. 1% lown jos saat merkittävästi yli 60 niin lahjoita tietokoneesi tieteen nimissä jollekkin tutkimustaholle. Noin 16ms nykäsyn tää peli valitettavasri tekee (vähintään) kerran sekunnissa oli alla millanen supertietokone tahansa.
Hmm, en kyllä varmasti oo huomannut mitään nykimistä. Äsken tuijotin tota Steamin fps counteria aika pitkään eikä se kyllä käynyt alle 60fps ku pari kertaa. Tasanen fps ilman mitään dippauksia just huijas itseä että on isommat luvut ku onkaan.
Hmm, en kyllä varmasti oo huomannut mitään nykimistä. Äsken tuijotin tota Steamin fps counteria aika pitkään eikä se kyllä käynyt alle 60fps ku pari kertaa. Tasanen fps ilman mitään dippauksia just huijas itseä että on isommat luvut ku onkaan.
Ei mitään hajua. En oikeasti huomaa mitään frame droppeja vaikka nyt uusiksi nopeasti testasin ja pyörittelin hiirtä. Ehkä se käy alhaalla mutta on niin huomaamaton että mun melkein keski-ikäisen silmät ei rekisteröi sitä.
Lisäksi resurssit kannattaa työntää aina aluksen inventoryyn, tämä onnistuu myös etänä alusmenun kautta (press X for ship inventory, tjms.) Sieltä ne sitten automaattisesti on käytössä aina kun käytät mitä tahansa workbenchiä, sama kuinka kaukana olet itse aluksesta.
Jaaha, kiitos vinkistä. Ei ihme että on koko ajan ylikuormaa kun on malmit olleet kannossa. Tai robolle ymmärsin niitä siirtää mutta en tuota tajunnut että alukseenkin voi.
Sitä ei tosin jaeltu "ilmaiseksi", tätä tuskin tulisi pelattua (ennen alelaaria) ellei olisi GamePassissa...Mutta toisaalta ihan sama mulle noi pelaajamäärät kun ei salkusta kummankaan osakkeita löydy.
Itsestä vähän tuntuu että jotkut odotti tän olevan joku ultimaattinen yhdistelmä No Man's Skytä, Skyrimiä, Star Citizeniä ja Elite dangerousia vaikka kyseessä on ihan perus Bethesda-peli. Ite en seurannut pelin kehitystä tai hypeä yhtään ja oletin kyseessä olevan jonkinlainen Fallout + Skyrim avaruudessa ja sitähän tää on.
En mäkään seurannut mutta pieni turn-off noi planeettasiirtymät oli juurikin NMS ja ED jälkeen. Mietin lähinnä että miksei tässä olisi voinut olla jotain fast travel togglea tms. että ne lentelee ketkä haluaa. Mutta joo, eipä tuo nyt peliä pilaa. Avaruustaistelut tuntui ihan toimivilta prologin perusteella, mutta ei mitään Wing Commander tasoa silti...
Mene inventoryyn -> aselista -> valitse ase ja klikkaa Add to favourite. Näppiksessä muistaakseni B nappi oletuksena. Sitten voit lisätä sen numeroon. Quick swap menu avautuu näppiksellä Q:sta tai sitten painat suoraan numeroa.
No hemmetti kiitos tästäkin vinkistä. Toi favorite jossain kohti osui silmiin mutta ajattelin sen tarkoittavan jotain muuta, inventorylistalla ylempänä tms. Kävi kyllä mielessä että eihän se niin voi mennä että oikeasti pitäis mennä inventoryn kautta aina kun haluaa aseen vaihtaa.
Takana reilu nelisen tuntia tutustumista ja kaiken ihmettelemistä, jonka aikana peli mennyt juntturaan varmaan 6 tai 7 kertaa. En tiedä johtuuko käyttämästäni kolmesta modista/ini-puukotuksesta (ts. fov, upscaler, Neutral LUTs), mutta peli on kaatunut 6 tai 7 kertaa tallennettaessa tai ladatessa uutta kenttää.
Sitä ei tosin jaeltu "ilmaiseksi", tätä tuskin tulisi pelattua (ennen alelaaria) ellei olisi GamePassissa...Mutta toisaalta ihan sama mulle noi pelaajamäärät kun ei salkusta kummankaan osakkeita löydy.
Siksi tuon postasinkin kun steam vertaaminen ontuu, jos kerran muualta sen saa halvemmalla. Lisäksi suurin osa näyttää ostaneen 100€:n version Steamissä kun DOS2 skini maksoi 60€ ja on ollut myynnissä melkein kolme vuotta ennenkuin julkaisivat.
Ehkä noin 40 tuntia takana, ihan ok peli. Heikompi exploration kuin esim. Skyrim tai Fallout, samat pirate baset ja paskakasat (dung pile) samoine lootteineen joka planeetalla.
Dialogi aika kämästä ja hahmot tylsiä. Jatkuvaa loading screeniä joka onneksi kestää vain hetken, mutta on silti ärsyttävää kun mihinkään ei voi liikkua ilman latailua.
Kartat puuttuu, varmaan ettei näkisi kuinka tyhjiä kaikki planeetat oikeasti ovat.