Starfield (PC, XBX)

Varmaan tuolta Bethesdan international kaupasta saa ostettua myös Suomeen. Ainakin lähettävät Suomeen. Sieltä oli kyllä loppu, että tiiä sitten milloin niitä tulee lisää, jos tulee.
Ei ollut mitään muuta kun linkejä eri kaupan ja oli vaan US ei olut EU tai international
 
Verkkokaupasta tilasin illalla, 1-2vko toimitus. En pelaa normi ohjaimella mutta tämä on niin hieno, sekä peli vaikuttaa system selleriltä, niin sorruin. :)

Nyt näyttäisi olevan heti saatavilla. Melko suolainen hinta kyllä. Pitää silti kyllä tilata. Se on mukavaa kun ei ole ihan perus pädi käytössä. Nykyisessä Forza special editionissa on jotain vikaa D-Padissä ja se ei aina klikkaa ja tuo muhjuinen tuntuma on melko ällö.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän puhuvan pään videosta tuli kyllä melkoinen into päälle! Videolla tyyppi siis analysoi nähtyjä videoita/haastatteluita ja yrittää summata mitä peliltä odottaa. Vähemmän yllättäen tosiaan Mass Effect -vertaus lävähtää useamman kerran. Jos Bethesda onnistuu tuossa maailman ja kerronnan kanssa, niin hyvää saattaa olla tulossa. Myös tuttu Skyrim/Fallout fiba tuossa tietysti on, mikä ei liene kenellekään yllätys.

Silti: Pidetään ne preorder-housut silti viikattuna.
 
Itselle tämä peli on ollut jo suht pitkään ”aikas kiinnostunut”-listalla, eritoten siksi että hyviä scifi-RPG pelejä joita voi pelata myös 3rd personista ei turhan paljon mielestäni ole.

Mikä tässä kuitenkin hieman ”hirvittää” on Skyrimaisuus. Itsellä on Skyrim, mutta en ole sitä jaksanut läpi pelata. Questeja kun on todella paljon, niin on suorastaan ähky sen suhteen että mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi :D Skyrimin kanssa ei vaan tullut sellaista himoa pelata, toisin kuin Mass Effectien ja Witcher 3:n kanssa. Liekkö syynä ääninäytelty päähahmo, vahvempi tarinallinen ohjaus vai ei-niin-avoin maailma? En tiedä, ehkä kaikki edellä mainituista.

Mutta onneksi Game Pass on keksitty, niin voi paremman puoliskon konsolilla testata ennen kuin ottaa ostohousut esille!
 
Itse olen useampaan otteeseen miettinyt, että mitenköhän paljon (jos lopulta yhtään) Chris Robertsia harmittaa, että tällainen hyvin Star Citizenin tyylinen peli pääsee ennen hänen peliä varsinaisille markkinoille, kun em. pelille tulee tänä vuonna kuluneeksi 10 vuotta kehityksessä.
 
Ettet vain muistelisi eri peliä? V.A.T.S on Fallout pelien fiitseri. Vault-Tec Assisted Targeting System (stat-based combat system in Fallout 3, Fallout: New Vegas, Fallout 4 and Fallout 76)

Onhan bullet time ollut monissa peleissä. Voisi hyvin tulla tähänkin, ei varmaan juuri vatsin tyylisena mutta vastaavana.


Musta vähän yllättävää miten tuossa esittelyssä ei tuntunut olevan juuri mitään hypettämistä. Hypeä tuntuu kuitenkin orgaanisesti syntyneen. Ehkä ainoa asia jota hieman korostettiin tuossa esittelyssä, oli pelin laajuus.

Toisaalta vähän mietityttää että onko tää X määrä planeettoja niin suuri juttu. Kun selvästikin ne koko planeetat eivät ole seikkailtavissa, tai että siellä olisi mitään. Siellä on yksi tai muutama laskeutumispaikka per planeetta, näille luodaan proseduraalisesti suurempi ympäristö, ja siihen heitetään keskelle randomisti joku ennalta tehty juttu. (tai muutama sellainen, nyt kun katselin vähän toista kertaa) Noi ei kauheasti eroa F4 ja Skyrimin eri pienistä sijainneista, joita oli kartta täynnä.

Jotenkin ajattelisin että tuo on kokoluokkaa Skyrim. Ei se ainakaan valtavasti isompi voi olla. F4 ei ollut niin suuri niin odottaisin sen olevan suurempi.
 
Itse olen useampaan otteeseen miettinyt, että mitenköhän paljon (jos lopulta yhtään) Chris Robertsia harmittaa, että tällainen hyvin Star Citizenin tyylinen peli pääsee ennen hänen peliä varsinaisille markkinoille, kun em. pelille tulee tänä vuonna kuluneeksi 10 vuotta kehityksessä.
Star Citizen julkaistaan heti kun ihmiset lakkaavat syytämästä rahaa siihen, tällä hetkellä se on rahasampo jonka ei tarvitse tehdä mitään. Starfield saattaa tosin olla lopun alkua sille.
 
Aikamoinen harppaus grafiikassa ja myös designissa tapahtunut vuodessa. Sama paikka vuosi sitten ja nyt.
2022

sf2022.jpg

2023

sf2023.jpg
 
Aikamoinen harppaus grafiikassa ja myös designissa tapahtunut vuodessa. Sama paikka vuosi sitten ja nyt.
2022

sf2022.jpg

2023

sf2023.jpg
No kumpikin näyttää lähtökohtaisesti rankasti pakatulta youtuben 720p capturelta mutta jos unohtaa sen niin miten minusta ylempi kuva on teknisesti hienompi mitä alempi kuva. Ylemmässä kuvassa näyttäisi olevan jonkin sortin Global Illumination ja katoksessa olevat paikat varjostuu, mutta alemmassa kuvassa perus halpa valaistus joka valaisee joka paikan tasaisesti oli se varjossa tai ei. Alemmassa valon suunta ylhäältä snadisti viistosta mutta silti "The Hitching Post baarissa oikealla" katoksessa sama valaistus mutta muuallakin.

Sanoisin että tuon perusteella valaistuksessa rankka downgrade, mutta ei sanota vielä mitään koska aika huonolaatuista youtube screenshottia tarjolla.

Ylemmässä on "syvyyttä ja mysteeriä" ja vähän semmoista next gen fiilistä (vaikka reso alle 720p) mutta alemmassa semmoista geneeristä "PS4 esque" fiilistä kun joka paikka valaistu samalla valolla oli se varjossa tai ei EDIT-LISÄYS: Ihan niin kuin puuttuisi rakennuksista kokonaan self-shadowing myös.

Taidan silti jättää DF:lle sitten lopullisen pelin analyysin.
 
Viimeksi muokattu:
No kumpikin näyttää lähtökohtaisesti rankasti pakatulta youtuben 720p capturelta mutta jos unohtaa sen niin miten minusta ylempi kuva on teknisesti hienompi mitä alempi kuva. Ylemmässä kuvassa näyttäisi olevan jonkin sortin Global Illumination ja katoksessa olevat paikat varjostuu, mutta alemmassa kuvassa perus halpa valaistus joka valaisee joka paikan tasaisesti oli se varjossa tai ei. Alemmassa valon suunta ylhäältä snadisti viistosta mutta silti "The Hitching Post baarissa oikealla" katoksessa sama valaistus mutta muuallakin.

Sanoisin että tuon perusteella valaistuksessa rankka downgrade, mutta ei sanota vielä mitään koska aika huonolaatuista youtube screenshottia tarjolla.

Mmh, kulman perusteella en ole vakuuttunut katoksen puutteista, näyttää olevan varjossa, vertaa vaikka sen läpi näkyvää valoisampaa aluetta, joka ei varjossa. Sen sijaan ylemmästä näyttää uupuvan varjoja. Ks. ihmiset, suoraan edessä olevan torni-ulokkseen varjo.

e. Kun noi oli noin eri aikaan päivästä (ja vanhassa muutenkin aika tiukasti korostettu highlighteja ja varjoja), niin liitteenä väännetty nuppeja kaakkoon siitä tuoreemmasta. Ehkä pienemmälläkin kultasilmäisyydellä näkyy machine postin varjon.

sf2023-korostettu.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mmh, kulman perusteella en ole vakuuttunut katoksen puutteista, näyttää olevan varjossa, vertaa vaikka sen läpi näkyvää valoisampaa aluetta, joka ei varjossa. Sen sijaan ylemmästä näyttää uupuvan varjoja. Ks. ihmiset, suoraan edessä olevan torni-ulokkseen varjo.
Joo en ole itsekkään ihan varma, ja vaikea verrata kun eri time of day nuissa selvästi. Oma subjektiivinen fiilis vain ylemmästä kuvasta kiitos taloista tulevien vahvojen varjojen ja kontrastien kanssa että enemmän syvyyttä ja fiilistä kuvassa.

Tuon ne voisi kuitenkin muuttaa ettei tuolla baarissa seisoisi tuo sama ukko joka etualalla, mutta eri vaatteissa. Hehe.
 
1686570240400.png


Oli kyllä ihan tyylikkään näköinen tuo xbox ohjain jonka julkaisivat pelin yhteydessä. Ei vaan ainakaan vielä näy missään suomalaisissa kaupoissa ja tuleekohan sitten ollenkaan.

Tosin tulee varmaan pelattua mieluummin pc:llä tuon 30fps capin takia.
Mm. Saksan Amazon myy tätä 74,99€ + veroero. https://www.amazon.de/-/en/QAU-00091/dp/B0C34BN92N/ (Tästä vielä -5€ alennuskuponki)

Ihan hienon näköinen, mutta ei ehkä kuitenkaan hintaeronsa verran esim. alle 40€ maksaviin perusväreihin.
 
Hmm miten tonne sivulle pääse pääsivusta? En löytänyt mitään kautta millä pääsis tosta pääsivusta tohon international?

Mä jo luulin että oon joutunut huijaus sivustolle, mutta ei.

Polku on seuraava:
-> Gear.bethesda.net sitten scrollaa alas
-> shipping policy
-> Please review our International Bethesda Retailers page
-> sitten vihdoin löytyykin: Bethesda Gear Store International

Plus muutki eu merch myyjät.


Gamestop.de saisi ostettuakin jaiks.
 
Viimeksi muokattu:
Ei vaan tarkoitan että en löydä tästä Home | Bethesda.net sivusta tohon international. Eli ennemän mä kait moitin sitä että on vaikeeta löytää perille jos ei tiedä että pitää kirjoitaa gear.bethesda.net että pääse kauppalle.
 
Verkkokauppa.comiin oli tullut ennakkotilattavaksi molemmille alustoille. Hintaa 349€.
Linkit laiskoille:
 
Aikamoinen harppaus grafiikassa ja myös designissa tapahtunut vuodessa. Sama paikka vuosi sitten ja nyt.
2022

sf2022.jpg

2023

sf2023.jpg
Tuossa on myös eri säät, lähes pilvetön vs. pilvinen. Mutta tosiaan alempi näyttää paljon aidomalta valaistuksen osalta.
 
Aikamoinen harppaus grafiikassa ja myös designissa tapahtunut vuodessa. Sama paikka vuosi sitten ja nyt.
2022
sf2022.jpg

2023

sf2023.jpg

Harppaus? Seepia-filtteri ja lyhyen piirtoetäisyyden piilottava usva joka on tungettu kaikkialle. Näyttää pitkälti aika samalta, imho. Mitä nyt AD käynyt säätämässä jälkikäsittely-sliderit kaakkoon.


Pelimoottori vaikuttaa juuri tasan niin antiikkiselta kuin Bethesdalta voi odottaa. Noloa että kehtaavat laittaa noin surkeita hahmorigejä tarinavetoiseen ropeen, ja keskusteluissa tuo kauheus vielä tungetaan suoraan naamalle. Lukitut keskustelut on toinen mikä vanheni välittömästi CP2077:n jälkeen.
Eiköhän tämä tule kokeiltua game passista ja jätettyä kesken kuten kaikki muutkin Bethesdan pelit tähän asti. Mielenkiinto näissä tuppaa lerpahtamaan kuin lehmän häntä n. 20 tunnissa.
 
Onko valistuneita näkemyksiä mikä lienee paras kontrollijärjestelmä tähän peliin? Padi voisi olla kova dogfighteissa mutta hiiri+näppis taas fps rähinöissä. Tai kysytään näin että mitenköhän tässä pystyisi hyödyntämään molempia?

Löytyy lisäksi ihan joikkari throttle kahvoineenkin mutta sillä ei tietysti fps taistelussa tee mitään.

Mites muuten voikohan tässä pelata xboxilla ja pc:llä siten että saumattomasti jatkuu laitteelta toiselle?
 
Onko valistuneita näkemyksiä mikä lienee paras kontrollijärjestelmä tähän peliin? Padi voisi olla kova dogfighteissa mutta hiiri+näppis taas fps rähinöissä. Tai kysytään näin että mitenköhän tässä pystyisi hyödyntämään molempia?

Löytyy lisäksi ihan joikkari throttle kahvoineenkin mutta sillä ei tietysti fps taistelussa tee mitään.

Mites muuten voikohan tässä pelata xboxilla ja pc:llä siten että saumattomasti jatkuu laitteelta toiselle?

Kaikissa Xboxin first party peleissähän on ristitallennus, joten pystyy saumattomasti aina jatkamaan laitteelta toiselle.
 
"Ihan kivalta" näyttää, mutta jostain syystä tuli itselleni heti fiilis että paljon tästä on nähty jo ennenkin: No Man's Sky, Mass Effectit, Elite Dangerous jne. Gameplay-trailerit vaikutti siinä mielessä aika tylsiltä.

Eli hypetys ei täällä kyllä pure, katsellaan joskus talven mittaan/alkuvuodesta miten on pärjännyt ja jos on tylsää niin sopivan alen osuessa kohdalle PC:lle voisi ehkä harkita.

Spontaanit naurut tuli tuosta yhdestä videon otsikosta "one of the games of all-time".
 
Vaikuttaa kiinnostavalta. Mutta Bethesdan track recordilla pitänee malttaa odotella tovi julkkarista, jotta firman asiakkaat pistää julkaistun pökäleen kuntoon.
 
Tuli pistettyä constellation edition verkkiksesta ennakkotilaukseen. Saa nähdä iskeekö katumus päälle xD
 
Pelin hinta näyttää laskevan, nyt 53e cdkeys. Viime viikolla oli 57e.
 
DF poijaat pureutuu asian ytimeen, esim miksi peli on lukittu 30fps konsoleilla.
 
DF poijaat pureutuu asian ytimeen, esim miksi peli on lukittu 30fps konsoleilla.

Tech jargonia videolta:

Pixeli laskut näyttää että reso seriesX:llä 1296p eli jos tuolla resolla pyöritään 30fps tuntumassa niin enää ei varsinaisesti ole varaa pudottaa resoa tai ollaan jo alle 1080p äkkiä. FSR2 skaalaus sitten 4k.

Global Illumination ratkaisu vaikuttaa olevan joku ”karkean tason itse tehtiin ratkaisu” koska kaupungeissa GI tuntuu luovan vain tasapaksua valaistusta (taisin itse mainita saman) ja SSAO:lla tehdään varjostusta paikkoihin jotka ovat liian valoisia (baari/katokset). Ei siis ole RT-GI:tä.

Ilmeisesti eivät havainneet yleensäkkään RT efektejä? Varjoja taikka heijastuksiakaan. Heijastukset taisi olla pääosin cubemappeja.

Hahmot ovat kuin suoraan Fallout4. Eivät ole kehittäneet hahmorenderöintiä mitenkään.

Tykkäsivät ja perustelivat että 30fps on tässä pelissä hyväksyttävämpi mitä muissa peleissä. Kuitenki pohjana creation engine eli ei voi iha kaikkea hienoa vaatia techi puolelta. Juju on muualla kuin techissä.
 
Tech jargonia videolta:

Pixeli laskut näyttää että reso seriesX:llä 1296p eli jos tuolla resolla pyöritään 30fps tuntumassa niin enää ei varsinaisesti ole varaa pudottaa resoa tai ollaan jo alle 1080p äkkiä. FSR2 skaalaus sitten 4k.

Global Illumination ratkaisu vaikuttaa olevan joku ”karkean tason itse tehtiin ratkaisu” koska kaupungeissa GI tuntuu luovan vain tasapaksua valaistusta (taisin itse mainita saman) ja SSAO:lla tehdään varjostusta paikkoihin jotka ovat liian valoisia (baari/katokset). Ei siis ole RT-GI:tä.

Ilmeisesti eivät havainneet yleensäkkään RT efektejä? Varjoja taikka heijastuksiakaan. Heijastukset taisi olla pääosin cubemappeja.

Hahmot ovat kuin suoraan Fallout4. Eivät ole kehittäneet hahmorenderöintiä mitenkään.

Tykkäsivät ja perustelivat että 30fps on tässä pelissä hyväksyttävämpi mitä muissa peleissä. Kuitenki pohjana creation engine eli ei voi iha kaikkea hienoa vaatia techi puolelta. Juju on muualla kuin techissä.
Vähän sivu silmällä tota katoin, niin ihan joka juttu ei sillai jääny tutkalle. Vähän varovaisen innoissaan kyl tuntuivat olevan siitä mitä on nähty tähän mennessä.
 
Näyttää melko vahvasti joltain Fallout 4 overhaulilta. Pökkelöpärstät ja kaikki. Varmaan täynnä Skyrim-aikaisia hahmomalleja ja aluksetkin todennäköisesti vähän eri muotoisia lohikäärmeitä. No ehkä tämä on se todeksi tullut Star Citizen Lite tms...
 
Erittäin lupaava monen osa-alueen osalta, mutta dialogi on aiempien pelien perusteella ollut BGS:n heikoin lenkki eikä tuon aiemman videon perusteella osannut vielä tuomiota antaa.
 
Tech jargonia videolta:

Pixeli laskut näyttää että reso seriesX:llä 1296p eli jos tuolla resolla pyöritään 30fps tuntumassa niin enää ei varsinaisesti ole varaa pudottaa resoa tai ollaan jo alle 1080p äkkiä. FSR2 skaalaus sitten 4k.

Global Illumination ratkaisu vaikuttaa olevan joku ”karkean tason itse tehtiin ratkaisu” koska kaupungeissa GI tuntuu luovan vain tasapaksua valaistusta (taisin itse mainita saman) ja SSAO:lla tehdään varjostusta paikkoihin jotka ovat liian valoisia (baari/katokset). Ei siis ole RT-GI:tä.

Ilmeisesti eivät havainneet yleensäkkään RT efektejä? Varjoja taikka heijastuksiakaan. Heijastukset taisi olla pääosin cubemappeja.

Hahmot ovat kuin suoraan Fallout4. Eivät ole kehittäneet hahmorenderöintiä mitenkään.

Tykkäsivät ja perustelivat että 30fps on tässä pelissä hyväksyttävämpi mitä muissa peleissä. Kuitenki pohjana creation engine eli ei voi iha kaikkea hienoa vaatia techi puolelta. Juju on muualla kuin techissä.

Lukemalla sen ylle linkatun artikkelin voi saada vähän positiivisemman kuvan. (e. Ehkä katsomalla videonkin, mutta en harrasta)

Ehkä alla oleva lainaus tiivistää:

Beyond the frame-rate, John calls out Starfield as being the first truly beautiful game that Bethesda has ever made - and a lot of that comes down to improvements to rendering techniques, particularly the use of real-time global illumination, reflections and motion blur.
 
Näyttää melko vahvasti joltain Fallout 4 overhaulilta. Pökkelöpärstät ja kaikki. Varmaan täynnä Skyrim-aikaisia hahmomalleja ja aluksetkin todennäköisesti vähän eri muotoisia lohikäärmeitä. No ehkä tämä on se todeksi tullut Star Citizen Lite tms...
Kannattaa katsoa tuo Starfield Direct, noin 45 minuutin infopläjäys. Sisälsi asiaa muun muassa hahmomalleista sekä avaruusaluksista ja niiden kustomoinnista.

Itselleni ainakin jäi erittäin positiivinen kuva tuon jälkeen. Toki 30fps ärsyttäisi suunnattomasti, mutta onneksi pelaan PC:llä.
 
Kannattaa katsoa tuo Starfield Direct, noin 45 minuutin infopläjäys. Sisälsi asiaa muun muassa hahmomalleista sekä avaruusaluksista ja niiden kustomoinnista.

Itselleni ainakin jäi erittäin positiivinen kuva tuon jälkeen. Toki 30fps ärsyttäisi suunnattomasti, mutta onneksi pelaan PC:llä.
Samat sanat. Itselläni tuli lähinnä myötähäpeä Xbox-laatikkoa kohtaan, mutta tämä on väärä ketju tämän jatkamiseen.
Juurikin tuosta Direct-pätkästä noi kaikki tubettajat ovat leikanneet puhuvan pään -videoihinsa materiaalia. Tuli tuossa 45min videossa kyllä minulle paljon uuttakin. Toki, pitää muistaa että 45min pelitalon tykitystä pitää tietysti ottaa vastaan pienellä suolan jyvällä.
 
Lukemalla sen ylle linkatun artikkelin voi saada vähän positiivisemman kuvan. (e. Ehkä katsomalla videonkin, mutta en harrasta)

Ehkä alla oleva lainaus tiivistää:
En pyrkinyt mitenkään negatiiviseen kuvaan. Poimin techiin liittyvää jotka oli lähinnä Alexin monologia. Huomasin tuon kyllä kun John haippasi motion blurria. Tykkäsi että hyvin tehty blur kun 30fps mennään niin näyttää smoothille. Taitaa PC pelaajat vetää vain koko efektin hiuksista patteriin ennen kuin peliä edes aloitetaan.
 
En pyrkinyt mitenkään negatiiviseen kuvaan. Poimin techiin liittyvää jotka oli lähinnä Alexin monologia. Huomasin tuon kyllä kun John haippasi motion blurria. Tykkäsi että hyvin tehty blur kun 30fps mennään niin näyttää smoothille. Taitaa PC pelaajat vetää vain koko efektin hiuksista patteriin ennen kuin peliä edes aloitetaan.

Kyllä tuosta tekstiartikkelista jäi ihan positiivinen kuva tuosta teknisestä toteutuksesta. Pitää katella se videokin, että onko siinä sitten kriittisempää otetta.

Motion blur itsellä jää välillä jopa päälle jos on hyvin toteutettu. Varsinkin jos on vaan object blurri eikä kamera.
 
DF pointti oli mun mielestä että asiallinen 30 fps toteutus vaatii hyvin toteutetun motion blurrin. Tätä ei ole aiemmin ollut Bethesdan peleissä.

Toivottavasti PC:llä päästäisiin yli 90 fps ilman stutterfestiä jos on uusi CPU koneessa. Vähän kyllä pelottaa että vaikeuksia tulee. Frame generationia ei taida tulla, kun sitä ei ole missään mainostettu. Se ehkä auttaisi että voisi ajaa lukittu 60 fps + frame gen, niin saisi sujuvaa peliä ilman CPU liittyvää nykimistä.

Pelissä kyllä on erittäin hieno tuo "art style", siitä voi olla samaa mieltä Johnin kanssa.
 
Kyllä tuosta tekstiartikkelista jäi ihan positiivinen kuva tuosta teknisestä toteutuksesta. Pitää katella se videokin, että onko siinä sitten kriittisempää otetta.

Motion blur itsellä jää välillä jopa päälle jos on hyvin toteutettu. Varsinkin jos on vaan object blurri eikä kamera.
Taisi mainita että pixel based motion blur.

Toivottavasti PC:llä päästäisiin yli 90 fps ilman stutterfestiä jos on uusi CPU koneessa. Vähän kyllä pelottaa että vaikeuksia tulee. Frame generationia ei taida tulla, kun sitä ei ole missään mainostettu. Se ehkä auttaisi että voisi ajaa lukittu 60 fps + frame gen, niin saisi sujuvaa peliä ilman CPU liittyvää nykimistä.
Vähän pelottaa että nVidian cutting edge tekniikat jää hyödyntämättä. DLSS Quality framegenillä vsynced 120Hz olisi aika ehdoton jos CPU rajoitteisuus tuo vaikka roadblockia tuolla 60Hz - 120Hz välillä.
 
Vähän pelottaa että nVidian cutting edge tekniikat jää hyödyntämättä. DLSS Quality framegenillä vsynced 120Hz olisi aika ehdoton jos CPU rajoitteisuus tuo vaikka roadblockia tuolla 60Hz - 120Hz välillä.

Toisaalta jos suositeltu näyttis on RTX 2080 tai 6800 XT niin kyllähän Nvidialla selvästi on suorituskykyetu puolellaan, oli DLSS:ää tai ei. Ja tietysti näin on aina ollut Bethesdan peleissä.

Modaajat muutenkin ovat jo lisänneet DLSS:n Skyrimiin ja Fallout 4:een niin kyllä se sieltä tulee, tavalla tai toisella.
 
isaalta jos suositeltu näyttis on RTX 2080 tai 6800 XT niin kyllähän Nvidialla selvästi on suorituskykyetu puolellaan, oli DLSS:ää tai ei. Ja tietysti näin on aina ollut Bethesdan peleissä.
Aikaisempien Bethesdan pelien Nvidian suosimisesta en osaa sanoa, mutta järjestelmävaatimukset voivat aina olla vähän niin ja näin. Esimerkiksi Dead Island 2:lla oli minimivaatimuksena joko Intelin läppäriprosessori vuodelta 2017 tai AMD:n kiuas vuodelta 2013. Aika epätasainen pari. Sitten taas Cyberpunkin uuden lisärin suosituksissa oli prosessori, jota ei ole olemassa. RTX 2080 on jossain RTX 3060 - 3060 Ti -välillä ja RX 6800 XT on RTX 3080 -tasolla, eli merkittävä ero. Enemmän tietää pelin pyörimisestä sitten, kun benchmarkkeja alkaa tulla :D

Fallout 4:stä jäi mieleen, että se tykkäsi nopeista muisteista. Voi olla, että tässäkin pelissä parasta on, kun pellin alta löytyy mahdollisimman nopeaa yhden ytimen suorituskykyä ja kireät ja nopeat muistit. Jos peli ei ole aivan pökäle optimoinniltaan, niin uskoisin oman kellotetun i5-13600KF:n ripeillä DDR5-muisteilla pärjäävän hyvin. Sen verran hidastempoisen oloinen peli, että +60FPS riittänee hyvin.

Ihan hyvältähän tuo näyttää. Digital Foundryn videolta tosin jäi mieleen, että objektien takaa ja alta puuttui varjoja ja kaikki tuntui hohtavan hieman. RT GI ja RT AO hoitaisivat nuo ongelmat aika hyvin. Toki esimerkiksi RDR2:ssa ja The Last of Us Part 1:ssä valaistus ja varjostus on rasteroinnillakin erinomaisessa kunnossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 753
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom