Starfield (PC, XBX)

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


HUBin suositellut asetukset on bäkkii
 
Erikoista miten default UI voi mennä mennä huonommaksi kuin FO4. Toki tuon voi modilla varmaan kohta muokata.
 
Fallout 4 avaruudessa ei itseäni innosta, Fallout 3 avaruudessa taas ehdottomasti. Fallout 4:ssa oli toki kaikki hienompaa, maailma oli kyllä hienosti rakennettu, sen Bethesda aina osaa. Mutta Fallout 3:ssa oli paras tunnelma, hiomattomana ja modaamattomanakin, ja valinnoilla tuntui olevan merkitystä.

Mitä modeihin tulee, harvemmin pelin tunnelmaa niillä kuitenkaan muutetaan. Eli jos peli ei iske heti alussa minulla, ei sitä moditkaan pelasta. Vaikka kuinka monta sää, fps, companion, fov, bugikorjausta ynm modia asentelisi. Modeilla saa toki mukava lisäarvoa, questeja esimerkiksi. Mutta harvemmin ydinpeli siitä paranee, jos se on mitä on.

Tämä on toki oma mielipiteeni, ymmärrän jos moni muu eri mieltä.
 
Fallout 4 avaruudessa ei itseäni innosta, Fallout 3 avaruudessa taas ehdottomasti. Fallout 4:ssa oli toki kaikki hienompaa, maailma oli kyllä hienosti rakennettu, sen Bethesda aina osaa. Mutta Fallout 3:ssa oli paras tunnelma, hiomattomana ja modaamattomanakin, ja valinnoilla tuntui olevan merkitystä.
Kyllä tässä valinnoilla tuntuu olevan merkitystä hyvinkin paljon, ja vaihtoehtoja tehdä asioita on monta. Tai ainakin sellaisen kuvan olen saanut n. 15h katselun perusteella.
 
Kyllä tässä valinnoilla tuntuu olevan merkitystä hyvinkin paljon, tai ainakin sellaisen kuvan olen saanut.
Tämä tosiaan hyvä, itsekin saanut arvosteluista sen käsityksen että valinnat ja roolipelielementit toimii hienosti.
Toisaalta, ei Bethesda tässä mitään Fallouttia avaruudessa lähtenyt tekemäänkään, siitä voi toki minun kommenttiani kritisoida.

Itselleni vain tuntui siltä että Skyrim ja Fallout 3 oli Bethesdan parasta aikaa, kaipa sitä tässä kaipailee. Mutta ilmeisesti tämä ihan kelpo peli, vaikkei Gotya sentään.
 
Entäs jos ei ole 18 tunnin aikana kaatunut kertaakaan FSR päällä?
Taitaa kaatuilla ihan muista syistä siellä päässä.

Ei minullakaan ole kaatuillut FSR päällä 10h aikana, mutta redditin puolella on useampi valittanut samasta. Eli joillakin on tuo ongelmana.
 
10+ tuntia takana, 0 pelin kaatumista. Ensimmäinen bugi joka tuli vastaan oli kun tapetut mainarit siellä alkupaikassa oli herännyt henkiin mutta eivät nousseet ylös sillä aikaa kun kävin kauempana vaeltamassa. Jalat liikkui ja suu liikkui puheesta mutta makasivat siinä maassa. :lol:
 
Skyrim/fallout avaruudessa.
0 kaatumista. Ei juurikaan bugeja, ja peli on rautaa.
Ehkä tätä ei kymmentä vuotta pelaa, kuten skyrimia, koska pelimoottori on vanhentunut, mutta pitkään kuitenkin.
Vaikka täällä haukutaan, niin kannattaa hommata, itselleni GOTY
 
Ainakin uskomattoman paljon ovat dialogia nauhottaneet. Peli tuntuu käsittämättömän laajalta. Pelkästään haahuilemalla noissa isommissa settlementeissä saa aikaa kulumaan tuntikausia, ampumatta laukaustakaan. Välillä tulee aika Mass Effect-fiilikset joistakin paikoista. jotenkin samantyylinen flow mutta tietysti paljon laajempana ja monipuolisempana. Miinus UI:sta ja sekavista kartoista, jotenkin kaikki asiat pitää tehdä jotenkin todella epäintuitiivisesti. Inventaariomanagementtia on perus Bethesda-tekelettä paljon enemmän joka turhauttaa.
 
Ainakin uskomattoman paljon ovat dialogia nauhottaneet. Peli tuntuu käsittämättömän laajalta. Pelkästään haahuilemalla noissa isommissa settlementeissä saa aikaa kulumaan tuntikausia, ampumatta laukaustakaan. Välillä tulee aika Mass Effect-fiilikset joistakin paikoista. jotenkin samantyylinen flow mutta tietysti paljon laajempana ja monipuolisempana. Miinus UI:sta ja sekavista kartoista, jotenkin kaikki asiat pitää tehdä jotenkin todella epäintuitiivisesti. Inventaariomanagementtia on perus Bethesda-tekelettä paljon enemmän joka turhauttaa.
Määrään ehkä liittyy myös se, että miksi lipsync on generoitu, eikä motion captured tjsp. Varmaan ajatelleet, että tuollaista määrää, oliko se nyt 250k lausetta puhetta ei ole järkevää muuten toteuttaa.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Pitääpä jossain kohtaa kurkata mitä DF sanoo Starfieldin techistä.

TLDW: Samaa jargonia mitä täälläkin puhuttu ja mainittu jo monessa arvostelussa. Hyvät ja huonot puolet on tiedossa. Latausruutuja paljon ja NPC:t on ämpärirumia, mutta kunhan pääsee yli creation enginen teknisistä ongelmista niin ihan mukiinmenevä Space themed RPG. John painottaa että tämä ei ole avaruustutkimusmatkailua vaikka peliä sillä mainostetaankin. Pelkkä RPG.

E: Toisaalla: Velocity Architecture näemmä hyötykäytössä.
1693671115889.png

Loading aikoja SeriesX:llä DF toimesta:
1693675410281.png
 
Viimeksi muokattu:
Kaksi Youtube arvostelijaa, joille annan entiten arvoa, ovat kummatkin hehkuttaneet peliä erinomaiseksi, ACG ja Force Gaming. Kummatkin ovat neutraaraaleja ja tekevä arvostelunsa kunnolla, he pelaavat pelit läpi ja jäsentävät mielipiteensä vakuuttavasti.
ACG:n video tänne jo linkattiiin, mutta tässä Forcen PC-arvostelu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Summaus Forcelta: "This is just a such a great world they built", "solid FPS action", "a step forward for Bethesda RPGs", "If you ever liked Bethesda games before, almost certainly you will like this game"
 
Viimeksi muokattu:
Mun mielstä ihan hyvä peli näin 5h perusteella, hieman oli alussa ongelmia kun kaatui koko ajan samaan paikkaan alun tutoriaalissa, mutta sekin oli user error kun päivitykset asentamatta.

Tulee mieleen The Outer Worlds mutta enemmän "NASA punk" tyylillä ja isommalla maailmalla ja siis näyttäähän tämä hienolta vaikka moni sanoo että ei mutta omasta mielestä teema on hieno ja kaikki on uskottavan näköistä ja taistelut on hauskoja. Ainoa oikea miinus mitä nyt voin vääntää on valikoiden sekavuus kuten on aina ollut Bethesda peleissä ja avaruusaluksella liikkuminen on hyvin perus tasoa ja lähinnä latausruudusta, latausruutuun hyppimistä.

Jos aluksella pääsisi saumattomasti lentelemään planeetalta pois ja toiselle planeetalle ilman latausruutuja niin olisihan tämä kyllä 5/5, nyt jääden siihen 4/5...

Omalla koneella 1440p ( Radeon RX 7900 XT, Ryzen 7 5700X, 32Gb ram) kaikki grafiikat maksimilla keskimääräinen ruudunpäivitys ollut näköjään 100fps ja mitään sutterointia en ole havainnut, riittää mulle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei oo kertaskaan peli kaatunu. Mitä komponenttejä teillä on, jolla tää peli kaatuu?
 
Saapa nähdä että miten vanha sotaratsu i7 6700K vielä jaksaa, tarkoitus ois repiä tuolla prossulla 60fps tasaisesti irti tästä.
 
Ei tämä kyllä prossulta kauheasti vaadi, kattelin Afterburnerilla että CPU käyttö pyöri jossai 30-40% hujakoilla (5800X) ja GPU käyttö aikalailla 100%, (3060Ti). Toki mulla tuo näyttis varmaa onkin se pullonkaula.
 
Ei tämä kyllä prossulta kauheasti vaadi, kattelin Afterburnerilla että CPU käyttö pyöri jossai 30-40% hujakoilla (5800X) ja GPU käyttö aikalailla 100%, (3060Ti). Toki mulla tuo näyttis varmaa onkin se pullonkaula.
Per säie vai prossu? Tuossa tulee se vastaan, että BGS pelit ovat yleensä olleet huonoja rinnakaistumaan, jolloin vain muutamaa säiettä kuormitetaan, tehden niistä prossurajoitteisen.
 
Ei tämä kyllä prossulta kauheasti vaadi, kattelin Afterburnerilla että CPU käyttö pyöri jossai 30-40% hujakoilla (5800X) ja GPU käyttö aikalailla 100%, (3060Ti). Toki mulla tuo näyttis varmaa onkin se pullonkaula.

No molemmilta vaatii paljon, mutta ei tuo 6700k tule riittämään.

Owen tehny CPU testiä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Oon kyllä tykänny pelailla tätä ja peli pyörii kelvollisesti ilman isompia bugeja mut kyllähän toi avaruuslentely hämää ihan helvetisti. En jotenkaan osannu ees kuvitella et se on noin päälleliimattua että leijut vaan koneen kanssa käytännössä planeettojen ulkopuolella jos oot itse ohjaimissa? Sit just esim planeetan pinnalla et pääse hienolla koneellas paria kilsaa eteenpäin jonnekin kiinnostavalle outpostille vaan joudut kävelee ylipainon kanssa sen kun fast travelkaan ei toimi. Ei saakeli mitä pelleilyä.

En seurannu ennakkojuttuja tästä juurikaan ennen julkaisua joten ehkä nää oli yleistä tietoa mut kyllähän se nyt uskomaton pettymys on. Vittuako sitä edes alkaa mitään alusta rakentaan kun sillä voi vaan fast travelia vetää. No, tästä pettymyksestä kun pääsee yli niin varmasti tulee kymmeniä tunteja tätä iloisesti pelailtua.
 
Avaruuslentely on lähinnä vain kartta, karttojen välissä, jossa täysin eri pelimekaniikat. Mutta ne jotka väittävät sitä vain fast-traveliksi eivät tiedä mistä puhuvat. Siellä on avaruusasemia, taisteluita ja yms. muita aluksia joihin telakoitua. Avaruuslentely ei ole saumatonta, mutta mielestäni hyvin tehty kokonaisuus, ottaen huomioon pelimoottorin rajoitukset. Ja tämä on myös täydellinen sandbox kenttä tuleville modeille. Heti tulee mieleen vaikka kolmen rinkulan (kartan) puolustuslinja, mitkä pitää läpäistä ennenkuin pääsee jollekkin planeetalle jne.
 
Oon kyllä tykänny pelailla tätä ja peli pyörii kelvollisesti ilman isompia bugeja mut kyllähän toi avaruuslentely hämää ihan helvetisti. En jotenkaan osannu ees kuvitella et se on noin päälleliimattua että leijut vaan koneen kanssa käytännössä planeettojen ulkopuolella jos oot itse ohjaimissa? Sit just esim planeetan pinnalla et pääse hienolla koneellas paria kilsaa eteenpäin jonnekin kiinnostavalle outpostille vaan joudut kävelee ylipainon kanssa sen kun fast travelkaan ei toimi. Ei saakeli mitä pelleilyä.

En seurannu ennakkojuttuja tästä juurikaan ennen julkaisua joten ehkä nää oli yleistä tietoa mut kyllähän se nyt uskomaton pettymys on. Vittuako sitä edes alkaa mitään alusta rakentaan kun sillä voi vaan fast travelia vetää. No, tästä pettymyksestä kun pääsee yli niin varmasti tulee kymmeniä tunteja tätä iloisesti pelailtua.

Onneksi koko lentelyn voi skipata käytännössä kokonaan, kun fast travel toimii planeetalta suoraan eikä tarvitse katella niitä tyhjänpäiväisiä lentoonlähtö ja hyppy animaatioitakaan jatkuvasti.
 
Joo ei oo kyllä mitään jakoja i7 6700k 60fps isommossa kaupungeissa, tämähän syö CPU iltapalaksi tämä peli.
 
Joko tähän tuli toimiva DLSS 3 Frame-generation modi? Itsellä myös prossu (5800x) tuntuu jarruttavan ja FSR tekee häiritsevää ghostingia.
 
Joo ei oo kyllä mitään jakoja i7 6700k 60fps isommossa kaupungeissa, tämähän syö CPU iltapalaksi tämä peli.
Juu. Vaikuttaa benchien perusteella vaativan aikalailla jonkun 5950X tasoisen tai vastaavan ennen kuin rajoitus siirtyy GPUn puolelle.
 
Ei oo kertaskaan peli kaatunu. Mitä komponenttejä teillä on, jolla tää peli kaatuu?

Mulla on 3800x / 7900xt ja uusimmat ajurit, nyt oli vissiin tullut uudemmatkin ajurit en tiiä korjasiko tota ongelmaa en ole kerinnyt kokeilla. Ainakin mitä noita keskusteluja selasin näytti olevan aika 7900xt/xtx painoitteista nuo fsr ongelmat. Itsellöä siis kaatui aina siihen hahmon luomisen jälkeiseen ensimmäiseen oveen mistä mentiin sinne ilmalukkoon. Korjaantui kun otti fsr pois päältä. Ja en olle tosiaan kokeillut sen jälkeen uudestaan että olisiko ollut vaan toi yksi kohta missä bugasi.

Tuolla mm. oli monella muullakin ongelmia saman kanssa

 
Viimeksi muokattu:
Nyt on noin 20h takana ja hahmo tasolla 14; pääasiassa pääjuonen ulkopuolisia keissejä selvitellessä ja paikkoja kolutessa.
Näyttönä Sampan Neo G9 ja 32:9 Ini filu käytössä jossa 100 FOV.
FPS pyörii FSR päällä jossain 80-120 välissä Steam mittarilla.
7950X3D ja 7900XTX eli punatakin tapilla mennään. Ei kaatumisia koko peliaikana.
 
Pakko alkaa päivittelemään CPU ja pistää 6700k eläkkeelle. Tässäkin pelissä se isoin ongelma on varmaan tuo 4 ydintä kun peli tykkäis enemmän 8.
 
Pakko alkaa päivittelemään CPU ja pistää 6700k eläkkeelle. Tässäkin pelissä se isoin ongelma on varmaan tuo 4 ydintä kun peli tykkäis enemmän 8.
En nyt ole tarkkaan lukenut pelin HW puolta, mutta yleensä nää bethesdan creation engine pelit vaatii kovaa single thread suorituskykyä ja eritoten nopeaa muistia, joten nämä hyvä pitää mielessä, jos rakentaa konetta. Toki nopsemmat prossat on jo useammilla ytimillä, sen verran redditistä bongasin, että toimii intelin prossuilla paremmin, mulla on AMD 5900x ja luulis riittävän kyllä, mutta 6700K, jos rahat riittää kyllä tuo on jo aika päivittää.

Edit, peli joka on AMD:n sponsoroima, toimi intelin prossuilla ja nvidian GPU:eilla nopeammin :)
 
En nähnyt viimesellä parilla sivulla linkkiä tähän niin laitetaan Buildzoidin spekulaatiota Starfieldin muistisuorituskyvystä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


TL;DW: laittakaa RAMmi kulkemaan kovaa, CPU-rajoitteinen suorituskyky skaalautuu about lineaarisesti muistikaistan mukaan.

Huvittavana esimerkkinä Ryzen 2600X peittoaa lievästi 9900K:n tuossa PCGH:n CPU-testissä. Miten tämä voi olla mahdollista kun normaalisti 9900K on about tuplasti nopeampi? Koska DDR4-2933 vs DDR4-2333.
 
Onneksi koko lentelyn voi skipata käytännössä kokonaan, kun fast travel toimii planeetalta suoraan eikä tarvitse katella niitä tyhjänpäiväisiä lentoonlähtö ja hyppy animaatioitakaan jatkuvasti.

Tässä tilanteessa onneks näin! Olisin toki toivonu et lentely ois toteutettu kunnolla mut mahdoton ajatus se lienee tuolle enginelle jne.
 
Avaruuslentely on lähinnä vain kartta, karttojen välissä, jossa täysin eri pelimekaniikat. Mutta ne jotka väittävät sitä vain fast-traveliksi eivät tiedä mistä puhuvat. Siellä on avaruusasemia, taisteluita ja yms. muita aluksia joihin telakoitua. Avaruuslentely ei ole saumatonta, mutta mielestäni hyvin tehty kokonaisuus, ottaen huomioon pelimoottorin rajoitukset. Ja tämä on myös täydellinen sandbox kenttä tuleville modeille. Heti tulee mieleen vaikka kolmen rinkulan (kartan) puolustuslinja, mitkä pitää läpäistä ennenkuin pääsee jollekkin planeetalle jne.

En oo tosiaan pelannu vielä niin paljoa että olisin avaruusasemiin päässyt telakoituun, taistelujakin käynyt vasta muutaman. Hyvä jos näin! Lennetäänkö asemien viereen ja telakoidutaan vai onko se toteutettu samalla tavalla kuin planeetoille meno?
 
En nyt ole tarkkaan lukenut pelin HW puolta, mutta yleensä nää bethesdan creation engine pelit vaatii kovaa single thread suorituskykyä ja eritoten nopeaa muistia, joten nämä hyvä pitää mielessä, jos rakentaa konetta. Toki nopsemmat prossat on jo useammilla ytimillä, sen verran redditistä bongasin, että toimii intelin prossuilla paremmin, mulla on AMD 5900x ja luulis riittävän kyllä, mutta 6700K, jos rahat riittää kyllä tuo on jo aika päivittää.

On raportoitu kuuden ytimen prossujen tökkivän enemmän ja että kahdeksan olisi suositeltava minimi (esim. Digital Foundryn testit). Tietenkin samaan aikaan pätee yhden säikeen tehojen tarve. Samoin testeissä näkyy, että pelimoottoria on sillä tavoin kehitetty, että ainakin 16 säiettä on tehokkaasti käytössä. Vaatii kaikkiaan prossulta paljon tämä peli, kuten historian perusteella selvää olikin.
 
Onneksi koko lentelyn voi skipata käytännössä kokonaan, kun fast travel toimii planeetalta suoraan eikä tarvitse katella niitä tyhjänpäiväisiä lentoonlähtö ja hyppy animaatioitakaan jatkuvasti.
Tässä tilanteessa onneks näin! Olisin toki toivonu et lentely ois toteutettu kunnolla mut mahdoton ajatus se lienee tuolle enginelle jne.
Tuo oli itsellenikin yllätys että voit seisoa pelin pääkaupungin keskellä ja aloittaa tehtävän joka vaatii että menet planeetalle X kaupunkiin Y niin painat vain kartan auki ja napautat sitä quest kaupunkia niin pienen latausruudun jälkeen olet siellä ja voit äkkiä suorittaa tehtävän.

En ihan ymmärrä miksi tuohon on pitänyt liimata tuommoinen puolivillainen muka-avaruus-lentely päälle jos homma toimii nuin. Kun en ole pelannut niin en tiedä onko tuolle lentelylle jotain järkevää syytä pelin kannalta vai onko vain keksitty optional minigame jos haluaa välillä eläytyä ja saadaan mainosteksteihin se tärkeä "space exploration".
 
Olisi kyllä kiva kuulla, onko tuolla avaruusosiolla oikeasti mitään järkevää tekoa. Onko siitä oman aluksen kehittelyssä oikeasti mitään oleellista hyötyä, kun avaruudessa ei tarvitse ilmeisesti lennellä juuri ollenkaan.
 
Olisi kyllä kiva kuulla, onko tuolla avaruusosiolla oikeasti mitään järkevää tekoa. Onko siitä oman aluksen kehittelyssä oikeasti mitään oleellista hyötyä, kun avaruudessa ei tarvitse ilmeisesti lennellä juuri ollenkaan.
Jonkun videon katseltuani, ainakin aluksen cargo-tila on kätevä ja sitä on hyvä olla paljon, koska sinne saa hamstraamaansa romua säilöttyä ja suoraan myytyäkin sieltä ilman hahmolle siirtämistä.

Muuten en saanut kiinni, onko tuosta lentelystä ja avaruustaisteluista ym. mitään varsinaista hyötyä.
 
Muuten en saanut kiinni, onko tuosta lentelystä ja avaruustaisteluista ym. mitään varsinaista hyötyä.

Hitusen pelailtuani sanoisin, että se on (jossain määrin) hauskaa ja saahan siitä saalista. Mutta ei ole tehty pakolliseksi (tai pakollisuus on jossain vaiheessa päätetty poistaa), kun kaikki ei tykkää ja voisi käydä raskaaksi, jos pitäisi joka kerta tehdä noi. Oikeastaan toi on erittäin hyvä päätös, jos koskaan mitään roolipeliä pelannut. Saa pelata kuten tykkää.
 
Joo cargo tilan kasvattaminen varmaan selkein oikea etu. Mutta onkohan tuossa mitään semmoisia syteemjä, että jonnekin kauemmas ei voi esimerkiksi "lentää" jos ei kehitä moottoreita tms.

Miten tuo lentohomma sitten toimii. Pitääkö erikseen fast travelilla mennä vaan "avaruuteen", jonne sitten generoidaan joku pläntti missä voit muka lennellä. Sinne sitten randomilla arpoutuu jotain piraatteja tms...

Pelissä ei ilmeisesti kuitenkaan oikeasti voi lentää mihinkään kohteeseen, tai näin olen käsittänyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 246
Viestejä
4 926 322
Jäsenet
79 336
Uusin jäsen
amirH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom