Starfield (PC, XBX)

En nähnyt viimesellä parilla sivulla linkkiä tähän niin laitetaan Buildzoidin spekulaatiota Starfieldin muistisuorituskyvystä:



TL;DW: laittakaa RAMmi kulkemaan kovaa, CPU-rajoitteinen suorituskyky skaalautuu about lineaarisesti muistikaistan mukaan.

Huvittavana esimerkkinä Ryzen 2600X peittoaa lievästi 9900K:n tuossa PCGH:n CPU-testissä. Miten tämä voi olla mahdollista kun normaalisti 9900K on about tuplasti nopeampi? Koska DDR4-2933 vs DDR4-2333.
 
Onneksi koko lentelyn voi skipata käytännössä kokonaan, kun fast travel toimii planeetalta suoraan eikä tarvitse katella niitä tyhjänpäiväisiä lentoonlähtö ja hyppy animaatioitakaan jatkuvasti.

Tässä tilanteessa onneks näin! Olisin toki toivonu et lentely ois toteutettu kunnolla mut mahdoton ajatus se lienee tuolle enginelle jne.
 
Avaruuslentely on lähinnä vain kartta, karttojen välissä, jossa täysin eri pelimekaniikat. Mutta ne jotka väittävät sitä vain fast-traveliksi eivät tiedä mistä puhuvat. Siellä on avaruusasemia, taisteluita ja yms. muita aluksia joihin telakoitua. Avaruuslentely ei ole saumatonta, mutta mielestäni hyvin tehty kokonaisuus, ottaen huomioon pelimoottorin rajoitukset. Ja tämä on myös täydellinen sandbox kenttä tuleville modeille. Heti tulee mieleen vaikka kolmen rinkulan (kartan) puolustuslinja, mitkä pitää läpäistä ennenkuin pääsee jollekkin planeetalle jne.

En oo tosiaan pelannu vielä niin paljoa että olisin avaruusasemiin päässyt telakoituun, taistelujakin käynyt vasta muutaman. Hyvä jos näin! Lennetäänkö asemien viereen ja telakoidutaan vai onko se toteutettu samalla tavalla kuin planeetoille meno?
 
En nyt ole tarkkaan lukenut pelin HW puolta, mutta yleensä nää bethesdan creation engine pelit vaatii kovaa single thread suorituskykyä ja eritoten nopeaa muistia, joten nämä hyvä pitää mielessä, jos rakentaa konetta. Toki nopsemmat prossat on jo useammilla ytimillä, sen verran redditistä bongasin, että toimii intelin prossuilla paremmin, mulla on AMD 5900x ja luulis riittävän kyllä, mutta 6700K, jos rahat riittää kyllä tuo on jo aika päivittää.

On raportoitu kuuden ytimen prossujen tökkivän enemmän ja että kahdeksan olisi suositeltava minimi (esim. Digital Foundryn testit). Tietenkin samaan aikaan pätee yhden säikeen tehojen tarve. Samoin testeissä näkyy, että pelimoottoria on sillä tavoin kehitetty, että ainakin 16 säiettä on tehokkaasti käytössä. Vaatii kaikkiaan prossulta paljon tämä peli, kuten historian perusteella selvää olikin.
 
Onneksi koko lentelyn voi skipata käytännössä kokonaan, kun fast travel toimii planeetalta suoraan eikä tarvitse katella niitä tyhjänpäiväisiä lentoonlähtö ja hyppy animaatioitakaan jatkuvasti.
Tässä tilanteessa onneks näin! Olisin toki toivonu et lentely ois toteutettu kunnolla mut mahdoton ajatus se lienee tuolle enginelle jne.
Tuo oli itsellenikin yllätys että voit seisoa pelin pääkaupungin keskellä ja aloittaa tehtävän joka vaatii että menet planeetalle X kaupunkiin Y niin painat vain kartan auki ja napautat sitä quest kaupunkia niin pienen latausruudun jälkeen olet siellä ja voit äkkiä suorittaa tehtävän.

En ihan ymmärrä miksi tuohon on pitänyt liimata tuommoinen puolivillainen muka-avaruus-lentely päälle jos homma toimii nuin. Kun en ole pelannut niin en tiedä onko tuolle lentelylle jotain järkevää syytä pelin kannalta vai onko vain keksitty optional minigame jos haluaa välillä eläytyä ja saadaan mainosteksteihin se tärkeä "space exploration".
 
Olisi kyllä kiva kuulla, onko tuolla avaruusosiolla oikeasti mitään järkevää tekoa. Onko siitä oman aluksen kehittelyssä oikeasti mitään oleellista hyötyä, kun avaruudessa ei tarvitse ilmeisesti lennellä juuri ollenkaan.
 
Olisi kyllä kiva kuulla, onko tuolla avaruusosiolla oikeasti mitään järkevää tekoa. Onko siitä oman aluksen kehittelyssä oikeasti mitään oleellista hyötyä, kun avaruudessa ei tarvitse ilmeisesti lennellä juuri ollenkaan.
Jonkun videon katseltuani, ainakin aluksen cargo-tila on kätevä ja sitä on hyvä olla paljon, koska sinne saa hamstraamaansa romua säilöttyä ja suoraan myytyäkin sieltä ilman hahmolle siirtämistä.

Muuten en saanut kiinni, onko tuosta lentelystä ja avaruustaisteluista ym. mitään varsinaista hyötyä.
 
Muuten en saanut kiinni, onko tuosta lentelystä ja avaruustaisteluista ym. mitään varsinaista hyötyä.

Hitusen pelailtuani sanoisin, että se on (jossain määrin) hauskaa ja saahan siitä saalista. Mutta ei ole tehty pakolliseksi (tai pakollisuus on jossain vaiheessa päätetty poistaa), kun kaikki ei tykkää ja voisi käydä raskaaksi, jos pitäisi joka kerta tehdä noi. Oikeastaan toi on erittäin hyvä päätös, jos koskaan mitään roolipeliä pelannut. Saa pelata kuten tykkää.
 
Joo cargo tilan kasvattaminen varmaan selkein oikea etu. Mutta onkohan tuossa mitään semmoisia syteemjä, että jonnekin kauemmas ei voi esimerkiksi "lentää" jos ei kehitä moottoreita tms.

Miten tuo lentohomma sitten toimii. Pitääkö erikseen fast travelilla mennä vaan "avaruuteen", jonne sitten generoidaan joku pläntti missä voit muka lennellä. Sinne sitten randomilla arpoutuu jotain piraatteja tms...

Pelissä ei ilmeisesti kuitenkaan oikeasti voi lentää mihinkään kohteeseen, tai näin olen käsittänyt.
 
Onko siinä nykyään siis ihan oikea tarina ja kunnolla npc hahmoja, vai onko se edelleen vaan iso open world, missä vihut vaan rellestää ja mitään kunnon juonta ja tarinaa ei ole?
Joo päivitykset/laajennukset on tuoneet tarinan ja vaikka mitä lisää. Peli on kuulemma täysin eri mitä alussa. Itse en julkaisussa peliä pelannutkaan van aloitin vasta viime vuonna pelaamaan ja kova setti on kyllä. Teen kyllä samoin tämän Starfieldin kanssa että aloitan pelaamaan vasta aikaisintaan vuoden päästä (tod.näk kahden) niin peli on paljon hiotumpi ja saa kerralla ainakin suurimman osan lisäsiällöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Samalla lähtee 60s scifi movie -tunnelma, joka tässä on tavoitettu aika hyvin.

Joo tottakai tunnelma muuttuu, ja artistinen valintahan nuo värifiltterit aina on. Kaikki ei vaan tykkää samoista asioista, ja täälläkin moni valittanut vaaleita mustia ja kontrastin puutetta. Modeilla saa onneksi näitä hommia halutessaan itselle mieluisemmiksi.
 
Tässähän alkaa kohta olemaan suurimmat ongelmat korjattuna eli fov, dlss, mouse acceleration ja nyt nuo värifiltterit mitkä on tuonut flashbackit Gears of war 1 ajalta jolloin kaikki oli ruskeaa. Vähän sama kuin karkkivärit on hetken silmälle kivan näköisiä, mutta sitten alkaa väsyttää ja kaipaa luonnollista kuvaa. Betsa ei kyllä petä toimittamalla peliä jota täytyy puukottaa pelikelpoiseksi. Suorituskyky nyt on tietysti edelleen suuri ongelma ja sitä ei taida saada kuntoon vasta kun seuraavan sukupolven raudalla, jos vielä silloinkaan.
 
Pelin kehitystä tuli seurailtua suht maltillisesti ja vältin onneksi suurimman hypen. Nyt katsellut lähinnä muutamat arvostelut ja jonkun verran Cohh:n pelaamista hyppien isoja osia videoista, jotta näkee itse pelaamista ja mekaniikkoja. Onhan tuo ulkoasu välillä ja hahmojen naamat vähän eilistä päivää verrattuna uusimpiin peleihin, mutta kyllä noilla pärjää. Avaruusalukseen liittyvät lentely ja tutkimusmatkailu mekaniikat olivat itselle aika iso pettymys. en odottanut mitään EliteD tai SC syvyyttä, mutta edes kasuaalimpaa NMS tasoa. Pitää kait vain orientoitua niin, että tuo on suurelta osin vain kartta ja fast travel mekaniikka. Vaikka siellä muita aluksia lenteleekin ja löytyy avaruusaemia ja planeetoilla eri POI paikkoja, niin jos vaikka maasta ei voi itse lentää kuuhun, niin kyllä tuo on fast travel mekaniikka. Toki on siellä dogfightia ja telakoitumista, mutta ne tapahtuvat siinä pienessä laatikossa missä juuri silloin olet.

Yleisesti pelailu vaikuttaa Ihan mukavalta ja tekemistä ja stooria tuntuisi riittävän. Eli kun ei anna liikaa painoa tuolle avaruuslentelylle, niin ihan ok RPG varmaan käsissä. Vihut on melko bullet spongeja, ainakin Cohhin pelaamalla very hardilla, en ole ihan varma tykkäänkö moisesta. Aika bugittomaltakin tuo vaikuttaa jo launchissa, mutta itse en oikeastaan ikinä arvostele peliä sen perusteella. Bugit kun yleensä korjataan suht nopeasti, mahdollisia huonoja mekaniikkoja ei välttämättä ollenkaan tai pitkän ajan päästä tai modeilla.

Olen pelaillut Oblivionia, Skyrimia ja FallOut 3:sta ja Vegasia ja hyviä pelejä ovat, uudempia en ole testannut. "It's a Bethesda game, what did you expect", on paljon viljelty ja mielestäni vähän outo lause. Ihan kuin sillä voisi kuitata kaikki kysymykset, kehut ja haukut. Miten tuo lause pitäisi ymmärtää? Koska B:n peli niin, sille pitää antaa kaikki anteeksi? Koska B:n peli, niin näkemättä paskaa? Koska B:n peli, niin näkemättä paras? Jos Bethesdaa kritisoidaan nyt mm. tuosta avaruuslentelyn rajoittuneisuudesta, niin voivat katsoa peiliin. Hypettivät tuota liikaa, mikä ihan aiheestakin nosti porukan odotukset sen mekaniikan osalta pilviin. Turha tuota on kuitata lauseella, "Se on B:n peli, mitä odotit". B:n pelejä pelanneena tiedän vähän mitä odottaa, mutta eikö saa odottaa mitään muutoksia tai kehitystä uusissa peleissä?

Gameplay filkkoja katselleena tuli heti pari QL parannusta mieleen:
  • UI. Sen yleisilme on nyky trendin mukainen liian pelkistetty flat design. Kaipaisin enemmän modattavuutta ja yhdellä silmäyksellä saatavaa dataa / korostavia värejä. Optionaalisiksi toki, jotta jokainen saa sorvata miten haluaa.
    • Inventory näkymä on pelkkä lista ja itse itemistä keskellä suuri kuva, tilankäyttöä voisi järkeistää ja kamoja filtteröidä paremmin
    • Inventoryn käyttö ylipäätään, kamojen siirtely, käyttö ja myynti. Alus, companionit, outpostit... yms. Pitäisi olla mahdollista kaikilta ja "kaikkialla", olettaen toki että esim. alus tai companion samassa lokaatiossa. Turhaa mikro managerointia pois.
    • Mahdollisuus perinteiseen alareunan (1-9) item bariin
    • Materiaalien, itemien ja maaston skannaus. Olisi hyvä jos eri ryhmiin kuuluvat itemit korostettaisiin eri värein. Aset, armorit, ammukset, crafting, syötävät, valuable, turha sonta, yms. Kamaa on niin jumalattomasti ympäriinsä, että pienikin vilkaisu jokaiseen vie turhaa aikaa. Ja ehkä kun niitä on kerran skannerilla vilkaissut, niin ne jäävät hetkeksi hohtamaan... Hahmolla nyt kuitenkin on kypärä hudeineen päässä, joten ei ole edes immersiota särkevä homma
    • Lootattavien itemien käyttö suoraa ilman että käytät ne omassa inventaariossa. Varmaan pikku juttu, mutta maastossa esim. ruokia osoittamalla olisi vaihtoehdot CONSUME / TAKE. Tulisi varmaan enempi hyödynnettyä noita buffeja kun voisi suoraa napsia käyttöön
  • Kunnollinen kartta. Moni alue näyttää suht sokkeloiselta, joten olisi ihan jees että näkisi mitä paikkoja on jo kolunnut. Toki (iso?) osa paikoista taitaa olla proceduraalisesti generoituja, mutta kaippa tuohonkin on joku tapa tehdä kertakäyttöisiä kartoituksia, mitkä sitten katoaa kun instanssista poistuu

Ihan hyvä startti noiden modien suhteen. Itse pidän tuosta värien korjauksesta, FOVista ja QL modista millä kamoista saa enempi infoa.


Eiköhän tämä tule hankittua, kunhan hetken odottelee mitä fiksejä ja modeja tähän ilmaantuu.

EDIT: Onko tässä mitään etua pelata hardilla tai very hardilla? Parempaa loottia ja enempi XP? Jos vaikeus tuo vain hitaampaa etenemistä vaikeampien vihujen ja huonomman drop raten muodossa, niin se ei oikein nappaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, en tiedä kaipaisinko itsekään, mutta tuli mieleen old school pelaajalle Cohhin häseltäessä naattien kanssa :)
 
Joo tottakai tunnelma muuttuu, ja artistinen valintahan nuo värifiltterit aina on. Kaikki ei vaan tykkää samoista asioista, ja täälläkin moni valittanut vaaleita mustia ja kontrastin puutetta. Modeilla saa onneksi näitä hommia halutessaan itselle mieluisemmiksi.
Tuskin tässä mistään artistisesta valinnasta puhutaan mustan tason kanssa. Mustan pohjataso on SDR:llä noin 0,8 nittiä ja HDR:llä 1, kun sen pitäisi olla 0. HDR:llä maksimi on 400 nittiä pelissä, mutta menussa pääsee jopa tonniin asti. Eli HDR on itse pelissä täysin rikki, eikä tuo SDR paljoa parempi ole. Jostain syystä devaajilla tuntuu olevan laajemmaltikin vaikeuksia saada HDR:ää ensi yrittämällä kuntoon - toivottavasti BGS saa sen jossain välissä korjattua, ja SDR:n samalla.
 
Tuo HDR on kyllä jännä, kun se onnistutaan sössimään tällöisissä isoissa julkaisussa aika usein, esim pc:llä tulee heti mieleen Red dead redemption 2,Cyberpunk 2077, Mass Effect Andromeda ja nyt tämä. Varmasti on vielä paljon muuta, mutta jääneet itseltä pelaamatta. Ilmeisesti HDR on joku alan mörkö, jota ei osata käsitellä.
 
Tuskin tässä mistään artistisesta valinnasta puhutaan mustan tason kanssa. Mustan pohjataso on SDR:llä noin 0,8 nittiä ja HDR:llä 1, kun sen pitäisi olla 0. HDR:llä maksimi on 400 nittiä pelissä, mutta menussa pääsee jopa tonniin asti. Eli HDR on itse pelissä täysin rikki, eikä tuo SDR paljoa parempi ole. Jostain syystä devaajilla tuntuu olevan laajemmaltikin vaikeuksia saada HDR:ää ensi yrittämällä kuntoon - toivottavasti BGS saa sen jossain välissä korjattua, ja SDR:n samalla.

Ei retro-scifissä voi olla täydellistä mustaa. Vaan pitää olla rakeinen kuva ja rajallinen väriavaruus. Ei 60-luvulla ollut oledeja..
 
Tuskin tässä mistään artistisesta valinnasta puhutaan mustan tason kanssa.

En ole ihan varma. Tökkäisi silmään ensimmäisen minuutin ajan kaivoksessa, mutta sitten totuin. Ei silti, kyllähän tuota voisi kokeilla mustilla mustillakin. Mutta hieman poikkeuksellisesti mulla on kyllä tuossa film grainkin päällä ja keskusteluissa taustat sumeina.
 
New Atlantikseen kun pääsi niin alkoi tajuamaan että tämähän on aika perhanan laaja peli, jatkuvasti tulee uusia hommia vastaan ihan kuten Skyrim/FO-sarja eikä oikein tiedä mitä tekis.
 
Ei retro-scifissä voi olla täydellistä mustaa. Vaan pitää olla rakeinen kuva ja rajallinen väriavaruus. Ei 60-luvulla ollut oledeja..
En tiedä mikä tuo 60-luku viittaus on mutta kai nyt 60 luvullakin ihmisen silmä näki ihan normaalisti mustaa? Hyvät CRT osasi näyttää kunnon mustaa. Vai pitäisikö tässä ajatella että tuo kaukaisessa tulevaisuudessa tapahtuva seikkailu on kuvattu kuitenkin nykyisen 60-luvun tekniikalla eli koko ihmiskunta on kehittynyt lentelemään valoa nopeammin avaruudessa mutta kamera teknologia ei ole kehittynyt mitenkään? Vai mitä häh...
 
Tuli ostettua Game Pass kylkeen Premium Upgrade kun alkoi polttelemaan pelaaminen ja hyvin on maistunut 30€ sijoitus.

Suorituskyky Xbox Series S kanssa on yllättänyt positiivisesti. Ei uskoisi tuosta sikarilaatikosta, että ylipäätänsä käynnistyy koko tekele kun lueskelee pöytäkonepuolen ongelmia. Pistin kyllä latautumaan 2060/R53600 kombolle kanssa, katsotaan miten saa säädettyä sillä pelikelpoiseksi.

Täällä aika tavalla ihmeteltiin tuota lentelyä ja olen itse asiassa tuolle avaruustaistelulle lämmennyt kovinkin. On hauska hajottaa piraattien moottorit ja vallata alus. Saa loottia ja vielä alkualusta paremman vehkeen alle. Täytyy vaan hankkia oikeita skillejä, jotta saisi salakuljetettua tavaraa tullimiesten ohi. Odotan myös kyllä alusten parantelua, mutta siinä tulee kestämään vielä todella kauan että saa resurssit ja taidot kasaan.

Planeettojen tutkiminenkin menee mukavana sivuhommana tehtävien välissä, voi olla että uutuudenviehätys tuosta kyllä katoaa kohtuu nopeasti, kun alkaa nyt jo toistamaan itseään nuo erikoispaikat mihin törmätä.

Jos on odottanut vapaata lentelyä avaruudesta planeetalle ja kruisailua ympäri planeettaa sekä lentelyä pitkin eri tähtijärjestelmiä niin ymmärrän kyllä pettymyksen tuolta osin täysin. Itse ei ole tullut seurattua markkinointia ja hypetystä ollenkaan, kun tiesin pelin joka tapauksessa läpi pelaavani Oblivion/Skyrim ja FO 3/4 kokemusten pohjalta. Ei siis tullut suuria pettymyksiä tähän osoitteeseen.

Otin alussa sen Isi ja äiti -traitin. Repeilin totaalisesti käydessäni himassa, jossa isä kyseli äidiltä missä joku vessapaperi on ja alkoi syyttämään jatkuvasta tavaroiden siirtelystä. Tämä siis vaan taustadialogina samalla kun keskityin siirtämään kahvi- ja teepaketteja povitaskuun keittiössä. Osui tosi lähelle omia sukulaisia tämä.
 
Ei retro-scifissä voi olla täydellistä mustaa. Vaan pitää olla rakeinen kuva ja rajallinen väriavaruus. Ei 60-luvulla ollut oledeja..
Tietääkseni nyt kuitenkin eletään vuotta 2023, eikä kyseessä ole retrotyylinen Fallout vaan kauas tulevaisuuteen sijoittuva Starfield. Joka tapauksessa kyseenalaistaisin vahvasti "artistisia valintoja", jotka saavat kaiken näyttämään merkittävästi potentiaaliaan huonommalta. Artistista color gradingia voi harjoittaa myös paskomatta kuvaa. Tuossa yllä olevassa videossa color gradingin normalisoivassa modissa näkee, kuinka pahasti metsään on parissa kohtaa menty. Sitä paitsi erot pohjamustan tasossa SDR:n ja HDR:n välillä viittaisivat siihen, että jotain on pielessä eikä kyseessä ole pelkkä artistinen valinta.

Film grainin sentään saa pois päältä, joten sen suhteen kikkailu sallittakoon.
 
Navigointi on vissiin vähän outoa, kun ei voi pistää lokaatioita mihkään bookmarkkeihin, eikä ole hakua? Pitää vaan muistaa missä mikäkin mesta on? Katselin tossa streamaajaa, joka yritti muistaa missä sen talo on ja kävi kartalta kaikki järjestelmät läpi yksi planeetta kerrallaan...
Inventoryn kanssa säätäminen vaikuttaa yhtä pahalta kuin Skyrimissäkin. Täysin konsoleille suunniteltu tuokin ja silti karmea niilläkin.
 
Tietääkseni nyt kuitenkin eletään vuotta 2023, eikä kyseessä ole retrotyylinen Fallout vaan kauas tulevaisuuteen sijoittuva Starfield. Joka tapauksessa kyseenalaistaisin vahvasti "artistisia valintoja", jotka saavat kaiken näyttämään merkittävästi potentiaaliaan huonommalta. Artistista color gradingia voi harjoittaa myös paskomatta kuvaa. Tuossa yllä olevassa videossa color gradingin normalisoivassa modissa näkee, kuinka pahasti metsään on parissa kohtaa menty. Sitä paitsi erot pohjamustan tasossa SDR:n ja HDR:n välillä viittaisivat siihen, että jotain on pielessä eikä kyseessä ole pelkkä artistinen valinta.

Film grainin sentään saa pois päältä, joten sen suhteen kikkailu sallittakoon.

Oot vissiin missannut aika monta memoa, jos et huomaa pelin retrovaikutteita. Kaikki on "NASA-punkkia" ja jotain space cowboy -meininkiä täys. Pari mestaa on ihan suoraan sekoitus Fallouttia ja Oblivionia. Itsellä hajosi pikkasen pää streamia katsellessa, jossa käytiin pelaajan omassa talossa ja siellä oli ihan 2000-luvun suihku, vessa, keittiö jne. Ihan kuin Bethesda olis ostanut jonkun ilmaisen 3D-mallipaketin jostakin. Ihan karseen näkösiä.
 
Avaruusalukseen liittyvät lentely ja tutkimusmatkailu mekaniikat olivat itselle aika iso pettymys. en odottanut mitään EliteD tai SC syvyyttä, mutta edes kasuaalimpaa NMS tasoa. Pitää kait vain orientoitua niin, että tuo on suurelta osin vain kartta ja fast travel mekaniikka. Vaikka siellä muita aluksia lenteleekin ja löytyy avaruusaemia ja planeetoilla eri POI paikkoja, niin jos vaikka maasta ei voi itse lentää kuuhun, niin kyllä tuo on fast travel mekaniikka. Toki on siellä dogfightia ja telakoitumista, mutta ne tapahtuvat siinä pienessä laatikossa missä juuri silloin olet.

Itsekkään en odotellut mitään NMS tai SC tason lentelyä tietenkään, mutta kuvittelin, että edes aurinkokunnan tasolla olisi voinut lennellä planeetoilta toiselle, vaikka saumatonta nousua tai laskeutumista ei olisikaan.
 
Harvinaisen huono alku tässä mielestäni oli. Kun pääsin paremmin sisälle systeemeihin ja pelimaailmaan niin rupesi koukuttaan kunnolla, mutta hyvin lähellä kävi etten jättänyt kesken alle 10h pelaamisella. Yleensä mulla on Bethesdan pelit koukuttanut ihan alkumetreistä asti. En oikein tiedä mikä tästä teki näin, ehkä jotenkin hidas ja putkimainen alku oli pettymys ja tutoriaalit silti oli jotenkin huonosti ja hätäisesti tehty. Osittain oli myös liian kovat odotukset. Hirveä hinku pelaamaan tässä kirjoitellessakin.
 
Joo tämä tosiaan ei ole "space exploration" peli vaan "space traversal" peli, eli avaruus on vain ympäristö jossa puuhataan eikä itse tarkoitus.

Tätä myös tukee se että toisin kuin yleensä, planeettoihin ei kannata suhtautua karttana joka pitäisi nuuskia läpi sentti sentiltä. Vain ne paikat mitkä on käsin suunniteltu on varsinaisesti kiinnostavia tutkia paremmin ja generoidut paikat on vaan resurssien rohmuamista varten.

Mitä lentelyyn tulee niin joillekin aluksen rakentelu oli ainakin ennakkoon se ainut asia mikä kiinnosti, ja pelaamisen kannalta sikäli tärkeä että se on se "hubi" johon aina palataan. Se että haluaako sillä oikeasti lentää sen verran kun se on mahdollista on sitten täysin omasta kiinnostuksesta kiinni.

Avaruusosiot on toki aika rajallisia, mutta eipä kukaan oikeasti olisi kiinnostunut osoittamaan alusta planeettaan ja odottaa tuntia että pääsisi perille. Joku pikakelaus siinä olisi joka tapauksessa oltava ja Bethesdan enginessä se nyt menee näin pikku paloissa parhaiten. Jos haluaa lennellä enemmän niin siihen on sitten omat pelinsä joissa se on fokuksena.
 
Saapa nähdä millainen ensimmäinen DLC "Shattered Space" tulee olemaan. Nimestä voisi päätellä, että siinä fokus olisi nimenomaan avaruudessa. Tekisivätkö jopa jotain lisäjuttuja tuohon lentelyyn..
 
Harvinaisen huono alku tässä mielestäni oli. Kun pääsin paremmin sisälle systeemeihin ja pelimaailmaan niin rupesi koukuttaan kunnolla, mutta hyvin lähellä kävi etten jättänyt kesken alle 10h pelaamisella. Yleensä mulla on Bethesdan pelit koukuttanut ihan alkumetreistä asti. En oikein tiedä mikä tästä teki näin, ehkä jotenkin hidas ja putkimainen alku oli pettymys ja tutoriaalit silti oli jotenkin huonosti ja hätäisesti tehty. Osittain oli myös liian kovat odotukset. Hirveä hinku pelaamaan tässä kirjoitellessakin.

Minut puhuttiin takasin peliin Vanguard-tehtävien myötä ja nyt on maistunut kyllä tosin hyvin!
 
Mitähä ny menee väärin kun en saa skill pointia fitness rank 1? Vaatimuksena että pitä käyttää kaikki happi 20 kertaa ja olen sen tehny takuuvarmasti mutta tuo luku ei vaan nouse. :confused:
Bugi vai en ny tajua jotain?

EDIT: oli jumissa tuo, pelin uudelleenkäynnistys autto

1693737621076.png
 
Viimeksi muokattu:
Tullut hieman kokeiltua nyt tätä, mutta todella huonosti pyörii peli tällä hetkellä. Koneena i5 12600k, 32GB ramia ja Radeon 7900xtx ja keskimäärin fps pyörii 45-55 fps paikkeilla. Grafiikka asetukset ovat niinkuin tässä jutussa:


Koneeseen asennettu uusimmat näyttiksen ajurit. Luulisi pyörivän hieman paremmin vai mitä mieltä olette?
 
Tullut hieman kokeiltua nyt tätä, mutta todella huonosti pyörii peli tällä hetkellä. Koneena i5 12600k, 32GB ramia ja Radeon 7900xtx ja keskimäärin fps pyörii 45-55 fps paikkeilla. Grafiikka asetukset ovat niinkuin tässä jutussa:


Koneeseen asennettu uusimmat näyttiksen ajurit. Luulisi pyörivän hieman paremmin vai mitä mieltä olette?
Miten muut pelit toimivat ja miten mittaat FPS:ää?
 
Ny kun joku 12h pelattu niin alkaahan tässä olemaan aika tutut Bethesda-fiilikset, helvetisti paikkoja tutkittavana, helppo unohtaa questi ja jäädä vaan tutkimaan jonkun kuun baseja, loottailla niitä ja tappaa piraatteja.
Lentely nyt on päälleliimattua shittiä mutta sen harmitus vähenee koko ajan kun se ei selkeästikään ole tässä pääosassa vaan necessary evil enemmänkin.
Muutamia modeja alkaa jo kaipailemaan, kuten inventoryn hoitamiseen ja noiden lentoonlähdön ja laskeutumisen animaatioiden poistaminen mutta ilmankin pärjää jotenkuten.
 
Miten muut pelit toimivat ja miten mittaat FPS:ää?

Esim. Diablo IV parhaimmilla grafiikka asetuksilla pyörii 100 FPS paikkeilla. Starfieldissa laitoin steamista FPS counterin päälle niin siitä olen seuraillut. Nykii kyllä muutenkin tuo peli omaan silmään ja resoluutiona 1440p.
 
Tullut hieman kokeiltua nyt tätä, mutta todella huonosti pyörii peli tällä hetkellä. Koneena i5 12600k, 32GB ramia ja Radeon 7900xtx ja keskimäärin fps pyörii 45-55 fps paikkeilla. Grafiikka asetukset ovat niinkuin tässä jutussa:


Koneeseen asennettu uusimmat näyttiksen ajurit. Luulisi pyörivän hieman paremmin vai mitä mieltä olette?
Milläs resoluutiolla, millä alueella? Jos New Atlantiksessa niin se on erittäin CPU-vaativainen joskin luulisi että tuo CPU saisi sielläkin 60 fps +. Ei löydy tästä listasta, mutta jos 12700k:ta vähän extrapoloi:


Mutuilua, mutta varmista että muistien nopeudet ovat mitä kuuluukin, eikä ole mahdollisen BIOS-säätelyn jälkeen jäänyt johonkin 2133MHz.
 
Milläs resoluutiolla, millä alueella? Jos New Atlantiksessa niin se on erittäin CPU-vaativainen joskin luulisi että tuo CPU saisi sielläkin 60 fps +. Ei löydy tästä listasta, mutta jos 12700k:ta vähän extrapoloi:


Mutuilua, mutta varmista että muistien nopeudet ovat mitä kuuluukin, eikä ole mahdollisen BIOS-säätelyn jälkeen jäänyt johonkin 2133MHz.

Resona tosiaan 1440p. Ihan tuossa alussa ollaan vielä pelissä. Täytyy katsella nuo muistien nopeudet vielä.
 
Resona tosiaan 1440p. Ihan tuossa alussa ollaan vielä pelissä. Täytyy katsella nuo muistien nopeudet vielä.
Käytäs pelissä sitä AMD:n overlaytä (alt+r taisi olla oletuksena) ja katso sieltä näyttiksen käyttöaste ja varmista vaikka tehtävienhallinnasta että prossun kellot näyttävät oikealta.
 
En tiedä johtuuko pelistä vai koneesta mutta tulee usein BSOD kun menee päävalikkoon pelin aikana. Muilla sattunut vastaavaa?
 
Käytäs pelissä sitä AMD:n overlaytä (alt+r taisi olla oletuksena) ja katso sieltä näyttiksen käyttöaste ja varmista vaikka tehtävienhallinnasta että prossun kellot näyttävät oikealta.

Täytyy huomenna katsella vielä nuo. Näyttiksen käyttöaste pyörinyt siellä 60% luokassa mitä eilen testailin peliä.
 
5800x3d, 32gb ram ja 6900xt 1440p natiivina pyörii 70-100fps luokassa, kaikki asetukset maximina paitsi:
-Shadow Quality: High
-Motion blur: Off
-Vsync: Off
-Upscaling: Off
-Enable VRS: Off
-Film grain: Off
-Depth of Field: Off
 
Buildzoidilta jaaritteluvideo, peli osaa olla erittäin muistikaistariippuvainen:




HUBilta tuoretta testiä, Nvidialla ultra-varjot murskaa freimit, high on paljon parempi joskin häviää edelleen vastaaville AMD-korteille:

 
En tiedä johtuuko pelistä vai koneesta mutta tulee usein BSOD kun menee päävalikkoon pelin aikana. Muilla sattunut vastaavaa?

Tuli kans kesken myyntihommien hetki sit. Muuten ei oo kaatuillu. Eikä muiden pelien aikana oo bsdo:ta tullu myöskään joten johtuskohan pelistä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 324
Viestejä
4 509 546
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom