Starfield (PC, XBX)

Hupaisaa miten itse ennustin, että tää tule olemaan julkaisussa ihan katastrofi ja nyt kun katselin arvosteluita ja seurailemiani streamaajia pelaamassa, niin ihan ok vaikuttaa toimivan kaikilla eikä näytä _ihan_ hirveelle kokoajan. Todella bugiton ainakin ollut valtaosalla, leijuvia ja vajoavia NPC:tä muutama ja yhdellä hahmo ei tehnyt mitään muuta kuin juoksi, vaikka mitä yritti tehdä (ei ollut jumittunut nappi tai hajonnut ohjain tms.) niin pisti refundia.
Tänne kun tulin lueskelemaan, niin mielenkiintoinen kontrasti :D Ja näyttäähän toi tosiaan monessa paikassa vanhentuneelta, kun on liki 9 vuotta ollut kehityksessäkin eikä kirjoituksen tasokaan ole kovin kummoinen. Arvosteluissa mitä tutuilta olen nähnyt/kuullut, niin vahva 7-8/10 ja jossakin No Man's Landin alapuolella ja The Outer Worldsin yläpuolella. Ei mitenkään GOTY-ainesta.

Itse olin jo jokseenkin helpottunut, kun tutuilla toimii hyvin ja nauttivat, kun tuttavapiiri on valtaosin Elite Dangerous, EVE Online ja SC -jengiä, joten avaruuspelit ja tarinavetoiset pelit on henki ja elämä. Olin jo sanomassa, että vois itsekin BG3:n jälkeen testata eikä sittenkään tarvitsisi odottaa vuotta bugien korjaamiseksi.
 
Alkumetreillä tämä tuntuu yllättäen skaalaltaan pienemmältä kuin muut Bethesdan viimeaikaiset pelit. Varmaan nuo jatkuvat latausruudut, fast travelit ja olemattomat lentelyt vaikuttaa asiaan. Paikkojen tutkiminenkaan ei kiinnosta samalailla, joten jatkan varmaan Main questin hakkaamista vain. Ei kuitenkaan passaa tuomita vielä peliä koska suurin osa jäljellä, mutta aika keskinkertaisen ensivaikutelman jätti. Tutoriaalit olisivat myös voineet olla paremmat!
 
Osaako kukaan jo sanoa onko tossa kuinka paljon erilaisia taistelutyylejä? Tyyliin stealth, snipu, rambo, lähitaistelu jne. Vertaan nyt siis esim AC Odyssey jossa voi rakentaa aivan erilaisia tyylejä taisteluun ja kaikilla voi menestyä hyvin ja on selvät erot.
 
8h takana. Hyvältä maistuu, tuntuu selvältä bethdesda peliltä niin hyvässä kuin pahassa.
UI tuntuu vähän sekavalta välillä ja muutaman asian olisi voinut paljon helpomminkin tehdä eikä vaan menu navigoinnissa.

Raskas peli, 12600k, 32gb ja rtx 4070:lla pyörii 50-100 fps medium-high:lla 1440p:llä. DLSS modin pistin äsken ja tuntu antavan parisen kymmentä fps lisää.
 
Lasken Elitet ja No Man's Skyt kilpailijaksi vaikkeivat RPGitä olekaan. Kansa odotti jotain tyyliin "No Man's Sky + Fallout 4 mutta parempi" ja sai sen sijaan hieman avaruusaiheella maustettua RPGtä johon ympätty juuri sen verran avaruuslentelyä että voi featuren laittaa laatikkoon eikä ihan teleporttailla suoraan planeetalta toiselle. Vähän silti pettymys, mutta ei oikeastaan yllätys ja ei sinänsä tee pelistä huonoa, vaan lähinnä tarkoittaa että Todd Howard ei vieläkään osaa olla overhypettämästä firmansa virityksiä sen sijaan että pitäytyisi niissä vahvuuksissa.
Mulle tulee mieleen Mass Effect, planeettojen skannailu ja sillä autolla planeetan pinnalla ajelu kun katsonut gameplayta.
 
Jos ostan starfield lahjakoodin, mikä vaatii näyttiksen tai cpu:n, niin toimiiko se, jos mulla on jo AMD:n sivuilla rekisteröity 7900xtx, vaikka mulla ei sitä enää ole? Vai alkaako ne kattomaan millon rekisteröity?
 
Jos ostan starfield lahjakoodin, mikä vaatii näyttiksen tai cpu:n, niin toimiiko se, jos mulla on jo AMD:n sivuilla rekisteröity 7900xtx, vaikka mulla ei sitä enää ole? Vai alkaako ne kattomaan millon rekisteröity?
Pitää olla osa kiinni koneessa siinä vaiheessa kun lisää peliä.
Eli ei toimi.
 
Näistä "alhaisista fps:stä" kantsii tiedostaa että jotta AMD:n Starfield ajurit on julkaistu, Nvidian ei.
 
Eikö tuo tarkoita sitä?

Myöhästyin minuutin...
 
Heh heh, oli omalla tavalla taas yllätys että, taas jakaa mielipiteitä tämäkin Bethsedan creation klooni. vai mikä moottori olikaan. No Toddille taas kuraa varmaan sataa ja syytellään valehtelusta ja peli myy riittävän hyvin ja elder scroll 6 on sitten taas ihan uusi haaste keksiä markkinointi puheita. No joo. Bethshit toimittaa ja modaajat modaa pelin pelattavaksi :D Vanha resepti joka, toimivaksi on todettu. Eihän siinä mitään, yleensähän nämä on ollut ihan viihdyttäviä pelejä.

Miettinyt että, pitäiskö tämäkin kikkare ostaa ja pelailla zombiena töiden jälkeen niin, ei häiritsisi niin paljoa ehkä, kun jotenkin edes toimisi.
 
Muistakaa, että Bethesdan pelit pääsevät oikeuksiinsa vasta modien kanssa. Näin aina. Vanillana ne on aina ollut kankeaa ja bugista viihdettä. Edellinen julkaisussa pelaamani Bethesdan peli oli Oblivion Xbox 360:llä, sen jälkeen olen pelannut niitä vasta kun elämää helpottavat ja peliä kaunistavat modit ovat saatavilla. Tämän ostin kuitenkin ennakkoon, sillä haluan pelata sitä heti vanillana ja myöhemmin, kun se on modattu kuntoon.
 
Muistakaa, että Bethesdan pelit pääsevät oikeuksiinsa vasta modien kanssa. Näin aina. Vanillana ne on aina ollut kankeaa ja bugista viihdettä. Edellinen julkaisussa pelaamani Bethesdan peli oli Oblivion Xbox 360:llä, sen jälkeen olen pelannut niitä vasta kun elämää helpottavat ja peliä kaunistavat modit ovat saatavilla. Tämän ostin kuitenkin ennakkoon, sillä haluan pelata sitä heti vanillana ja myöhemmin, kun se on modattu kuntoon.
Niin että jos näin niin miten konsolipuolella? Saako modettua sinne. En oo perehtynyt asiaan yli 10v niin ei aavistustakaan.
Xbox serie x on käytössä ja kiinnostelee.
 
Muistakaa, että Bethesdan pelit pääsevät oikeuksiinsa vasta modien kanssa. Näin aina. Vanillana ne on aina ollut kankeaa ja bugista viihdettä. Edellinen julkaisussa pelaamani Bethesdan peli oli Oblivion Xbox 360:llä, sen jälkeen olen pelannut niitä vasta kun elämää helpottavat ja peliä kaunistavat modit ovat saatavilla. Tämän ostin kuitenkin ennakkoon, sillä haluan pelata sitä heti vanillana ja myöhemmin, kun se on modattu kuntoon.
Varsin sama lähtöpiste täällä. En ole pelannut Bethesdan peliä julkaisussa sitten Skyrimin ja uudemmat Fallout-tekeleet jäivät kokonaan. Pelaan tämän nyt julkaisussa jotta tulee koettua sellaisenaan ennen modeja. Odotukset olen pitänyt maltillisina. Aiheeseen liittyen...

Tähän mennessä eniten tympii kaupungin umpirumat NPC:t, niin designiltään kuin tekniseltä toteutukseltaankin. Ne voi tuollaisenaan viskata romukoppaan heti kun joku modaaja fiksaa tilanteen. Ehkä kumma valituksen aihe, mutta tappiin modatun silmäkarkki-Skyrimin jälkeen aika karsea ero, ei tee yhtään mieli jutella kenellekään vähemmän tärkeälle.

Vähän teknisiä juttuja. Väri- ja kirkkausäätöjen täysi puute yhdistettynä todella haaleaan presentaatioon vaati itseltä ainakin välitöntä korjaamista. Asentakaa hyvät ihmiset Reshade, sen kautta saa tuunattua värejä ja kontrastia sydämensä kyllyydestä. Itse heitin HDR- ja levels-efektit päälle ja tuunasin näin kontrastin ja mustan tason paljon paremmaksi, ja OLEDista syvemmät mustat päälle.

Olen mennyt asetusten kanssa edes takas etsien hyvää balanssia. Tsekkasin juuri Daniel Owenin uusimman videon, ja minullahan on asiat varsin hyvin, 6800XT jättää 3080 12GB:n taakseen 25% etumatkalla :D Aika rumia lukuja noilla vanhemmilla Nvidian korteilla ylipäätään. Videolla laaja skaala vertailuja.

 
Tähän mennessä eniten tympii kaupungin umpirumat NPC:t, niin designiltään kuin tekniseltä toteutukseltaankin.
Tämä kuva antaa hyvää osviittaa tuimista katseista mitä pelissä kohtaa.
npc_katseet.png
 
Varsin sama lähtöpiste täällä. En ole pelannut Bethesdan peliä julkaisussa sitten Skyrimin ja uudemmat Fallout-tekeleet jäivät kokonaan. Pelaan tämän nyt julkaisussa jotta tulee koettua sellaisenaan ennen modeja. Odotukset olen pitänyt maltillisina. Aiheeseen liittyen...

Tähän mennessä eniten tympii kaupungin umpirumat NPC:t, niin designiltään kuin tekniseltä toteutukseltaankin. Ne voi tuollaisenaan viskata romukoppaan heti kun joku modaaja fiksaa tilanteen. Ehkä kumma valituksen aihe, mutta tappiin modatun silmäkarkki-Skyrimin jälkeen aika karsea ero, ei tee yhtään mieli jutella kenellekään vähemmän tärkeälle.

Vähän teknisiä juttuja. Väri- ja kirkkausäätöjen täysi puute yhdistettynä todella haaleaan presentaatioon vaati itseltä ainakin välitöntä korjaamista. Asentakaa hyvät ihmiset Reshade, sen kautta saa tuunattua värejä ja kontrastia sydämensä kyllyydestä. Itse heitin HDR- ja levels-efektit päälle ja tuunasin näin kontrastin ja mustan tason paljon paremmaksi, ja OLEDista syvemmät mustat päälle.

Olen mennyt asetusten kanssa edes takas etsien hyvää balanssia. Tsekkasin juuri Daniel Owenin uusimman videon, ja minullahan on asiat varsin hyvin, 6800XT jättää 3080 12GB:n taakseen 25% etumatkalla :D Aika rumia lukuja noilla vanhemmilla Nvidian korteilla ylipäätään. Videolla laaja skaala vertailuja.



Pitänee vissiin asennella toi reshade. Koska jotenkin on iskenyt silmään kaikki on harmaata. No ehkä siellä on pilviä niin aurinko ei paista. Tai no toi höskä ei vaan tue sitä että aurinko voisi siirtyä. Se on ennemmän sellänen direct light systeemi.
 
Reilu pari tuntia ja vasta alku pelattu. Ihan helvetisti kaikkea ja inventaario oli täysi jo ennen ensimmäisen "dungeonin" läpäisyä(perus Bethesdaa siis). En edelleenkään tiedä mistä hahmo kyyristyy(XBOXilla siis pelaan), joka paikka on irtorojua täynnä ja vaikea tietää mikä on oikeasti otettavaa kamaa ja mikä ei. Aseita kans tippuu hirveää tahtia, eikä tiedä mitä kannattaa ottaa ja mitä ei. Eli edelleen perus Bethesdaa. Mutta lupaavalta vaikuttaa.

Hauskaa oli että jo ekan bossfightin sai persuationilla skipattua.
 
Ihan puskista tuli tämä peli, tai täältä vasta huomasin. Valtava plussa näin kuluttajana siitä, että tulee game passille suoraan.

Roolipeliominaisuuksia kehuttu, joka on näissä itselleni se suola. Parhaat pelit vaatii exceliä ja muistiinpanovihkoa :)

Itselle graafisesti hieno peli on ennemmin sellainen bonus juttu, jota välillä jää ihmettelemään, mutta tavallaan sen unohtaa jos peli muuten vie mennessään. Onhan esim. nuo katseet aika karmeita, mutta vähän sellainen so what. Ei varmasti edustava otos. Se, että ruudunpäivitys on kunnossa ihan eri tavalla tärkeä.

Bethesdan tyyliin kuuluisi, että pelin arvostus nousee ajan kanssa. Esim. jotkut random generoidut planeetat on just sellainen juttu, että ensimmäisellä pelikerralla on vaikea kokea mitään hyötyä vs. käsintehtyihin, mutta tulevilla pelikerroilla voikin olla jo mielekkäämpää kun tuntuu eri tavalla uudelta. Ja toki saa hämärrettyä sitä rajaa mitä suoraan voi netistä luntata etukäteen (fallout 2 oli siitä huvittava kun läpipeluuohjeilla sen olisi pystynyt pelaamaan tunnissa läpi).

Fallout 4 oli just sellainen, että se oli täynnä järjettömältä tuntuvia pelillisiä päätöksiä, oli alkuun buginen ja niin monella tapaa huono peli, mutta silti yksi kaikkien aikojen parhaista pelikokemuksista jo ihan immersion ansiosta.
 
Imo aika surullista että #1 puolustus pökäleelle on se että community voi ilmaiseksi korjata ajan kanssa sen mihin miljoonakorporaatio ei pysty. Viimeisen parin sivun aikana jaettujen videoiden ja screenshottien perusteella visuaalisesti kyseessä on aika karsea tapaus. Niin kuin joku tuossa jo mainitsikin niin taitaa olla fiksuinta vetää tämä läpi kuukauden gamepass jäsenyydellä ja jäädä sitten odottelemaan Steam alennuksia tai pelin kehittymistä uudelleenpeluuta ajatellen.
 
8h takana, vahvat on Fallout4 fiilikset; jos F4 uppoaa niin varmaan tämäkin. NPC hahmojen animoinnit F4 tasoa eli ei kovinkaan elävän näköisiä vs jotkin muut uudemmat pelit.
Eka isompi kaupunki aika kliinisen oloinen vaikka porukkaa neppailee ympäriinsä. Spaceportissa ei mitään liikennettä havaittavissa vaikka iso metropoli.
Mutta kyllä tätä pelailee ja modeja odotellessa.
 
Tässä aamuyöstä jatkanut ja taidan ainakin toistaiseksi jättää tähän. Voi olla myös väärä hetki tähän peliin, mutta niin kova hajuttomuus vaivaa ettei innosta. Fallout 4:ssa tykkäsin koluta bunkkereita ym. hylättyjä paikkoja sekä taistella mutanttien kanssa. Siinä oli aseetkin kiinnostavia, mutta tässä jotenkin ponnettomia, mitä nyt löytänyt eikä se paikkojen tutkiminenkaan kiinnosta oikein.
 
Game pass + premium edition combolla testailin Xboxilla pari tuntia ja laitoin refundin molemmista. Ei maistu pelata 30 fps lukituksella, kun peli ei graafisesti mikään messiaspeli ole. Avaruustaistelu tuntui alussa ihan hauskalta, tosin suuri osa matkustamisesta hoidetaan fast travelina latausruutua katsomalla. Pc:llä sitten joskus kun alelaarista saa.
 
Imo aika surullista että #1 puolustus pökäleelle on se että community voi ilmaiseksi korjata ajan kanssa sen mihin miljoonakorporaatio ei pysty. Viimeisen parin sivun aikana jaettujen videoiden ja screenshottien perusteella visuaalisesti kyseessä on aika karsea tapaus. Niin kuin joku tuossa jo mainitsikin niin taitaa olla fiksuinta vetää tämä läpi kuukauden gamepass jäsenyydellä ja jäädä sitten odottelemaan Steam alennuksia tai pelin kehittymistä uudelleenpeluuta ajatellen.
Kun tuota hyvää pelattavaa on niin paljon tässä muutenkin niin itselläkin pläni (nyt kun tätä kuitenkin on odotettu niin kuin jeesuksen uutta tulemista) niin pelaa game passilla main questin pikana läpi ja odottaa nyt sitten että community tekee tästä sen jeesuksemman mitä tämän piti olla. Esim vuonna 2025 kävisi kurkkaamassa Zen6 prossun ja RTX5090/6090:n kanssa onko kivasti path-tracing modia tai mielenkiintoista muuta kivaa. Steamista varmaan tuolloin saa pelin jo viidellä eurolla.
 
Gamers Nexus testaili myös tätä Day 1 versiota:


Itse odotan yhä virallista julkaisua ja päivityksiä sekä testit noista parista tulevasta AMD:n uudesta näytönohjaimesta. Kun jotenkin näyttää pyörivän aika surkeasti ihan 1080p:nä isolla osalla näyttiksistä.
 
On kyllä tuollainen New Atlantiksen kaltainen paikka tuossa laajuudessaan uskomaton turhake. Kaipaa Skyrimin pieniä kyliä, joissa kauppiaat ym. löytyy tuosta vaan. Kyllä tästä puuttuu kerrassaan vaikkapa Falloutien tietynlainen särmä. Noh nyt olen valittanut jo tarpeeksi tähän ketjuun niin en enää viitsi. Ei toimi.
 
Imo aika surullista että #1 puolustus pökäleelle on se että community voi ilmaiseksi korjata ajan kanssa sen mihin miljoonakorporaatio ei pysty. Viimeisen parin sivun aikana jaettujen videoiden ja screenshottien perusteella visuaalisesti kyseessä on aika karsea tapaus. Niin kuin joku tuossa jo mainitsikin niin taitaa olla fiksuinta vetää tämä läpi kuukauden gamepass jäsenyydellä ja jäädä sitten odottelemaan Steam alennuksia tai pelin kehittymistä uudelleenpeluuta ajatellen.
Tätä ihmettelen itsekin, miten ”modit korjaavat pelin aikanaan” on ihan ok monelle. Itsellä on korkeammat odotukset kun Oblivionista ja Skyrimistä alkaa olla jo aikaa. Fallouteja en ole muutamaa tuntia pidempään jaksanut tahkota, mutta tuli heti Oblivion/Skyrim mieleen tästä Starfieldistä eikä hyvällä tavalla.

Pelien soisi kehittyvän ajan myötä eikä junnaavan teknisesti paikallaan.
 
Joku 10h streamiä katsellut ja vaikuttaa kyllä sen verran kovalta peliltä, että mieli tekisi ostaa. Mutta taitaa paras vaihtoehto olla saada se tuon 7800 XT:n kylkiäisenä, ja säästää se 70€ kun GPU:kin pitäisi päivittää 3070:sta.
 
Gamers Nexus testaili myös tätä Day 1 versiota:


Itse odotan yhä virallista julkaisua ja päivityksiä sekä testit noista parista tulevasta AMD:n uudesta näytönohjaimesta. Kun jotenkin näyttää pyörivän aika surkeasti ihan 1080p:nä isolla osalla näyttiksistä.
Toivottavasti tekevät samanlaisen CPU-testin. BGS:n peleissä kuitenkin yleensä ollut iso vaikutus, kun pinnan alla on sen verran paljon laskettavaa (dynamiikka/fysiikka jne.)
 
Game rantin (10/10) arviossa sanotaan että maa ja avaruustaistelun saa "hyväksi" oikeilla skilleillä, mitkä tuossa tapauksessa pitää valita kun niitä tulee valittavaksi?
 
Tätä ihmettelen itsekin, miten ”modit korjaavat pelin aikanaan” on ihan ok monelle. Itsellä on korkeammat odotukset kun Oblivionista ja Skyrimistä alkaa olla jo aikaa. Fallouteja en ole muutamaa tuntia pidempään jaksanut tahkota, mutta tuli heti Oblivion/Skyrim mieleen tästä Starfieldistä eikä hyvällä tavalla.

Pelien soisi kehittyvän ajan myötä eikä junnaavan teknisesti paikallaan.

Miksi kehittää mitään uutta ja mullistavaa, kun fanikunta nielee aivan kaiken valheineen muutenkin ja miljoonat vaan satelee pankkitilille? Sehän tää Blizzardin ja Ubisoftinkin ideologia on.
 
Game rantin (10/10) arviossa sanotaan että maa ja avaruustaistelun saa "hyväksi" oikeilla skilleillä, mitkä tuossa tapauksessa pitää valita kun niitä tulee valittavaksi?
No varmaan ilman spoilereita sanoisin että jos käyttää vaikka laaseria aluksessa niin kannattaa ottaa Laser System Skill. Sitten vähä pilotingia ja engine system skilliä niin on nopea ohjata. Aika no-brainer kamaa kun peliä sitten pelaa. Skillin kun on avannut niin sitten sitä levelataan tekemällä sitä skilliä niinku oblivionissa. Laaserilla ampuminen nostaa laaseri rankkia.

Miksi kehittää mitään uutta ja mullistavaa, kun fanikunta nielee aivan kaiken valheineen muutenkin ja miljoonat vaan satelee pankkitilille? Sehän tää Blizzardin ja Ubisoftinkin ideologia on.
Vahva tämä. Ainahan sitä voi valittaa ja vaatia mutta jos silti antaa rahansa näille niin on osa ongelmaa. Niin se vain menee. Tässä sitä itsekkin valittaa ja kohta pelaa game passista tätä joka on signaali Microsoftille että lisää tätä samaa.
 
Alkuun kannattaa minusta hoitaa itemien kantokykyä korkeammaksi. Varsinkin, jos on rojun kerääjä.
 
Täytyy katsella kun nuo tulee vastaan. Löysin myös tuubista (XsX) kontrolliasetuksia kun pirun kiikkerää se default(sekä ukko että alus), nähtävästi pitäisi sliderit vetää melkein kokonaan alas jos haluaa stablet/rauhalliset kontrollit. Täytyypi kokeilla kohtapuoliin.
 
Miksi kehittää mitään uutta ja mullistavaa, kun fanikunta nielee aivan kaiken valheineen muutenkin ja miljoonat vaan satelee pankkitilille? Sehän tää Blizzardin ja Ubisoftinkin ideologia on.
Mitäs nyt taas on valehdeltu? Huvittavaa haukkua saman myyntiä, kun samalla nielee DOS2 skiniä.
 
Pakko vaihtaa pois very hardilta. Jokainen pieru bandiitti imee 60 kutia eikä peli muutenkaan juuri kiinnosta niin paljoa, että jaksaisi urheilla. Taistelu kyllä tuntuu aika suoraan samalta kuin FO4 ilman vatsia, mutta nyt voi hypätä korkealle jetpackin kanssa.
 
Miksi kehittää mitään uutta ja mullistavaa, kun fanikunta nielee aivan kaiken valheineen muutenkin ja miljoonat vaan satelee pankkitilille? Sehän tää Blizzardin ja Ubisoftinkin ideologia on.

Aivan uskomatonta että tämä video on ajankohtainen vielä 4 vuoden jälkeenkin

Ei sentään tullut avaruusaluksia lohikäärmeiden fysiikoilla, mutta ei niissä mitään kehuttavaakaan ole.

Olisihan se kiva ollut jos tästä olisi tullut must play peli eikä joskus sitten kun on tylsää. CP2077:nkin odottaa lisäriä ja isoja aleja vielä. Onneksi on kuitenkin Larianin kaltaisia studioita jotka vielä uskaltavat viedä pelejä eteenpäin eikä vaan rahasta vanhoilla konseptilla.

Voi olla että tämä on viimeinen Bethesda peli jota pelaan. Ainakin odotukset TES VI suhteen ovat ihan nollassa. Bethesda ei vaan pysy kilpailijoiden perässä.
 
Onneksi on kuitenkin Larianin kaltaisia studioita jotka vielä uskaltavat viedä pelejä eteenpäin eikä vaan rahasta vanhoilla konseptilla.
Nyt alkaa motivaatio tälle kitinälle täälläkin löytyä, vaikka arvostelut ja pelistreamit vaikuttavat täysin päinvastaiselta. Toiset haluavat DOS2 skinin olevan jotain uutta, toiset pelaa DLSS:ä ja kolmannet haluavat ettei Star Citizen sataset menneet hukkaan...
 
Nyt alkaa motivaatio tälle kitinälle täälläkin löytyä, vaikka arvostelut ja pelistreamit vaikuttavat täysin päinvastaiselta. Toiset haluavat DOS2 skinin olevan jotain uutta, toiset pelaa DLSS:ä ja kolmannet haluavat ettei Star Citizen sataset menneet hukkaan...

Bethesdan pelit ovat aina saaneet runtua aluksi foorumeilla, nyt siihen lisätään vielä Microsoft vihaajat. Yllättävän hyvin kaikesta huolimatta pelit ovat menestyneet.
 
Tätä ihmettelen itsekin, miten ”modit korjaavat pelin aikanaan” on ihan ok monelle.
Se on vaan fakta millaisia Bethesdan pelit ovat. Mieluummin toki ottaisin toimivamman ja kauniimman pelin heti kättelyssä, mutta Bethesdan kohdalla sitä on turha odottaa. Studion tavaramerkki on hiomattomien timanttien luominen. Tietävät varmaan itsekin, että kyllä modiyhteisö viilaa pelin kuntoon - ilmaiseksi.
 
Nyt alkaa motivaatio tälle kitinälle täälläkin löytyä, vaikka arvostelut ja pelistreamit vaikuttavat täysin päinvastaiselta. Toiset haluavat DOS2 skinin olevan jotain uutta, toiset pelaa DLSS:ä ja kolmannet haluavat ettei Star Citizen sataset menneet hukkaan...

No jos puhutaan vähän BG3sta ja DOS2 niin en pitänyt DOS2 lainkaan. Ei BG3 todellakaan ole DOS2 skini. Ihan jo narratiivisesti DOS2 lähes kaikki tekeminen on irrallaan toisistaan kun taas BG3 Act 1 ja 2 tekemisellä on vaikutusta Act3. Taistelu DOS2 on myös barreleita, öljyä, tulta ja muuta surface effects pelleilyä. Larian on siis kehittänyt eteenpäin olemassa olevaa eikä vaan uudelleen julkaissut samaa eri skinillä.

Scam Citizen on Scam Citizen mutta jos he nyt rimaa joltain osin ovat nostaneet niin saumattoman kulkemisen osalta vaikka sekään ei täydellinen ole ylipitkien juna ja QT matkojen ansiosta. SF on täysin vastakohtana loading screeniä ja fast traveliä siinä määrin että peli ei edes tunnu open worldiltä tai tutkimuspeliltä kuten sitä sellaisena markkinointiin. Eikä SC ole edes ainut avaruuspeli jossa on saumaton liikkuminen. NMS joka julkaistiin 7 vuotta sitten omaa tämän ominaisuuden myös ja sen teki alunperin todella pieni tiimi.

Kuinka hauskaa on etsiä salainen tukikohta painamalla fast travel nappulaa ja alus laskeutuu ovelle? Olisivat nyt edes laittaneet vähän kauemmaksi laskeutumispaikan niin että pelaaja joutuu oikeasti katsomaan ympärilleen ja vähän miettimään mihin itse olisi rakentanut salaisen tukikohdan.
 
Viimeksi muokattu:
Se on vaan fakta millaisia Bethesdan pelit ovat. Mieluummin toki ottaisin toimivamman ja kauniimman pelin heti kättelyssä, mutta Bethesdan kohdalla sitä on turha odottaa. Studion tavaramerkki on hiomattomien timanttien luominen. Tietävät varmaan itsekin, että kyllä modiyhteisö viilaa pelin kuntoon - ilmaiseksi.
Ja modiyhteisöä on turha vähätellä tässä asiassa. Itsekkin olin aikoinani Piranha Bytes fani ja taistelin BGS:ä vastaan kun olivat käytännön kilpailijoita genrelle, Gothic 1 2 3 vs. Morrowind/Oblivion jne. Nyt vanhempana ymmärtää modien merkityksen. Vaikka Gothic 2 on vieläkin itselle ehkä se kovin vanilla 3D freeroam rope, on Morrowind jo ajanut ohi modattuna aikoja sitten. Modit tarjoavat käytännössä loputtoman uudelleenpelattavuuden, ja vieläkin on kaikki BGS:n pelit kierrossa Daggerfallista lähtien.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 361
Viestejä
4 510 361
Jäsenet
74 356
Uusin jäsen
bossteme

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom