Starfield (PC, XBX)

Heh heh, oli omalla tavalla taas yllätys että, taas jakaa mielipiteitä tämäkin Bethsedan creation klooni. vai mikä moottori olikaan. No Toddille taas kuraa varmaan sataa ja syytellään valehtelusta ja peli myy riittävän hyvin ja elder scroll 6 on sitten taas ihan uusi haaste keksiä markkinointi puheita. No joo. Bethshit toimittaa ja modaajat modaa pelin pelattavaksi :D Vanha resepti joka, toimivaksi on todettu. Eihän siinä mitään, yleensähän nämä on ollut ihan viihdyttäviä pelejä.

Miettinyt että, pitäiskö tämäkin kikkare ostaa ja pelailla zombiena töiden jälkeen niin, ei häiritsisi niin paljoa ehkä, kun jotenkin edes toimisi.
 
Muistakaa, että Bethesdan pelit pääsevät oikeuksiinsa vasta modien kanssa. Näin aina. Vanillana ne on aina ollut kankeaa ja bugista viihdettä. Edellinen julkaisussa pelaamani Bethesdan peli oli Oblivion Xbox 360:llä, sen jälkeen olen pelannut niitä vasta kun elämää helpottavat ja peliä kaunistavat modit ovat saatavilla. Tämän ostin kuitenkin ennakkoon, sillä haluan pelata sitä heti vanillana ja myöhemmin, kun se on modattu kuntoon.
 
Muistakaa, että Bethesdan pelit pääsevät oikeuksiinsa vasta modien kanssa. Näin aina. Vanillana ne on aina ollut kankeaa ja bugista viihdettä. Edellinen julkaisussa pelaamani Bethesdan peli oli Oblivion Xbox 360:llä, sen jälkeen olen pelannut niitä vasta kun elämää helpottavat ja peliä kaunistavat modit ovat saatavilla. Tämän ostin kuitenkin ennakkoon, sillä haluan pelata sitä heti vanillana ja myöhemmin, kun se on modattu kuntoon.
Niin että jos näin niin miten konsolipuolella? Saako modettua sinne. En oo perehtynyt asiaan yli 10v niin ei aavistustakaan.
Xbox serie x on käytössä ja kiinnostelee.
 
Muistakaa, että Bethesdan pelit pääsevät oikeuksiinsa vasta modien kanssa. Näin aina. Vanillana ne on aina ollut kankeaa ja bugista viihdettä. Edellinen julkaisussa pelaamani Bethesdan peli oli Oblivion Xbox 360:llä, sen jälkeen olen pelannut niitä vasta kun elämää helpottavat ja peliä kaunistavat modit ovat saatavilla. Tämän ostin kuitenkin ennakkoon, sillä haluan pelata sitä heti vanillana ja myöhemmin, kun se on modattu kuntoon.
Varsin sama lähtöpiste täällä. En ole pelannut Bethesdan peliä julkaisussa sitten Skyrimin ja uudemmat Fallout-tekeleet jäivät kokonaan. Pelaan tämän nyt julkaisussa jotta tulee koettua sellaisenaan ennen modeja. Odotukset olen pitänyt maltillisina. Aiheeseen liittyen...

Tähän mennessä eniten tympii kaupungin umpirumat NPC:t, niin designiltään kuin tekniseltä toteutukseltaankin. Ne voi tuollaisenaan viskata romukoppaan heti kun joku modaaja fiksaa tilanteen. Ehkä kumma valituksen aihe, mutta tappiin modatun silmäkarkki-Skyrimin jälkeen aika karsea ero, ei tee yhtään mieli jutella kenellekään vähemmän tärkeälle.

Vähän teknisiä juttuja. Väri- ja kirkkausäätöjen täysi puute yhdistettynä todella haaleaan presentaatioon vaati itseltä ainakin välitöntä korjaamista. Asentakaa hyvät ihmiset Reshade, sen kautta saa tuunattua värejä ja kontrastia sydämensä kyllyydestä. Itse heitin HDR- ja levels-efektit päälle ja tuunasin näin kontrastin ja mustan tason paljon paremmaksi, ja OLEDista syvemmät mustat päälle.

Olen mennyt asetusten kanssa edes takas etsien hyvää balanssia. Tsekkasin juuri Daniel Owenin uusimman videon, ja minullahan on asiat varsin hyvin, 6800XT jättää 3080 12GB:n taakseen 25% etumatkalla :D Aika rumia lukuja noilla vanhemmilla Nvidian korteilla ylipäätään. Videolla laaja skaala vertailuja.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tähän mennessä eniten tympii kaupungin umpirumat NPC:t, niin designiltään kuin tekniseltä toteutukseltaankin.
Tämä kuva antaa hyvää osviittaa tuimista katseista mitä pelissä kohtaa.
npc_katseet.png
 
Varsin sama lähtöpiste täällä. En ole pelannut Bethesdan peliä julkaisussa sitten Skyrimin ja uudemmat Fallout-tekeleet jäivät kokonaan. Pelaan tämän nyt julkaisussa jotta tulee koettua sellaisenaan ennen modeja. Odotukset olen pitänyt maltillisina. Aiheeseen liittyen...

Tähän mennessä eniten tympii kaupungin umpirumat NPC:t, niin designiltään kuin tekniseltä toteutukseltaankin. Ne voi tuollaisenaan viskata romukoppaan heti kun joku modaaja fiksaa tilanteen. Ehkä kumma valituksen aihe, mutta tappiin modatun silmäkarkki-Skyrimin jälkeen aika karsea ero, ei tee yhtään mieli jutella kenellekään vähemmän tärkeälle.

Vähän teknisiä juttuja. Väri- ja kirkkausäätöjen täysi puute yhdistettynä todella haaleaan presentaatioon vaati itseltä ainakin välitöntä korjaamista. Asentakaa hyvät ihmiset Reshade, sen kautta saa tuunattua värejä ja kontrastia sydämensä kyllyydestä. Itse heitin HDR- ja levels-efektit päälle ja tuunasin näin kontrastin ja mustan tason paljon paremmaksi, ja OLEDista syvemmät mustat päälle.

Olen mennyt asetusten kanssa edes takas etsien hyvää balanssia. Tsekkasin juuri Daniel Owenin uusimman videon, ja minullahan on asiat varsin hyvin, 6800XT jättää 3080 12GB:n taakseen 25% etumatkalla :D Aika rumia lukuja noilla vanhemmilla Nvidian korteilla ylipäätään. Videolla laaja skaala vertailuja.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Pitänee vissiin asennella toi reshade. Koska jotenkin on iskenyt silmään kaikki on harmaata. No ehkä siellä on pilviä niin aurinko ei paista. Tai no toi höskä ei vaan tue sitä että aurinko voisi siirtyä. Se on ennemmän sellänen direct light systeemi.
 
Tämä kuva antaa hyvää osviittaa tuimista katseista mitä pelissä kohtaa.
npc_katseet.png

Debiiliä meininkiä, ihan samaa mitä Mass Defect Andromedassa

What Went Wrong - Where Those 40Million Go

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Reilu pari tuntia ja vasta alku pelattu. Ihan helvetisti kaikkea ja inventaario oli täysi jo ennen ensimmäisen "dungeonin" läpäisyä(perus Bethesdaa siis). En edelleenkään tiedä mistä hahmo kyyristyy(XBOXilla siis pelaan), joka paikka on irtorojua täynnä ja vaikea tietää mikä on oikeasti otettavaa kamaa ja mikä ei. Aseita kans tippuu hirveää tahtia, eikä tiedä mitä kannattaa ottaa ja mitä ei. Eli edelleen perus Bethesdaa. Mutta lupaavalta vaikuttaa.

Hauskaa oli että jo ekan bossfightin sai persuationilla skipattua.
 
Ihan puskista tuli tämä peli, tai täältä vasta huomasin. Valtava plussa näin kuluttajana siitä, että tulee game passille suoraan.

Roolipeliominaisuuksia kehuttu, joka on näissä itselleni se suola. Parhaat pelit vaatii exceliä ja muistiinpanovihkoa :)

Itselle graafisesti hieno peli on ennemmin sellainen bonus juttu, jota välillä jää ihmettelemään, mutta tavallaan sen unohtaa jos peli muuten vie mennessään. Onhan esim. nuo katseet aika karmeita, mutta vähän sellainen so what. Ei varmasti edustava otos. Se, että ruudunpäivitys on kunnossa ihan eri tavalla tärkeä.

Bethesdan tyyliin kuuluisi, että pelin arvostus nousee ajan kanssa. Esim. jotkut random generoidut planeetat on just sellainen juttu, että ensimmäisellä pelikerralla on vaikea kokea mitään hyötyä vs. käsintehtyihin, mutta tulevilla pelikerroilla voikin olla jo mielekkäämpää kun tuntuu eri tavalla uudelta. Ja toki saa hämärrettyä sitä rajaa mitä suoraan voi netistä luntata etukäteen (fallout 2 oli siitä huvittava kun läpipeluuohjeilla sen olisi pystynyt pelaamaan tunnissa läpi).

Fallout 4 oli just sellainen, että se oli täynnä järjettömältä tuntuvia pelillisiä päätöksiä, oli alkuun buginen ja niin monella tapaa huono peli, mutta silti yksi kaikkien aikojen parhaista pelikokemuksista jo ihan immersion ansiosta.
 
Imo aika surullista että #1 puolustus pökäleelle on se että community voi ilmaiseksi korjata ajan kanssa sen mihin miljoonakorporaatio ei pysty. Viimeisen parin sivun aikana jaettujen videoiden ja screenshottien perusteella visuaalisesti kyseessä on aika karsea tapaus. Niin kuin joku tuossa jo mainitsikin niin taitaa olla fiksuinta vetää tämä läpi kuukauden gamepass jäsenyydellä ja jäädä sitten odottelemaan Steam alennuksia tai pelin kehittymistä uudelleenpeluuta ajatellen.
 
8h takana, vahvat on Fallout4 fiilikset; jos F4 uppoaa niin varmaan tämäkin. NPC hahmojen animoinnit F4 tasoa eli ei kovinkaan elävän näköisiä vs jotkin muut uudemmat pelit.
Eka isompi kaupunki aika kliinisen oloinen vaikka porukkaa neppailee ympäriinsä. Spaceportissa ei mitään liikennettä havaittavissa vaikka iso metropoli.
Mutta kyllä tätä pelailee ja modeja odotellessa.
 
Tässä aamuyöstä jatkanut ja taidan ainakin toistaiseksi jättää tähän. Voi olla myös väärä hetki tähän peliin, mutta niin kova hajuttomuus vaivaa ettei innosta. Fallout 4:ssa tykkäsin koluta bunkkereita ym. hylättyjä paikkoja sekä taistella mutanttien kanssa. Siinä oli aseetkin kiinnostavia, mutta tässä jotenkin ponnettomia, mitä nyt löytänyt eikä se paikkojen tutkiminenkaan kiinnosta oikein.
 
Game pass + premium edition combolla testailin Xboxilla pari tuntia ja laitoin refundin molemmista. Ei maistu pelata 30 fps lukituksella, kun peli ei graafisesti mikään messiaspeli ole. Avaruustaistelu tuntui alussa ihan hauskalta, tosin suuri osa matkustamisesta hoidetaan fast travelina latausruutua katsomalla. Pc:llä sitten joskus kun alelaarista saa.
 
Imo aika surullista että #1 puolustus pökäleelle on se että community voi ilmaiseksi korjata ajan kanssa sen mihin miljoonakorporaatio ei pysty. Viimeisen parin sivun aikana jaettujen videoiden ja screenshottien perusteella visuaalisesti kyseessä on aika karsea tapaus. Niin kuin joku tuossa jo mainitsikin niin taitaa olla fiksuinta vetää tämä läpi kuukauden gamepass jäsenyydellä ja jäädä sitten odottelemaan Steam alennuksia tai pelin kehittymistä uudelleenpeluuta ajatellen.
Kun tuota hyvää pelattavaa on niin paljon tässä muutenkin niin itselläkin pläni (nyt kun tätä kuitenkin on odotettu niin kuin jeesuksen uutta tulemista) niin pelaa game passilla main questin pikana läpi ja odottaa nyt sitten että community tekee tästä sen jeesuksemman mitä tämän piti olla. Esim vuonna 2025 kävisi kurkkaamassa Zen6 prossun ja RTX5090/6090:n kanssa onko kivasti path-tracing modia tai mielenkiintoista muuta kivaa. Steamista varmaan tuolloin saa pelin jo viidellä eurolla.
 
Gamers Nexus testaili myös tätä Day 1 versiota:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Itse odotan yhä virallista julkaisua ja päivityksiä sekä testit noista parista tulevasta AMD:n uudesta näytönohjaimesta. Kun jotenkin näyttää pyörivän aika surkeasti ihan 1080p:nä isolla osalla näyttiksistä.
 
On kyllä tuollainen New Atlantiksen kaltainen paikka tuossa laajuudessaan uskomaton turhake. Kaipaa Skyrimin pieniä kyliä, joissa kauppiaat ym. löytyy tuosta vaan. Kyllä tästä puuttuu kerrassaan vaikkapa Falloutien tietynlainen särmä. Noh nyt olen valittanut jo tarpeeksi tähän ketjuun niin en enää viitsi. Ei toimi.
 
Imo aika surullista että #1 puolustus pökäleelle on se että community voi ilmaiseksi korjata ajan kanssa sen mihin miljoonakorporaatio ei pysty. Viimeisen parin sivun aikana jaettujen videoiden ja screenshottien perusteella visuaalisesti kyseessä on aika karsea tapaus. Niin kuin joku tuossa jo mainitsikin niin taitaa olla fiksuinta vetää tämä läpi kuukauden gamepass jäsenyydellä ja jäädä sitten odottelemaan Steam alennuksia tai pelin kehittymistä uudelleenpeluuta ajatellen.
Tätä ihmettelen itsekin, miten ”modit korjaavat pelin aikanaan” on ihan ok monelle. Itsellä on korkeammat odotukset kun Oblivionista ja Skyrimistä alkaa olla jo aikaa. Fallouteja en ole muutamaa tuntia pidempään jaksanut tahkota, mutta tuli heti Oblivion/Skyrim mieleen tästä Starfieldistä eikä hyvällä tavalla.

Pelien soisi kehittyvän ajan myötä eikä junnaavan teknisesti paikallaan.
 
Joku 10h streamiä katsellut ja vaikuttaa kyllä sen verran kovalta peliltä, että mieli tekisi ostaa. Mutta taitaa paras vaihtoehto olla saada se tuon 7800 XT:n kylkiäisenä, ja säästää se 70€ kun GPU:kin pitäisi päivittää 3070:sta.
 
Gamers Nexus testaili myös tätä Day 1 versiota:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Itse odotan yhä virallista julkaisua ja päivityksiä sekä testit noista parista tulevasta AMD:n uudesta näytönohjaimesta. Kun jotenkin näyttää pyörivän aika surkeasti ihan 1080p:nä isolla osalla näyttiksistä.
Toivottavasti tekevät samanlaisen CPU-testin. BGS:n peleissä kuitenkin yleensä ollut iso vaikutus, kun pinnan alla on sen verran paljon laskettavaa (dynamiikka/fysiikka jne.)
 
Game rantin (10/10) arviossa sanotaan että maa ja avaruustaistelun saa "hyväksi" oikeilla skilleillä, mitkä tuossa tapauksessa pitää valita kun niitä tulee valittavaksi?
 
Tätä ihmettelen itsekin, miten ”modit korjaavat pelin aikanaan” on ihan ok monelle. Itsellä on korkeammat odotukset kun Oblivionista ja Skyrimistä alkaa olla jo aikaa. Fallouteja en ole muutamaa tuntia pidempään jaksanut tahkota, mutta tuli heti Oblivion/Skyrim mieleen tästä Starfieldistä eikä hyvällä tavalla.

Pelien soisi kehittyvän ajan myötä eikä junnaavan teknisesti paikallaan.

Miksi kehittää mitään uutta ja mullistavaa, kun fanikunta nielee aivan kaiken valheineen muutenkin ja miljoonat vaan satelee pankkitilille? Sehän tää Blizzardin ja Ubisoftinkin ideologia on.
 
Game rantin (10/10) arviossa sanotaan että maa ja avaruustaistelun saa "hyväksi" oikeilla skilleillä, mitkä tuossa tapauksessa pitää valita kun niitä tulee valittavaksi?
No varmaan ilman spoilereita sanoisin että jos käyttää vaikka laaseria aluksessa niin kannattaa ottaa Laser System Skill. Sitten vähä pilotingia ja engine system skilliä niin on nopea ohjata. Aika no-brainer kamaa kun peliä sitten pelaa. Skillin kun on avannut niin sitten sitä levelataan tekemällä sitä skilliä niinku oblivionissa. Laaserilla ampuminen nostaa laaseri rankkia.

Miksi kehittää mitään uutta ja mullistavaa, kun fanikunta nielee aivan kaiken valheineen muutenkin ja miljoonat vaan satelee pankkitilille? Sehän tää Blizzardin ja Ubisoftinkin ideologia on.
Vahva tämä. Ainahan sitä voi valittaa ja vaatia mutta jos silti antaa rahansa näille niin on osa ongelmaa. Niin se vain menee. Tässä sitä itsekkin valittaa ja kohta pelaa game passista tätä joka on signaali Microsoftille että lisää tätä samaa.
 
Alkuun kannattaa minusta hoitaa itemien kantokykyä korkeammaksi. Varsinkin, jos on rojun kerääjä.
 
Täytyy katsella kun nuo tulee vastaan. Löysin myös tuubista (XsX) kontrolliasetuksia kun pirun kiikkerää se default(sekä ukko että alus), nähtävästi pitäisi sliderit vetää melkein kokonaan alas jos haluaa stablet/rauhalliset kontrollit. Täytyypi kokeilla kohtapuoliin.
 
Miksi kehittää mitään uutta ja mullistavaa, kun fanikunta nielee aivan kaiken valheineen muutenkin ja miljoonat vaan satelee pankkitilille? Sehän tää Blizzardin ja Ubisoftinkin ideologia on.
Mitäs nyt taas on valehdeltu? Huvittavaa haukkua saman myyntiä, kun samalla nielee DOS2 skiniä.
 
Pakko vaihtaa pois very hardilta. Jokainen pieru bandiitti imee 60 kutia eikä peli muutenkaan juuri kiinnosta niin paljoa, että jaksaisi urheilla. Taistelu kyllä tuntuu aika suoraan samalta kuin FO4 ilman vatsia, mutta nyt voi hypätä korkealle jetpackin kanssa.
 
Miksi kehittää mitään uutta ja mullistavaa, kun fanikunta nielee aivan kaiken valheineen muutenkin ja miljoonat vaan satelee pankkitilille? Sehän tää Blizzardin ja Ubisoftinkin ideologia on.

Aivan uskomatonta että tämä video on ajankohtainen vielä 4 vuoden jälkeenkin
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ei sentään tullut avaruusaluksia lohikäärmeiden fysiikoilla, mutta ei niissä mitään kehuttavaakaan ole.

Olisihan se kiva ollut jos tästä olisi tullut must play peli eikä joskus sitten kun on tylsää. CP2077:nkin odottaa lisäriä ja isoja aleja vielä. Onneksi on kuitenkin Larianin kaltaisia studioita jotka vielä uskaltavat viedä pelejä eteenpäin eikä vaan rahasta vanhoilla konseptilla.

Voi olla että tämä on viimeinen Bethesda peli jota pelaan. Ainakin odotukset TES VI suhteen ovat ihan nollassa. Bethesda ei vaan pysy kilpailijoiden perässä.
 
Onneksi on kuitenkin Larianin kaltaisia studioita jotka vielä uskaltavat viedä pelejä eteenpäin eikä vaan rahasta vanhoilla konseptilla.
Nyt alkaa motivaatio tälle kitinälle täälläkin löytyä, vaikka arvostelut ja pelistreamit vaikuttavat täysin päinvastaiselta. Toiset haluavat DOS2 skinin olevan jotain uutta, toiset pelaa DLSS:ä ja kolmannet haluavat ettei Star Citizen sataset menneet hukkaan...
 
Nyt alkaa motivaatio tälle kitinälle täälläkin löytyä, vaikka arvostelut ja pelistreamit vaikuttavat täysin päinvastaiselta. Toiset haluavat DOS2 skinin olevan jotain uutta, toiset pelaa DLSS:ä ja kolmannet haluavat ettei Star Citizen sataset menneet hukkaan...

Bethesdan pelit ovat aina saaneet runtua aluksi foorumeilla, nyt siihen lisätään vielä Microsoft vihaajat. Yllättävän hyvin kaikesta huolimatta pelit ovat menestyneet.
 
Tätä ihmettelen itsekin, miten ”modit korjaavat pelin aikanaan” on ihan ok monelle.
Se on vaan fakta millaisia Bethesdan pelit ovat. Mieluummin toki ottaisin toimivamman ja kauniimman pelin heti kättelyssä, mutta Bethesdan kohdalla sitä on turha odottaa. Studion tavaramerkki on hiomattomien timanttien luominen. Tietävät varmaan itsekin, että kyllä modiyhteisö viilaa pelin kuntoon - ilmaiseksi.
 
Nyt alkaa motivaatio tälle kitinälle täälläkin löytyä, vaikka arvostelut ja pelistreamit vaikuttavat täysin päinvastaiselta. Toiset haluavat DOS2 skinin olevan jotain uutta, toiset pelaa DLSS:ä ja kolmannet haluavat ettei Star Citizen sataset menneet hukkaan...

No jos puhutaan vähän BG3sta ja DOS2 niin en pitänyt DOS2 lainkaan. Ei BG3 todellakaan ole DOS2 skini. Ihan jo narratiivisesti DOS2 lähes kaikki tekeminen on irrallaan toisistaan kun taas BG3 Act 1 ja 2 tekemisellä on vaikutusta Act3. Taistelu DOS2 on myös barreleita, öljyä, tulta ja muuta surface effects pelleilyä. Larian on siis kehittänyt eteenpäin olemassa olevaa eikä vaan uudelleen julkaissut samaa eri skinillä.

Scam Citizen on Scam Citizen mutta jos he nyt rimaa joltain osin ovat nostaneet niin saumattoman kulkemisen osalta vaikka sekään ei täydellinen ole ylipitkien juna ja QT matkojen ansiosta. SF on täysin vastakohtana loading screeniä ja fast traveliä siinä määrin että peli ei edes tunnu open worldiltä tai tutkimuspeliltä kuten sitä sellaisena markkinointiin. Eikä SC ole edes ainut avaruuspeli jossa on saumaton liikkuminen. NMS joka julkaistiin 7 vuotta sitten omaa tämän ominaisuuden myös ja sen teki alunperin todella pieni tiimi.

Kuinka hauskaa on etsiä salainen tukikohta painamalla fast travel nappulaa ja alus laskeutuu ovelle? Olisivat nyt edes laittaneet vähän kauemmaksi laskeutumispaikan niin että pelaaja joutuu oikeasti katsomaan ympärilleen ja vähän miettimään mihin itse olisi rakentanut salaisen tukikohdan.
 
Viimeksi muokattu:
Se on vaan fakta millaisia Bethesdan pelit ovat. Mieluummin toki ottaisin toimivamman ja kauniimman pelin heti kättelyssä, mutta Bethesdan kohdalla sitä on turha odottaa. Studion tavaramerkki on hiomattomien timanttien luominen. Tietävät varmaan itsekin, että kyllä modiyhteisö viilaa pelin kuntoon - ilmaiseksi.
Ja modiyhteisöä on turha vähätellä tässä asiassa. Itsekkin olin aikoinani Piranha Bytes fani ja taistelin BGS:ä vastaan kun olivat käytännön kilpailijoita genrelle, Gothic 1 2 3 vs. Morrowind/Oblivion jne. Nyt vanhempana ymmärtää modien merkityksen. Vaikka Gothic 2 on vieläkin itselle ehkä se kovin vanilla 3D freeroam rope, on Morrowind jo ajanut ohi modattuna aikoja sitten. Modit tarjoavat käytännössä loputtoman uudelleenpelattavuuden, ja vieläkin on kaikki BGS:n pelit kierrossa Daggerfallista lähtien.
 
No jos puhutaan vähän BG3sta ja DOS2 niin en pitänyt DOS2 lainkaan. Ei BG3 todellakaan ole DOS2 skini. Ihan jo narratiivisesti DOS2 lähes kaikki tekeminen on irrallaan toisistaan kun taas BG3 Act 1 ja 2 tekemisellä on vaikutusta Act3. Taistelu DOS2 on myös barreleita, öljyä, tulta ja muuta surface effects pelleilyä.
Huono analogia kun se on enemmän DOS2 skini, kuin Starfield on Fallout 4 skini.
 
Huono analogia kun se on enemmän DOS2 skini, kuin Starfield on Fallout 4 skini, tarkoituksesi oli vain pönkittää DOS2 skiniä.

Jos Starfield olisi Fallout 4 skini se olisi parempi peli. SF jota mainostettiin avaruustutkimus pelinä ei onnistu ollenkaan luomaan tutkimusmatkailun tunnelmaa. Morrowind, Oblivion, Skyrim ja Fallouteissa jos näit jotain siistiä kaukana niin kunhan kävelit sinne, matkalla näit jotain muuta siistiä ja oho menikin tutkiessa 4 tuntia etkä edes päässyt ensimmäisen mielenkiinnon kohteen luo.

SF näet jotain siistiä, tulee näkymätön raja vastaan, menet loading screeniin ja oho, seuraavassa kartassa tätä asiaa ei olekkaan enää olemassa vaikka laskeuduit suoraan sen päälle. Peli koostuu pienistä akvaariosta jotka eivät ole toisiinsa liitoksissa juurikaan. Pelissä ei ole aitoa vaellushalun tuntua kuten aikaisemmissa Bethesdan peleissä vaikka tämän piti nimenomaan olla avaruustutkimuspeli.

Parhaana palana vielä näissä akvaariossa kierrätetään samoja skenaarioita ilman minkäänlaista variaatiota ja osa on jopa pääjuonessa osana sellaisenaan. Luulisi että Creation Enginellä nimenomaan saisi modulaarisia palikoita generoitua helposti. Johan sitä itse nappulana rakenti Morrowindissa sen palikoista omia kyliä. Ammattilaiset ja nykyteknologia venyy kyllä automatisoimaan tuon prosessin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Starfield olisi Fallout 4 skini se olisi parempi peli. SF jota mainostettiin avaruustutkimus pelinä ei onnistu ollenkaan luomaan tutkimusmatkailun tunnelmaa. Morrowind, Oblivion, Skyrim ja Fallouteissa jos näit jotain siistiä kaukana niin kunhan kävelit sinne, matkalla näit jotain muuta siistiä ja oho menikin tutkiessa 4 tuntia etkä edes päässyt ensimmäisen mielenkiinnon kohteen luo.

SF näet jotain siistiä, tulee näkymätön raja vastaan, menet loading screeniin ja oho, seuraavassa kartassa tätä asiaa ei olekkaan enää olemassa vaikka laskeuduit suoraan sen päälle. Peli koostuu pienistä akvaariosta jotka eivät ole toisiinsa liitoksissa juurikaan. Pelissä ei ole aitoa vaellushalun tuntua kuten aikaisemmissa Bethesdan peleissä vaikka tämän piti nimenomaan olla avaruustutkimuspeli.
Täysin sama pätee aidosta BG:stä DOS2 skiniin siirryttäessä. Alkuperäisessä oli saumaton tunnelma, itse päätit koska reaaliaikaiset taidot loppuvat kesken, ja pistät pauselle. Nyt pausetetaan sun puolesta ja peli matelee kuin etana. Alkuperäinen analogiasi ei vain yksinkertaisesti toimi.
 
Näkipä Bg3:n miten vaan niin ssg:n pointit Starfieldin tutkimusmatkailuun pätee kyllä hyvin.
 
tuli pelattua aikoinaan FO4 läpi ymmärtämättä mitä nuo ryhmät ja liittoumat on joten miten ne toimii Starfieldissä ? muuttuuko pää tarina jotenkin vai onko ne ennemminkin vain sivu juonta ?
 
Tällä hetkellä hex-editoimalla .exe tiedostoa. Eiköhän tuohon joku modikin kohta tule kuten aina, ellei BGS sitä ennemmin lisää.

Ei tarvi enää editoita.

A hex editor is not needed. In StarfieldCustom.ini, add:
[Display]
fWideAspectLimit=3.55556
The value is the dividend of the desired aspect ratio (e.g. 32 / 9 = 3.5555...). I'm told it works for GamePass version as well.
for 7680x1440 use fWideAspectLimit=5.333333
 
Mitäs nyt taas on valehdeltu? Huvittavaa haukkua saman myyntiä, kun samalla nielee DOS2 skiniä.

Tosi yllättävää, että pidän pelistä, joka sopii paremmin pelityylilleni (pidän tarinoista ja vuoropohjaisuudesta). Mulle BG1 ja 2 oli liian vaikeita aikoinaankin, joten en niitä pelannut loppuun asti. DOS2:sta olen pelannut vain muutaman tunnin prologia, joten haukut vähän väärää puuta, ei DOS ole mulle mikään raamattu.
Ei mua hävetä myöntää ettei ole aikaa tai kiinnostusta vetää uusiksi vaikeita pelejä (pelaan kaiken alimmalla vaikeustasolla tai story modessa) tai pelata jotain struggle bus -pelejä kuten Souls-likejä jne. Ei ne vaan ole kaikille.

Se, että Todd valehtelee jokaisesta Bethesdan pelistä on ihan tunnettu juttu. Fallout 76 nyt tietty se absurdein esimerkki. Jotain sentään oppinut, vaikka kyllä SF:stäkin voisi vetää supercutin lupauksista ja "valtavien kaupunkien elämästä" ja "ihmisistä jotka näyttävät elävän omaa elämäänsä" ja noita kaupunkeja kun katsoo, niin jengiä näyttää olevan ehkä 1/10 siitä mitä CP2077:n avoimilla alueilla oli, jos edes sitäkään.
Tuo nyt oli tosin aika odotettavissa, ei ne ekat demotkaan mitään elävää kaupunkia esittäneet. Miljoonien ihmisten kaupungit näyttää ihan kyliltä, kun mikään määrä rautaa ei riitä esittämään ihmismassoja tolla enginellä ja FPS-droppeja oli vähän väliä. Puhumattakaan miltä osa hahmoista ja paikoista näyttää graafisesti. DLSS-modi näemmä antaa sentään vähän happea vanhemmille korteille.
Elite Dangerous -faneihin SF tuntuu uppoavan, koska Elite on junnannut paikallaan vuosikausia ja FPS-päivitys oli ihan susipaska ja huono idea alkujaankin. Moni haluaisi vaan tutkimusmatkailukohteita, kaupunkeja ja base buildingia ja varmaan laajempaa alusten modaustakin. Plus tietty tarina on junnannut paikallaan myös ikuisuuden, kun ei niillä ole kiinnostusta tai varmaan henkilökuntaakaan kirjoittamaan tarinoita.
 
Star Citizen on kanssa alennuksessa tällä hetkellä jos joku pahoitti mielensä näistä Bethesdan pelimoottorin rajoituksista esim lataus ruuduista planeettojen ja rakenusten välillä ynm. Star Citizenissä planeetalle voi laskeutua ilman latausruutuja ja mennä kävelylle tai ajelulle planeetan ympäri. Tosin ajoneuvot maksaa euroja mutta voihan sitä roolipelata minimi palkalla ja pikkuhiljaa ansaita valuuttaa jolla ostaa sitten parempia aluksia.
 
Factioneihin liittyen kysymystä (laitetaan spoilerin):

Tässä nyt parikin eri factionia tarjonnut liittymismahdollisuutta.
Jos päätän liittyä yhteen niin käykö niin ettei muita factioneita voi valita enää tai tehdä niiden questeja?
 
Tosi yllättävää, että pidän pelistä, joka sopii paremmin pelityylilleni (pidän tarinoista ja vuoropohjaisuudesta). Mulle BG1 ja 2 oli liian vaikeita aikoinaankin, joten en niitä pelannut loppuun asti. DOS2:sta olen pelannut vain muutaman tunnin prologia, joten haukut vähän väärää puuta, ei DOS ole mulle mikään raamattu.
Mutta se on silti DOS2 skini, engine joka valittiin partaveikkojen toimesta yksinkertaisesti, koska sillä oli suurin valmis pelaajakunta, eli helpoin rahastusmahdollisuus. Kaikki muut asiat tulevat perässä, kuten yhteys alkuperäiseen, pelimekaniikka jne.

Se, että Todd valehtelee jokaisesta Bethesdan pelistä on ihan tunnettu juttu. Fallout 76 nyt tietty se absurdein esimerkki. Jotain sentään oppinut, vaikka kyllä SF:stäkin voisi vetää supercutin lupauksista ja "valtavien kaupunkien elämästä" ja "ihmisistä jotka näyttävät elävän omaa elämäänsä" ja noita kaupunkeja kun katsoo, niin jengiä näyttää olevan ehkä 1/10 siitä mitä CP2077:n avoimilla alueilla oli, jos edes sitäkään.
Taas päästään siihen kysymykseen, eli ovatko vertaukset tehty samalla viivalla? Sama päti W3:ssa, Novigrad oli paljon elävämpi kuin Solitude päälle katsoen. Mutta sitten syvemmälle katsoen, huomasikin että kaikki NPC:t olivat paperista tehtyjä, mihinkään ei juuri pääse sisälle ja kaikki tavarat ovat vain containereita maailmassa. Kun toisessa kaikki NPC:t ja tavarat ovat dynaamisia ja fyysisiä asioita. Alustavasti Novigrad vaikuttaa immersiivisemmältä, mutta mitä enemmän noissa viettää aikaa, on Solitude se immersiivisempi kokemus.

Tuo nyt oli tosin aika odotettavissa, ei ne ekat demotkaan mitään elävää kaupunkia esittäneet. Miljoonien ihmisten kaupungit näyttää ihan kyliltä, kun mikään määrä rautaa ei riitä esittämään ihmismassoja tolla enginellä ja FPS-droppeja oli vähän väliä. Puhumattakaan miltä osa hahmoista ja paikoista näyttää graafisesti. DLSS-modi näemmä antaa sentään vähän happea vanhemmille korteille.
Eli ei sittenkään valehdeltu?
 
Viimeksi muokattu:
Eli ei sittenkään valehdeltu?

Esitettiin asioita kahdessa eri valossa, selostuksen hypettäessä video näkyviä maisemia, jotka taas on aika subjektiivisia - toiset varmasti piti esimerkkejä kaupunkeina, toiset kylinä. Toiset pelaa ihan mielissään 15 FPS, toiset vaatii 120, toiset ei edes huomaa eroa noiden kahden välillä. Tällästä tää on.
 
Islannin Microsoft -storesta ostettuna Premium Upgrade Edition game passin päälle maksoi huimat 21,5€. Ei vaadi VPN eikä oikeastaan mitään muutakaan kikkailua.

Kiitti vinkistä. 20,5€ tuli maksamaan Nordean kurssilla itselle. Ei jaksanut odotella muutamaa päivää niin pääseepähän kokeilemaan Xboxilla heti.
Tuossa alla vielä linkki Islannin microsoft kauppaan:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 251
Viestejä
4 926 399
Jäsenet
79 336
Uusin jäsen
amirH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom