Starfield (PC, XBX)

.
Itse en pysty katsomaan typeriä historian painolastin takia 24 fps:llä tehtyjä elokuvia ilman liikeinterpolointia (vaikka se rikkoo elokuvantekijöiden "taiteellista tarkoitusta"). Muun kuin todella hitaan liikkeen seuraaminen aiheuttaa päänsärkyä.

Miten se liittyy tähän sitten? Peli ei tue DLSS 3 frame generointia. Mutta siinä tuleekin se plot twist: peleissä viiveellä on väliä ja sekä matala fps että ruutujen generointi tuo sitä lisää. Ei siis ole mitään taikaratkaisua tähän ongelmaan. Toivottavasti nyt kuitenkin ainakin tuo 60 fps onnistuu modernilla pc-raudalla.

Tohon fps herkkyyteen vaikuttaa paljon myös ruudun koko ja katseluetäisyys.
 
Ilmeisesti ei pysty tai ei tästä taida olla muuta tietoa kuin Todd Howardin maininta että planeetalla olo on oma pelinsä ja avaruudessa olo on oma pelinsä. Sitä väli juttua ei tavallaan ole että voisit esim lentää itse planeetalle manuaalisesti tai lentää lähelle planeettaa ja katsella itse maisemia. Kun haluat planeetalle niin napsautat kartasta planeetan ja laskeutumiskohdan ja pim kohta olet siellä.

Nähtäväksi jää mitä oikeasti voi tehdä ja onko mitä vapauksia.

Jos näin niin onpahan melkonen let down, herran vuonna 2023. :confused:
 
Jos näin niin onpahan melkonen let down, herran vuonna 2023. :confused:

Joo siis tämähän oli jo selvä juttu vuosi sitten

" Todd Howard has said that Starfield won't allow you to fly seamlessly from space to its 1,000 explorable planets, saying the feature is "really just not that important to the player" to justify the engineering work involved. "
 
Joo siis tämähän oli jo selvä juttu vuosi sitten

" Todd Howard has said that Starfield won't allow you to fly seamlessly from space to its 1,000 explorable planets, saying the feature is "really just not that important to the player" to justify the engineering work involved. "

En ole Howardin pölinöitä jaksanu juuri lukea, mutta onpahan melkonen lause. Kyllä saumattomuus laskeutumisissa on todella iso asia ja yksi asioista mitä esim Star Citizenissä arvostan vs esim Elite.
Pudotti omia odotuksia kyllä aika paljon.

Mulle on ihan herttaisen yhdentekevää onko DLSS tai muita turhia tauhkoja, tai pyöriikö tämä 30, 60 vai 2000 hertsiä sekunnissa, mutta jos planeetalle laskeutumiset on latausruudun tjsp takana niin immersiota se kyllä syö ihan vitukseen.
 
Itse en pysty katsomaan typeriä historian painolastin takia 24 fps:llä tehtyjä elokuvia ilman liikeinterpolointia (vaikka se rikkoo elokuvantekijöiden "taiteellista tarkoitusta"). Muun kuin todella hitaan liikkeen seuraaminen aiheuttaa päänsärkyä.

Miten se liittyy tähän sitten? Peli ei tue DLSS 3 frame generointia. Mutta siinä tuleekin se plot twist: peleissä viiveellä on väliä ja sekä matala fps että ruutujen generointi tuo sitä lisää. Ei siis ole mitään taikaratkaisua tähän ongelmaan. Toivottavasti nyt kuitenkin ainakin tuo 60 fps onnistuu modernilla pc-raudalla.
Tähän tuli tarve kommentoida, että itse en pysty katsomaan interpoloitua kuvaa, kun se aiheuttaa minulle kotikameraefektin, mikä rikkoo elokuvailluusion/immersion. Tämä lienee puhtaasti tottumisasia, ja meitä on moneen junaan.
 
Tähän tuli tarve kommentoida, että itse en pysty katsomaan interpoloitua kuvaa, kun se aiheuttaa minulle kotikameraefektin, mikä rikkoo elokuvailluusion/immersion. Tämä lienee puhtaasti tottumisasia, ja meitä on moneen junaan.
Sehän siinä juuri on syynä miksi tuota antiikkista lainattu tekniikkaa käytetään, kun ollaan totuttu näkemään elokuvat pätkivänä sen takia että aikoinaan filmi on ollut kallista. Nykypäivänä kun ei ole rajoitteita on ihmisillä ongelmia sen takia että ovat tottuneet vanhaan.

Ihan hyvä analogia siihen että koska konsolipelaajille on useimmiten ihan ok että pelit ovat hienompia ja pyörivät 30 fps, saadaan me pc pelaajat välillä kärsiä kummallisista rajoitteista (karusti yksinkertaistettuna).

Jännä nähdä mitä tulee. Itse ajattelin aktivoida Xbox tilauksen jotta pääsen pc-versioon kiinni julkaisussa. Siinähän sitä sitten aika vierähtää kunnes S.T.A.L.K.E.R 2 julkaistaan. :)
 
Kyllähän siihen isompaan ruudunpäivitykseen elokuvissa tottuu, mutta ei sitä voi kiistää, etteikö se näyttäisi varsinkin aluksi jotenkin "kotivideomaiselle" ja "halvalle". Vaikka nimenomaan se 24 FPS on oikeasti se halpa ratkaisu, kun säästetään filmiä/tilaa.

Itseä se 24 FPS ei leffoissa/sarjoissa hirveästi haittaa, kun tietyissä kohdissa, missä kamera liikkuu sivuttaissuunnassa nopeammin. Silloin se nylpytys näkyy selvästi.
 
En ole Howardin pölinöitä jaksanu juuri lukea, mutta onpahan melkonen lause. Kyllä saumattomuus laskeutumisissa on todella iso asia ja yksi asioista mitä esim Star Citizenissä arvostan vs esim Elite.
Pudotti omia odotuksia kyllä aika paljon.

Mulle on ihan herttaisen yhdentekevää onko DLSS tai muita turhia tauhkoja, tai pyöriikö tämä 30, 60 vai 2000 hertsiä sekunnissa, mutta jos planeetalle laskeutumiset on latausruudun tjsp takana niin immersiota se kyllä syö ihan vitukseen.

Onhan se harmittava homma, mutta parempi näin, kun 20v kehitys ala Star Citizen.

Joo ei toki tuo ole kun yksi osa-alue, mutta kun tietää mikä Engine siellä on takana Starfieldissä, niin olisi voinut olla aika "tekemätön paikka" järkevässä ajassa/resursseilla.

Siinähän 8n sitten tulevaisuudessa modaajille vuori kiivettäväksi. :geek:
 
  • Tykkää
Reactions: eGe
Lisää vahvistusta sille, että ii ole mitään oikeita syitä olla tukematta DLSS:a ja XeSS:a pelissä, missä on kuitenkin FSR2.0 tuki.

Tavallaan olen ihan tyytyväinen tähän. Nvidian hölmö strategia tehdä selvä down step kautta koko tuotepaketin nojaten DLSS3 frame generstioniin on sellanen temppu jonka soisi lyövän näpeille todella kovaa. Ihan hyvä vaan että on uusiakin pelejä joissa se vaan ei toimi.
 
Tavallaan olen ihan tyytyväinen tähän. Nvidian hölmö strategia tehdä selvä down step kautta koko tuotepaketin nojaten DLSS3 frame generstioniin on sellanen temppu jonka soisi lyövän näpeille todella kovaa. Ihan hyvä vaan että on uusiakin pelejä joissa se vaan ei toimi.

Ihmeellisistä asioista jotkut saa tyydytystä. No onneksi tähänkin tulee parin päivän sisään julkkarista modattuna DLSS tuki.
 
Kyllä saumattomuus laskeutumisissa on todella iso asia ja yksi asioista mitä esim Star Citizenissä arvostan vs esim Elite.

Eikö Elitessä ja Star Citizenissä ole ihan sama kuvio planeetalle tulossa ja siellä lentelyssä? Vai mitä meinaat tuolla SC vs elite?

Mut juu, tuo kyllä syö fiilistä melko lailla ettei voi lähestyä planeettaa ja kohdetta saumattomasti, saatikka lennellä planeetan pinnalla.
 
Eikö Elitessä ja Star Citizenissä ole ihan sama kuvio planeetalle tulossa ja siellä lentelyssä? Vai mitä meinaat tuolla SC vs elite?

Mut juu, tuo kyllä syö fiilistä melko lailla ettei voi lähestyä planeettaa ja kohdetta saumattomasti, saatikka lennellä planeetan pinnalla.

Ei. Elitessä tulee se hyvin piilotettu latausruutu kun lähestyy planeettaa ja putoaa supercruisesta pois, Star Citizenissä se on täysin saumatonta.
Toki, suht saumatonta se Elitessäkin on mutta se atmosfääriin pudotus on todellakin latausruutu, hyvin piilotettu vaan. Samoten jokainen systeemin välinen hyperjump on oma latausruutunsa.
Samoten kun poistut Elitessä aluksesta planeetan pinnalle joko jalan tai SRVllä, siinä tulee myös hyvin piilotettu latausruutu. :)
 
Ei. Elitessä tulee se hyvin piilotettu latausruutu kun lähestyy planeettaa ja putoaa supercruisesta pois, Star Citizenissä se on täysin saumatonta.
Toki, suht saumatonta se Elitessäkin on mutta se atmosfääriin pudotus on todellakin latausruutu, hyvin piilotettu vaan. Samoten jokainen systeemin välinen hyperjump on oma latausruutunsa.
Samoten kun poistut Elitessä aluksesta planeetan pinnalle joko jalan tai SRVllä, siinä tulee myös hyvin piilotettu latausruutu. :)
Jos pelaaminen ei katkea ja latausruutuja ei ole missä kontrolli menetetään niin eikö se silloin ole vain tavallista taustalla tapahtuvaa asset striimausta jota joka peli tekee koko ajan? Peli ei ole kokonaisuutena muistissa koko ajan, eikä voikkaan olla.
 
Ei. Elitessä tulee se hyvin piilotettu latausruutu kun lähestyy planeettaa ja putoaa supercruisesta pois, Star Citizenissä se on täysin saumatonta.
Toki, suht saumatonta se Elitessäkin on mutta se atmosfääriin pudotus on todellakin latausruutu, hyvin piilotettu vaan. Samoten jokainen systeemin välinen hyperjump on oma latausruutunsa.
Samoten kun poistut Elitessä aluksesta planeetan pinnalle joko jalan tai SRVllä, siinä tulee myös hyvin piilotettu latausruutu. :)

Oo koo. Vaikka mullakin keskivaikea autismi on ni tää on kova :tongue:
Elitessä on mun mielestä hoidettu toi immersion kannalta ihan jeppis, vaikkakin on ilmeinen muistinhallinnan kompromissi.

Olis edes tuollainen toteutus starfieldissä ni olisin onni.
 
Starfieldissä ei ole ilmeisesti mitään ajoneuvoja planeetan pinnalla etenemistä varten, joten todennäköisesti valitaan vaan laskeutumiskihta tjsp. ja animaation myötä ollaan pinnalla. Planeetalla edetään vain sen rakettirepun voimin. Ei varmaan Creation Engine assetti streamaus taivu nopeampaan etenemiseen siellä planeetalla.
 
Kyllähän siihen isompaan ruudunpäivitykseen elokuvissa tottuu, mutta ei sitä voi kiistää, etteikö se näyttäisi varsinkin aluksi jotenkin "kotivideomaiselle" ja "halvalle". Vaikka nimenomaan se 24 FPS on oikeasti se halpa ratkaisu, kun säästetään filmiä/tilaa.

Itseä se 24 FPS ei leffoissa/sarjoissa hirveästi haittaa, kun tietyissä kohdissa, missä kamera liikkuu sivuttaissuunnassa nopeammin. Silloin se nylpytys näkyy selvästi.
Jossain toimintakohtauksissa nykyään häiritsee paljonkin, kun kaikki on yhtä sekavaa blurria..
 
Odotukset varsin korkealla tätä odottaessa. Bethesdan tietäen paljon hassujakin bugeja luvassa mutta pelin maailma imaisee mukaansa. Jos nykykonsolit ovat todella leikattu 30 FPS, voi odottaa nykyaikaisella PC:llä sitä yli 80 FPS, joka ainakin itsellä on kipuraja ensimmäisen persoonan yksinpeleissä.

System Shock remake kummittelee kuitenkin tuossa ensin, kunhan vain pelaamaankin sitä viimein kerkeäisi. :lol:
 
Odotukset varsin korkealla tätä odottaessa. Bethesdan tietäen paljon hassujakin bugeja luvassa mutta pelin maailma imaisee mukaansa. Jos nykykonsolit ovat todella leikattu 30 FPS, voi odottaa nykyaikaisella PC:llä sitä yli 80 FPS, joka ainakin itsellä on kipuraja ensimmäisen persoonan yksinpeleissä.

System Shock remake kummittelee kuitenkin tuossa ensin, kunhan vain pelaamaankin sitä viimein kerkeäisi. :lol:

Samoilla linjoilla. En tiedä kenen mielestä on hyvä idea (”taiteellinen näkemys”) lukita first person shootteri 30 freimiin. Jos tämä olisi konsoli exclu ilman PC porttia niin jäisi kyllä pelaamatta. Tosin itsellä tähän vaikuttaa se että tulee huono olo pelatessa jos vielä sattui kapea FoV. Tämä on tietenkin vaan omaa vammaisuuttani, mutta tiedän että moni muu kärsii myös tästä. Onneksi pelissä taitaa olla myös 3rd person moodi. :)
 
Starfieldissä ei ole ilmeisesti mitään ajoneuvoja planeetan pinnalla etenemistä varten, joten todennäköisesti valitaan vaan laskeutumiskihta tjsp. ja animaation myötä ollaan pinnalla. Planeetalla edetään vain sen rakettirepun voimin. Ei varmaan Creation Engine assetti streamaus taivu nopeampaan etenemiseen siellä planeetalla.
modaajat varmaan auttaa, onhan fallout 4 olemassa motskari ja oliko autojakin, en ole koskaan kokeillut, mutta ilmeisesti ihan toimivia.
 
Ilmeisesti 11.7. alkaen olisi AMD bundlea tarjolla, näyttisten osalta RX 6600 ja ylöspäin, prossujen osalta Ryzen 7000 sarja.

 
Aika pitkän aikaa jo ollut selvää että Nvidiaa ei enää peli GPU:t kiinnosta.
Julkaisujen perusteella vaikuttaisi AMDtä kiinnostavan vielä vähemmän. Siltä on tullut RX7600 ja RX7900, kun NVIDIAlta on tullu 4060, 4070, 4080 ja 4090.

Ja mitä Starfieldiin tulee, niin hyllyyn saa jäädä, jos optimoinnit ovat samaa tasoa, kuin muissa viimeaikaisissa AMD sponsoroiduissa peleissä ja esim. DLSS ei löydy julkaisussa.
 
Xboxin storessa näköjään jo myynnissä deluxe/lisupaketti game passin versioon. Täytyy jossain vaiheessa se ostella valmiiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ja mitä Starfieldiin tulee, niin hyllyyn saa jäädä, jos optimoinnit ovat samaa tasoa, kuin muissa viimeaikaisissa AMD sponsoroiduissa peleissä ja esim. DLSS ei löydy julkaisussa.

Tää on hyvä pointti. Raha on ainoa kunnolla toimiva vaikutusmekamismi näihin yritysjätteihin. Ja selkeästi ne on voitolla, koska suurin osa kuluttajista ei ole niin kriittisiä. Näyttikset on hintavia ja pelien perushinnat ovat nousseet. Peliä on turha sanoa huonoksi jos sen kuitenkin ostaa, ja vielä pahinta, jos ostaa julkaisussa jolloin hinta yleensä on kovin.

Tuohon nyt halvimmillaan 53 euroa maksavaan peliin helposti joku 40 euron DLC päälle. Noin halvalla jos ennakkotilaa niin ajoissa ettei niistä DLC:stä tai niiden sisällöstä edes vielä tiedä mitään, puhtaasti sokkona vaan. (Siis vielä sellaista DLC kokoelmaa ei laskettu myyntiin, mutta uskoisin että tuollaisena sika säkissä settinä tulee kerran F4:ssakin oli just siten.)


Ei noi AMD:n mahdolliset "optimoinnit" nyt voi pelin suorituskykyä pahentaa. Kuitenkin yleisellä tasolla Bethesdan pelit eivät ole koskaan hurmanneet suorituskyvyllään. Pyörivät yleensä hyvin jos on tarpeeksi hyvä kone, mutta jos ei niin tahmaisemmin, ja koska aina olleet enemnän CPU bound, niin asetuksia tiputtamalla ei saa mitään apua.
 
No eikös tähän jo joku modaaja luvannut tehdä dlss 2 ja 3 tuen heti muutamassa päivässä julkaisusta. Jos toimii yhtä hyvin kun jedi pelissä niin eipä tämä AMD diili suuri menetys ole. Toki ärsyttävä tapa toimia ja olla vastaamatta mitään järkevää syytä AMD puolelta.

edit: ja en yllättyisi vaikka olisikin suoraan julkaisussa dlss tuet. Niin paljon isoilta techitubettajilta ja muilta tullut kuraa nyt AMD niskaan asian tiimoilta että saattavat myöntyä ja antaa kehittäjien lisätä myös dlss.
 
Itku ja vinku jos DLSS puuttuu (ehkä) mut kaikilla toimiva FSR jos uupuu niin eipä näy samoja janttereita barrikadeilla. Ohuesti huvittavaa.

Johtuisiko siitä että Nvidia sallii FSR-tuen myös sponsoroimiinsa peleihin. Jos tukea ei ole, niin se on pelinkehittäjien oma päätös. AMD taas ei nähtävästi salli DLSS-tuen lisäämistä. Hiukan eri asioita...
 
Johtuisiko siitä että Nvidia sallii FSR-tuen myös sponsoroimiinsa peleihin. Jos tukea ei ole, niin se on pelinkehittäjien oma päätös. AMD taas ei nähtävästi salli DLSS-tuen lisäämistä. Hiukan eri asioita...
Onko kumpikaan näistä sun oletuksista vahvistettu? Nvidian sallimiset tai AMD estämiset?
 
Onko kumpikaan näistä sun oletuksista vahvistettu? Nvidian sallimiset tai AMD estämiset?
NVIDIAn lausunto aiheesta:
NVIDIA does not and will not block, restrict, discourage, or hinder developers from implementing competitor technologies in any way. We provide the support and tools for all game developers to easily integrate DLSS if they choose and even created NVIDIA Streamline to make it easier for game developers to add competitive technologies to their games.

Keita Iida, vice president of developer relations, NVIDIA

AMD taas ei ole suostunut vastaamaan kysymykseen juuta eikä jaata, vaan on antanut joko "no comment" vastauksen tai jaaritellut asian ohi.
 
AMD taas ei ole suostunut vastaamaan kysymykseen juuta eikä jaata, vaan on antanut joko "no comment" vastauksen tai jaaritellut asian ohi.
Olisi PR itsemurha myöntää. Winning move on klassinen pelaamatta jättäminen eli ei kommentoi mitenkään. Kukaan ei voi tällöin sanoa että olisi vahvistettu että AMD estäisi.
 
Ilmeisesti 11.7. alkaen olisi AMD bundlea tarjolla, näyttisten osalta RX 6600 ja ylöspäin, prossujen osalta Ryzen 7000 sarja.


Nyt näyttäisi olevan bundlea tarjolla Jimmsillä ja Proshopilla.
 
Yhen muksun koneeseen vois heittää 6600:sen ja napsia koodi itelle mutta eipä näy Jimsillä tulevan koodia halppiskortteihin... Toki voi olla sivujen päivitys menossa joten ehtiipä tuota ootella; Proshopista en kyllä tilaa mitään.

Voin olla puusilmä mutta en hoksannut alustasta mitään eli kai tuo Steamiin tulee ?
 
Yhen muksun koneeseen vois heittää 6600:sen ja napsia koodi itelle mutta eipä näy Jimsillä tulevan koodia halppiskortteihin... Toki voi olla sivujen päivitys menossa joten ehtiipä tuota ootella; Proshopista en kyllä tilaa mitään.

Voin olla puusilmä mutta en hoksannut alustasta mitään eli kai tuo Steamiin tulee ?
1689113793579.png

Tulee Steamin kautta
 
Promokoodi kai toimii samalla lailla kuin viime aikoina muutkin, eli AMD:n sivulla linkitetään Steam? Mietin josko tuota kautta saisi premium editionin ostettua halvimmalla joltakulta.
 
Ainakin Jedi: Survivor promo piti hakea AMD rewardsien kautta ja sitten vasta EA Playhin.
 
Itku ja vinku jos DLSS puuttuu (ehkä) mut kaikilla toimiva FSR jos uupuu niin eipä näy samoja janttereita barrikadeilla. Ohuesti huvittavaa.

Niin miksiköhän samat jantterit edes olisi barrikadeilla, jos pelistä löytyy DLSS tuki... FSR on selvästi huonompi vaihtis näistä kahdesta nääs, niin siinä vaiheessa se on NVIDIA:n kortin omaaville ihan se ja sama onko devaaja laiskuuttaan jättänyt FSR:n pois vai ei.
 
Eiköhän tuo näytä tarpeeksi hyvältä ilman DLSS tai FSR.ää.Oletteko muuten nähneet 1000 sivuista Gokamos starfield complete dokumenttia? Hän on kasannut ennakoista vuodelta 2015 lähtien peliopasta saamistaan lähteistä.On aika yksityiskohtainen opas peliin
 

Tästä tuli mieleen että mitenkä noi 1000 planeettaa on generoitu jos pääkamppania on noin 30-40 tuntia. Tosin antaa kyllä pelin kehitykselle tilaa. Mutta toivotaan ,että ei käy niinkuin nms kun olet 10 tuntia pelannut niin kaikki toistaa itseään niin graaffisesti kuin tekemisen puolesesta.
Ei hätää. Skyrimin pääjuoni on keskimäärin 26 tuntia ja Fallout 4:n taas 27 tuntia.

Ja me kaikki tiedämme ettei noita pelejä tuossa ajassa pelaa läpi :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 715
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom