Pelin kehitystä tuli seurailtua suht maltillisesti ja vältin onneksi suurimman hypen. Nyt katsellut lähinnä muutamat arvostelut ja jonkun verran Cohh:n pelaamista hyppien isoja osia videoista, jotta näkee itse pelaamista ja mekaniikkoja. Onhan tuo ulkoasu välillä ja hahmojen naamat vähän eilistä päivää verrattuna uusimpiin peleihin, mutta kyllä noilla pärjää. Avaruusalukseen liittyvät lentely ja tutkimusmatkailu mekaniikat olivat itselle aika iso pettymys. en odottanut mitään EliteD tai SC syvyyttä, mutta edes kasuaalimpaa NMS tasoa. Pitää kait vain orientoitua niin, että tuo on suurelta osin vain kartta ja fast travel mekaniikka. Vaikka siellä muita aluksia lenteleekin ja löytyy avaruusaemia ja planeetoilla eri POI paikkoja, niin jos vaikka maasta ei voi itse lentää kuuhun, niin kyllä tuo on fast travel mekaniikka. Toki on siellä dogfightia ja telakoitumista, mutta ne tapahtuvat siinä pienessä laatikossa missä juuri silloin olet.
Yleisesti pelailu vaikuttaa Ihan mukavalta ja tekemistä ja stooria tuntuisi riittävän. Eli kun ei anna liikaa painoa tuolle avaruuslentelylle, niin ihan ok RPG varmaan käsissä. Vihut on melko bullet spongeja, ainakin Cohhin pelaamalla very hardilla, en ole ihan varma tykkäänkö moisesta. Aika bugittomaltakin tuo vaikuttaa jo launchissa, mutta itse en oikeastaan ikinä arvostele peliä sen perusteella. Bugit kun yleensä korjataan suht nopeasti, mahdollisia huonoja mekaniikkoja ei välttämättä ollenkaan tai pitkän ajan päästä tai modeilla.
Olen pelaillut Oblivionia, Skyrimia ja FallOut 3:sta ja Vegasia ja hyviä pelejä ovat, uudempia en ole testannut. "It's a Bethesda game, what did you expect", on paljon viljelty ja mielestäni vähän outo lause. Ihan kuin sillä voisi kuitata kaikki kysymykset, kehut ja haukut. Miten tuo lause pitäisi ymmärtää? Koska B:n peli niin, sille pitää antaa kaikki anteeksi? Koska B:n peli, niin näkemättä paskaa? Koska B:n peli, niin näkemättä paras? Jos Bethesdaa kritisoidaan nyt mm. tuosta avaruuslentelyn rajoittuneisuudesta, niin voivat katsoa peiliin. Hypettivät tuota liikaa, mikä ihan aiheestakin nosti porukan odotukset sen mekaniikan osalta pilviin. Turha tuota on kuitata lauseella, "Se on B:n peli, mitä odotit". B:n pelejä pelanneena tiedän vähän mitä odottaa, mutta eikö saa odottaa mitään muutoksia tai kehitystä uusissa peleissä?
Gameplay filkkoja katselleena tuli heti pari QL parannusta mieleen:
- UI. Sen yleisilme on nyky trendin mukainen liian pelkistetty flat design. Kaipaisin enemmän modattavuutta ja yhdellä silmäyksellä saatavaa dataa / korostavia värejä. Optionaalisiksi toki, jotta jokainen saa sorvata miten haluaa.
- Inventory näkymä on pelkkä lista ja itse itemistä keskellä suuri kuva, tilankäyttöä voisi järkeistää ja kamoja filtteröidä paremmin
- Inventoryn käyttö ylipäätään, kamojen siirtely, käyttö ja myynti. Alus, companionit, outpostit... yms. Pitäisi olla mahdollista kaikilta ja "kaikkialla", olettaen toki että esim. alus tai companion samassa lokaatiossa. Turhaa mikro managerointia pois.
- Mahdollisuus perinteiseen alareunan (1-9) item bariin
- Materiaalien, itemien ja maaston skannaus. Olisi hyvä jos eri ryhmiin kuuluvat itemit korostettaisiin eri värein. Aset, armorit, ammukset, crafting, syötävät, valuable, turha sonta, yms. Kamaa on niin jumalattomasti ympäriinsä, että pienikin vilkaisu jokaiseen vie turhaa aikaa. Ja ehkä kun niitä on kerran skannerilla vilkaissut, niin ne jäävät hetkeksi hohtamaan... Hahmolla nyt kuitenkin on kypärä hudeineen päässä, joten ei ole edes immersiota särkevä homma
- Lootattavien itemien käyttö suoraa ilman että käytät ne omassa inventaariossa. Varmaan pikku juttu, mutta maastossa esim. ruokia osoittamalla olisi vaihtoehdot CONSUME / TAKE. Tulisi varmaan enempi hyödynnettyä noita buffeja kun voisi suoraa napsia käyttöön
- Kunnollinen kartta. Moni alue näyttää suht sokkeloiselta, joten olisi ihan jees että näkisi mitä paikkoja on jo kolunnut. Toki (iso?) osa paikoista taitaa olla proceduraalisesti generoituja, mutta kaippa tuohonkin on joku tapa tehdä kertakäyttöisiä kartoituksia, mitkä sitten katoaa kun instanssista poistuu
Ihan hyvä startti noiden modien suhteen. Itse pidän tuosta värien korjauksesta, FOVista ja QL modista millä kamoista saa enempi infoa.
Eiköhän tämä tule hankittua, kunhan hetken odottelee mitä fiksejä ja modeja tähän ilmaantuu.
EDIT: Onko tässä mitään etua pelata hardilla tai very hardilla? Parempaa loottia ja enempi XP? Jos vaikeus tuo vain hitaampaa etenemistä vaikeampien vihujen ja huonomman drop raten muodossa, niin se ei oikein nappaa.